Kirjoittaja Aihe: Sähkömoottorin kollektorin ikä  (Luettu 2953 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Sähkömoottorin kollektorin ikä
« : 21.10.04 - klo: 17.22 »
Löysin sattumalta aiheen, jossa näytetään juttu kuvien kera miten voi vaihtaa ankkuriin pelkän kollektorin.

Tarvitsee toki myös siihen tehdyn työkalun (voi varmaan tehdä itsekkin?)

Eli tuohan on hyvä juttu ettei tarvitse heittää koko ankkuria roskiin jos kollektori on ajettu loppuun.

Ainaskin hyvä juttu niille jotka itse maksavat moottorinsa :roll:

Eikä tuon hinta 4$ ole lie niin paha?

Linkki: http://www.fussybrush.com/

Koskas noita tulee tänne Suomenniemelle :wink:
Sponsored by own wallet

Poissa Clod+T2

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/tuvasa
Sähkömoottorin kollektorin ikä
« Vastaus #1 : 01.11.04 - klo: 20.16 »
Noh, jotakin tuon ikään liittyen: mulla on tommosen vaatimattomat 4½ vuotta jyllänny Peakin kone, alkuperäsellä kollektorilla. Loppukesästä alko oireilemaan, kerran oli hiilet vaihdettu ja tosiaan pari kuukautta sitten alko osottaa loppumisen merkkejä, eli alko tekeen valokaarta hiilien ja kollektorin väliin ja veto heikkeni pahasti. Että kyllähän nuo kestävät, ja sitä ei ikinä sorvattu, eikä sorvata. Minä päräytin porakoneella ja hiomapaperilla joka oli suoran puunpalan päällä sen suurinpiirtein tasaseks, tars saada aikaseks hommata viel uudet hiilet ja kattoa vieläkö tulee eloa. Että pitkään ne pelaa ihan uusimattakin, minä en noilla kestoi-illä alkaisi tappelemaan, jos toi nyt loppu ni minä siirryn harjattomiin :mrgreen:
T2 harjattomana, Clodi myyty :(

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Sähkömoottorin kollektorin ikä
« Vastaus #2 : 02.11.04 - klo: 18.40 »
Tuosta jo voisin päätellä ettet aja kovin paljoa :wink:

Tuo vois olla hyväkin juttu vielä ennen kun siirrytään harjattomiin, mene ja tiedä?

Ainaskin ne jotka ajaa paljon treeniä ja kiertää kisoja ahkeraan niin tuo voisi tuoda jopa säästöä niihin pakollisiin menoihin :roll:

Pois lukien Peakin V2 koneet joilla ajaa varmaan hamaan tulevaisuuteen samalla ankkurilla.
Sponsored by own wallet

Poissa Atte.P

  • Jäsen
    • Profiili
Sähkömoottorin kollektorin ikä
« Vastaus #3 : 03.11.04 - klo: 15.08 »
Mun mielipide olis ettei kannata enään mitään harjallisia ja niiden sorveja ja tms. alkaa ostamaan siirtykää harjattomiin :wink:

Poissa GolluB

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sähkömoottorin kollektorin ikä
« Vastaus #4 : 03.11.04 - klo: 15.26 »
Lainaus käyttäjältä: "Atte.P"
Mun mielipide olis ettei kannata enään mitään harjallisia ja niiden sorveja ja tms. alkaa ostamaan siirtykää harjattomiin :wink:


harjattomalla on vaan huono ajaa kisoissa.

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Sähkömoottorin kollektorin ikä
« Vastaus #5 : 16.11.04 - klo: 13.35 »
Tuo kollektorin "vaihto", oikeastaan uuden pinnan juottaminen vanhan päälle toimii varmaan ihan hyvin pihasuditteluun, mutta ainakaan kisakoneisiin tuosta ei taida olla kauheasti iloa sillä juotoksen tarvis kestää huomattavan korkeita lämpötiloja tuolla kollektorissa, tähän ei ihan tavallinen tina riitä...
Ohjeissahan puhutaan ihan tavallisesta juottamisesta 60/40 juotostinalla...

Ainakaan minä en menis tuolla tavalla pidentämään ankkurin elinikää, sillä olishan todella ikävää jos kesken erän irtois lamellit :(

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Sähkömoottorin kollektorin ikä
« Vastaus #6 : 30.12.04 - klo: 09.45 »
Omien kokemusten perusteella kollektorin uusi pinta pysyy erittäin hyvin paikallaan. Tein pinnoituksen Internet-sivuiltani löytyvällä tavalla 12x2 lankaiseen koneeseen, jota rasitin päällystämisen jälkeen vähintäänkin kohtalaisesti yhden akullisen ajan. Mitään ongelmia ei esiintynyt.

Käytin kuitenkin juotostinana 97,5% lyijyä ja 2,5% hopeaa käsittävää mallia.  Tämän sulamislämpötila on huomattavasti yli 300 astetta, se on erittäin kovaa ja sopii erityisesti kuparille. Jos tämä ei olisi riittävää, niin silloinhan käämienkin kiinnitykseen käytettävä juotos irtoaisi melkein yhtä helpolla. Tämä juotos on melko varmasti aivan samaa tavaraa. FussyBrushin sivuilla käytettiin tinana ihan tavallista 60/40 juotostinaa, jonka kestävyydestä en ollut itsekään luottavainen.

Eli ainakin Napen mainitsemassa pihasudittelussa kollektorin päällystäminen on ihan onnistunut ratkaisu. Harvoin muu ankkuri on pilalla, vaikka kollektori olisikin sorvattu loppuun.