Kirjoittaja Aihe: Keskustelua WJ-sarjan perjantaitreenistä ja kilpailuformaatista  (Luettu 28743 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Yobb4

  • Jäsen
    • Profiili
Valmiiksi liimattu rengas (yksi tai kaksi sarjaa per kisa riippuen pinnasta) +1
Perjantain treeni pois +1
Tuore ajamaton profiili kisaan +1

edit. Se on minusta ihan ok että 2wd lauantaina ja 4wd sunnuntaina...
EuroRC | Xray | HobbyWing | Hudy | Highest | EV-Peak | T-Shades | https://www.facebook.com/joelvalanderrc/

Poissa Potski

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Kyllä tolla kotiradalla on hirmu etu. Ei tarvitse kun kattoa tuloksia, muutama kaveri ajaa kotikisoissa A-B vauhtia ja kun siirrytään toiselle radalle vauhti on enää C-E finaalin vauhtia. Mutta jostain kumman syystä tuo top5 on aina melkein sama :wink: Ja homma ei tasoitu ainakaan sillä että ajetaan matolla. Hesassa EOS-matto, Jämsässä tulee nyt olemaan messumatto, Turussa ilmeisesti jotain huopaa, Nokialla betoni, Modelissa mikä lie ja Tallinnassa varmaan tanssilattia. Salatreeni näillä kiinteillä radoilla jeesaa jo aivan sikana, tietää 100% varmuudella mikä pito tulee radassa olemaan. Ja tuo on 90% etu. Profiilin muutos opettelu vie  sen 5-15min kuskilta kun kuskilta. Jos joka paikassa olisi sama mattorata niin asia olisi aivan eri. Tyyliin EOS skabat, ei tarvii hirveesti arpoa mikä pito siellä on kun tiedetään että sama matto on joka kisassa. Ja ilmeisesti uusitaan joka kisaan?
Yksi asia minkä voisi edelleen tehdä on tuo rengas sääntö nyt kun ajetaan matolla. Kisapaikalta VALMIIKSI LIIMATUT KUMIT jokaiselle kisaajalle. Tällä tasotetaan edes vähän taas koti etua. Tuohon vielä profiilin muutos ja perjantai treeni kielto. A wot! Homma toimii tai sit ei :tongue:

Muuten ihan samaa mieltä, mutta mä olen vähän sillä kannalla, että mattorata nimenomaan pienentää kotietua. Oli se matto sitten sama tai eri joka radalla. Toisilla pinnoilla tarvii arpoa renkaan kulutus astetta ym. ym. Matolla rengas on lähtökohtaisesti nopeimmillaan toisella ja kolmannella vedolla. Jää tämäkin kotiradan tuntemuksen tuoma etu pois ja pakka tasoittuu.

Toki eri matoilla pitoa on eri tavalla, mutta rengaspeliä ei paljon pelata, etenkin, jos kisa-aamuna ostetaan renkaat kisapaikalta. Olettaen, että käytettävät renkaat on sellaisia, että niistä ei tarvitse tehdä "leikkaa-liimaa" -rakennelmia.

Mitä tulee profiilin muutokseen. Ehdottomasti sitä mieltä, että lauantaiksi uusi profiili ja luokat eri päivinä. Näin ne ketkä haluaa, selviää edelleen yhdellä päivällä ja ne ketkä ja haluaa saa ajaa kahta luokkaa. Etenkin nyt kun trendi on ajaa matolla, niin pitoa ei tarvitse rataan erikseen "päivätolkulla" ajaa, kuten useilla lattiapinnoilla, joten mitään varsinaista estettä uudelle kisaprofiilille ei ole. Ainoastaan tahto.

Samppa

Poissa Loomis

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Kaikki kotirata ym. edut pienenee merkittävästi tai jopa poistuu kokonaan kun jokainen tulee kisa aamuna uudelle ajamattomalle profiilille.

Jokainen vähänkään osaavampi kuski menee radalla kuin radalla huomattavasti kovempaa suhteessa täysin kylmiltään radalle hyppäävään kuskiin nähden mikäli on saanut muutaman tunnin treenin pohjille.

Päivänselvä juttu.
Tuhansia kierroksia esim bunkkerin matolla ajaneella on aina kotikenttäetu,  vaikka radasta väännettäisiin millainen sykkyrä.  Se nyt vaan vähän kuuluu lajiin ja siksi ajetaan ympäri Suomea?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Elämäni ensimmäiset kierrokset ajoin bunkkerin radalla kisaa edeltävänä iltana jopa huikeen akullisen takavedolla... Nelivedolla en metriäkään.
Hurja oli kotikenttäetu.

Toki täysin erilaisesta alustasta mitä on muilla radoilla ollutkaan, on pinnan tuntemisesta hyötyä.
Silti kaikkein tärkein kotikenttäetu tulee hyppyreiden ja radan profiilin tuntemisesta.
Jos pystyt ajamaan radan läpi selkärangasta niin pystyt kisassa ajamaan todella kovia tuloksia ilman isompaa ihmettelyä.
Jos rata on uusi, joudut kokoajan olemaan enemmän varpaisillaan.
Myös kun ruvetaan niitä huikeita kierrosaikoja ajamaan niin se tulee vasta kun rata on oikeasti tuttu.
Tämäkin tullut todistettua useamman kerran kisojen jälkeen kotiradalla.
Bestläppi on parantunut lähes sekunnin ja tulos sekuntitolkulla heti seuraavana päivänä kisoista. Ja vain koska on saanut kierroksia alle kyseiselle profiilille.
Jos ei radan treenaamisesta ole mitään hyötyä niin jätetään ne perjantain treenit pois kun ei siitä profiilin tuntemisesta mitään hyötyä ole.

Kyllähän sen nyt jokainen tietää että jos bunkkerissa olis ajettu samaa profiilia millä jotku ehti tahkota pari viikkoa aamusta iltaan niin kyyti olis ollu kylmää.

Päivänselvää edelleen.

Poissa JiiIii

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Viime vuotinen Nokian WJ oli itselleni mieluisa formaatti; ei treeniä perjantaina, lauantaina aloitus hieman normaalia myöhemmin, neljä eräharjoitusta ja muutama alkueräkierros. Sunnuntaille taisi sitten olla yksi treeni+alkuerä ja finaalit. Ei tarvinnut luistaa perjantaina duunista.

Perjantaitreenien ratamaksuja vastaava summa lienee melko helppo paikata "kunnon" buffalla? Kahvi, sämpylää, pullaa ja LÄMMIN LOUNAS.
I race what ever the marketing department tells me is fast.

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Perjantaitreenien ratamaksuja vastaava summa lienee melko helppo paikata "kunnon" buffalla? Kahvi, sämpylää, pullaa ja LÄMMIN LOUNAS.

Oliks toi ilmo seuraavaan Buffaan hommiin? :grin:
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Kymmenen pistettä  HOKE "Stadilaisesta ilmaisusta"... Muä risoo noi ilmaisut REENEISTA, niin muualta , niin muualta...
"Jos ei radan treenaamisesta ole mitään hyötyä "...     :cool:
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Perjantaitreenien ratamaksuja vastaava summa lienee melko helppo paikata "kunnon" buffalla? Kahvi, sämpylää, pullaa ja LÄMMIN LOUNAS.
Noissa ruokien tarjoamisissa tulee ongelmaksi/haasteeksi byrokratia (luvat, hygieniasiat).
Sitä ruokaa kun ei saa ihan missä tahansa rc-radan varikon nurkassa valmistaa, ja sitten myydä. Vaan se valmistus pitää tehdä jossain muualla ja myydä rc-radan äärellä.

Kahden WJ-kisan kokemuksella:
ajamaton rata joka kisapäivälle hyvä idea, samoin kisapaikalla myytävät valmiiksi liimatut renkaat, joilla saa ajaa vain siinä kisassa missä ne ostetaan.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Perjantaitreenien ratamaksuja vastaava summa lienee melko helppo paikata "kunnon" buffalla? Kahvi, sämpylää, pullaa ja LÄMMIN LOUNAS.
Noissa ruokien tarjoamisissa tulee ongelmaksi/haasteeksi byrokratia (luvat, hygieniasiat).
Sitä ruokaa kun ei saa ihan missä tahansa rc-radan varikon nurkassa valmistaa, ja sitten myydä. Vaan se valmistus pitää tehdä jossain muualla ja myydä rc-radan äärellä.

Kahden WJ-kisan kokemuksella:
ajamaton rata joka kisapäivälle hyvä idea, samoin kisapaikalla myytävät valmiiksi liimatut renkaat, joilla saa ajaa vain siinä kisassa missä ne ostetaan.

Molemmat ideat taitaa olla toteuttamiskelvottomia. Harvalla seuralla on resursseja tehdä rataa uusiksi ja 1/10 autoissa ei ole samaan tapaan standardia vanteessa kuin 1/8 luokassa.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Rataa ei tarvitse tehdä kokonaan uusiksi. Radikaali muutos riittää, vaihtaa kiertosuuntaa ja kääntää hyndät. Nokialla tämä ei taida onnistua, liikaa ruuvaamista.
EOS-sarjassa käytetään valmiiksi liimattua rengasta. Sopii luultavimmin kaikkiin autoihin pienellä hexijumpalla.

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Jos se profiilin uusiminen perjantaina on ylivoimainen haaste järjestävälle taholle, niin sitten olisi minusta reilumpaa laittaa kisaprofiili pystyyn jo 3-4 viikkoa ennen kisoja jolloin jokaisella kisaajalle on edes jonkinlainen mahdollisuus käydä treenaamassa rataa etukäteen. Vastaava tilannehan on kiinteissä ulkoradoissa, joihin kaikilla on mahdollisuus tutustua etukäteen.

Jos itse kiertäisin WJ:tä säännöllisesti, niin itse kyllä maksaisin mieluummin +10euroa lisää kisamaksua jos sillä pääsisi ajamaan uutta profiilia lauantain ekassa erätreenissä.
Wacky Stack Racing Team

Poissa Testikuski

  • Veteraani
    • Profiili
Jos se profiilin uusiminen perjantaina on ylivoimainen haaste järjestävälle taholle, niin sitten olisi minusta reilumpaa laittaa kisaprofiili pystyyn jo 3-4 viikkoa ennen kisoja jolloin jokaisella kisaajalle on edes jonkinlainen mahdollisuus käydä treenaamassa rataa etukäteen. Vastaava tilannehan on kiinteissä ulkoradoissa, joihin kaikilla on mahdollisuus tutustua etukäteen.


Tässä ajatellaan taas hieman liikaa kehä-kolmosen sisäpuolella  :grin:
miten pitkänmatkalaisten treenaus, auttaako heitä?
Ospa Rc

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Jos se profiilin uusiminen perjantaina on ylivoimainen haaste järjestävälle taholle, niin sitten olisi minusta reilumpaa laittaa kisaprofiili pystyyn jo 3-4 viikkoa ennen kisoja jolloin jokaisella kisaajalle on edes jonkinlainen mahdollisuus käydä treenaamassa rataa etukäteen. Vastaava tilannehan on kiinteissä ulkoradoissa, joihin kaikilla on mahdollisuus tutustua etukäteen.


Tässä ajatellaan taas hieman liikaa kehä-kolmosen sisäpuolella  :grin:
miten pitkänmatkalaisten treenaus, auttaako heitä?

Kyllä tossa 3-4 viikossa pitäisi keretä pitkänmatkalaisten vaikka kävellen treenaamaan, jos vain on halua treenata.
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Monster Beetle - Arrowmax - Hobbywing

Poissa Tomy

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
auttaako heitä?

Kun pipot ovat näin kireällä, tuskin mikään auttaa.

Poissa Testikuski

  • Veteraani
    • Profiili
En minä pipo tiukalla näitä kirjoita, lienee eos keskustelu nostanut joillain kierroksia  :azn:

Tässä on keskusteltu lähinnä kuluista kisa-viikonlopulle niin ei ne ainakaan vähene jos pitää reenaamaankin lähteä esimerkiksi 600km päästä.

Mutta jatkakaa, tämä oli vain yksi kommentointi muiden seassa.
Ospa Rc

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Nopeammin sieltä Oulusta pääsee Helsinkiin kuin Tampereelta :)

https://www.norwegian.com/fi/kohteet/oulu?D_City=HEL

Ja halvemmalla.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ei taida kovin moni Vaasan pohjoispuolelta kiertää sarjaa?
Matkakustannukset ja aika... Samahan se on toisinpäin.

Poissa Testikuski

  • Veteraani
    • Profiili
Kylläpä tuolta Oulun pohjoispuoleltakin pari innokasta kiertää useamman kisan.
Ospa Rc

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Mielenkiintoista keskustelua.

Faktahan on se, että jos perjantai on treeni/testipäiväksi merkattu kisoissa, kyllä siellä on oltava, mikäli mielii menestyä ja on ennakkoasetelmissa ajamassa kärkisijoista. On iha ihan turha väittää, että kotiradan kuskit tai ennakkoon muutaman kymmenen akullista rataa ajaneet eivät saisi merkittävää etua kun kyse on kärjessä aina sekunnin kymmenyksistä.

Se, että perjantain treeni on mahdollista, käytännössä pakottaa kärkikuskit paikalle tuolloin. Kuten jo aiemmin on todettu varmaan tässä ja muissakin keskusteluissa, töistä poissaolot eivät ole edullisia. Tänne Oulun korkeudelle perjantain treenin lisääminen aikatauluihin tarkoitta, että kisapaikalla on oltava jo torstaina. Eli yleensä myös torstain työpäivä on vajaa. Hyvin yksinkertaista matematiikkaa, en siihen perustele muuta kuin, että Oulusta ajaa Hesaan n 6-8h riippuen kaasujalasta, turkuun 8h+ jne. Toki voi lähteä perjantaina aamulla neljältä ajamaan mutta ei tarvitse olla kovin nokkela että ymmärtää, ettei moisilla yöunilla sitten enää tarvitsekaan treenailla- useless.

En aja itse WJ-sarjaa, mutta olen ajanut 99% FinTrack-kisoista viimeiset parikymmentä vuotta sekä suurimman osan krossikisoista viimevuosina, päälle EM- ja muut kansainväliset sarjat esim. Englannissa.

FTT-kisoissa luovuttiin perjantain ja lauantain treenimahdollisuudesta juuri kulujen pienentämiseksi. Kaikki kv-kisat ajetaan aina sisällä järjestettävissä kisoissa uudella ja ajamattomalla radalla. Se, että kv-kisat kestää pe-su, on ymmärrettävää koska jengiä on yleensä paljon enemmän kuin Suomessa. Mutta myös panoksena on useimmiten paksummat makkarat leivän päälle, jonka takia yhden päivän kisa ei ole niinsanotusti tittelin arvoinen.

En mitenkään näe ongelmaksi, etteikö WJ-kisoja voisi ajaa la-su. Se, että kisajärjestäjä menettää muutaman satasen sen takia, on huono peruste sille, että statukseltaan kerhokisasarjana ajettava sarja vaatii 4 päivää kisaviikonlopun läpiviemiseen, mikäli ei halua ajaa öisin paikalle ja haluaa tasavertaisen lähtötilanteen. Osallistumismaksua voi varmasti korottaa vaikka sen ehdotetun vitosen, niin ollaan taas enemmän plussalla.

Kärkikuskit oppii kyllä radan muutamassa kierroksessa, siitä ei ole kyse. Yksityyppimatto helpottaisi kisaajien valmistautumista ja vähentäisi arpomista kun olisi ennalta tiedossa pintamateriaalia ja säädöissä oltaisiin jo siellä "ikkunassa". Mutta kuten kaikissa muissakin luokissa, radat vaihtelevat ja vaikka onkin kyse matosta, pito voi olla hyvin erilainen (vertaus), joten ei kukaan varmasti täysin samalla setupilla vedä kisaa läpi kuitenkaan. Säätäminen kuuluu lajiin ja en näe sitä mitenkään ongelmallisena, vaikka perjantaina ei ajettaisikaan, pintamateriaali on kuitenkin kaikille tiedossa etukäteen.

Aina on niitä, jotka käy sitten kisapaikalla etukäteen, mikäli mahdollista. Tuo toki antaa lisävarmuutta säädöille joilla aloittaa kisan, ei siinä mitään.

Tämä on näitä asioita, joista on aina se kaksi mielipidettä. En kuitenkaan ole kuullut keltään FTT-sarjaa kiertävästä kuskista, että perjantaina olisi hinku päästä radalle, kun on sisäistetty, että formaatissa on lauantaiaamulle pari treeniä, ja se riittää kyllä kaikille.

Huomionarvoista on mielestäni myös sellainen asia, että nykyisin ratojen omaksuminen näyttää vaativan porukalla huomattavasti enemmän aikaa kuin "ennen", syynä varmasti edelläkin mainittu valloillaan oleva tapa, jossa kaikilla on alla sata akkua ennen kuin aletaan ajaa kisaa. Fakta on kuitenkin se, että jos meinaa ajaa ikinä kv-kisoja, niin homma pitää olla sen verran hyvin hallussa että sillä max 5 akun rataan tutustumisella pitää homma olla hanskassa jos mielii menestyä. Kärkikuskit luokasta kuin luokasta tämän varmasti oman käytännön tekemisen kautta ymmärtävätkin, ja onhan meillä Suomessa about joka luokassa kärkikuskeja myös maailmalla isoissa kisoissa ja uusia nuoria ja nopeita kuskeja tulee koko ajan lisää.

Ite olen sitä mieltä, että pitkässä juoksussa lyhyemmän kaavan mukaan hoidettu kisaviikonloppu jossa ylimääräiset päivän mittaiset treenit on poistettu, tuottaa paremman valmiuden myös kv-kisoja kiertäville.
Ulkokisat sulkeutuu toki tästä pois, mutta siinäkin on saatu hommaan ryhtiä, kun rata on kisaviikolla suljettuna ja avataan vasta perjantaina. Jokainen voi miettiä mikä säästö tällä saadaan.

OSPA:lta on Oulusta ainakin pari kaveria kiertämässä kaikki WJ-kisat. Täällä ei ajeta talvikaudella juurikaan krossia, paitsi kun on FTT-kisoissa muu porukka. Oulusta kuitenkin kiertää FTT-kisoja 10-15 kuskia, jotka eivät todellakaan ajaisi kisoja, jos paikalla pitäisi olla jo torstaina illalla.   :azn:

Lisättäköön vielä, että mulla ei ole ollu koskaan sitä vastaan, että kotiradan kuskeilla on etua kisoissa. Se on hyväksyttävää, kun nähdään vaiva kisojen järkkäämisestä. Mutta se tosiasia, että 75% osallistujista onkin "kotiradan kuskeja 200km säteellä" ei tue sitä asetelmaa, jolla isommat kisat ratkaistaan vastaavilla radoilla, eikä varsinkaan toimi tasapuolisena niille, jotka eivät tee 500euron treenireissua kisapaikalle etukäteen.

Eikä sovi unohtaa, Eskelisen Matille  kuuluu äärimmäisen suuri kiitos siitä, että muutaman kuskin leikkimielisistä WJ-kisoista touhu on kasvanut sadan kuskin todella kovatasoiseksi kisasarjaksi!
« Viimeksi muokattu: 01.12.15 - klo: 12.30 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa vilijo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Pieni välistä huhuilu muidenkin kuin kärkikuskien kannalta.
Kustannusten laskeminen on aina hyvä juttu, mutta harrastukset yleensä maksaa eikä tämä ole lähellekään kalleimmasta päästä.
Alemmissa finaaleissa ajavista kuljettajista luultavasti suurin osa on tasoltaan sellaisia ettei rataa omaksuta parilla treenillä...eikä ainakaan omalla kohdallani edes kymmenellä akullisella. Joskus kun on radalla tahkonnut koko perjantain ja kahden luokan kilpailut niin alkaa ehkä finaaleissa tuntua meno jo varmalta, mutta monesti ei silloinkaan.
Ainakin omalta osaltani perjantain treenien poistaminen veisi jujun koko hommasta koska kilpailut menisi kokonaisuudessaan rataa opetellessa ja säätöjä hakiessa. Joskus olen sitäkin kokeillut ja niistä viikonlopuista on jäänyt aika tyhjä ja köyhä fiilis. Mieluummin maksan reissusta sen neljänneksen enemmän..

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Ainakin omalta osaltani perjantain treenien poistaminen veisi jujun koko hommasta koska kilpailut menisi kokonaisuudessaan rataa opetellessa ja säätöjä hakiessa. Joskus olen sitäkin kokeillut ja niistä viikonlopuista on jäänyt aika tyhjä ja köyhä fiilis. Mieluummin maksan reissusta sen neljänneksen enemmän..

Mulla on vähän samat ajatukset. WJ -kisat toimivat oikeastaan hyvänä harjoitteluna ja mahdollisuutena ajaa eri radoilla. Kisailu on sitten siinä bonuksena. SM –sarjoissa ymmärrän täysin pe –harjoituskiellon.

Olisikohan mitenkään mahdollista kehitellä jonkinlainen sääntö joka kieltäisi pe –harjoittelun esim. parhaaseen neljännekseen jossain RC –autokilpailusarjassa (FTT, M8, TP-10…) sijoittuneelta kuskilta.

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Pakko lisätä oma kommentti tähän keskusteluun jopa yhden WJ kisan kokemuksella.

Eli lähtökohdat mulla edelliseen WJ kisaan oli sellaiset että tuli pidettyä "luova" yli 30 vuoden tauko tämän kokoluokan autojen kisailussa.

Perjantain treenit jätin suosiolla väliin koska en millään olisi päässyt ajoissa paikalle. Lauantain kaksi ekaa eräharjoitusta tuntu aivan tuskalta.

Alkuerät samaa soppaa.

Viimeisessä finaalilähdössä alko oleen jo rata sen verran tuttu että ne aivan karmivimmat ajovirheet jäi pois.

En väitä että olisin pärjännyt yhtään sen paremmin vaikka olisin perjantaina ajanut 100 akullista rataa ympäri. Ajotaidot kun mulla ei enää kasva ja auton säätötaidot on sitä luokkaa, että parempi kun en säätöihin kummemmin mene kajoamaan. Ne joilla on mahdollisuus niin treenatkoon ja säätäköön. Pitääkö tätä(kin) ottaa aina niin tosissaan? Totta kai mahdollisimman tasapuoliset lähtökohdat kaikille olisi reilua, mutta kuinka lähelle optimaalista tasapuolisuutta tai minimikustannuksia päästään?

Itse ainakin tulen nauttimaan WJ-kisailusta aina kun budjetti, perhe ja muut menot siihen aikaa suo. Olin sitten treenannut rataa tahi en (yleensä en). Ranteet on kuitenkin sitä luokkaa että loppusijoitukset tulevat suunnilleen olemaan haarukassa 40 - 100 kuskien määrästä ja tasosta riippuen.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Miten luulette että kärkiporukka joka omaksuu radat todella nopeasti, ovat kehittyneet omaksumaan kaiken nopeasti???

ns. pakottamalla itsensä siihen, eli on kierretty kisoja ja uusia ratoja ja opeteltu kyseinen taito.

Jos haluaa kehittyä kuskina (niinkuin jokainen tasan varmasti haluaa) niin siihen ei ole hyväksi ylimääräinen treeni.

Yksi esimerkki on myös että aloitteleva perustason kisailija ja kokenut pistetään ajamaan perjantain verran treeniä...
Molemmat hyötyy ja molemmat ajavat kovaa... Väitän että nopeat kuskit hyötyy päivän treenistä enemmän kuin keskikastin kuskit... Saadaan viilattua ne viimeisetkin kymmenykset irti ja kyyti alkaa olemaan kylmää.

Eli mitä hyötyä on edelleenkään siitä perjantai treenistä?

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Jos se profiilin uusiminen perjantaina on ylivoimainen haaste järjestävälle taholle, niin sitten olisi minusta reilumpaa laittaa kisaprofiili pystyyn jo 3-4 viikkoa ennen kisoja jolloin jokaisella kisaajalle on edes jonkinlainen mahdollisuus käydä treenaamassa rataa etukäteen. Vastaava tilannehan on kiinteissä ulkoradoissa, joihin kaikilla on mahdollisuus tutustua etukäteen.


Tässä ajatellaan taas hieman liikaa kehä-kolmosen sisäpuolella  :grin:
miten pitkänmatkalaisten treenaus, auttaako heitä?

Foorumikeskustelussa on aina se huono puoli, että jokin ymmärtää väärin ja ei ole mahdollisuutta oikaista omaa näkemystään heti. Mutta pointtini oli seuraava:

Jos vaihtoehdot on:

A) Lauantaiksi uusi profiili ja perjantaina rata kiinni (FTT-malli), sunnuntaille vielä ajosuunnan vaihto
B) Profiilin uusinta 3-4 viikkoa etukäteen ja treenimahdollisuus useampi viikko ennen kisoja (ml. vloput)
C) Profiilin uusinta kisaviikolla ja treenimahdollisuus torstai-perjantai

Minusta A on ylivoimaisesti paras vaihtoehto, johon pitäisi velvoittaa ihan säännöissäkin. Joidenkin mielestä se on kuitenkin kerhoille ylivoimainen ponnistus, joten jäljelle jää vaihtoehdot B ja C.

Mielestäni C on näistä kaikkein huonoin, koska se pakottaa ottamaan vapaata/lintsaamaan töistä/koulusta perjantaisin. Vaihtoehdossa B voi sentään itse valita, käykö tuustumassa rataan etukäteen (jos siihen on mahdollisuus) vaiko jättää treenit perjantaille. Yleensä noi perjantai-treenit on laadultaan kehnoja, kun suuri määrä kuskeja tunkee radalle samaan aikaan.
Wacky Stack Racing Team

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Alle liitetty Winter Jumps #4 Äänekoski 11.-12.2.2017 tulos topikissa käytyä keskustelua.
T: Niemis



Nyt olis kysymys.
Moni A finalisteista ei ollut treenaamassa perjantaina??
Jerzi
« Viimeksi muokattu: 13.02.17 - klo: 17.43 kirjoittanut niemis »
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Sc.AS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Hyvänä puolena treenaamisessa oli, ettei kellään ainakaan kadonnut auto kesken finaaliin radan kiemuroihin  :azn:

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Hyvänä puolena treenaamisessa oli, ettei kellään ainakaan kadonnut auto kesken finaaliin radan kiemuroihin  :azn:

Eli voinko ymmärtää silloin vastauksesta että kaikki A finaalistit oli perjantaina treenaamassa😯😯
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa _jtr_

  • Veteraani
    • Profiili
Hyvänä puolena treenaamisessa oli, ettei kellään ainakaan kadonnut auto kesken finaaliin radan kiemuroihin  :azn:

Eli voinko ymmärtää silloin vastauksesta että kaikki A finaalistit oli perjantaina treenaamassa😯😯
Jerzi

En tiedä mitä ajat takaa, mutta kyllä siellä oli paljon kuskeja perjantaina, myös finaalissa ajaneita..

Poissa pintakaasu

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ja tottakai jos kuskeilla on tavoitteena on A-finaali, niin silloin hyödynnetään kaikki mahdolliset treenimahdollisuudet kisaradalla, ja protasonkuskihan on tyhmä tai helvetin hyvä, jos kaikkia mahdollisia treenimahdollisuuksia ei hyödynnetä...

No joo se siitä. Ratahan oli hyvä ja kisaaminen tiukkaa.

Kiitokset hyvin järjestetyistä kisoista kilpailunjärjestäjille ja reilusta ajosta kilpakumppaneille! :azn:
No Trends, No Fun, No Mercy, No Compromise...
      *** Make 12 Track Great Again !!! ***

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Ja tottakai jos kuskeilla on tavoitteena on A-finaali, niin silloin hyödynnetään kaikki mahdolliset treenimahdollisuudet kisaradalla, ja protasonkuskihan on tyhmä tai helvetin hyvä, jos kaikkia mahdollisia treenimahdollisuuksia ei hyödynnetä...

No joo se siitä. Ratahan oli hyvä ja kisaaminen tiukkaa.

Kiitokset hyvin järjestetyistä kisoista kilpailunjärjestäjille ja reilusta ajosta kilpakumppaneille! :azn:

Kaikilla ei ole mahdollista olla koko perjantaina treenaamassa.
Ja jokainen "pro" tason kuski haluais mielummin ajaa uunituoreella radalla jolla saa ajaa ekan kerran vasta kisa aamuna.
Tällöin kisat on aina tasaväkisimmätja ylipäätään tarjoaa kaikille tasapuoliset lähtökohdat.

Ikuisuus kysymys ja tätähän ei kaikki tajua ennenkuin itse on ajamassa niistä korkeimmista sijoista kilpaa vuodesta toiseen ja silti pitäis hoitaa omat velvollisuudet.

Nimim: Yksi tyhmä joka ei treenaa metriäkään, eikä ollut oikein mahdollisuutta olla perjantaitreeneissä.