Kirjoittaja Aihe: Kynäruiskuun kompressori?  (Luettu 17401 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hudsonn

  • Jäsen
    • Profiili
Kynäruiskuun kompressori?
« : 12.11.15 - klo: 22.51 »
Hei!

Olen nyt tuumaillut jo vähän josko pitäisi hommata kynäruisku rc korien maalaukseen ja se kompressorin hankinta on aihettanut eniten päänvaivaa. Millainen sen kompressorin pitäisi olla?
Maalaisin sisällä kerrostalossa, joten kovin isoa ja meluavaan en halua.

Tämä on tällä hetkellä mietinnässä: http://shop.wiltec.info/product_info.php/language/EN/info/p3949_Mini-Airbrush-Kompressor-Airbrushkompressor-Model-AS176--kompakt.html

Olen ymmärtänyt, että tankillinen kompressori olisi hyvä, että paine olisi tasainen koko ajan, mutta sellaiset kunnon kompressorit maksaa aika pirusti ja niitten melusta ei ole mitään tietoa.

Neuvoja otan vastaan, jos jollakin on kokemusta tosta AS176 tai ehdottaa jotain muuta josta on hyviä kokemuksia.

-kiitos!

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« Vastaus #1 : 12.11.15 - klo: 23.25 »
Tämä on varsinainen "erikois neuvo" mutta toimiva: Auton sisärengas ja 12V auton kompressori. Annat pöristä sisärenkaan täyteen ja katsot pumpun painemittarista että tulee sopiva paine ( sopiva riippuu maalin juoksevuudesta). Tällä olen aikoinani maalannut satoja koreja.
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« Vastaus #2 : 13.11.15 - klo: 09.02 »
Minulla on tämä http://www.maalikauppa.org/sparmax-ac100-airbrush-kompressori-p-1024.html ja on todella hiljainen. Tämä on käsittääkseni ihan noviisille (minä) ja edistyneille toimii myös.

Tämän pitäisi olla todella pitkäikäinen ja huoltovapaa. Olen ymmärtänyt, että tähän saa myös osia mikäli jotain tarvitsee.

Tässä on ulostulon säätö ja voi puksuttaa vaikka metrin päässä korvasta ja ei ärsytä. Iso plussa myös todella laadukkaan oloisesta viimeistelystä.

Negatiivisena puolena:
'ei ole pulloa
'ei riitä ulostulot muuhun kuin kynäruiskuun
'maksimi aika yhtä mittaa suihkia 1-3 h (en muista) ja sitten annettava levätä jonkin aikaa.

Minulle nuo ei merkitse, sillä en viihdy maski päässä niin pitkää aikaa ja työskentelen osissa (kompura kiinni) näitä välillä liikkuu käytettynä n. 100e hinnalla.

Poissa APK

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« Vastaus #3 : 13.11.15 - klo: 13.05 »
suosittelen vahvasti säiliöllistä kompressoria. Sparmaxin tyylisissä ei oikein omien kokemuksien mukaan riitä potku / kompura käy koko ajan, ja kuumenee. Paineenulostulo on siksi myös epälineaarinen, ja pitää odotella että kompressori saa tehtyä paineen. Tähän odotteluun menee aikaa paljon.

Itsellä käytössä joku kovaääninen 20-30l säiliöllä oleva, jossa vedenerotin&paineensäädin. Huutaa kuin hyeena kyllä, mutta sen kanssa ollut tultava toimeen.


150-200e hinnalla voi jo löytyä hiljaisia maalauskäyttöön soveltuvia kompuroita. PMi ja valtsu voivat ehkä kertoa niistä kokemuksia?
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Poissa Koiranputki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« Vastaus #4 : 14.11.15 - klo: 06.09 »
Kuten nitropainen jo tuossa sivuutti asiaa on mulla kompuran ja ruutan välissä auton sisärengas johon olen liimennut toisen ventiilin eli toisesta sisöön jaa toisesta ruutalle. Toimii hyvin ja tasoittaa mys paineen vaihteluita. Tämä systeemi on helpottanut kummasti maalaillessa. ja mikä parasta lisä säiliön säilytys ei vaadi isoja tiloja
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« Vastaus #5 : 14.11.15 - klo: 07.02 »
Kaunko renkaassa riittää ilmaa jos kompura ei ole käynnissä? Pihi kaveri voisi käyttää fillarinpumppua renkaan täyttämiseen ja olla ilman kompuraa jos saisi parin minuutin maalausajan/ pumppaus.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« Vastaus #6 : 14.11.15 - klo: 10.50 »
Ongelmana saattaa noissa sisärengas virityksissä olla myös tuo ulostulopaine vai oletteko laittaneet tuohon säädettävän ulostuloventtiilin ?

Kuva ois kiva nähdä ko. laitteesta.

 

Poissa Koiranputki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« Vastaus #7 : 14.11.15 - klo: 15.21 »
Ongelmana saattaa noissa sisärengas virityksissä olla myös tuo ulostulopaine vai oletteko laittaneet tuohon säädettävän ulostuloventtiilin ?

Kuva ois kiva nähdä ko. laitteesta.

Jep, ulostulo letkussa on kiinni mulla vain sellainen ohivuoto mittari jota toimii vallan mainiosti myös paineen alennus vettiilinä. eli tuo nakki toimii vain ilmavarastona ja näin ollen tasaa paineenvaihteluita.
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Poissa Hudsonn

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« Vastaus #8 : 15.11.15 - klo: 22.36 »
Niin tossa minun ekassa vaihtoehdossa on myös tankki mutta vain 0.3l joten se lähinnä pitäisi vain paineen tasaisena ja kompressori ei paljon lepoa saisi.

Miten olisi tälläinen http://shop.wiltec.info/product_info.php/language/EN/info/p3953_Airbrush-Compressor-with-tank-model-AF189-with-water-separator-and-pressure-reducer.html/XTCsid/dpnsv1pfui6lkckp68f9t0c4d6
Se on aika samanlainen kuin muuallakin myytävät pienet kynäruiskukompressorit ja siinä olisi jo 3l tankki.
Onko kenelläkään kokemusta tuon tapaisista kompuroista?

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« Vastaus #9 : 15.11.15 - klo: 23.26 »
Niin, tulipa mieleeni alkuaikojen viritys: Aikoinani kun koreja maalasin "työkseni"  (kunnes tinnerihöyryt ottivat yliotteen) oli minulla AGA:lta vuokrapullo jossa tarkkuus paineen alennus venttiili ja veden erottaja. Tuollainen pitkä hitsauspullon kokoinen viritys kesti YUODEN vaikka maalasi satoja (slotti) koreja. Se oli sitä aikaa kun graafikkoiden perustaitoihin kuului kynäruiskun käytön hallinta (AirBrush). Nyt kaikki nuo hommat tehdään Photoshopilla ja Illustratorilla... Sääli että kukaan propellipää ei ole kehitellyt korinmaalaukseen illustrator ohjelmaa. epäilen että vielä minun elinaikanani tulee 3d ohjelma joka ensin mittaa korin sisältä (plotting chart) sen jälkeen piiretään näytölle maalaus pattern, lisätään faileista sponssor ym. logot ja painetan nappia. kymmenen minuutin kulutua on valmis maalattu kori johon vielä korin reijät on leikkurilla tehty...

Tuo edellisen autonrengas viritys tuli kun AGA lopetti vuokraamisen kannattamattomana (tuli nuo pikku kompressorit)
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa TeemuS

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« Vastaus #10 : 16.11.15 - klo: 00.09 »
Itsellä käytössä lidlistä ostettu pikkuaskartelukompura ja toinen vähän isompi 150l säiliöllä ja noin 400l tuotolla(6bar). Molemmat maalaustilassa ja pääosin maalaaminen tapahtuu tuolla pienemmällä. Paine vaan pidettävä siinä tai alle 1.5bar niin tulee tasaista.  pikkukompuraan laittamalla reilunkokoinen vedenerotin/paineensäädin saadaan vähän säiliötilavuutta ja tasaisempi paine. Tuolla isommalla on vaan niin paljon mukavampi pestä ruiskut kun saa nopeesti puhtaaksi 6-8bar paineella. Sitten isommat pinnat menee suuremmalla paineella isommalla kynäruiskulla. (2.5-4bar).Tähän ei meinaa piisata pienessä askartelu kompurassa tuotto. Ruiskuina iwataa ja iwatakopio aidoilla sisuskaluilla. Jos yksi kompura pitäisi valkata niin ostaisin jonkun 20l säiliöllä olevan markettikompuran ja panostaisin säästyneet rahat parempaan ruiskuun ja vedeneroittimeen.
www.racingfactory.fi  www.epuarc.fi  XRAY T4´15 XRAY T4´16

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« Vastaus #11 : 16.11.15 - klo: 01.29 »
Mulla on edelleen 2kpl Paashe ruiskua (made in USA. ruiskujen Rolls Royce) pieni on hyvä ohennetuille tinnerimaaleille ja isompi laveampaan työhön vesioheinteisilla maaleilla (Tamiya/Flaskor) Nuo tinneriohenteiset Pactra TCL maalit joita minulla on varmaan noin 50 jäljellä on hyvä säilyttää ylösalöaisin niin tuo paksu pohja eli pigmentti on kiinni korkissa kun aukaisee, siitä on helppo sitten puutikulla hämmentää taas oikeeseen konsistenssiin..
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa TeemuS

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« Vastaus #12 : 16.11.15 - klo: 01.40 »
Mulla viikonloppuna palo käpy huonosti sekoittuvaan fascolorin valkoiseen ja pistin purkin vartiksi ultraäänipesuriin. Ei oo ikinä niin nätisti mennyt ruiskun läpi valkoinen mitä tuon pesurikäsittelyn jälkeen. :afro:
www.racingfactory.fi  www.epuarc.fi  XRAY T4´15 XRAY T4´16

Poissa Koiranputki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« Vastaus #13 : 16.11.15 - klo: 02.02 »
Jep, pullot ja purnukat ylös alaisin, on taatusti ilmatiivis.
Mutta kyllä TeemuS teki pohjat. Kiitti hyvä vinkki.
Ihme ettei itse tullut ajatelleeksi saati pälkähtänyt päähän.
Tästä lähtien kaikki maalit meneekin sitten uä:n kautta ruuttaan.
Thnks man

Mulla viikonloppuna palo käpy huonosti sekoittuvaan fascolorin valkoiseen ja pistin purkin vartiksi ultraäänipesuriin. Ei oo ikinä niin nätisti mennyt ruiskun läpi valkoinen mitä tuon pesurikäsittelyn jälkeen. :afro:
« Viimeksi muokattu: 16.11.15 - klo: 02.06 kirjoittanut Koiranputki »
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« Vastaus #14 : 16.11.15 - klo: 08.38 »
Tuli keväällä tuollaine hommattua: http://shop.wiltec.info/product_info.php/info/p10844_Airbrush-Twin-Cylinder-Compress-Model-AS196AW-with-air-tank---two-step-switch.html
Kerrostalossa on tullut maalailtua ja meteli on ollut siedettävä. Ilmantuotto riittää hyvin ja säiliö tasaa painetta. Omani oli kuljetuksessa ilmeisesti hajonnut, kun yksi ilmaputken t-haara oli poikki. Sain kuitenkin uuden osan myyjäliikkeeltä ja palvelu oli kohdillaan. Hintaa laitteelle tuli toimituskuluineen 167€.

Poissa Koiranputki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« Vastaus #15 : 16.11.15 - klo: 13.21 »
Kyselykirje AGAlle ja vastaus.

Paineilma on meillä nimellä "Tekninen ilma". Sitä löytyy 20- ja 50-litran pulloissa (200 bar). Pulloissa ei ole paineensäädintä, joten sen joudut hommaamaan. Kaasu on melko kuivaa (kosteuspitoisuus max. 20 ppm, eli 0,002 %, vastaa kastepistettä -53 C), joten uskoisin sen sopivan käytettäväksi ilman kosteudeneroitintakin. En tosin ole maalari, joten en osaa arvioida sitä varmuudella.
Kaasuja ja säätimiä saat palvelupisteiltämme: http://www.aga.fi/fi/customer_service_ren/agent_finder/index.html. Vaihtoehtoisena kaasuna voisi varmaan käyttää typpeä - se olisi jopa hieman turvallisempi vaihtoehto, kun happea ei ole mukana. Typen suurin sallittu kosteuspitoisuus on kylläkin hieman suurempi: max. 40 ppm.

Ystävällisin terveisin
Jyrki Honkanen
Sales Manager

Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« Vastaus #16 : 16.11.15 - klo: 14.03 »
Itse olen pelannut typellä sotkupalloa n. 7-vuotta toimii, kun tonnin seteli. Mukamas Typellä saa tasaisemman flow:n. Kronottaessa kuulalla typellä sai hieman paremman tuloksen. Ruiskumaalauksessa en usko, että tästä on hyötyä, sillä käsiteltäessä suuria virtoja ilmamääriä vs. Kynäruisku.
ps. Vuoden offtopic postaus.

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« Vastaus #17 : 16.11.15 - klo: 18.29 »
"Kyselykirje AGAlle ja vastaus."

Hyvä meinkinki ! Vuokrahinnat on muistaakseni sellaiset, että ei kannata omaksi ostaa... Roudauksessa on tietty homma, kotiinkuljetuspalvelukin on olemassa !!
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Koiranputki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« Vastaus #18 : 17.11.15 - klo: 02.38 »
Jep, vuokrat on ihan älyttömiä, mutta paikallinen aga kauppias vinkkasi että jos "sull on sukellus plo niin sen saa tankattua vaikka millä paloasemalla eikä maks paljon, siis täyttö". ja 200barisia ovat tahi yli.
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Poissa MSA

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« Vastaus #19 : 17.11.15 - klo: 09.01 »
Tätä ollaan testattu liikkeessä jonkin verran, ja vaikuttaa laadukkaalta peliltä. Erittäin hiljainen, ja mukava kun moottori ei pärise koko ajan. Ruiskun ja kompuran välinen letku ei kuulu pakettiin, mutta löytyy lisävarusteista.

http://www.hobbylinna.fi/tuote/dynamic-kompressori-0-4bar-20-25-l-min/DYAS182/

Hobbylinna | LRP Areena

Poissa polyyppi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« Vastaus #20 : 18.11.15 - klo: 14.18 »
Joskus maalailin ihan jääkaapista irrotetulla kompuralla. Hienosti toimi.  :grin:

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« Vastaus #21 : 18.11.15 - klo: 14.32 »
Danforss lompura mikä on nykyään aika monessa jääkaapissa on kyllä tanskalaisena tuotteena yksi parhaista. Kierrätyskeskuksesta kun etsiin jääkaapin jossa sellainen on, kytkee virran ka katsoo että kompura surisee, siellä vaan mekkaa kmpuran irti ja vie mennessään.. sitten on se ilmasäiliö. Sen kyllä rakentaisin autonenkaasta ja jalkakäyttöinen virtakytkin lattialla, aivan iisiä homaa...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« Vastaus #22 : 18.11.15 - klo: 15.39 »
Niin samahan se on vaikka puhaltaa ite letkuun, pääasia että lähtee se 4bar painetta.  :afro:

Ite maalaan isolla ja äänekkäällä kompuralla autotallissa, joten ääntä mahtuu maailmaan.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« Vastaus #23 : 18.11.15 - klo: 16.45 »
Niin samahan se on vaikka puhaltaa ite letkuun, pääasia että lähtee se 4bar painetta.  :afro:

Ite maalaan isolla ja äänekkäällä kompuralla autotallissa, joten ääntä mahtuu maailmaan.
Sinä päivänä kun puhallat putkeen sen 4 baria, tulen ottamaan sinusta kuvan ja myyn 7-päivää lehteen...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« Vastaus #24 : 18.11.15 - klo: 17.06 »
Sinä päivänä kun sen puhallan niin olet kerenny muuttaa jo mielesi asiasta ;) No joo, eiköhän kaikki suurinpiirtein tajunnut onko se puhallettavissa....
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa nitropaimen

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« Vastaus #25 : 18.11.15 - klo: 17.34 »
Sinä päivänä kun sen puhallan niin olet kerenny muuttaa jo mielesi asiasta ;) No joo, eiköhän kaikki suurinpiirtein tajunnut onko se puhallettavissa....
"variety is a spice of life"... sopii sekä nettikeskusteluun että myös muuhun ajanvietteeseen...
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Poissa SavageRS

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« Vastaus #26 : 20.11.15 - klo: 16.27 »
Tuossa kompaktin kokoinen ihan oikea kompressori, ei siis mikään lelu kuten nuo kynäruiskulelut tuppaavat olemaan ja saa samaan hintaan. Perään vielä erillinen vedenerotin jos haluaa oikein hifistellä. Saapa tuosta ilmaa moneen muuhunkin sitten, kuten autonrenkaaseen yms.

http://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-ja-nikkarointi/tyokalut/paineilmatyokalut/kompressorit/stanley-5-l-1-5-hp-kompressori/p/1185345/

Katselin Honkarissa ja vaikutti todella asialliselta.



Sisäkumi ei ole kovin hyvä yksinään, mutta kokonainen autonrengas vanteella on jo aika hyvä ilmasäiliö. Toisaalta eipä nuo pelkät ilmasäiliötkään kummoisia maksa, niitä saa kätevästi vaikka raskaankaluston tarvikeliikkeistä.
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Poissa Hudsonn

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« Vastaus #27 : 05.02.16 - klo: 22.54 »
Tuli pitkän pähkäilyn jälkeen tilattua tällänen kompressori
http://shop.wiltec.info/product_info.php/language/EN/info/p3953_Airbrush-Kompressor-Tank-Modell-AF189-Wasserabscheider---Druckminderer.html

Ja tietysti minun onnella siinä on ongelma jo alkujaan. Eli ton tankin sisällä on joku irtonainen osa tai palanen joka liikkuu kun kallistan tankkia. Joten voiko ton tankin avata jotenkin ja katsoa mikä siellä sisällä on?
Ja jos jollakin on kokemusta niin mikä se liitin siellä tankin pohjassa on. Ohjekirja on niin onneton ettei siitä ollut apua.

Poissa thomsva

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« Vastaus #28 : 05.02.16 - klo: 23.02 »
Säiliöön kertyy käytössä pieniä määriä vettä ja pohjassa oleva liitin on veden poistamista varten.
Talvi: GT12 / M-Chassis, F1  Kesä: FG Mini 1:5

Poissa Hudsonn

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Kynäruiskuun kompressori?
« Vastaus #29 : 08.02.16 - klo: 22.49 »
Saako ja voiko se tankin pohjassa olevan liittimen kiertää kokonaan pois jotta saisi sen pienen osan pois joka siellä tankissa nyt liikkuu?