Tätä en YV:hen jaksa vääntää...
Kuten jo sanoin niin kuka on sanonut mitään raskaudesta???
Ei kukaan, ja just perustelin miks raskaammassa on jopa helpompaa koneelle.
Eli jos et ymmärtäny niin kierrosten ollessa matalat koneessa ei synny läheskään niin paljon kitkaa joka nostaa koneen lämpöä ja myös kuluttaa, jolloin ei saada paremmasta polttoaineesta ja rissasta hyötyä, koska rissa suojaa konetta paremmin kuin synteettinen kun koneen kierrokset ovat korkeat ja kone en todella kauan yhtäjaksoisessa rasituksessa. Eli rissaa sisältävä polttoaine voitelee paremmin ja pitää myös koneen lämmöt matalammalla.
Tämä siis tähän koska asia liitty Savageen aivan yhtäpaljon kuin muihinkin polttomoottorin sisältäviin autoihin.
Ps:Mä en vänkää. Vänkääminen=faktoista vastaan väittämistä.
minä olen taas aina oppinut/kokenut/ymmärtänyt että moottorin "vedättäminen" nostaa käyntilämpöä ja ei ole hyväksi moottorille.
vertaan tilannetta vaikka asuntovaunun vetämiseen. eli jos 1:1 autolla hinaa vaunua(12m pitkä votkale perään 6 neliömetrin ilmanvastuksella varusteltuna, paino lienee tyyliä "tarpeeksi"), niin tästä valtavan massan aiheuttamasta kierrosten laskusta johtuen, moottori käy viileämmin, paremmin ja kestää pidempään?
rissa voitelee kuumempana paremmin, siitä olen samaa mieltä. mutta voiteluaineitahan on synteettisiäkin.
Ette ajatelleet sitä että moottori joutuu tekemään "töitä" enemmän kun tuo "lisäpuntti" rajoittaa menoa.
Tulikuumat pakokaasut "säilyvät" sylinterissä tällöin pidempään, ja sitä on enemmän johtuen rasituksesta (Eli siitä että kaasarikin on reilusti enemmän auki) kuin että ajettaisiin "kevyellä" autolla.
Hitaammassa ajossa muutenkin tietysti ilmajäähdytys toimii huonommin, kun ei ole jäähdyttävää "tuulta" kannen ympärillä.
Yleensäkkin polttomoottoreita pitäisi ajaa "kevyesti", siis niin että ne saavat kyllä kiertää mutta ei äärirajoille.
Raskas vedättäminen ja ylikierrokset on moottorin "surma", se ei heti tule mutta lyhentää koneen ikää nopeasti.