Kirjoittaja Aihe: Losin uusi kasikrossi, 8IGHT-E 4.0  (Luettu 28821 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juha-Matti

  • Veteraani
    • Profiili
Losin uusi kasikrossi, 8IGHT-E 4.0
« : 30.01.16 - klo: 19.11 »
Losilta uutta kasi krossiin sähköpuolelle.
On muuten tuo platform aikalailla erilainen mihin on totuttu 1/8 krosseissa.


Lissee tiällä..
http://www.rccaraction.com/blog/2016/01/29/team-losi-racing-18-8ight-e-4-0-4wd-electric-buggy-kit-video/

Poissa MiG-77

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Losin uusi kasikrossi, 8IGHT-E 4.0
« Vastaus #1 : 30.01.16 - klo: 19.44 »
Losilta uutta kasi krossiin sähköpuolelle.
On muuten tuo platform aikalailla erilainen mihin on totuttu 1/8 krosseissa.

Miten niin erilainen? Missasinko jotain? Minusta hyvin samanlaisiselta tuo vaikuttaa kuin lähes kaikki muutkin. Poislukien ne patterikasit, jotka käyttää 2x2s akkuja (-> jotka on taas sitten 1/10 saddle crossien tapaisia)

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Losin uusi kasikrossi, 8IGHT-E 4.0
« Vastaus #2 : 01.02.16 - klo: 12.04 »
[quote author=MiG-77 link=topic=94771.msg790206#msg790206 date=1454175868
Miten niin erilainen? Missasinko jotain? Minusta hyvin samanlaisiselta tuo vaikuttaa kuin lähes kaikki muutkin. Poislukien ne patterikasit, jotka käyttää 2x2s akkuja (-> jotka on taas sitten 1/10 saddle crossien tapaisia)
[/quote]

On tossa uudessa E 4.0 myös sellaista mitä ei muista löydy. Moottorin ja keskidiffin kulmanvaihto mahdollisuus
vetosuhteen muuttamiseksi ja akun paikalla voi valita millaisen painojakauman haluaa autoonsa.
Toi akun paikan vaihtomahdollisuus on niin yksin kertainen toteutta, että ihmettelen miksei sitä ole muilla merkeillä.
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Monster Beetle - Arrowmax - Hobbywing

Poissa Juha-Matti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Losin uusi kasikrossi, 8IGHT-E 4.0
« Vastaus #3 : 01.02.16 - klo: 13.46 »
Tota keskidiffin kulmaakin voi näköjään muuttaa tuossa autossa, verratkaa näitä kahta kuvaa.
1.


2.


En tiedä kyllä mitä tuolla saavutetaan?


Poissa MiG-77

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Losin uusi kasikrossi, 8IGHT-E 4.0
« Vastaus #4 : 01.02.16 - klo: 14.08 »
En tiedä kyllä mitä tuolla saavutetaan?

En kyllä minäkään. Ehkä tuo vaan kompensoi sitä kun akku tulee taakse, niin pitää toisellekkin puollelle saada painoa ulommas. Minusta keskidiffin akselien pitäisi kuitenkin optimiolosuhteissa aina olla suorassa (esim Teknon EB48.3) jolloin siitä aiheutuisi vähiten kitkaa ja osien kulumista.

Akuilla on painoa pystynyt jo siirtämään muissakin autoissa (esim DEX8), mutta ehkä ensimmäinen missä tuo noparin ja akun paikkaa voi päikseen vaihtaa. Toki on kyllä sellainen mielikuva, että jossakin pystyi jo sen aikaisemminkin tekemään. Voin toki olla väärässäkin.
« Viimeksi muokattu: 01.02.16 - klo: 14.12 kirjoittanut MiG-77 »

Poissa Juha-Matti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Losin uusi kasikrossi, 8IGHT-E 4.0
« Vastaus #5 : 01.02.16 - klo: 14.20 »
Jotain tuollaista itsekkin pähkäilin.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Losin uusi kasikrossi, 8IGHT-E 4.0
« Vastaus #6 : 01.02.16 - klo: 14.45 »
En tiedä kyllä mitä tuolla saavutetaan?

En kyllä minäkään. Ehkä tuo vaan kompensoi sitä kun akku tulee taakse, niin pitää toisellekkin puollelle saada painoa ulommas. Minusta keskidiffin akselien pitäisi kuitenkin optimiolosuhteissa aina olla suorassa (esim Teknon EB48.3) jolloin siitä aiheutuisi vähiten kitkaa ja osien kulumista.

Akuilla on painoa pystynyt jo siirtämään muissakin autoissa (esim DEX8), mutta ehkä ensimmäinen missä tuo noparin ja akun paikkaa voi päikseen vaihtaa. Toki on kyllä sellainen mielikuva, että jossakin pystyi jo sen aikaisemminkin tekemään. Voin toki olla väärässäkin.

Kun moottori on 4,4° kulmassa voima keskidiffiltä jakautuu tasaisemmin etu- ja takadiffeihin. Jos moottori
suorassa voimaa menee enemmän takadiffille.

Kyllä akkua lähes kaikissa 1/8 krossareissa pystyy siirtämään muutamia millejä edes takas, mutta tässä on todella paljon mahdollisuuksia saada painopiste juuri sinne mihin itse haluaa. Varsinkin jos ajaa shortyakuilla.
Uudessa Agaman 215E autossa on haettu vähän samaa pidentämällä akkukoteloa.
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Monster Beetle - Arrowmax - Hobbywing

Poissa Juha-Matti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Losin uusi kasikrossi, 8IGHT-E 4.0
« Vastaus #7 : 01.02.16 - klo: 15.01 »
No tuo selittää asiaa erittäin hyvin.
On se miten tarkka tuosta 4.4 asteen kulmasta?
Tuota diffin asennon muutosta ei muuten tuossa vanhemmassa mallissa tainnut olla?

Poissa MiG-77

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Losin uusi kasikrossi, 8IGHT-E 4.0
« Vastaus #8 : 01.02.16 - klo: 15.09 »
No tuo selittää asiaa erittäin hyvin.
On se miten tarkka tuosta 4.4 asteen kulmasta?
Tuota diffin asennon muutosta ei muuten tuossa vanhemmassa mallissa tainnut olla?

Taitaa tuo kulma liittyä siihen, että nuo keskidiffin akselit on eri kulmissa silloin kun akku on edessä (taakse menee akseli suorassa, eteen kulmassa)? Ja niissä autoissa missä kummatkin diffien akselit on suorassa keskidiffiin nähden voima välittyy kumpaankin päähän yhtä tehokkaasti ilman ylimääräistä kitkaa/kulumista. Näin olen itse ainakin ymmärtänyt.

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Losin uusi kasikrossi, 8IGHT-E 4.0
« Vastaus #9 : 01.02.16 - klo: 15.25 »
No tuo selittää asiaa erittäin hyvin.
On se miten tarkka tuosta 4.4 asteen kulmasta?
Tuota diffin asennon muutosta ei muuten tuossa vanhemmassa mallissa tainnut olla?

Taitaa tuo kulma liittyä siihen, että nuo keskidiffin akselit on eri kulmissa silloin kun akku on edessä (taakse menee akseli suorassa, eteen kulmassa)? Ja niissä autoissa missä kummatkin diffien akselit on suorassa keskidiffiin nähden voima välittyy kumpaankin päähän yhtä tehokkaasti ilman ylimääräistä kitkaa/kulumista. Näin olen itse ainakin ymmärtänyt.

Mitä enemmän kulmaa on niin sitä enemmän kardaanin pyörimisnopeus vaihtelee suhteessa spurrin pyörimisnopeuteen riippuen siitä missä kohtaa kierrosta kardaani kulloinkin on. Jos kulmaa ei ole taakse ja eteen on, niin takana pysyy pyörimisnopeus vakiona ja edessä se vaihtelee jolloin osan aikaa etupää itse asiassa jarruttaa.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Losin uusi kasikrossi, 8IGHT-E 4.0
« Vastaus #10 : 01.02.16 - klo: 15.31 »
No tuo selittää asiaa erittäin hyvin.
On se miten tarkka tuosta 4.4 asteen kulmasta?
Tuota diffin asennon muutosta ei muuten tuossa vanhemmassa mallissa tainnut olla?

4.4 asteen kulma on suunniteltu nimenomaan tähän autoon eli ei ole mikään yleispätevä säätö.
Vanhemmassa ei ollut tätä säätö mahdollisuutta.


Taitaa tuo kulma liittyä siihen, että nuo keskidiffin akselit on eri kulmissa silloin kun akku on edessä (taakse menee akseli suorassa, eteen kulmassa)? Ja niissä autoissa missä kummatkin diffien akselit on suorassa keskidiffiin nähden voima välittyy kumpaankin päähän yhtä tehokkaasti ilman ylimääräistä kitkaa/kulumista. Näin olen itse ainakin ymmärtänyt.

Kyllä se nimenomaan liittyy vetareiden keskinäiseen kulmaan. Mutta akun sijoituksen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Monster Beetle - Arrowmax - Hobbywing

Poissa koippa

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Losin uusi kasikrossi, 8IGHT-E 4.0
« Vastaus #11 : 16.12.16 - klo: 16.37 »
Olisiko jollain mahdollisesti laittaa setuuppia Losin autoon. Lähinnä kiinnostaa diffit ja pinjoni, et tietää mitä tilaa auton kanssa. Tykkään setupista joka on melko tasapainoinen, ei ainakaan kovin aliohjaava ulostuloissa.

Mitä renkaita kannattaa hankkia ? Turun, Salon, Vantaa ja Hämeenlinnan radoilla varmaan eniten tulee käytyä.

Poissa pohjankukko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
FullSpeedRC
Tekno EB410

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Losin uusi kasikrossi, 8IGHT-E 4.0
« Vastaus #13 : 06.03.17 - klo: 19.10 »
Vakio männät on ihan hyvät.
Kannattaa kokeilla kummasta tykkäät enempi - akku edessä vai akku takana. Ittelläni oli akku takana.
Kokeilin ainoastaan 4.4 asteen vetarikulmalla. Tuntui menevän ihan hyvin.
Vihreät jouset molemmissa päissä. Diffit eteen 5 ja taakse 3. Keskidiffiin voi kokeilla jotain sopivaa.

Muuten tais olla melko vakiosetuppia. Myös 14/45 vetopuoli.