Shepherd Micro Racing on parhaiten tunnettu 1/8 ja 1/10 nitroratapolttiksistaan, mutta valmistaja toi viime vuonna suht vähin äänin markkinoille Bull X8 polttiskrossarin. Ensi kesänä näitä autoja nähdään ainakin muutama kiertämässä kotimaisia kisoja, joten avataanpas oma säie tälle.
Auto perustuu hyvin pitkälti TeamC:n T8-krossarin viimeisimpään evoluutioversioon (v3), ja on eittämättä TeamC:n valmistama - ainakin osapussit näyttää kovasti TeamC:n autojen kaltaisilta. Autoa on kuitenkin twiikattu Shepherdin speksien mukaisesti vaihtamalla tiettyjä alumiini- ja muoviosia hiilikuituun, jolla on eittämättä haettu painonsäästöä (wow-efektiä unohtamatta!). Iskaritornit on 5mm hiilikuitua, ja samaa tavaraa löytyy myös ohjausvivuston päällä olevasta levystä ja keskidiffin kannesta. Mielenkiinnolla odotan miten hiilari kestää rispaantumatta etutornissa, koska sehän saa iskua auton ollessa katollaan. Myös voimansiirrossa on myös eroja T8:iin - Bullista löytyy ns. Universal-tyyppiset vetoakselit ja kardaanit. Tehtaan tuotesivu väittää pohjalevyn olevan poikkeuksellisesti 4mm, mutta tämä ei pidä paikkansa vaan pohjalevy on 1/8 krossarille perinteinen 3mm.
Auton kasauksessa ei mitään suurempia vastoinkäymisiä tullut vastaan. Diffeihin päätyrattaiden alle ohjekirja käskee laittamaan 0.2mm shimmit. Molempiin päätyihin shimmit laittamalla diffeistä tuli hyvinkin rapeat, eikä edes porakoneella pyörittely niitä herkistänyt. Päätin jättää kannen puolelta shimmin pois, jolloin diffeistä tuli supersmoothit. Täytynee avata ne viimeistään 1 gallonan ajon jälkeen uudelleen ja tsekata onko välystä tullut niin paljon että lisäshimmi tarvitaan. Perän ja keulan kulmavaihteisiin en laittanut yhtään shimmiä, ne oli hyvinkin herkät ilman shimmejä. Tosin mainittakoon, että omaan autoon laitettiin pakettisetupista poiketen kaarevat (spiral) kruunu- ja pinionirattaat joiden toleranssit saattaa poiketa paketissa mukana tulevista suorista rattaista. Myös linkkien palloja kannattaa hieman herkistellä jos haluaa että auto on herkkä heti ekoista tankeista alkaen. Tämä onnistuu asentamalla pallo paikalleen ja puristamalla linkin muovipäätä voimakkaasti pihdeillä - sama niksi toimii tietysti kaikissa autoissa.
Varsinaista tehtaan pakettisetuppia ei paketista löydy, joten kasasin auton "pöytäsäädöillä" yhdistellen eri foorumeilta kaivettuja T8-setuppeja. Mukana tulevat mustat jouset tuntuvat verrattain jäykiltä, joten ne vaihtuivat jo toisen valmistajan löysempiin jousiin. Mukana tulevat diffi- ja iskäriöljyt kannattaa suosiolla heittää hyllylle ja käyttää oman mieltymyksen mukaisia öljyjä jotta tietää mihin suuntaan asteikko pitää liikkua jos ja kun öljyjä joutuu muuttamaan.
Radiobokseja on tietysti kaksi, joista etummainen on isompi ja suunniteltu 2/3A koon stick-tyyppiselle vastariakulle. Akku saa olla max 32mm leveä, joten ihan jokainen stick-mallinen vastariakku ei tuonne mahdu. Itse päädyin tilaamaan LRP:n Lipo-akun, jotta Savoxin SC-1268SG -servoista saa kaiken irti. Takimmainen, pienempi radioboksi on selvästi suunniteltu vastarille. Siinä on erillinen "laajennusosa" tavalliselle mekaaniselle vipukytkimelle. Itse en moista käytä, joten teippasin laajennusosan kannen kokonaan peittoon.
Lisää kuvia omasta pirssistä:
https://www.dropbox.com/sh/7nfiy01xr5iah2s/AABb1UW3pamwf72Gg5ps8z4Oa?dl=0Valmistajan tuotesivut:
http://www.team-shepherd.com/en/index.php?option=com_content&task=view&id=386&Itemid=67Manuaali Shepherdin omilla sivuilla:
http://www.team-shepherd.com/pdf/BullX8_manual.pdfNyt kun vaan lumet sulais ja kesä tulis, niin pääsis testaamaan autoa Lavankoon!