Kirjoittaja Aihe: Shepherd Bull X8  (Luettu 8552 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Shepherd Bull X8
« : 15.03.16 - klo: 19.55 »
Shepherd Micro Racing on parhaiten tunnettu 1/8 ja 1/10 nitroratapolttiksistaan, mutta valmistaja toi viime vuonna suht vähin äänin markkinoille Bull X8 polttiskrossarin. Ensi kesänä näitä autoja nähdään ainakin muutama kiertämässä kotimaisia kisoja, joten avataanpas oma säie tälle.

Auto perustuu hyvin pitkälti TeamC:n T8-krossarin viimeisimpään evoluutioversioon (v3), ja on eittämättä TeamC:n valmistama - ainakin osapussit näyttää kovasti TeamC:n autojen kaltaisilta. Autoa on kuitenkin twiikattu Shepherdin speksien mukaisesti vaihtamalla tiettyjä alumiini- ja muoviosia hiilikuituun, jolla on eittämättä haettu painonsäästöä (wow-efektiä unohtamatta!). Iskaritornit on 5mm hiilikuitua, ja samaa tavaraa löytyy myös ohjausvivuston päällä olevasta levystä ja keskidiffin kannesta. Mielenkiinnolla odotan miten hiilari kestää rispaantumatta etutornissa, koska sehän saa iskua auton ollessa katollaan. Myös voimansiirrossa on myös eroja T8:iin - Bullista löytyy ns. Universal-tyyppiset vetoakselit ja kardaanit. Tehtaan tuotesivu väittää pohjalevyn olevan poikkeuksellisesti 4mm, mutta tämä ei pidä paikkansa vaan pohjalevy on 1/8 krossarille perinteinen 3mm.

Auton kasauksessa ei mitään suurempia vastoinkäymisiä tullut vastaan. Diffeihin päätyrattaiden alle ohjekirja käskee laittamaan 0.2mm shimmit. Molempiin päätyihin shimmit laittamalla diffeistä tuli hyvinkin rapeat, eikä edes porakoneella pyörittely niitä herkistänyt. Päätin jättää kannen puolelta shimmin pois, jolloin diffeistä tuli supersmoothit. Täytynee avata ne viimeistään 1 gallonan ajon jälkeen uudelleen ja tsekata onko välystä tullut niin paljon että lisäshimmi tarvitaan. Perän ja keulan kulmavaihteisiin en laittanut yhtään shimmiä, ne oli hyvinkin herkät ilman shimmejä. Tosin mainittakoon, että omaan autoon laitettiin pakettisetupista poiketen kaarevat (spiral) kruunu- ja pinionirattaat joiden toleranssit saattaa poiketa paketissa mukana tulevista suorista rattaista. Myös linkkien palloja kannattaa hieman herkistellä jos haluaa että auto on herkkä heti ekoista tankeista alkaen. Tämä onnistuu asentamalla pallo paikalleen ja puristamalla linkin muovipäätä voimakkaasti pihdeillä - sama niksi toimii tietysti kaikissa autoissa.

Varsinaista tehtaan pakettisetuppia ei paketista löydy, joten kasasin auton "pöytäsäädöillä" yhdistellen eri foorumeilta kaivettuja T8-setuppeja. Mukana tulevat mustat jouset tuntuvat verrattain jäykiltä, joten ne vaihtuivat jo toisen valmistajan löysempiin jousiin. Mukana tulevat diffi- ja iskäriöljyt kannattaa suosiolla heittää hyllylle ja käyttää oman mieltymyksen mukaisia öljyjä jotta tietää mihin suuntaan asteikko pitää liikkua jos ja kun öljyjä joutuu muuttamaan.

Radiobokseja on tietysti kaksi, joista etummainen on isompi ja suunniteltu 2/3A koon stick-tyyppiselle vastariakulle. Akku saa olla max 32mm leveä, joten ihan jokainen stick-mallinen vastariakku ei tuonne mahdu. Itse päädyin tilaamaan LRP:n Lipo-akun, jotta Savoxin SC-1268SG -servoista saa kaiken irti. Takimmainen, pienempi radioboksi on selvästi suunniteltu vastarille. Siinä on erillinen "laajennusosa" tavalliselle mekaaniselle vipukytkimelle. Itse en moista käytä, joten teippasin laajennusosan kannen kokonaan peittoon.



Lisää kuvia omasta pirssistä:
https://www.dropbox.com/sh/7nfiy01xr5iah2s/AABb1UW3pamwf72Gg5ps8z4Oa?dl=0

Valmistajan tuotesivut:
http://www.team-shepherd.com/en/index.php?option=com_content&task=view&id=386&Itemid=67

Manuaali Shepherdin omilla sivuilla:
http://www.team-shepherd.com/pdf/BullX8_manual.pdf

Nyt kun vaan lumet sulais ja kesä tulis, niin pääsis testaamaan autoa Lavankoon!
Wacky Stack Racing Team

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: Shepherd Bull X8
« Vastaus #1 : 04.05.16 - klo: 09.26 »
Autolla on tullut nyt rullailtua vajaan gallonen verran Lavangossa  ja pikku hiljaa alkaa setuppi löytymään. Kasauksen yhteydessä arpomani setuppi oli omaan makuuni turhan puskeva mutta tilanne parani oleellisesti takalinkkejä lyhentämällä.

Iskareiden osalta olen lähtenyt liikkeelle paketin 6x1.2-männillä, mutta tällä viikolla olisi tarkoitus testata 8-reikäisiä joita on jonkun verran näkynyt TeamC:n setuppilapuissa.

Auton ohjekirjasta puuttuu tarkemmat selitykset mihin kulmaan anti-squat ja taka-auraus asettuu eri inserttejä käyttämällä. Ohessa kuvio josta eri vaihtoehdot löytyy:

Wacky Stack Racing Team

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: Shepherd Bull X8
« Vastaus #2 : 15.05.16 - klo: 23.36 »
Ohessa lähtösetuppia Turun avauskisaan, jolla lähdetään liikkeelle. Autoon on koko ajan haettu kääntyvyyttä lisää. Jyrkkälän treeneissä laitoin ackerman-tangon lyhyimpään asentoon ja ainakin itse tykkään kun auto kääntyy terävästi mutkiin sisään.

https://www.dropbox.com/s/achi7b7rwml75wg/BullX8_setupsheet_Turku_practise_2016-05-06.pdf?dl=0
Wacky Stack Racing Team

Poissa harrikal

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Shepherd Bull X8
« Vastaus #3 : 19.05.16 - klo: 21.14 »
Nyt olisi pari litraa bull x8 autolla körötelty kanssa. Auto on yllättävän hyvä suoraan paketista. Pakolliset tuunaukset oli takajousia lyhentämällä puolitoista kierrosta. Viritys osista menee kokeiluun alumiiniset runko jäykkärit ja diffien välitysten muuttaminen.

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: Shepherd Bull X8
« Vastaus #4 : 28.07.16 - klo: 20.09 »
Kausi alkaa kääntymään loppusuoralle ja Bullilla on nyt rullailtu noin 30 litraa, 4 kisaa ja lukemattomia treenejä.

Auto on erittäin kestävä, tähän mennessä mitään muoviosia (takasiipiä lukuunottamatta) en ole saanut rikki tai vaihtanut. Tukivarret, muoviset ohjauspalat ja spindle carrierit ovat hyvin kestäneet. Väljää on toki erityisesti takapäähän kertynyt, joten ennen seuraavaa kisaa auto vaatii kyllä huoltoa. Myös voimansiirto on pomminvarma, universal-tyyppiset vetarit ja kardaanit ovat kyllä huolettomia. Osa voimansiirron metalliosista (erityisesti kytkinkello ja etu/takadiffien ulostulot) ovat verrattain pehmeää materiaalia tai niiden karkaisu on tehty huonosti. Tästä johtuen ne kuluvat suht nopeasti. Olemme viime aikoina Harrin kanssa karkaisseet itse ulostuloja, ja tulokset näyttävät lupaavilta lisäten kulutuskestävyyttä.

Setuppipuolella suurin positiivinen löytö tuli heinäkuussa, kun testasin setuppia jossa etupää vetää takapäätä enemmän. Varsinaista overdrive-ratasta ei Bulliin (tai TeamC T8:iin) ole saatavilla, mutta laitoin eteen optiona saatavana olevan 13/43 välityksen ja jätin taakse alkuperäisen 10/43 -välityksen. Kytkinkellona tällöin 13 tai 14-piikkinen. Tämä tekee autosta selvästi helpomman ajaa, kun keula vetää auton suorassa mutkista ulos ilman pelkoa kiemurtelusta. Samalla autosta tulee hieman aliohjaava, jota olen kompensoinut taka-aurasta vähentämällä ja löysemmillä etujousilla. Ilmeisesti sama ilmiö on muissakin Losi-keulaisissa autoissa, ainakin moni Agama-kuski ajaa overdrivellä ja käsittääkseni JQ:n Yellow Editionissa moni käytti overdriveä.

Kannattaa huomioida, että auto on suunnitelty alkuperäiselle 10/43 perävälityksille jolloin kytkinkello on 15-17 piikkinen. 13-piikkisen kellon käyttäminen edellyttää että keskidiffin pidikkeestä dremelöi muovia pois, taka-jarrulevyä pienentää. Myös moottoripukin ruuvihahloja joutuu jatkamaan keskidiffin suuntaan.

Iskaripuolella kisa-auton bladder-kumit tuli leikeltyä ja iskareista tein emulsio-tyyppiset, ehkä niistä tuli hieman paremmat mutta tämän on enemmän mutu-tuntua kun faktaa. Mäntinä olen käyttänyt lähes koko kauden 8x1.2 edessä ja 8x1.3 takana.

Alla oleva setuppi on pääpiirteissään se jota suosittelen lähtösetupiksi. Jos tuntuu liian helpolta, taka-aurasta vähemmän, takaiskarit alhaalta ulompiin reikiin jne...

https://www.dropbox.com/s/gy93y0uo7be9n77/BullX8_setupsheet_Vantaa_overdrive_2016-07-13.pdf?dl=0
Wacky Stack Racing Team

Poissa KHS77

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Shepherd Bull X8
« Vastaus #5 : 28.07.16 - klo: 22.20 »
Lainaus
Mäntinä olen käyttänyt lähes koko kauden 8x1.2 edessä ja 8x1.3 takana

Kenen valmistajan männät?
Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: Shepherd Bull X8
« Vastaus #6 : 29.07.16 - klo: 10.07 »
Lainaus
Mäntinä olen käyttänyt lähes koko kauden 8x1.2 edessä ja 8x1.3 takana

Kenen valmistajan männät?

Itse porailin noi muistaakseni JQ:n männistä, kun niitä nyt sattui olemaan pakissa. Mikä tahansa 16mm mäntä käy.
Wacky Stack Racing Team

Poissa harrikal

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Shepherd Bull X8
« Vastaus #7 : 17.08.16 - klo: 23.15 »
Nyt olisi pitkästä aikaa ajettu yksi sm kisa bull x8 autolla ja pirssi kyllä pelasi kyllä hienosti kun jäisi omat mokat vain pois ja olisi hiukan tuuria.
Auto on paketista suoraan kyllä aika hyvä ei hirveesti viritys osia kaipaile.iskarin männät on vakiona hyvät.
pitää vain porata vain etu männät 1.3mm ja taka männät 1.4mm jouset joko JQ harmaat tai kyoshon oranssit eteen ja siniset taakse. iskarin öljyt ultimate eteen 45 ja taka 35.diffit on etu 8000 keskellä 6000 ja takana 4000.suurin auton balanssiin vaikuttaa etuperän välityksen muuttamisen 13/43.iskarin asennot on edessä tukivarsista sisällä ja tornista toisiksi uloimmassa ja takana tukivarresta ulkona ja tornista toisiksi uloimmassa.


« Viimeksi muokattu: 18.08.16 - klo: 20.36 kirjoittanut harrikal »