Kirjoittaja Aihe: Tekno EB48.3  (Luettu 6976 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Tekno EB48.3
« : 01.05.16 - klo: 10.52 »
Video arvostelu Tekno EB48.3 1/8 sähkökrossarista.

https://www.youtube.com/watch?v=FgrPm9Xnhd0
Eurorc - Tamiya Lunch Box - Blackfoot -  Avante BS - Arrowmax - Halko - Hobbywing - Highest - Futaba

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tekno EB48.3
« Vastaus #1 : 18.05.16 - klo: 23.29 »
Näitä autojahan on nyttemmin Suomessa jo ainakin 3. Yksi löytyy Turusta ja 2 muuta Helsingistä. Enemmänkin voi toki olla, mutta varmuudella ainakin nämä 3. Autohan on erittäin kapea rungoltaan ja sähköjä asentaessa tilaa ei ole yhtään liikaa. Mieleen tulee lähinnä isokokoinen 1/10 krossari ja onpahan radalla tullut jo kuultua "onks toi joku truggy" :laugh:.

Auton kasaaminen on erittäin suoraviivaista ja ohjeita seuraamalla auto on erittäin helppo saattaa nippuun. Edes ensikertalaiselle ei tuota mitään ongelmia seurata rakennusohjeita ja mikäli Teknon autoista on jo ennestään kokemusta, etenee kasaus helposti jopa ilman ohjeita. Osien sopivuus on hämmästyttävän hyvää tasoa (muutamin pienin poikkeuksin joista lisää myöhemmin) eikä osia tarvitse juurikaan sovitella yhteen.

Radalla auto on pakettisetupilla erittäin helppo ajettava, jopa liian helppo mikä näkyy lievänä kääntyvyyden puutteena. Mitä ilmeisemmin pakettisetuppi on luotu hiukan kovempipitoisille radoille joissa ei ole hitaita ja tiukkoja neulansilmiä. Kääntyvyyttä on toki helppo lisätä poistamalla steering limittiä, jota autossa säädetään etuhubin sisäpintaan laitettavalla ruuvilla ja prikoilla. Näin sisäkurvin rengas ei käänny yli vaikka epat olisi radiosta rajoitettu. Muutoin auto on tosiaan rauhallinen ja vakaa ajettava ja tuo kääntymättömyyskin ilmenee lähinnä silloin kun pito on huono eikä autoa voi viedä mutkan läpi kaasulla ja jarrulla. Kestävyyshän on tuttua Teknon tasoa. Omallakin autolla on muutamia melkoisen komeita kärrynpyöriä takana joista muistona vain muutamia naarmuja takasiivessä ja etutornissa.

Tällä autolla on myös melkoisen paljon yhteisiä osia SCT410 ja SCT410.3 kanssa joten esim. jouset, vakaajat, männät, vaihteiston kuoret, hingepinnit jne. sopivat suoraan ristiin eli ei tarvitse olla jokaista osaa erikseen. Diffitkin on muutoin samat, mutta EB:ssä on vahvemmat ulostulot.

Aiemmin mainitut muutamat osien sopivuuden seikat liittyy auton etupäähän sekä tukivarsiin. Keula on uutena todella jäykkä. Autossa on ilmeisesti varsin tiukat toleranssit mistä johtuen linkkien pallot ahdistavat. Se korjaantuu joko ajamalla tai sitten napsuttelemalla kuulat muutamia kertoja paikalleen ja pois. Tukivarsien sisemmät hingepinnien reiät tulee reamata 4mm reamerilla parhaan herkkyyden saavuttamiseksi (tämä mainitaan ohjeessakin). Myös etulinkki saattaa ottaa hivenen kiinni diffiboksiin mikä korjaantuu viilalla tai dremelillä. Koko keulan herkistämiseen aikaa kuluu noin 5-10min joten suuria ei tarvitse tehdä :laugh:. Keula herkistyy varmasti myös ihan ajamalla, mutta Teknojen ollessa melkoisen kulutuskestäviä se voi ottaa aikaa melkoisen kauan :laugh:.

Nämä kaikki 3 autoa ovat mukana Turussa FO-sarjan avauksessa 21.5.16 jolloin niitä pääsee tutkimaan ja hipelöimään lähemmin. Eikä koeajokaan välttämättä ole mahdoton.
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tekno EB48.3
« Vastaus #2 : 18.06.16 - klo: 12.20 »
Autolla alkaa olemaan kurvailtu jo melkoisen runsaasti ja pidemmän ajan kestotestiäkin on ehditty ajamaan. Tuon kääntyvyyden puutteen saa tosiaan korjattua todella helposti ottamalla kaikki prikat ja ruuvin pois limitteristä jolloin auto kääntyy erittäin hyvin. Perus pakettisetupilla pääsee jo kovaa kunhan limitterin ottaa pois. Pienillä muutoksilla autosta saa vieläkin paremmin ajettavan, joten pakkiin on hyvä varata ainakin punaiset takajouset, vakaajatankoja eteen ja taakse väliltä 2.2mm - 2.6mm ja lisäksi kannattaa harkita uusia 3x2.1mm mäntiä. Samalla kun auto ajautuu sisään, etupää alkaa toimia paremmin ja ajettavuus paranee.

Kestävyydestä ei ole vielä tässä reilun kahden kuukauden aikana tullut sanomista. Sisempiä hingepinnejä on hyvä pitää pakissa, koska varsinkin vasemman etupinnin voi saada kieroksi. Lisäksi rikki on mennyt yksi takasiipi (sen verran vähän toki, että pienellä liimaamisella siipi on edelleen ajossa), siiven kannakkeiden kuitenkin pysyessä ehjinä ja vääntymättöminä. Näillä autoilla ei tarvitse kovin pahasti jännittää rikkoutumista normaaliajossa. Kaiken saa toki rikki jos yrittää. Turun SM-osakilpailussa kuulemma Martin auto syöksyi seinään sellaisella vauhdilla, että pamahdus kuului korokkeelle asti. Vaurioksi jäi vääntynyt hingepin. Kestävyys- ja kuluvuustestit luonnollisesti jatkuvat läpi kesän joten eiköhän ne mahdolliset heikot kohdat saada vielä selville.

Toistaiseksi en ole ainakaan itse kaivannut autoon mitään muita optio-osia kuin alumiinisen servovarren, nuo mainitut 3x2.1mm männät sekä iskarien alaohjurit on vaihtuneet valkoisiin delrin-ohjureihin. Jossakin vaihessa tulee varmasti testattua universal-vetareita ja/tai alumiinisia akseleita, mutta toistaiseksi nuo mainitut päivitykset ovat olleet riittäviä.

Näitä autojahan varaosien kera saa nykyisin myös RcCenteristä.

E: Korjailtu muutama virhe pois.
« Viimeksi muokattu: 18.06.16 - klo: 13.06 kirjoittanut SepiMies »
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

Poissa mustikka

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Joni RC
Tekno EB48.3
« Vastaus #3 : 10.10.17 - klo: 21.22 »
Onkos kellään enään näitä vanhempia teknoja?

Täältä löytyy yksi.

Oisko kellään hyviä set uppeja saviradalle?
Kaikenlaisia leluja on ollut tässä vuosien varrella :wink:
Joni RC

Poissa mamyllyn

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tekno EB48.3
« Vastaus #4 : 09.11.17 - klo: 08.55 »
Terve,

Täältä löytyy varmasti sopiva setup sulle.
Laita yv:tä ja katsotaan sulle joku sopiva tuolta tiedoistani.