Kirjoittaja Aihe: V2 remmiahdettu nitroprojekti  (Luettu 6757 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kakkutukka

  • Veteraani
    • Profiili
V2 remmiahdettu nitroprojekti
« : 05.05.16 - klo: 11.12 »
Heipparallaa. Tässä on tovin aikaa kun viimeks tänne on tullu rustailtu mitään viestiä. Viimeks ajeltu viime vuoden puolella näillä etäohjatuilla kiitureilla. Koulutukset ja kaikki on vienyt aikaa koko harrastukselta ja ehkä se ajopaikan puutekin on vaikuttanut asiaan. Mutta itse aiheeseen. Viimeaikoina heräili taas ajatukset ja hiljalleen alkanut motivaatiota löytyä taas aiheeseen liittyen. Tosin, tällä kertaa ei rakenneta vanhaa vaan luodaan uutta. Kyseessä on 2tahtinen V2 nitromoottori remmiahtimella.

Miksi? Miksei? Monella varmasti herää kysymyksiä aiheesta ja paneudutaan itse moottoriin, sillä kori, alusta jne saa luvan siirtyä tuonnemmaksi. Olen viimeaikoina ruvennut piirtämään nitromoottoria, ajatuksena oli tehdä yksisylinterinen ihan harjoituksen kannalta. Kaverini totes että mikset suoraan tee v2 moottoria? En nähnyt estettä, joten tuumasta toimeen. Yhtään fyysistä osaa ei ole tehty, mutta tietokoneella piirrellen on osia alkanut hiljalleen valmistumaan. Tarkoitus on tehdä jo teoriassa toimiva moottori. Jahka kuvat on valmiita, siirryn tuottamaan osia ystävän avulla cnc-työstökoneella.

Monelle herää varmasti kysymys että miksi remmiahdettu? Vastaus siihen on yksinkertainen eikä niinkään viritysmielessä tärkeä. Sylinterilinja on sama, ja sylinterikulma 90 astetta. Tämä tuottaa ongelmia huuhtelujen kanssa vaparina. Remmiahtimella kun luodaan minimaalinen paine kampikammioon, saadaan huuhtelut ylipäätään toimimaan.

Tämä v2 15cc nitrokone on tarkoitus asettaa ehkä omavalmisteiseen autoon. Moottori tulee olemaan täysin itse suunniteltu, mutta runko ja muut osat tehdään osittain itse ja osittain tilaan netistä tarvittavat osat mm. iskunvaimennus. Visiona alustavasti olisi suunnitella jenkkiaiheinen auto takavetoisena.

Toivottavasti topikki herättää keskustelua sillä haluan jakaa tämän ainutlaatuisen projektin aihealueen kansalle ja luoda uusia ulottuvuuksia koko lajiin. Valitettavasti koulutuksen takia aikaa on niukalti, mutta pyrin tuottamaan otoksia ja tuotoksia tähän ketjuun niin paljon kuin kerkeän.

Mukavaa torstaita!


Edit: 12:30
Luulen että lukijat haluavat nähdä edes millaista projektia luodaan. Remmiahtimesta on laittaa kuva, sillä muut osat on vielä rajusti työn alla eikä niistä ole kovin kummoista kuvaa tarjota. Ahdinkin itsessään on vielä kesken, mutta pääpiirteittäin saa selkoa mitä on tehty. Ahtimen kanavat uupuu vielä.


« Viimeksi muokattu: 05.05.16 - klo: 12.32 kirjoittanut Kakkutukka »
Voimaa ja valtaa.

Poissa Kakkutukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: V2 remmiahdettu nitroprojekti
« Vastaus #1 : 05.05.16 - klo: 17.56 »
Tälle päivälle on saatu hiukan aikaan. Kampikoneiston suunnittelua lähinnä. Viikonlopulle ajatuksena saada lohkojen kuvat valmiiksi jonka jälkeen pääsee paneutumaan imupuoleen.


Voimaa ja valtaa.

Poissa Kakkutukka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: V2 remmiahdettu nitroprojekti
« Vastaus #2 : 07.05.16 - klo: 12.38 »
Eilisillan ja tämän päivän tuotoksina varsin vähän, lähinnä mallintanut osien yhteensopivuutta ja korjaillut puutteita. Pääpiirteittäin osat alkaa hahmottua. Lähiaikoina täytyy sopia koneistajalle aikoja ja ostaa materiaalia. Kaasutinta tuskin alan itse piirtämään ja laskemaan joten tyydyn ebayn tarjontaan. Jokunen kysymys tästä remmiahtimesta on tullut hiljattain. Tarkoitus ei siis ole ahtaa kilokaupalla painetta vaan luoda kampikammioon yleisestiottaen kaksitahtiselle riittävä paine jotta seos saadaan nostettua palotilan suuntaan. Tämä siis johtuu sylinterien samasta linjasta. Jos ei ahdinta olisi, ei kone toimisi edes halutulla tavalla. Eli koko homma ei perustu huippunopeuteen vaan toimivuuteen. Alla olevassa kuvassa ahtimen sijoitus on vain kuviteltu sillä ahtimen kanavat ja kiinnityspisteet on vielä tekemättä. Keskustelua projektista olis kiva saada aikaan, saa ilmaista mielipiteensä ja jos on ehdotuksia niin avosylin otetaan vastaan jos idea on toimiva!

Voimaa ja valtaa.

Poissa elvis1000

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: V2 remmiahdettu nitroprojekti
« Vastaus #3 : 17.09.16 - klo: 10.29 »
Vastaava ilman ahdinta https://dewataspeedblog.wordpress.com/2010/12/31/cuma-3-5cc-powernya-2-5hp/olympus-digital-camera-5/

Tosiaan tosta nyt ei tiedä toimiiko tuo edes. Mutta miksei toimisi yhdellä kampikammiolla 2 sylinterillä kulmassa.

Herää kysymys että miksi noita ei vain tehdä? Onko se vain markkinat jotka määräävät mitä koneita tarvitaan vaan eikö tuo vain toimi.  :shocked:

Poissa Justu

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: V2 remmiahdettu nitroprojekti
« Vastaus #4 : 19.09.16 - klo: 21.32 »
Kiinnostava projekti. Hieman mietityttää syy sylinterien samaan linjaan, koska yleensa on hieman eri linjassa niin saadaan samanlaiset kiertokanget alapäät vieretysten. Kampikammiosta olisi myös saada mahdollisimman tiivis niin kankien pitäisi olla ohuet ja lähellä toisiaan. Nostan siis hattua ja mielenkiinnolla seuraan projektia.

Poissa Pixarmartti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: V2 remmiahdettu nitroprojekti
« Vastaus #5 : 21.09.16 - klo: 10.50 »
Herää kysymys että miksi noita ei vain tehdä? Onko se vain markkinat jotka määräävät mitä koneita tarvitaan vaan eikö tuo vain toimi.  :shocked:

Ei ole kisaluokkaa, Säätäminen per****tä, Sisukset kestää muutaman gallonan ja pikkupojat siirtyy suoraan 26cc-50cc bensa-autoihin 

Poissa BawDuwHie

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: V2 remmiahdettu nitroprojekti
« Vastaus #6 : 21.09.16 - klo: 13.34 »
Ei mene kauaakaan , kun sähkö- ja bensakoneet syrjäyttää nää metanoli härpäkkeet täysin unholaan.
Herää kysymys , saadaanko oikeasti tuotettua yhtään ylipainetta, vai minimoiko remmiahdin vain "imupaineen" eli alipaineen neutraaliksi , jos sitäkään.
-

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: V2 remmiahdettu nitroprojekti
« Vastaus #7 : 21.09.16 - klo: 14.06 »
Aiheen ohi, sähköillä ei saada pitkiä finaaleita. Siksi nitro pysyy.

Poissa iippo777

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: V2 remmiahdettu nitroprojekti
« Vastaus #8 : 21.09.16 - klo: 15.05 »
Nitron tulevaisuus on muissa käsissä, kuin tämän hetken akkutekniikassa.

Akut kehittyy kokoajan huimaa vauhtia.

Toki nitron ääni on miehinen ja ei se hajukaan ole yhtään huono.