Kirjoittaja Aihe: Diffit....  (Luettu 7551 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jasu92

  • Veteraani
    • Profiili
Diffit....
« : 19.11.04 - klo: 17.24 »
Joo, eli nyt nolona kyselen että mitä nämä diffit oikein ovat, miten ne toimivat ja miltä ne näyttävät. Täytyy sanoa nyt niin nolona että en tajua sitten pätkääkään noista diffeistä. Miten ne öljyt vaikuttavat? Minulle ei kerro mitään tuo selitys joka on l150040:n sivuilla... :oops:

Poissa Sinervo

  • Veteraani
    • Profiili
Diffit....
« Vastaus #1 : 19.11.04 - klo: 17.41 »
diffi=tasauspyörästö

Poissa Niki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Diffit....
« Vastaus #2 : 19.11.04 - klo: 17.48 »
Jäykempi öljy = Tasauspyörästön ulostulot ( mihin renkaat sitten tulevat vetoakselin päähän ) tulevat "jäykemmiksi". Eli siis tehoa siirtyy myös sutivaan pyörään enemmän... Että tähän malliin.

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Diffit....
« Vastaus #3 : 19.11.04 - klo: 17.57 »
Lainaus käyttäjältä: "Niki"
Jäykempi öljy = Tasauspyörästön ulostulot ( mihin renkaat sitten tulevat vetoakselin päähän ) tulevat "jäykemmiksi". Eli siis tehoa siirtyy myös sutivaan pyörään enemmän... Että tähän malliin.


Ja vastaavasti vähentää kääntyvyyttä...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa Jasu92

  • Veteraani
    • Profiili
Diffit....
« Vastaus #4 : 19.11.04 - klo: 18.33 »
öö...
Ulostulot....Vetoakselit.... :shock:
Tasauspyörästön tiesin ja sen, että se siirtää enemmän voimaa toiselle pyörälle jos se sutii, mutta, eh...

Minua kiinostaisi sen toiminta...
Ja että mitä iloa on ostaa uudet diffit?

Poissa MarkusH

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/markushe/
Diffit....
« Vastaus #5 : 19.11.04 - klo: 18.51 »
Jos vanha diffi(tasauspyörästö) on rikki, voi joutua uusimaan koko diffin.

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Diffit....
« Vastaus #6 : 19.11.04 - klo: 18.57 »
Yksi kuva kertoo....

...tuhat sanaa

Tämän näköisen diffin sieltä todennäköisimmin löytää.
(ainakin 1/8 krossareissa)
Tämä kuva on etu- / takadiffistä, koska keskidiffi on hieman erilainen.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Diffit....
« Vastaus #7 : 19.11.04 - klo: 19.13 »
Lainaus käyttäjältä: "Niki"
Jäykempi öljy = Tasauspyörästön ulostulot ( mihin renkaat sitten tulevat vetoakselin päähän ) tulevat "jäykemmiksi". Eli siis tehoa siirtyy myös sutivaan pyörään enemmän... Että tähän malliin.


Siis hetkinen...
Tehoa siirtyy enemmän paksulla öljyllä pitävään renkaaseen eikä sutivaan.

Eli esimerkiksi jos ajatellaan että toinen rengas on jäällä ja toinen hiekalla niin mitä ohuempi öljy on diffissä sitä enemmän tehoa siirtyy liukkaammalla pinnalla olevalle eli sutivalle renkaalle ja vastaavasti paksummalla öljyllä vetoa tulee enemmän myös pitävälle puolelle.

Poissa Jasu92

  • Veteraani
    • Profiili
Diffit....
« Vastaus #8 : 19.11.04 - klo: 19.43 »
Lainaus käyttäjältä: "Sami L"
Yksi kuva kertoo....

...tuhat sanaa

Tämän näköisen diffin sieltä todennäköisimmin löytää.
(ainakin 1/8 krossareissa)
Tämä kuva on etu- / takadiffistä, koska keskidiffi on hieman erilainen.
Minulle ei kuva kerro mitään... :oops:
Olen nähnyt jossain kuvan jossa on neljä pientä ratasta ja sitten siihen olisi laitettu joku ratas, liittyykös tämä jotankin vatoakseliin?
Kuva löytyy tältä foorumilta.

Poissa GolluB

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Diffit....
« Vastaus #9 : 19.11.04 - klo: 19.49 »
Lainaus käyttäjältä: "Jasu92"
Lainaus käyttäjältä: "Sami L"
Yksi kuva kertoo....
http://www.zonecentral.org/rcprojects/savage03/maxmzrdiffs.jpg
...tuhat sanaa

Tämän näköisen diffin sieltä todennäköisimmin löytää.
(ainakin 1/8 krossareissa)
Tämä kuva on etu- / takadiffistä, koska keskidiffi on hieman erilainen.
Minulle ei kuva kerro mitään... :oops:
Olen nähnyt jossain kuvan jossa on neljä pientä ratasta ja sitten siihen olisi laitettu joku ratas, liittyykös tämä jotankin vatoakseliin?
Kuva löytyy tältä foorumilta.

Ne neljä pientä ratasta on tuolla sisällä, samoin kuin öljykin.   Mainitsemasi "joku ratas" on tuossa näkyvä ratas ja kuvassa näkyvän diffin päissä on diffin ulostulot

Poissa Jasu92

  • Veteraani
    • Profiili
Diffit....
« Vastaus #10 : 19.11.04 - klo: 20.23 »
ok :shock:
Saisikos kuvaa tuon diffin sisältä?

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Diffit....
« Vastaus #11 : 19.11.04 - klo: 20.33 »


Jos et nyt tajuu, niin sit suosittelen aloittamaan uutta harrastusta...
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Diffit....
« Vastaus #12 : 19.11.04 - klo: 20.34 »
Ja huom, ylläoleva auto on Yokomo CGM, ja se on Touring-auto, jolla ajetaan VAIN JA AINOASTAAN matolla ja asfaltilla!
Lisää kuvia -> http://80.222.76.13/kuvia/rc/CGM/New%20Folder/
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Diffit....
« Vastaus #13 : 19.11.04 - klo: 20.37 »

Ja


...
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa Jasu92

  • Veteraani
    • Profiili
Diffit....
« Vastaus #14 : 19.11.04 - klo: 20.48 »
No nyt selkis!!!
Minnekkäs ne öljyt sitten tökätään?
Aukastaan diffipoksi ja sit vaan pruikataan ne sinne?
En muuten saanut Mini-Z diffii auki :mrgreen:

Poissa GolluB

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Diffit....
« Vastaus #15 : 19.11.04 - klo: 20.50 »
Lainaus käyttäjältä: "Jasu92"
No nyt selkis!!!
Minnekkäs ne öljyt sitten tökätään?
Aukastaan diffipoksi ja sit vaan pruikataan ne sinne?
En muuten saanut Mini-Z diffii auki :mrgreen:


Tuskin sen mini-Z:n diffejä tarvitseekaan sen enemmin säätää. Anna olla vaan, ettei mene rikki.

Poissa Niki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Diffit....
« Vastaus #16 : 19.11.04 - klo: 21.11 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Lainaus käyttäjältä: "Niki"
Jäykempi öljy = Tasauspyörästön ulostulot ( mihin renkaat sitten tulevat vetoakselin päähän ) tulevat "jäykemmiksi". Eli siis tehoa siirtyy myös sutivaan pyörään enemmän... Että tähän malliin.


Siis hetkinen...
Tehoa siirtyy enemmän paksulla öljyllä pitävään renkaaseen eikä sutivaan.

Eli esimerkiksi jos ajatellaan että toinen rengas on jäällä ja toinen hiekalla niin mitä ohuempi öljy on diffissä sitä enemmän tehoa siirtyy liukkaammalla pinnalla olevalle eli sutivalle renkaalle ja vastaavasti paksummalla öljyllä vetoa tulee enemmän myös pitävälle puolelle.


Niin siis oliko tossa jotain EPÄSELVÄÄ??? :::  Eli siis tehoa siirtyy MYÖS SUTIVAAN pyörään enemmän... Että tähän malliin.

EDIT: Eli jäykempi öljy tavallaan hidastaan diffin siällä pyöriviä 2-4 kpl pieniä rattaita, jolloin kääntyminen heikkenee, mutta TEHOA tosissaan siirtyy enemmän sutivaan pyörään: Vertaa esim. liiotellusti lukkiutuvaan-tasauspyörästöön eli thorsen diffiin, mikäli nimet meni oikein...

EDIT2: Ajattele tilanne: Ei rasvaa ollenkaan tai sitten jotain ihan kipeetä super jankkia, mikä muistuttaa likimain liimaa...Eli siis noin vaikuttaa öljyn paksuus.

Poissa Scrap

  • Veteraani
    • Profiili
Diffit....
« Vastaus #17 : 19.11.04 - klo: 23.53 »
Lainaus käyttäjältä: "Niki"
Jäykempi öljy = Tasauspyörästön ulostulot ( mihin renkaat sitten tulevat vetoakselin päähän ) tulevat "jäykemmiksi". Eli siis tehoa siirtyy myös sutivaan pyörään enemmän... Että tähän malliin.


Siis juuri päin vastoin. Jos on löysät öljyt, niin pahimmassa tapauksessa KAIKKI teho menee sutivaan pyörään. Tällöin ei auto liiku vaan on paikallaan ja se toinen pyörä vain sutii kaiken tehon harakoille.

Jos jäykät öljyt, niin diffi ei päästä KAIKKEA tehoa sutivalle pyörälle vaan pakottaa pitävämmällä alustalla olevan pyörän myös pyörimään. Tällöin auto lähtee liikkeelle. Eli tehoa siirretään myös pitävälle pyörälle.

Lainaus käyttäjältä: "Niki"
Niin siis oliko tossa jotain EPÄSELVÄÄ??? :::  Eli siis tehoa siirtyy MYÖS SUTIVAAN pyörään enemmän... Että tähän malliin.


Tehohan menee KOKO AJAN sutivan pyörän kautta harakoille. Ei sinne enempää kannata laittaa. Jäykkä diffi siirtää tehoa PITÄVÄLLE pyörällekkin (siis sille joka EI sudi)

Jätkä on tainnut käsittää koko diffin jäykistämisen idean ihan päälaelleen. :roll:

Poissa Scrap

  • Veteraani
    • Profiili
Diffit....
« Vastaus #18 : 19.11.04 - klo: 23.55 »
Lainaus käyttäjältä: "Niki"
Jäykempi öljy = Tasauspyörästön ulostulot ( mihin renkaat sitten tulevat vetoakselin päähän ) tulevat "jäykemmiksi". Eli siis tehoa siirtyy myös sutivaan pyörään enemmän... Että tähän malliin.


Siis juuri päin vastoin. Jos on löysät öljyt, niin pahimmassa tapauksessa KAIKKI teho menee sutivaan pyörään. Tällöin ei auto liiku vaan on paikallaan ja se toinen pyörä vain sutii kaiken tehon harakoille.

Jos jäykät öljyt, niin diffi ei päästä KAIKKEA tehoa sutivalle pyörälle vaan pakottaa pitävämmällä alustalla olevan pyörän myös pyörimään. Tällöin auto lähtee liikkeelle. Eli tehoa siirretään myös pitävälle pyörälle.

Lainaus käyttäjältä: "Niki"
Niin siis oliko tossa jotain EPÄSELVÄÄ??? :::  Eli siis tehoa siirtyy MYÖS SUTIVAAN pyörään enemmän... Että tähän malliin.


Tehohan menee KOKO AJAN sutivan pyörän kautta harakoille. Ei sinne enempää kannata laittaa. Jäykkä diffi siirtää tehoa PITÄVÄLLE pyörällekkin (siis sille joka EI sudi) => VÄHEMMÄN tehoa sutivalle pyörälle.

Jätkä on tainnut käsittää koko diffin jäykistämisen idean ihan päälaelleen. :roll:

Poissa k_ingman

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Diffit....
« Vastaus #19 : 20.11.04 - klo: 00.09 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Tehoa siirtyy enemmän paksulla öljyllä pitävään renkaaseen eikä sutivaan.

Eli esimerkiksi jos ajatellaan että toinen rengas on jäällä ja toinen hiekalla niin mitä ohuempi öljy on diffissä sitä enemmän tehoa siirtyy liukkaammalla pinnalla olevalle eli sutivalle renkaalle ja vastaavasti paksummalla öljyllä vetoa tulee enemmän myös pitävälle puolelle.


Tässä on oikea vastaus.. Kuten myös muutama yläpuolella oleva vastaus..
Kyllä se sen tekee..

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Diffit....
« Vastaus #20 : 20.11.04 - klo: 09.15 »
Ja asia erikseen ovat Spider, Torsen, TCD ja LSD (ei se huume vaan Limited Slip Differential), jotka "ajattelevat" ja siirtävät tehon sille pyörälle millä on pitoa enemmän. Nämä ovat kuitenkin melko yksinkertaisia kapistuksia, mutta hyödyllisiä ainakin pitävillä radoilla(?) sillä tehoa ei mene hukkaan niin paljoa. Suositellaan vain kokeneille kuskeille, sillä auto muuttuu ärhäkkäämmäksi.

Ja nuo diffit eivät heikennä kääntymistä tai muita ajo-ominaisuuksia (ellei kuski itse heikennä niitä...) tietääkseni. Tietävämmät korjatkoon jos olen väärässä.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa Scrap

  • Veteraani
    • Profiili
Diffit....
« Vastaus #21 : 20.11.04 - klo: 10.03 »
Juuri näin. Thorsen on tasauspyörästö joka rajoittaa nopeammin pyörivän pyörän nopeutta. Muistaakseni tehty ruuveilla ja ideana se että ruuvi pystyy pyörittämään ratasta mutta ratas ei ruuvia.

Jos olen oikein ymmärtänyt ton spider-diffin, niin onko se vain pienemmillä välyksillä tehty diff? Tästähän seuraa että löysempi öljy aiheuttaa saman jäykkyyden kuin jäykempi öljy isommilla välyksillä.

LSD on yleisnimitys kaikille "ajatteleville" diffeille.

TCD:hen en ole ehtinyt pahemmin perehtyä.

Poissa Jasu92

  • Veteraani
    • Profiili
Diffit....
« Vastaus #22 : 20.11.04 - klo: 13.50 »
Noniin, nyt kun minulle selvisi diffien salaisuus niin tästä voidaan tehdä topic jossa löpistään Diffeistä :wink:
Juuri niinkuin nyt on puhuttu, jatkakaa samaan malliin!
(Luulisin että minä siirryn tässä topicissa takavasemmalle...) :)

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Diffit....
« Vastaus #23 : 20.11.04 - klo: 14.52 »
Lainaus käyttäjältä: "Niki"
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Lainaus käyttäjältä: "Niki"
Jäykempi öljy = Tasauspyörästön ulostulot ( mihin renkaat sitten tulevat vetoakselin päähän ) tulevat "jäykemmiksi". Eli siis tehoa siirtyy myös sutivaan pyörään enemmän... Että tähän malliin.


Siis hetkinen...
Tehoa siirtyy enemmän paksulla öljyllä pitävään renkaaseen eikä sutivaan.

Eli esimerkiksi jos ajatellaan että toinen rengas on jäällä ja toinen hiekalla niin mitä ohuempi öljy on diffissä sitä enemmän tehoa siirtyy liukkaammalla pinnalla olevalle eli sutivalle renkaalle ja vastaavasti paksummalla öljyllä vetoa tulee enemmän myös pitävälle puolelle.


Niin siis oliko tossa jotain EPÄSELVÄÄ??? :::  Eli siis tehoa siirtyy MYÖS SUTIVAAN pyörään enemmän... Että tähän malliin.

EDIT: Eli jäykempi öljy tavallaan hidastaan diffin siällä pyöriviä 2-4 kpl pieniä rattaita, jolloin kääntyminen heikkenee, mutta TEHOA tosissaan siirtyy enemmän sutivaan pyörään: Vertaa esim. liiotellusti lukkiutuvaan-tasauspyörästöön eli thorsen diffiin, mikäli nimet meni oikein...

EDIT2: Ajattele tilanne: Ei rasvaa ollenkaan tai sitten jotain ihan kipeetä super jankkia, mikä muistuttaa likimain liimaa...Eli siis noin vaikuttaa öljyn paksuus.


Nyt olet Niki pahasti pihalla asiasta.
Lue muidenkin vastaukset ja ajattele hetki.
Mieti edes ensin diffin perustoiminta ennenkuin kerrot vääriä "faktoja".

Yksinkertaisesti jos ajatellaa niin että ainoastaan toinen pyörä osuu maahan ja toinen on ilmassa.

Tilanne 1:
Diffissä erittäin lirut öljyt.
Ilmassa sutivalle renkaalle siirtyy lähes kaikki veto ja auto ei liiku.

Tilanne2:
Diffissä paksut öljyt.
Öljy hidastaa sisällä olevien rattaiden pyörimisnopeutta ja vetoa siirtyy enemmän maassa olevalle renkaalle jolloin auto liikku.

Siis paksummalla öljyllä siirtyy vetoa enemmän pitävän renkaan puolelle ja sutivan renkaan veto vähenee.

Lukitussa diffissä vetoa menee sekä ilmassa olevalle että myös maassa olevalle täysin sama määrä.

Ja tämä on täysin fakta vaikka kuinka väittäisit muuta.

Poissa k_ingman

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Diffit....
« Vastaus #24 : 20.11.04 - klo: 14.54 »
Kyllä se näin on!

Ei tästä enää kannata jankata..  :mrgreen:
Kyllä se sen tekee..

Poissa Niki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Diffit....
« Vastaus #25 : 21.11.04 - klo: 12.35 »
On on, kirjotin väärin... Eli pitävä pyörä saa nauttia tehoista silloin kun on se jäykempi öljy, kirjotin taas näköjään väärin... Sori. Tarkoitin juuri tuota, mutta kirjoitin näköjään väärin. :oops:

Poissa Juuzmo

  • Veteraani
    • Profiili
Diffit....
« Vastaus #26 : 15.09.05 - klo: 20.46 »
Ei kai 5,000 öljyt diffissa ole liian liirut että sutii vaan toisella renkaalla eikä liiku?  :shock:
RB,the power of champions.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Diffit....
« Vastaus #27 : 15.09.05 - klo: 20.57 »
Tonnisetkin on ihan ok jos kyseessä on krossarin takadiffi... Se on yksi auton käyttäytymiseen vaikuttavista tärkeistä säädöistä.

5000 ei ole liian liru kun kyseessä on krossari, mutta monsterissa auttamatta liian lirua.

Poissa Juuzmo

  • Veteraani
    • Profiili
Diffit....
« Vastaus #28 : 15.09.05 - klo: 21.41 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Tonnisetkin on ihan ok jos kyseessä on krossarin takadiffi... Se on yksi auton käyttäytymiseen vaikuttavista tärkeistä säädöistä.

5000 ei ole liian liru kun kyseessä on krossari, mutta monsterissa auttamatta liian lirua.
Jos ei ole monsteri tai krossari vaan st?  :lol:
RB,the power of champions.

Poissa Joel P

  • Veteraani
    • Profiili
Diffit....
« Vastaus #29 : 03.11.06 - klo: 21.28 »
e.
« Viimeksi muokattu: 28.08.12 - klo: 23.07 kirjoittanut Joel P »