Kirjoittaja Aihe: DEX8  (Luettu 30550 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: DEX8
« Vastaus #30 : 24.05.17 - klo: 07.22 »
Ohessa DEXin setuppia viime lauantain FO-avauskisasta Turussa.

https://www.dropbox.com/s/ly209kbn2cwk6b7/DEX8_SetupSheet_FO_Turku_MIkkoM%C3%A4kel%C3%A4_2017-05-20.pdf?dl=0

Pieniä muutoksia tuli tehtyä autoon treenien myötä:
- suht löysät iskarit
- löysät diffit (5-5-2)
- etupäähän lisää kickuppia
- hieman vähemmän anti-squattia

Tätä setuppia ei kannata mielestäni testata Lavangossa, siellä on selvästi smoothimpi rata johon tarvitaan jäykempi auto.
Wacky Stack Racing Team

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: DEX8
« Vastaus #31 : 20.07.17 - klo: 01.29 »
Ulkokausi alkaa kaartua jälkimmäiselle puoliskolle niin voisi vähän kerrata kokemuksia DEX8:sta kesän treenien ja kisojen perusteella. Suurin osa kommenteista/vinkeistä pätee suoraan myös sisarmalleihin DNX8 ja DESC10.

Kasasin auton keväällä varsin raskailla sähköillä, noparina HW XR8 Plus ja koneena truggykone HW G2 2250kv 4274. Tehokas kone vie paljon virtaa, joten 10minan finaalit olen ajanut 2 x 2S 6600 akuilla jotka painaa yli 600g kaikkine välijohtoineen. Kokonaisuudesta tuli hyvinkin raskas, muutaman kymmenen grammaa vajaa 4kg.

Ajattelin loppukaudesta testata miten auto muuttuu kun sitä keventää. Sähköt vaihtuu kevyempiin ja tavoitteena päästä 10minan finaalit 5000mAh akuilla. Myös pientä muoviosien keventelyä on suunnitelmissa. Alustavien mittausten perusteella autosta tullee 300g kevympi noin 3675g kisapainolla. Raportoin lisää jahka pääsen autoa testaamaan.

Jousipuolella olen testannut setuppia, jossa takana on Teknon 90mm pinkki truggyjousi (löysin vinkin rctechistä). Alkuperäistä pidempi ja jäykempi jousi tuntuu tukevammalta ja auto ländää hypyt paremmin tällä jousella. Edessä joko Durangon vakio keltainen ja tai jäykempi punainen. Uudessa kevennetyssä setupissa toi teknon jousi voi olla liian jäykkä, testataan aikanaan.

Vakaajat on ollut aina vakiot 2.4/2.7.

Iskareita on tullut testattua aika paljon. Suoraan tehtaan paketista niitä ei kannata autoon laittaa, vaativat seuraavat muutokset joilla niistä tulee herkät ja luotettavat:
- alkuperäiset punaiset o-renkaat roskiin, tilalle durangon sininen tai purppura
- alkuperäiset bladderit roskiin, ne on liian löysät ja eivät pysy paikallaan. Tilalle joko Kyoshon bladderit tai sitten leikkelee bladderit auki ja tekee emulsiot. Molempian testattu, en pysty sanoo kumpi parempi.
- O-renkaiden välissä olevaa muoviholkkia pitää dremelöidä 1,0-1,5mm lyhyemmäksi. Tämä on ehdottoman tärkeää. Jos näin ei tee, se puristaa liikaa o-renkaita kun alakorkin kiertää kiinni jolloin iskari ei ole herkkä.

Itsellä ei ole juuri ole ollut kestävyyden kanssa ongelmia, kunhan pitää seuraavat asiat mielessä ja huollettuna/säädettynä:

- sisemmät hingepinnit pitää avata säännöllisesti ja herkistää reamaamalla tukivarret ja kiillottamalla saranatapit. Reikien välys on hyvin pieni ja saranatuppi jumiutuu tukariin kun pölyä ja likaa kertyy. Kun näin tapahtuu, hingepinni alkaa pikkuhiljaa porautua muovi-insertistä läpi ja ennen pitkää tulee ongelmia. Ongelman voi ratkaista myös hommaamalla pulttimalliset saranatapit jotka tulee inserteistä läpi. Sopivia löytyy ainakin Agamalta.

- takakoritolppa on huonosti suunniteltu ja hajoaa ennen pitkää, mulla taisi mennä 3kpl kunnes ne loppuivat. Sen jälkeen siirryin Samin neuvosta kiinnittämään korin sivuilta velcrolla, sivusuojissa on jopa syvennykset tätä varten. Sen jälkeen en ole takakoritolppaa kaivannut.

- paljon porua saanut keskidiffi-moottoripukkisysteemi: Durangolta tuli ulos syksyllä teräksinen spurri. Sen kun vaihtaa, niin keskidiffi on aika pomminvarma. Runjojäykkärien ruuvien kireys kannattaa tsekata aina parin-kolmen akullisen jälkeen, ne tuppaa löystymään jolloin keskidiffi voi päästä liikkumaan. Jos välyksen pitää sopivana ja ruuvit tiukalla, myös muovispurrilla pärjää.

- etutukivarsiin ns. "Jura-modi", eli ulkopäiden sorvaus ja vahvistus aluholkilla. Ilman modia alapallo korkkaa ennemmin tai myöhemmin.

Kulutuskestävyydeltään auto on osoittautunut yllättävän hyväksi. Tukivarret ja ylälinkit ovat yllättävän välyksettömät näinkin paljon ajetulle autolle. Voimansiirrossa vetarit tuntuvat kestävän hyvin, eniten kulumaa tulee keskidiffin ulostuloihin ja kardaaneihin. Vetareiden ja kardaanien käyttöikää voi pidentää vaihtamalla tapit uusin, Mugenin 12.8mm X 3mm tapit menee suoraan. Pohjalevy kuluu kaikkien muiden autojen tapaan eniten takapäästä ja samalla myös RR-saranatappikiinnike.

On todella sääli jos tämä auto ja sisarmallit kuopataan, niin mukavia ja helppoja ovat ajaa suoraan paketista. Aika näyttää löytyy Durangolle uutta omistajaa.

Wacky Stack Racing Team