Kirjoittaja Aihe: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR  (Luettu 84138 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR
« Vastaus #240 : 12.12.17 - klo: 10.07 »
Moi voisiko comppiin korilistaan lisätä blitzin rs1:n kopan? Wb 225 mm, ei siipiä, hinta border rc:ssä alle 20€...

Tuohan on lähinnä Touring-kori (kuten otsikossakin sanotaan) ...... eikä hinta ole mikään kriteeri valinnalle ......
Ei mielestäni istu sääntöihin .......
"Korisäännön henkeen" kuuluu esikuvan mukaiset korit lähinnä eikä shopatut/modatut korit , joiden esikuvan voi tunnistaa ainoastaan tarramaskista ......

 :cool:  Barbie  :cool: 
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR
« Vastaus #241 : 07.01.18 - klo: 17.11 »
Pohtinut taas että jos viimeistään ensi kauteen mennessä sais toisen Minin, hommais M-07:n comppiin ja nykyisen M-05:n siirtäis Classiciin (kun ei toisinkaan päin ole mahdollista) . Siihen liittyen pari tyhmää kysymystä Classic-säännöistä:
- Onko takaohjauspala yhtä kuin takahubi, ja varsinkin jos on, niin miksi se pitää olla muovia?
- Onko ne "pyöreät" akut oikeasti olevinaan tehottomampia, vai miksi niitä pitää käyttää Classicissa? Luulisi että olisivat vastaavia kuin saman kapasiteetin ja purkuarvon kanttiakutkin, kun eihän se kemia muotoa katso. Kantillisia toki on saatavissa isommalla kapasiteetilla.

Yritän vaan vielä jonkinasteisena untuvikkona ymmärtää :azn: Jos joku kysymysten syitä ihmettelee, niin tulin tilanneeksi aluminiiniset takahubit kun muovisista toinen halkes heti ekassa kisassa (ei M-05-muovin laatu edelleen päätä huimaa, tuo M-07 pitäis kuulemma olla siltä osin vähän parempi). Ja on kertynyt noita kanttiakkuja niin paljon nurkkiin pyörimään, että tuntuu vähän höpsöltä vielä yksi akku tilata lisää jos kantillinen ei jotain konkreettista etua tarjoa ja on siten loogista kieltää. Eipä nyt toki sillä että yksi uusi akku paljoa maksaisi.

EDIT: Kävi kyllä budjetin kannalta sekin mielessä että vaihtais vaan erien välillä classic- ja comppisähköjen välillä samassa autossa, mutta oishan se aika häsläystä  :grin:

Ja vielä toinen EDIT: Onko Hobbykingin Mini Cooper S 2001-korissa jokin este luvallisten comppikorien listalle laittamiseksi?
« Viimeksi muokattu: 07.01.18 - klo: 23.48 kirjoittanut tvih »

Poissa macman

  • KerhoCup-ratasarja
    • Profiili
Vs: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR
« Vastaus #242 : 09.01.18 - klo: 22.16 »
Eipä tuon hobbykingin korin lisäämiselle ole mitään esteitä ja näkyi siellä olevan muutama muukin
hyvä "kopio" kori jonka voisin lisätä listalle.

Tarkoitus on pitää classic niin lähellä RTR autoa kuin mahdollista. Ja päivitys tarpeet minimissä kustannus syistä.
Muovi takaohjauspala kestää kyllä compissakin niin miksei classicissa? Takaohjauspalan kun vaihdat alumiiniseen niin seuraavaksi voi hajota takatukivarsi, joku halpa helppo sulake on aina hyvä olla olemassa.
nimimerkillä: vieläkin muoviset C-palat edessä  :wink:

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR
« Vastaus #243 : 09.01.18 - klo: 23.33 »
Kunpa kestäisikin... :grin: Mutta siis toki ymmärrän luokan idean sinänsä, mutta lähinnä pohdin tuota sillä kun kuitenkin etuohjauspalat saa vapaasti päivittää ja samoin monia muita. Niin kauan kuin ne takapalat on tuon vakion 2 astetta niin eihän ne ole kuin juuri kestävyyspäivitys jonka ei pitäisi vaikuttaa nopeuteen/ajettavuuteen, joten ei ne "epäreilua" pitäisi olla kilpailukyvyn kannalta. Sillä heräsi tuo kysymys että miksi niiden vaihtaminen on erikseen päätetty kieltää.

Niitä C-palojakin olen meinannut siitä lähtien kun auton kasasin, mutta lähinnä päivitän näitä osia sitä mukaa kuin hajoaa. Toki tällä menolla seuraavallakin ajokerralla taas jotain jo rikki menee.

Katsoo nyt sitten tuleeko toiseksi luokaksi VTR:n näemmä kokonaan kuoltua tuo Classic vai peräti FWD, joka nyt näyttää vielä jotenkin sinnittelevän. Toki mun tuurilla kuolee sekin jos siihen auton hankkii :afro: Kuten tuossa aiemminkin tuumasin niin on vaan tosiaan yhtä luokkaa ajaessa kisapäivän ajominuutit niin vähäisiä ettei terveysongelmaisena houkuta matkustaa pitkälle sen puolesta, sen verran tuskaista on olo aina reissussa. Joten kunnes johonkin luokkaratkaisuun päädyn, voipi kerhokisat olla vähissä kun Äänekosken ainoa "lähikisa" on jo käyty. Mutta no, nää on näitä mun henkilökohtaisia ongelmia tietysti, ei muiden, ei rallit yhtä miestä kaipaa.
« Viimeksi muokattu: 09.01.18 - klo: 23.37 kirjoittanut tvih »

Poissa MonsTTer

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • KyPak
Vs: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR
« Vastaus #244 : 10.01.18 - klo: 23.21 »
Ja vielä toinen EDIT: Onko Hobbykingin Mini Cooper S 2001-korissa jokin este luvallisten comppikorien listalle laittamiseksi?
Tuo korihan on jo hyväksyttyjen listalla, on matrixlinen kori.
(o\_!_/o)

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR
« Vastaus #245 : 11.01.18 - klo: 12.09 »
Ok, hyvä tietää. Se kun ei vaan suoraan noista Hobbykingin tuotetiedoista ilmennyt, eri tuotenumerot ja kaikki. Mutta nyt kun tietää mitä etsiä niin näköjään tarra-arkkiin zoomaamalla näkyy siinä tuo Matrixline-teksti.

Poissa thomsva

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR
« Vastaus #246 : 12.01.18 - klo: 19.59 »
Tilasin Phatbodies Miglia korin Miniin. http://phatbodies.bigcartel.com/product/mini-miglia

Tämä ei ole listattu sallituksi Classicissa eikä Compissa, mutta tuon sen näytille Eurajoelle niin sääntötoimikunta voi pohtia sopiiko se listoille otettavaksi.
Talvi: GT12 / M-Chassis, F1  Kesä: FG Mini 1:5

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR
« Vastaus #247 : 16.01.18 - klo: 07.34 »
Tilasin Phatbodies Miglia korin Miniin. http://phatbodies.bigcartel.com/product/mini-miglia

Tämä ei ole listattu sallituksi Classicissa eikä Compissa, mutta tuon sen näytille Eurajoelle niin sääntötoimikunta voi pohtia sopiiko se listoille otettavaksi.

Jees.
Kyllähän tuo kelvolliselta näyttää .....
Keskustelemme porukalla asiasta sitten Eurajoella .....

 :cool:  Barbie  :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa Mr-Chat

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR
« Vastaus #248 : 21.01.18 - klo: 20.06 »
Koreista kysymys.
Listalla on sallittuina Riden Subaru BRZ, ja ML EVO-V comppiin.

http://www.rcmart.com/ride-27025-mchassos-subaru-race-concept-body-parts-p-36597.html?cPath=438_874
http://www.rcmart.com/ride-27010-evox-mini-body-225mm-p-33426.html?cPath=438_874

Noista on takasiivet ilmeisesti liian turistimaisuuden karsimiseksi kiellettyjä... Mutta Eurajoella compin voittaja-autossa oli BRZ koppa ns.suoralla takasiivellä...

Jos ostaa BRZ-kopan niin saako vakiosiivellä ajaa, jos siitä leikkaa ton downforcea tuottavan takaseinän pois.

Ovat molemmat todella tyylikkäitä koreja, mutta vaativat siiven koska niihin on tehty siipituet takaluukkuun jo muovausvaiheessa,,, tyhmän näkönen jos takaluukun päällä on vaan kaks tyhjää tolppaa....

Jos modifiointi (leikkaus) ei riitä, niin olisiko kellään linkkiä tai vinkkiä takasiipeen joka olisi sallittu.
TEKNO RC Team driver
SCT410.3, NB48 2.0, XRAY SCX

Poissa macman

  • KerhoCup-ratasarja
    • Profiili
Vs: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR
« Vastaus #249 : 21.01.18 - klo: 21.04 »
Paasikivellä on ollut tuo BRZ nyt käytössä sekä Kouvolassa että Eurajoella. Siipi on ollut paikallaan pelkästään juurikin tuosta ulkonäkösyistä. Siipi on kavennettu madallettu ja lyhennetty. Ainakin se kelpasi katsastuksessa molemmissa paikoissa. En näe mitään estettä tehdä samoin. Voin koettaa laittaa siiven mitat mitä Paasikivellä on käytössä tähän keskusteluun ohjenuoraksi.
Sen verran koria tuli kokeiltua siivellä ja ilman ennen Kouvolaa ettei sillä ollut havaittavaa vaikutusta peräpitoon vaikka meillä oli silloin huomattavasti nopeampi rata. Tuo korihan on muutenkin suht aerodynaaminen muotoilultaan. 

Poissa Mr-Chat

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR
« Vastaus #250 : 21.01.18 - klo: 21.05 »
Kiitoksia tiedosta. Laitanpa tilauksen vetämään...
TEKNO RC Team driver
SCT410.3, NB48 2.0, XRAY SCX

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR
« Vastaus #251 : 23.01.18 - klo: 10.33 »
Siis jatkamme ajatusten vaihtoa täällä koskien M-chassis-luokkien sääntöjä.
Rata:
Oma mielipiteeni oli siis , että radalla tulisi olla minimi leveys kauttaaltaan sekä M-chassis-luokkien lähtöpaikka tulisi olla riittävän leveä sekä ensimmäisen mutkan jouhevasti ajettava ..... Montako metriä on ensimmäiseen kaarteeseen, ei ole merkitystä sinänsä ....
Varsinaiseen radan profiiliin en tietääkseni puuttunut ...... ja hyvin on herrashenkilö(ent. herrasmies)-sääntö pelannut , että profiili on uusi ja ajamaton kaikille osanottajille , sekin on luokkien suola tai sokeri , miten se halutaan nähdä.
Ja olen mieltä lähtötavasta (samalta viivalta) , joka on myös näiden luokkien suola/sokeri; kyllä se opettaa ja kehittää ajamaan myös muissa luokissa esim. finaali-lähdöissä .....
Tästähän on väännetty aikojen alusta ....... jos se joidenkin mielestä on jopa "naurettava" tai kynnyskysymys osallistumiselle  ...... ihmettelen , melkein nevöhörd ..... Pikemminkin näen asian toisinpäin kuten niin useat muut.
Kaikkia ei voi aina miellyttää kaikki asiat ......
No, en mää niin tiedä ja ymmärrä ,ku oon ollut mukana niin vähän aikaa .......  :roll: :roll:

Tekniset säännöt:
Tuo BRZ-kori juttu olis ihan ok , kun määritellään siipi mitoin. (vaikka BRZ ei sovi luokan henkeen ja väitän, että sillä on suuri merkitys kaarrenopeuteen ts. mitä matalampi eli painopiste mahd. alhaalla , sitä vähemmän pyrkii kippaamaan .....eli jos yx kori on ominaisuuksiltaan selvästi parempi kuin muut , kaikkihan sitä alkaa käyttää... > luokasta häviää ominaispiirre ..... autonnäköiset erilaiset korit vrt. nykytouring. ) 
Lisäähän siiven mittaus katsastuksen rasitusta , mutta asianmukaisilla välineillä nopee ja helppo homma.

Toinen asia , joka kaipaisi päivitystä on Classic-luokan renkaiden insertti; nythän se on määritelty samaksi kuin suuremmassakin (halkaisijaltaan) renkaassa oleva. Ehdottaisin , että myös pehmeämpi (vaal. sininen) insertti sallittaisiin Classic-luokassa virallisesti. Ei liene elämää suurempi kysymys ?

Muitakin asioita olisi pohdittavaksi .... niistä keskustellaan sitten kisoissa ....

 :cool:  Barbie  :cool:

 
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR
« Vastaus #252 : 23.01.18 - klo: 18.53 »
Koriin viitaten toisaalta tuli mieleen että jos ja kun tuo BRZ ja vieläpä siipineen on sallittu, niin miksipä sitten ei vaikkapa tuo Blitz RS1 mitä aiemmin kyseltiin - vähemmän touringin näköinenhän se on kuin tuo BRZ, eikä ole edes sitä siipeä. Mutta olenkin vaan tämmöinen sivusta huuteleva vastarannankiiski... :evil:

Poissa atarauskis

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR
« Vastaus #253 : 23.01.18 - klo: 19.02 »
Erittäin hyvä kysymys👍
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

Poissa macman

  • KerhoCup-ratasarja
    • Profiili
Vs: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR
« Vastaus #254 : 23.01.18 - klo: 21.19 »
Juu lähinnä tuossa alkuerälähtö hässäkässä häiritsee se että siinä taidolla on aika pieni osuus.
Kunhan on riittävän röyhkeä ja ämpärillinen onnea mukana niin pärjää hyvin.
Mutta onneksi tuo show kestää vain sen kymmenen- kaksikymmentä sekunttia sitten on nostajat kerjenneet nostaa autot nättiin jonoon ja voidaan aloittaa se mikä mineissä on kivaa eli tasaväkinen kilvan ajo se jos mikä opettaa ajamaan ei tuo lähtö!
Koetan kestää tuon alkuerä hölmöilyn ja nauttia kaikesta mukavasta. Siihen asti säännöllisesti tulen siitä mainitsemaan  :grin:

Teppo: Tuolla Riden Subarun korilla on sentään esikuva ja kori on aika tavalla näköinenkin muotoiluineen ja korin pokkauksineen toisin kuin tuo Blitzin saippuapala mihin on liimattu hieman audin etusäleikköä muistuttava tarra.
Tällä perusteella jätin sen listalle eikä silloin tullut vastalauseita. Vasta kun eräs kaveri oli se auton päällä aika nopea niin se alkoi kiinnostamaan  :wink:



Poissa JP80

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR
« Vastaus #255 : 23.01.18 - klo: 22.10 »
Heitetään nyt oma lusikka tähän soppaan kun tuo käyttämäni BRZ kori on joutunut silmätikuksi. Kovaa se Porkkakin meni Mazdan kori niskassa Eurajoella. En ihmettele yhtään miksi valtaosa käyttää juurikin tuota koria, ei voi olla huono kori. Raisiossa tuli pataan Ranelta jolla Hondan kori. Näyttää se Hondan korikin kelpaavan useammallekin. Massasta poiketen päädyin tuohon BRZ:aan, mutta pitää varmaan hommata sama mazda tai Honda kuin muillakin. Ettei luokan ominaispiirre kärsi erillaisten korien myötä. Niin ja olen testannut BRZ:aa leikellyllä siivellä ja ilman siipeä. Ei vaikuttanut omiin kierrosaikoihin mitenkään. Eniten kierrosaikoihin ja ajettavuuteen on vaikuttanut se tuntimäärä joka on käytetty alustan parissa. Iskarit, öljyt, männät, männänreikien koko ja määrä. Iskarin kulmat, jouset, diffiöljyt, droopit, maavarat, pyöränkulmat, painojakauma etc.etc. Taidanpa kokeilla seuraavaksi vaikka mazdan koria :roll:

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR
« Vastaus #256 : 23.01.18 - klo: 23.04 »
Teppo: Tuolla Riden Subarun korilla on sentään esikuva ja kori on aika tavalla näköinenkin muotoiluineen ja korin pokkauksineen toisin kuin tuo Blitzin saippuapala mihin on liimattu hieman audin etusäleikköä muistuttava tarra.
Tällä perusteella jätin sen listalle eikä silloin tullut vastalauseita.
Aa, hyvä pointti, jotenkin olin muistavinani että se RS1:kin olisi oikeaan autoon pohjautunut, mutta eihän se olekaan.

No, itse pitäis joka tapauksessa varmaan kattoa se 239mm wheelbasen kori, huhu kun kertoo että pitempi wheelbase ois stabiilimpi ajaa tämmöselle rähmäkäpälälle. Tässä lähiaikoina pitäs tulla puuttuvat kuulalaakeritkin, että saa sitten oikein kunnolla classic-laittomaks ton auton niillä alutakaohjauspaloilla ja wheelbasella :police: Sit ei enää tarttiskaa ku päästä ajamaankin joskus.

Poissa MonsTTer

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • KyPak
Vs: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR
« Vastaus #257 : 23.01.18 - klo: 23.26 »
Eniten kierrosaikoihin ja ajettavuuteen on vaikuttanut se tuntimäärä joka on käytetty alustan parissa. Iskarit, öljyt, männät, männänreikien koko ja määrä. Iskarin kulmat, jouset, diffiöljyt, droopit, maavarat, pyöränkulmat, painojakauma etc.etc.

Juurikin näin :roll:

Ja itse vielä lisäisin pelkän ajoharjoittelun määrän tähän, ”muutama tuhat kierrosta alle, niin rupeaa sujumaan” sanoi mulle ohjeeksi eräs menestyvä vtr kuski, kun aikoinaan classic-minillä rupesin tahkoamaan casinoa ympäri... :laugh:

Muutama vuosi sitten kun sallittiin muutkin kun minin kori, niin piruuttani laitoin m-chassis kokoisen touring siiven hondan koriin. Ei ollut vaikutusta kierrosaikoihin eikä ajettavuuteen. Jossain kisassakin taisi olla siipi paikoillaan, hämmennystä herättääkseen...

T: Porkka
(o\_!_/o)

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR
« Vastaus #258 : 24.01.18 - klo: 01.39 »
Voitais oikeestaan kieltää liian hyvät kuskit, enemmän ne on huijausta kuin vaikka nuo korit tai alumiiniosat :shocked:

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR
« Vastaus #259 : 27.01.18 - klo: 00.27 »
Mulla olis vielä parikin FWD-koria, lieneekö luokassa edelleenkään tilaa autoille joiden moottori ei ole edessä?
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa hana79

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR
« Vastaus #260 : 27.01.18 - klo: 16.29 »
Mulla olis vielä parikin FWD-koria, lieneekö luokassa edelleenkään tilaa autoille joiden moottori ei ole edessä?
Jos en ihan väärässä ole niin säännöt ei salli sellaista...  :embarrassed:
416we VTR ja voitosta voittoon

Poissa macman

  • KerhoCup-ratasarja
    • Profiili
Vs: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR
« Vastaus #261 : 27.01.18 - klo: 22.08 »
No ei ainakaan toistaiseksi saa osallistua. Olen kyllä katsellut, että ainakin Saksan pojat on noita etuvetoisia rakennelleet missä moottori saa sijaita etuakselin takapuolella. Jos sinulla tai jollain tällainen auto löytyy en näe mitään estettä osallistua sillä ellei kenelläkään muulla kilpailijalla ole sitä vastaan. Tietenkään sarjatuloksia laskettaessa kyseinen kilpailija jätetään huomioimatta, mutta olisi mielenkiintoista nähdä miten tuo auto käyttäytyy normi etuvetoon nähden?

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR
« Vastaus #262 : 28.01.18 - klo: 00.54 »
Jotenkin kuvittelisin että taempana moottori olisi vain hidaste, koska paino olisi pois vetäviltä pyöriltä. Eli ylivoimaisuusetua säännöistä poikkeamalla tuskin saisi? Tai riippuu tietysti osaltaan siitä miten paljon taempana moottori on. Mutta olishan se kyllä tosiaan mielenkiintoinen nähdä käytännössä.

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR
« Vastaus #263 : 29.01.18 - klo: 12.36 »
Saan testiin säätimen ja harjattoman koneen , josta olisi tarkoitus saada harjaton korvaaja Classicin hiilikoneelle......
Jos setti osoittautuu kelvolliseksi , ajan tai joku ajaa sillä seuraavassa kisassa ........ mukana eli ns. "kilpailun ulkopuolella" ....... testi mielessä. Käykö asia luokan kuskeille ?
Tietoa ja tuloksia seuraa .......

 :cool:  Barbie  :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa atarauskis

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR
« Vastaus #264 : 29.01.18 - klo: 15.32 »
Mun puolesta homma ok!

#70 Kallionpää
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

Poissa pitsinki

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR
« Vastaus #265 : 31.01.18 - klo: 13.23 »
Kyllä vaan passaa

Kalle #92#
Mini M-03x4+muutama muu

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR
« Vastaus #266 : 02.02.18 - klo: 19.15 »
Vai että harjaton classic. Sehän ois ihan kiva kyllä. Jos menee läpi niin onko siis tarkoitus olla se tietty nopari vaadittuna? Mietin vaan että jos ois vapaa nollaennakko ni ois ollut kätsy pelkällä moottorivaihdolla erien välillä vetää molemmat luokat :wink:

Poissa MonsTTer

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • KyPak
Vs: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR
« Vastaus #267 : 02.02.18 - klo: 21.00 »
ni ois ollut kätsy pelkällä moottorivaihdolla erien välillä vetää molemmat luokat :wink:
Jos on peräkkäiset erät tai nosto vain välissä ja jos renkaatkin viel vaihtaa, ni voi olla vähän haastetta :grin:
(o\_!_/o)

Poissa tvih

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR
« Vastaus #268 : 02.02.18 - klo: 22.56 »
Jos on peräkkäiset erät tai nosto vain välissä ja jos renkaatkin viel vaihtaa, ni voi olla vähän haastetta :grin:
Nooo, perus-slickseillä ajoin compissa viimeksikin :laugh: Peräkkäisiä tuskin hirveästi, kun on hitaimmissa ryhmissä aina. No, finaaleissa varmaan tässä kerhokisaformaatissa. Saattaishan se säädöksi mennä, mutta toinen auto maksaa :wink: Menny jo ihan liikaa tähän ekaankin Miniin, kalliita värkkejä! Vähän kyllä siltikin sillä silmällä kattelin tuota yhtä myyntiosion Miniä, mutta hitto kun ostoslista muutenkin metrin mittainen.

Poissa macman

  • KerhoCup-ratasarja
    • Profiili
Vs: Kerhokisat Matto Cup 2016-17 ; Minit+FWD+VTR
« Vastaus #269 : 05.02.18 - klo: 23.04 »
Nyt kun kiukut on purettu tuon minien alkuerä lähtösysteemistä niin voidaan taas alkaa keskittyä
Kerhokisojen kehittämiseen.

Itseäni on kovasti vaivannut tuo neliveto(VTR) luokan hiipuminen/puuttuminen. Aikoinaan tuo luokka oli varmasti erinomainen. Tukihan se monta vuotta FTT:n stanu luokkaa käyttämällä samoja moottoreita. Nyt kun FTT:ssä on siirytty stanussa käyttämään 21.5T koneita ei ole enään niin helppoa siirtyä ajamaan VTR:ää kun se vaatii käytännössä korin, moottorin ja renkaiden vaihdon ja samalla menevät säädötkin täysin uusiksi. Ainakin Raumalla on koettu tuo VTR:n rengas vähintäänkin haastavaksi. Kokeneelle kuskille tuo rengas ei juurikaan tuota ylipääsemättömiä ongelmia , mutta varsinkin aloittelijan käsissä tuo rengas on turhan vaativa varsinkin 17.5T koneella. Ei kovin helppo siis siirtyä ajamaan VTR:ää varsinkaan aloittelevan kuljettajan. 

Olen kuitenkin kokenut että kerhokisoilla on hyvä “brändi”. Sarjana erittäin helposti lähestyttävä matalan kynnyksen kisasarja mihin on todella helppo tulla mukaan eli mitä parhain kisasarja aloittelijoille ja vaikka hieman kokeneemmillekin kisakuskeille.
Olen jo hetken lämmitellyt ajatusta “uudesta” kerhokisaluokasta tämä voi olla huono ajatus tai sitten ei...
Perustavana ajatuksena olisi nimenomaan tukea tuota nykyisin ajettavaa TSS-10 luokkaa ja samalla tarjota nuorille ja aloitteleville kuskeille helpommin lähestyttävä harjoittelu kilpasarja tietenkään unohtamatta vanhempia jo “jäähdytteleviä” kuljettajia.

Koneena voidaisiin käyttää vapaata 21.5T konetta , kuten tällä hetkellä tehdään etuvedossa , Formulassa ja GT12:ssa tosin eri lankamäärillä. Kenenkään ei olisi pakko ostaa välttämättä stanukomboa jos hinta tuntuu jotenkin hirvittävältä. Tai ainakin voisi hankkia ensin vaikka pelkän koneen.
Renkaaksi ajattelin kuitenkin jotain helpompaa kuin VTR rengas eli esimerkiksi sama rengastus kuin etuvedossa Sorexin 28 vapaalla insertillä ja puolavanteella. Tämä toisi mukavaa synergiaa kun kaksi luokkaa voisi käyttää samaa rengastusta. Tosin esim. 32 sorex olisi hieman liukkaampi ja hitaampi rengas. Nyt joku heti ajattelee että miksei samalla sama rengas kuin FTT:ssä? No kerhokisa sarjassa on pyritty perinteisesti ajamaan enemmän oikeita autoja muistuttavilla autoilla minä takia kaikki Efra listalla olevat aerodynaamiset muka Mazdat ja BMW:t on kielletty. Ja samaa on pyritty noudattamaan myös vanteissa.
Koreina voidaisiin käyttää joko suoraan VTR:n tai vaikka yhdistettyä etuvedon ja VTR:n korilistaa.

Uskoisin että tämä luokka olisi nopeutensa ja vaativuutensa puolesta enemmän kuin sopiva kerhokisaluokaksi. Ja tarjoaisi varmasti hyviä tiukkoja kisoja tasaisella kalustolla ja “helpolla” ajettavuudella. Tiukkoja testiajoja aletaan näillä autoilla suorittaa Raumalla kunhan saadaan nuo 12TrackTour kisat kunnialla ajettua.

Tällaista luokkaa voidaisiin kokeilla lisäluokkana esim. Raision viimeisessä osakilpailussa tai vaikka jo Joensuussakin jos saadaan selkeät raamit tälle luokalle.
Hiukanhan tässä on kieltämättä pyörän uudelleen keksimisen makua, mutta hävittävää ei juuri ole ja kokeilemalla se selviää?

Nyt voi laittaa näppäimmistön kuumaksi ja alkaa kommentoimaan.


Marko Aava, RaumRC