Kirjoittaja Aihe: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT  (Luettu 16782 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« : 23.09.16 - klo: 15.24 »
Mikäli on kysyttävää tai kommentoitavaa FTT 2016-2017 sarjasäännöistä niin kommentit tänne.

Lukekaa sarjasäännöt ja liitteet ensin, jos sitten on vielä jotain epäselvää, niin kysykää. Kun tämän olette tehneet niin voitte hyvällä omallatunnolla nostaa käden pystyyn, kun kysyn jossain kilpailussa, kuka on lukenut sarjasäännöt.

t. Pentti


Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #1 : 23.09.16 - klo: 23.30 »
.
« Viimeksi muokattu: 01.11.21 - klo: 00.40 kirjoittanut Pepess »

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #2 : 23.09.16 - klo: 23.51 »
.
« Viimeksi muokattu: 01.11.21 - klo: 00.39 kirjoittanut Pepess »

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #3 : 26.09.16 - klo: 15.02 »
Ohjeistossa pitäisi olla varmaankin talvikauden renkaan tuotekoodina V5-PG28FT? Toki mieluummin ajaisin sillä ETS-speksin renkaalla kun sillä selviää enemmän kuin vajaan treenipäivän yhdellä setillä...
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #4 : 26.09.16 - klo: 15.53 »
Ohjeistossa pitäisi olla varmaankin talvikauden renkaan tuotekoodina V5-PG28FT? Toki mieluummin ajaisin sillä ETS-speksin renkaalla kun sillä selviää enemmän kuin vajaan treenipäivän yhdellä setillä...

Pitää paikkansa, V5-PG28FT. Korjataan ohjeistoon.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #5 : 28.09.16 - klo: 23.56 »
.
« Viimeksi muokattu: 01.11.21 - klo: 00.39 kirjoittanut Pepess »

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #6 : 29.09.16 - klo: 14.20 »
Voiskos tuohon rengassääntöön saada selvyyttä, kiitos.

Rengas on loppukäyttäjän vastuulla.
Loppukäyttäjä on näytettävä, että renkaan mahdollinen vaurio ei ole aiheutunut käyttäjän toiminnasta tai käyttäjän aiheuttamasta tapahtumasta. Renkaan takuu ei kata esteeseen törmäämisestä aiheutunutta vauriota tai käyttäjän auton aiheuttamaa vauriota, mm rengasmutterin liiallista kiristämisestä aiheutunutta vannevauriota tai laakerivaurion aiheuttamaa vanteen sulamista eikä myös mahdollisten omien liimausten aiheuttamia vaurioita.

Tuotteen normaali takuu korvaa materiaalista tai työn jäljestä johtuvat viat ja vauriot, ei käyttäjän aiheuttamia.
Tässäkin tapauksessa on kyseessä normaali kauppa, joku myy ja joku ostaa tavaraa ja siinä vaikuttaa normaalit kaupankäynnistä sovellettavat lait.

Nämä asiat on otettu huomioon sääntöä laadittaessa ja näillä mennään.

Tämä asia on loppuun käsitelty.

t. Pentti
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #7 : 29.09.16 - klo: 15.40 »
.
« Viimeksi muokattu: 01.11.21 - klo: 00.38 kirjoittanut Pepess »

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #8 : 29.09.16 - klo: 16.15 »
Tämä asia on loppuun käsitelty.

t. Pentti
No juu ei. Pepess ei nyt ole ainoa joka ei tajunnut tästä vastauksesta yhtään mitään.

Siis mistä takuusta tässä nyt puhutaan? Valmistajan vai kilpailunjärjestäjän?

Tämä homma ei ole loppuunkäsitelty ennen kuin joku ymmärtää mistä tässä puhutaan. Pepessin kyssäreihin pitää saada suora selkeä vastaus. On vaikea ymmärtää miten tässä asiassa on voitu väistellä suoraa selvää vastausta näin kauan?

Kim Elfström

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #9 : 29.09.16 - klo: 16.50 »
Olisko tässä lyhyesti:

Jos renkaassa/vanteessa havaitaan vika joka johtuu virheestä valmistuksessa/materiaalissa, saa kilpailija tällöin veloituksetta kilpailun järjestäjältä yhden (1) uuden renkaan viallisen tilalle.

Jos renkaassa/vanteessa havaitaan vika joka johtuu kilpailijan toimista (kolari, liimausvirhe, asennusvirhe jne.) tai auton teknisestä viasta, on kilpailijalla mahdollisuus hankkia omalla kustannuksellaan kilpailun järjestäjältä uusi rengassarja ja tästä sarjasta merkkauttaa yhden (1) uuden renkaan viallisen tilalle. Jos kilpailijalla on FTT sääntöjen mukaan kilpailuun kelpaavia merkattuja renkaita edellisistä kilpailuista, voi hän merkkauttaa viallisen renkaan tilalle yhden niistä.

Epäselvissä tilanteissa päätöksen tekee kilpailunjohtaja.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #10 : 29.09.16 - klo: 17.30 »
.
« Viimeksi muokattu: 01.11.21 - klo: 00.38 kirjoittanut Pepess »

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #11 : 29.09.16 - klo: 17.51 »
Ihan turhaa hieromista vaatia katsastusta säilyttämään sitä ostettua settiä, kun niitä ei kuitenkaan saa merkattua ilman katsastuksessa käyttöä.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #12 : 29.09.16 - klo: 18.01 »
.
« Viimeksi muokattu: 01.11.21 - klo: 00.37 kirjoittanut Pepess »

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #13 : 29.09.16 - klo: 20.14 »
Kaikki renkaista:

7.1 Tourinluokkien renkaat
 Talvi:
o Rengastyyppi: V5-PG28FT Volante Indoor Carpet Rubber Tire Pre-glued 4pcs (Closed
Cell Tire Inserts)
 Kesä:
Kuivan kelin rengas:
o Schumacher #XG-32RY (Sorex 32R+Yellow+Revlite 24)
Sadekelin rengas:
o 24mm leveä, kaupallisesti saatavilla oleva, pienoisautokäyttöä varten tehty kumirengas,
joka saa olla kuvioitu.
o Sallittuja renkaita ovat mm.
 Schumacher Glued Shimizu D01J WET Tyres on Revlite 24mm Wheels
 VTEC Rain Tire Dunlop D20 pre-glued
Kisarenkaat ostetaan ilmoittautumisen yhteydessä kilpailun järjestäjältä.
 Talvisarjan renkaiden hinta on 29 € / rengassarja.
 Kesän rengassarjan hinta on €/rengassarja
Sadekelin renkaat jokainen kilpailija hankkii itse.
Valmiiksi liimattujen rengassettien renkaiden ja vanteiden muokkaaminen kielletty. Renkaan
keskikohdan sauman saa hioa sekä renkaan sivujen liimaaminen on sallittua.
Kilpailija vastaa renkaan oikeasta käsittelystä. Renkaan kumin tai vanteen rikkoutumistapauksissa
toimitaan liitteen 5 mukaisesti.
Renkaiden kemiallinen käsittely
Ainoastaan kaupallisesti saatavilla olevat hajuttomat pitoaineet ovat sallittuja. Pienoisauton renkaiden
puhdistukseen ovat sallittuja hajuttomat puhdistusaineet. Hajuttomien jarrukliinerien tai vastaavien
puhdistusaineiden käyttö on sallittua, mikäli ne suihkutetaan rättiin, ei suoraan renkaaseen.

Ei pitäisi olle mitään epäselvää, ainut uusi asia liite 5.

Liite 5.
3.   Renkaan vaurioituessa ja auton ollessa pars fermeessä katsastus tarkistaa renkaan vaurion, onko vaurio renkaan valmistuksesta johtuva vai käyttäjän aiheuttama.
-   kumivaurio, jos liimaa kulutuspinnalla ja/tai vaurio liimakohdassa – ei uutta rengasta (käyttäjän virhe, ei takuuta)
-   kumivaurio, vyö poikki. paloja puuttuu tai muu selvä rakeenteellinen vika – uusi rengas (valmistus tai materiaalivirhe, takuu)
-   vannevaurio, halkeama vanteessa, mutta ei selviä viiltoja tai iskujälkiä – uusi rengas (valmistus tai amteriaalivirhe, takuu)
-   vannevaurio, kaikki renkaan kiinnitysmutterilla aiheutetut vauriot – ei uutta rengasta (käyttäjän virhe, ei takuuta)
Epäselvissä tapauksissa kilpailun johtaja tekee ratkaisun.

Mikäli kilpailija ajaa saman kauden kilpailusta merkatulla renkaalla, niin kilpailija voi ostaa uuden renkaan vaurioituneen tilalle. Mikäli hänellä on saman kauden kilpailussa merkattuja renkaita, niin hän saa merkkuuttaa niistä renkaan vaurioituneen tilalle.
(Tässäkään osiossa ei ole mitään epäselvää.)
Jos vaurioitunut rengas on ostettu kilpailupaikalta ja rengasvaurio on oikeuttava uuteen renkaaseen, niin se vaihdetaan vioittunutta vastaan. (Niinkuin pitääkin olla) Mikäli rengas on vaurioitunut siten, että uutta rengasta ei saa, niin saman kauden merkatun käytetyn renkaan saa merkkuuttaa kilpailun jatkamiseksi. Voi ostaa myös uuden renkaan, joka on merkattava. (Turvattu kilpailun jatkuminen vaikka rengas ei ole ns. takuun piirissäja on myös vaihtoehto, käytetty rengas)
Edellisessä kilpailussa käytettyä rengasta saa käyttää vain TSS-10 ja TSP-10 luokissa

Pitää pitää renkaistaan huolta, jos ei pidä niin se keventää kukkaroa tai vähentää niiden käytettyjen renkaiden varastoa.

Kukaan ei kiellä ostamasta koko settiä, mutta siitä merkataan vai se yksi rengas jotta voi jatkaa kilpailua.

Kuten jo sanoin, tämä on tässä ja siihen on myös totuttava.


Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #14 : 29.09.16 - klo: 21.29 »
.
« Viimeksi muokattu: 01.11.21 - klo: 00.36 kirjoittanut Pepess »

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #15 : 30.09.16 - klo: 11.26 »
Ihan turhaa hieromista vaatia katsastusta säilyttämään sitä ostettua settiä, kun niitä ei kuitenkaan saa merkattua ilman katsastuksessa käyttöä.


Kukaan ei kiellä ostamasta koko settiä, mutta siitä merkataan vai se yksi rengas jotta voi jatkaa kilpailua.
 

Eikös tuo tarkoita että VOI ostaa yhdenkin renkaan, jolloin ne loput kolme jää "säilytettäväksi" sinne katsastukseen.
Mikä on yhden renkaan hinta ?
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #16 : 30.09.16 - klo: 12.03 »
Sanon omana henkilökohtaisena näkemyksenä, että alkaa mennä sääntöjen hierominen jo aikalailla olemattomiin yksityiskohtiin. Säännöistä ei kerta kaikkiaan ole mahdollistakaan tehdä kaikkiin tapauksiin soveltuvaa ja kaikki porsaanreijät tukkivaa kokonaisuutta. Mielestäni olisi parempi pitää säännöt simppelinä, että voidaan olettaa suurimman osan lukevan ja myös ymmärtävän ne. Poikkeustapauksia tulee aina, mutta sitä varten on kilpailussa kilpailun johto, joka asiantuntemuksensa perusteella tekee tarvittavat päätökset - joskus päätös on mieleinen, joskus ehkä ei. Tämä renkaanrikkoontumiskeskustelukin juontaa juurensa tietääkseni yksittäistapaukseen, joten ehkä olisi syytä ottaa se kuuluisa "maalaisjärki" käteen ja pohtia asiaa myös sitä kautta.
Flying Calacucco

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #17 : 30.09.16 - klo: 12.48 »
Näin kilpailunjärjestäjän näkökulmasta kilpailijalle pitäisi myydä koko sarja kerralla, muuten järjestävälle seuralle jää kilpailijan mokasta johtuen tappioksi ne loput renkaat kyseisestä setistä josta myyty se yksi yksittäinen rengas.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #18 : 30.09.16 - klo: 13.37 »
Näin kilpailunjärjestäjän näkökulmasta kilpailijalle pitäisi myydä koko sarja kerralla, muuten järjestävälle seuralle jää kilpailijan mokasta johtuen tappioksi ne loput renkaat kyseisestä setistä josta myyty se yksi yksittäinen rengas.
Tähän mennessä ei ole myyty vararenkaita, toisaalta on lähes joka kisassa on juduttu avaamaan uusi paketti viallisen renkaan takia. Joten älä huoli, ei mene kilpailunjärjestäjän piikkiin.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #19 : 30.09.16 - klo: 17.27 »
.
« Viimeksi muokattu: 01.11.21 - klo: 00.35 kirjoittanut Pepess »

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #20 : 30.09.16 - klo: 20.40 »
Hyvä että tämä asia on nyt selvillä, kiitos osapuolille.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #21 : 01.10.16 - klo: 15.15 »
Mitä yksityiskohtaisemmat ja tarkemmat ja samalla myös monimutkaisemmat säännöt ovat, sitä hankalammaksi ja byrokraattisemmaksi ne kokee uusi harrastaja tai henkilö joka ensijaisesti painottaa hauskaa harrastamista.
Tästä monimutkaisuudesta ja vaikeudesta on tullut moitteita aikaisemminkin.

Toinen juttu on sitten ei-suomenkielisten osallistujien perehdyttäminen näihin monimutkaistuviin kiemuroihin. Onnea vaan rengassäännön selittämiseen venäläiselle, joka ei osaa englantia kuin ihan vähän eli sen verran että vastaa kaikkeen yes yes.

Aikaisemmin on jo todettu, että yksi keskeinen houkuttelevuutta lisäävä tekijä ETS-sarjassa on sääntöjen yksinkertaisuus.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa sakari72

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #22 : 10.10.16 - klo: 18.44 »
9.1 Tuomarointikohteet

2. Tilan antaminen: Nopeammalle (alkuerissä parempaa tulosta ajavalle ja finaalissa kierroksella ohittavalle) kilpailijalle on annettava tilaa nopeamman ajoa häiritsemättä. Tilan antamatta jättämisestä rangaistaan stop and go -rangaistuksella ja jos tilanne on tahallinen niin lisäksi annetaan estäjälle varoitus.


Tarkoittaako tämä, että selvästi nopeammalle, joka ei ole tuloksissa edellä ei tarvitse antaa tilaa, vaan häntä saa pitää takanaan aiheuttaen itselleen, sekä muille kilpaillijoille vaaratilanteita?

Pausio


Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #23 : 13.10.16 - klo: 18.28 »
.
« Viimeksi muokattu: 01.11.21 - klo: 00.31 kirjoittanut Pepess »

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #24 : 13.10.16 - klo: 18.41 »
Jos luin oikein, niin Sakarin kysymys taisi koskea alkueriä jotka on aina ne hankalampi tapaus. Finaaleissa ei kai ole mitään epäselvää.

Minusta olisi parempi, että alkuerissä annettaisiin tilaa aina nopeammalle autolle oli se sitten tuloksissa takana tai ei. Siitä on sekä ohittajalle että ohitettavalle hyötyä että se nopeampi auto häviää sieltä takakontista hiillostamasta. Sitä paitsi, kuljettajien on hyvin vaikea edes tietää kumpi on tuloksissa edellä kun kuulutuskäytännöt vaihtelee eri kilpailuissa paljon.
Wacky Stack Racing Team

Poissa Testikuski

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #25 : 13.10.16 - klo: 19.47 »
Poistin vastaukseni kun ymmärsin kysymyksen väärin

Mutta.. Yleensähän se perään tulija ajaa nopeampaa tulosta kuin sinä itse. Johtuu porrastetusta lähdöstä. Pois lukien tilanne jos edellä lähtenyt on kipannut.
Itse en päästä "heti" takaa tulevaa ohi, vaan teen sen sopivaksi katsomassani kohdassa. Myös tilan antamisen pitää hoitua ilman vaaratilannetta.
Myös ohittajalla pitää olla pelisilmää odottaa tarvittaessa pari mutkaa, eikä ajaa ylitse ja pilata molempien ajo. Jostain syystähän se "nopeampi" on joutunut hitaamman taakse (samalla kierroksella ollessa).
« Viimeksi muokattu: 14.10.16 - klo: 06.43 kirjoittanut Testikuski »
Ospa Rc

Poissa Testikuski

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #26 : 04.11.16 - klo: 11.07 »
Hei.
Säännön mukaan voi käyttää edellisen kilpailun renkaita. Miten ensimmäisen kilpailun osalla toimitaan. Jos ja kun ajetaan kuluttavalla eos matolla viriä la, niin joudun sisään ajamaan kaksi sarjaa reeneissä. Jos kuitenkin toinen sarja jää käyttämättä niin en voi näitä käyttää su tsp kilpailussa vaan joudun ostamaan kolmannen sarjan? Jos näin on, niin on ihmeellistä, että ensimmäisen kilpailun säännöt ovat erit kuin seuraavissa.

Terv. Ville.
Ospa Rc

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #27 : 04.11.16 - klo: 11.39 »
Itse ymmärsin viime vuonna käyttöön otetun rengassäännön niin, että vanhoja renkaita voi käyttää vain siinä luokassa johon ne on leimattu. Eli virin renkaita ei voi siirtää porokisoihin.

Pentti korjatkoon luokkavastaavana jos olen väärässä.

Itse ajattelin asiaa lähestyä niin, että leimaan la-aamuna kaksi sarjaa renkaita. Jos toisia ei tarvita kisassa, niin jääpähän sitten treeneihin enemmän renkaita. Viritehoilla treenatessa ainakin Bunkkerin rata syö renkaita suht tehokkaasti, joten treenirenkaita tarvitaan joka tapauksessa.
Wacky Stack Racing Team

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #28 : 04.11.16 - klo: 12.56 »
Itse ymmärsin viime vuonna käyttöön otetun rengassäännön niin, että vanhoja renkaita voi käyttää vain siinä luokassa johon ne on leimattu. Eli virin renkaita ei voi siirtää porokisoihin.

Tämä pitää paikkansa, käytettyjä renkaita saa käyttää vain siinä luokassa mihin ne on leimattu.

t. Pentti
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #29 : 10.11.16 - klo: 10.54 »
Vähän niinkuin etsintäkuulutus.

Viimekauden FTT-numerot ovat jossain jemmassa. Katselkaapa 2016 kilpailujen järjestäjät, että löytyisikö.
Jos ja kun löytyy niin koettakee saada ne Ouluun tai tänne jyväskylän suuntaan.

Epäilyksiä mistä saattaisi löytyä: Autotehtaan Autokerho/UA ry ja RaumRC tai FullSpeed rc. Yhdet numerot
(TP-10?) ovat KyPAK:lla.

t. Pentti
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP