EA Import

Kirjoittaja Aihe: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT  (Luettu 10345 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #30 : 10.11.16 - klo: 17.14 »
Fullspeed RC:n osalta toimintatapa on ollut se, että numerot kulkevat katsastusvälineiden mukana. Silloin kun katsastusvälineet viimeksi lähti meiltä, niin numerot lähtivät samaan matkaan.

Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa PMi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #31 : 11.11.16 - klo: 10.26 »
Fullspeed RC:n osalta toimintatapa on ollut se, että numerot kulkevat katsastusvälineiden mukana. Silloin kun katsastusvälineet viimeksi lähti meiltä, niin numerot lähtivät samaan matkaan.

Ongelmana on ollutkin se, että katsastusvälineet eivät ole oikein kulkeneet, varsinkin FTT:n uusi "laatikko". Mustan salkun kaikki tietävät ja se on kyllä liikkunut.
Jossain vaiheessa on numerolaatikko ja katsastuslaatikko erkaantuneet toisistaan.
Tutkikaatten varastoja jos löytyy niin hyvä jos ei niin ei se ole katastrooffi.

Molemmat katsastuslaukut on nyt minulla, joten ne on tallessa.

t. Pentti
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa PMi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO JA KILPAILIJANUMEROT
« Vastaus #32 : 11.11.16 - klo: 10.30 »
eikös se numero pitänyt olla edellis kauden numerot lopputuloksen mukaan 2015-2016


Hyvät herrat, LUKEKAA EDES JOSKUS  sarjasäännöt! Jos vastaus ei löydy sieltä niin sitten kysykää.
Lukekaa myös tämä ketju, ettei tarvitse samasta asiasta aina muistuttaa.

Kysymukset ja kommentoinnit tänne: http://rc10.fi/index.php?topic=98199.0
« Viimeksi muokattu: 11.11.16 - klo: 13.09 kirjoittanut PMi »
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa -Petsku-

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #33 : 13.11.16 - klo: 16.02 »
Kalenterissa FTT IV on merkattu Äänekoskelle ja Ohjeistuksessa Fullspeedin järjestämäksi. Kumpi pitää paikkansa?

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #34 : 13.11.16 - klo: 18.04 »
Äänekoskelle siirretty, ohjeistoa ei ole vielä keretty yön aikana päivittää.
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa PMi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #35 : 16.11.16 - klo: 11.56 »
9.1 Tuomarointikohteet

2. Tilan antaminen: Nopeammalle (alkuerissä parempaa tulosta ajavalle ja finaalissa kierroksella ohittavalle) kilpailijalle on annettava tilaa nopeamman ajoa häiritsemättä. Tilan antamatta jättämisestä rangaistaan stop and go -rangaistuksella ja jos tilanne on tahallinen niin lisäksi annetaan estäjälle varoitus.


Tämä kohta FTT-sarjasäännöissä on tarkoitettu pääasiassa kilpailun johdolle ja tuomaristolle, tosin on kilpailijoidenkin hyvä tietää mitä tuomarit tarkkailee. Kohtahan on pykälän 9. TUOMAROINTI alla.

Sitävastoi kilpailijoita koskee enemmän AKK pienoisautoilun säännöistä kohta 3.6.4. AJAMINEN KILPAILUSSA.
Käykää lukemassa.
Kyseinen sääntökohta on erittäin hyvä sisäistää. Mahdolliset tulkinnat tehdään kuitenkin FTT-sarjasäännön mukaan ja ne tekee kilpailun johto jos on tarvetta, toivottavasti ei, mutta todennäköisesti kyllä.

t. Pentti
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #36 : 16.11.16 - klo: 16.18 »
Lainaus Penan mainitsemasta sääntökohdasta (http://www.autourheilu.fi/site/assets/files/1930/30048890_akk_10_pienoisautot_low-1.pdf kappale: 3.6.4. AJAMINEN KILPAILUSSA):

"Kuitenkin alkuerissä kun hetkellisesti tai pysyvästi nopeampi auto on saavuttanut suoralla, on edellä ajavan annettava tietä takana tulevalle siirtymällä sivuun ja sallittava ohittaminen toiselta puolelta. Jos edellä ajava ei näytä seuraavan tilannetta, häntä voidaan huomauttaa kuulutuksella/ sinisellä lipulla. Kilpailijalle joka ei noudata huomautusta voidaan antaa varoitus."

Tämän toki toivoisi myös tuomariston huomioivan (tuleehan tuomariston tuntea myös säännöt, jotka koskevat kilpailijoita) kuulutuksin, koska kuljettajat eivät aina tätä tilanantoa nopeammalle osaa huomioida keskittyessään omaan ajoon - esim. tilanteessa jossa hitaampi kuljettaja on erän aikana edellä sillä hetkellä tuloksissa nopeampaa kuskia, joka takaa tuleekin kovempaa vauhtia (on esim. tehnyt ajovirheen tms. kesken erän, jonka takia on sillä hetkellä erässä tuloksissa perässä edellä menevää hitaampaa kuljettajaa).

Huonoin tilanne tällaisessa on se, ettei edellä menevä hitaampi kuljettaja huomaa antaa tilaa eikä tuomaristo huomioi tilannetta kuulutuksin, jolloin nopeampi kuski aikansa odoteltuaan tilanantoa / kuulutusta tekee oman ratkaisun, jonka lopputulos on huonoimmassa tapauksessa sekä ohitettavan että ohittajan kannalta äärimmäisen huono ja ko. erän tulos kummaltakin pilalla sekä lisäksi vaurioita molempien kuskien kalustoissa.

Joustavuus ja muiden huomioiminen alkuerissä takaavat kaikille kuskeille (niin hitaammille kuin nopeammille) parhaan mahdollisen tuloksen :wink:
« Viimeksi muokattu: 16.11.16 - klo: 16.21 kirjoittanut Pepess »

Poissa Pepess

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #37 : 16.11.16 - klo: 16.30 »
Mahdolliset tulkinnat tehdään kuitenkin FTT-sarjasäännön mukaan ja ne tekee kilpailun johto jos on tarvetta, toivottavasti ei, mutta todennäköisesti kyllä.

Pausion kysymyshän oikeastaan liittyikin tuohon FTT-ohjeiston määritykseen, koska siinä puhutaan "alkuerissä parempaa tulosta ajavalle" ja se antaa aika lailla tulkinnan varaa miten asia ymmärretään. Lähtökohtaisesti sääntöjen pitäisi olla niin kilpailijoille kuin tuomareillekin niin selkeitä, ettei turhia tulkinnan varaisuuksia tarvitse miettiä itse kisapaikalla. Mikäli asia ei ole selvä sääntöjä ja ohjeistoa lukemalla jollekin ja siitä täällä foorumilla esitetään kysymyksiä, niin silloin niihin toivoisi myöskin selkeän vastauksen säännöistä ja ohjeistosta vastaavalta taholta.
« Viimeksi muokattu: 16.11.16 - klo: 16.33 kirjoittanut Pepess »

Poissa micsa.fi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #38 : 25.11.16 - klo: 14.03 »
Mitä on tämänhetkinen sääntötulkinta LiHV-akkuihin? Niistä oli keväällä juttua ennakkotietoa -säikeessä, Vesa taisi luvata palata asiaan.

On tietysti selvää että jänniterajat pitää säilyä nykyisinä, mutta saako LiHV-akuilla ajaa jos ne lataa normaali lipojen (4.2 +/- 0.02V) kennojännitteeseen?

Tule ajamaan FinTrack Tour 2020 -sarjaa!

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #39 : 25.11.16 - klo: 14.30 »
Saa käyttää. On täysin mahdotonta valvoa mitä kotelon sisällä oikeasti on. Latausjännite kuten säännöissä, ja homma on ok. Tuo pitäs lukea säännöissäkin kyllä.
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa PMi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #40 : 25.11.16 - klo: 15.26 »
Saa käyttää. On täysin mahdotonta valvoa mitä kotelon sisällä oikeasti on. Latausjännite kuten säännöissä, ja homma on ok. Tuo pitäs lukea säännöissäkin kyllä.

Eipä näköjään ollut erikseen mainittu LiHv-akuista mitään. Päivitin lataussääntöä hiukan, sama latausjännite molemmilla akkutyypeillä.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #41 : 25.11.16 - klo: 15.55 »
Jesh, kiitoksia Pentille!
Destiny | Reedy | Xenon | JFT | V*DZN | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa micsa.fi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #42 : 25.11.16 - klo: 16.24 »
Jep, kiitokset sääntöjen selventämisestä!

Akkusäännöt on mielestäni nyt kokonaisuudessaan tosi hyvät, kun vaatimus EFRA/ROAR -hyväksynnästä poistettiin.
Tule ajamaan FinTrack Tour 2020 -sarjaa!

Poissa Bulvaani

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #43 : 27.11.16 - klo: 00.41 »
Akkujen lämmittäminen on säännöissä yksiselitteisesti kielletty, samoin latausvirta on rajoitettu. Olisiko tuohon kohtaan syytä lisätä myös suurin sallittu purkuvirta, kun sitäkin näköjään voidaan käyttää kirjaimellisen lämmityskiellon kiertämiseen. Jotenkin tuntuu haljulta kun näyttää siltä, että kaikki mikä ei ole erikseen kiellettyä, tulkitaan sallituksi.
Tiim Lahti - Xray  - Racing Factory - Muchmore - Highest - Sanwa - Hobbywing

Poissa Jolo

  • RSRCA
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #44 : 27.11.16 - klo: 09.39 »
Ei kai tässä vaiheessa, kun kausi on aloitettu jo ruveta muuttamaan sääntöjä!
Awesomatix A700 Evo2, Xray T3 2012, T4 2014, NT1

Poissa PMi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #45 : 27.11.16 - klo: 10.36 »
Ei kai tässä vaiheessa, kun kausi on aloitettu jo ruveta muuttamaan sääntöjä!

Jaahans, sitä yritetään toimia vähän niinkuin laittomasti luvallisesti. Laitetaan tarkkailuluokalle  :cool:

Akkuja ei saa lämmittää, ei ulkopuolisilla varmeillä eikä myöskään akun omalla kapasiteetilla. Siis akkujen lämmittäminen kaikilla konseteilla on kielletty, kuten säännöissä sanotaan: AKKUJEN LÄMMITTÄMINEN ON KIELLETTY!
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #46 : 27.11.16 - klo: 11.54 »
Maailmalla stock luokissa on ihan yleistä että akkuja puretaan suurella virralla ennen latausta ja näin on tehty aivan kärjenkin osalta myös Suomessa. Säännöissä ei ole purku kielletty eikä määritelty mitään maksimivirtaa purulle. Jotkut akut lämpenee selkeästi pelkästään nykyisin sallitulla 2C/10A latausvirralla. Eli jotta akkujen lämpenemistä voitaisiin estää pitää latausvirta pudottaa takaisin 1C lukemaan. Koska kalustohankintoja on tehty nykyisten sääntöjen mukaisesti, ja sen mukaan mitä maailmalla ihan yleisesti tehdään ja on sallittua, ei Suomessa voida kesken kauden muuttaa sääntöjä.

Poissa PMi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #47 : 27.11.16 - klo: 12.40 »
Akkujen purkaminen ei ole kiellettyä, mutta jos akkua puretaan suurella virralla niin että se lämpiää ja sitten laitetaan suoraan lataukseen ilman akun jäähdyttämistä on akun lämmittämistä. Kun akun lämmittäminen on kiellettyä niin kyseinen toiminta, purkaminen ennen latausta suurella virralla, on akun lämmittämistä ja siten kiellettyä. Jos tätä havaitaan niin asiaan tullaan puuttumaan.
Se miten maailmalla toimitaan ei tarkoita sitä, miten meillä FTT-sarjassa toimitaan.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa Screwed

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #48 : 27.11.16 - klo: 12.53 »
Akkujen purkaminen ei ole kiellettyä, mutta jos akkua puretaan suurella virralla niin että se lämpiää ja sitten laitetaan suoraan lataukseen ilman akun jäähdyttämistä on akun lämmittämistä. Kun akun lämmittäminen on kiellettyä niin kyseinen toiminta, purkaminen ennen latausta suurella virralla, on akun lämmittämistä ja siten kiellettyä. Jos tätä havaitaan niin asiaan tullaan puuttumaan.
Kuten sanoin niin akku lämpenee myös 10A latauskesta. Sun logiikan mukaan siis akkua ei myöskään enää sitten saa ladata koska se lämpenee.

Se miten maailmalla toimitaan ei tarkoita sitä, miten meillä FTT-sarjassa toimitaan.
Ei vaan mennään sääntöjen mukaan, jotka tällä hetkellä ei kiellä purkamista. Akkuhan on lämmin myös heti ajon jälkeen ja ajamalla vain yhdellä akulla saa myös akun pysymään lämpimänä koko ajan. Eli homma nyt vaan on niin että kaikkea ei voi kieltää tai ei voi enää ajaa lainkaan. Tais sitten pitäisi myös kieltää ajaa vain yhdellä akulla kisassa, kuten moni nyt tekee... Akku lämpenee käytössä ja sille ei kukaan mahda mitään. Eikä tietääkseni varsinkaan kukaan voi yksipuolisesti muuttaa sääntöjä kesken kauden. Eikä olisi kenellekkään taaskaan eduksi kieltää jotain Suomessa miitä kaikkialla muualla, ja myös täällä Suomessa on tehty ihan yleisesti. EFRA ei tunne mitään akkujen purku- tai lämpörajoituksia eikä tietääkseni edes latausrajoituksia.
« Viimeksi muokattu: 27.11.16 - klo: 18.33 kirjoittanut Screwed »

Poissa Testikuski

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #49 : 27.11.16 - klo: 14.24 »
Missä luokassa on etua akun lämmittämisestä?  Luulisi ainakin SM-luokassa olevan turhaa vai onko tehoa liian vähän jonkun mielestä?
Ospa Rc

Poissa _jtr_

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #50 : 27.11.16 - klo: 15.52 »
Mä oon aina ihmetelly tätä sääntöjen tulkintamallia pikkuautopuolella. Akk:n alaisissa 1:1 kilpailuissa on erittäin selvää että sääntöjä tulkitaan aina niin että mikä ei ole erikseen sallittu kannattaa lähtökohtaisesti mieltää kielletyksi. Toisinpäin asian tulkitseminen jättää päättymättömän joukon "oivalluksia" väärinkäytettäväksi. Hauska esimerkki autolla kilpailussa ajamisen ja suurella virralla purkamisen yhdistämisestä.. Toinen on käsittääkseni kilpailussa tapahtuva selviö ja toinen ainoastaan keino kiertää kiellettyä pykälää.

Poissa goos

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #51 : 27.11.16 - klo: 20.03 »
Missä luokassa on etua akun lämmittämisestä?  Luulisi ainakin SM-luokassa olevan turhaa vai onko tehoa liian vähän jonkun mielestä?

stock luokissa tästä on saanu aina hyötyä. Purat akun vaikka 40A:lla tyhjäks ja sit lataukseen. Samasta syystä eka akullinen on myös kehnompi jos et erikseen pura sitä ensiks, sitten kun akku herää päivälle niin sen toiminta paranee.

Hyödyt toki kohtuu pieniä, jotta eron huomaa pitää pystyä ajamaan erä ilman virheitä jolloin olet hyvin pitkälti jo kärkikahnoissa mukana. Se pitää toki muistaa että kun yhdistät 10 pientä hyötyä siitä muodustuu yks iso.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa MAKES

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #52 : 29.11.16 - klo: 09.23 »
Tuon Fullspeed RC:n hallussa olevat tarrat Ouluun lauantaiksi.
/MAKE SEPPÄLÄ
XRAY T4

Poissa PMi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: FTT 2016-2017 OHJEISTO KESKUSTELUT
« Vastaus #53 : 06.12.16 - klo: 11.23 »
Kilpailijoille, käykäähän lukemassa taasen hiukan sääntöjä, ainakin seuraavat kohdat, tällä kertaa, pienoisautoilun säännöt:
1.4.   SEURAAMUKSET   SÄÄNTÖJEN   NOUDATTAMATTOMUUDESTA
sekä sarjasäännöt FTT: 10. Palkinnot
ja 12TT sarjasäännöt: 9. Palkinnot

Jos syystä tai toisesta, jota ei pitäisi olla, joudutte lähtemään ennen palkintojen jakoa, niin hyviin tapoihin kuuluu käydä kysymässä lupa siihen kilpailun johtajalta.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP