Kirjoittaja Aihe: sisäänajo  (Luettu 4461 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa marko__

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo
« : 14.12.04 - klo: 18.15 »
Eli mulla on tollanen Tamiya ford focus wrc xb polttis auto. Olisko nitään sisäänajo vinkkejä. Voisko joku kertoa vaihe vaiheelta sisäänajon jutut. Tiedän kyllä että osaatte neuvoa. Kiitos jo etukäteen

Poissa waltt

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo
« Vastaus #1 : 14.12.04 - klo: 18.19 »
Käytä autoa ensin n. 4 tankillista pukilla ja sen jälkeen aja n.2 tankillista rauhallista ajoa.
Luulen että auton ohjeissakin on kerrottu sisäänajosta.
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

Poissa marko__

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo
« Vastaus #2 : 14.12.04 - klo: 18.23 »
Eks siinä pidä mitään säätää

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo
« Vastaus #3 : 14.12.04 - klo: 19.45 »
Pistän tänne nyt saman ku hobbylinna sivuille:

Sanon jo heti, etten tunne mallia, mutta yleensä se menee aika samanlailla.
Ensin niin rikkaalle seos, kuin vain saa pysymään käynnissä. Tämä siis pukin päällä renkaat vapaasti liikkuvissa. Pari tankkia pukin päällä hyvin pienellä kaasulla erittäin rikkaalla.

Sitten kiristetään vähän neulaa ja laitetaan auto kolmannella tankilla maahan. Ajetaan ensin pari tankkia maassa niin rikkaalla, että hyvä että kulkee eteenpäin. Ei kumminkaan ihan koko tankkia saa ajaa putkeen kaasu pohjassa, vaikka kone ei pääsisikään kiertämään liikaa. Aina välillä kaasua sen verran, että kulkee eneenpäin kävelyvauhtia tai hiljempaa (älä kumminkaan polta kytkintä!) ja taas vähän huilia. Taas eneenpäin ja huilia...
Kolmannella tankilla maassa voi ruveta kiristämään neulaa jo vähän enemmänkin, mutta silti pitää olla vielä huomattavan rikkaalla. Siinä se kolmas, neljäs ja viides tankkikin maassa joka tankin välissä vähän neulaa kiristellen.
Joka tankin välissä pitää olla huolellinen jäähdytys. Eli koneen pitää itse antaa jäähtyä, sitä ei SAA nopeuttaa millään lumella tms!
Lisää vauhtia/kiristä neulaa portaittain, ei niin että kun on 7 tankkia vedetty sisäänajoa kävelyvauhtia niin sitten yhtä-äkkiä kone kisasäätöihin ja urku auki. Ei ei. Vaan vauhtia lisätään pikkuhiljaa.
Ehkä annoin vähän säännön omaisesti nuo tiedot, että ei ole siis tarkoitus tehdä juuri niin kuin sanoin, mutta johonkin tohon suuntaan se kannattaa tehdä. Ainakin itse olen hyviä koneita saanut tuollaisilla sisäänajoilla.

Tankkien määrät riippuu vähän tankin koosta. Jos on pureten alphassa savagen tankki (160ml), niin eipä sitä montaa tankkia tarvitsekkaan ajaa..

Auttoko yhtään? :)


edit: niin montako seosneulaa siinä kaasuttimessa on? Niitä kuuluu olla 1-3 + tyhjäkäynnin suuruuden säätöruuvi. Perehdy vähän ensin ohjeisiin, että tiedät mikä neula on mikäkin. Laita neulat ihan ensin ohjeiden mukaisiin säätöihin. Neulan asennot lasketaan niin, että se kierretään ihan, mutta kevyesti (!) ja sitten avataan tietty kierrosmäärä. Säätäessä aina pidetään mielessä, että missä oli viimeksi, ettei tarvitse koko ajan käännellä kiinni ja taas auki.
Itse rikkaus tarkoittaa, että moottori saa rikasta seosta, eli polttoainepitoista. Laihentamisella tarkoitetaan, että laitetaan seosneulaa kiinnippäin, niin moottoriin menee enemmän ilmapitoista seosta. Eli seosneuloilla säädellään kuinka runsaasti polttoainetta virtaa moottoriin.

Sisäänajon aikana polttoainetta pitää rynnätä sinne aivan ylimäärin, että voitelee varmasti tarpeeksi hyvin ekoilla tankeilla. Palamatonta ainetta pitää aluksi roiskua putkesta kunnolla. Ja savua tulee putken täydeltä!

Myöskään pakkasessa moottoria ei kannata sisäänajaa, se kärsii liian alhaisesta lämpötilasta. Talviaika on vähän huonoa aikaa sisäänajaa. Koita vaikka laittaa jotain pientä lämmikettä kannen ympärille, kun ensimmisiä tankkeja pärryttelet. Mutta varo koneen liiallista kuumenemista!! Sisäänajossa se ei saa paljoa kuumentua.

Tällaisia topiceja on koko foorumi täynnä. Oikeasti sun olisi pitänyt käyttää haku-toimintoa! Jos jokainen tekee omasta asiastaan oman topicin, niin täältä ei voi koskaan löytää mitään kunnon tietoa, vaan hajanaisesti sieltä täältä. Tavoitteena on, että yhdestä asiasta on yksi topici, joka aina haun avulla etsitään ja kirjoitetaan sinne. Tämän aiheen topiceja on ollut useasti ennenkin. Jos sitten myöhempien vaiheiden säätöapua tai muuta tarvitset, niin hae haulla joku hyvä topici ja lue ensin se/ne läpi, jos jää epäselvää, niin kysy sitten. Jos kaikki tekisi niin, olisi kaikkien helpompi möys tehdä niin.  :P

Poissa Tomppa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
sisäänajo
« Vastaus #4 : 14.12.04 - klo: 19.53 »
Sisäänajamisesta tuntuu olevan yhtä monta versioo kuin on kertojiakin, HPI:n omassa dvd:ssä kerrotaan että aja 2 tankkia vaihtelevaa ajoa sisään jonka jälkeen voit kiristää neulaa.

Oma mielipiteeni on että vaihteleva rauhallinen sisäänajo riittävän rikkaalla on parasta moottorille, eihän sitä oikeaa auton moottoriakaan ajeta pukilla sisään. Omat sisäänajot olen hoitanut tuolla tavalla autoissa ja kaikki pelaa hyvin, olen vain huolehtinut, että moottori käy tuon sisäänajon aikana rikkaalla. Olen ajanut noin 3 tankkia sisään omia moottoreitani.

Tiedän että tästä asiasta tulee sota  :mrgreen: , mutta jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee.

Poissa marko__

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo
« Vastaus #5 : 15.12.04 - klo: 16.20 »
Mitä tarkoittaaa rikkaalla

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
sisäänajo
« Vastaus #6 : 15.12.04 - klo: 16.22 »
Lainaus käyttäjältä: "marko__"
Mitä tarkoittaaa rikkaalla


Seosruuvi on säädetty liikaa auki jolloin kone saa hieman liikaa polttoainetta suhteessa ilmaan. Eli käy siis rikkaalla.

Poissa marko__

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo
« Vastaus #7 : 15.12.04 - klo: 17.39 »
Missäs sitten on seosruuvi

Poissa marko__

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo
« Vastaus #8 : 15.12.04 - klo: 17.59 »
Mitäköhän siitä mun sisäänajosta tulee. Taitaa mennä pieleen :(  
Kun joku vaan vois neuvoa tai antaa jonkun kuvan missä näytetään mikä on mikäkin ruuvi.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
sisäänajo
« Vastaus #9 : 15.12.04 - klo: 18.08 »
Katsoppas jos tästä olisi sinulle apua.

Poissa marko__

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo
« Vastaus #10 : 15.12.04 - klo: 18.16 »
Kiitos tuosta mutta se ei mitään auttanut. Kun en tiedä mikä on pääneula ja sen sellaset

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
sisäänajo
« Vastaus #11 : 15.12.04 - klo: 18.21 »
Lues pidemmälle... Siellä on jopa kuva kaasarista ja on erittäin hyvin kerrottu mikä on mikäkin ruuvi...
Luet vaan kärsivällisesti kaikki 3 sivua läpi niin varmasti löydät vastauksen moneen kysymykseen.

Nyt pitää häippästä... Neuvon illalla lisää mikäli kysyttävää tai kukaan muu ei ole neuvonut.

Poissa marko__

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo
« Vastaus #12 : 15.12.04 - klo: 18.24 »
En tajunu mitään. Voi vittu s*****a kerpele

Poissa Mini-Z

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo
« Vastaus #13 : 15.12.04 - klo: 18.28 »
Are you sure?

Poissa Sakkeri91

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo
« Vastaus #14 : 15.12.04 - klo: 19.12 »
Yleensä pääneula on ensimmäisenä polttoaine letkun jäläkeen.
Jos olen väärässä niin viisaammat korjatkaa.

Poissa -Pasi-Anssi

  • Jäsen
    • Profiili
sisäänajo
« Vastaus #15 : 15.12.04 - klo: 20.25 »


Siinä on kaasarin kuva, high speed on pääneula, low speed alaneula. Reikä Kuvan keskellä on ilman putsarin paikka. Idle-speed ruuvviin ei kannata koskea. :wink:  Fuel inlet on polttoaineletkun paikka.
Niin!

Poissa marko__

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo
« Vastaus #16 : 15.12.04 - klo: 20.38 »
Kiitos toi auttoi :D

Poissa marko__

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo
« Vastaus #17 : 15.12.04 - klo: 20.44 »
No niin nyt tiedän mikä on mikäkin neula kiitos -pasi-anssi. Sitten vielä pitäis tietää kuinka se saadaan rikkaalle

Poissa Sakkeri91

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo
« Vastaus #18 : 15.12.04 - klo: 20.54 »
Väännät ruuvia auki!

Poissa marko__

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo
« Vastaus #19 : 15.12.04 - klo: 20.55 »
Siis mitä ruuvia

Poissa Sakkeri91

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo
« Vastaus #20 : 15.12.04 - klo: 20.55 »
Pääneulaa!

Poissa marko__

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo
« Vastaus #21 : 15.12.04 - klo: 20.58 »
Lainaus käyttäjältä: "Sakkeri91"
Pääneulaa!



Joo tajusin. Olis vielä yks kysymys jos tosta pääneulasta sitä laitetaan rikkaammaksi niin mistä säädetään. sori

Poissa -Pasi-Anssi

  • Jäsen
    • Profiili
sisäänajo
« Vastaus #22 : 15.12.04 - klo: 21.00 »
Eli laitat vain ruuvimeisselin pääneulan päähän, ja pyörität aukipäin (vastapäivään) :wink:
Niin!

Poissa marko__

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo
« Vastaus #23 : 15.12.04 - klo: 21.03 »
Lainaus käyttäjältä: "-Pasi-Anssi"
Eli laitat vain ruuvimeisselin pääneulan päähän, ja pyörität aukipäin (vastapäivään) :wink:



Tollako tavalla sitä laitetaan rikkaammaksi

Poissa Sakkeri91

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo
« Vastaus #24 : 15.12.04 - klo: 21.19 »
Niin.

Poissa Tom Byron

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
sisäänajo
« Vastaus #25 : 15.12.04 - klo: 21.40 »
Herranjestas. Ei oo todellista...

Poissa jerzirccar

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo
« Vastaus #26 : 15.12.04 - klo: 23.21 »
Tämän takia pitäisi olla asiantuntijat myymässä tuolla kaupassa näitä autoja. Tämä kaveri voi saada auton käyntiin mutta odotas vain kuin hän menee tuonne pölyselle puolelle ajamaan niin moottori on takuu varmasti väljä jo muutaman minuutin päästä, sori vain mutta näin on asiat. Saanko kysyä miksi hankit polttisauton? Halustikos koska se pitää ääntä, kulkee kovaa, tulee todella likaiseksi tai muuten vain sinulla oli ylimääräistä rahaa taskussa. Yritä löytää itsellesi joku siihen viereen joka todella tietää mikä on homman nimi niin siitä voi jopa syntyä sinulle harrastus tuosta polttis autosta/luokasta. Herran sentään älä vain mene aukaisemaan sitä tulppaa sanon minä. Niin tulppa on se mikä hehkuu ja on palotilassa kiinni.
Jerzi

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo
« Vastaus #27 : 16.12.04 - klo: 07.40 »
Niin, ja niin kuin tuolla ensimmäisessä viestissä kirjoitin, niin neulojen asennot lasketaan auki olevista kierroksista. Lisäsin siis siihen mun tekstiin puolet lisää, mitä ei ollut hobbylinnan sivuilla. Muistitko lukea?  :wink:

Poissa Sakkeri91

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo
« Vastaus #28 : 16.12.04 - klo: 13.23 »
Minulla ei ole ollut ketään muuta auttamassa kuni JR:rän myyjä ja asiantuntevaa apuva olen saanut.
Kannattaisi kysellä vaikka kerholta tai myyjältä vinkkejä eikä tulla heti tänne ihan kysymysmerkkinä kyselemään.
Myyjällä on katsos helpompi neuvoo kun kaikki täällä foorumis ei oo nähny sitä autoo.

Poissa jeejee

  • Veteraani
    • Profiili
sisäänajo
« Vastaus #29 : 16.12.04 - klo: 13.46 »
OT: Kylläpä täältä MELKEIN jokaisesta autosta kokemusta on. Myyjä tai vastaava voi opastaa kädestä pitäen niin se on helpoin jos on aivan aloittelia eikä tiedä missä on mikäkin.
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum