Kirjoittaja Aihe: Tuomarointi ja tuomaroinnin kehittäminen pienoisautoilussa  (Luettu 8335 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
« Viimeksi muokattu: 01.11.21 - klo: 00.57 kirjoittanut Pepess »

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tuomarointi ja tuomaroinnin kehittäminen pienoisautoilussa
« Vastaus #1 : 12.12.16 - klo: 22.21 »
Hankalaahan se on. Siis tuomarointi. Ja raskasta, koko päivän tuijottaa pikkuautoja jotka liikkuu silmää nopeammin. Niinku tuomarin näkökulmasta.
Kilpailijan vinkkelistä pahinta on kun tuomarointi puuttuu kokonaan. Suuri osa kuskeista ajaa tuomarilinjan mukaan ja se ei aina ole kivaa.

Nämä havainnot on offroad puolelta eli suht hyvin on asiat.

Poissa quazster

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tuomarointi ja tuomaroinnin kehittäminen pienoisautoilussa
« Vastaus #2 : 12.12.16 - klo: 23.07 »
Vaikeinta on se, kun radalla on 10+ autoa, tuomarilla vain 2 silmää, tapahtumia ei voi siinä hetkessä katsoa videolta uudestaan hidastettuna ja antaa sen perusteella harkittua päätöstä. Kaiken pitää tapahtua hetkessä ja päätökseen pitää itse uskoa. Yksittäisen kilpailijan näkökulmasta päätös pitäisi tapahtua yhtä selkeänä kuin hän 100% keskittyneenä yhteen autoon tilanteen nähneenä pystyy tekemään.

Lisäksi kukaan ei taida saada minkäänlaista korvausta tuomarointityöstä (korjatkaa jos olen väärässä) eli aika sunnuntaihommina mennään.

Itse olen sunnuntaituomaroinut jonkin verran ja aika epäkiitollista kyllä on. En tiedä jos jollekin kutsumus, mutta ei ainakaan minulle.

Poissa MarkoH

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Tuomarointi ja tuomaroinnin kehittäminen pienoisautoilussa
« Vastaus #3 : 12.12.16 - klo: 23.22 »
Olen hiljattain tullut mukaan tähän lajiin, mutta olen saanut aika hyvän startin mukaantulon osalta. Tämän myötä olen saanut aika hyvän näköalapaikan seuratoimintaan ja saan myös tätä myöten seurata sarjan asioita sopivasta näkökulmasta. Tältä pohjalta annan muutaman kommentin avaukseen.

Mielestäni on hyvä näkökulma huolehtia RC-autoyhteisön ja hienojen kilpasarjojen kehittymisestä. Itse uskon myös jatkuvaan kehittämiseen.

Mielestäni paras tapa taata hyvätasoiset sarjat sekä tukea harrastuspohjalta mukana olevia ihmisiä tekemään oma työnsä mahdollisimman hyvin on käydä luonnollista avointa vuoropuhelua asioista suoraan kasvotusten. Muutama kiitoksenkin sana saattaa aina välillä olla avuksi. Tiedän, että mukana olevat kisaamisen mahdollistavat henkilöt tekevät parhaansa ja vilpittömästi.

Itsekin kilpailijana ymmärrän yksittäisten virhetilanteiden aiheuttaman epäoikeudenmukaisuuden, mutta nämä yksittäiset sattumat pitänee vain hyväksyä ja asioiden toistuessa useammin niistä kannattanee käydä vuoropuhelua asianosaisten henkilöiden kanssa. Lisäksi mielestäni tarpeelliset epäoikeudenmukaiset kilpailutilanteet tai sääntötulkinnat tulisi käydä läpi kilpailuorganisaation kanssa välittömästi kilpailun yhteydessä vielä kun kilpailuorganisaatio on pystyssä. Tässäkin tapauksessa pyrkisin huomioimaan tarveharkinnan, kohteliaan käytöksen ja hyvän vuorovaikutuksen perusperiaatteet. Em. kommentit pitävät sisällään sen, että uskon tässäkin asiassa jatkuvaan kehitykseen, joka kumpuaa meistä jokaisesta.

Mikäli nähdään, että jokin osa-alue kilpailutoiminnassa ontuu niin rakentavinta saattaisi olla lähteä viemään asiaa eteenpäin positiivisuuden kautta esim. yhteisten koulutusten, vuorovaikutustilaisuuksien, jne. muodossa.
« Viimeksi muokattu: 12.12.16 - klo: 23.46 kirjoittanut MarkoH »

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: Tuomarointi ja tuomaroinnin kehittäminen pienoisautoilussa
« Vastaus #4 : 13.12.16 - klo: 00.28 »
Itsekin kisoja järkänneenä lisäisin keskusteluun muutamia havaintoja:

- kisat järjestetään usein hyvin rajallisella miehistöllä, ja tuomareiksi ei aina riitä henkilökuntaa. Usein näkee että keskeiset toimihenkilöt saattavat myös osallistua kilpailuun, tai tekevät useaa hommaa samanaikaisesti. Hyvä tuomarointi vaatii 2-3 päätoimista tuomaria koko kisan ajaksi jos halutaan tarkkaille kaikkia taistelupareja, ei pelkästään kärkeä
- hyvä tuomarointi edellyttää tulosmonitoria, mikkiä ja hyvää näkyvyyttä koko radalle. Ilman tulosmonitoria on hyvin vaikeaa ohjeistaa kuskeja kierroksella ohitusten suhteen.

Kv-kisoja videoilta seuranneena kotimainen tilanne ei ole mitenkään huono, isoissa kisoissa ei juuri tuomarointia näe vaikka syytä olisi. Jos vaikka katsoo ETS/EOS -kisoja, niin ei siellä juuri Scotty Ernstin selostuksen seassa stopparikuulutuksia tule. Vaikka syytä olisi.
Wacky Stack Racing Team

Poissa markova

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • http://baanaweb.fi/heihan9/RC%20JA%20MAALAUKSET.htm
Vs: Tuomarointi ja tuomaroinnin kehittäminen pienoisautoilussa
« Vastaus #5 : 13.12.16 - klo: 09.15 »
Tuomarointi on haastavaa ja tilanteet tulevat sen verran nopeasti, ettei yhdet tai kahdet silmäparit aina ehdi huomata kaikkia tilanteita. Olen itse toiminut aikanaan paljonkin tuomarina lentopallopeleissä. Homman pitäisi olla helpompaa, kun saa keskittyä vain yhden pallon seuraamiseen?! Vaan eipä aina ole. Tilanteet tulevat nopeasti ja päätökset pitää tehdä nopeasti. Hyvin monesti molemmat puolet näkevät asiat eritavalla, omalta kantiltaan.

Hyvä, että meillä on tuomarointia ja hyvä että siihenkin hommaan löytyy vapaaehtoisia. Hyvä myös, että tuomaroinnista puhutaan. Vielä tärkeämpää on itse kunkin ja vanhempienkin kiinnittää huomiota rehtiin ja reiluun ajotapaan ja toisen kuskin kunnioittamiseen ihan junnusta lähtien.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Tuomarointi ja tuomaroinnin kehittäminen pienoisautoilussa
« Vastaus #6 : 13.12.16 - klo: 09.34 »
Hyvä myös, että tuomaroinnista puhutaan. Vielä tärkeämpää on itse kunkin ja vanhempienkin kiinnittää huomiota rehtiin ja reiluun ajotapaan ja toisen kuskin kunnioittamiseen ihan junnusta lähtien.

Nimenomaan juuri näin
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa bcan

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Tuomarointi ja tuomaroinnin kehittäminen pienoisautoilussa
« Vastaus #7 : 13.12.16 - klo: 09.35 »
Parhaiten tuomariontia voi kehittää tekemällä sitä joko korokkeella kilpailun virallisena tuomarina tai sitten vaan seuraamalla kilpailuja ja miettimällä mitä missäkin tilanteessa olisi itse tehnyt.
Kannattaa myös pitää mielessä että esim. rajalla olevissa oikaisutapauksissa voi erän jälkeen tuloksista tarkistaa tuliko oikaisusta merkittävää etua oikaisijalle ja antaa sen perusteella aikasakkoa jo tarvetta on.

Kuten Mikkokin totesi usein yhdellä toimitsijalla on liika rooleja kilpailuissa. Tuomarien saaminen kilpailuihin tuntuu olevan yksi eniten kartetuista rooleista, paljolti varmaan siksi että siitä ei juurikaan kiitosta saa, päinvastoin.
Hyvä tuomari pystyy tekemään koko kilpailupäivästä kaikille kilpailijoille mukavamman jos kilpailijat voivat luottaa siihen että kisat ajetaan sääntöjen mukaan eikä kukaan pääse pommittamalla sijoituksiaan parantamaan.

Paljon kritisoidaan sitä että tuomarit eivät tarpeeksi raivaa kärjelle tilaa kierroksella ohitettavista, mutta jos tuomareita on vain yksi niin pääpaino pitäis olla radalla tapahtuvien rikkeiden havaisemiseen, samalla voi tietysti seurata tilannetta ja ohjeistaa hitaampia antamaan tilaa.
Kilpailijoilla pitäsi itselläänkin olla vastuu siitä että kierroksella ohittavat pääsevä ohi, kuten myöskin siitä että otetaan omat virheet pois päästämällä kaltoin kohdeltu kisakumppani ohi. Toki varsinkin silloin kun tasoerot ovat erässä suuret ja mukana on aloittelevia kuskeja tuohon pitää kiinnittää enemmän huomiota, kärkikaverit antavat kyllä hienosti tilaa kun lähes kaikki toisensa tuntevat.

T:Tero
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Poissa Testikuski

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tuomarointi ja tuomaroinnin kehittäminen pienoisautoilussa
« Vastaus #8 : 13.12.16 - klo: 11.00 »
Hyvä, että meillä on tuomarointia ja hyvä että siihenkin hommaan löytyy vapaaehtoisia. Hyvä myös, että tuomaroinnista puhutaan. Vielä tärkeämpää on itse kunkin ja vanhempienkin kiinnittää huomiota rehtiin ja reiluun ajotapaan ja toisen kuskin kunnioittamiseen ihan junnusta lähtien.

Tässä kyllä hienosti kiteytyy mielestäni hyvä ohjenuora aiheeseen. Ohjataan rakentavasti oikealle polulle, eikä kehuta kylkeen ajamisen jälkeen, että olipa hieno ohitus. Sama pätee myös meille ikääntyneille.

Olisiko aiheellista esimerkiksi seurojen sisällä pitää koulutusta oman seuran tuomareille, joille "pro" henkilö käy asiat läpi eri esimerkein. Tai onko aiheellista tehdä koulutusmateriaali ja jakaa sitä seuroille, niin päästään samalle viivalle ympäri Suomen?
Ospa Rc

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tuomarointi ja tuomaroinnin kehittäminen pienoisautoilussa
« Vastaus #9 : 13.12.16 - klo: 12.30 »
.
« Viimeksi muokattu: 01.11.21 - klo: 00.56 kirjoittanut Pepess »

Poissa mylperi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tuomarointi ja tuomaroinnin kehittäminen pienoisautoilussa
« Vastaus #10 : 13.12.16 - klo: 13.07 »
Vielä tärkeämpää on itse kunkin ja vanhempienkin kiinnittää huomiota rehtiin ja reiluun ajotapaan ja toisen kuskin kunnioittamiseen ihan junnusta lähtien.

Itsekin kallistun hyvin vahvasti tähän.

Oma kokemukseni on vain OR5 -luokasta, jossa ajokulttuuri on sen syntyajoista vajaassa kymmenessä vuodessa parantunut huimasti.

Parhaillaan tilanne on se, että korokkeella on kuusi kuskia ja kuusi tuomaria, kullakin kuskilla oma tuomari ja silti lauteilla on vain kuusi henkilöä. Kuten Helismaa kertoo reissumiehestä ja Repusta, joka "puolustaja jätkän on ja hänen syyttäjänsä, ja omantunnon lailla, on kieroutta vailla".

Tähän saattaa vaikuttaa muutama luokalle ominainen piirre:
1. Porukat ovat pienehköt ja tiiviit, kaverille ei toivota vääryyttä. Myös nopeamman kuskin auto tunnistetaan nopeasti ajossa.
2. Kuskit ovat pääosin aikuisia.
3. Kalusto on kallista, ei haluta romuttaa omaa tai toisen kalustoa.

Onpa meillä ollut myös joskus tapana leikkimielisesti tentata kuskeilta sääntöjä, joka on johtanut mielestäni kohtalaiseen sääntöjen tuntemukseen yksittäisen kuljettajan tasolla.

Kaikki edellä mainittu on osaltaan johtanut siihen, että vaikka lauteilla tuomari onkin, ei hänen juurikaan tarvitse puuttua erän tapahtumiin.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Tuomarointi ja tuomaroinnin kehittäminen pienoisautoilussa
« Vastaus #11 : 13.12.16 - klo: 13.43 »
Kaikista suurin kehityskohde on oma korvien väli. Se, että ymmärtää tämän olevan ns. "leikkiä", toisekseen sen, että kukaan ei ole täydellinen (ei kanssakilpailija, eikä tuomari), kolmannekseen sen, että itse ajaa siten kuin haluaisi muidenkin ajavan (se kuuluisa kultainen sääntö) ja lopuksi sen, että pitkässä juoksussa ne nallekarkit menee kuitenkin aika lailla tasan, eikä ketään sorsita tarkoituksella.

Sen vähän, mitä olen KV-kisoissa käynyt, on havainto se että Suomessa tehdään asiat niin kuin Suomessa on tapana tehdä. Sääntöjä sääntöjen perään. Kieltoja kieltojen perään, rangaistuksia rangaistusten perään. Mielummin annetaan vastuuta itse kilpailijoille ja siedetään tietty määrä virheitä itse kultakin - sikailu on sitten asia erikseen.
Flying Calacucco

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tuomarointi ja tuomaroinnin kehittäminen pienoisautoilussa
« Vastaus #12 : 13.12.16 - klo: 14.22 »
Samaa mieltä Peitsamon kanssa ja samaa ajattelin edellä mutten avautunut.

Ajan kanssa oma ranking varmasti paranee ja sitä kautta pääsee parempiin eriin ja mukaan tasokkaampaan ajamiseen. Yllättäin ylemmissä erissä näkee paljon siistimpää ajoa. Alemmissa on halua enemmän kuin taitoa ja se johtaa kaaokseen usein tarpeettomasti ja maltilla kaikilla olisikin kivempaa - mutta eihän se niin tietenkään mene.

Joten treeniä, kisoja, treeniä, kisoja ja sitten hyvällä vauhdilla pääsee parempiin eriin ja ajaminen on siistiä.
Jos kuvittelee että kaiken pitäisi tapahtua heti pelkästään säännöillä, niin aika turhaa - ei tapahdu.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tuomarointi ja tuomaroinnin kehittäminen pienoisautoilussa
« Vastaus #13 : 13.12.16 - klo: 17.43 »
.
« Viimeksi muokattu: 01.11.21 - klo: 00.56 kirjoittanut Pepess »

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: Tuomarointi ja tuomaroinnin kehittäminen pienoisautoilussa
« Vastaus #14 : 13.12.16 - klo: 20.36 »
Niin pitkään kun FTT kisoihin tarvii soitella ja anella tuomareita monta viikkoa, että ees joku tulee, on tää koko keskustelu ihan turhaa. Näillä resursseilla ainoa kehityskohde on ajotapakulttuuri yleisellä tasolla joka on Suomessa hyvällä tasolla jo valmiiksi. TSM A-finaalia alemmalla tasolla keskimäärin kolarit ja muut johtuu kuitenkin siitä, että ajotaito ei vielä riitä täysin lähekkäin kilvan ajamiseen. Tässä lajissa kolareita sattuu ja ne harmittaa ihan hirveesti, mutta ne kuuluu lajin luonteeseen. Harvassa on ne kuskit jotka voi väittää olleensa aina vaan kärsivänä osapuolena.
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa quazster

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tuomarointi ja tuomaroinnin kehittäminen pienoisautoilussa
« Vastaus #15 : 13.12.16 - klo: 21.18 »
Olen täysin samaa mieltä Peitsamon ja Stilon kanssa.

Fakta on se, että mitä kireemmälle ruuvia vedetään sääntöjen puolelta sitä korkeampi on kynnys ensikertalaiselle tulla mukaan. Ottaen huomioon koko harrastuksen nykytilan, miettisin enemmänkin mikä on paras linja jolla saadaan eniten uusia kuskeja lajin pariin mukaan.

Sanokoot kuka mitä tahansa EOS/ETS/ENS tuomarointi- ja sääntölinjasta, joku tuossa konseptissa toimii kun katsoo osallistujamääriä. Suomen virallisissa SM-tason liiton alaisissa sarjoissa on taas osallistujien määrä tasaisessa laskussa ja osallistujien keski-ikä tasaisessa nousussa.

Poissa valanhar

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Tuomarointi ja tuomaroinnin kehittäminen pienoisautoilussa
« Vastaus #16 : 13.12.16 - klo: 21.24 »
Komppaan Peitsamoa ja Stiloa. Ja tästä olen kommentoinut aiemminkin...ehkä ei kannata EOS ja ETS- kisoja mollata, varsinkaan, jos siellä ei aja. Jotain hyvää niissä sarjoissa täytyy olla, kun esim. viime EOS houkutteli paikalle 13 kuljettajaa täältä pohjolasta, ihan kaikissa meidän SM-luokissa ei ole yhtä montaa kuljettajaa :)

HV

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tuomarointi ja tuomaroinnin kehittäminen pienoisautoilussa
« Vastaus #17 : 13.12.16 - klo: 22.56 »
.
« Viimeksi muokattu: 01.11.21 - klo: 00.54 kirjoittanut Pepess »

Poissa JuhaS14

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Hakukoneoptimointi
Vs: Tuomarointi ja tuomaroinnin kehittäminen pienoisautoilussa
« Vastaus #18 : 15.12.16 - klo: 04.33 »
Kaikille jotka mutisee suomen tuomarityöskentelystä suosittelisin menee ajamaan yhden KV-kisan. Suomessa oppii HYVÄN tuomarityöskentelyn takia varomaan liikaa ja on aika kulttuurishokki mennä ekaa kertaa ajamaan KV-kisoihin.

Poissa quazster

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tuomarointi ja tuomaroinnin kehittäminen pienoisautoilussa
« Vastaus #19 : 16.12.16 - klo: 21.38 »
Ottaen huomioon koko harrastuksen nykytilan, miettisin enemmänkin mikä on paras linja jolla saadaan eniten uusia kuskeja lajin pariin mukaan.
Pidetään tämä keskustelu mielellään otsikon mukaisessa aiheessa ja käydään erillistä keskustelua siitä millä lajiin voidaan saada lisää harrastajia jne.

[Off-topic]Voin yllä olevaan muutaman oman huomion kertoa, joista voi jotain ajatuksia löytyä ehkä tähän liittyen - meillä on esimerkiksi oman kerhon harrastajamäärä kasvanut ennätyksellisesti tässä reilun puolentoista vuoden aikana ja uusia eri ikäisiä harrastajia on tullut mukavasti kokeilemaan kisailua ja sen eteen on tehty todella paljon konkreettisia asioita puheen solinan sijaan  :wink: [/Off-topic - the end]

Olen vahvasti sitä mieltä, että tuomaroinnin kehittämiseen liittyy myös tällaiset korkeamman tason linjaukset.

Off-topic -vastaus off-topic -vastaukseesi: En pidä tavastasi yrittää moderoida keskustelua. Vastaat myös mielestäsi off-topiciin viestiini melko ikävästi värittyneellä tavalla.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: Tuomarointi ja tuomaroinnin kehittäminen pienoisautoilussa
« Vastaus #20 : 16.12.16 - klo: 22.31 »
Se linja on nimenomaan sääntöjen ja kaikenmaailman penaltien ja niillä pelottelun vähentäminen. Kisoissa pitäisi olla pääasia se että pääsee ajamaan ja on mukavaa. Pipoa löysemmälle, isommatkin kisat voidaan todistetusti viedä läpi selvästi vähemmällä viisastelulla.
Flying Calacucco

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tuomarointi ja tuomaroinnin kehittäminen pienoisautoilussa
« Vastaus #21 : 16.12.16 - klo: 23.35 »
.
« Viimeksi muokattu: 01.11.21 - klo: 00.50 kirjoittanut Pepess »

Poissa quazster

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tuomarointi ja tuomaroinnin kehittäminen pienoisautoilussa
« Vastaus #22 : 16.12.16 - klo: 23.55 »
Sen verran kirpaisi, että: tämän nimimerkin takaa löytyy konkreettisia tekoja mm. yksi tyhjästä pystyyn nykäisty yhdistys, jossa viitenä vuotena hallituksessa toimiminen. Näinä vuosina on järjestetty mm. ~50 kerhokisaa, kymmeniä aloittelijailtoja, starttikursseja, osallistuttu joka vuosi 1-3 messuille, järjestetty kisoja ulkomailla, tuotettu ajotapahtumia yksityisille ja yrityksille, etsitty ja vuokrattu sekä rempattu kerhotilat kolmeen kertaan, kirjoitettu sääntöjä tavalla jos toisella, tuomaroitu kymmeniä kisoja, tehty tuotekehitystä, oltu ydinryhmässä perustamassa kansainvälistä sarjaa ja kirjoittanut siihen säännöt ym.

Koen näinä vuosina muodostaneeni vahvan käsityksen siitä, miten asioita tulee kehittää, ihan käytännön tekemisen kautta.
« Viimeksi muokattu: 17.12.16 - klo: 00.00 kirjoittanut quazster »

Poissa Pepess

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Tuomarointi ja tuomaroinnin kehittäminen pienoisautoilussa
« Vastaus #23 : 17.12.16 - klo: 00.13 »
.
« Viimeksi muokattu: 01.11.21 - klo: 00.50 kirjoittanut Pepess »

Poissa quazster

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Tuomarointi ja tuomaroinnin kehittäminen pienoisautoilussa
« Vastaus #24 : 17.12.16 - klo: 00.46 »
Ok, tulkitsin siis väärin, niinkuin näissä foorumikeskusteluissa helposti käy.