Kirjoittaja Aihe: Apuja kaivataan  (Luettu 13042 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mv720

  • Tulokas
    • Profiili
Apuja kaivataan
« : 20.12.16 - klo: 11.36 »
Moottorin vaihto edessä mitä vaihtoehtoja suosittelette gurut?
auto vanha halpis tamiya DF-02.Kulkua pitäis saada vähäsen parannettua!
en kuitenkaan ajatellu uhrata montaa satasta.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Apuja kaivataan
« Vastaus #1 : 22.12.16 - klo: 23.41 »
Moottorin vaihto edessä mitä vaihtoehtoja suosittelette gurut?
auto vanha halpis tamiya DF-02.Kulkua pitäis saada vähäsen parannettua!
en kuitenkaan ajatellu uhrata montaa satasta.

Mitkä sähköt siinä autossa nyt on?

Tamiyan perusharjalliset ja mabuchi?
Millaista akkua käytätte? NiMH vai Lipo?

Ihan hirveästi tehoa ei tuollaiseen autoon kannata laittaa, siitä menee vain voimansiirto rikki.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Mv720

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Apuja kaivataan
« Vastaus #2 : 29.12.16 - klo: 10.54 »
Auto on ihan vakio, sähköjä myöten 
harjaton on ilmeisesti varteenotettava vaihtoehto?itse en oo perehtyny tähä akku hommaan plussat ja miinukset lipo vs perinteinen akku?

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Apuja kaivataan
« Vastaus #3 : 29.12.16 - klo: 12.42 »
Auto on ihan vakio, sähköjä myöten 
harjaton on ilmeisesti varteenotettava vaihtoehto?itse en oo perehtyny tähä akku hommaan plussat ja miinukset lipo vs perinteinen akku?

Harjaton moottori vaatii sille käyvän säätimen.
Jos tuo on täysin vakio niin epäilen siinä olevan harjalliset sähköt. Eli alkaa tulemaan se vastaan että et halua uhrata sitä rahaa. Kuten pijokela yllä mainitseekin niin ei taida auton tekniikka kestää kovempia tehoja. Tulee taas vastaan se monien satasten uhraaminen.
Harjallisia moottoreita on tehokkaampana, mutta kestääkö säädin ne.
Pitäisi tietää myös säätimen suositeltu käämiraja moottorille jonka säädin kestää. Ohjekirja ????  ....kertoisiko se.

Mikäli et oikein tiedä onko harjalliset vai harjattomat sähköt, niin yksinkertaisimmillaan erotat ne siten että meneekö säätimeltä kaksi vai kolme virtajohtoa moottorille. Jos kaksi, niin harjalliset, jos kolme niin harjattomat. Harjaton moottori siis vaatii säätimen jolla se toimii.

Lukuisia kertoja on todettu että se teho ei ole kaikkikaikessa, mutta niillä kustannukset kyllä kasvaa todella paljon varsinkin tällaisessa autossa joka ei ole suunniteltu kestämään kovempia tehoja.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Apuja kaivataan
« Vastaus #4 : 29.12.16 - klo: 18.51 »
Auto on ihan vakio, sähköjä myöten 
harjaton on ilmeisesti varteenotettava vaihtoehto?itse en oo perehtyny tähä akku hommaan plussat ja miinukset lipo vs perinteinen akku?

Ok. Minulla oli joskus kauan sitten DF-03Ra ja halusin siihen lisää puhtia. Minusta paras investointi oli, kun vaihdoin NiMH akkujen tilalle Lipo akut. Tässä on pari ongelmaa:
- Osassa Tamiyan nopareista ei ole BEC piiriä vaan vastariin menevästä johdosta tulee suoraan akun jännite. Lipon jännite on liikaa servolle, joten tämä pitäisi selvittää ennen kuin teet mitään. Pitää vaan tietää tarkasti noparisi malli ja googlata.
- Tamiyan halvoissa nopareissa ei ole Lipo cut-off toimintoa, eli ne eivät katkaise menoa, kun akku on sopivasti tyhjä. Kun akun ajaa ihan tyhjäksi se menee pilalle kerrasta. Tähän on ratkaisuna se, että katsoo kellosta aikaa ja lopettaa 15 minuutin jälkeen.

Lipo akkuja voi ladata nopeammin, niillä voi ajaa kauemmin ja auto menee oman kokemukseni mukaan 20% kovempaa.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa privy

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Apuja kaivataan
« Vastaus #5 : 30.12.16 - klo: 19.10 »
^ Tamiyan sarjojen mukana tulevat ESCit eivät ole aivan huonojakaan. Uudemmissa tulee usein TBLE-02S. Siinä on myös harjattoman moottorin käyttö mahdollisuus jos sopiva pannu tulee vastaan. TEU-104BK on tullut ennemmin sarjojen mukana, eikä tosiaan sisällä BECiä, joten vastaria tai servoa ei kannata polttaa tuolla, vaan täytyy liittää syöttöjohtoon erillinen pikku BEC ennen vastaria.

Molempien lanka rajoitus on 25, joka piisaa perus harmaa kannuille ja hieman näitä pirteämmille, esim. GT Tuned. Molempien säätimien pulssitaajuus on niin korkea ettei korva erota, joka säästänee hiiliä ja kommutaattoria.

Tamiya on vissiin olettanut LiFe akkujen olevan harrastajien käyttämä tyyppi ja asettanut cut offin sen mukaan vailla muita vaihtoehtoja. Tämä jännite on LiPoille aivan liian matala, mutta olen modannut molemmat säätimet käyttäen 22kOhm vastusta nostamaan cut offin noin 3,3V per kenno. Edistyneille löytyy ohjeet säätimen modifioimiseen omalla riskillä. Itse koen akun tärveltymisen suuremmaksi riskiksi.

http://laneboysrc.blogspot.fi/2015/08/tamiya-tble-02s-mod-for-lipo-cut-off.html
http://laneboysrc.blogspot.fi/2013/08/tamiya-teu-104bk-mod-for-lipo-cut-off.html

Esim. Quicrun WP 1060 on edullinen harjallinen säädin josta löytyy LiPo cut off ja joka on myös vesitiivis. 1kHz taajuus kuuluu ja tuntuu kuluttavan hiiliä, vai johtuiko huonosta sisäänajosta...
« Viimeksi muokattu: 30.12.16 - klo: 19.15 kirjoittanut privy »

Poissa Pro-coarseRc

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Apuja kaivataan
« Vastaus #6 : 01.01.17 - klo: 10.58 »
Torque tuned & wp1060 + lipo akku. Ei kaadu pudjetti & kulkee sopivasti rikkomatta mitään. Jos ei ole autoa vielä täysin kuulalaakeroitu niin kannattaa tehdä se ensimmäiseksi.
9 traxxasia + 12 muuta ja tankki.

Poissa privy

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Apuja kaivataan
« Vastaus #7 : 17.02.17 - klo: 20.57 »
Molempien säätimien pulssitaajuus on niin korkea ettei korva erota, joka säästänee hiiliä ja kommutaattoria.

Nyt täytyy korjata omia sanoja, kyllä ainakin TBLE-02S pitää vinkunaa joka ei umpinaisesta Torque Tuned moottorista samalla tavoin kuulu. Super Stock BZn kanssa vinkuna kuuluu- eli PWM lienee 1-2kHz näin huonolla sävelkorvalla sanottuna. :azn: