61
Kilpailukutsut / Vs: KerhoCup IV 29.2.2020 EPUArc Vaasan Sokeritehdas
« : 22.02.20 - klo: 20.14 »
Vielä reilu päivä aikaa ilmoittautua.
Mini Comp luokka tällä hetkellä suosituin
Mini Comp luokka tällä hetkellä suosituin
Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
GT2000 KorilistaGT-2000 luokan korilistoista kysymys. Mistä vanhat FWD + VTR korilistat löytyvät? kerhokisat.fi sivusto ei enää ole toiminnassa, foorumihaku tuotti puutteellisia tuloksia sekä viittauksia kerhokisat.fi nettisivuihin.
Huom! korilista on suuntaa antava eikä mitenkään ehdoton.
Bittydesign:
BDGT-190VNM Venom 1/10 GT body
BDG-190AGT Agata 1/10 GT body
BDFWD-190HCF HC-F 1/10 FWD body
Colt:
M2340 Mazda RX7
M2341 Nissan GTR
HPI:
190mm
#7314 Honda S2000
#7327 Nissan Skyline R34 GT-R
#7335 Porsche 911 Turbo
#7338 Honda Civic Coupe Si
#7340 Toyota Celica
#7341 Nissan Silvia S15
#7352 BMW M3 GT
#7373 Dodge Viper GTS-R 2003
#7382 Mazda RX-7 FD3S
#7383 Honda NSX GT
#7385 Nissan 350Z
#7388 Mazda RX-8
#7403 Mitsubishi Eclipse
#7399 Subaru Impreza
#17218 Nissan 350Z Greddy Twin Turbo
200mm
Mazda RX-8 Speed A Spec #7488
Chevy Corvette C6 #17503
Dodge Viper #7473
Porsche 911 Turbo 997 #17527
2005 Ford Mustang GT-R #17504
BMW M3 GT2 E92 #17548
PAGANI ZONDA F #17523
Nissan GT-R R35 Clear #17538
De Tomaso Pantera #17502
Porsche 911 Turbo Clear #7435
Ford GT #7495
Lexus IS F Racing Concept #17542
2010 Chevrolet Camaro #17543
Alfa Romeo 8C Competizione #17544
Porsche 911 GT1 #7038 Toyota MR-S #7466
Porsche Carrera GT #7487
Killerbody:
#48566 Toyota 86
#48575 Subaru BRZ
#48023 Chevrolet Camaro 2011
#48296 Alfa Romeo TZ3 Corsa
#48011 Chevrolet Corvette GT2
#48626 Nissan Skyline R34
#48627 Lexus RC F
#48091 Alfa Romeo 8C
#48001 Mitsubishi Lancer Evolution X
Protoform:
190mm
#1543-30 Cadillac ATS-V.R
#1544-30 Chevy Camaro Z/28
#1532-30 Chevy Camaro ZL1
#1557-39 Chevrolet Corvette C7.R
#1550-25 Ford GT
#1563-25 Chevrolet Corvette ZR1
200mm
#1548-30 Cadillac ATS-V.R
Tamiya:
#51270 Mazda RX-7
#51291 Toyota Supra
#51428 Nissan 370Z Endless
#51041 Nissan GT-R Xanavi Nismo
#51453 Nissan GT-R Sumo Power
#51473 VW Sirocco GT-24
#47357 VW Sirocco GT-24 Light weight
#47322 Ferrari 458 light weight
#51592 Ferrar F12 Tdf
#51541 Toyota TRD86 Gazoo
#51586 Honda Acura NSX Touring
#51534 MB SLS GT3
#51584 Nissan GTR R35 Motul
#47363 Honda NSX 2017
#47318 Lexus RC-F
#51543 Porsche 911 Carrera RSR
#51575 Subaru BRZ Sport 2014 (#51515)
#47344 Subaru BRZ light weight
#Subaru WRX STI NBR Challenge
#51494 Toyota 86 FR-S
#84332 Toyota 86 FR-S light Weight
#51497 VW Golf
#51421 Honda Civic VTI
#51258 Nissan Silvia S15
#51365 Nissan GT-R R32
#51340 Nissan GTR R35
#51519 MB SLS AMG GT3
#51375 Subaru Impreza Cusco Dunlop
#51246 Nissan Skyline R34 Nismo GT-R Z-tune
Vanhalta VTR ja FWD listalta löytyvät korit myös sallittu.
Lisäämme ilmoittautumislinkit pikapuolin, todennäköisesti jo tänään.
Radalla on nähty comebackia tekevä vato. GT luokkaan tulossa siis ainakin kova kuski paikallisesta seurasta
Näin ulkopuolisena mistään mitään tietävänä, niin ei noi modifiedit näyttäneet kulkevan mitenkään posketonta vauhtia. Itseasiassa ei näyttänyt yhtään vauhdikkaammalta suoralla kuin virituristi. Selostajakin puhui 50 mph vauhdeista mitä saavutetaan jo Hakkilan suoralla turistilla. Miksi siis on pitänyt modified luokkaa rajoittaa EFRAssa? Mun mielestä modified=vapaa moottori. Specciluokat sitten erikseen.6.5 blinky tasoittaa kuskien nopeuseroja, vähentää virheitä ja kalustotappioita. Yhtä hauskaa se ei .ole, mutta ajaminen tasaväkisempää ja useampi pääsee maaliin, ja ehkä mikä tärkeintä, lajin viri luokka helpompi aloittaa 65 kuin vapaalla koneella. Nuo vapaat koneet tuolla teknisellä radalla ja kerrankin pitävällä sellaisella hämäävät nopeudelllaan/nopeudettomuudellaan.
Kyllä, GT-12 luokassa on perinteinen C-12 luokan runko mutta 13.5&blinky&urheiluautomainen kori suurimpana erona C-12 luokkaan. Myös tällä hetkellä kisaamista ajatellen erona on öljyttömät pitoaineet GT-12 luokassa.Tuossa viestissä on yhä kätevät välitystaulukot.
Ei muuta kuin mukaan vaan, GT-12 luokassa on hyvin porukkaa mukana josta saa hyvää ajoseuraa
Tässä liitteissä C-12 6.5T välitystaulukko sekä GT-12 välitystaulukko.
On alunperin nimimerkin 'jarkko' käsialaa muistaakseni, päivittänyt sitä omien tarpeiden mukaiseksi.
Harmi kun ei kisoissa ehtinyt muiden autoja säädellä ja tsekkailla juuri lainkaan.Nämä vinkit pätee myös.
Muutama perusasia kuntoon:
-tarkista että pivotti ei jumita (ota iskari irti ja tuubien&sivujousien tuki) missään ääriasennossa
-tarkista että sivulinkit eivät estä sivuttaisliikettä, vaan ovat sopivan herkät mutta ei kuitenkaan lisää pitkittäisvälystä (nelipyöräohjaus ei ole toivottua) https://www.youtube.com/watch?v=9zlJ4sIElN8
-etujousituksen ulosjousto. pienet jouset kuoleentuvat /menevät kasaan ajan myötä ja samalla etupäähän tulee ulosjoustoa. myös joissakin autoissa (esim. Xray/AE tyyliset keulat) alatukivarren ja kingpin pallon väliin tulee pystyklappia josta tulee ulosjoustoa. jousia ja tukivarsia/palloja pitää siis uusia toisinaan. CRC ohjauspalassa on näppärä kingpinnin pituuden säätö jolla voi säätää ulosjoustoa kätevästi. AE/Xray tyylisessä keulassa sitä voi säätää 0,1-0,3mm shimmeillä tarpeen mukaan. jousia ei ole tarkoitus laittaa esijännitykseen shimmeillä/kiristämällä kingpinniä. Haitat etujousituksen ylenpalttisesta ulosjoustosta: auto kääntyy kaasu päällä huonosti, etumaavaraa voi olla vaikea saada riittäväksi, ohjaus on epämääräinen suunnanvaihdoissa. säädä etupään ulosjousto ennen maavaraa!
-maavara kohdalleen! edessä, auton keskellä ja takana 3,5mm on hyvä lähtökohta. itse mittaan keskeltä maavaran akun takaa pohjalevyn ihan lopusta.
-iskarin ulosjousto. perän pitää "roikkua" kun auto on irti pöydästä. kun maavara on tsekattu edellä mainitusta kolmesta kohdasta, mitataan ulosjousto auton keskeltä "vetämällä" perää taaksepäin jolloin iskarin on maksimimitassaan. maavaramitta työnnetään samalla auton alle. ja siinä pitäisi olla 4,5-5,0mm mittana. ulosjouston määrällä voi vaikuttaa mm. kaasu päällä kääntyvyyteen
-taka-akselin laakereita tulee uusia tarpeeksi usein, muuten akseli alkaa kulumaan laakereiden kohdalta ja tulee ylimääräistä klappia.
-taka-akselilla pitää olla sivuttain pieni klappi. jos se on liian tiukalla auto voi puoltaa kiihdytyksissä eikä kulje suorilla
-jos ajat samoilla renkailla uudestaan päivän mittaan, vähennä pidotusaikaa jälkimmäisillä ajokerroilla. tarkista myös renkaiden reunojen liimaukset
-etujousitus pitää kaikissa asennoissa toimia herkästi
-käytä joustavia sensori- sekä moottorinjohtoja, jotka eivät väännä perää johonkin asentoon väkisin. Moottorinjohdot ei saa jumittaa koriin (GT-12 korin kanssa ei ongelma)
Näillä vinkeillä pääsee jo pitkälle
Apuja saa kokeneemmilta kun kysyy. Parhaimpia tapoja on seurata kokeneempien rutiineja ja samalla kysellä
Kaivoin tämän vanhan topikin esiin, jos joku 1/12 kuskeista pystyisi tekemään pienen opastuksen lajin aloitukseen.renkaita on ainakin erc, taitaa olla myöa FutureRC varastossa. GT luokassa yksinkertaisesti JFT S40 eteen ja taakse S35, nämä vielä erikseen värikoodattu oranssilla raidalla.
Olisi varmaan helpompi saada lisää kukeja lajin pariin, jos vaikka listaisi perusasioita hommasta.
Itselle suurin mysteeri on tässä hommassa on renkaat, jotka on ilmeisen tärkeässä osassa tässä luokassa.
Mistä renkaita saa, renkaiden seokset, sorvaamiset ja kaikki häslääminen niiden kanssa vaikuttaa sivusta seuranneena hyvin monimutkaiselta touhulta. Mutta onko se oikeasti?
Toivottavasti myös muut tästä hommasta kiinnostuneet saisi apua tämän topikin kautta.
Fullspeed porukassa on vanhoja "HMR/RACINGHOBBY/ASSOCIATED" kuskeja jotka ajavat Nitro ratakasia, heille 1/12 mattis on hupi/ treeniluokka, ei niinkään kisaluokka,sillä suurin osa kisoista ajetaan tuolla susirajan takana...kysele Leo Hongistoa, Steen Nordmania, Tuukka Tiaista jne, heiltä lohkeaa infoa.kisathan on siellä mihin ne anotaan, ja ketkä osoittavat kiinnostuksen järjestää SM kisa. 1-2kk sitten kyselin, ja silloin ei löytynyt puuhamiestä SM kisaq järjestämään Fullspeed radalla?
Jos saadaan noin kymmenen kiilakuskia niin sillä porukalla voi jo järjestää ihan oman Fullspeed kisa sarjan hakkilaan tai jonkun muun kisan yhteyteen.
Henkilökohtainen mielipiteeni on että "jos todella haluaa oppia ajamaan kovaa, on 1/12 mattis luokka siihen..."
http://rc10.fi/index.php?topic=107948.0
Kommentoin aiemmasta kokemuksista perustuen FTT tourin ja mattoautojen palauttamista samaan kisaviikonloppuun.
Ehdotan myös että FTT-osakilpailun yhteydessä Vantaalla ajetaan sunnuntaina ProStock -luokan lisäksi C12 ja GT12 -luokkien kilpailu ja tämä kilpailu toimisi samalla testikilpailuna sille että tulevina vuosina C12 ja GT12 ajettaisiin jälleen FTT-osakilpailujen yhteydessä.
Olen kyllä tietoinen argumenteista joita on tuotu esiin samojen ratojen soveltuvuudesta 1/10 ja 1/12
-luokkien autoille ja pitoon liittyvistä asioista. Ajoin ennen Vantaan FTT-kilpailua 215 kierrosta kilpailussa käytetyllä profiililla. Rata ei tuottanut itselleni ongelmia, ajaminen oli oikein miellyttävää. Perjantaina radalla ajettiin useamman kuskin toimesta C12 ja GT12 -autoilla yli tuhat kierrosta ja pito oli lauantaiaamuna kilpailun alkaessa hyvä.
Toivoisin luokkayhteyshenkilöltä vastausta ehdotukseeni, myönteistä tai kielteistä, jälkimmäisessä tapauksessa perusteltuna. Kommentoida saa tietenkin kuka tahansa, olen kuitenkin jo vanha mies, toivonkin siis asiallista palautetta.
Terveisin,
Sami Salmela
onko mitään kuvaa baanasta? noh onko sillä väliä, mut kiva jos onhttps://1drv.ms/v/s!Av-PNujqTB3-gcFQkwCPCPtL2UyKtw?e=nlMorW tossa hiukan kehnolaatuinen video viime vuoden SM4 kisapäivän illalta
moi, mitenkäs perjantain aikataulu, tampesterin suunnasta oltaisiin radan porteilla noin 14.00...?moi avataan rata klo 12 mennessä! tervetuloa