Oon itsekin sitä uutta 3aks. scaniaa meinannut. Pneumatiikka kiinnostais, mutta onko se loppujen lopuksi yhtään helpompi kuin hydraulit. Ei tarvis ainakaan nesteen kanssa pelata mutta oisko pneumatiikalla loppujen lopuksi yhtä paljon voimaa. Lähinnä teliakselin nosto/perälaudan lukot, ehkä jopa vetokita, mielessä tehdä täysperä.
Oikeastaan on ja ei. Hydrauliosia tähän tarkoitukseen saanee helpommalla suoraan "kaupasta". Pneumatiikalla saa periaatteessa ihan yhtä paljon voimaa, paineestahan voima on kiinni (jos ilman kokoonpuristuvuutta ei oteta huomioon). Meikäläisen tietämyksen mukaan näissä rc-hydrauliikoissa paine on rajoitettu 10 bar:iin (korjatkaa, jos olen väärässä).
Jos paineiden ei tarvitse olla kovin suuria, niin noita Legojen pneumatiikkaosia voi hyvin käyttää, geswas vai juupeli niitä ovat muistaakseni autoissaan käyttäneetkin. Nämä markettien, biltemoiden ja clasohlsonien minikompressorit lienevät hinta/koko/teho-suhteeltaan kaikkein yksinkertaisempia "pumppuja" pneumatiikkakäyttöön.
Hydrauliikka on tietysti aina hydrauliikkaa, siinä on se oma hohtonsa. Pneumatiikassa on kanssa hyvät puolensa (venttiilit suhahtavat hauskasti tms.
), mahdollisesti pneumatiikkajärjestelmän saa hommattua halvemmalla. Varmaan suurin "ongelma" molemmissa on sopivien sylinterien löytyminen.
Servojakaan ei kannata unohtaa, sillä monesti niilläkin saa toteutettua aikasta monenlaisia systeemejä ja voimaakin saa käyttöön aika paljon kuitenkin.
Meikäläisen "bobcat"-proggis on mennyt eteenpäin kohtuullisen kivasti. Moottorit on jo paikoillaan ja kauhan nosto toimii. Toivottavasti tänään tulis lisää tavaraa postista, sais alkaa rakennella kauhan kääntöä ja tekemään johdotuksia. Kuvia tulee taas jossain välissä.