Kirjoittaja Aihe: kisa krossit  (Luettu 9765 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tontsa96

  • Veteraani
    • Profiili
kisa krossit
« : 29.11.07 - klo: 21.09 »
 mikä on hyvä kisa krossi losi,x-ray,kyosho,thunder tiger,hobao,jne. jne
losi 8ight rtr/os v-spec/hobao shop/sanwa/byron/spektrum

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #1 : 29.11.07 - klo: 21.12 »
Normaaliin piha ajoon ja kilpailuun suosittelen ensimmäisinä: hongnor X1CRT, hobao hyper 8 tai 8.5, Xray XB8 TQ tms. Kyosho on hyvä jos haluaa huippu auton kilpailemiseen, mutta turhan kalliiksi tuleepi mahdollisesti jos tulee piharälläykseen. ThunderTiger S3 on varmaan ihan hyvä, mutta varaosasaanti on mitä on ja neuvoja et saa niin helposti esim. setuppien tms. kanssa. Erittäin hyviä vaihtoehtoja myös Team Magic M1B jos rahaa löytyy, samoin myös Asso RC8, Losi 8ight jne.
- Tapsa

Poissa Aleksi.K

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #2 : 29.11.07 - klo: 21.28 »
kyosho on menestynyt maailmalla  team magiciivois sanoo kyosho kopioks koska team magicin ja kyoshon osat sopii ristiin
Kyosho Inferno mp7,5 sport2,Team Losi Mini LST2

Poissa Janne T

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #3 : 29.11.07 - klo: 21.46 »
kyosho on menestynyt maailmalla  team magiciivois sanoo kyosho kopioks koska team magicin ja kyoshon osat sopii ristiin

No ainakin meikäläisen silmään Taikamatto on hyvinkin kaukana Kyoshosta. Esim. Kyosho ja HoBao ovat jo lähempänä toisiaan. Varsinkin molempien seiska sarjalaiset.

MP777, RC18T, XUT, DURGA

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #4 : 29.11.07 - klo: 21.56 »
kyosho on menestynyt maailmalla  team magiciivois sanoo kyosho kopioks koska team magicin ja kyoshon osat sopii ristiin

Todella pitkää potaskaa.
Autot ovat jo kaukaa katsottuna todella erilaisia.

Poissa Aleksi.K

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #5 : 29.11.07 - klo: 22.02 »
kun kävin ostaa kytkin kellon jp nitroracingista sano että inffi ja m1b on suurimmaks osaks samanlaisia
Kyosho Inferno mp7,5 sport2,Team Losi Mini LST2

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #6 : 29.11.07 - klo: 22.09 »
kun kävin ostaa kytkin kellon jp nitroracingista sano että inffi ja m1b on suurimmaks osaks samanlaisia

Plaa plaa plaaaaa. Ei tosiaankaan ole, samaa autoissa ehkä renkaat ja alusta osittain, ei nekään edes kokonaan. Autot ovat ihan eri planeetoilta, M1B:ssä on uusinta tekniikkaa joka on eri tavalla muotoiltua, voimansiirto on erilainen,  ripustukset on erilaiset, tukivarret on erilaiset, tankki on 100% erilainen kuin missään muussa krossarissa jne jne, listaa voi jatkaa hyvinkin pitkälle. Korikin on ihan erilainen.
- Tapsa

Poissa Tikkeri

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #7 : 29.11.07 - klo: 22.10 »
kun kävin ostaa kytkin kellon jp nitroracingista sano että inffi ja m1b on suurimmaks osaks samanlaisia


No LOL vaan... jos ton osan perusteella lähetään liikkeelle ni aika moni muuki on sitte samalaisia  :grin:
Xray 808 2009
Powered by: Tyhjä lompakko

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #8 : 29.11.07 - klo: 22.11 »
Oikeastaan ainoa sama asia noissa autoissa on se että kummatkin on m8 krossareita  :grin:
- Tapsa

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #9 : 29.11.07 - klo: 22.13 »
Oletko katsonut minkä näköisiä autot ovat, tuo mäzikhän ainakin ulkonäön perusteella on kauimmainen vaihtoehto kyösti kopioksi... toki monessa autossa on joku osa joka sopii myös johonkin muuhunkin..
Kannattaa vilkasta kuvia hieman, varsinkin tuo "suurimmaksi osaksi" ihmetyttää..
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa No Pain

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #10 : 30.11.07 - klo: 11.02 »
kun kävin ostaa kytkin kellon jp nitroracingista sano että inffi ja m1b on suurimmaks osaks samanlaisia


Ettei ois tarkoittanut inffillä Team Infinityä joka on osa Team Magicia kuten myös Kfactory jonka kytkinkelloja siellä myydään, eli ne molemmat on Team Magicia.

Krosseina varmaksi tiedän että on hyviä.

Hobao Hyper 8
Mugenin tuoreimmat
Inferno 777
Hong Nor
Ja tämä Team Magic rupeaa päivä päivältä tuntumaan upeammalta vekottimelta ja kuulemani mukaan sitä myös on.

« Viimeksi muokattu: 30.11.07 - klo: 11.24 kirjoittanut No Pain »
Team Magic M1B Turbo + O.S V-Spec x 2 & O.S Pilli & Futaba S9451 & 9351 + Futaba 3PM 2.4Ghz FASST -- Asso RC18B (Pulso 30A + Mamba 6800kv) -- Tamiya DB01 Durga  +JP Nitro Racing & Racing Factory+

Mika R

  • Vieras
Vs: kisa krossit
« Vastaus #11 : 30.11.07 - klo: 11.23 »
kyllä se nyt varmaan tarkottaa infernoa allekirjoituksesta päätellen

jos ei tiedä mitään krosseista niin kai ne nyt näyttää samalta suurimmaksi osaksi. monsun ja buggyn ero on ilmeinen mutta ei kahden krossarin jos ei ole asiaan sen kummemmin perehtynyt
naurettava aihe kaikenlisäksi  :p

Poissa No Pain

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #12 : 30.11.07 - klo: 11.27 »
kun kävin ostaa kytkin kellon jp nitroracingista sano että inffi ja m1b on suurimmaks osaks samanlaisia


Ettei ois tarkoittanut inffillä Team Infinityä joka on osa Team Magicia kuten myös Kfactory jonka kytkinkelloja siellä myydään, eli ne molemmat on Team Magicia.

Krosseina varmaksi tiedän että on hyviä.

Hobao Hyper 8
Mugenin tuoreimmat
Inferno 777
Hong Nor
Ja tämä Team Magic rupeaa päivä päivältä tuntumaan upeammalta vekottimelta ja kuulemani mukaan sitä myös on.



Ja sitä yhtä ja parasta ei oikein voi määritellä pelkästään siitä miten sillä on ajettu, vaan myös kuka sillä on ajanut.
Team Magic M1B Turbo + O.S V-Spec x 2 & O.S Pilli & Futaba S9451 & 9351 + Futaba 3PM 2.4Ghz FASST -- Asso RC18B (Pulso 30A + Mamba 6800kv) -- Tamiya DB01 Durga  +JP Nitro Racing & Racing Factory+

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #13 : 30.11.07 - klo: 12.56 »
tankki on 100% erilainen kuin missään muussa krossarissa...

No eipä se tämäkään pidä paikkaansa.
Tankki on itseasiassa hyvinkin paljon samanlainen kuin kaikissa muissakin krossareissa... vaikka jokaisessa autossa hieman erilaisia ovatkin.

Tässäkin autossa on tankki vain yhdellä puolella ja samalla paikalla kuin muissakin autoissa.

Poissa No Pain

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #14 : 30.11.07 - klo: 14.03 »
tankki on 100% erilainen kuin missään muussa krossarissa...

No eipä se tämäkään pidä paikkaansa.
Tankki on itseasiassa hyvinkin paljon samanlainen kuin kaikissa muissakin krossareissa... vaikka jokaisessa autossa hieman erilaisia ovatkin.

Tässäkin autossa on tankki vain yhdellä puolella ja samalla paikalla kuin muissakin autoissa.

Aivan, se näyttää että tankki olisi molemmin puolin mutta itse säiliö on vasemmalla mutta tankin kun vetää ihan täyteen niin menee polttoaine keskelle ja hitusen oikeallekin.
Team Magic M1B Turbo + O.S V-Spec x 2 & O.S Pilli & Futaba S9451 & 9351 + Futaba 3PM 2.4Ghz FASST -- Asso RC18B (Pulso 30A + Mamba 6800kv) -- Tamiya DB01 Durga  +JP Nitro Racing & Racing Factory+

Poissa Team PSR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC-laakereiden erikoisliike
Vs: kisa krossit
« Vastaus #15 : 30.11.07 - klo: 15.37 »
kun kävin ostaa kytkin kellon jp nitroracingista sano että inffi ja m1b on suurimmaks osaks samanlaisia

Ettei ois tarkoittanut inffillä Team Infinityä joka on osa Team Magicia kuten myös Kfactory jonka kytkinkelloja siellä myydään, eli ne molemmat on Team Magicia.

Nyt alkaa tulee niin hurjaa juttua, että pakko on vähän oikaista. Ensinnäkin tuosta samankaltaisuudesta, Team Magicin M1B- mallin vetarit on täsmälleen saman mittaiset kuin Kössin 777, liekö sattumaa, en tiedä, mutta näis se vaan on. Ajoltaan autot muistuttavat Jartsan mielestä toisiaan jopa niin paljon, että muistini mukaan ensimmäiset säädöt otettiin edellisen kauden 777 Sp2:sta. Muuten ei taida saada osia ristiin laitettua.

Tuotemerkeistä (hienosti sanottuna brandeista) Team Magic, KFactory ja H.A.R.D tulevat samasta firmasta, Team Infinity ja Team Titan ovat omat firmansa. KFactory teki ja tekee paljon hopuppia Kyösteihin, siitä kerrotaan nimenkin juontavan, K(yosho)Factory. Uskonkin että Maziggiä suunnitellessa on paljon ajettu Kyösteillä testejä, jotta tiedetään mihin pitää pyrkiä ja ylittää. Hienoja autoja molemmat, kuten monet muutkin nykyään markkinoilla olevat kilpa-autot.
www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #16 : 30.11.07 - klo: 17.33 »
Mikä tekee autoista "erilaisia" tai "AIVAN erilaisia" ? Omasta mielestäni se, että osat eivät ole vaihtokelpoisia, ei tee autoista TÄYSIN erilaisia. Pääosin kaikissa varteenotettavissa kisa-autoissa on jokseenkin sama lay out, moottorin, tankin, diffien, iskareiden yms sijoittelu on kaikissa lähes sama. Ainoa merkittävä viimeaikainen uudistus on losin oivallus siirtää takakardaani pois keskilinjalta, jolloin moottoria on saatu keskemmälle ja tietenkin losin kevyt paino!

Ai niin, no big bore-iskarit veivät kyllä iskareita aimoaskeleen eteenpäin (mutta nehän alakavat jo olla kaikilla merkeillä?)

« Viimeksi muokattu: 30.11.07 - klo: 17.41 kirjoittanut *remppa* »
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa No Pain

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #17 : 30.11.07 - klo: 17.37 »
kun kävin ostaa kytkin kellon jp nitroracingista sano että inffi ja m1b on suurimmaks osaks samanlaisia

Ettei ois tarkoittanut inffillä Team Infinityä joka on osa Team Magicia kuten myös Kfactory jonka kytkinkelloja siellä myydään, eli ne molemmat on Team Magicia.

Tuotemerkeistä (hienosti sanottuna brandeista) Team Magic, KFactory ja H.A.R.D tulevat samasta firmasta, Team Infinity ja Team Titan ovat omat firmansa. KFactory teki ja tekee paljon hopuppia Kyösteihin, siitä kerrotaan nimenkin juontavan, K(yosho)Factory. Uskonkin että Maziggiä suunnitellessa on paljon ajettu Kyösteillä testejä, jotta tiedetään mihin pitää pyrkiä ja ylittää. Hienoja autoja molemmat, kuten monet muutkin nykyään markkinoilla olevat kilpa-autot.

Aivan, muistelin väärin tuon Infinityn kuulumisen rinkiin, mutta laadukkaita ne ainakin ok. Moni hampainen kytkinkello M1B:ssä on vakiona ?

JH
Team Magic M1B Turbo + O.S V-Spec x 2 & O.S Pilli & Futaba S9451 & 9351 + Futaba 3PM 2.4Ghz FASST -- Asso RC18B (Pulso 30A + Mamba 6800kv) -- Tamiya DB01 Durga  +JP Nitro Racing & Racing Factory+

Poissa No Pain

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #18 : 30.11.07 - klo: 17.39 »
Pääosin kaikissa varteenotettavissa kisa-autoissa on jokseenkin sama lay out, moottorin, tankin, diffien, iskareiden yms sijoittelu on kaikissa lähes sama. Ainoa merkittävä viimeaikainen uudistus on losin oivallus siirtää takakardaani pois keskilinjalta, jolloin moottoria on saatu keskemmälle ja tietenkin losin kevyt paino!



Tuossa sarjassa mielestäni Team Magicin M1B Krossi on aivan erilainen rakenteeltaan.

JH
Team Magic M1B Turbo + O.S V-Spec x 2 & O.S Pilli & Futaba S9451 & 9351 + Futaba 3PM 2.4Ghz FASST -- Asso RC18B (Pulso 30A + Mamba 6800kv) -- Tamiya DB01 Durga  +JP Nitro Racing & Racing Factory+

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #19 : 30.11.07 - klo: 17.45 »
Mielenkiinnolla odottelen Team Magicin kisamenestystä maailmalta, sillä siellähan nuo erilaiset ratkaisut lopulta punnitaan.
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa Anzka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #20 : 30.11.07 - klo: 17.47 »
Hobao Hyper 8
Team Losi 8ight
M1B


Jne.

Elikkä totakin listaa voisi jatkaa aika loputtomiin koska kyseessä on PIHASUDITTELU auto. Eli ei ihan heti olla vissiin kauheita mälläyksiä tekemässä. Ja tosta M1B:n ja Kyöstin yhteensopivuudesta en tiedä juurikaan mitään sanoa.
Niin ja losi teki ihan hyvän ratkaisun tohon 8ightiin.
Associated rc18Bft + mamba25 + 5800kv

Poissa No Pain

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #21 : 30.11.07 - klo: 17.53 »
Mielenkiinnolla odottelen Team Magicin kisamenestystä maailmalta, sillä siellähan nuo erilaiset ratkaisut lopulta punnitaan.

odottelen kanssa mienkiinnolla miten maailmalla mennään jatkossakin.

http://www.teammagic.com.tw/en/newsfra.jsp?tag=newsInf&id=20071109115721-65174

http://www.teammagic.com.tw/en/newsfra.jsp?tag=newsInf&id=20071031095419-17334

JH
« Viimeksi muokattu: 30.11.07 - klo: 17.58 kirjoittanut No Pain »
Team Magic M1B Turbo + O.S V-Spec x 2 & O.S Pilli & Futaba S9451 & 9351 + Futaba 3PM 2.4Ghz FASST -- Asso RC18B (Pulso 30A + Mamba 6800kv) -- Tamiya DB01 Durga  +JP Nitro Racing & Racing Factory+

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #22 : 30.11.07 - klo: 18.57 »
Tuossa sarjassa mielestäni Team Magicin M1B Krossi on aivan erilainen rakenteeltaan.

JH

No enpä sanois nimenomaan näinkään.
Moottori on samalla paikalla... Tukivarsirakenne on käytännössä samanlainen, jne jne jne...
Jos tarkkoja ollaan niin auto on todella paljon samanlainen kuin kaikki muutkin tämän kilpaluokan autot.
Mitään ihmeellistä ei ole todellakaan nähty.

Jokainen auto on todella paljon samanlainen, mutta taas jokainen on kuitenkin erilainen.
yhdessäkään tämänpäivän kisakrossarissa ei ole mitään ihmeellistä, monissa vaan on tehty sama asia hieman eri tavalla.

Sitten kun johonkin autoon keksitään tempasta moottori eteen tai jotain muuta hyvin radikaalia niin voidaan sanoa että auto on rakenteeltaan aivan erilainen.
Tukivarren muodon muuttaminen ei tee autosta täysin erilaista niin kauan kun perus idea on aivan sama.

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #23 : 30.11.07 - klo: 23.57 »
Tuossa sarjassa mielestäni Team Magicin M1B Krossi on aivan erilainen rakenteeltaan.

JH

No enpä sanois nimenomaan näinkään.
Moottori on samalla paikalla... Tukivarsirakenne on käytännössä samanlainen, jne jne jne...
Jos tarkkoja ollaan niin auto on todella paljon samanlainen kuin kaikki muutkin tämän kilpaluokan autot.
Mitään ihmeellistä ei ole todellakaan nähty.

Jokainen auto on todella paljon samanlainen, mutta taas jokainen on kuitenkin erilainen.
yhdessäkään tämänpäivän kisakrossarissa ei ole mitään ihmeellistä, monissa vaan on tehty sama asia hieman eri tavalla.

Sitten kun johonkin autoon keksitään tempasta moottori eteen tai jotain muuta hyvin radikaalia niin voidaan sanoa että auto on rakenteeltaan aivan erilainen.
Tukivarren muodon muuttaminen ei tee autosta täysin erilaista niin kauan kun perus idea on aivan sama.

Olen Hoken kanssa samaa mieltä. Itse asiassa jo jonkin aikaa olen pohtinut tuota moottorin siirtämistä eteen, elikkästen vaihdetaan tankin ja mosan paikkaa päikseen (samalla käännetään keskidiffi ympäri) kuka sanoo, että paino pitää olla takapäässä, nykykilpurit ovat kuin vasaraa heittäisi varsi edellä (no ehkä vähän provosoivasti sanottu) :roll:.

JK on jossakin yhteydessä maininnut keskidiffin integroimisesta takadiffiin. Ei p*skempi ajatus mielestäni, miks ei etudiffiin?
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #24 : 01.12.07 - klo: 11.48 »

Olen Hoken kanssa samaa mieltä. Itse asiassa jo jonkin aikaa olen pohtinut tuota moottorin siirtämistä eteen, elikkästen vaihdetaan tankin ja mosan paikkaa päikseen (samalla käännetään keskidiffi ympäri) kuka sanoo, että paino pitää olla takapäässä, nykykilpurit ovat kuin vasaraa heittäisi varsi edellä (no ehkä vähän provosoivasti sanottu) :roll:.

JK on jossakin yhteydessä maininnut keskidiffin integroimisesta takadiffiin. Ei p*skempi ajatus mielestäni, miks ei etudiffiin?

Tiedä sitten kuinka paljon erilaisia rakenneratkaisuja tehtaat kokeilevat. Ehkäpä joku on testannutkin erilaisia painopisteitä. Nykymalli on mielestäni turhan takapainoinen puhtaasti kaarreajoa ajatellen.

Aikanaan ratojen ollessa nopeampia tuli mieleen siiven siirtäminen edemmäksi. Nykyinen sijoitus taitaa perustua lähinnä vauhdikkaaseen ulkonäköön. Suuremmilla nopeuksilla siipi rajoittaa huomattavasti kääntyvyyttä. Jos siipi tuottaa downforcea, niin sen sijoitus on totaalisen väärä. Taka-akselin taakse sijoitettuna se keventää etupäätä. Noin teoriassa nopeuden noustessa riittävän suureksi pitäisi etupään nousta ilmaan. Mersu näyttää tässä videossa mallia:
http://www.youtube.com/watch?v=bfBQcUj4Hx8
 :grin:

Parempi paikka saattaisi olla jossakin taka-akselin etupuolella. Silloin balanssi ei muuttuisi nopeuden muutosten seurauksena.

Tiedä sitten mitä tapahtuisi hypyissä.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #25 : 01.12.07 - klo: 21.07 »
Aikanaan ratojen ollessa nopeampia tuli mieleen siiven siirtäminen edemmäksi. Nykyinen sijoitus taitaa perustua lähinnä vauhdikkaaseen ulkonäköön. Suuremmilla nopeuksilla siipi rajoittaa huomattavasti kääntyvyyttä. Jos siipi tuottaa downforcea, niin sen sijoitus on totaalisen väärä. Taka-akselin taakse sijoitettuna se keventää etupäätä. Noin teoriassa nopeuden noustessa riittävän suureksi pitäisi etupään nousta ilmaan. Mersu näyttää tässä videossa mallia:
http://www.youtube.com/watch?v=bfBQcUj4Hx8
 :grin:

Mihin perustuu se, että oikeissa formuloissa siipi on kuitenkin taka-akselin takapuolella, etusiiven tasapainoittavaan voimaanko? Voisiko sellainen olla RC-autossa?
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #26 : 01.12.07 - klo: 21.58 »
Taka-akselin takana, koska tällöin saadaan suurempi alaspäin painava voima juuri taka akselille...

Ja kyllähän polttiskrossareissakin on etusiipi nähty...
Piktorissa sellainen on.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #27 : 01.12.07 - klo: 22.04 »
Ja kyllähän polttiskrossareissakin on etusiipi nähty...
Piktorissa sellainen on.

Käytännön syistä ilmeisesti havaittu kutenkin joko toimimattaomaksi tai liian vaurioalttiiksi osaksi.

Olikos tuo Piktor se ranskan pojan valmistama 1:16 auto, jota HL:sta sai?

Onko myös 1:8 autoissa ollut etusiipiä?
« Viimeksi muokattu: 01.12.07 - klo: 22.13 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #28 : 01.12.07 - klo: 22.33 »

Mihin perustuu se, että oikeissa formuloissa siipi on kuitenkin taka-akselin takapuolella, etusiiven tasapainoittavaan voimaanko?

Juurikin niin.

Ja hoken kommentti on ihan oikea. Sijoittamalla siipi mahdollisimman taakse saadaan mahdollisimman paljon downforcea takapyörille. Vaan onko siinä mitään järkeä? Autot aliohjaa pahasti nykyisellä systeemillä, jos mutkaan mennään suurella nopeudella. Jos aerodynamiikka olisi kunnossa (kaiken muun lisäksi), niin auton pitäisi kääntyä sisään millä vauhdilla tahansa. Vauhdin ollessa liian suuri lähtisi auto sivuluisuun.

Nykyisin siiven ollessa kiinni menee mutka suoraksi ja ilman siipeä tuppaa auto pyörähtämään. Joku vaihtoehto tuolta väliltä voisi olla sopiva.


Poissa Team PSR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC-laakereiden erikoisliike
Vs: kisa krossit
« Vastaus #29 : 01.12.07 - klo: 22.39 »
Mihin perustuu se, että oikeissa formuloissa siipi on kuitenkin taka-akselin takapuolella, etusiiven tasapainoittavaan voimaanko? Voisiko sellainen olla RC-autossa?

Olen ymmärtänyt että byggyissa ja tryggyissä siiven tehtävänä ei ole ajon vakauttaminen suurilla, vaan pienillä nopeuksilla. Mitä ylemmäksi esim. hypyssä auton perä nousee, sitä suuremmaksi muuttuu siiven kohtauskulma, sitä enemmän se vastustaa ja pyrkii palauttamaan auton vaakasuoraan. Jos keula nousee, hoitaa auton pohja saman asian siiven jäädessä turbulenssiin.

Down Force- siivillä saavutetaan sama pyrkimys stabiliuteen (pyrkimys palauttaa siipi/auto vaakasuoraan) pienemmällä kohtauskulmalla, eli siipi lähes vaakatasossa. Näin sen vaikutus suurissa nopeuksissa, esim suoralla ja nopeissa mutkissa, auton aerodynaamiseen tasapainopisteeseen (eli takapää ei painu siiven voimasta alas) on pienempi kuin suuremmalla kohtauskulmalla ajettavalla suoralla siivellä. Samalla tietenkin auton pohja on suoremmassa, eli keulan alle ei muodostu ylipainetta.

Tämä näkyy kuskille siten, että auto on rauhallisempi suoralla ja tasapainoisempi nopeissa mutkissa, josta johtuen saatetaan ajatella DF- siiven painavan auton alustaan ja siten vakauttavan ajoa. Oikeastihan käy niin, että 1. DF- siiven pieni kohtauskulma ei paina perää/nosta keulaa ja 2. tästä johtuen siiven vastus on pienempi eikä keulan alle muodostu patopainealuetta, koska pohjan kohtauskulma on pienempi (ja taas vastus pienempi). Auton pohjan ollessa mahdollisimman lähellä vaakatasoa, mieluimmin jopa muutaman asteen eteen kallistuneena, alkaa pohjan ja maan välissä tapahtua mielenkiintoisia, pitoon ja vakauteen vaikuttavia asioita, mutta ei niistä nyt sen enempää.
 
Se, miksi siipi on niin takana kuin se on, johtuu siitä, että siivelle pyritään saamaan mahdollisimman paljon momenttia, koska suuremmalla momentilla tarvitaan pienempi kohtauskulma (joka taas vaikuttaa vastukseen). Samalla se pyritään saamaan puhtaaseen virtaukseen, mahdollisimman kauaksi korista.

Mielenkiintoinen kysymys on myös se, miksi DF- siipi toimii erilailla kuin tavallinen siipi, mutta tämä ei taida kiinnostaa kuin minua ja menisi jo offtopikiksi :grin:
www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike