Kirjoittaja Aihe: kisa krossit  (Luettu 9779 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa MME

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #30 : 01.12.07 - klo: 23.23 »
...pyrkii palauttamaan auton vaakasuoraan. Jos keula nousee, hoitaa auton pohja saman asian siiven jäädessä turbulenssiin.

Väittäisin kyllä,että keulan noustessa pohjalevyä painava ilmavirta pikemminkin nostaa keulaa ylemmäksi,kuin pyrkii palauttamaan auton vaakasuoraan.
Ei sponsoreita.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #31 : 01.12.07 - klo: 23.25 »

Se, miksi siipi on niin takana kuin se on, johtuu siitä, että siivelle pyritään saamaan mahdollisimman paljon momenttia, koska suuremmalla momentilla tarvitaan pienempi kohtauskulma (joka taas vaikuttaa vastukseen). Samalla se pyritään saamaan puhtaaseen virtaukseen, mahdollisimman kauaksi korista.

Mielenkiintoinen kysymys on myös se, miksi DF- siipi toimii erilailla kuin tavallinen siipi, mutta tämä ei taida kiinnostaa kuin minua ja menisi jo offtopikiksi :grin:

Mahdollisimman paljon momenttia, taka-akselinko suhteen? eikös se käytännössä ole vastavoima sille voimalle, joka pitää keulaa maassa?

Kohtauskulma ja momentti lienevät tässä toisiinsa suoraan vaikuttavia suureita, koska suurempi kulma aiheuttaa voimavektorin kosinin "pidentymisen" ja näinollen suuremman momentin samalla voiman varrella, joka tässä tapauksessa on ilmeisesti taka-akselin ja siipeen vaikuttavan voiman keskipisteen välinen etäisyys?

Mitä eroa on Downforce- ja "tavallisella" siivellä? Ymmärtääkseni kohtauskulmalla säädetään alaspäin painavan voiman suuntaa ja määrää, periaate lienee kuitenkin sama, se mihin ajo-ominaisuuteen halutaan vaikuttaa, riippuu sitten aina tapauksesta.
Flying Calacucco

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #32 : 01.12.07 - klo: 23.50 »
Onko myös 1:8 autoissa ollut etusiipiä?

Kuten sanoin... Piktorissa sellainen on.

Ei piktor ole yksi pikkuauto, vaan se on merkki.

Vilkaise 1/8 krossari piktorilta.
Tällaisellahan se lasatti ajeli EM kisoissa Josen yli niin että koritolppa hajos.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #33 : 01.12.07 - klo: 23.55 »
Ihmettelen kyllä myös väitettä että autot tänäpäivänä puskee liikaa...
Sehän on vain säädöistä kiinni.
Tottakai tarkoituskin on että mitä kovempaa ajettava mutka on kyseessä, sitä enemmän pyritään saamaan takarenkaille pitoa ja samalla auto hieman aliohjaamaan.
Mitä kovempi vauhti, sitä enemmän tarvitaan takapidon tuomaa vakautta, ja tietysti pieni aliohjaus jotta suuressa nopeudessa ei pieni ohjausliike/ohjausvirhe vaikuttaisi niin paljoa, ja ehditään tekemään korjaus... Toisinsanoen osutaan paremmin.

Itse en ole koskaan tavannut että M-8 auto ei kääntyisi nopeassa mutkassa... Lähes aina tulee eteen se että hitaassa tiukassa mutkassa ei sisäänkääntyvyys meinaa riittää... Ja tämähän ei tietenkään johdu siivestä vaan jälleen setupista.

Poissa Team PSR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC-laakereiden erikoisliike
Vs: kisa krossit
« Vastaus #34 : 02.12.07 - klo: 01.16 »

Se, miksi siipi on niin takana kuin se on, johtuu siitä, että siivelle pyritään saamaan mahdollisimman paljon momenttia, koska suuremmalla momentilla tarvitaan pienempi kohtauskulma (joka taas vaikuttaa vastukseen). Samalla se pyritään saamaan puhtaaseen virtaukseen, mahdollisimman kauaksi korista.

Mielenkiintoinen kysymys on myös se, miksi DF- siipi toimii erilailla kuin tavallinen siipi, mutta tämä ei taida kiinnostaa kuin minua ja menisi jo offtopikiksi :grin:

Mahdollisimman paljon momenttia, taka-akselinko suhteen? eikös se käytännössä ole vastavoima sille voimalle, joka pitää keulaa maassa?

Kohtauskulma ja momentti lienevät tässä toisiinsa suoraan vaikuttavia suureita, koska suurempi kulma aiheuttaa voimavektorin kosinin "pidentymisen" ja näinollen suuremman momentin samalla voiman varrella, joka tässä tapauksessa on ilmeisesti taka-akselin ja siipeen vaikuttavan voiman keskipisteen välinen etäisyys?

Mitä eroa on Downforce- ja "tavallisella" siivellä? Ymmärtääkseni kohtauskulmalla säädetään alaspäin painavan voiman suuntaa ja määrää, periaate lienee kuitenkin sama, se mihin ajo-ominaisuuteen halutaan vaikuttaa, riippuu sitten aina tapauksesta.

Tarkoitan momenttia hypätessä, tarkemmin: auton ollessa ilmassa, eli tarkastelin toimintaa hypyn vakauttajana, en perinteisenä spoilerina, joka pyrkii painamaan autoa alaspäin. Buggyn siiven toimintaa täytyy tarkastella sekä hypyssä että suoralla. Olisin voinut rajata tarkastelutilanteen paremmin, niin olisi ymmärrettävämpää tekstiä.

DF- siiven profiili poikkeaa normaalin sileän siiven profiilista. Jos katsoo siipiä rinnakkain, niin huomaa että df- siivessä on voimakas alipainealue juuri tuolla down force alueella, profiilihan on siinä kohtaa ylösalaisin. Siksi sitä pystyy ajamaan pienemmällä kohtauskulmalla kuin sileää siipeä. Samasta syystä kohtauskulmaa suurennettaessa siipien toiminta alkaa muistuttaa toisiaan, eli df- siipi on havaittavasti parempi vain pienillä kulmilla tai jopa nollakulmalla (koska siivessä on "sisäänrakennettuna" df-alue) Sileässä siivessä alipainealue muodostuu ensin siiven yläosaan (tosin niissä on yleensä hyvin vaatimaton profiili) ja sitten pikkuspoilerin taakse, se kun on voimakkaasti profiloitu. Samalla pikkuspoilerin yläpintaan on tarkoitus muodostua ylipainealue, joka painaa siipeä alas. Nykyisiä sileitä siipiä säädetään kuin ne olisivat deltasiipiä, siis kohtauskulman vaikutuksen suhteen paineeseen. Kulmaa muuttamalla ylipainealue tulee siiven yläpinnalle, eli miksi ne sitten yleensäkään on profiloitu! Niitä ei mielestäni ole suunniteltu tarpeeksi hyvin, kun ne noinkin ovat toimineet.

On jotenkin turhauttavaa huomata, että monissa siivissä on valmistajan kohotekstit juuri suurimman alipaineen ja nopeimman virtauksen alueella :huh: Eihän ne ole ajoa haitanneet, mutta jos niistä vielä paremman haluaisi, niin kohokirjaimet pitäisi poistaa.

Yhtä outoa on ollut aiemmin valmistajien pyrkimys rakentaa jonkinlaisia formulakopioita siivistä, vaikka tarkoitus on aivan erilainen M8:ssa.

Olisi mielenkiintoista kokeilla eri siipiä ja asetuskulmia oikein pölyisellä suoralla, tyynellä säällä. Silloin virtaukset näkyisivät aika hienosti ja samalla pystyisi toteamaan pohjan asennon vaikutuksen virtauksiin. Mutta kuten Hoke sanoi, niin koko setuppi homman ratkaisee, siipi on vain yksi lillukanvarsi koko hommassa. Ja tärkeimpänä lenkkinä on se kylmänviileä äijä siellä lauteilla, joka siitä setupista ja siivestä hyödyn osaa ottaa. Tämä on mielenkiintoinen osa-alue, mutta silti vain osa-alue :smiley:

Spoilereissa tullaan varmasti näkemään voimakasta kehittymistä muutaman lähivuoden aikana. Osa valmistajista tietenkin vain kopioi, tai tekee siipiä jotka näyttävät toimivilta, mutta varmasti mukaan tulee myös oikeita kehitelmiä. Jo nyt näkyy siivissä pieniä leikkauksia, joilla pyritään hallitsemaan virtauksen irtoamista, samaten pää- ja pikkuspoilerin välinen rako alkaa saada muutakin kuin ulkonäkömerkitysta. Df-siivet ovat nyt muodissa, ja niissä on monia etuja, mutta suuri syy niiden hyvyyteen on nykyisten suorien siipien huonous. Uskoisin hyvin suunnitellun suoran siiven toimivan loppupeleissä paremmin kuin nykyisten df- siipien. Onhan df-siipi alasvedettyine df-alueineen lähempänä häiriöalueita (moottorin, korin ja pyörien aiheuttamat epävakaudet virtauksessa) kuin korkealla oleva suora, hyvin suunniteltu siipi. Viime kaudella ajoimme df-siivillä, koska ne toimivat hyvin, mutta seuraavalla kaudella aiomme kokeilla Mäzikissä sen uutta suoraa siipeä, koska se näyttää toimivalta ja siinä on oikein suunnitellun näköisiä yksityiskohtia, mutta eihän sitä kokeilematta voi tietää, kun tuulitunneli on remontissa.

Tästä tulikin mieleen, että meidän kisainsinöörillä oli ainakin aikaisemmin mahdollisuus pienen tuulitunnelin käyttöön, pitääpä Antilta tiedustella, onko vielä. Olisi mielenkiintoista kokeilla erilaista buggysiipeä, jossa pikkuspoilerilla olisi sama kohtauskulma kuin isolla, ja koko toiminta perustuisi niiden väliseen solaan. Sillä saataisiin auton imua pienennettyä, mutta esim. hypyssä kohtauskulman muuttuessa se vakauttaisi kuten nykyinenkin siipi. Auto hyppäisi pienemmällä voimalla tai samalla voimalla pidemmälle (onko tämä edes etu?) ja kulkisi suoralla teoriassa nopeammin. Tankkivälikin saattaisi kasvaa sekunnin tai pari.



Ps. Olen silloin tällöin nähnyt siivettömiä buggyja radalla, ja niillä on erittäin vaikea hypätä pienien töyssyjen yli, menevät niissä helposti yläkautta selälleen, ja uskomattoman pienissäkin nopeuksissa. Toisaalta olen nähnyt kaverin hyppäävän Lavangon kolmoshyndässä ilman siipeä ilman sen suurempia vaikeuksia, vauhti vain oli tosi kova ja laskeutu milloin minnekin, mutta suoraan lensi. Että sano sitten tähän jotain :mrgreen:
www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike

Poissa Team PSR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC-laakereiden erikoisliike
Vs: kisa krossit
« Vastaus #35 : 02.12.07 - klo: 01.58 »
...pyrkii palauttamaan auton vaakasuoraan. Jos keula nousee, hoitaa auton pohja saman asian siiven jäädessä turbulenssiin.

Väittäisin kyllä,että keulan noustessa pohjalevyä painava ilmavirta pikemminkin nostaa keulaa ylemmäksi,kuin pyrkii palauttamaan auton vaakasuoraan.

Näinhän se on, silloin kun määrätty kulma ylittyy ja tilannetta ei kuski korjaa. Vaikka ko. voima ei tilannetta aina pysty korjaamaan, niin se vaikuttaa. Teoriassahan auton keulan noustessa keula samalla liikkuu ohuemmassa ilmassa kuin alhaalla oleva takaosa, joten takaosaan kohdistuu isompi paine. Tähän osaltaan perustuvat nuo laakeat kauniit hypyt, jotka alkavat keula hiukan koholla ja päättyvät myötämäkeen keula alaspäin. Back flipissä kulma taas pyritään ylittämään, ja silloin hyödynnetään mainitsemaasi keulan nostetta. Buggyssä asiaan vaikuttaa korin profiili, pohjan muoto/pinta-ala, painopiste, tuuli, pyörien pyörimisnopeuden muutokset ym. Käytännössä kuski ei ajattele ilmanpaineita tai kohtauskulmia, vaan korjaa tilanteen haluamakseen. Ja kuten sanottua, nämä ovat lillukanvarsia, koska porukalla on talvella liikaa aikaa :wink:
www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: kisa krossit
« Vastaus #36 : 02.12.07 - klo: 04.42 »
Erittäin hienoa että saa tämmöstäkin infoa!!

Itse monesti miettinyt noita siipijuttuja sen enempää niistä tajuamatta. Jossain toisessakin topikissa mainitsin että df siivellä itse huomasin suurimman eron juuri hypyissä , auto oli helpompi hallita ilmassa.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #37 : 02.12.07 - klo: 08.27 »
Ps. Olen silloin tällöin nähnyt siivettömiä buggyja radalla, ja niillä on erittäin vaikea hypätä pienien töyssyjen yli, menevät niissä helposti yläkautta selälleen, ja uskomattoman pienissäkin nopeuksissa. Toisaalta olen nähnyt kaverin hyppäävän Lavangon kolmoshyndässä ilman siipeä ilman sen suurempia vaikeuksia, vauhti vain oli tosi kova ja laskeutu milloin minnekin, mutta suoraan lensi. Että sano sitten tähän jotain :mrgreen:

Sanon, että pidetään siivet selässä, hypitään kauniita hyppyjä ja erittäin iso kiitos faktatiedosta!
Flying Calacucco

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #38 : 02.12.07 - klo: 08.29 »
Onko myös 1:8 autoissa ollut etusiipiä?

Ei piktor ole yksi pikkuauto, vaan se on merkki.

Tämä kyseinen pikkuauto oli minulle ainoa yhtymäkohta kyseiseen merkkiin.
Flying Calacucco

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #39 : 02.12.07 - klo: 11.22 »

Tästä tulikin mieleen, että meidän kisainsinöörillä oli ainakin aikaisemmin mahdollisuus pienen tuulitunnelin käyttöön, pitääpä Antilta tiedustella, onko vielä. Olisi mielenkiintoista kokeilla erilaista buggysiipeä, jossa pikkuspoilerilla olisi sama kohtauskulma kuin isolla, ja koko toiminta perustuisi niiden väliseen solaan. Sillä saataisiin auton imua pienennettyä, mutta esim. hypyssä kohtauskulman muuttuessa se vakauttaisi kuten nykyinenkin siipi. Auto hyppäisi pienemmällä voimalla tai samalla voimalla pidemmälle (onko tämä edes etu?) ja kulkisi suoralla teoriassa nopeammin. Tankkivälikin saattaisi kasvaa sekunnin tai pari.



Ps. Olen silloin tällöin nähnyt siivettömiä buggyja radalla, ja niillä on erittäin vaikea hypätä pienien töyssyjen yli, menevät niissä helposti yläkautta selälleen, ja uskomattoman pienissäkin nopeuksissa. Toisaalta olen nähnyt kaverin hyppäävän Lavangon kolmoshyndässä ilman siipeä ilman sen suurempia vaikeuksia, vauhti vain oli tosi kova ja laskeutu milloin minnekin, mutta suoraan lensi. Että sano sitten tähän jotain :mrgreen:

Tuulitunnelin tulokset olisi mielenkiintoisia. Kannattanee testata auton kanssa, jos vain mahdollista.

Hypyt siivettömällä autolla muodostuvat todennäköisesti ongelmaksi harjoituksen puutteen takia.


Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #40 : 02.12.07 - klo: 11.32 »
Näinhän se on, silloin kun määrätty kulma ylittyy ja tilannetta ei kuski korjaa. Vaikka ko. voima ei tilannetta aina pysty korjaamaan, niin se vaikuttaa. Teoriassahan auton keulan noustessa keula samalla liikkuu ohuemmassa ilmassa kuin alhaalla oleva takaosa, joten takaosaan kohdistuu isompi paine. Tähän osaltaan perustuvat nuo laakeat kauniit hypyt, jotka alkavat keula hiukan koholla ja päättyvät myötämäkeen keula alaspäin. Back flipissä kulma taas pyritään ylittämään, ja silloin hyödynnetään mainitsemaasi keulan nostetta. Buggyssä asiaan vaikuttaa korin profiili, pohjan muoto/pinta-ala, painopiste, tuuli, pyörien pyörimisnopeuden muutokset ym.

Myös vastamäkeen...  :grin:

No joo! Suurin vaikutus auton lentoasennon muutoksiin lienee kuitenkin pyörien pyörimisnopeuden muutoksilla. Sitä en sitten tiedä josko asennon muutosnopeus ja herkkyys vaihtelee eri lentoasennoissa. Unelmatapaus olisi sellainen, jossa auto luonnostaan korjaisi aivan älyttömät lentoasennot ja kuljettaja vain vähän säätelisi keulaa ylös tai alas.

Mika R

  • Vieras
Vs: kisa krossit
« Vastaus #41 : 02.12.07 - klo: 11.43 »
Ajettavuus huononee selkeästi jos siipi irtoaa tai tippuu pois. Myös siiven kulman muutos vaikuttaa selkeästi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #42 : 02.12.07 - klo: 16.13 »
Kuten mika totesi...
Siipi jos putoaa niin ei ole kyllä harjotuksen puutteesta enää kiinni.
Isojen hyppyjen tekeminen on lähes mahdotonta.
Täytyy muuttaa hyppyriin tulemista ja vielpä ilmalennon aikana poljettava kaasua että sais mitenkään pidettyä autoa edes jotenkuten vaaterissa.

Pikkuhyppyjen ja muuten radalla ajelun kanssa vielä elää, mutta isot hypyt.. noup noup.

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #43 : 02.12.07 - klo: 19.11 »
Kuten mika totesi...
Siipi jos putoaa niin ei ole kyllä harjotuksen puutteesta enää kiinni.
Isojen hyppyjen tekeminen on lähes mahdotonta.
Täytyy muuttaa hyppyriin tulemista ja vielpä ilmalennon aikana poljettava kaasua että sais mitenkään pidettyä autoa edes jotenkuten vaaterissa.

Pikkuhyppyjen ja muuten radalla ajelun kanssa vielä elää, mutta isot hypyt.. noup noup.

Jepjep! Tosin tämähän pohjaa siihen, ettemme koskaan oikeastaan aja ilman siipeä. Jos siipiä ei olisi niin autojen säädöt ja ajotapa olisivat varmasti toisenlaisia. Eiköhän silloinkin hyndistä yli päästäisi.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: kisa krossit
« Vastaus #44 : 02.12.07 - klo: 19.15 »
En jaksanu lukea kaikkia spekulaatioita, mutta totuushan on se ettei nykyiset "High Downforce" ole suunniteltu mitenkään maksimi DF saavuttamiseksi. Ei ne pelitä millään muulla tavalla kuin normaalikaan siipi. Siinä on vaan enemmän pinta-alaa mihin ilma voi osua.

Eikä näissä nykyisissä autoissa oo koskaan ongelmia saada ne kääntymään nopeissa mutkissa, vaan niissä tiukoissa ja liukkaissa mutkissa. Se on se ongelma. Ja silloin siipi ei kyllä vaikuta oleellisesti.

Jos ajatellaan lentokoneen siipeä, niin se profiilihan pitäisi kääntää ylösalaisin niin voisi kuvitella että olisi aika hyvä siipi. Tässä täytyy kuitenkin muistaa, että silloin kun lentokoneen siipi toimii, eli kone nousee tai lentää, ilma kohtaa sen edestäpäin yhdestä suunnasta. Radalla auto pomppii ja hyppii ja siipikulma muuttuu koko ajan, eli luulen että täydellistä ratakisua ei ole, mutta ei nämä nykyiset hyviä ole.

Tiedän että saisi helposit tehtyä paljon parempia, koska olen kokeillut sellaisia.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa Anzka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kisa krossit
« Vastaus #45 : 02.12.07 - klo: 22.36 »
Associated rc18Bft + mamba25 + 5800kv