1
RC-kerhot ja -radat / Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« : 31.01.18 - klo: 13.14 »
Kukaan avaamassa rataa tänään ennen klo 17?
Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Huomioikaa, että lauantaina 9.12. kello 9- n.13 krossirata on varattu aloittelijakisoille. Muutama osaava nostaja ei varmaankaan olisi pahitteeksi, niin hyvä menovinkki lauantaiaamulle on mekkaaminen Hakkilassa radan aukeamista odotellessa, ja tarvittaessa nostoapuna toimiminen! :)Otan vinkistä vaarin ja tulen aamupäivällä viimeistelemään omaa kalustoa ja voin siinä sivussa toimia nostajana.
Perjantaina varmaan jo hahmottuu myrcm:ään osallistujien määrä, niin näkee tuleeko luokkiin yksi vai kaksi erä. Tätä myöten pystyy arvoimaan kisojen kestoakin paremmin. Lopullisesti erien määrä selviää alkuerissä kun nähdään minkä tasoisia kuskeja saadaan mukaan.
Jos on jäänyt kerhon pondereita lainaan, nämä on hyvä saada takaisin hallille vuokrakäyttöön.
Kovasti tuolta etin tommosta, en löytänyt. Aukeeko toi vasta joidenkin saavutusten jälkeen?
Mode: GT-Mode -> Practice -> A-Spec Drift Trial
Ja mun kun ajetaan ylipainolla. Otan reilummin vauhtia ennen mutkaa ja sit saa repsikasta kääntää sil fyssan kirjal sen auton :DNää sun viestit alkaa jo muistuttaa trollaamista, ku vänkäät vaan omaa asiaas hymiöiden kera, etkä paljon kiinnitä muihin viesteihin huomiota.
Joku tuolla aikasemmin esitti ettei massa vaikuta jarrutusmatkaan.Joo, niin esitin
Mut mitäpä minä rupeen väittelee, kyllä se insinööri tietää paremmin!
...jarrujen tehon rajoissa.
Jos massa ei vaikuta jarrutusmatkaan, niin silloinhan ajoneuvoyhdistelmän jarrutusmatkat on samoja, oli se kuormattu tai ei.Kyllä, jarrujen tehon rajoissa.
tai kun siinä on jarruttavia renkaita enemmän kun henkilöautossa, niin senhän pitäisi pysähtyä lyhyemmällä matkalla.
Tai jos massa ei vaikuta kiihtyvyyteen/hidastuvuuteen (sama asia), niin silloin ei tarvita suuria tehoja sen vekottimen liikkeelle saamiseksi.Käytännössähän teoria (voikohan noin sanoa) toimii vain silloin, kun renkaat sutii helposti. Kun auto on tyhjä, ei renkailla ole yhtä hyvää vetopitoa, mutta auton kiihdyttämiseenkään ei tarvita niin suurta voimaa. Kun auto on täysi, on parempi vetopito, mutta enemmän massaa liikutettavaksi. Siinä vaiheessa kun pitoa on niin paljon, ettei enää mennä rajalla sutii/ei sudi, alkaa massa vaikuttamaan kiihtyvyyteen, koska enempää tehoa ei saada silloin enää käyttöön.
Teoria sanoo toista mutta käytäntö ja käytännön testit todistaa teorian vääräksi. Ei se ehkä uskon asia ole mutta se on asia, joka pitää vain hyväksyä, että se on niin. Se ajoneuvoyhdistelmä, jota itse ajoin, niin sen kiihtyvyys katotaan kalenterista ja liian pitkät jarrutusmatkat luetaan lehdestä. Ajoin aikanas pelkästään isolla autolla yli puoli vuotta ja kun menin henkilöauton rattiin, niin ihmettelin oikeasti, että miten näillä pystyy ajamaan esim. kolarin. Ne kiihtyy kun raketti ja pysähtyy kuin seinään. Ero on oikeasti aika iso, että jos sulla on 60-68 t massa vai n.1,5 t massa.Alunperinhän oli kyse siitä, että painavampi kulkuneuvo pärjää paremmin ilman talvirenkaita, kuin kevyt. Nyt jäi vähän epäselväksi, mutta ilmeisesti sulla onkin pointtina, että jarrutusmatkat vaan pitenee massan myötä?
No siis tavallaan teoria on oikea mutta se miten se käyttäytyy käytännössä on täysin erilainen ja on siis sellainen, jota ei pysty teorialla selittämään/todistamaan.
Helsingin Sanomat julkaisi 10-15 vuotta sitten, että massa ei vaikuta jarrutusmatkaan kun siihen vaikuttaa vain alkunopeus ja renkaiden ja tienpinnan välinen kitka. Käytännössä tämä on tietenkin ihan toisin.Mikähän on tämä käytännössä. Jos alusta on kova, eli ei muuta muotoaan renkaiden alla (eli vaikka jäinen asfaltti), ei massalla voi olla merkitystä. Jos taas tilanne on yllä kuvatun kaltainen, eli renkaat painuu syvemmälle lumeen, voi tilanne olla toinen.
Jos toi toimii käytännössä, vaikka teoria sanoo muuta, niin turhaanhan meille teoriaa opetetaan, suoraan vaan kokeita tekemään.Jeps, jostain vain muistui mieleen, että raskaan kaluston rengasvalintoja olisi perusteltu sillä, että on suurempi massa ja parempi pito. Teekkareina ja fysiikkaa lukeneena kuitenkin hämmästeltiin, kun sillä massalla ei ole minkäänlaista vaikutusta tohon yhtälöön; tien ja renkaan välinen kitkavoima kyllä kasvaa, mutta samassa suhteessa kasvaa myös liike-energia, mikä sillä kitkavoimalla pitäisi kuolettaa.Siinä se insinörin ja työn tekevän ero :-)
Paperilla toimii muttei käytännössä :-)
...vai oliko tässä että teoriassa ei voi toimia mutta käytännössä toimii.
Enkös mä niin sanonutkin, että kuuluu vuokraan. Pointti oli vain siinä, että samaan hintaan ei muualta saa vastaavaa nettiä + kämppää, ja kun asumistuki rullaa, niin siinä mielessä ei kuluta mun varoja kun ei erikseen tarvitse hankkia. Arvasinkin jonkun tähän koukkuun tarttuvan, enkä viitsinyt korjailla lausetta.Vuoden vaihteessa muutto teekkarikylään, ni pääsee rällää 100 megasella, eikä paljon kukkaroa verota kun kuuluu vuokraan.
Ei tarvitse kiittää. Minä 'veronmaksaja' maksan sun internet yhteyden.
Eli 100 varmasti se internetyhteys kuuluu vuokraan, sinä vain et sitä maksa.
Löysin sivuilta vain jonkun OTR penkkiparin, jonka hinta on sitten 329e? Ei vissiin ole se, mitä te käytätte?Elektroniikka ja kodintekniikka -> Pelaaminen -> Pelipenkit
Kyllä mä arvostan autossa sitä hiljaisuutta ja samat kokemukset täällä kun MikkoL ja Stimpsonilla. Aina on kitkat olleet hijaisemmat kun kesäkumit. Ihmettelen ja naureskelen joka kerta kun ajan ohi motarilla yhdestä keltaisesta patonki C1:stä, jonka kuski ajaa keltaiset peltorit päässä :) ostais auton eikä melukoppia. Tulee varmaan auton mukana vakiona :lol:C1:stä tuli mieleen kun olin kaverin Toyota Aygon kyydissä. Valehtelematta voin väittää melun 40km/h vauhdissa olleen samaa tasoa, kuin omassa vm 96 meganessa moottoritienopeuksissa.. Piti jo ääntä korottaa, että kaverit kuuli mitä takapenkiltä huutelin. Tässä oli siis nastat alla, mutta äänieristys kyseisessä autossa (joka on käytännössä sama auto kuin C1) on aivan olematon; sisällä näkyy paljasta peltiä ovissa ja vähän joka puolella.
Hoken toitsussa on niin huono äänieristys että siinä kuuluu niin kovaa kaikki muukin meteli että se ropina peittyy kaiken muun melun alle.
Vanhan liiton opissa kun olen ollut -jarrutan-päästän jarrun-väistän-jarrutan jos viellä tarvitsee- vaikka oli ABSit.Eipä tuo nyt mitään kovin vanhan liiton oppia ole, kun nykyäänkin vielä opettavat tuolla tavalla, tai ainakin 3 vuotta sitten liukkaan radalla ja 2v sitten 2 vaiheessa.