Satuin löytämään netistä hakemuksen joka koskee pipon toimintaa... siitä poimin seuraavan osan :
Kuulemistilaisuus
Hakemuksen johdosta järjestettiin kuulemistilaisuus moottoriurheilukeskuksessa 20.5.2003. Lisäksi moottoriurheilukeskuksessa pidettiin toinen kuulemistilaisuus 16.9.2003, johon kutsuttiin muistutuksen jättäneet, lausunnon antaja sekä toiminnanharjoittajat.
Käydyt neuvottelut hakijan kanssa
21.3.2003, 8.12.2003 ja 12.1.2004.
Muistutukset
Hakemuksesta jätettiin neljä muistutusta. Muistutuksen jättivät Ossi Takkunen, Kolava-Kujala-Karisto omakotiyhdistys, Tuula Nevala sekä Salpausselän luonnonystävät ry.
Ossi Takkunen vastustaa ympäristöluvan myöntämistä seuraavin perustein: Lähitalojen pihoilla suoritettujen melumittausten mukaan melurajat ylittyvät jo harjoitusaikoina. Moottoriurheilukeskuksen toiminta aiheuttaa melu- ja hajuhaittaa, luvattomia maastoajoja, aukioloaikojen ulkopuolella ajoja, teiden tukkeutumista pysäköinnin vuoksi, ym. haittoja.
Hakemuksessa ei selvitetä, kuinka harjoitusajot jakautuvat viikon ja päivän aikana eli paljonko ajajia on radoilla viikonloppuisin ja iltaisin klo 16.00-20.00 eli silloin, kun asukkaat voivat olla kotonaan ja pihoilla. Hiljaisten päivien noudattaminen ei ole sujunut sopimuksen mukaisesti. Kilpailujen aikana tienvarsipysäköinti estää lähiasukkaiden liikkumisen tukkimalla risteykset. Karting-autojen polttoaineen palamisesta aiheutuu hajuhaittaa ympäristölle. Kilpailuajon kokonaiskesto ei ole 80 min vuodessa, kuten luvan hakija ilmoittaa, vaan huomattavasti enemmän pelkästään vuoden 2003 kilpailukalenterin mukaan. Pakokaasupäästöjen vähentäminen on sidoksissa ajomäärän vähentämiseen.
Vuokrasopimuksessa vuokramies on velvoitettu huolehtimaan vuokra-alueella järjestyksenpidosta. Mikäli vuokrasopimuksen ehtoja rikotaan, on kaupungilla oikeus sanoa sopimus irti.
Insinööritoimisto Paavo Ristola Oy:n meluselvityksessä on tehty vääriä olettamuksia mm. mittauksen suhteen sekä laskemalla melualueet kartingissa 15 autolle, kun lähdössä voi olla jopa 30 autoa.
Valtatien ääni ei peitä moottoriradalta tulevaa ääntä, kuten Ristolan meluselvityksessä todetaan.
Takkusen laskelmien mukaan nykyisillä kartingin harjoittelijamäärillä ajoajaksi riittäisi neljä tuntia päivässä ja hän on esittänyt vuodesta 1984 lähtien ajoajan lyhentämistä. (Muistutus on huomioitu määritettäessä lupaehtoja 1-7 ja 17).
Kolava-Kujala-Kariston omakotiyhdistys vastustaa ympäristöluvan myöntämistä ja vaatii, että moottoriurheilutoiminta alueella on lopetettava. Meluhaittaa aiheutuu Kujalan ja Kolavan lisäksi Saksalan, Kariston, Launeen ja Nikkilän asuinalueille. Myös hajuhaitasta mainitaan muistutuksessa. Radalla ei ole ohjattua ja valvottua pysäköintiä kilpailujen aikana, mikä aiheuttaa haittaa lähellä asuville tukkimalla kulkuväylät. Kunnollisia meluvalleja ei ole. Rata on lisäksi sijoitettu mäen päälle, josta äänet kantautuvat kauas. Jo vuonna 1997 valvonta- ja ympäristökeskuksen mittauksen mukaan melusaaste ylitti sallitut ohjearvot. (Muistutus on huomioitu määritettäessä lupaehtoja 1-7 ja 17).
Salpausselän luonnonystävät ry. toteaa, että melu koetaan häiritsevänä useiden kilometrien etäisyydellä mm. alentaen Linnaisten Natura-alueen luontoarvoja sekä lähellä asuvien asumisviihtyvyyttä. Moottoripyörillä ajetaan varsinaisen rata-alueen ulkopuolella ympäröivällä metsä- ja niittyalueella, mikä aiheuttaa maastoon pintarakennetta pilaavia ajouria sekä häiriötä ympäristön asukkaille. Rata-alueelle tulisi seudullisen yhteistyön kautta etsiä parempi paikka. (Muistutus on huomioitu määritettäessä lupaehtoja 1-7).
Tuula Nevalan muistutuksen mukaan moottoriurheilu aiheuttaa ympäristöön melu-, haju- ja terveyshaittoja. Harjoitusaikoja ja -päiviä on vähennettävä ja iltaisin ajot pitää lopettaa klo 18 mennessä. Radoilla ajetaan kilpailukieltopäivinä sekä sallittujen ajoaikojen ulkopuolella. Lisäksi kilpailujen aikana pysäköinti tukkii lähiteiden liikennöinnin. Pysäköintialueet on myös suljettava riittävillä puomeilla kilpailujen ulkopuolella häiriökäytön poistamiseksi. (Muistutus on huomioitu määritettäessä lupaehtoja 1-7, 16 ja 17).