Peli oli raakaa. Tai oikeudenmukaista? Kirjan mukaan mentiin suhteellisen tiukkaan. Tykättiin siitä tai ei. Ongelmia toki on ja syyt ovat moninaiset.
Pidetään kuitenkin mielessä, että nämä olivat vasta järjestyksessään toiset (tai kolmannet jos nene valley lasketaan) kun efra ec kisoissa ajetaan 1:6 4wd luokka. Olemme tavallaan pioneereja ja kehittämistä riittää. Silti kaikki sympatiani ovat kuskien puolella! Olinhan mäkin siellä ajamassa (ja kärsimässä?).
Oma kokemukseni kisoista oli erittäin mielenkiintoinen suurilta osin siksi, että sain kunnian toimia Suomen joukkueen team managerina. Simppeliä ja leppoisaa hommaa, mutta rikastuttavaa siinä mielessä, että sai nähdä vilauksen toimintaa ns. "sisäpuolelta". Osittain tästä syystä minulla riittää sympatiaa myös järjestäjälle ja efralle. Vaikea paikka myös heille tuo meluhomma.
Omat ajot menivät kohtalaisen nousujohteisesti. Ekan päivän saldona kaksi keskeytystä. Seuraavana päivänä päästiin jo ajamaan kai yksi ehjä erä, mutta servoja ja niiden osia vaihdettiin edelleen. Oppirahoja maksettiin.
Aika-ajoja (alkueriä) ajettiin vain kolme sääolosuhteiden takia. Neljä oli alkuperäisessä suunnitelmassa. Omat vedot olivat kaikki sentään 14 kierroksen mittaisia, mutta ensimmäinen oli noin 10min34s, toinen noin 10min10s ja kolmas 10min20s. Hajonta on vielä aika tajuton. Noh, näillä lapuilla mentiin 1/4 finaaliin.
Erän edetessä kävi ilmi, että kyyti oli melko kylmää ja kärki karkasi 20min aikana todella kauas. Erän loppuun loppui vielä menovesi. Kaasari taisi vedellä viimeisiään. Muistaakseni sijoitus oli lopulta 8.
Selittelyinä sen verran, että vähän annettiin kaverille tasoitusta ajamalla "vanhalla" autolla. Suomen tiimillä oli ainoat mcd v4 mallit. Muut ajelikin mcd RR5 mallilla ja elconin imp4ctilla ja fg:n leopardilla(?). Jäi niitä uudempiakin sentään vähän taakse ja olin sentään nopein v4! :D
Ehdottomasti hieno reissu! Aivan mahtavat puitteet ja hieno maa. Taisi pala sydäntä jäädä sinne. Saas nähä missä ensi vuonna ajetaan...
- Esa