RC10.FI
Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: BALIKKA - 18.04.03 - klo: 17.23
-
Voikos muuten tavallisesta vaahtomuovista tehdä ilmanputsarin? Vai pitääkö minun kiltisti ostaa rc-liikkeestä "alkuperäisosa".
-
Voi tehdä ja monet ovat tehneetkin, suosittelen lämpimästi. Kaupan ilmansuodattimet ovat kamalan kalliita.
-
katot vaan ettei vaahtomuovi josta aiot ilmanputsareita väsätä, ole liian tiivistä tai väljää. ja hyvää tulee 8)
-
Vaikka tästä on ollut tällä forumilla ennenkin kiivaita keskusteluja moottorin hajoamisesta, ei se minulla ole mitään tehnyt. Kastele se bensalla ainakin moottorinpuoleinen pää, niin ei sinne pääse minkään valtakunnan roskat.
-
Näihin ilmanputsareihin oma oljynsä olemassa. Jokunen tippa sitä ja sitten pientä puristelua että suodatin/putsari kastuu kokonaan.
Jos on rata auto niin putsarin ikää voi pidentää huomattavasti Ins-Boxilla. Vaikkei sitä kilpaa ajaisikaan.
Crossivehkeissä käytetään (tai näin olen antanut itselleni ymmärtää) usein alkuperäisen suodattimen päällä itsetehtyä "päälistä" jonka voi sitten heittää Nevadaan kun on likainen. Crossimiehet voi kertoilla tarkemmin.
-APL
-
Ins-Box... Mikä se on?
Onhan tuota päällistä käytetty myös rata-autoilussa, mutta muutamassa kisassa on porukkaa hylätty exrtasuuren ilmanputsarin käytöstä, krosseista en muista moisia hylkäämisiä.
Omassa monsussa on tullut mukana ihan hyvä rallisuodatin, siihen rakentelin semmoisen pään, jonka kastelin bensalla, samoin kun sen itse suodatinelementin. Se öljy maksaa aivan liikaa, joten bensa sai kelvata!
-
On se google ihmellinen vekotin
http://www.mytsn.com/products/desc.asp?prid=677
:D
-APL
-
Kiitti APL! En ite älynny etsiä googlella, vaikka muille sanon: Koettakaa Googlea!! Ihminen on sittenkin ymmärryskyvyltään rajoittunut.... :wink:
-
Mistä sen tietää, että se on liian tiheää tai liian väljää? Aattelin koittaa tehdä niitä itse jokusen kappaleen ja katsoa miten ne toimii... Ne kaupan suodattimet ovat todellakin aivan kauhean hintaisia. :shock:
-
no katot vaan ettei se ole niin väljää että siittä mahtuisi läpi mitään isompia kiviä/pikkukiviä/pölyä. jos se taas on liian tiheää kamaa niin ilma ei pakosti pääse kulkemaan sen läpi niin hyvin. katot sitten että se suodatin trimmaa hyvin siihen suodattimen paikalle, ettei jää rakoa reunoihin tai minnekään muuallekaan.
suodattimet tulisi aina öljytä.
itse olen käyttänyt risiiniöljyä niiden suodattimen öljyämiseen. toki siihen öljyämiseen voi käyttää siihen tarkoitukseen tehtyjä öljyjä, kuten Kyoshon. mutta ne vaan on pirun kalliita. ja olen kuullut että jotkut käyttäisivät bensiiniä (samaa millä ajavat) suodattimien öljyämiseen, mutta en ole tästä asiasta ihan varma.
-
Ei nyt ainakaan 1/8 ilmanputsarit kovin kalliita ole, jos kerran 6 kpl suodattimia rallisysteemeineen maksaa 6€. Ja yksi suodatin kestää kuitenkin aika kauan, jos pesee sen ulkosuodattimen muutaman tankin jälkeen muutamaan otteeseen jne. Öljytä tietenkin voi benzallakin, mutta voi olla, että jää laihanlaiseksi öljyämiseksi.
-
Itse,kun aina se halvin vaihtoehto otetaan ensin käyttöön,tein n.50mm:n metalliputkesta meistin.Yksinkertaisesti:viilasin putken pätkän seinämän sisäpuolen teräväksi.Ostin tavallisen patjan(50mm)hukkapaloja(n.1e/siwan kassi).Aloin hutkia vasaralla putken päähän (höylälauta alla ja superloni meistin alla) ja eikö vain tötterötolleroita alkanut syntyä.Tuohon hintaan ajattelin tehdä muutaman koekappaleen(tuli muutama vino yksilö).Reikähän niihin tötterötolleroihin piti saada...sama konsti pätee myös reiän tekoon,mutta pienemmällä putkella.Ei muuta kuin irtohöytyvät pois ja suodin on siinä.Mikä onnistumisen riemu :lol: Ei ole gs21r vieläkään sanonut työsuhdettaan irti...ainakaan putsarin takia(vaihda vaikka joka tankin jälkeen,eikä konkurssi uhkaa) :wink:
-
(http://snowmobiles.polarisindustries.com/images/videos/ult_perf_movie.gif)
-
Voikos muuten tavallisesta vaahtomuovista tehdä ilmanputsarin? Vai pitääkö minun kiltisti ostaa rc-liikkeestä "alkuperäisosa".
On ollut taas monenlaista asiantuntijaa liikkeellä..
Ilmanputsari on kuitenkin moottorin eliniän kannalta tärkein osa. Jos ja kun kuusi kaksiosaista ilmansuodatinelementtiä maksaa 5-6 euroa (esim. hobbyman), se ei voi olla liikaa. Jos on niin vaihda harrastusta vaikkapa sauvakävelyyn.
Älä pese ilmansuodattimia. Siten vain siirrät lian syvemmälle suodattimeen, peset kyllä sen ulkokuoren, mutta likaa siirtyy ajan kanssa suodattimesta moottoriin, joka on pian entinen.
Käytä kaksiosaisia ilmansuodattimia. Ne ovat siis sellaisia, joissa on normaali, paksu sisäosa ja ohuempi ulko-osa. Ilmansuodattimet öljytään risiiniöljyllä täysin, puristetaan sormin suurimmat öljyt pois, ja varovasti vaikka talouspaperin kanssa käydään suodatin läpi niin että se on käteen kostea mutta ei kuitenkaan tipu öljyä. Hyvä tapa on öljytä suodattimet valmiiksi kotona ja säilöä pieniin minigrip-pusseihin. Älä poista ulkona/kisapaikalla sisempää suodatinelementtiä ollenkaan, vaan vaihda vaan ulompi osa. Näin ei vahingossakaan pääse irtolikaa putoamaan kaasuttimen kurkkuun. Pusseista on näppärä ottaa suodattimet käyttöön, eikä tarvitse likaisissa olosuhteissa alkaa läträämään öljyn kanssa.
-
Itse,kun aina se halvin vaihtoehto otetaan ensin käyttöön,tein n.50mm:n metalliputkesta meistin.Yksinkertaisesti:viilasin putken pätkän seinämän sisäpuolen teräväksi.Ostin tavallisen patjan(50mm)hukkapaloja(n.1e/siwan kassi).Aloin hutkia vasaralla putken päähän (höylälauta alla ja superloni meistin alla) ja eikö vain tötterötolleroita alkanut syntyä.Tuohon hintaan ajattelin tehdä muutaman koekappaleen(tuli muutama vino yksilö).Reikähän niihin tötterötolleroihin piti saada...sama konsti pätee myös reiän tekoon,mutta pienemmällä putkella.Ei muuta kuin irtohöytyvät pois ja suodin on siinä.Mikä onnistumisen riemu. Ei ole gs21r vieläkään sanonut työsuhdettaan irti...ainakaan putsarin takia(vaihda vaikka joka tankin jälkeen,eikä konkurssi uhkaa)
Voitko pistää kuvia noista. On ihan mielenkiintoisen kuuloista ainakin näin pitkään ilmansuodattimien kanssa pelleilleeltä.
-
Pesussa käytän itse crossi-pyörääni tarkoitettua öljyä, motocross radalla vaan on aika paljon enemmän pölyä et taitaa ihan laatukasta se öljy olla.
-
Suodattimien tekeminen itse ei ole kannattavaa jos niitä saa 1€/kpl. Tänään tuli just Hobbymanilta paketti noita suodattimia.
-
Toimiskohan hyvin jos tekis ite jonkun tiiviimmän ilmanputsarin esim. pölyisille radoille?
-
Kuinka usein ilmansuodatin pitäisi keskimäärin vaihtaa (Inferno 7.5 Sport). Kannattaako suodattimen päälle tulevaa koteloa pitää mukana? Öljysin suodattimen risiiniöljyllä. Tehdäänkö öljyäminen suodatustuloksen vai moottorin voitelun takia? Tehtiin sisäänajon alku kuivalla suodattimella. Ostettiin ensimmäinen RC-auto pojalle, joten aika ulkona ollaan vielä.
-
Kuinka usein ilmansuodatin pitäisi keskimäärin vaihtaa (Inferno 7.5 Sport). Kannattaako suodattimen päälle tulevaa koteloa pitää mukana? Öljysin suodattimen risiiniöljyllä. Tehdäänkö öljyäminen suodatustuloksen vai moottorin voitelun takia? Tehtiin sisäänajon alku kuivalla suodattimella. Ostettiin ensimmäinen RC-auto pojalle, joten aika ulkona ollaan vielä.
Suodattimen vaihdossa kannattaa ajatella ihan maalaisjärjellä: kun se näyttää hyvin likaiselta, se on likainen ja siten vaihtokunnossa. Se kotelo on tarkoitettu sadekelillä ajoon, eli sitä ei kuivalla tarvita, eikä sadekelillä ajoa taas voi suositella muuten kuin pakon edessä. Vain kisakuskien täytyy ajaa sateella jos kisa sellaisessa kelissä ajetaan.
Moottoria ei voidella ilmanoton kautta. Suodatin öljytään jotta lika tarttuisi öljyyn, eli suodatustuloksen takia. Pienoispolttomoottorihan on kaksitahtinen, se saa voitelun polttoaineen seassa. Kun ostat kaupasta valmista polttoainetta, siinä on jo seassa öljyä. Yleensä polttoaineessa valmiiksi oleva öljy riittää, mutta mm. O.S-merkkisiin koneisiin suositellaan vähän suurempaa öljyprosenttia kuin mitä valmiissa sekoituksissa on, joten niissä tapauksessa lisätään polttoaineeseen risiiniöljyä.
Ei kannata murehtia, jos ensiksi käytitte kuivaa suodatinta. Nyt olet kuitenkin öljynnyt suodattimen ihan oikein rissalla. Ei muuta kuin antoisia ajohetkiä!
-
Crossissa on tullut kokeiltua kaikkea mahdollista..
mutta paras vaihtoehto mielestäni on :
1. osto suodattimet, esim. hobbymanilta medial pro.
2. niihin sopiva suodatin !
3. motocross käyttöön tarkoitettu ilmasuodatin öljy.
spray-öljykään ei pidä parhaiten, ihan se paksu öljy pitää kuulemma parhaiten. Ja riittää...
4. ja likaiset suodattimet roskiin :!: :!: ei pesuun.. :shock:
joutuu ostamaan itsekin sen paksun öljyn.. :lol:
mutta riippuu tietenkin radasta, mutta nuo vaatimukset ääriolosuhteisiin. ohut, hieno pöly...
tietysti "kevyellä" kelillä käy ne itsetehdytkin..
-
Ei kai se ole huono se ilman putsari mikä tulee HoBaon mukan? Siinä ei ole kun 1 iso superloni tollo, pitäiskö hommata semmonen missä on 2 vähän pinenpää tolloa?
-
Ei kai se ole huono se ilman putsari mikä tulee HoBaon mukan? Siinä ei ole kun 1 iso superloni tollo, pitäiskö hommata semmonen missä on 2 vähän pinenpää tolloa?
Tuollainen tulee mukana aina perussetissä. Voit ajaa sillä pahimmat suditteluhimot pois, mutta sitten kun se on loppu ja tarvitset uusia suodattimia, niin kannattaa ostaa 2-osaisia. Siten voit vaihtaa suodattimen ulko-osan ajopaikalla, ilman vaaraa irtolian pääsemisestä moottoriin.
-
Voisiko model technicks 25% polttoaineella öljytä ekan kerran ku en tajunnu tilata sitä öljyy ku tilasin polttoaineet???
-
Ja öljytäänkö se vaan se "pehmeä pää"?
-
Ilmanputsarin vanut öljytään, eli ne pehmeät osat, ei muovia.
Öljyämiseen voit käyttää risiiniöljyä, enduroiden ilmanputsariöljyä, rc-ilmanputsariöljyä jne.
Mielestäni se polttoaineella voitelu ei todellakaan ole se paras ratkaisu, mutta jos nyt noin kova hoppu on niin siitä vain.
-
Puuvillasta valmistettu suodatinmateriaali on virtaus- ja suodatusominaisuuksiltaan omaa luokkaansa ...
kukas se osais vielä laskea kartion, nii puristetaan viimesetki newtonit irti :lol:
-
http://www.kemmari.com/rc
-
Osaisko joku kertoo selkeää ohjetta ilmanputsarin öljyämiseen?
-
Riittääkö se, jos kaataa esim. risiiniöljyä siihen suodattimeen kun se on kiinni autossa?
-
Osaisko joku kertoo selkeää ohjetta ilmanputsarin öljyämiseen?
Otat suodattimet irti ja ölyy päälle sit puristelet ja lisää yljyy. Ja takas paikoilleen.
-
Otat ne "suodatinpalat" käteen. Otat jotain öljyä. Laitat sitä öljyä suodatinpalat täyteen. Jos meni ihan hirveesti, ni puristat vähän sitä pois, mutta ei niin paljon, että jää taas kuivaksi. Laitat palat takaisin autoon. Selventyikö? :)
-
Voi jumankauta ku ei nyt aivot toimi. Siis missä on suodatinpalat???
-
No voi kerpele, revinkö sen ylimmän vaahtomuovin irti kokonaan, vaikka se onkin liimalla kiinni?Löytyykö sieltä suodatinpalat?
-
Tää alkaa olee kyllä jo aika humoristista...
-
Kaikenlaisia ohjeita täälläkin näkee. :shock:
Ota suodatin osat ja upota ne öljyyn.
Puristele parikertaa niin että suodatin on öljyssä, että öljyä varmasti imeytyy tasaisesti jokapuolelle.
Ota pois öljystä.
Purista ylimääräinen öljy kunnolla pois, niin kauan että öljyä ei enää puristelemalla valu.
Jos tuntuu että on pinta vielä turhan märkä niin ota pala paperia, laita suodatin paperiin ja purista (kevyesti).
Käytä kunnollista esim. krossi pyöriin (moottoripyörä) tarkoitettua oljyä.
Litra ei montaa kymppiä maksa.
Jos tuntuu että hinta on liian kallis niin osta kavereitten kanssa kimppaan ja jaa tasapuolisesti pienempiin astioihin.
Öljyä ei tarvitse desiä enempää (per lärvi).
Se riittää todella kauan koska öljyä ei jää suodattimeen kuin hyvin vähän joka kerta kun öljyät.
-
No voi kerpele, revinkö sen ylimmän vaahtomuovin irti kokonaan, vaikka se onkin liimalla kiinni?Löytyykö sieltä suodatinpalat?
Revit vaan molemmat palat irti ei ne ole liimalla kii :wink:
-
*Hoke*: mitä tarkoitat suodatinpaloilla? Sitä yhtä ainaota vaahtomuovia mikä on siinä päälimmäisenä?Otanko sen irti? Se on kyllä liimalla kii...
-
Ei siinä ole kuin yksi vaahtomuovi!!!
-
*Hoke*: mitä tarkoitat suodatinpaloilla? Sitä yhtä ainaota vaahtomuovia mikä on siinä päälimmäisenä?Otanko sen irti? Se on kyllä liimalla kii...
Suodatin pala on se pehmeä osa (superlonia).
Mikä ihmeen suodatin sulla on jos se on liimattu?
Onks sulla mikä auto?
Krossi vai rata-auto?
Niin ja niitä suodattimia kun on tosiaan montaa erilaista.
Eli krossissa näkee yleensä sekä yhdellä että kahdella suodatin osalla olevia suodattimia.
-
mulla on rata-auto, tarkemmin formula. Oota laitan yhen kuvan nettiin, ehkä sen avulla voitte neuvoa niin että minäkin saan selvää :D
-
(http://img.villagephotos.com/p/2004-7/790311/suodatin.JPG)
-
Minulla on melkein 100% samanlainen kuin tuo suodatin...
-
No onpas kummajainen.
Just se.
Mut ongelmaks vaan tulee takas liimaus sit kun se on öljytty.
Suosittelisin kyllä ton koko ilmanputsarin vaihtamista sellaseen missä noi palat on vaihdettavia.
Esim. krossarin suodatin.
-
Minulla on melkein 100% samanlainen kuin tuo suodatin...
Mitä tarkoittaa melkein?
Onko siinä molemmat päät muovia?
-
Ei, siinä on vaan eroa siinä, että kaasariin menevä putki on hieman lyhyempi kuin minulla...
-
No onpas kummajainen.
Just se.
Mut ongelmaks vaan tulee takas liimaus sit kun se on öljytty.
Suosittelisin kyllä ton koko ilmanputsarin vaihtamista sellaseen missä noi palat on vaihdettavia.
Esim. krossarin suodatin.
Kyllä mulla liimaa on. Mutta ainoaksi ongelmaksi muodostuu se että, en voi enkä saa tilata uutta putsarii mistään. Jos mä sen nyt revin irti ja liimaan uudestaan, luulisitko, että toimii? Voinhan tietysti kysyä jostain täältä Taipalsaarelta jos olis krossisuodattimia...
-
Kuvankaltaiseen suotimeen tuon elementin voisi järjestää jostain superloonista samaa kokoluokkaa olevan palasen (vaikka patjasta jossei muuta ole tarjolla). Kun sen liimaa paikalleen, on huomioitava jottei liimalla tuki ilman kulkua suotimen lävitse kaasuttimen kurkulle.
Itse kyllä koittasin keksiä toisenlaisen systeemin kuin liima, mutta vaikea sanoa kun ei ole tuon tarkemmasta sijoituksessa korin sisällä tietoa. Kylä se sisäinen Pelle Peloton sieltä kurkistaa kun vähän vuntsii..
-
Joo. Saakohan tuota superloonia mistään "normaalista" kaupasta? Mutta mitä järkeä siinä olisi tehdä samanlainen uusi, jos sen öljyää kerran ja liimaa uudestaan? Sitten se pitää taas muutaman tankin jälkeen öljytä ja niin edespäin...
-
Voiko tota muuten öljytä kun se on paikallaan? Jos laittais jonkun paperin ympärille ja kaatais öljyä siihen?
-
Kylä maar nytten neuvvon jotta kannattaa kaivella sitä sisäistä Pelle Pelotonta esiin. Jostain muovikaupasta saattaisi löytyä sopivaa superlonia. Sopivuudenhan voit testata vaikka puhaltamalla tuon läpi. Samanlaisella puhalluksella vertaat toiseen superloniin ja mitä samanlaisempi "läpivirtaavuus", sitä parempi. Ota vaikka nykyinen mukaan kauppaan.
Jos et ota ohjeista vaarin ja osta sopivaa "purettavaa" suodinta, koita keksiä jotain "pielavetistä" tuohon sitten, omin neuvoin.
En suosittele öljyämistä paikallaan, koska et sillon tiedä kuinka paljon menee kurkun puolelle... Vähintäänkin ota koko suodatin, vartaloineen kaasarista irti (ja suojaa kaasarin kurkun reikä heti vaikka paperitollolla josta ei irtoa nukkaa), että pääset rutistelemaan ylijäämäöljyt pois.
Ja tällähetkellä helepommalla taijjat päästä kun öljyät sen ruokaöljyllä jota miltei joka keittiöstä löytyy.
Sikseen, jos sen revit irti ja öljyät, voi uudelleen paikalleen liimaaminen olla vaikeaa - öljyisen pinnan vuoksi.
-
Otan nyt koko suodattimen irti kaasarista ja öljyän sen sitten sillä ruokaöljyllä, ja meen vihdoinkin kokeilee autoo!
-
Joo, tehty on. Kiitos. Muuten, kuinka kauan teidän hehkujen patterit yleensä latautuu? Mulla on 170 ma ulostuloinen laturi ja mun GP patterissa sanotaan, että lataus kestää 16 h 160 ma ulostulolla!Epätavallista?
-
Joo, tehty on. Kiitos. Muuten, kuinka kauan teidän hehkujen patterit yleensä latautuu? Mulla on 170 ma ulostuloinen laturi ja mun GP patterissa sanotaan, että lataus kestää 16 h 160 ma ulostulolla!Epätavallista?
Ei ole epätavallista, yöksi vaan latautumaan.
-
Onpa täällä taa insinöörejä! Kyseinen suodatin on ihan tavallinen ratasuodatin, jota näkee esim. jokaisessa 1/10-luokan touring-autossa Iins-Boxiin piilotettuna tai ilman monessa muussa autossa.
Suodatinelementtiä ei saa missään tapauksessa repiä irti siitä kumisesta kaulastaan. Öljyisen elementin liimaus takaisin kaulaan ei onnistu sitten mitenkään, koska harva liima pysyy öljyssä. Eli kyseinen ilmanputsari öljytään kyseisen kaulan kanssa samalla tavalla kun on neuvottukin.
Kyseiset suodattimet on melkoisen halpoja, joten mitään omia virityksiä ei juurikaan kannata käyttää. Lisäksi ilmanputsariöljyt on ihan tarkoituksella tahmaisia, jolloin ilmanputsarista saadaan hengittävä ja kuitenkin sellainen, että se sitoo kaiken lian. Joku ruokaöljy tms. ei suojaa konetta tarpeeksi tai estää liikaa ilman pääsyä suodattimen läpi. Joten suosittelen käyttämään oikeata ilmanputsariöljyä.
-
Paperinen suodatin niin ei tartte kangerrella superlonin ja öljyn kanssa. Eikä maksa kuin alle 1 euroooo.
(http://koti.mbnet.fi/tuumou/files/MegaForce/Ilmanputsari.jpg)
-
Kannattaako putsari pestä hyvin ja öljytä uudestaan vai onko ne kertakäyttö kamaa että kun on likanen niin roskiin?
-
Minä oon pessy Fairylla ja öljynnyt uudestaan.
Sitten kun on taas likanen niin roskiin.
-
Minä oon pessy Fairylla ja öljynnyt uudestaan.
Sitten kun on taas likanen niin roskiin.
Joo eli niitä voi käyttää pari kertaa.
-
Kyllä :!:
-
Sit ku te rasvaatte noita ilmanputsarinpalleroitanne, niin laittaa ne minigrip pussiin ja öljyä vähän mukaan. Siinä vähän aikaa puristelette sitä..