Kovasti on kommenttia tuosta lisenssiasiasta joka pitäisi oikeasti olla pikkujuttu kaluston kokonaiskustannukset huomioiden. Oleellista Jukan viestissä on se, että ensi kesänä M8e saa virallisen aseman luokkana ja kisoja on luvassa niille jotka ovat niitä jo vuosia odottaneet. Tämä on kansainvälinen suuntaus, EFRAhan järjestää ekat patterikasien EM-kisat Itävallassa ensi kesänä. On myös käyty keskustelua siitä, ajettaisiinko patterikaseilla ensi kesän M8 Pm-kisoissa jotka järjestetään vuoden tauon jälkeen taas Suomessa.
Patterikasin sarjaa on oikeasti pohdittu, ja tässä muutama kommentti miksi M8:n kyljessä kilpaileminen on järkevintä:
1. Oma kilpailusarjaan ei riitä eväitä, osallistujia, puuhamiehiä tai vapaita viikonloppujakaan.
2. SC-kesäsarjan kyljessä on kokeiltu kesällä 2013 ja 2014, ja tämä konsepti toimii silloin rata sopii niin SC2/4 ja M8e:lle (eli Turku/Nokia/Jyväskylä ja miksei Salossakin jos järjestäjät niin haluaa). Muilla radoilla, kuten Vantaalla, Vaasassa ja Tammisaaressa 1/10 rata ei sovellu kasiautoille, jolloin patterikaseille sarja jää vajaaksi kuten viime kesänä kävi. Tällä tyylillä luokka jää ikuiseksi täyteluokaksi.
3. Nitrojen kyljessä on luontevin vaihtoehto, koska autot on tarkoitettu samoille radoille. M8:ssa kilpailijamäärät tippuivat viime kesänä 30-40 kisaajan haarukkaan joten samoihin kisoihin saadaan helposti sovitettua patteriautot.
Itse toivoisin JV78:n tavoin että käännetään keskustelu tulevan kesän kalustoon ja kilpailullisiin asioihin, kuten formaatti yms.
Pari topiccia jotka jäi mieleen viime kesän kisoista, saa kommentoida:
1. Yleisin vaihtoehto on tietysti ajaa 4S-akuilla, mutta muitakin on nähty. Nokian kisassa Viron pojat taisivat ajaa kevyillä Serpenteillä joissa oli 3S-akut ja 36mm kannulla oleva mylly ( eli SC4 mylly). Vauhti ei muistaakseni juurikaan eronnut, kaivetaan videolinkkii...
2. Lavangossa Tervo taisi kellotella 20 minsan ajoaikoja halpis kiinalipoilla, joten 10 minan finaalit ei pitäisi olla mikään ongelma. Paitsi Latella taisi Vantaan finaaleissa loppua virrat 9:30 kohdalla, mutta oli vissiin koneessa ongelmia.
3. Josen omien kommenttien mukaan The Car:sta tulee White E-versio alkuvuonna, joten kannattanee ottaa huomioon kalustohankinnoissa. Tosin artsilta sai jo viime kesänä hyvän diilin jos osti Whiten ja konversiosetin eikä nähnyt käyttöä polttisosille.
T. Mikko M