RC10.FI
Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: blood31h8 - 21.07.05 - klo: 21.21
-
Jeps, elikä ongelma on seuraava:
moottori toimi alussa kuin junan vessa, MUTTA kun ensimmäisen kerran hieman putsasin sitä ja tutustui sen sisältöön, eli irrotin kaasarin, männän kannen, vauhtipyörän, jne.. Pistin myllyn takas kasaan MIELESTÄNI samanlailla kun sen avasin, muttä tämän jälkeen moottorista tuli "kireä". Vauhtipyörä pyörii vain vaivoin aina välillä yläkuolon yli rotostartilla, eikä kone pysy montaa sekunttia käynnissä. kiristelinkös jotain kenties liian kireälle vai missä lie vika?
-
Köyhän miehen koneremontti :lol:
Nojoo tsoukki se oli, mulla ei oo muuta
veikkausta kuin että kansi oli aiemmin ollu
hiukan löysällä tai sit vauhtipyörä hankaa johki???
-
Eihän vaan ois jääny tiiviste rengas kannen alta pois ja pääsis mäntä ottamaan kanteen kiinni.
Muuta veikkausta ei kyllä pysty laittamaan.
Kuulostaa kummalliselta, koska nää koneet on niin naurettavan yksinkertasia että ei oikeestaan pysty väärin kasaamaan. Tai no onhan kaikki tietysti mahdollista, esim mäntä väärin päin.
-
Niinjoo, se männän pitempi helma tulee taaksepäin, eli pakoaukkoon päin.
Tietääkseni tuossa koneessa ei ole sitä tappia mikä ohjastaisi sylinteriputken oikealle paikalleen, joten siinä tarkkana.
-
Whot...?
Ei oo lovea sylinteri putkelle..?
No se voi tietysti olla sitten ongelman aiheuttaja jos noin on.
-
koska nää koneet on niin naurettavan yksinkertasia että ei oikeestaan pysty väärin kasaamaan. Tai no onhan kaikki tietysti mahdollista, esim mäntä väärin päin.
Älä sano... Yks tuttu laittoi teinarina Suzuki PVn sylinterin vasaralla
väärinpäin kiinni ja ihmetteli kun pakoputki ja kaasari ei oikeen sopinu
+ lohkon ja kannen väliin jäi 10mm "ilmarako" :lol:
Meillä oli "aika" hauskaa kun kuultiin siitä
ps. Suzukissahan on epäkeskot kannenpultit ja imu-/pakoaukot aivan erilaiset!
-
Kuten sanoin niin kaikkihan on tietysti mahdollista. :D
Ei perhana toi PV ois pitäny kyllä nähä ja varsinkin saada kasa kuvia. :lol:
Kumma ettei jätkällä hälyyttäny yhtään kun ei ilman väkivaltaa mee paikalleen. :mrgreen:
No meitä on moneks.
-
Niinjoo, se männän pitempi helma tulee taaksepäin, eli pakoaukkoon päin.
Tietääkseni tuossa koneessa ei ole sitä tappia mikä ohjastaisi sylinteriputken oikealle paikalleen, joten siinä tarkkana.
hmmm, mistäs tiedät mistä koneesta puhutaan?!? ja kyllä sieltä se tappi löytyy..
-
öö, miten mä luin et usa-1?!?
-
öö, miten mä luin et usa-1?!?
ei vaan GS B-02 .21 aika lähellä kuitenki.
-
Paljonko ajettu kaikkiaan?
-
Kumma ettei jätkällä hälyyttäny yhtään kun ei ilman väkivaltaa mee paikalleen. :mrgreen:
No meitä on moneks.
Jos järki ei riitä turvaudutaan voimaan. :lol:
-
Paljonko ajettu kaikkiaan?
joku reilu 3 litraa sisäänajo mukaan lukien.
-
Samoilla jäljillä Hoken kanssa... Onko kannen ja lohkon/putken välissä saman verran tiivisteitä/simmejä kuin purettaessa?
Et sattumalta vaihtanut hehkua samalla kun padan päätit tutkia? jos vaihdoit,oliko saman mittainen?
-
Ei nyt varsinaisesti liity asiaan, mutta olen huomannut radalla että jengi ajaa aika likasilla suodattimilla.. ja sit ihmetellään ku kone ei käy.
Tähän liittyen 2-osaisen ilmansuodattimen kyseessä ollessa sitä päälimmäistä ohutta suodatinta ei öljytä ja ainostaan sisempi öljytään.
Tässä on ideana se että tankillisten välissä päälimmäinen "ravistellaan" pölystä puhtaaks ja pannaan takaisin. Öljyttynä tämä ei luonnolisesti onnistu, joka lyhentää sisemmän suodattimenkin ikää.
Sisempi heitetään pois kun sillä on ajettu tarpeeksi so. se on likainen sen verran että a) ilma ei kulje läpi tai b) likahiukkaset näkyy suodattimen sisäpinnalla (melkein).
-
Itse en missään nimessä jätä ulkosuodatinta öljyämättä.
Molemmat öljyten ja kun sisäsuodattimessa näkyy hitusenkin likaa niin koko suodatin taas vaihtoon.
Varmin konsti pitää kone hyvänä.
-
Itse en missään nimessä jätä ulkosuodatinta öljyämättä.
Molemmat öljyten ja kun sisäsuodattimessa näkyy hitusenkin likaa niin koko suodatin taas vaihtoon.
Varmin konsti pitää kone hyvänä.
Siitä vaan mutta oikea on ajatus on jättää ulkosuodatin öljyämättä kuten edellä kuvasin.. se on ns. yleinen ohje. Muutenhan ois sama että käytät paksumpaa yksiosaista.
-
Kummallinen yleinen ohje tuo on kun ajattelee että en tiedä yhtäkään kisoissa pärräävää kuskia jotka jättäis öljyämättä.
Okei... en tietenkään tunne kuin suht pienen osan, mutta yhtäkään tyyppiä en oikesti tiedä joka jättäisi öljyämättä.
Ja sanoisin jopa että se yleinen ohje nimenomaan on että se ulkosuodatin öljytään.
En missään nimessä voisi kuvitella ajavani finaalissa kuivalla ulkosuodattimella. Kone olis aivan sata varmasti haukannut pölyt sisäänsä ennen maaliin tuloa.
-
Otan sen verran takaisin, että varmaan riippuu minkä tyyppinen ulkosuodatin on. Ulkosuodattimen voi kyllä pestä mutta radalla se on hankalaa, joten ravistelu toimii paremmin.
-
Joo kyllä mä oon kanssa kuullu, mutta kuten sanoin niin en tiedä ketään joka näin tekisi.
Ja ihan oikeesti se päästää niin paljon sontaa läpi jos ei ole öljyä että finaalia en ajais missään nimessä.
Esim Josella ja parilla muulla oli Ulvilassa ainakin kaks ulkosuodatinta päällekkäin (sisäsuodatin oli tietysti myös paikallaan) ja kaikki oli tietysti öljytty. Puolessa välissä finaalia uloin nyppästiin pois ja matka jatku puhtaalla suodattimella.
Alan lehdet taitaa keskittyä tonne ulkomaalmaan enempi, varsinkin jenkkeihin jossa radat on hieman eri matskua ja usein jopa käsitelty ettei pölise yhtään. Tuolla homma onkin selvä ettei tartte ulointa öljytä, mutta mietippäs 45 minuuttia putkeen lavangossa kun pölyä lentää niin ettei meinaa autoaan välillä nähdä. Jokainen saa ihan rauhassa kokeilla tuleeko se pöly tuossa ajassa läpi ilman öljyä, kun itsellä on tuollasen rupeaman jälkeen suodatin suoraan vaihdossa.
-
Ilmansuodattimista puheen ollen olen nähnyt joittenkin käyttävän kahta ulkosuodatinta päällekkäin. Mitä hyötyä tästä saadaan? Kolmas suodatin ravistellaan puhtaaksi ja kaksi sisemmäistä öljytään ja kolmannen voi pestä huoletta aina uudestaan?
-
Offtopic jatkukoon, mutta
Itse ajoin juuri viimeksi motorsaver-suodattimella niin, että päälisuodatin oli kuiva (ohjeen toinen vaihtoehto).
5 tankkia ajelin ja purin suodattimen. Tankillinen vielä ja olisi alkanut lika menemään läpi, niin pahassa kunnossa oli sisempi. Onneksi se oli sentään öljytty. Päälifilsu oli vielä täysin puhdas :) Kuivalla päälifiltterillä pöly menee läpi jo puolen tankin ajon jälkeen. Jokseenkin parempi, että päälimmäinen on öljytty kunnolla, sen sentään voi pestä, sitten kun on tukossa. Ja ennemmin päälimmäinen tukossa kuin sisäsuodatin vaihtokunnossa. In My Opinion. Ei kiinnosta vaihtaa koko suodatinpakkaa 5 tankin välein, vielä kun se vaahtomuovi on niin arvokasta :roll:
-
Tässä nähdään... ja motorsaver suodattimessa ulkosuodatin on vieläpä erittäin paksu.
-
Ulkofiltteriä on kyllä kokeiltu ilman öljyä. Näin ei ikinä saa ajaa! Ehdottomasti molemmat filtterit öljyttyinä, pöly menee hetkessä läpi niinkuin yllä on todettu. Jos filtterit on vaaleita, sen pystyy toteamaan onko pöly mennyt läpi; sisempi filtteri saksilla halki. Jos sisällä näkyy sävyeroa filtterin rungon tukilastojen kohdalla on likaa päässyt läpi. Tämä tuhoaa moottorin hetkessä. Kokemusta on, se tulee kalliiksi.
Todennut olen myös että filttereissä on suuria eroja. Eräät käyttämäni filtterit esimerkiksi päästävät lian läpi radasta riippuen (kuiva keli) 1-6 tankin jälkeen. Väärä paikka säästää.
Itse olen pölyisimmillä radoilla pari kertaa käyttänyt vielä kolmatta filtteriä ja hyväksi olen todennut. Sen voi halutessaan jättää öljyämättä.
-
Tähän filtterisoppaan oma lisäykseni on että filtteriöljyn laadulla on melkoinen merkitys kuinka hyvin suodatus hoituu. Itse en enää ikinä käytä muita kuin motocross pyöriin tarkoitettua filtteriöljyä (Liimamainen). Nämä risiniöljypohjaiset eivät mielestäni toimi kovin hyvin.
Tämän öljylaadun tunnistaa sittä että sormien välissä öljy venyy kuin kontaktiliima.
-
mistä sitä motocros öljyä mahtaa saada?
-
mistä sitä motocros öljyä mahtaa saada?
Itse hommasin omani MP Saloselta, Turusta, luulisin että lähin moottoripyöräliike pystyy auttamaan.
-
Luulisi että tämä ilmansuodatin asia on yksinkertainen mutta eipä ole tämäkään :lol: R/C :n mielenkiintoinen maailma...
-
Niinpä ! Ilmasudin öljyämisestä ja pesusta spekulointia on riittänyt.
Yhä edelleen,molemmat öljyten ja likaiset roskiin ja aina uutta peliin :D
-
Niinpä ! Ilmasudin öljyämisestä ja pesusta spekulointia on riittänyt.
Yhä edelleen,molemmat öljyten ja likaiset roskiin ja aina uutta peliin :D
Jep... ainoa varma tapa pitää kone kunnossa.
-
Luulisi että tämä ilmansuodatin asia on yksinkertainen mutta eipä ole tämäkään :lol: R/C :n mielenkiintoinen maailma...
kyllä asia on selvä ja vaihdan filtterit ajon jälkeen,mutta kysäsin vaan että mistä sitä motocros öljyä saa ;)
-
moottori toimi alussa kuin junan vessa, MUTTA kun ensimmäisen kerran hieman putsasin sitä ja tutustui sen sisältöön, eli irrotin kaasarin, männän kannen, vauhtipyörän, jne.. Pistin myllyn takas kasaan MIELESTÄNI samanlailla kun sen avasin, muttä tämän jälkeen moottorista tuli "kireä". Vauhtipyörä pyörii vain vaivoin aina välillä yläkuolon yli rotostartilla, eikä kone pysy montaa sekunttia käynnissä. kiristelinkös jotain kenties liian kireälle vai missä lie vika?
Otitko myös syinteriputken pois? Jo otit niin katso tarkkaan onko se oikein päin meinaan jos se on kiertynyt niin kyllä on puristuksia eikä varmaan lähde käyntiin :mrgreen: ja männän tapin päästä voi olla sellainen pieni muovinen tappi / kiinnike pois niin silloin kuulemma männän tappi ottaa kiinni sylinteriputkeen ja silloin ei varmaan moottori pyöri ja moottorin sisuskalut menee varmasti uusiksi. (jos sylinteriputki on ollut aina samassa paikassa ja ne lovet kohdallaan niin mäntä vikaa ei pitäisi olla :)
-
Jeps, elikä ongelma on seuraava:
moottori toimi alussa kuin junan vessa, MUTTA kun ensimmäisen kerran hieman putsasin sitä ja tutustui sen sisältöön, eli irrotin kaasarin, männän kannen, vauhtipyörän, jne.. Pistin myllyn takas kasaan MIELESTÄNI samanlailla kun sen avasin, muttä tämän jälkeen moottorista tuli "kireä". Vauhtipyörä pyörii vain vaivoin aina välillä yläkuolon yli rotostartilla, eikä kone pysy montaa sekunttia käynnissä. kiristelinkös jotain kenties liian kireälle vai missä lie vika?
Ettei vaan etulaakeri olis mennyt vähän vinoon paikalleen laitettaessa?
-
Ööh... ei ollu etulaakeria irrotettu.
Muutenkin ton laakerin irrottaminen on aika työn takana ja varsinkin sen paikalleen laitto, etten missään nimessä usko tuohon.
Kummalliselta kyllä vaikuttaa.
Onkohan kone tällähetkellä kunnossa?
-
Mites nyt, iloisesti ajelin mökin pihassa niin yhtäkkiä sammu niinku löpö olis loppunut,mutta eipä enään lähde käyntiin :shock: ei auta seoksen säätely sun muu ja vahdoin tulppaa ja hehkua... :roll:
-
No nyt se käynnisty!Mutta sammuu heti kun kierrokset laskee eli vedin trimmin täysille niin starttasi-> bostin auto ilmaan ja aloin kaasutellen pienentää trimmiä niin joka kerta sammuu siinä vaiheessa että renkaat lopettaa melkein pyörimästä :roll:
-
Onko sulla tyhjäkäynti liian pienellä?
-
siltä kuullostais, tai sitten ilmansuodatin likanen
-
Ongelma ratkes jo,vauhtipyörä pääsi pyörimään vapaana...Ja nyt kun se on korjattu niin toinen ongelma heti perään :x