Kirjoittaja Aihe: apua säädöissä  (Luettu 5343 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
apua säädöissä
« : 10.10.03 - klo: 20.23 »
Mulla on tunder tiger ek-4 ja tarttisin vähän apua. Mää haluaisin tietää mistä sais tähä autoon suomenkieliset ohjeet (vai saako mistään)? . Nyt kunnon asiantuntijan neuvoo. Tyhjäkäynti käy samallai korkeella kun Mikellä. Auto ei lähe kunnolla liikkeelle vaikka painaa kaasua. Sit kun painaa  kaasua kovaa auto lähtee ittestään ajaa ja kaasu täysillä, moottori ulvoo eikä kumminkaan mee kovaa vaan iha kävelyvauhtia. Auto ei ota ohjaimen käskyjä vastaan vaikka on täydet patterit.  Kun ajoin auto meni puuta päin ja jäi siihen kuluttaa tankkia. Auto on kaikenlisäks viä sisäänajolla. Mistä nää jutut mahtais johtua?

Mika R

  • Vieras
apua säädöissä
« Vastaus #1 : 11.10.03 - klo: 09.02 »
No tossa tuntuu olevan monta asiaa samassa kysymyksessä. Ekaks sun pitäs kattoa noi radiot ja vaikka ottaa vastari ja servot irti ja tarkistaa että ne toimii radioiden kanssa niinkuin pitää ja samlla katsoa kaikki johdot ja liittimet että ne on kunnossa. Jos joku mättää, sitten on hankittava uutta tilalle. Ethän ole lyhentänyt antennia itse?

Toiseks on toi moottorin toiminta. Oletko tarkistanut kaikki linkitykset, jarrut jne että toimivat mekaanisesti kuten pitää; jos ei, niin sitten laitat ne kuntoon. Kandee katsoa myös vaihdelaatikko (tai mikä tossa nyt onkaan - ehkä ei ole muuta kuin pääratas). Jos kone huutaa eikä auto kulje, niin vika voi olla myös laatikossa ja/tai kytkimessä. Avaa ja tarkista.

Kolmanneks noi moottorin säädöt. Ehkä esim Mascot osaa auttaa (muistaakseni auttoi Mikeä). Niihin en osaa itse sanoa mitään. Tätä se on kun hankintaan eksottisia autoja ja moottoreita; kandeis ehkä pysyä sellasissa jotka porukka tuntee yleisesti ja sitten osaa auttaakin. No, tuleehan tässä sitä tuntemusta ehkä.

Tsemppiä!
-Mika

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
apua säädöissä
« Vastaus #2 : 11.10.03 - klo: 11.19 »
Kaikki servot ja muu elektroninen on kunnossa. Mää en oo lyhentäny antennia. Tarkistin koneen eikä ollut vikaa. Se taitaa johtua säädöistä. Kokeilen vähä säätää sitä tänään.

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
apua säädöissä
« Vastaus #3 : 11.10.03 - klo: 11.23 »
Muuten, tarviiko sisäänajo ajaa just niillä asetuksilla mikkä on ohjeissa? Jos vaikka ajais sisäänajon rauhallisesti toisilla asetuksilla. Onks siitä haittaa, vai pitääkö se olla just niinku ohjeissa?

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
apua säädöissä
« Vastaus #4 : 11.10.03 - klo: 11.48 »
Tärkeintähän on, ettei kierrätä liikaa sisäänajossa. Toiseksi konetta ei tulisi kuumentaa kohtuuttomasti myöskään, jolloin rikkaalla oleva säätö auttaa pitämään koneen sopivalla lämpötila-alueella.
Näitä kun tarkkailee, niin ei se ole niin kriittistä kuinka paljon mikäkin neula on auki.

Helpointa on noudattaa sisäänajossa valmistajan ohjetta ja silloin kone tulee ajettua hyvn sisään, mikä on edelletys moottorin pitkälle iälle ja hyville tehoille.

Edit: Sisäänajo kestää kuitenkin vain hetken, joten se aika pitäisi malttaa kohdella konetta juuri niinkuin hyvä sisäänajo vaatii. Sisäänajo ohjeita on useanlaisia, moottorivalmistajan omat yleensä parhaat kyseiselle koneelle.
Power-Save-Racing Team

Poissa Poju12

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.phnet.fi/rasaju
apua säädöissä
« Vastaus #5 : 11.10.03 - klo: 13.42 »
Mun tietääkseni auto EI saa vinguttaa sisäänajon aikana ja ainakin mun PureTenin kytkin on ku kuminauha et sillä kestää kiihdyttää :mrgreen: .

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
apua säädöissä
« Vastaus #6 : 12.10.03 - klo: 16.18 »
Mulla ilmeni nyt kun testasin sitä autoo parin pölkyn päällä,(ettei renkaat osu maahan) et kun siinä vähä kaasuttelee ja painaa kaasua vähä kovempaa, kaasu jää jumiin täysille vaikka servon vipu palaa takaisin normaalille. Omituista on se, että ees pyörät ei pyöri. Moottori vaan ulisee ja se on pakko sammuttaa. Servot ja kaikki on kunnossa. Tietäiskö joku tähän ratkasun?

Mika R

  • Vieras
apua säädöissä
« Vastaus #7 : 12.10.03 - klo: 18.31 »
"ees pyörät ei pyöri" tarkoitaa varmaan että "edes pyörät eivät pyöri" vai "edessä pyörät ei pyöri" ??

no veikkaanpa ensimmäistä ja silloin syynä voisi olla kytkin eli vaikka kierroksia on koneessa niin voima ei välity vetoakseleille puuttellisen kytkimen toiminnan takia. Avaa kytkinkello ja tarkista kytkin.

Jos servon vipu palaa takaisin, mutta itse kaasutin ei, niin tuo linkitys ei ole kunnossa, korjaa se.

Jos servon mukana myös kaasutin palaa alkuasentoon (tyhjäkäyntiasento) ja moottori silti huutaa, niin joko
a) alakierrosten / tyhjäkäynnin säätö on poskellaan
b) jossain on esim ilmavuoto tai kaasari on rikki
veikkaanpa ekaa eli kaasarin säädät on pielessä, korjaa ne manuaalin mukaisesti

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
apua säädöissä
« Vastaus #8 : 12.10.03 - klo: 18.52 »
Okei, kiitti vaan, se taitaa johtua säädöistä. Mää korjaan ne säädöt manuaalin mukaisesti.

Poissa mike_87

  • Veteraani
    • Profiili
apua säädöissä
« Vastaus #9 : 12.10.03 - klo: 19.34 »
Minun vanha EK-4 auto kyseessä, ja voin taata että kytkimessä ei ole vikaa. tympee myydä auto jollekkin ja sitten se ei tahdo toimia.

Mika R

  • Vieras
apua säädöissä
« Vastaus #10 : 13.10.03 - klo: 09.00 »
Lainaus käyttäjältä: "mike_87"
Minun vanha EK-4 auto kyseessä, ja voin taata että kytkimessä ei ole vikaa. tympee myydä auto jollekkin ja sitten se ei tahdo toimia.


okei, mut onhan se kytkin voinut mennä tässä myynnin jälkeekin. Ehkä se on tosiaan kuitenkin enemmän säätöasiaa.

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
apua säädöissä
« Vastaus #11 : 13.10.03 - klo: 22.30 »
ilillii... Joo, se voi hajota myynnin jälkeenkin. Vaihteistosta joku ratas sileänä ? Vetoakselit VARMASTI kiinni joka paikassa ?
Liikaa tehoa  :wink:
Taas kehissä.. ;)

Poissa mike_87

  • Veteraani
    • Profiili
apua säädöissä
« Vastaus #12 : 14.10.03 - klo: 17.02 »
hei, slidslide on ihan aloittelija näissä ja se ei tiedä mitä se kone kiertää.  oon kyllä täysin varma ettei siitä mikään voi olla rikki koska mulla kaikki pelasi ja ko. tyyppi ei oo vielä ees ajanu sillä.

Poissa mascot

  • Veteraani
    • Profiili
apua säädöissä
« Vastaus #13 : 17.10.03 - klo: 23.22 »
hei slidslide tarkistappa että se kaasulinkissä oleva jousi on oikealla puolella kaasuservon vipua (tuo jousi on nimittäin merkittävä osa kaasun palautukselle...) eli vertaa linkistöä ohjekirjasen kuvatuksiin


ja kun sulla on kyseessä EK-4 niin eiköhän jatketa jutustelua tuon EK-4 säikeen alla joka on jo valmiiksi perustettu...?!? voivat muutkin ko. auton omistavat neuvoa osiltaan mitä kykenevät...
TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
apua säädöissä
« Vastaus #14 : 18.10.03 - klo: 19.19 »
Jousi on oikeella puolella kaasuservon vipua. Mää säädin vähä autoo ja sain tyhjäkäynnin mielestäni aika mukavalle (en oo ikinä kuullu polttiksen tyhjäkäyntiä normaalina), mut onks se normaalia et täytyy olla kunnolla kierroksia et auto tekee elettäkään liikkeelle lähtöön?

Kun yritin sammuttaa autoo katkasemalla polttoaineen matkan kaasariin pitämällä letkua kii, loppuvaiheessa kun vaan vähä polttoainetta oli jäljellä kaasarissa kone alko pätkii ja itte vetää kierroksia ja pyörät alko liikkuu nopeesti. Mää päästin letkusta ja painoin jarrua ja pyörät pysähty ja kone alko menee taas normaalilla tyhjäkäynnillä. Sit sammutin koneen painamalla jarrun pohjaan.

Poissa Antti S

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/antti_88/
apua säädöissä
« Vastaus #15 : 18.10.03 - klo: 22.44 »
Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"
Jousi on oikeella puolella kaasuservon vipua. Mää säädin vähä autoo ja sain tyhjäkäynnin mielestäni aika mukavalle (en oo ikinä kuullu polttiksen tyhjäkäyntiä normaalina), mut onks se normaalia et täytyy olla kunnolla kierroksia et auto tekee elettäkään liikkeelle lähtöön?

Kun yritin sammuttaa autoo katkasemalla polttoaineen matkan kaasariin pitämällä letkua kii, loppuvaiheessa kun vaan vähä polttoainetta oli jäljellä kaasarissa kone alko pätkii ja itte vetää kierroksia ja pyörät alko liikkuu nopeesti. Mää päästin letkusta ja painoin jarrua ja pyörät pysähty ja kone alko menee taas normaalilla tyhjäkäynnillä. Sit sammutin koneen painamalla jarrun pohjaan.


Se on täysin normaalia, koska kone menee laihemmalle!
Xray XB808 | Alpha Plus | Savöx

Poissa mascot

  • Veteraani
    • Profiili
apua säädöissä
« Vastaus #16 : 19.10.03 - klo: 23.03 »
Se TT:n Pro .70 motti käy todella alhaista tyhjäkäyntiä kun on kunnolla sisäänajautunut.

Ohjekirjanen sanoo että kun moottori on oikein säädetty, niin se rankan kaahailun jälkeen käy n. 3-5 sekuntia normaalia korkeampaa tyhjäkäyntiä jonka jälkeen kierrokset putoavat itsestään alas.

Itse olen semmoisen säädellyt ja löytyihän se oikea tyhjäkäynti sieltä n. 5 ajetun polttoainelitran jälkeen.

Ja pieni vinkki: Pro .70 tykkää käydä mielellään hieman rikkaalla. Optimi säädöillä motti savuttaa kohtuu paljon.
TeamC TM2  - Viper VST 8.5T - Xerun V3, Corally RDX Phi 09 - DualSky Z5 10.5T - Xerun Xtreme, Team C TR8E - Xerun 4274 2200kv - Xerun 150A, Axial SCX10 Hummer

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
apua säädöissä
« Vastaus #17 : 29.10.03 - klo: 19.37 »
Sain nyt sen sillai että kaasu palaa jarruttaessa ja tyhjäkäynti on iha ok. Ihmetyttää vaan et miks pakoputkesta tulee niin paljo polttoainetta ulos. Sylkee iha hirveesti koko ajan.

Hukun kohta polttoaineeseen!   :shock:

Poissa Alfa

  • Veteraani
    • Profiili
apua säädöissä
« Vastaus #18 : 29.10.03 - klo: 19.41 »
Kone saa liikaa nitroa, joten laita laihemmalle.

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
apua säädöissä
« Vastaus #19 : 02.11.03 - klo: 19.28 »
Onko Tampereen seudulla yhtään osaajaa joka vois vähä auttaa ton auton kans. Mää isä ja yks harrastaja (jolla on polttis) ollaan yritetty korjata säätöjä kuntoo mut ei olla onnistuttu. Eli oisko ketään jolle vois käydä näyttämässä tota autoo joku päivä?

Vähä nolottaa kun ootte neuvonu nii hyvin, enkä silti osaa. :oops:

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
apua säädöissä
« Vastaus #20 : 08.11.03 - klo: 19.21 »
Ei näköjään oo. Kai mun viä itte pitää kokeilla. :|

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
apua säädöissä
« Vastaus #21 : 22.11.03 - klo: 17.45 »
Sain auton säädöt kuntoon tänään. :D  Pääsin tänään jo ajelee pikkuse. Toimi täysin moitteettomasti. Kyllä ne säädöt oli idlestä ja pääneulasta kii (mutten aluks osannu säätää oikein). Onneks sain kuntoon. Onhan se ollu mulla jo sentään kuukauden. :)

Poissa mike_87

  • Veteraani
    • Profiili
apua säädöissä
« Vastaus #22 : 22.11.03 - klo: 19.17 »
onnittelut. olet siis parempi auton säätäjä kuin minä:)

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
apua säädöissä
« Vastaus #23 : 23.11.03 - klo: 14.36 »
Itseasiassa en ole, sillä ilman isän apua en ois päässy mihinkään. Mää kerroin isälle ohjeita mitä sain täältä ja isä toteutti ne sen mukaan mitä itte tiesi noista. Tänään aamupäivällä olin ajamassa entisen kouluni kentällä ja kyllä siinä tehoo oli ja kovaa meni :)

Mika R

  • Vieras
apua säädöissä
« Vastaus #24 : 23.11.03 - klo: 17.25 »
Hienoa!

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
apua säädöissä
« Vastaus #25 : 22.04.04 - klo: 19.34 »
Hemmetti! :wink:  Taas säädöt on hukassa. Auton tyhjäkäynti jää tosi korkeelle vähäks aikaa kun iha pikkusen kaahailee, puhumattakaa siitä kun ajaa pitkän pätkän. Tyhjäkäynti ei meinaa ollenkaan palata paikoilleen, vaan tuntuu että kaasari jäis auki vähäks aikaa eikä mee kiinni kun lopettaa kaahauksen. Tää taitaa olla sama ongelma mikä mikellä.

Kokeilin mascotin ohjeiden mukaan aukaista 1/8 tyhjäkäyntineulaa ja keskikaasun neulaa noin puolet siitä, mutta ei toiminu. Toissapäivänä ajoin kentällä autolla ja kun pistin täyden kaasun ja ajoin ehkä noin 30m kone sammu yhtäkkiä.

Mitäköhä nyt tekisin. Oon kokeillu moneen otteeseen säätää konetta mutta ei tunnu toimivan.

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
apua säädöissä
« Vastaus #26 : 22.04.04 - klo: 20.27 »
Kokeile siihen tyhjäkäyntijuttuu laittaa sitä tyhjäkäyntineulaa vaa löysemmälle eli rikkaammalle.

Ja siihen ku se sammuu, niin ettei vain kone saisi liian laihaa seosta ja kuumenee niin paljon, että sammuu. :o

Poissa mike_87

  • Veteraani
    • Profiili
apua säädöissä
« Vastaus #27 : 22.04.04 - klo: 21.11 »
Kyllä tuo PRO-70 kone on ihan hemmetin vaikeasäätöinen kone. Luulempa tuon johtuvan siitä kaasuttimen neuloista.

 Ihmekkös nykyään myytävissä EK-4:sissa on uusittu helppokäyttöisempi kaasutin.