RC10.FI
Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Isosuo - 21.10.10 - klo: 14.20
-
Haku ei tuottanut toivottua tulosta, joten kysyn uudessa topicissa.
Kasasin Tamiya TRF 415 kuuladiffin (8 kuulainen) uusista osista keraamisten kuulien kera, ohjeiden mukaisesti. Diffirasvana käytin Asson Stealth Diff Lubea. Painelaakeriin käytin Asson mustaa painelaakerirasvaa.
Kuulatasauspyörästön toiminta ei kuitenkaan vakuuttanut minua, vaan tasauspyörästö tuntuu hieman rouhealta.
Kysymykset kuuluukin:
-Teinkö jotain väärin, jätinkö jotakin mahdollisesti tekemättä?
-Pitäisikö uudet paketista vedetyt diffilevyt hioa, vaikka silmään ne näyttivät varsin tasaisilta?
-Pitääkö diffi ajaa sisään, ja sitten putsata ja kasata uudestaan?
Voisiko joku valveutunut pitkän linjan harrastaja opastaa ja kertoa, miten kuuladiffi pitää tehdä, jotta siitä tulee toiminnaltaan mahdollisimman hyvä.
Kiitos jo etukäteen!
-
Minulla on ollut tapana hioa myös uudet levyt.
Toisaalta aivan uusi diffi vaatii myös "sisäänajon" ennenkuin toimii 100%.
Nämä nyt omia kokemuksia...
-
Voisitko vielä kertoa miten hiot levyt? Käytät varmaankin vesihiontapaperia, mutta hiotko veden kanssa vai öljyn, ja mitä karkeutta käytät?
Jos diffi toimii vasta sisäänajon jälkeen, niin suoritatko diffin putsaamisen ja uudelleenkasaamisen sisäänajon jälkeen?
-
Ite teen kuuladiffin aika vähällä rasvalla (ei luista niin helposti) ja on tarkka.
Näin ite kasaan diffin:
-Puran diffin osiksi. Kuulat rätin tai paperin päälle (painelaakerinkin)
-Putsaan jarrukliinerillä kaikki osat
-Hion levyt (uutenakin) 800 tai 1000 vesihiomapaperilla. Kuivana, jos käytät vettä, levyt saattavat ruostua.
-laitan diffilevyjen takaosaan vähän Asson sthealttia
-levy ulostuloon
-mustaa rasvaa painelaakeriin (aika reilusti)
-diffilevyjen päälle Asson sthealttia (ei paljoa)
-kuulien reikiin laitan täpät diffirasvaa
-kuulat reikiin
-diffi kasaan (aluksi kevyesti kiinni ja rupean kiristämään siihen asti, että diffi ei luista mutta on herkkä)
-ajon jälkeen kiristän vähän lisää (jos on löystynyt) En putsaa ellei rohise tai tunnu nihkeältä.
-
Itse toimin aikalailla kuten yllä. Käytän tosin vettä paperin kanssa, ruostuminen ei ole ikinä ollut ongelma, koska luonnollisesti putsaan levyt hiomisen jälkeen ja tietenkin laitan hieman rasvaa pintaan - siis kuulia varten. Diffilevyjä ei tarvitse vaihtaa juuri koskaa, hiominen pitäsi riittää. Jossain kohtaa levyt toki "kuluvat" (hiomisesta) loppuun ja vaativat näin uusimista. Keraamiset kuulat ovat käytänössä ikuiset. Mikäli painelaakerissa on vielä keraamiset kuulat ja suorat levyt niin niitäkään ei tarvitse usein uusia. Jostain olen lukenut, että 9/10 kerrasta kun diffi tuntuu rapealta niin se johtuu painelaakerista - ei itse diffin kuulista/ levyistä, tiedä häntä...
Rasvana käytän Schumacherin rasvaa kuten kaikki prot :wink: Schumin rasva on kiinteämpää ja pysyy paremmin levyissä, ei myöskään juoksetu yhtä herkästi lämmöstä. Kolikon kääntöpuolena on kuitenkin hieman jähmeämpi diffi, rasvan jäykkyydestä johtuen. Tämän takia Schumia pitää laittaa melko vähän.
Ja en myöskään pura diffiä uudelleen "sisäänajon" jälkeen. Vaan lähinnä ajan vähän, minuutin pari, ja tarkistan diffin kireyden. Tämän jälkeen diffiin ei pitäisi olla tarvetta kajota ennen seuraavaa remonttia.
-
Pitää kokeillä ite tota Schumaheriä kesällä.
Asson rasva ainakin suli kesällä 30 asteen helteessä ihan velliksi. :grin:
-
Kiitos vinkeistä! Tarvitsee katsoa diffin toiminta heti ensiajokerran jälkeen, josko olisi siitä herkistynyt sisäänajon myötä.
Niin tosiaan tuosta vesihionnasta - luonnollisesti vesi parantaa hiomisjälkeä ja tottakai levyt tulee kuivata vedestä hionnan jälkeen - ruostumista ei tapahdu! :wink:
Ostin etukäteen 1200 ja 1500 -vesihiontapaperia, mikäli levyjä tarvitsisi hioa. Näyttivät uutenaan kyllä jo äärimmäisen tasaisilta...
Kuulin myöskin että joku on käyttänyt juoksevaa öljyä hionnassa, toiminee vielä mukavammin kuin vesi.
Oletin kuitenkin, ettei uusia käyttämättömiä levyjä tarvitsisi hioa...
Kuinkas tuo painelaakeri, se ei ole keraamisilla kuulilla, vaan tavallisilla. Onko käytännön eroa toiminnassa, jos pitkäikäisyyttä ei oteta huomioon?
-
-diffi kasaan (aluksi kevyesti kiinni ja rupean kiristämään siihen asti, että diffi ei luista mutta on herkkä)
Kiristän itse diffin samalla tavalla, mutta jatkan kiristämistä hieman liian tiukaksi ja löysennän sen jälkeen takaisinpäin. Tällä pyritään varmistamaan, ettei diffi jää liian löysälle heti alkujaan. Joissain diffeissä myös 'diff action' saattaa tuntua samalta kädessä, vaikka ruuvi on 0,5-1 kierrosta kireämmällä. Luonnollisestikin tällöin löysemmällä oleva diffi luistaa ennemmin ja saattaa jopa tärvellä juuri tehdyn diffin.
-
Matalatehoisilla TSS/TSP koneilla diffin ei todellaaan tarvitse olla paljon kiristetty, ihan hellästi sormilla niin sen saa jo semmoiseksi ettei luista. Oikein säädetty diffi kestää pitkään eikä tarvii heti uusia, jos sitä kiristää liikaa tai pitää liian löysänä niin se "kuluu" nopeesti
-
Keraaminen painelaakeri niin avot, ja todella herkkä on diffi.
Voin luvata sen.
Itse laitoin ensiksi keraamiset kuulat ja eroa en huomannut alkuperäisiin kuuliin ja sitten hankin tuon keraamisen painelaakerin niin ero oli kuin yöllä ja päivällä.
Jerzi
-
Keraamiset kuulat ovat käytänössä ikuiset.
Keraamiset kuulat eivät todellakaan ole edes käytännössä ikuiset. Kuulat vanhenee ja niiden pinnasta lähtee ainetta pois, ei tasaisesti vaan paloina. Kuulaan tulee kraateri tai useampi. Tämän huomaa siitä, kun diffiä ei saa millään hyväksi tai se saattaa toimia hetken, kunnes viallisen kuulan kraateri osuu diffilevyyn ja kuula lopettaa pyöriminen. Levyt vaihtoon tai kääntö ja hionta ja uudet kuulat on ainoa lääke tässä tapauksesa. Kuulat voi tarkastaa suuren suurennuksen omaavalla luupilla.
Jos haluaa pelata varman päälle, niin kuulat kannattaisi tarkistaa jokaisessa huollossa.
-
On se myös paljon autosta kiinni. Viime vuonna jengi naureskeli mun diffin pykäläisyydelle, nyt pistin ihan samalla periaatteella diffin kasaan, eli ohjeiden mukaan, ei mitään hiontaa ja diffi on todella herkkä ja pykälätön. Mä olen ihan yhtä käsi kuin ennenkin joten diffeissä on eroja.
-
Mihin pitää oikeen työntää tota diffi öljyä jos rasva tulee levyihin ja kuulien reikiin?
Ja tuleeko niihin diffin ratasten väliin mitä tavaraa?
-
Kuuladiffissä ei ole rattaita, ainoastaan hihnapyörä (tai lautaspyörä).
Kuuladiffissä diffirasva (esim. keltaista, tai kirkasta) laitetaan diffikuulien ympärille, ja esim. grafiittirasva (mustaa) painelaakeriin.
Ratasdiffi on sitten luku erikseen, sen jäykkyyttää säädetään eri viskositeetin silikoniöljyillä. Myös kuuladiffin yhteydessä olevan lautaspyörän ja pinjonin välyksen voi rasvata kevyesti vaikka vaseliinilla.
-
No mikä se diffi sitten tossa kyöstin lazeris sitten on? Siinä kun on ne kuulat ja sen
koko mörskän keskellä sellanen ratas, jossa on hampaita ja se ottaa sitten pienempään rattaaseen, josta menee akseli spurriin.
-
Ihan normaali kuuladiffi.
-
Sitä mäkin, eli mitä mömmöjä sullon sinne sen rasvan lisäks? Ja eikös sinne rattaisiin
kannata jotain laittaa ettei ne kulu puruna ilmaan?
-
Jos maltat lukea peitsamon viestin kokonaan niin siinä on vastaus ensimmäiseen kysymykseesi. Jos rattaat on shimmattu oikein niin rasvaa ei välttämättä tarvitse diffirattaan ja kartiorattaan välillä, mutta voi rattaiden väliin laittaa ihan normaalia diffirasvaakin.
-
Ai katos joo. Mikä muuten toi painelaakeri on?
-
Tällainen (http://www.racingfactory.fi/tuotteet/XRAY-XRAY-Hardware/930038-BALL-BEARING-AXIAL-F3-8-3x8x35-106591) (kuulat voivat olla myös irtonaisina).
-
Tässä kattava selostus tasauspyörästöistä:
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/saato/setup.html#diffit
-
Toi noin. Kasasin df03ra nelivetoauton pari viikkoa sitten ja en oikeasti tiennyt, miten tiukoiksi diffit olisi pitänyt koota. Nyt autossa on sellainen ominaisuus, että
- jos pyöritän takarengasta, niin toinen pyörii päinvastoin
- jos pyöritän eturengasta, niin toinen pyörii päinvastoin
- jos pyöritän molempia takarenkaita, niin akseli ja eturenkaat pyörivät myös
- MUTTA jos pyöritän molempia eturenkaita, niin akseli ei pyöri, eivätkä takarenkaatkaan.
Nyt sitten mietin, että pitääkö se etupää purkaa ja kiristää sitä diffiä (tai tehdä jotain muuta?) vai onko tuo tarkoituksella noin?
-
kuulostaa siltä, että edessä on diffi todella löysällä. Kokeiles vielä silleen että pyörität toista eturengasta ja pidät toisesta kiinni. Nyt pitäis ilman luistoa pyöriä kyllä akselin. Luultavasti joudut kiristämään etudiffiä. Diffit ei sais luistaa ollenkaan, koska luistaessaan ne kuluu nopeasti.
-
Mikä mahtaa olla diffissä vikana kun sitä pyörittelee minuutin kädessä niin ruuvi löystyy.
Auto on kyosho lazer.
-
Todennäköisesti diffisi löystyy viallisen/kuivan painelaakerin vuoksi. Ensiapuna voisit rasvata sen...
-
Ei oo nyt diffi rasvaa saatavilla. Käykö siihen normaali vaseliini?
-
Ei painelaakeriin diffirasva kuulukaan, vaan painelaakerirasva (mustaa väriltään tavallisesti). Mutta laita ihmeessä vaikka tavallistakin rasvaa, jos painelaakerisi on aivan kuiva.....
-
taitaa olla myös joskus se mutteri nylock mallia, jos se nylock osa mutterista (se pieni muovirengas) on päässyt huonoon kuntoon eikä pidä enään. Myös ruuvilukitetta voi kokeilla laittaa kierteisiin jotta ei löysty. (säätäminen saattaa hankaloitua).
-
Missä siinä laazerin diffissä oikeen on se paineaakeri?
-
Missä siinä laazerin diffissä oikeen on se paineaakeri?
http://www.oople.com/rc/manuals/zx5/bigimages/zx50006.gif
Osat 16 ja 18
Kuvan saa suurennettua !!!!
-
Näyttäis kuvassa olevan myös nylock mutteri, eli jos ei pysy kiinni niin kokeile vaihtaa myös mutteri (osa 31)
-
Voi hyvää päivää...
Painelaakeri sijaitsee normaalisti kuuladiffin lävitse kulkevan pultin toisessa päässä.
Oheisessa räjäytyskuvassa pultti on jo laitettu painelaakerin lävitse, pultin kanta on painelaakeria vasten. Punainen nuoli näyttää missä painelaakeri kuvassa on...
JA älä nyt ihmettele kuvassa olevan diffin ulkonäköä - se ei ole kyoshon lazeriasta, vaan on esimerkki tyypillisen kuuladiffin rakenteesta...
EDIT:
Joku näemmä linkitti jo oikeanlaisen kuvan autoosi...
-
Näyttäis kuvassa olevan myös nylock mutteri, eli jos ei pysy kiinni niin kokeile vaihtaa myös mutteri (osa 31)
On siinä ollu sitäkin vikaa, mut kun kiristi kunnolla nii eip oo enää. Ja vähän mä arvelin et se
painelaakeri on tuo pikku ruikku, mut luulin sitä vaan isommaks.
-
Näyttäis kuvassa olevan myös nylock mutteri, eli jos ei pysy kiinni niin kokeile vaihtaa myös mutteri (osa 31)
On siinä ollu sitäkin vikaa, mut kun kiristi kunnolla nii eip oo enää.
Toivottavasti tuo sanamuoto "kiristin kunnolla" ei tarkoita sitä, että olet kiristänyt sen liian tiukalle.
Sillä ruuvilla nimittäin säädetään diffin kireyttä.
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/saato/setup.html#diffit >>>> Kuulatasauspyörästö
-
Siis se meinaa sitä, että kiristin sen sellaseks et ei luista. EI LIIAN KIREEKS!
en oo enää mikään amatööri vaikka tiedoissa onki puutetta :p
-
Jos ruuvia kiristää liikaa niin painelaakeri vaurioituu ja diffi löystyy ajossa todella nopeasti.
-
Joo siis ei se oo enää löystyny, eikä oo liika kireellä.
Mut äsken kävi sellanen ilmi, että joskus vuos sitten kun piti vaihtaa ulostulot enkä itte osannu xD nii vietiin diffi paikalliseen kyöstin liikkeeseen. no ne vaihto sen siellä ja kaikki toimi ihan hyvin. äsken kun rasvasin painelaakerii niin sieltä puuttuu puolet kuulista! ei sen puoleen et ihan hyvin toimii, mut ihmetyttää vaan. :shocked:
-
jos puolet kuulista puuttuu niin ei ihme jos löystyy käytössä....
-
Oisit lukenu mun viestin kunnolla: ei oo enää löystyny.
-
Kyllä luin kunnolla ja huomasin kommettisi. Luultavimmin syy on kuitenkin siinä että kuulia puuttuu, jolloin jos kuulat jakautuvat epätasaisesti kehälle syntyy puoltamista joka löystää diffin. Kannattaa ostaa uudet kuulat tai vaihtaa koko painelaakerisetti. Koska luultavasti lähtee taas jossain vaiheessa löystymään/ ei välttämättä pysy herkkänä.
-
No sen on sellanen bashaus auto ja jos diffi ei löysty nii näillä mennään. Tietenki jos huomaa, et joku on
vialla nii menee painelaakeri vaihtoon, ei ne kuulat nyt nii paljoo voi maksaa.
-
en oo enää mikään amatööri vaikka tiedoissa onki puutetta :p
Ihan mielenkiinnosta...
Jos et ole amatööri niin mikäs sitten???
Ammattilainenko?
:wink:
-
sanotaan, että kisälli :laugh:
-
Täysin OT mutta kenen mestarin alaisuudessa toimit :grin:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kis%C3%A4lli
-
Tervehdys!
Ongelmana on Kyosho Triumph 2WD auton kuulatasauspyörästön luistaminen. Tasauspyörästön painelevyissä on kuulista aiheutuneet urat ja tasaspyörästön saa säädettyä hetkellisesti hyväksi, kunnes alkaa luistaa. Vesihiomapaperilla ajattelin hioa urat pois vai kannattaako ostaa suoraan uudet painelevyt?
Voisiko joku neuvoa, mitä tehdä tuolle tasauspyörästölle? Kannattaako hiominen?
-
Täysin OT mutta kenen mestarin alaisuudessa toimit :grin:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kis%C3%A4lli
Te kaikki keneltä mä kysyn neuvoo tai jotka vastaa mun kysymyksiin :laugh:
-
Tervehdys!
Voisiko joku neuvoa, mitä tehdä tuolle tasauspyörästölle?
Hommaa suoraan uudet painelevyt, jos ne urat on syvät. Ei ne nyt maksa kun muutaman euron.
-
Tervehdys!
Voisiko joku neuvoa, mitä tehdä tuolle tasauspyörästölle?
Hommaa suoraan uudet painelevyt, jos ne urat on syvät. Ei ne nyt maksa kun muutaman euron.
Kannattaako uudetkin painelevyt hioa, vaikka 1000 vesihiomapaperilla?
-
Tervehdys!
Voisiko joku neuvoa, mitä tehdä tuolle tasauspyörästölle?
Hommaa suoraan uudet painelevyt, jos ne urat on syvät. Ei ne nyt maksa kun muutaman euron.
Kannattaako uudetkin painelevyt hioa, vaikka 1000 vesihiomapaperilla?
Asiat tuleekin tässä topicissa aika selvästi ilmi KIITOS!
-
sellanen 1000-1500 paperi sopii hyvin.
-
Täysin OT mutta kenen mestarin alaisuudessa toimit :grin:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kis%C3%A4lli
Te kaikki keneltä mä kysyn neuvoo tai jotka vastaa mun kysymyksiin :laugh:
Jos tässä maassa ammattilaiset on lähinnä huhu ja vain muualla maailmassa esiintyvä ilmiö niin kaikki me täällä amatöörejä ollaan enemmän tai vähemmän.
Ehkä hait sanaa noviisi/aloittelija.
Mutta joo... ihan huvikseni tuon kysyin kun hieman huvitti.
Eli jatketaan itse aiheesta.
-
Tervehdys!
Voisiko joku neuvoa, mitä tehdä tuolle tasauspyörästölle?
Hommaa suoraan uudet painelevyt, jos ne urat on syvät. Ei ne nyt maksa kun muutaman euron.
Onko sinulla tietoa minkälainen on auto kyseessä johon kaveri tarvitsee uudet levyt :lol:
Kokeile EBAY jos löytyy, välillä voi löytyäkin.
Jerzi
-
Tervehdys!
Ongelmana on Kyosho Triumph 2WD auton kuulatasauspyörästön luistaminen. Tasauspyörästön painelevyissä on kuulista aiheutuneet urat ja tasaspyörästön saa säädettyä hetkellisesti hyväksi, kunnes alkaa luistaa. Vesihiomapaperilla ajattelin hioa urat pois vai kannattaako ostaa suoraan uudet painelevyt?
Voisiko joku neuvoa, mitä tehdä tuolle tasauspyörästölle? Kannattaako hiominen?
Tuossahan se auto lukee selvällä suomen kielellä. :wink:
-
No lukeehan se siinä joo...
Jerry kysyikin että onko sulla käsitystä minkälainen auto on kyseessä.
Ikivanha auto johon osien saaminen on jo hyvin työlästä.
Ei siis ole ihan noinvaan tehtävissä miten opastit toimimaan.
-
Ai se tarkotti miten vanha se auto on! heh. No erehyksyä sattuu. :lipsrsealed:
E. ihmettelinki miten toi nimi kuulostaa niin oudolta vaikka tunnen kyöstin autot aika hyvin, tolla seen vanhaan autoon on aika vaikee löytää varaosaa, joten mäkin yhdyn tohon Jerzin EBAY vinkkiin.
-
Laitetaan nyt tänne kun en uutta aihetta tämäntakia viitsi tehdä, eikä haullakaan oikeen löytynyt..
Elikkä miten tunnistan karbidi diffinkuulat? Kun eikös näitä ole teräksisinä ja keraamisina myös..?
Ja entäs mistä tiedän koska kuulat on vaihto kunnossa? Kuuluuko ne kulmikkaiksi vai miten..?
Mittailin mikrometrillä ja suurinosa oli 2,37mm. Kyseessä siis asson diffinkuulat 3/32 = 2,4mm?
-
Keraamiset kuulat ovat yleensä tummia (http://www.racingfactory.fi/tuotteet/JAAD-RACING/JDRDB240-JAAD-Racing-332-24mm-Ceramic-Diff-Ball-Set-12-pcs-101918) ja teräskuulat vaaleita. Keraamiset kuulat ovat erittäin kovia mutta hauraampia kuin teräskuulat. Jos keraaminen kuula näyttää vain ehjältä niin ei muuta kuin kovaa ajoa. Teräskuulan saa kyllä paljon tai liian kireällä diffillä ajamalla vaihtokuntoon jolloin kuula ei pyöri pöydän päällä tasaisesti.
-
Turha mielestäni kuulia on "tönärillä" mittailla vaan tärkeämpää on pyöreys.
Teräskuulat kuluvat ja lopettavat pyörimisen.
Kuulat irti, putsaus ja testaat kuulat lasinpalan päällä (käsipeili äidiltä lainaan) helposti pyöriviä voi vielä käyttää ja loput roskiin.
-
Neuvokaapa aloittelijaa. Jerry mainitsi, että keraamisilla kuulilla oleva painelaakeri olisi paras. Ovatko painelaakerit yleensä automerkkikohtaisia, vai voiko hankkia minkä tahansa 3mm reiällä ja 1/10 auton tasauspyörästöön tarkoitetun painelaakerin?
Minulla on hankaluuksia saada CatSX:n takadiffi herkäksi. Diffissä on yhden kesän ajetut kuulat ja levyt, myös Pulley (en tiedä suomenkielistä nimeä, mutta kyseessä siis ratas, johon kuulat tulevat) on kesän aikana vaihdettu. Pulleyssa olin kyllä huomaavinani pientä kulumaa ja kuulien rei'istä löytyi likaa aina tietyltä reunalta. Tämä olisi varmasti syytä vaihtaa? Painelaakerin kunnosta en osaa sanoa mitään. Tilanne on kuitenkin se, että diffiä joutuu kiristämään aika lailla, jotta se ei luistaisi, mutta samalla katoaa myös herkkyys. Jos pyöritän vain yhtä takarengasta auto ilmassa, kaikki renkaat pyörivät. Näin ei kai tulisi olla?
Tomi
-
Ovatko painelaakerit yleensä automerkkikohtaisia, vai voiko hankkia minkä tahansa 3mm reiällä ja 1/10 auton tasauspyörästöön tarkoitetun painelaakerin?
Minulla on hankaluuksia saada CatSX:n takadiffi herkäksi. Diffissä on yhden kesän ajetut kuulat ja levyt, myös Pulley (en tiedä suomenkielistä nimeä, mutta kyseessä siis ratas, johon kuulat tulevat) on kesän aikana vaihdettu. Pulleyssa olin kyllä huomaavinani pientä kulumaa ja kuulien rei'istä löytyi likaa aina tietyltä reunalta. Tämä olisi varmasti syytä vaihtaa? Painelaakerin kunnosta en osaa sanoa mitään. Tilanne on kuitenkin se, että diffiä joutuu kiristämään aika lailla, jotta se ei luistaisi, mutta samalla katoaa myös herkkyys. Jos pyöritän vain yhtä takarengasta auto ilmassa, kaikki renkaat pyörivät. Näin ei kai tulisi olla?
Tomi
Catista yksi diffiyksilö alkoi aina luistamaan. En keksinyt syytä.
Kannattaa kokeilla ottaa pois toinen prikka laakereiden välistä, tai vaihtaa ne ohuempiin 0.5mm > 0.2mm.
Täten saa diffin herkemmäksi, sellainen tullut mieleen että prikat/prikka pakottavat diffilevyt liian kauas kuulista, jolloin se ruuvi pitää vetää älyttömän tiukalle.
Ja kun joutuu heti kiristämään liian tiukalle niin se tuhoaa painelaakerin.
Catissä, ainakin hiilikuituversiossa, tulee keraamiset kuulat ja painelaakeri. Mittojen puolesta ainakin Xrayn ja Schumin painelaakerit on samankokoiset.
Pulley = hihnapyörä, jota ei välttämättä tarvitse vaihtaa mutta vaihda ainakin uudet levyt ja hio ne. Hihnapyörän puhdistamiseen piippurassit on oivallinen työkalu.
-
Paloi päreet tuon lazerin kanssa kun diffit ei pysy tiukalla.
Meneekö ajo ominaisuudet kuinka huonoiksi jos tukkii diffit täyteen pikaliimaa?
-
Tulee aika venkula ajaa jos lukitset diffit. Jos diffi löystyy niin joko se on väärin kasattu tai painelaakeri on rikki, lähes poikkeuksetta löystyvissä diffeissä painelaakerin painelevyt on murtuneet liiallisen kiristyksen takia ja silloin diffi löystyy nopeasti.
-
infernooo: Yritä saada edes toinen diffeistä toimimaan normaalisti ja laita se taakse. Huonomman diffin voi laittaa kireäksi säädettynä eteen niin toimii ihan ok noinkin.
-
Noniin, nyt on tehty neuvojen mukaan;
Hioin diffilevyt ensin 1000 -karkeudella, sitten 1500. Hiomanesteenä käytin aseöljyä. Levyistä tuli varsin kiiltävät, melkein kuin peilit.
Moni kehui keraamista painelaakeria ja moni moitti tavallista, joten olihan se testattava sitä keraamista... TOIMII! (Painelaakeriin tietty sinne kuuluva painelaakerirasva.)*
Diffistä tuli ensimmäistä kertaa varsin pehmyt, erittäin "smooth" :azn:
"Rouheudesta" ei tietoakaan!
-
Nyt tarviis neuvoja enempi tietäviltä. Autona tamiya durga ja sen kuuladiffit. Diffit on nyt purettu ja kasattu 5-6 kertaa eri kokoonpanoilla ja niistä en ole kertaakaan saanut hyvää. Periaatteessa kaikki on vaihdettu:levyt, pulley, kuulat keraamiset (jaad) ja metalliset, painelaakeri (jaad), diffin ulostulot, diffin jousi. Ainut mitä en ole vaihtanu on diffin kiristävä ruuvi ja mutteri ja diffi on ei vieläkään ole hyvä. Diffi luitaa ka kun alkaa pitämään niin diffin on todella jähmeä. Rasvana on hudyn super diff grease ja painelaakerissa hudyn musta tahna. Tähän asti on diffit onnistu 100% hyvin mut nyt on sormet rannetta myöten suussa tän asian suhteen. Eihän tälläinen kuuladiffi ole komin monimutkainen toiminnaltaan mutta harmaita kutreja tästä alkaa kohta tulla. Keksiskö joku missä vika?
-
Villi veikkaus, että mutteri pyörii tyhjää :huh:
-
Villi veikkaus, että mutteri pyörii tyhjää :huh:
Ei se mutteri pääse pyörimään tyhjää kun siinä muovikäikäleessä kiinni joka on taas kanitettu ulostulon hahloihin ja mutterissa on jengat ok.
-
Onko oikeen kokoset kuulat varmasti?! Voidaan kattoo tarkemmin baanalla kanssa... Nyt hyvät Uudet Vuodet!
-
Muutaman kerran olen hakannut päätä seinään ja yrittänyt tehdä diffin kyseisellä Dipl. Ins. J.H. -rasvalla. Joka kerta on joutunut palaamaan Asson diffirasvaan kun ei vaan toimi. Viimeksi näin kävi TRF511:n kanssa ennen Isomyyrin WJ-kisaa.
-
Onko oikeen kokoset kuulat varmasti?! Voidaan kattoo tarkemmin baanalla kanssa... Nyt hyvät Uudet Vuodet!
Kuulat on 3mm jotka on oikeen kokoiset. Olen ne vielä varmuudeks mitannut digi mauserilla.
-
Muutaman kerran olen hakannut päätä seinään ja yrittänyt tehdä diffin kyseisellä Dipl. Ins. J.H. -rasvalla. Joka kerta on joutunut palaamaan Asson diffirasvaan kun ei vaan toimi. Viimeksi näin kävi TRF511:n kanssa ennen Isomyyrin WJ-kisaa.
Tätä pitää kokeilla. Auton edellinen omistaja sanoi kasanneensa diffit asson rasvalla ja sillä oli kuulemma toiminut hyvin.
-
Muutaman kerran olen hakannut päätä seinään ja yrittänyt tehdä diffin kyseisellä Dipl. Ins. J.H. -rasvalla. Joka kerta on joutunut palaamaan Asson diffirasvaan kun ei vaan toimi. Viimeksi näin kävi TRF511:n kanssa ennen Isomyyrin WJ-kisaa.
Tätä pitää kokeilla. Auton edellinen omistaja sanoi kasanneensa diffit asson rasvalla ja sillä oli kuulemma toiminut hyvin.
Minullakaan ei oikein onnistunut diffin kasaaminen sillä Hudy Super Diff Greasella. Sillä Hudyn perus Diff Greasella onnistuin paljon paremmin. Parhaat tulokset olen saanut aikaan Asson rasvalla kuitenkin. Tosin tuntuu, että Hudyn rasvalla ei tarvitse ihan niin usein availla diffiä uudestaan.
-
Jaah, kysytään täälläkin, miten paljon sigun mukasen krossin diffiä pitää kiristää?
-
Jaah, kysytään täälläkin, miten paljon sigun mukasen krossin diffiä pitää kiristää?
Silleen että se ei luista mutta on herkkä :) Eikö ollu tyhjentävä vastaus.
Eli kiristää niin että tuntuu herkältä, ja ei luista kun slipperi on tarpeeksi kireellä.
-
Mistä tiedän, että se ei luista?
-
Mistä tiedän, että se ei luista?
Otat renkaista käsin kiinni, pyörität spurrista ja katot että kytkin luistaa, eikä diffi. Tai sitten niin että pidät toisesta renkaasta ja spurrista ja pyörität toista rengasta. Slipperin pitäs luistaa eikä diffin.
-
Muutaman kerran olen hakannut päätä seinään ja yrittänyt tehdä diffin kyseisellä Dipl. Ins. J.H. -rasvalla. Joka kerta on joutunut palaamaan Asson diffirasvaan kun ei vaan toimi. Viimeksi näin kävi TRF511:n kanssa ennen Isomyyrin WJ-kisaa.
Tätä pitää kokeilla. Auton edellinen omistaja sanoi kasanneensa diffit asson rasvalla ja sillä oli kuulemma toiminut hyvin.
Voihan sulla olla liikaa rasvaa diffissä.
Ite äsken väsäsin diffiä läjään ja oli aika saman kaltaiset oireet kun sun diffissä. Auttoi kun tein uudestaan vähemmällä rasvalla.
-
Mikäs on porukan mielestä tällähetkellä se paras rasva kuuladiffiin?? Edelleen asson rasva? Markkinoille kun on tullut paljon uutuuksia, hudy ja v-dezing yms ?
-
Nykytehoilla aina jäykempi on parempaa. Ja esim toi hudy on tosi löysää, joten lentää samantien kuulista. Monet käyttää Schumin rasvaa, koska tarpeeks jäykkää. Tota V-dezingii pitää testata jossain vaiheessa.
-
Mielestäni kaksi parasta on Schumi ja V-design. Schumi takuu hyvä heti alkujaan, mut ehkä "ohenee" aika pian kun taas V-dezign alkuun vähän paksua mutta sisäänajon jälkeen sika smoothi ja pysyy hyvänä kauan. Hudyllä ei tee mitään... :shocked:
-
Schumi... maltillinen sisäänajo hieman kireällä diffillä ja siinä se.
-
Itse olen katsellut YouTuben antia, ja yksi selkeimmistä tuli vastaan rctechin kautta.
Uskoisin että tuon kasaamisen kanssa pärjää, mutta se säätäminen on hankalaa, siis se että milloin diffi on "tarpeeksi" kireä mutta silti sopivan "smooth"...
Tähän kannattaa varmasti tutustua, ainakin näin aloittelijan silmin helposti ymmärrettävää antia...
"How To Properly Build and Break In A Ball Differential and Slipper Clutch" Part 1 (http://www.youtube.com/watch?v=IIYPol1udUo#ws)
-
Hudyllä ei tee mitään... :shocked:
Samaa mieltä siellä tehtaalla taidetaan olla. Viime talvena pistin uuden T3:en nippuun ja koska diffi oli valmiiksi kasattu niin ne edes viitsinyt avata sitä vaan pistin kiinni, stanulla kun mentiin niin tuntui tarpeeksi herkältä eikä luistanut. Diffi avattiin vasta kun se alkoi olemaan hieman rapean oloinen, olisiko ajettu joku 30 stinttiä. Oli sitten pikkasen huuli ympyriäisenä kun totesin että diffissä ei ole rasvaa missään, ei kuulissa, ei levyissä eikä painelaakerissa. Aika hyvin tollanen pelitti kuivanakin, ehkä siksi kun sinne ei oltu laitettu Hudyn rasvaa... :grin:
-
Vielä kertauksena hyvä video kuuladiffin kasaamisesta.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=bv3AC-Jjhbk# (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=bv3AC-Jjhbk#)!