Äänestys

Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?

1) 17t
13 (21.3%)
2) 19t
5 (8.2%)
3) 8,5R
43 (70.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 60

Äänestys päättynyt: 28.08.06 - klo: 11.05

Kirjoittaja Aihe: Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?  (Luettu 14867 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #30 : 01.09.06 - klo: 10.06 »
Se on hienoa että tulee uusia koneita mutta kun tämä
ala taitaa olle niin kehityksen vaiheessa että joka vuosi tulee
uutta moottoria ja säädintä. Joten moni vuotista
sääntöä me Suomessa tuskin saadaan aikaiseksi.

Joten ehdottaisin että otetaan vaan nuo 8,5 koneet vaan
heti käyttöön ja ajetaan niillä myös ensi vuosi.

Ensi syksynä katsotaan mikä on taas tilanne. Jos silloin siirrytään
tuohon X11 sopivaan kokoon niin ei se varmaan mahdoton
muutos ole. Sehän tarkoittaa että hieman hitaampia koneita
vapautuu halvalla uusille harrastajille ja kärki porukalle
joka a-finaali paikoista ajaa yhden koneen uus hankinta
ei liene mikään ongelma (vaihtavat autonkin joka vuosi uuteen).
Säätimethän on silloin jo kärki porukalla harjattomat.

Tämä tietenkin alettais jo heti Mäntsälästä
niin päästää heti ajamaan kisaa niillä vehkeillä
millä ajetaan ensi vuonna kisaa.

Unohtamatta tietenkään että 17t koneilla sovitulla
ja merkatulla ennakolla saa ajaa vielä ensi vuoden.

ps.
Monivuotisista säännöistä tuli mieleen että
rengas sääntö ainakin vois olla monivuotinen.
Eli jatkettais samalla renkaalla.
(Karting puolella luokitus säännöt aina 3 vuotisia)


Lasse
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa sv

  • Jäsen
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #31 : 01.09.06 - klo: 10.49 »
Onko kellään konkreettista kokemusta miten hyvä 17t kone vapaalla ennakolla pärjää 8,5r tai 7,5r koneille kierrosajoissa? Olisi hyvä jos joku kertoisi kokemuksistaan jos on näitä testannut? Paperillahan nuo ilmeisesti ovat aika samalla viivalla mutta miten käytännössä?

Jos ensikaudella ajetaan sekä hiilellisillä että hiilettömillä niin onko tarvetta asettaa 17t koneisiin mitään kiinteää rajaa ennakolle?

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #32 : 07.09.06 - klo: 10.57 »
Ei muilla sitten ole yhtään kokemuksia 8.5r koneista ?

No meillä oli eilen ensimmäiset ajot Turun matolla siten
että 2:ssa autossa oli 17t koneet ja meillä oli tuo 8.5 ensi ajossa.

Toisena 17t koneena oli DC ja ennakkona 6 mm jolloin näytti
siltä että 17t koneet olis ollut n 0,2 sekkaa nopeampia
kuin vastaava auto 8.5r harjattomalla koneella.
Toki asiaan vaikutti renkaat, säädöt ja muutkin asiat.
Mutta siinä miellessä oltiin samalla viivalla että
kaikki testi autot olivat saman merkkisiä ja mallisia autoja.
Joilla kaikilla on FTT sarjaa ajettu.

Asiaan vaikutta kyllä vielä se että 8.5 oli liiaan
pitkällä valityksella (Huomasin kotona kun otin Exceli auki).

Joten 8.5r ei mennyt vielä parastaan mutta ei mennyt
tuo DC konekkaan kun siinä oli ennakkona tuo 6mm.

Toki kun oltiin Runosmäessä niin autojen nopeudet
ei pääse yhtä kovaan vauhtiin kuin yleensä FTT radoilla johtuen
pienestä tilasta ja "liukkaista" matoista joten
nämä "voimasuhteet" voi olla toisin päin kun mennään
enemmän isoa kovaa.

Mutta tälläisiä tarinota Turuust 8.5r koneesta.
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #33 : 12.10.06 - klo: 21.29 »
Onko tällä rintamalla kuulunut mitään uutta?
Sponsored by own wallet

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #34 : 12.10.06 - klo: 21.32 »
Ainakin sitä että LRP lopettaa 8,5R koneiden valmistuksen, uudet X11 sarjan koneet kun alkavat 7,5R:stä alaspäin...

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #35 : 12.10.06 - klo: 21.43 »
Tulevan lauantain kerhokisoista ja seuraavan viikon kapinoista saadaan kilpailutilannekokemuksia. Meidän kerhossa nähdyn perusteella ainakin LRP:n vauhti riittää hienosti 17-lankasille.

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #36 : 18.10.06 - klo: 15.45 »
Mikäs kuvio on nyt kun ainakin LRP:llä 8,5R koneet jää pois mallistosta. Novakin tulevaisuudesta ei ele tietoa. Mikäli Novakin moottori olisi ainoa myynnissä oleva 8,5R kone, olisi Prostockista tulossa melkein yksityyppiluokka.

Näin ollen, jos Prostockissa halutaan mennä harjattomiin, niin pitäisikö sallia pieni nopeuksien nousu ja sallia 7,5R koneet? Tuli sekin mieleen, että ensi kaudella saisi ajaa 17T hiilellisillä ja 8,5R hiilettömillä vaan ei sekään liene oikeudenmukaista jollei 8,5R hiilettömiä enää ensi kaudella myydä jolloin kaikilla sitä haluavilla ei olisi mahdollisuutta kyseisen moottorin hankkimiseen.

--
Timo

Poissa Jani S

  • Veteraani
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #37 : 18.10.06 - klo: 20.19 »
Eiks se olis ihan hyvä jos olis pro stockis ykstyyppi kone. Vähemmän testattavaa = halvempi luokka. Mulle kyl henk. kohtaisesti kävis oikein hyvin toi 7.5 LRP kone, mut mieluusti yks tyyppi koneena ettei tarvi alkaa mitään novak ym testailemaan. Tärkeintä olis saada pro stock mielestäni ykstyyppi kone ja mielellään harjaton, ei sil niin väliä mikä se on kunhan kaikille sama..

Poissa Stonde

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #38 : 22.10.06 - klo: 23.28 »
Annoin ääneni hiilettömille, koska:

Uusille kuskeille varmaankin huolettomin ja halvin kun ei tarvitse sorveja ostaa ja isoja kasoja hiiliä ja ankkureita yms.

Ja vielä ehkä vai vuodeksi! kun hiilettömät kuitenkin tulevat.

Varmaan hiilettömiäkin paukkuu mutta saahan noita :wink:
RS5 Modelsport | Modellsport IT | PowerHD

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #39 : 23.10.06 - klo: 16.18 »
Kokeilin viikonloppuisissa Kapinoissa ajaa molemmilla.
17-lankaisella hiilikoneella ja 1* LRP hiilettömällä.

17-lankaisella ajelin Orionin V2 päädyllä ja sprint hiilillä.
Puheet kasallisista hiiliä per kisa voi kyllä unohtaa, ajoin
ensimmäisillä hiilillä syksyn treenit ja lauantain kilpailuissa.
Toisilla ajoin sunnuntaina ja ne ovat edelleen kuin uudet.
Tietysti pehmeempiä tai vanhan mallisia hiiliä voi kokeilla
myös, mutta tämä tuntui olevan ihan tarpeeksi tehokas kokonaisuus.
Sorvauksen tarve ei myöskään ollut kovin suuri, ainahan sorvattu
on parempi tietysti kuin hieman käytetty.

Kokeilin myös perinteisen V2 kannun lisäksi 4-magneettista, jossa
on huomattavasti vähemmän moottorijarrua, joka auttaa ihan
liukkaimmilla radoilla, jos ajaa onewayllä spoolin sijaan.
Orionin kannu tuntui nopeammalta, 4-magneettinen hieman
tehottomalta mutta helpommalta ajaa.

LRP hiilettömällä ei alku tuntunut vakuuttavalle. Radalle laitettu auto
jäi viivalle kun pinjoni oli "väärässä kohtaa", joten varikolla pinjoni
säädettiin kohdalleen ja siinä se pysyi taas kierroksen. Syy tähän outoon
siirtymään löytyi, kun moottori avattiin roottorin magneetti oli irronnut
akselilta ja vaikka auto liikkui vielä kitkan voimalla, niin akseli liikkui
niin, ettei pinjoni osunut isorattaaseen.

Moottori korjattiin ja radalle. Tuntuma vastasi enemmän 17-lankaista
4-magneettisella kannulla, jossa tuntuma on rauhallinen ja potku
pehmeä. Auto kuitenkin kulki tällä hieman varovasti vielä valitulla
välityksellä ihan muiden hiilikoneiden tahtiin vai selkeä potku ja raivo
oli poissa. Autolla ja hiilettömällä oli helppo ajaa varma 5 minuutin tulos
ja se vastasi aiemmin ajettua 4-magneettisen tulosta osuen samalle
sekunnille tuloksessa.
Moottori oli varustettu siilillä ja pienellä tuulettimella, joten suuremmalla
tuulettimella ja omalla moottorilla olisin ajanut pidemmällä välityksellä ja
hieman reippaammin joten tulos olisi voinut parantua vielä useamman sekunnin.

Lopuksi ajoin vielä Orionin kannulla joka siis on 2-magneettinen hieman
reippaammin ja 4-5 sekunttia kovemman tuloksen ja 0.2 kovemman
kierrosajan, mutten säästellyt taikka ajellut pehmeästi kuten lainatulla
hiilettömällä.

Hieman enempi testiä vaikka kotiradalla niin olisi helpompi tietää todelliset
rajat myös hiilettömälle, mutta tuntui siltä että tuolla 1*
pystyisi ajamaan samoihin kuin hiilellisellä koneella. Ongelmana tässä
taitaakin olla vielä se, ettei kyseistä moottoria enää ensivuonna
valmisteta, vaan sen korvaa uusi kireämpi versio, joka varmasti
pärjää kyllä 17-lankaiselle hiilikoneelle, mutta alkaa olla harrastajalle
jo hieman liian tehokas nykyisillä akuilla ajettaessa. Ajelin jo näillä
nykyisillä 17-lankaisilla noin viritetyn b-finaalin loppupään tuloksia ja ihan
vertailun kestäviä kierrosaikoja, joten tehoa on kuin hieman
heikommassa viritetyssä, vaikka rata oli pitävä ja nopea.

En tiedä auttaako tämä tulevissa valinnoissa, mutta näin pikaiset
kokemukset ovat kaikkien nähtävillä.
Kiitokset testistä Team Hiltusille.

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #40 : 24.10.06 - klo: 16.44 »
Moro,

Kisoista kotiin ajellessani tuli sellainenkin vaihtoehto mieleen, että mikäli EFRA:n kokouksessa päätetään siirtyä siihen neljän kennon akkuun turisteissa, niin prostock luokassa olisi varmasti toimiva paketii 7,5R kone 4-kennolla. Teppo taisi kapinoissa jotain puhua, että 17T koneetkin ovat "harrastelija" luokkaan vähän liian nopeita ehkä, tuollainen 7,5R harjaton 4-kennolla voisi olla hieman nykyisiä moottori- ja akkupaketteja hitaampikin.

Harva sitä 4-kennon akkua turistiin kannattaa, mutta mikäli se EFRA:n kokousessa päätetään ottaa käytöön, niin eiköhän se kannattaisi hyödyntää niin hyvin kansallisissa kisoissa kun vain mahdollista. Olisi todella raju ja iso muutos jos jo ensi kaudella Prostock kisoissa ajettaisiin 7,5 koneella ja 4-kennon akulla. Siis mikäli muuallakin siihen mennään. Tämän ansioista autojen painoja voisi pudottaa joka tarkoittaisi sitä, että renkaille tuleva rasitus kaarteissa pienenee jolloin renkaiden repeily vanteelta vähenee ja renkaiden liimaustarve vähenee. Myös renkaiden kuluminen pienenee joka oli jo viime kaudella ulkokisoissa todellinen ongelma. Mikäli 7.5R kone 4-kennon akulla olisi vähän nykyisiä prostock kalustoja hitaampi yhdistelmä, vähentäisi se entisestään renkaiden kulumista ja repeilyä vanteelta. Tämä siis toisi jonkin verran säästöä myös rengaskuluissa. Käsittääkseni prostock-luokan pitäisi olla kohtuu edullinen ja nämä valinnat tuntuisivat maalaisjärjellä ajatellen laskevan kustannuksia ja helpottavan harrastamista kun renkaiden kulutus ja typerä liimaaminen vähenee.

Vielä eräs merkittävä säästö muodostuisi akuista, 4-kennon akkuun siirtymisellä prostock-kuskit saisivat 3 akkua entisen kahden akun hinnalla.

Olisi tästä se etu, että tällöin Prostock luokkaa ja C-12 luokkaa voisi ajaa samoilla akuilla. Toisaalta crossiin pitäisi olla eri akut jollei näidenkin akkusääntö muutu.

Joten eiköhän tässä kannata odottaa sinne EFRA:n kokoukseen asti ja katsoa mitä siellä päätetään ja miettiä asiaa sitten enempi. Kunhan halusin tuoda tällaisen näkökannan esille.

--
Timo

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #41 : 24.10.06 - klo: 19.27 »
Mitä tulee tuohon 4 kennoon siirtymisestä, niin tällä hetkellä autojen alustat ja niiden toimivuus on suunniteltu toimimaan 6 kennon tuoman painon kanssa, joten 4 kennoon siirtyminen näin nopealla aikavälillä on käytännössä mielestäni mahdotonta ja 6 kennoa ainut vaihtoehto TSP-10 luokan osalta ensi kaudelle. 2 "puuttuvan" kennon korvaaminen vastaavilla painoilla taikka kytkemättömillä kennoilla on tietysty mahdollista, mutta kuullostaa kovin keinotekoiselta ja jalostamattomalta ratkaisulta.

Eli käytännössä kun tältä osin näen 6 kennoa ainoana vaihtoehtona ainakin ensi kautta silmällä pitäen, niin sen pohjalta myöskin sitten muodostan mielipiteeni moottoreista ensi kaudelle. Kuten Teppo totesikin, niin Vector 1-star (225W) kone oli kilpailukykynsä puolesta about samoissa kuin mitä tappiin asti viritetyt 17T koneet. Novakin harjaton "8,5R" joka tunnetaan myöskin koodilla SS5800 (196W) kone, joka myöskin oli kapinoissa sallittu mutta käsitykseni mukaan sitä ei kukaan kokeillut, on tehoiltaan hieman miedompi yhdistettynä LRP:n säätimeen. Eli käytännössä siis harjattomia vaihtoehtoja on nämä kaksi ja näiden kummankin valmistus lienee jo tällä hetkellä loppunut. Käytännössä siis 1-star koneella päästään samoihin tehoihin kuin mitä 17T lankasella ja Novakilla sitten hieman hiljempaa. Mikäli joku tälläisen 1-star koneen jo omistaa, niin hänelle koituisi pieni etulyöntiasema sen suhteen, koska kaikilla kanssakilpailijoilla ei välttämättä ole mahdollisuutta samaa konetta enää hankkia.

Kuten ylempänä mainittu, niin kyseisten moottorien saatavuus on erittäin huono ja mikäli laitteita olisikin tällä hetkellä saatavilla, niin niitä ei todennäköisesti ole ensi kauden puolessa välissä. Vaikka kaikki kerkeisivät omansa ostaakin, niin laitteiden rikkoutuessa korvaavan moottorin löytyminen saattaa olla haasteellista. Ainakin itse olen laittanut merkille että harjattomia moottoreita sekä säätimiä on hajonnut kauden aikana merkittävä määrä ja tämän takia laitteiden keston varaan ei mielestäni kannata laskea.

Tehokkaampien harjattomien salliminen taas ei enää ole luokan tarkoituksen mukaista, joten en näe mitään mahdollisuutta miten TSP-10 luokkaa voitaisiin ajaa harjattomilla ensi kaudella.

Tästä sitten päästäänkin 17T ja 19T moottoreiden väliseen keskusteluun. 17T moottoreita on väitetty vaikeiksi saada, kalliiksi ajaa sekä liian nopeiksi. Tässä varmasti onkin jotain totuutta pohjalla, koska kyllähän se ankkuri yleensä 5 min jälkeen näyttää aika värikkäältä ja sen myötä sorvaaminen tapahtuu jokaisen hiitin jälkeen lähes poikkeuksetta. Mikäli tässä samassa yhteydessä vielä vaihtaa hiilet, niin toki sitten yhdelle hiitille tulee hintaakin. Kuten Teppo totesikin, niin hiilien kuluminen on vältettävissä ja näin ollen en hiiliä näe kustannuksena joista pitäisi olla huolissaan. Jos katsotaan tältä kaudelta muutamaa todella nopeaa kuljettajaa (Mustonen & Södergård), niin käsitykseni mukaan heistä ensimmäinen ajoi useammat kisat samoilla hiilillä (hopeisilla) ja toinen taas sitten erään nimeltä mainitsemattoman valmistajan päädyllä, jossa hiilet tulevat 45 asteen kulmassa kulumisen estämiseksi ja näin ollen on syytä uskoa että hiiliä ei paljoa kulunut.

Mitä tulee taas itse koneiden hintoihin. "Nopea" 17T lankanen kone maksaa saman mitä nopea 7T moottorikin. Mikäli siirryttäisiin 19T koneihiin, niin ei ole mitään takeita että niiden hinnat olisivat yhtään sen halvempia. 19T koneita toki on maailmalla enemmän vastaavissa luokissa käytössä, mutta se ei kuitenkaan sinänsä vielä ole tae siitä että hinnat tulisivat olemaan Suomessa halvempia suhteessa pienempien tilauserien myötä. 19T moottorin kuluminen tulisi mitä todennäköisimmin olemaan ihan samaa luokkaa kuin mitä 17T moottorinkin mikäli ennakko ei olisi kiinteä ja näin ollen 19T koneisiin siirtymisessä en näe kustannussäästöä. Sen sijaan toki kaikkien kuskien tulisi ostaa uudet 19T koneet sekä tietysti testata mikä olisi nopea kombinaatio ensi kaudelle, johon ei kuitenkaan hirveästi ole aikaa tällä hetkellä. Käytännössä siis päätös tästä olisi jo pitänyt tehdä aikasemmin, jotta jälleenmyyjät olisivat voineet varautua tilanteeseen ja moottorit näin ollen olisivat jo saatavilla kuljettajille.

17T koneiden saatavuus mielestäni ei ole missään vaiheessa ollut ongelma. Kilpailukykyisiä koneita on ollut saatavilla useammalta jälleenmyyjältä jatkuvasti ja itse en ainakaan ole vielä törmännyt tilanteeseen missä olisi pitänyt "arpoa" millä koneella ajan seuraavissa kilpailuissa saatavuudesta johtua. Jos taas mietitään 19T koneiden saatavuutta, niin tullaan samaan asiaan kuin mitä ylempänä sanoinkin. Tämän päätöksen kanssa ollaan pahasti myöhässä mikäli ensi kaudella meinataan 19T koneilla ajaa. Koneiden saatavuus taitaa olla aika pitkältikin nolla tällä hetkellä mikäli jotain 20 euron pilipalikoneita ei lasketa. Tietysti koneita saadaan tilaamalla varmaan suhteellisen nopeasti tietyiltä valmistajilta, jotka ovat koneita tuottaneet jenkkeihin tms muihin maihin missä 19T koneilla ajetaan kilpaa.

Kun kaksi vuotta sitten muutettiin sääntöjä siten että TSP-10 luokka luotiin ja yli 18 vuotiaat siirrätettiin vakioluokasta pois, niin päätös tehtiin todella hyvissä ajoin. Muistaakseni kauden 2004 viimeisestä kilpailusta ei ollut kulunut muutamaa viikkoa pidempää kuin asiasta tiedotettiin. Näin ollen jo Kapinoissa ajettiin TSP-10 luokka. Tällöin kuljettajilla oli hyvin aikaa valmistautua kaluston osalta seuraavaan kauteen ja uuteen luokkaan. Jos nyt tässä vaiheessa aletaan sääntöjä muokkaamaan, niin aikaa jää 2 kuukautta valmistautua, joka mielestäni ei ole tarvittava määrä.

17T koneiden nopeudesta vielä. En itse koe että 17T kone olisi liian nopea. Toisaalta koneen ominaisuudet antavat hieman anteeksi mikäli käytössä ei olekaan ihan tuoreimmat akut. En ole testannut 19T koneita, mutta mitä olen keskustellut ulkomaalaisten kanssa, niin 19T koneilla ajettaessa akkujen merkitys on huomattavasti suurempi hitaamman kiihtyvyyden ja näin ollen tuskaisen mutkasta lähtemisen suhteen. Tämän perusteella pelkäänkin, että 19T koneisiin siirtyminen aiheuttaa "paineita" kuljettajille akkujen puolelle ja näin ollen kustannukset lisääntyvät akkupuolella. Sama koskee sinänsä harjattomia, koska jos (esimerkiksi) 1-star ja Novak 8,5R koneet sallitaan ja näistä ilmeisesti 1-star on silloin se kone jolla kaikki päätyvät ajamaan (mikäli jostain saavat), niin kaikki ovat moottorin puolesta samalla viivalla ja tehojen suhteen erot tehdään akuilla. Toki akuilla on tälläkin hetkellä merkitystä, mutta ei vastaavissa määrin jotta paineita akkujen jatkuvaan uusimiseen olisi.

Tässäpä siis muutamia mietteitä asian suhteen..

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #42 : 24.10.06 - klo: 19.47 »
Harjattomista vielä sen verran, että kuten aikaisemmassa viestissäni annoinkin ehkä jossain sivulauseessa ymmärtää, niin harjattoman säätimelläkin on eroa. Mikäli vain tietyt harjattomat koneet sallitaan, niin tietysti tässä tapauksessa säätimelläkin pystytään tekemään eroa. Jos vaikka verrataan Sphere ja Sphere Competition säätimien eroja, niin voidaan huomata että ensin mainitulla jännitteen tippuminen on 0.035V per vaihe ja toisella taas 0.018V per vaihe. Eli siis tämän perusteella koneen ollessa vakio tehdään eroja sitten taas muulla elektroniikalla. Vaikka ero onkin hyvin marginaalinen näiden kahden välillä, niin tuotekehitys on jatkuvaa ja ensi kaudella varmastikin tullaan jossain vaiheessa näkemään taas uusi säädin missä speksit ovat parantuneet ja näin ollen erot säätimien välillä kasvavat.

Kuten sanoinkin niin ero on marginaalinen, mutta kun koneiden kanssa ollaan tässä tapauksessa samalla viivalla niin toki silloin varsinkin isoilla baanoilla ero voi konkretisoitua suoralla uudemman säätimen eduksi. Tämä taas syö pohjan niiltä kustannussäästöiltä joita harjattoman pitäisi tuoda, koska jos ero on konkreettinen, niin silloin on selvää että tietyissä olosuhteissa kilpailukykyisenä pysyminen vaatii harjattomuudesta ja samasta moottorista huolimatta taloudellisia panostuksia.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #43 : 24.10.06 - klo: 19.52 »
Lainaus käyttäjältä: "copter"
Harjattomista vielä sen verran, että kuten aikaisemmassa viestissäni annoinkin ehkä jossain sivulauseessa ymmärtää, niin harjattoman säätimelläkin on eroa. Mikäli vain tietyt harjattomat koneet sallitaan, niin tietysti tässä tapauksessa säätimelläkin pystytään tekemään eroa. Jos vaikka verrataan Sphere ja Sphere Competition säätimien eroja, niin voidaan huomata että ensin mainitulla jännitteen tippuminen on 0.035V per vaihe ja toisella taas 0.018V per vaihe. Eli siis tämän perusteella koneen ollessa vakio tehdään eroja sitten taas muulla elektroniikalla. Vaikka ero onkin hyvin marginaalinen näiden kahden välillä, niin tuotekehitys on jatkuvaa ja ensi kaudella varmastikin tullaan jossain vaiheessa näkemään taas uusi säädin missä speksit ovat parantuneet ja näin ollen erot säätimien välillä kasvavat.

Kuten sanoinkin niin ero on marginaalinen, mutta kun koneiden kanssa ollaan tässä tapauksessa samalla viivalla niin toki silloin varsinkin isoilla baanoilla ero voi konkretisoitua suoralla uudemman säätimen eduksi. Tämä taas syö pohjan niiltä kustannussäästöiltä joita harjattoman pitäisi tuoda, koska jos ero on konkreettinen, niin silloin on selvää että tietyissä olosuhteissa kilpailukykyisenä pysyminen vaatii harjattomuudesta ja samasta moottorista huolimatta taloudellisia panostuksia.


Ajatelkaas kun ajellaan viriä 4 kennolla. Voi sitä prototyyppi säätimien määrää normaali kuoriin asennettuna..... Puhumattakaan miten tiimit moottorien kanssa nysvää....
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #44 : 24.10.06 - klo: 20.22 »
Lainaus käyttäjältä: "copter"
Harjattomista vielä sen verran, että kuten aikaisemmassa viestissäni annoinkin ehkä jossain sivulauseessa ymmärtää, niin harjattoman säätimelläkin on eroa. Mikäli vain tietyt harjattomat koneet sallitaan, niin tietysti tässä tapauksessa säätimelläkin pystytään tekemään eroa. Jos vaikka verrataan Sphere ja Sphere Competition säätimien eroja, niin voidaan huomata että ensin mainitulla jännitteen tippuminen on 0.035V per vaihe ja toisella taas 0.018V per vaihe. Eli siis tämän perusteella koneen ollessa vakio tehdään eroja sitten taas muulla elektroniikalla. Vaikka ero onkin hyvin marginaalinen näiden kahden välillä, niin tuotekehitys on jatkuvaa ja ensi kaudella varmastikin tullaan jossain vaiheessa näkemään taas uusi säädin missä speksit ovat parantuneet ja näin ollen erot säätimien välillä kasvavat.

Kuten sanoinkin niin ero on marginaalinen, mutta kun koneiden kanssa ollaan tässä tapauksessa samalla viivalla niin toki silloin varsinkin isoilla baanoilla ero voi konkretisoitua suoralla uudemman säätimen eduksi. Tämä taas syö pohjan niiltä kustannussäästöiltä joita harjattoman pitäisi tuoda, koska jos ero on konkreettinen, niin silloin on selvää että tietyissä olosuhteissa kilpailukykyisenä pysyminen vaatii harjattomuudesta ja samasta moottorista huolimatta taloudellisia panostuksia.
Aina on mahdollista panostaa johonkin.

Yksityypittämällä suorituskyvyn kannalta isoja asioita, kuten esim. renkaat tai vaikka moottorit, saadaan siirrettyä panostamismahdollisuutta sellaisiin seikkoihin, mistä "rahalla tehtävät" erot ovat pienempiä. Esimerkkinä voi käyttää vaikka juuri renkaita. Kun yksityypitettiin renkaat, jäi vielä mahdollisuus panostaa vanteisiin ja insertteihin. Erilaisten vanteiden ja inserttien merkitys suorituskykyyn on kuitenkin pienempi kuin erilaisten renkaiden.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #45 : 24.10.06 - klo: 20.31 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
[Aina on mahdollista panostaa johonkin.

Yksityypittämällä suorituskyvyn kannalta isoja asioita, kuten esim. renkaat tai vaikka moottorit, saadaan siirrettyä panostamismahdollisuutta sellaisiin seikkoihin, mistä "rahalla tehtävät" erot ovat pienempiä. .


Parhaita kisavehkeitä ei rahalla saa. Jos koneet esim. koneet tai akut yksityypitetään, niin aina harrastajan asema heikkenee.

IB 4200 kennoa on nyt kolmas tyyppisarja samoissa sukissa menossa. Monesko on myynnissä. Ajatelkaa jos ei kaikilla olisi riittävästi koneessa tehoa....
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #46 : 24.10.06 - klo: 20.34 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
[Aina on mahdollista panostaa johonkin.

Yksityypittämällä suorituskyvyn kannalta isoja asioita, kuten esim. renkaat tai vaikka moottorit, saadaan siirrettyä panostamismahdollisuutta sellaisiin seikkoihin, mistä "rahalla tehtävät" erot ovat pienempiä. .


Parhaita kisavehkeitä ei rahalla saa. Jos koneet esim. koneet tai akut yksityypitetään, niin aina harrastajan asema heikkenee.

IB 4200 kennoa on nyt kolmas tyyppisarja samoissa sukissa menossa. Monesko on myynnissä. Ajatelkaa jos ei kaikilla olisi riittävästi koneessa tehoa....
Kyseessä on siis TSP-10. Missä ei pitäis olla hirveesti näitä "parhaita kisavehkeitä".

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #47 : 24.10.06 - klo: 20.38 »
Ok Kalle..vähän lipsuin :mrgreen:
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #48 : 24.10.06 - klo: 21.01 »
Olen siinä kyllä ihan samaa mieltä että "yksityypittämisessä" on hyvätkin puolensa ja tuon viimeisen viestini tarkoitus lähinnä olikin todistaa se pointti että aina on jotain mihin panostaa. Kuten sanoin niin säätimen merkitys on marginaalinen, mutta akkujen ei. Akut tässä moottorin yksityypittämisessä onkin se suurempi ongelma ehdottomasti mielestäni, koska ne siirtyvät suurempaan rooliin.

Kaudet 2005 ja 2006 ajoin itse kisat siten, että uusin akkupaketit kahdesti vuodessa. Eli siis uudet akut (3 kpl) sisälle ja toinen satsi sitten ulos. Olen ajanut 6 akulla siis FT kisat ja sitten syksyksi tietysti hankkinut taas akkuja treenejä / Kapinoita varten, mutta ne nyt eivät tietenkään liity suoranaisesti asiaan.

Eli siis kustannus akkujen osalta on ollut 6 * ~ 75 EUR (kuvitteellinen hinta) = 450 EUR. Nyt jos sitten panostus siirtyy akkuihin, niin on odotettavissa että uusiminen on tarpeellista tehdä ehkäpä jopa 2 kisan välein, joka tarkottaa siis kustannusten tuplaantumista akkujen osalta. Tähän päälle kun vielä sitten lasketaan se että joutuu hankkimaan harjattoman setin (mikäli sellaista ei entuudestaan omaa), niin kustannusten nousu on päälle 700 EUR kautta kohden.

Tietysti ei mikään ole ilmaista tässä elämässä, mutta puhutaan kuitenkin harrastajaluokasta ja käsitykseni mukaan sääntömuutosten tarkoitus olisi tässä tapauksessa alentaa kustannuksia eikä nostaa niitä.

17T koneiden vauhdista on puhuttu kovasti ja onhan se totta että kun ennakkoa ja punchia säätimestä on säädetty tarpeeksi, niin ne kulkevat sen 5 min aika hyvää kyytiä sillä tuloksella että kollektori on tosiaan aika kärsineen näköinen ja parempi kuski (Teppo) hätyyttelee virin aikoja koneella jonka tarkoituksena on olla harrastajaluokan peli.

Koska olen ollut aika laiska treeneissä ainaiseen sorvaamiseen, niin olenkin ajanut usein 12T taikka 10T ankkurilla ja lähes nolla ennakolla. Vauhti on aika pitkäli samaa. Myöskin "vapaissa harjoituksissa" olen tähän syyllistynyt muutamaan otteeseen ja vauhdin suhteen siellä huomannut saman, kuten muutama muukin jotka eivät aina 17T treeniankkuria ole jaksanut autoon sijoittaa.

Koska monen mielestä ennakko, kustannukset sekä moottorin kuluminen kulkeva käsi kädessä, niin mielestäni ratkaisua voitaisiin etsiä myöskin ennakkoa rajoittamalla. Koska virissä on menty vapaan käämityksen puolelle, niin mielestäni ei olisi mitenkään mahdotonta että ProStockia ajetattaisiin 12T ankkurilla sekä kiinteällä ennakolla. Ongelmaksi tässä tosin muodostuu se, että sopivalla ennakolla olevia päätyjä ei taida olla pahemmin saatavilla. En sitten tietä olisiko ennakkoa mahdollista rajoittaa säännöillä siten, että ennakot tarkistettaisiin moottoreista ja näin ollen ennakon pysyminen sääntöjen rajoissa olisi kilpailijan vastuulla. Tähän on varmaan kilpailun järjestäjilla jotain sanottavaa. Tosin eipä tällä kaudella noita 17T koneitakaan pahemmin taidettu purkaa / mitata laitteiston puutteen takia.

Kuitenkin jos kuviteltaisiin että meillä olisi vaikkapa 12T ankkuri, kiinteä ennakko joka olisi 0 taikka vaikkapa 1mm, niin päästäisiin melko sopiviin vauhteihin, hiilien ja kollektorin kuluminen olisi todella minimalistista, 12T ankkureiden sekä moottoreiden saatavuus on erittäin hyvä ja hinnoittelun puolesta laitteita löytyisi kyllä joka lähtöön. Kun ennakko on ajettu noin minimiin, niin silloin konetta ei myöskään koskaan olisi mahdollista viedä niin äärirajoille. Tällöin voitaisiin unohtaa kaikki föönit jotka ovat viimaikoina olleet kova trendi pimppauksen suhteen. Samoin myöskin koneiden väliset erot olisivat pienempiä ja näin ollen 20 EUR "Peak Jaguar" koneellakin olisi mahdollista ajaa kilpaa ilman että tarvitsee ekassa mutkassa katsoa ankkurin palavan. :)

Yllä olevassa skenariossa voisi myöskin olla mahdollista esim. katsastuksessa kilpailun alussa sinetöidä kone renkaiden tapaan. Eli siis koneen saisi sorvata tms huoltaa ennen kisaa ja kisan aikana pelkästään hiilien vaihtaminen ja kollektorin putsaus tikulla olisi sallittu (ei sorvilla joka menee kanavasta). Jos lasketaan normaali FT kisa eli 4 alkurää ja 2/3 finaalia -> 6/7 erää. Tuolla ennakolla ei pitäisi tuottaa ongelmaa ajaa 7 erää samalla sorvauksella. Tällöin myöskin kisan aikana se hyöty harjattomuudesta saataisiin tuotua harjallistenkin puolelle, eli ei sorvauksia enää kisan aikana.

Nämä nyt oli vain tälläisiä heittoja kuitenkin eikä mitään jalostettuja ideoita. Varmasti kuitenkin näiden pohjalta herää mielipiteitä.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #49 : 24.10.06 - klo: 21.13 »
Copterin kirjoituksessa on järkee.

Mutta, jos EFRAssa päätetään ajaa 4 kennolla? Kannattaisi miettiä miten se estetään. Nimittäin 17t luokkakin on 1:10 luokka, jota mahdollinen esitetty muutos koskee.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #50 : 24.10.06 - klo: 21.15 »
Menee jutut välineurheilun puolelle? Mites ajotaito... on varmaan edelleen olemassa ne kuskien väliset erot ja ajotaitoahan ei voi ostaa rahalla... IMHO
Sponsored by own wallet

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #51 : 24.10.06 - klo: 21.29 »
Akkujahan voi ostaa joka kisaan vaikka koneet ovat vapaatkin. Ensikaudeksi hiilikoneiden säännöt TSP:ssä ei muutu. Ainoastaan katsotaan "maailman" harjattomien säännöt, mitkä selviää 4.11. ja tämän jälkeen yritetään valita sopiva harjaton kone tai koneet siihen rinnalle.

Voimakkaasti muuttuvan akku- ja moottorisääntötilanteen takia ensi kausi tulee olemaan TSP:ssä väkisin vähän tuollainen välikausi. Kaudelle 2008 voidaan tehdä sitten pidempään ja tarkemmin harkitut muutokset. Harjatonta vaihtoehtoa kuitenkin niin monet haluavat, että mielestäni sellainen on järkevää ottaa jo ensi kaudelle.

Tuo 4 kennoa keskustelu ei tähän topicciin suoraa kuulu, mutta ei me Suomessa vielä ensi kaudella 4:llä kennolla ajeta vaikka EFRA niin päättäisi. Aivan liian iso muutos näin pienellä varoitusajalla. 4 kennoa sarja- ja arvokisoihin tulisi käytöön 2008.

Ja Cruisaajalta hyvä huomio. Ihmiset näitä autoja ajaa.

Poissa Stonde

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #52 : 24.10.06 - klo: 22.12 »
Eikös tämä TSP juuri olekin harjoittelijoiden/aloittavien aikuisten luokka?  Ei tonne stanujen sekaankaan voi viiskymppinen kaveri mennä.

Itse en ainakaan ryhdy hankkimaan mitään sorvia ja harjallisia koneita yms. mikä liittyy noihin harjallisiin ja mistä en tuon taivaallista tajua esim. joku helvetin kannu,v2 pääty, 45 asteen hiilet ja kaikkea muuta lisäksi, ei PRKL  :evil: .
Kuinka kauaksi aikaa oikein? vuodeksi"ehkä"  

Aloitin juuri lajin ja tietysti hiilettömällä helppouden takia ja kilpailukin kiinnostaisi joten ylimääräisten hankintojen/helppouden takia oisi hienoa sallia jonkinlainen hiiletön ja aivan sama millä ennakoilla/jollain säännöllä.
RS5 Modelsport | Modellsport IT | PowerHD

Poissa sv

  • Jäsen
    • Profiili
TSP-10 luokan akut kaudella 2007
« Vastaus #53 : 24.10.06 - klo: 22.30 »
Tämäkään aihe ei varsinaisesti tähän keskusteluaiheeseen liity mutta kun Mr Cale otti puheeksi nuo akut niin esitänkin kysymyksen että sallitaanko ensi kaudella TSP-10 luokassa 4200 ja 4300 mAH akut?

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Re: TSP-10 luokan akut kaudella 2007
« Vastaus #54 : 24.10.06 - klo: 23.09 »
Lainaus käyttäjältä: "sv"
Tämäkään aihe ei varsinaisesti tähän keskusteluaiheeseen liity mutta kun Mr Cale otti puheeksi nuo akut niin esitänkin kysymyksen että sallitaanko ensi kaudella TSP-10 luokassa 4200 ja 4300 mAH akut?
Kyllä sallitaan.

Kaikkissa sähköluokissa vuoden vaihteen jälkeen on käytössä seuraava akkulista.

http://www.efra.se/news/download/2006_EFRA_Batteries_06up130806_PR.pdf

Kesäkaudeksi SM-luokat sekä M4-10 vaihtavat jälleen uuden listan mukaisiin kennoihin.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #55 : 24.10.06 - klo: 23.17 »
Lainaus
Akkujahan voi ostaa joka kisaan vaikka koneet ovat vapaatkin.

Kyllä ja sen takia tuossa juuri sanoinkin aikaisemmin kirjoituksessani että 17T kone antaa ominaisuuksiensa perusteella hieman "anteeksi" tuossa suhteessa, että akkujen uusiminen ei ole niin kriittistä kuin siinä tilanteessa jos mentäisiin 19T koneisiin (johon siis ei olla menossa) taikka harjattomiin, mikäli harjaton vaihtoehto on tehoiltaan mitoitettu siten, että se on kaikille pakkovalinta.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #56 : 24.10.06 - klo: 23.19 »
Lainaus käyttäjältä: "Cruisaaja"
Menee jutut välineurheilun puolelle? Mites ajotaito... on varmaan edelleen olemassa ne kuskien väliset erot ja ajotaitoahan ei voi ostaa rahalla... IMHO

Toki näinkin, mutta onhan sillä kalustollakin merkitystä sen lisäksi kuten varmasti tiedät. Olethan sinäkin aina valinnut autoosi markkinoilta sen koneen jonka kulku on testatusti ollut nopeinta ja akut joilla hyviä tuloksia on ollut mahdollista saada. :mrgreen:

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #57 : 24.10.06 - klo: 23.43 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Voimakkaasti muuttuvan akku- ja moottorisääntötilanteen takia ensi kausi tulee olemaan TSP:ssä väkisin vähän tuollainen välikausi. Kaudelle 2008 voidaan tehdä sitten pidempään ja tarkemmin harkitut muutokset. Harjatonta vaihtoehtoa kuitenkin niin monet haluavat, että mielestäni sellainen on järkevää ottaa jo ensi kaudelle.

On toki selvää että epäselvässä / avoimessa tilanteessa on vaikeata suunnitella asioita pidemmälle, mutta jos nyt ensi kausi on joka tapauksessa välivuosi ja kaudelle 2008 tulee suurempia muutoksia johtuen näistä spekulaatioista 4 kennon jne suhteen, niin eikö olisi järkeä mennä sillä mitä meillä nyt on ja osallistujamääristä päätellen myöskin kyseinen formaatti toimii nykyiselläänkin?

Minulla ei ole mitään harjattomia vastaan, mutta mielestäni tälläiset päätökset pitäisi saada tehtyä aikaisemmin. Varsinkin jos nyt odotetaan EFRA kokouksen antia jolla ei ole suoranaista vaikutusta TSP-10 luokkaan, ainoastaan jotain suuntaa antavaa sen suhteen mitä vaikutuksia sillä on viriin. Harjattomat koneet joita voidaan harkita TSP-10 luokkaan ovat niitä jotka on markinoille tuotu joskus vuonna 2005 taikka aikaisemmin, joten tuotteet ovat kyllä tiedossa. En siis ymmärrä miksi päätöstä ei ole voitu tehdä aikaisemmin.

Mitä taas sitten tulee harjattomiin moottoreihin tosiaan noiden tehojen puolesta, niin Novakin SS5800 ja LRP 1-star ovat ne koneet jotka Kapinoissakin oli ja kuten aiemmin totesin, niin ovat tehojen kanssa siinä kastissa että voitaisiin ottaa käyttöön TSP-10 luokassa. Jokainen sitte itse voi tehdä päätöksensä toki millä ajaa. Kuten kuitenkin aiemmin todettu, niin kyseisten tuotteiden saatavuus ei ole sitä mitä mielestäni niiden tulisi olla kun puhutaan ainoista harjattomista vaihtoehdoista ja käytännössä yhdestä kilpailukysyisestä. Vielä kun ottaa huomioon valmistuksen mahdollisen loppumisen, niin tulee väkisinkin mieleen miksi siirryttiin pois Take-Offin renkaista (valmistus päättyi) ja mielestäni sama asia pätee tässäkin. Kaiketi jos ihan tarkkoja ollaan niin käsitin että renkaiden koostumus muuttui, mutta käytännössä kuitenkin kyseisen tuotteen valmistus päättyi ja tilalle tuli korvaava tuote samalla nimellä. Ja tosiaan olihan tässä puhe siitäkin että nykyisiä 17T koneitakin olisi vaikea saada, mutta mielestäni totuus on kuitenkin se että kilpailukykyisen 17T koneen saa helpommin kuin kilpailukykyisen harjattoman koneen.

Novakin harjattomista SS5800 mallia uudemmat mallit ovat kaikki Velociti-sarjaa ja niiden tehot TSP-10 luokkaan liian suuria. Sama pätee mielestäni LRP 2-star taikka nopeampiin star-sarjan koneisiin.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #58 : 25.10.06 - klo: 09.42 »
Lainaus käyttäjältä: "copter"
Minulla ei ole mitään harjattomia vastaan, mutta mielestäni tälläiset päätökset pitäisi saada tehtyä aikaisemmin. Varsinkin jos nyt odotetaan EFRA kokouksen antia jolla ei ole suoranaista vaikutusta TSP-10 luokkaan, ainoastaan jotain suuntaa antavaa sen suhteen mitä vaikutuksia sillä on viriin. Harjattomat koneet joita voidaan harkita TSP-10 luokkaan ovat niitä jotka on markinoille tuotu joskus vuonna 2005 taikka aikaisemmin, joten tuotteet ovat kyllä tiedossa. En siis ymmärrä miksi päätöstä ei ole voitu tehdä aikaisemmin.
Syy EFRA-kokouksen odottamiseen oli se, että viime vuoden kokouksessa lupailtiin "täysin uusia harjattomien sääntöjä" käsiteltväksi tämän vuoden kokoukseen. Ennen kuin nämä säännöt oli tehty ja hyväksytty , ei voitu olla varmoja saako nykyisen tyyppisiä koneita enää kaupasta kaudella 2007.

Nyt kun esityslistat kokoukseen on saatu, löytyy listalta pari kohtaa, mitkä vaikuttaa meidän sääntöihin. Ensinnäkin roottorin magneetin valmistustavan vapauttaminen ja toisaalta delta-käämitysten salliminen.

Ideaalitilanteessa olisimme voineet EFRA-päätösten jälkeen suomessa valita markkinoilta sopivan moottorin tai sopivat speksit moottoreille. On ollut kuitenkin ikävä huomata, että moottorivalmistajilta ei ole uusiin konesarjoihin tulossa tällä tietoa tehoiltaan sopivaa moottoria. Tämä voisi puoltaa copterin esittämää näkemystä, että jatketaan ilman harjattomia myös ensi kausi. Minulle on kuitenkin tullut kisaajilta niin paljon kannanottoja harjattomien puolesta, ettei sitä sovi mielestäni sivuuttaa.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Millä moottorilla haluaisit ajaa ProStockia v. 2007?
« Vastaus #59 : 25.10.06 - klo: 10.09 »
Onko esim. 1 star ja 2 star moottorit muuten merkitty, kuin ulkopuolisella tarralla?
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)