Sinänsä suoranopeus on vain suoranopeus eikä se kerro välttämättä siitä mikä on kierrosaika. Välityksillä pelattaessa arvotaan sopiva välitys radan profiilin ja ajajan mukaan siten, että kokonaiskierrosaika olisi mahdollisimman hyvä. Saahan auton kulkemaan suoralla kovaa ja vastaavasti kiihtymään hitaammin tai päinvastoin tai siltä väliltä riippuen välityksistä. Ei siis pelkkää suoranopeutta voi tuijottaa.
Niin... suoranopeus ei kerro yhtään mitään kuskin nopeudesta sehän on selvä.
Silti suoranopeudella on kohtalaisen tärkeä merkitys silloin kun ajetaan tasaväkistä finaalia.
Aklkuerissä ei mitään merkitystä, kunhan läppiajat on siellä missä pitää.
Mutta jos finaalissa annat suoralla tasoitusta 2-3 kilsaa tunnissa niin se alkaa jo näkymään.
Mikäli edellä oleva kaveri katoaa metrin kaks pidemmälle suoralla niin ohittaminen on erittäin vaikeaa, koska kuten tiedetään niin mutkissa vain pitämällä oma linja ei sieltä kaveri ohi mahdu.
Jos laitteet kulkee suoralla kaveria kovempaa niin on helpompi pitää takana tuleva siellä takana.
Ottaa mutkat nätisti ja kun suorat aukee niin pieni välimatka ja taas voi vähän varmistella mutkissa missä kaveri vain ottaa sen suoralla tulleen eron kiinni.
1 kilsan ero ei vielä tunnu missään... sen korkeintaan näkee pääsuoralla pienenä hajurakona, mutta kun aletaan jäämään huipuissa 3 kilsaa niin se alkaa vaikuttamaan finaalissa.
Jokatapauksessa... Itse haen välityksen sellaiseksi että auto kulkee suoralla sen mikä laitteista irtoaa... ihan karvan lyhyemmällä välityksellä olis saanu nipistettyä sen tutkan varmasti näyttämään jopa yhtä pykälää suurempaa lukua, mutta tässä kohtaa teenkin sen kompromissin että ajan mielummin karvanverran isommalla välityksella jolloin kaasutuntuma on jouheampi.