Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - m.e.

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 ... 27
121
Päivitetty sarjatilanne löytyy tämän topicin ensimmäiseltä sivulta. Nyt laskettu sekä kaikkien kisojen pisteet että 3/4 pisteet.

122
Team Associated / Vs: Team Associated B5 / B5M
« : 06.01.14 - klo: 22.40 »
Juttelin juuri tästä asiasta tehtaan kavereiden kanssa ja he kertoivat, että Asso on lähes aina tuonut uudesta autosta "perusmallin" markkinoille, koska FT:ssä on sitten mahdolliset muutokset tehtynä. FT tulee markkinoille puolen vuoden - vuoden kuluttua, kun autoa on ehditty testata riittävästi ja saada kokemusta siitä. B5:ssa on siis kaikki tiedossa oleva tarpeellinen tavara laitettu pakettiin (esim. VTS-slipperi, Big Bore -iskarit, uudet pallokupit jne.).

Oletettavaa on siis, että koska auto perustuu kohtuu vahvasti B4-sarjan kokemuksiin, tulevassa FT-mallissa ei ole kovin paljoa muutoksia luvassa.

123
Päivitetyt WJ-säännöt ja pistetilanteet löytyvät tämän ketjun ensimmäisistä viesteistä.

124
Team Associated / Vs: Team Associated B4 / B4.1 / B4.2
« : 04.01.14 - klo: 11.30 »
C4.2 menee suoraan B4.1:eenkin, ei ongelmia.

125
Joo, kyllä tuota on pohdittu. Lisäluokkahan (stokkiluokka) ei venytä kilpailupäivää juurikaan, mikäli siihen osallistuu 6-10 kuskia. Joka tapauksessa heille pitäisi olla oma alkuerä sekä finaalit. Keskimäärin tuo siis venyttää kisaa yhden finaalierän verran (10 min), jos muuten viimeinen finaali ajettaisiin kaksinkertaisena.

Itse lähtisin mieluummin siitä, että jos alkaa olla ahdasta, niin ajetaan 2 treeniä ja 3 alkuerää, siinäkin kyllä saadaan alkuerien jälkeen porukka järjestykseen. 1 treeni + 4 alkuerää vai 2 treeniä + 3 alkuerää? Siksi 2 treeniä, että muussa tapauksessa aamulla paikalle tulevat olisivat selkeästi heikommassa asemassa rataan tutustumisen ja säätämisen kanssa verrattuna illan treeneihin osallistuneisiin. Eli tuolla kaavalla kisapäivää saataisiin lyhennettyä kisailijoiden määrästä riippuen ehkä n. 1,5 tuntia.

Jos osallistujarajoitusta ajattelee, niin millä kriteereillä tuo tehtäisiin? Olisiko se nopeusjärjestys ilmoittautumisten suhteen vai joku muu?

Rengaskeskusteluun voisi myös hieman ottaa kantaa. Ongelma on radat, joissa on paljon laattaa tms. liukasta materiaalia (esim. Tikkurila). Multisurface-radoilla (esim. Nokia) ongelmaa ei ole. Ja mitä ongelmaa tarkoitan?

Valitettavasti rento, kansallinen WJ-sarja on saanut oikeita kilpaurheilun piirteitä. =) Joissain kisoissa viime ja tällä kaudella jotkut kuskit ovat tietoisesti rikkoneet sääntöjä käsittelemällä renkaita muilla aineilla kuin vedellä. Toiset ihan avoimesti, toiset hieman enemmän salassa.

Tätä asiaa ollaan tutkittu sekä seurattu ja asialle ollaan mietitty järkevää ratkaisua. Uuden rengassetin korkkaaminen kisa-aamuna voisi olla yksi ratkaisu, mutta ainakaan tässä vaiheessa tuota sääntöä ei olla tekemässä. Näihin asioihin siis keskityttäisiin loppukaudella:

*Yksi olisi se, että renkaita ei missään vaiheessa saisi viedä pois kisapaikalta (varikko + rata-alue). Kenelläkään ei ole mitään tarvetta mennä vessaan tai käsienpesulle renkaiden kanssa.
*Kaikenlainen renkaiden pesu on kielletty, myös vesipesu.
*Renkaiden nappuloita saa leikata kuten ennenkin ja renkaita saa kuluttaa, jos piikit ovat liian pitkät kuskin mielestä.
*Ja yksi on asenne; jos oikeasti halutaan kisata reilusti, niin kaikki ymmärtävät, että renkaiden käsittely myös ennen kisoja jätetään tekemättä.

Jokainen kuski voi tosiaan omalta osaltaan toimia näiden sääntöjen mukaisesti, mutta valitettavasti tämä lisää hieman järjestävän seuran työmäärää, kun ainakin sivusilmällä pitää valvoa tuota rengasasiaa. Toki kun tällainen sääntö on voimassa, niin vaatiihan se melkoista pokkaa luikkia jonnekin renkaiden kanssa.

Yritetään pitää touhu kuitenkin reiluna kaikkia kohtaan, niin ei tarvitse miettiä mahdollisia sanktioita tällaisten sääntörikkomuksien varalta. Eiköhän ne nopeimmat erotu joukosta reilullakin pelillä.

126
Team Associated / Vs: Team Associated B5 / B5M
« : 30.12.13 - klo: 09.16 »
Tuupeissa on ratasdiffia kokeiltu tehtaan kavereiden toimesta erittäin paljon, mutta sillä autoa ei ole saatu yhtä nopeaksi kuin kuuladiffillä. Erityisesti huonolla pidolla kuuladiffi on ehdoton. Tämän takia tuossa ei ole haluttu tehdä kompromisseja vaan autosta on haluttu rakentaa mahdollisimman nopea. Aiempien mallien kuuladiffista on tehty uusi 14-kuulainen versio, jossa huoltotarve on 12-kuulaista diffiä pienempi.

127
Liitteenä sarjataulukko WJ 2013 - 2014. Välilehdiltä löytyy tulokset siten, että siellä on ensiksi M4-10, sitten M2-10 ja lopuksi M2S-10. On taulukot, joissa on kaikki pisteet laskettu (3/3) mukaan sekä taulukot, joissa on yksi kisa pudotettu pois (2/3).

Tasapisteissä olevia kuskeja ei ole tässä vaiheessa rankattu välttämättä oikeinpäin, korjataan tuo sitten myöhemmin tarvittaessa. Stanuluokassa on ajettu kaksi kisaa ja taulukkoon on huomioitu kaikki kerätyt pisteet.

Huomautukset mahdollisista virheistä taulukoissa voi laittaa suoraan yksityisviestillä.

128
Vesan kanssa juuri keskusteltiin ja SpeedPassionin Reventon Pro 1.1 päivitetään listalle.

http://www.speedpassion.net/reventon/reventonpro1_1.asp

0-ennakkosoftan tunnistaa:
 "Blinky Mode" (flashing red LED)

129
Museokamaahan tuo on. Tuossa jotain autosta:

http://www.rc-car-museum.de/1_12_Modelle_aus_aller_Welt/Schweden/Slotcars_Mirage_T/slotcars_mirage_t.html

Jos sähköjä tuohon etsit, niin aluperinhän tuo on ollut 6 NiCd-akkukennolla (7,2V), kuten linkistä näkyy. Tuollainen mekaaninen nopeudesäädin ei kireitä moottoreita kestä, joten joku mieto hiilimoottori autoon kiinni. Servoksi miniservo, joita käytetään nykyäänkin 1/12 -autoissa.

Jos haluaa säilyttää tuon noparin ehjänä, niin harjattomat sähköt tuohon kiinni, niin pääsee helpoiten kurvailemaan.

130
Tulokset / Vs: WJ 2 Tulokset
« : 26.11.13 - klo: 07.19 »
Kiitti Oulun porukalle kisasta. Radalla pystyi ajamaan tasaväkisiä mies miestä vastaan -taisteluita ihan tappituntumalla. Keskihässäkkä pomppuineen oli hyvä ratkaisu, siinä piti olla vähän ajatus mukana, kun siihen runttasi.

Catin vauhti yllätti itsenikin, kun aika-ajokierroksilla vauhti olisi riittänyt (ilman akun liittimen irtoamista tokassa ja kolmannessa alkuerässä) kolmosruutuun. Finaaleissa sitten oli sellaista huonoa tekemistä, jonka takia sijoitus valui kauas kärjestä. =)

Kuten kisapaikalla juteltiin, niin mielestäni on hyvä asia, että WJ-sarjaa ajetaan erilaisilla pinnoilla ja rataprofiileilla. Se tuo mukavaa vaihtelua kisakaudelle. Nyt Mini Spiket ja saviratasäädöt toimivat todella hyvin ilman erikoista säätämistä, kun renkaat antoivat auton luistaa hieman eikä etukäteen pelättyä kippaamisongelmaa tainnut olla kellään.

132
Kokeile toisella sensorijohdolla. Jos vika on edelleen, niin testaa vielä toisella moottorilla. Jos tuokaan ei auta, niin silloin vika on noparissa.

133
Tuosta löytyy radion ohjekirja, sieltä kaasun suunta toisinpäin:

http://traxxas.com/sites/default/files/2238-2208-2209-24GHz-INST.pdf

Toinen vaihtoehto on vaihtaa moottorista kaksi johtoa keskenään. Se muuttaa harjattoman moottorin pyörimissuunnan.

Rattaat (ratas) saattavat mennä servosta joskus valitettavat pienestä tällistäkin hajalle. Ratassarjoja servoon löytyy esim tuosta:

http://www.rcm.fi/traxxas-2082-gear-set-for-2080-micro-waterproof-servo.html

Jos rattaat ovat alusta asti olleet hajalla, niin laittelepa sähköpostia RCM:ään, niin laitellaan asia kuntoon. Yksi vaihtoehto tuohon on vaihtaa tilalle metalliratasservo, joka kestää törmäyksiä vakioservoa paremmin.

134
Kyllä tuo sopii. GM:n ja CS:n nopeudensäätimissä on erilainen liitin, niihin käy tällainen:

http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/nopeudensaatimet/sensorijohdot/cs-rocket-sensorijohto-cs-n-nopeudensaatimelle-20cm.html

Mutta kaikissa moottoreissa ja muissa nopeudensäätimissä on keskenään samanlaiset liittimet.

135
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede 4x4 (Bandit ja Rustler?)
« : 10.11.13 - klo: 19.37 »
Tuossa videolla n. 2 minuutin kohdalta löytyy slipperin mutteri, jota siis kiristellään tarpeen mukaan:

Cmrc - How to adjust your slipper clutch on your Slash 4x4 or Stampede 4x4

136
Schumacher / Vs: Schumacher Cougar SV / SV2 / SVR
« : 09.11.13 - klo: 14.36 »
Tässä kuussa pitäisi olla kaupoissa.

137
Schumacher / Vs: Schumacher Cougar SV / SV2 / SVR
« : 06.11.13 - klo: 07.12 »
MM-kisoissa käytetty Cougarin KF-versio on nyt julkaistu. Tuossapa Cockerillin esittely autosta:

Schumacher Cougar KF Competition 2WD Off Road

138
Ja tuossa säätimen käyttöohjeet suomeksi, jos on apua:

http://www.rcm.fi/trxesc

139
Jep, Nokian kisapäivä on varmistunut.

140
Juu, noissa tulee TQ-radiot. Sen kanssa myytävä 3-kanavainen vastaanotin Traxxas 6519 ja TQi:n kanssa myytävä 5-kanavainen 6518 ovat kyllä antennien osalta samanlaisia. Eli suurta eroa antennien pituudessa ei pitäisi olla.

141
Näin on. Eli lyhyt antenni lähettimessä ja vastaanottimessa kertoo siitä, että autossa on 2.4 GHz kiteettömät radiolaitteet, pitkät antennit kuuluvat 27MHz kideradioihin.

142
Team Associated / Vs: Team Associated B44 / B44.1 / B44.2
« : 21.10.13 - klo: 19.56 »
Tuo B44.1 iskarin varsi 9723 on kierteen osalta heikompi kuin uudempi varsi 91305, joka tulee vakiona mukana B4.2 ja B44.2 iskareissa. Eli kannattaa vaihtaa nuo kestävämmät varret etuiskareihin.

143
Team Associated / Vs: Team Associated B44 / B44.1 / B44.2
« : 21.10.13 - klo: 09.28 »
Jos edestä on veto hävinnyt, niin tarkastapa etuboksin rattaat. Kun rattaat on entiset, niin sieltä kyllä alkaa kuulumaan naksumista ennen kuin veto on kokonaan hävinnyt. Eli kerralla ei veto sieltä häviä.

Jos vetari pääsee putoamaan, niin silloin iskarissa on liikaa ulosjoustoa. Siis mikäli muuten auto on kasattu ohjeiden mukaan.

Iskarin varret kestävät hyvin normihyppyytystä radalla. Jos tuollaisen pikkupompun jälkeen varsi hajoaa, niin silloin varsi on ollut viallinen jo valmiiksi tai sitten se on alastulossa osunut johonkin kiveen tms. esteeseen.

145
Moro.

Liitteenä uusin sääntöpaketti, jolla lähdetään kauteen. Rengassääntö on nyt siten, että jos on ollut parhaassa puoliskossa yksittäisessä kisassa (esim. 20 joukossa 40 kisaajasta), niin silloin Schumit alle. Jos taas on aloittelija, niin silloin rengas on vapaa.

Järjestäjä voi valita kumman tahansa renkaan (Mini Pin / Spike) sen mukaan, mikä pinta radassa on. Pääsääntöisesti siis Mini Pin, mutta jos matolla ajetaan tai muuten kovalla pidolla, niin silloin kannattaa valita Spike.

Terveisin,
Matti / WJ

**edit: Sarjasääntöihin (v2) päivitetty kilpailijanumerot ajan tasalle**

146
Sähköautot / Vs: Speedpassion nopari/motti.
« : 14.10.13 - klo: 19.42 »
Tämä combo on kyseessä:

http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/nopeudensaadin-moottori-combot/speed-passion-reventon-pro-esc-grey-v3-0-6-5r-combo.html

Sensorittomana ainoa miinus on ns. nollalähdöt, jolloin lähdössä on harmillinen pikkuviive. Osalla radoista tuollaisia mutkia ei ole, jossa nelkun renkaat joudutaan täysin pysäyttämään (kesän radoista Vaasa, Joensuu), mutta Oulussa oli yksi "takavinkkeli", jossa tuon huomasi. Sensorillisena säädin toimii luonnollisesti tarkasti kaikissa paikoissa.

147
Sähköautot / Vs: Speedpassion nopari/motti.
« : 14.10.13 - klo: 19.05 »
Itse olen ajellut kesäkauden tuollaisella paketilla Reventon Pro / 6.5t -moottori Schumin Catissä ja hyvin on paketti pelannut. Nykyään noista kaikista paketeista saadaan riittävästi tehoja ulos, joten suorituskyvyssä ei ole siinä mielessä eroja. SP:n säätimellä voi ajaa myös sensorittomana, kuten itse vahingossa alkukauden ajoin. =)

148
Traxxas / Vs: Traxxas Stampede 4x4 (Bandit ja Rustler?)
« : 14.10.13 - klo: 10.41 »
Riippuu aika pitkälle kiinnityksestä ja offsetistä. Traxxasissa on 12mm hexat, tuosta näet esim. takapään kiinnityksen:

http://traxxas.com/explodedviews/6708L-Rear-Exploded-View-Stampede-4X4-VXL

149
Listalla on nyt Sami sinunkin nimi, ilmeisesti M2-10 -luokkaan numeroa tarkoitit?

150
Pinjoni pienemmäksi tai spurri isommaksi, niin kiihtyvyys paranee ja huippunopeus pienenee. Ja pääsääntöisesti rasitus moottorille on tuolloin pienempi.

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 ... 27