125
« : 03.01.14 - klo: 10.27 »
Joo, kyllä tuota on pohdittu. Lisäluokkahan (stokkiluokka) ei venytä kilpailupäivää juurikaan, mikäli siihen osallistuu 6-10 kuskia. Joka tapauksessa heille pitäisi olla oma alkuerä sekä finaalit. Keskimäärin tuo siis venyttää kisaa yhden finaalierän verran (10 min), jos muuten viimeinen finaali ajettaisiin kaksinkertaisena.
Itse lähtisin mieluummin siitä, että jos alkaa olla ahdasta, niin ajetaan 2 treeniä ja 3 alkuerää, siinäkin kyllä saadaan alkuerien jälkeen porukka järjestykseen. 1 treeni + 4 alkuerää vai 2 treeniä + 3 alkuerää? Siksi 2 treeniä, että muussa tapauksessa aamulla paikalle tulevat olisivat selkeästi heikommassa asemassa rataan tutustumisen ja säätämisen kanssa verrattuna illan treeneihin osallistuneisiin. Eli tuolla kaavalla kisapäivää saataisiin lyhennettyä kisailijoiden määrästä riippuen ehkä n. 1,5 tuntia.
Jos osallistujarajoitusta ajattelee, niin millä kriteereillä tuo tehtäisiin? Olisiko se nopeusjärjestys ilmoittautumisten suhteen vai joku muu?
Rengaskeskusteluun voisi myös hieman ottaa kantaa. Ongelma on radat, joissa on paljon laattaa tms. liukasta materiaalia (esim. Tikkurila). Multisurface-radoilla (esim. Nokia) ongelmaa ei ole. Ja mitä ongelmaa tarkoitan?
Valitettavasti rento, kansallinen WJ-sarja on saanut oikeita kilpaurheilun piirteitä. =) Joissain kisoissa viime ja tällä kaudella jotkut kuskit ovat tietoisesti rikkoneet sääntöjä käsittelemällä renkaita muilla aineilla kuin vedellä. Toiset ihan avoimesti, toiset hieman enemmän salassa.
Tätä asiaa ollaan tutkittu sekä seurattu ja asialle ollaan mietitty järkevää ratkaisua. Uuden rengassetin korkkaaminen kisa-aamuna voisi olla yksi ratkaisu, mutta ainakaan tässä vaiheessa tuota sääntöä ei olla tekemässä. Näihin asioihin siis keskityttäisiin loppukaudella:
*Yksi olisi se, että renkaita ei missään vaiheessa saisi viedä pois kisapaikalta (varikko + rata-alue). Kenelläkään ei ole mitään tarvetta mennä vessaan tai käsienpesulle renkaiden kanssa.
*Kaikenlainen renkaiden pesu on kielletty, myös vesipesu.
*Renkaiden nappuloita saa leikata kuten ennenkin ja renkaita saa kuluttaa, jos piikit ovat liian pitkät kuskin mielestä.
*Ja yksi on asenne; jos oikeasti halutaan kisata reilusti, niin kaikki ymmärtävät, että renkaiden käsittely myös ennen kisoja jätetään tekemättä.
Jokainen kuski voi tosiaan omalta osaltaan toimia näiden sääntöjen mukaisesti, mutta valitettavasti tämä lisää hieman järjestävän seuran työmäärää, kun ainakin sivusilmällä pitää valvoa tuota rengasasiaa. Toki kun tällainen sääntö on voimassa, niin vaatiihan se melkoista pokkaa luikkia jonnekin renkaiden kanssa.
Yritetään pitää touhu kuitenkin reiluna kaikkia kohtaan, niin ei tarvitse miettiä mahdollisia sanktioita tällaisten sääntörikkomuksien varalta. Eiköhän ne nopeimmat erotu joukosta reilullakin pelillä.