Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - copter

Sivuja: 1 ... 58 59 60 [61] 62
1801
Vapaa keskustelu / Mielenkiintoinen vehje
« : 20.01.04 - klo: 15.52 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
En muista fysiikasta paljoakaan lukioajoilta mutta eikös tuon naohoituksen perusteella maanopeus, kellonaika ja suunta vois piirtää aika tarkankin kartan auton kulusta ja sitten verrata sitä radan profiiliin; tuoko se mitään lisäarvoa, niin tuskin paljoakaan, oikeastaan ne on just noi mitä l150040 sanoi tuolla jo aluksi.

Kyllä tuosta tarkan saa niinkuin mainitsinkin, kun vain pikkasen sitä dataa laskeskellaan. Radan profiili saadaan myöskin näppärästi tallennettua tuolla samalla DGPS-vastaanottimella kun sitä kuljetetaan rauhallisesti radan reunoja pitkin molemmilta puolilta. Sitten kun rata on merkitty, niin päälle voidaan piirtää vaikka mitä ja tietenkin sitten ajolinjat tms voidaan merkitä viivoilla ja vaikka viivan väriä muuttamalla saadaan hyvin indikoitua auton nopeutta eri vaiheissa. Tuohon sitten jotain toiminnallisuutta kuten kierrosten selaus, vertaaminen jne mielikuvitus on rajana, niin kyllähän siitä paljon saa irti jos moiselle on tarvetta.

Joskus muutama vuosi sitten tälläistä vastaavaa puuhastelin erääseen kilpaluokkaan 1:1 autoille. Tosin koskaan järjestelmää ei virallisesti otettu käyttöön, mutta se lähinnä johtui kaupallisista syistä ja siitä että datan kerääminen oikeassa kilpailussa julkiseen käyttöön antoi liikaa tietoa kilpailijoiden suorituksista (tarkoituksena oli antaa katsojille / seuraajille parempaa informaatiota kilpailun kulusta eri muodoissa ja eri lokaatioihin) ja näin ollen lopulta hankkeesta luovuttiin koska pelättiin omasta autosta kerätyn datan joutuvan vääriin käsiin (tällä hetkellä kilpailijoilla on jokaisella omat erilliset  järjestelmänsä).

1802
Vapaa keskustelu / Mielenkiintoinen vehje
« : 20.01.04 - klo: 15.06 »
Tossa näköjään saa datat ulos ilman tota niiden omaakin softaa, eli periaatteessa siitä on mahdollista muodostaa vaikka mitä. Kuitenkin jos haluaisi saada datat sijoiteltua pitkin rataa tarkasti, niin se vaatisi useampaa mittauspistettä radan varressa. Eli siis vaikka 4-5 lapcountteria eripuolilla rataa ja sitten niiden aikojen perusteella voisi vähän sijoitella noita tapahtumia ympäriinsä.

En tunne noita lapcounttereita niin hyvin että tietäisin tarkemmin niiden malleista tms, mutta periaatteessa tuollainen systeemi edellyttäisi lapcountteireita joista saisi datan ulos "raakana" pc:lle ja myöskin sitä että autossa oleva palikka toimisi kaikkien radan varrella olevien laskureiden kanssa, muutenhan siitä ei tulisi mitään kun pitäisi olla useampi palikka kiinni autossa ja käytännössä menee mahdottomaksi painon ja sijoittelun puolesta.

En ole sen tarkemmin katsonut kuinka paljon lpc:n autoon sijoitettava mokkula painaa, mutta kaiketi tuosta yhteensä joku 100g tulisi autoon lisää painoa kun tuo moduli ja lpc:n mokkula sinne laitettaisiin.

--

Jos nyt tuota asiaa lähdettäisiin tarkemmin puimaan, että miten saataisiin kartalle tarkat tulokset, niin pitäisi melkeen sijoittaa autoon DGPS-vastaanotin ja sitä kautta ottaa ajat ja sijainti. Tämä tietysti edellyttäisi että radanvarressa olisi DGPS-laitteisto, joka taas kyllä maksaa mansikoita.

Niille jotka eivät ole tietoisia, niin DGPS on tarkennettu GPS, eli siis radanvarrella oleva DGPS-laitteisto ottaa taivaalta normaalin GPS-signaalin ja sitä hyväksikäyttäen sitten tekee paikallisen tarkemman signaalin lähialueelle.

Datasta mitä tuosta järjestelmästä syntyisi, niin siitä näkee kordinaatit ja ajat jokaisesta hetkestä, eli siis sen avulla on mahdollista toistaa ajettu kilpailu kokonaan tarkkojen sijaintien ja aikojen kanssa (missä kohtaa on oltu milloinkin), tämän lisäksi yleensä DGPS-laitteet myöskin osaavat automaattisesti laskea tuota dataa käyttäen mm. nopeudet ja liikkumissuunnan ja kiihtyvyyden.

Tämä data kun yhdistettäisiin tuon laitteen dataan, niin saataisiin täydellinen järjestelmä, joka siis näyttäisi kaiken mitä autossa tapahtuu + missä ja milloin se on tapahtunut.

DGPS-laitteet itse autoon eivät paina paljoa, nykyisin ne on rakennettu yhdelle piirille ja näin ne ovat pieniä sekä kevyitä. En nyt osaa tarkkoja speksejä antaa, mutta luulisin että jäävät alle 50g painon puolesta (koteloimattomat ns. bulk-kortit). Hinnoittelu noissa laitteissa ei myöskään ole kovin paha, mutta tuo härveli joka vaaditaan radanvarteen kyllä maksaa sitten jo enemmän jos oikein muistan. DGPS-laitteet toimivat ainakin 300km/h nopeuksiin asti ja kestävät suuriakin g-voimia.

DGPS-laitteistoja käytetään tarkkuutensa vuoksi mm. suurilla rakennustyömailla. Esim. kun suuria palkkeja pitää sijoittaa paikalleen silloissa taikka suurissa kiinteistöissä, niin päädyt sekä niiden kiinnityskohdat on varustettu DGPS-laitteilla ja näin nosturin ohjaaja pystyy näkemään mihin palikka tulee sijoittaa tarkalleen.

Tarkkuuksista vielä sen verran, että paikannus voidaan suorittaa 10cm tarkkuudella normaalisti, mutta koska sijainti saadaan sitä tarkemmin mitä lähempänä radan varressa vekotin on ja yleensä tätä järjestelmää käytetään useiden satojen metrien, jos ei jopa muutaman kilometrin säteellä, niin käytännössä tämä tarkoittaa sitä että tarkemipikin paikallistaminen on teoriassa mahdollista. GPS-signaali tosin pitää saada taivaalta, eli ulkoradoille tämä sopisi ihan hyvin, mutta sisäradoilla laitteen antenni tulisi sijoittaa ko. rakennuksen katolle.

Vastaanottimet toimivat yleensä 6-12V tasavirralla, eli sopisivat toimimaan loistavasti akkujen kanssa. Virrankulutus vastaanottimella on siinä 2.5W hujakoilla ja itse piirillä alle 0.5W.

Ainut miinus tässä tekniikassa on näytteidenoton intervalli, joka on on yleensä 1 per sec, eli siis radalla jonka ajaa läpi esim. 10 sekunnissa, niin siltä saataisiin 10 näytettä, jotka siis pitäisivät sisällään ajan ja sijainnin jne. Tosin laitteet sitten osaavat kyllä laskea esim. 5 edelvätän tuloksen perusteella keskiarvoja jne, ja tietysti kun data saadaan laitteesta ulos, niin sitä tietenkin voidaan sitten manipuloida erinnäisillä algorytmeillä jne. Lopputuloksena kuitenkin yhdistettynä tuon laitteen kanssa syntyisi aika pätevä järjestelmä friikille joka haluaa tietää kaikesta kaiken.

.. Jos täydellisyyttä lähdetään hakemaan, niin värillisen langattoman kameran saa vastaaottimen kanssa alle 200 EUR ja sitten siihen sellainen 4" TFT-paneeli (~ 200-400 EUR) ohjaimeen kiinni. Sitten näkee jo auton sisältä radankin ja äänet kanssa kulkee samaa signaalia pitkin, että kuulokkeet vaan korville ja tuntuu kun oltaisiin konehuoneessa konsanaan! ;)

1803
En itse ollut kisaamassa, vaan lähinnä hieman katselemassa millaista se meininki tuolla kisoissa on ensimmäistä kertaa. Minulle kuitenkin jäi hyvin positiivinen vaikutelma kisoista ja kun muutaman startin jälkeen pääsin jyvälle miten systeemi toimii ja kuinka mikäkin tulos vaikuttaa mihinkin, niin oli ilo seurata muiden ajoa ja kilpailun etenemistä.

Erityisesti minulle jäi mieleen:
+ Mukavat ja avuliaat ihmiset (En ollut tavannut ketään täällä foorumissa taikka #rcnetti-kanavalla pyöriviä ihmisiä aikaisemmin.)
+ RC-Pisteen palvelu

- En ollut kisaamassa itse (Hieman aikaa meininkiä katseltuani alkoi tuntumaan että olisi melkein pakko päästä ajamaan.) :)

1804
Sähköautot / Team Losi Mini-T keskustelua
« : 16.01.04 - klo: 18.19 »
Tuolla http://www.teamlosi.com on yksi video siitä imuroitavissa missä ne päristelee jossain crossiradalla sillä jenkeissä. Itse kun katsoin tuon videon niin olin positiivisesti yllättynyt. Sen perusteella se ei ainakaan vaikuttanut miltään ihan lelulta. Vauhtia oli, hypyt meni kauniisti ja ääntäkin lähti enemmän kuin tiukat p*erun verran. ;)

1805
Sähköautot / Millaisia latureita käytätte?
« : 13.01.04 - klo: 15.36 »
Graupner Turbomat 7 Plus. Varsin pätevältä peliltä on ainakin tähän asti vaikuttanut hintaansa nähden (114EUR Suomessa). Toimii 12V ja 220V jännitteellä, lataa 1-5A virralla NiCd- ja NiMH-kennot, sekä lisäksi lataa myöskin vastarin ja ohjaimen akut tarvittaessa samanaikaisesti. Varustettu 5:llä ledillä jotka indikoivat kunkin akun latautumista, purkua ja virransyöttöä. Purkutoiminto toimii vain 1A virralla, mutta purkuun sitten onkin muut härvelit. :)

1806
Sähköautot / Yleistä tietoa touringista ja crossista
« : 12.01.04 - klo: 15.41 »
Lainaus käyttäjältä: "mara"
Onko kellään kokemuksia Team Losi XXX-S 4WD On-Road Touring autosta?

Kuten alla olevasta linkistä näkyy, niin minulla on tuo kyseinen auto varustettuna graphite palikoilla. Tosin olen vasta aloittelemassa harrastusta, joten kokemusta ei pahemmin ole, mutta tällä hetkellä ainakin vaikuttaa varsin pätevältä peliltä. Onhan tuolla jokunen kuski kisaamassakin kyseisellä autolla, joten ei se ihan huono peli voi olla. Jos kysymyksiä herää ko. autosta, niin vastaan mielelläni siltä osin kuin pystyn. :)

1807
Vapaa keskustelu / foorumin käyttäjien ikä?
« : 10.01.04 - klo: 22.31 »
Nyt 25v, tämän vuoden aikana vielä 26v. ;)

1808
Sähköautot / Mtoniks säätimet?
« : 10.01.04 - klo: 21.04 »
Lainaus käyttäjältä: "ely"
kiitän huomiosta. En itsekkään ole löytänyt netin kautta selailemalla tosta mitään tietoa, mutta oletan että malli on tuo minkä olen montakertaa sanokut koska ei siinä säätimessä muita tietoja ole.

Sitten suosittelen soittamaan liikkeeseen joka niitä Suomessa myy / tuo maahan ja kyselemään sieltä asiaa. He joko tuntevat tuon mallin ja osaavat ehkä antaa jotain vastauksia taikka sitten he voivat välittää nämä kysymykset eteenpäin valmistajalle, joka niihin varmastikin osaa vastata.

1809
Sähköautot / Mtoniks säätimet?
« : 10.01.04 - klo: 20.47 »
En tunne noita säätimiä sen tarkemmin, mutta sen verran tein salapoliisityötä että yritin etsiä tietoja tuosta säätimestä. Kuitenkin lopputulos oli se, että missään ei ollut tuosta säätimestä mitään mainintaa. Ei valmistajan sivuilla, ei missään kaupassa ollut myynnissä taikka mainittu missään muussakaan yhteyksissä kotisivuilla taikka foorumeissa. Tietysti voi olla että en vain osaa käyttää googlea oikein.. :)

Oletko nyt täysin varma että tuo malli on ihan oikea? Oletko soittanut maahantuojalle ja kysynyt heiltä näitä tietoja, koska vaikka liikkeen sivuilla ei ole ko. mallia tiedossa, niin silti heillä on sitä joskus aikaisemmin saattanut olla ja näin ollen osaavat sanoa siitä jotain speksejä. Myöskin maahantuojalla on mahdollisuus kysyä tietoja suoraan valmistajalta ja mikäli he joskus ovat tälläistä mallia tehneet, niin varmasti vastaus sitä kautta löytyy.

1810
Sähköautot / Graupner V-Maxx 80 pätkii * RATKAISTU
« : 10.01.04 - klo: 19.09 »
Kiitos #rcnetti-kanavan ihmisten, vika selvisi hyvinkin nopeasti. Vika oli loppujen lopuksi moottorissa ja nuo vilkkuvat ledit viestivät oikosulusta siellä. Tässäpä kuva siitä mikä loppujen lopuksi oli pielessä (focus hieman hukassa, mutta vika kyllä näkyy silti). :)



Eli siis tuo moottorin kannen kiinnitysruuvien vastakappele oli vinossa, siten että toisella puolella levy oli moottorin reunassa olevien ulokkeiden päällä ja toisella puolella niiden alla. Tämä jollain tapaa sitten aiheutti oikarin koneeneen sisällä. Ei ole tietoa miten näin on päässyt käymään, mutta nyt ainakin suoristamisen jälkeen tuntuisi pelittävän ihan OK.

1811
Sähköautot / Graupner V-Maxx 80 pätkii * RATKAISTU
« : 10.01.04 - klo: 17.37 »
Onko kenelläkään mitään tietoutta tämän kyseisen säätimen virheilmoituksista? Manuaalissa ei ole mitään tietoa tähän liittyen, joten olen tässä pikkaisen ulalla asian suhteen.

Ongelmana on se, että nopari pätkii omituisesti. Ajettaessa vähän väliä nopari kieltäytyy antamasta moottorille virtaa ja alkaa vilkuttamaan vihreätä ja punaista ledia vuoronperään, kunnes sitten 2-8 sec (vaihtelee) jälkeen lopettaa vilkuttamisen ja toimii taas normaalisti kunnes sama ongelma ilmenee uudestaan. Eli esim. kun painan kaasua normaalissa ajossa, niin satunnaisesti jossain vaiheessa auto pysähtyy ja sitten punainen ja vihreä ledi alkaa vilkkumaan vuoronperään, sitten pitämällä kaasua samassa asennossa kuin missä se oli aiemmin, niin auto lähtee taas liikkumaan kun vilkutus loppuu. Jos auton pysähtyessä otan kaasun pois, niin vilkutuksen jälkeen nopari palaa normaaliin tilaan (vihreä ledi palaa) ja lähtee normaalisti liikkeelle kaasua painettaessa.

Noparin asetukset kaikki on kokeiltu, eli siis tämä ilmenee oli asetuksissa sitten mikä tahansa valmis setup taikka manuaaliset setupit, joista olen myöskin kokeillut kaikkia arvoja säätää. Myöskin radion kaikki asetukset on katsottu ja nopari on säädetty oikein toimimaan radion säätöjen kanssa.

Lämmöt ovat OK, eli siis esim. liiasta kuumenemisesta tämä ei johdu.

1812
Sähköautot / Micro Monster 1:18
« : 07.01.04 - klo: 23.54 »
Täytyy kyllä tunnustaa, että mielestäni tuo 1:18 malli on todella ruma. :) Muuten näyttäisi, että tuossa on suhteessa vähemmän maavaraa kuin mitä isoveljessä ja tuo auton runkona toimiva "koppi" näyttää kauhelta sivustapäin katsottuna mielestäni, sekä varmasti myöskin maastossa ottaa todella helposti kiinni pohjasta.

1813
Vapaa keskustelu / Morris Minin sähköt
« : 07.01.04 - klo: 23.50 »
Kannattaa mitata johdot ja tarkistaa että lukkopesä on ehjä. Itselläni jokunen vuosi taaksepäin kävi niin, että kun koetin startata autoa niin vain savu nousi lukkopesästä ja auto ei sitten enää reagoinut mitenkään avaimen kääntämiseen. Lukkopesä oli sulanut oikosulusta tulleen jännitteen takia (ei ottanut enää kontaktia). Kun se vaihdettiin niin ongelma ei siltikään korjaantunut, vaan avaimesta käännettäessä vain sähköt tulivat päälle muttei startista kuulunut inahdustakaan. Vein startin huoltoon, mutta se osoittautui ehjäksi ja loppujen lopuksi selvisi että johdot olivat sulaneet lattiamaton alta. Tässä kyseessä -66 mallia oleva Porsche 911, eli siis tekniikka on samalta vuosikymmeneltä. :)

Eli siis tarkista lukon kunto sekä mittaa johdot heti ensimmäisenä.

1814
Tulokset / Vuoden 2004 säännöistä
« : 30.12.03 - klo: 21.49 »
Tonyn suosittelema malli kuullostaa mielestäni ihan toimivalta. Aikaisempi käsitykseni oli se, että kukin kilpailulisenssin omaava lähettää ehdoituksensa itse suoraan, joten siis sen takia tuon oman ehdotukseni tuohon loppuun vielä kirjoitin. Käytännössä tässä on sama malli kyseessä mutta hieman pienemmässä kaavassa, eli siis sääntömuutosehdoitukset tulevat kerhoilta taikka alueilta eivätkä koko yhteisöltä, kuten itse tuossa aikaisemmassa mallissa kaavailin.

Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Niin kauan kuin VesaK tällä forumilla harrastaa alentavaa tyyliä lajiryhmän haukkumiseen, niin niin kauan saatte myös katsella omia "ylialentavia" vastauksiani herra VesaK:lle....

Ja tiedän, että totuuksien kertominen ääneen saattaa tuottaa tuskallisia hetkiä joillekin... tunnen kuitenkin tiettyjen henkilöiden tavat yli kymmenen vuoden ajalta...

Kuten aikaisemmin sanoin, niin ihan varmasti tämä julkinen nahistelu vähentää _uusien_ kuskien kiinnostusta kilpailemiseen. Varmasti tämä jollain tasolla myöskin aiheuttaa tuskallisia hetkiä joillekin vanhoille kuskeille, mutta en usko näiden keskustelujen vaikuttavan heidän kiinnostukseensa kilpailla läheskään niin paljoa kuin mitä se uusiin kuljettajiin mahdollisesti vaikuttaa. En myöskään usko että AKK:n edustajat (luokkayhteyshenkilöt taikka lajiryhmä) saavat näistä nahisteluista mitään irti, joten en kyllä suoraan sanottuna näe kuinka tämän kaltainen toimintamalli voi ajaa lajin etuja millään tavalla.

1815
Tulokset / Vuoden 2004 säännöistä
« : 30.12.03 - klo: 18.16 »
Ehkä kommentoin asiaan mihin minun ei pitäisi sanoa mitään, mutta koska lasken itseni tuohon kategoriaan "uudet kuskit jotka tulevat toivottavasti kilpailemaan tulevaisuudessa", niin näen että ehkä minulla on jotain hyödyllistä sanottavaa.

Asialla on kaksi puolta tässäkin asiassa. On tietysti hyvä että joku jaksaa asioihin puuttua, kuten VesaK tässä selvästikin tekee. Hakee tarkennuksia ja mahdollisestikin asioita jotka taustalla ovat vaikuttaneet sääntöjen / päätösten syntymiseen. Toisaalta kuitenkin säännöt on sääntöjä ja niistä "mussuttaminen" tässä vaiheessa kun kausi on jo alkamassa, on mielestäni turhaa. Varsinkin kun viestit ovat suhteellisen hyökkääviä ja agressiivisia.

Olen samaa mieltä Mr Calen kanssa siitä, että tämänkaltaiset keskustelut kyllä voitaisiin hoitaa jossain muualla kuin foorumissa. Varsinkin kun tuntuu että tässä kaikki esitetyt kysymykset olivat suoraan kohdistettu yhdelle ainoalle henkilölle, jolle myöskin meni sähköposti aiheesta, niin väkisinkin tuntuu siltä että tässä haetaan ihmistä julkisesti vastaamaan kysymyksiin. Nämä samat kysymykset ja niistä syntynyt sananvaihto olisi ihan yhtä hyvin voitu hoitaa kahdenkesken ja mikäli jotain sellaista, joka muidenkin tulee tietää olisi tästä syntynyt, kuten esim. tarkennus jonkun tietyn säännön käytöstä, niin siitä olisi voitu informoida täällä foorumissa. Tämä tietysti pätee niin hyvässä kuin pahassa, eli siis jos tässä tapauksessa vaikka vastausta ei olisi Tumpilta kuulunut, niin silloin VesaK olisi ihan hyvin voinut mielestäni ilmaista sen täällä kertomalla että on näitä ja näitä asioita kysellyt, mutta vastausta ei ole kuulunut.

Muissa vastaavissa piireissä, joissa siis on foorumi yhtenä kommunikoinnin apuvälineenä myöskin, olen tottunut tapaan missä asiat ensiksi puidaan kahdenkesken ja sitten _jos_ tuntuu siltä että asia on sen arvoinen ja se kannattanee tuoda muidenkin tietoiteen, niin siitä on kirjoitettu foorumiin.

Mutta kuten yllä sanoinkin niin olen vasta aloitteleva kuski ja näin ollen en tähän itse varsinaiseen asiaan halua kommentoida mitään. Kuitenkin viitatakseni vielä Mr Calen kommenttiin, niin olen 100% varma siitä että nämä "kinastelut" julkisesti eivät tuo mitään muuta kuin huonoa mainetta ja vähentävät kiinnostusta kilpailua kohtaan. En itse edes kuulu tuohon mainittuun "alle 18v" ikäryhmään, vaan olen ihan aikuinen ihminen ja silti tämänkaltaisten keskustelujen lukeminen vähentää minun kiinnostustani osallista mihinkään yhtään vakavampaa kilpailuun, koska näiden viestien kautta muodostuva kuva on lähinnä negatiivinen koko touhusta.

Kaupallisessakin maailmassa yritysten sisäiset ongelmat laskevat niiden pörssikurssia kun ne vuotavat julkisuuteen ja tässä on ihan sama efekti, mutta osakkeenomistajien sijasta kyse on kilpailijoista, harrastajista ja muista yhteisön jäsenistä. Tämän takia yleensä yritykset pitävätkin tämän kaltaiset tiedot ominaan vaikka sisällä kuohuisi ja paukkuisi. Suosittelen että täällä alettaisiin enemmän noudattamaan samaa politiikkaa.

Kuitenkin tästä kaikesta huolimatta olen sitä mieltä että VesaK:n viestistä on myöskin poikinut paljon hyvää. Esimerkiksi tämä aloite alkaa keskustelemaan kauden 2005 säännöistä hyvissä ajoin. Koska 2004 kauden sääntöihin ei mitä suurimalla todennäköisyydellä tule enää mitään muutoksia, niin mielestäni keskustelu ainakin muutosten osalta voitaisiin siirtää kokonaan 2005 kauden sääntöihin.

Sääntömuutoksista sen verran, että jos ehdoituksia halutaan oikeasti kerätä laajemmalta ryhmältä kuin tältä usein niistä keskustelevalta "sisäpiiriltä", niin sen tulee olla helppoa ja vaivatonta. Sähköposti on tietysti yksi tapa, mutta jos joku lähettää viestin missä pyytää tyyliin "lähetä sääntömuutosehdotuksesi osoitteeseen xx@xx.fi", niin on varmaa että jotka ehdoituksia haluaisivat tehdä, niin heistä kaikki eivät tule sitä tekemään. Jos ymmärsin oikein, niin nämä ehdoitukset tulee lähettää AKK:lle, joten siis mitä ilmeisimmin niissä tulee olemaan jonkinmoinen filtteröinti, johtuen siitä että jos ehdoituksia on vaikka 100, niin tuskin jokaista tullaan käsittelemään erikseen.

EDIT: Taisin postittaa liiian aikaisin kun jäi tekstiä puuttumaan. Lisään tähän alle vielä hieman.

Mielestäni parempi tapa tässä olisi kerätä muutokset ensin täällä yhteisön sisällä ja katsoa ne läpi porukalla sekä vaikka äänestää niistä yhteisön sisällä. Sen jälkeen ehdoituksiin jotka ovat eniten kannatusta keränneet iskettäisiin "leima" koko kilpailijakunnalta ja lähetettäisiin ne eteenpäin AKK:lle yhtenäisesti, jotta he tietäisivät näiden muutosten tulevan koko yhteisöltä yksittäisten ihmisten sijaan. Uskon että tällä tapaa meneteltäessä AKK:n antaisi paljon enemmän painoa näille ehdoituksille, kun he tietäisivät että niiden takana seisoo koko lajin kilpailijakunta.

1816
Lainaus käyttäjältä: "blenheim"
Ihan toimivalta vaikuttaa koodi. Ennenkin koodannut?

Menee vähän off-topic, mutta työkseni suunnittelen ohjelmistoja ja tietty siin samalla syntyy sitten koodia jos jonkinlaista. Tosin en kyllä tota äskeistä tarkistanut, että meneekö edes tollasenaan kääntäjästä läpi. ;)

1817
Ei voi muuta sanoa ku että kyllä toi on ihan ohjelman / palvelun tuottajan sekä toteuttajan moka jättää tollaset viestit filtteröimättä. Huomaa hyvin että tarkoituksena on (jälleen kerran) ollut ainoastaan tehdä rahaa ja mahdollisimman paljon sitä, tietenkin mahdollisimman helpolla / halvalla. Tietysti myöskin tässä voidaan kyseenalaistaa palvelun toteuttajan ammattitaito kun ei ole moista mokaa tullut ajatelleeksi, taikka sitten tässä on kuluttajan älykkyyttä aliarvioitu ja pahasti.

Tuon kustannuksissa säästämisen tässä vielä parhaiten huomaa siitä, että kukaan ei ole ollut valvomassa viestejä, eli siis missä moderaattori oli kun sitä kaivattiin. Sanoisin että on aika riskialtista päästää viestejä suoraan telkkariin läpi luottaen ainoastaan kirosana filttereihin ja muihin vastaaviin. Tietysti jouluna tulee enemmän palkkakustannuksia kun on pyhät ja kaikki, mutta tässä nyt sitten nähdään hyvä käytännön esimerkki siitä, mitä väärässä paikassa säästäminen aiheuttaa. Lisää kustannuksia aivan varmasti tästä on aiheutunut jo pelkästään tuon alasottamisen takia (joku on pitänyt hälyttää paikalle) ja nyt jälkeenpäin negatiivisten uutisotsikoiden ja mahdollisten oikeuskustannuksien muodossa.

Se että tästä sitten vielä ruvetaan kuluttajia syyttämään, niin on jo ihan naurettavaa. Alla pikainen esimerkki kuinka viestistä voitaisiin poistaa ohjausviestit hyvinkin nopeasti, tosin pieni mahdollisuus on että jokin muukin sana saattaisi kadota (jos alkaa viivalla ja kolmella isolla kirjaimella sekä loppuu numeroon taikka sulkumerkkin). ;)

Koodia: [Valitse]
private String removeMikropuheCommands(String viesti) {
  StringBuffer sb = new StringBuffer();
  String s = null;
  StringTokenizer st = new StringTokenizer(viesti, " ");
  while (st.hasMoreTokens()) {
    s = st.nextToken();
    if(s.startsWith("-") && Character.isUpperCase(s.charAt(1)) && Character.isUpperCase(s.charAt(2)) && Character.isUpperCase(s.charAt(3)) && ( Character.isDigit(s.charAt(s.lenght()-1)) || s.endsWith(")" ) ) {
      // poistettava sana koska tunnistui ohjauskomennoksi
    } else {
      sb.append(s);
      if(st.hasMoreTokens()) {
        sb.append(" ");
      }
    }
  }
  return sb.toString();
}

1818
Polttisautot / Voimaservo sekoittaa???
« : 30.12.03 - klo: 02.36 »
Lainaus käyttäjältä: "DigitalRulez"
Kertokaas nyybällekkin mikä on servo. Se ei taita olla mikään serpo vasen eikä mikään servu. Liittyykö jotenkin lähettimeen ja kääntymiseen ja kuinka paljon kaasua ja niin edelleen?

http://rcnetti.wmhost.com/elektroniikat.php

^ Tuolta pitäisi löytyä kaikki oleellinen näin alkuun osista jne.. Tosin osa on ainoastaan sähköautoille, mutta osa myöskin pätee polttiksiin. Periaatteessa sähköt ovat muuten samat, mutta polttiksessa on noparin tilalla toinen servo ja auton moottori kulkee polttoaineella akkujen sijasta. Polttiksessa tosin tulee olla akut/paristot sähkölaitteita varten silti.

EDIT: Niin ja tietenkin polttiksessa on hyvä olla tehokkaammat servot kuin sähköautossa. ;)

1819
Vapaa keskustelu / RC Maailman videot
« : 28.12.03 - klo: 17.01 »
Jos tarvetta on, niin minulla on mahdollisuus tarjota tilaa ilmaiseksi noille videoille 100Mbit/s verkossa olevilta palvelimiltani. Tilaa löytyy reippaasti, eli isommatkin videot mahtuu hyvin. :)

1820
Sähköautot / Xpress kauppoja?
« : 22.12.03 - klo: 19.10 »
Kyselin XPress osien saatavuutta RC-Superstoresta (Salmiselta) puhelimitse n. 1 kk sitten ja tällöin kaikkia yleisiä osia oli hänellä hyllyssä. Näitä osia häneltä pysty tilaamaan ainakin puhelimitse. Numero on muuttunut siitä mitä sivuilla on ilmoitettu, mutta uuden numeron saa soittamalla sivuilla mainittuun numeroon taikka etsimällä täältä foorumista viestin, missä joku uuden numeron tännekin kirjoitti.

1821
Sähköautot / Touringin aloittaminen
« : 22.12.03 - klo: 12.43 »
Speissi, olen itse juuri kuluneen kuukauden aikana itse ostanut ensimmäisen autoni, joten olen siis törmännyt näihin aivan samoihin asioihin. Kyllä se siitä, kun vain ei liian sinisilmäisesti usko kaikkea mitä sinulle kerrotaan. :)

Suosittelen erittäin lämpimästi että otat yhteyttä johonkin paikalliseen harrastajaan (esim. l150040 joka ainakin minulle antoi erittäin hyviä vastuksia kun olin aloittamassa harrastusta) taikka kerhoon ja käyt hänen / heidän kanssaan läpi mitä kaikkea oikeasti tarvitset ja mitä on järkeää hankkia missäkin vaiheessa. Tietysti on myöskin mahdollista että paikallisella kerholla on jotain käytettyjä autoja myynnissä, joilla sinä varmasti pääset hyvin alkuun.

1822
Sähköautot / Suuri diffikeskustelu
« : 22.12.03 - klo: 11.17 »
Olen mielenkiinnolla seurannut tätä keskustelua. En voi sanoa että tietäisin Asson diffeistä yhtään mitään, joten en varsinaiseen aiheeseen voi mitään kommentoida (enkä haluaisikaan), mutta sen voin sanoa että tämän väittelyn lukeminen on kyllä ollut varsin huvittavaa puuhaa ja kiitos siitä, että olette piristäneet päivääni värikkäillä kommenteillanne. Tiedän monen keskusteluun osallistuneen ihmisen olevan aikuisia ihmisiä ja tämä väittely puolestaan muistuttaa lähinnä kakaroita hiekkalaatikolla väittelemässä siitä kenellä on hienoin lapio. Vaikka omasta mielestä itsellään oleva punainen muovilapio on kaikista hienoin ja paras, niin silti joku muu saattaa pitää omaa keltaista versiotaan paljon hiemonpana. Jonkun muun mielestä taas sininen muovilapio on ehdottomasti tehokkain sen isomman kauhan ansiosta vaikka se tekeekin siitä jokseenkin hitaan. Hiekkalaatikollakin kuitenkin tärkeintä on se, että saa leikkiä muiden kanssa ja että on hauskaa. Tämä mielestäni pätee myöskin tähän harrastukseen. ;)

Speissi, olen itse juuri kuluneen kuukauden aikana itse ostanut ensimmäisen autoni, joten olen siis törmännyt näihin aivan samoihin asioihin. Kyllä se siitä, kun vain ei liian sinisilmäisesti usko kaikkea mitä sinulle kerrotaan. :)

1823
Hauskaa joulua ja riemukasta uutta vuotta 2004!

Levätkäähän kunnolla niin jaksatte taas kesälomiin asti. ;)

1824
Vapaa keskustelu / Foorumin taso läpi linjan.
« : 19.12.03 - klo: 13.32 »
Lainaus käyttäjältä: "ClodZ"
Olen edelleen sitä mieltä että jos oma viesti koostuu kahdesta sanasta ja kolmesta hymiöstä, kannattaa käyttää kirjoittamisessa säästetty aika sen miettimiseen, onko kirjoituksen postaaminen kenenkään edun mukaista.


Niin toki aina löytyy viestejä joissa ei hirveästi ole järkeä, näitä nyt ilmenee vähän joka threadissa silloin tällöin ja siihen ei pahemmin voi vaikuttaa muut kuin moderaattorit. Joskus niillä voi olla ihan arvoakin, mikäli niillä esim. vastataan lyhyesti ja ytimekkäästi johonkin tiettyyn kysymykseen. Tietysti tällöin kuitenkin nuo hymiöt voivat olla vähän turhaa.

Lähinnä kuitenkin tuon kaltaiset viestit ovat ongelmana silloin mikäli niillä aloitetaan uusia threadeja. Threadin aloittaminen viestillä esim. "moi kertokaa mulle kaikki assosta, se on kuulemma tosi hyvä!!1!! :D :) ;)" on selvästikin turhaa, sitä tuskin tarvitsee sen enemmän puntaroida.

Mitä kuitenkin kuitenkin tuossa viestissäni hain takaa oli se, että jos vaikka haluan aloittaa keskustelun XXX auton säädöistä ja tietenkin seurata vastauksia sen jälkeen, sekä muuten osallistua tähän keskusteluun, niin tämänhetkisen mallin mukaan siihen samaan syssyyn sitten tungetaan kaikki mahdolliset muut samaa autoa koskevat aiheet. Eli siis samalla joudun todennäköisesti seuraamaan keskustelua XXX auton varaosien saatavuudesta, ongelmista jne. Tämä tietysti on vain minun mielipiteeni, mutta silti kokisin foorumin käytön miellyttävämpänä ja helpompana mikäli naitä aiheita voitaisiin ainakin jotenkin eroitella eri kategorioihin.

PS. Kerkesin jo ajatella että tämä threadi loppui viestiini. Siitä kun tuli pikkaisen pitkä ja pelkäsin ettei sitä kukaan edes jaksa lukea. Toisin kuitenkin kävi. :)

1825
Vapaa keskustelu / Foorumin taso läpi linjan.
« : 10.12.03 - klo: 15.20 »
Itse nyt en hirveesti osaa sanoa mikä on taso verrattuna vaikkapa vuoden takaiseen tilanteeseen, koska en täällä ole liikkunut edes täyttä kuukautta vielä. Kuitenkin olen aktiivisesti tätä nyt kuukauden ajan lukenut ja mielestäni täällä on muutama asia jotka tässä voisin mainita.

Yksi asia mikä täällä on kovasti minua on ihmetyttänyt, että miksi ihmeessä kaikki esim. samaa autoa taikka merkkiä koskevat keskustelut pitää sulloa yhden ainoan threadin sisään ja keskustelu ko. autosta on suorastaan jopa kiellettyä muissa threadeissa. Tämä tekee tiedon hakemisesta sekä keskustelun seuraamisesta hyvin hankalaa mielestäni, yleensä kun on tapana että jokainen "asia" käsitellään omassa threadissaan ja sen nimi yleensä kuvaa sitten sen threadin sisältöä. Nyt on useita threadeja jotka ovat kymmeniä sivuja pitkiä ja niiden sisällä käsitellään montaa kymmentä aihetta. Toki näistä kaikki liittyvät siihen autoon jollain tapaa mistä puhutaan, mutta skaala on kieltämättä laaja. En nyt sano että olisin mikään asiantuntija tässä, mutta luen paljon muita foorumeita myöskin ja tämä on ensimmäinen paikka missä olen tälläiseen käytäntöön törmännyt. Ymmärrän kyllä myöskin että tässä foorumissa esitetään kysymyksiä hyvin paljon esim. aloittelijoitden (kuten itseni) toimesta ja varmasti tämä on yksi syy nykyiseen menettelyyn.

Moderaattoreista sen verran, että mielestäni he tekevät erittäin hyvää työtä täällä. Yleensä ongelmana on se, että moderaattorit liian vähän regoivat tilanteisiin ja sen takia käyttäjät ovat saattaneet tottua hieman "vapaampaan" ilmapiiriin, täällä kuitenkin mielestäni asiat ovat erittäin hyvin tämän asian tiimoilta, joksikaan käyttäjät eivät vain ole sisäistäneet vielä ideaa että moderaattori voi lukittaa keskusteluja ja varmaan tuntevat tämän jotenkin rajoittavan heidän mahdollisuuksia ilmaista itseään, jonka takia sitten saattaa kritiikkiä asian tiimoilta esiintyä.

Omat kokemukseni ovat erittäin positiivia tästä foorumista. Kyselin tietoa ja sain sitä myöskin erittäin paljon ja selvästikin asiantuntevilta tahoilta. Tämän lisäksi sain myöskin yksityispostia ihmisiltä, jotka halusivat minua opastaa oma-aloitteisesti ilman mitään kaupallisia taka-ajatuksia. Seurauksena ihmisten neuvoista ja yhteydenotoista olen tilannut ensimmäisen autoni ja hyvin tyytyväinen käymiini keskusteluihin. Tämän perusteella voin sanoa että ihmiset täällä foorumissa suhtautuvat erittäin myöntevästi uusia ihmisiä kohtaan eivätkä tyrmää heti ensimmäisellä viestillä ja näin ollen karkoita mahdollisia uusia harrastajia pois. Tietysti poikkeuksia löytyy, mutta yleensä suhtautuminen on hyvin myönteistä.

Poikkeuksina edelliseen mainittakoon ihmiset jotka kirjoittavat yhden taikka kahden rivin viestin mikä kattaa niin suuren alueen ettei siihen kukaan kykene vastaamaan ilman tarkempaa tietoa ja näin ollen jäävät yleensä ilman vastausta. Tästä kimmastuneena sitten uppaavat viestiä useampaan otteeseen ja lopulta threadi päätyy lukituksi. Asia varmastikin korjaantuisi mikäli ihmiset osaisivat paremmin esittää kysymyksensä tarvittavien tietojen kanssa ja myöskin osaisivat itse selvittää asioita hieman enemmän kuin mitä nykyisellä tasolla.

Nämä tietysti ovat vain minun mielipiteitäni aiheen tiimoilta ja varmastikin kauemmin täällä keskustelua seuranneet käyttäjät osaavat paremmin kommentoida. :)

1826
Vapaa keskustelu / MSN Messenger
« : 01.12.03 - klo: 10.27 »
Lainaus
HAAVOITTUVUUS MICROSOFT WINDOWS -KÄYTTÖJÄRJESTELMIEN
MESSENGER-PALVELUSSA

Tällä ei kyllä ole mitään tekemistä MSN Messengerin kanssa. Tuossa puhutaan käyttiksen Messenger-palvelusta jolla voidaan lähettää esim. popup ikkunoita toisten verkossa olevien koneiden ruudulle. En ole mikään Microsoft fani, mutta tiedän kuitenkin että tässä nyt ihan turhaa haukutaan kun kyse on ihan eri softasta. :)

1827
No siinä taas tulikin tietoa kerrakseen. Mikan pointti tuosta radiosta, että siis kannattaa ostaa kunnon radio heti alussa jos kerta autonkin meinaa samalla periaatteella hankkia, niin pitää kyllä mielestäni kutinsa aika hyvin eikä ero AM- ja FM-radioiden hinnoissa ole nyt niin suuri että se olisi mitenkään este. Myöskin tuo radion kestävyys on minulla tiedossa, sen elinikä on pitkä ja näin ollen ei mitään "lelua" kannata ostaa mielestäni edes alussa. Hieman tosin harmittaa tässä se, että RC-veneessäni ollut Futaban rattiradio on kadonnut ajan saatossa, sillähän olisi päässyt alkuun tässä hommassa. :)

Uskon että näiden perusteluiden jälkeen tulen hankkimaan FM-radion jossa on muistipaikkoja sekä sitten nuo EPA-säätimet. Nuo nyt ainakin. En vielä ihan tarkkaan tuosta mallista ole sen enempää tehnyt päätöstä, koska en ole vielä kaikkiin yllä mainittuihin radioihin löytänyt hintoja taikka jälleenmyyjää. Pitää hieman tarkemmin tutkailla noita malleja ja sitten katsoa että mihin niistä päätyy. Tuo aikaisemmin mainitsemani Graupner/JR XS-6 kyllä vaikuttaa ihan pätevältä hintaansa verrattuna, joten se nyt tässä on ensimmäisenä vaihtoehtona.

Kuitenkin tuo kiteettömyys hieman mietityttää siinä mielessä, että onko tuo radio esim. kisoissa sallittu, koska käsitykseni mukaan kisapaikalla jaetaan kiteet kilpailijoille joita sitten pitää käyttää? Vai onko mahdollista sitten vain katsoa se taajuus mikä jaetuissa kiteissä on ja konffata se tuohon radioon ja vastaanottimeen käytettäväksi? Myöskin uskoisin että koska radio on kiteetön, niin siihen toisen vastaanottimen ostaminen (toiseen autoon esim.) voi olla kalliimpaa kuin normaaliin kiteelliseen radioon, johtuen siitä että normaalit vastaanottimet eivät käsittääkseni tuohon sovi ja näin ollen siinä pitää käyttää radion valmistajan tekemää vastaanotinta joissa ei kilpailua varmaankaan pahemmin ole vaihtoehtoisten mallien taikka hinnan puolella.

Se että radiossa on muistipaikkoja on sinänsä minulle tärkeää, koska RC-autoissa minua kovasti myöskin kiinnostaa niiden ulkonäkö ja yksityiskohdat. Crossarissa ei pahemmin ole mahdollisuuksia koria tms laittaa, joten mielessä on kyllä hankkia jossain vaiheessa joku toinen auto rinnalle, jota sitten voi sitten viimeistellä. Touring- ja Rally-autoissa mahdollisuuksia tuohon on selkeästikin paljon, sekä myöskin noissa aikaisemmin mainitsemissani "off-road / stadium truck" vekottimissa. Pitää sitten joskus tuota harkita, tässä vaiheessa hieman liian aikaista puhua moisesta kun ei ole vielä ensimmäinenkään auto kasassa. :) Otan tämän kuitenkin huomioon radion hankinnan yhteydessä koska sillä on asiaan selkeä vaikutus.

1828
Lainaus käyttäjältä: "RC_seniori"
Kuulostaa kyllä sopuhintaiselta vaihtoehdolta.

Tuli vielä mieleen sellaista, jos meinaat kunnon servot laittaa heti alkuun, niin kannattaa ehkä myös lähettimeen-vastariin panostaa jonkin verran. FM-radio on kuitenkin häiriöttömämpi kuin AM. Ja muita toimintoja sen mukaan, miltä tuntuu. Ehdoton on kuitenkin EPA (end point adjustment) molemmille kanaville, jotta saat servojen liikeradat kohilleen.


Kiitos tiedoista. Aika hyvään aikaan osasit tuosta mainita koska olen juuri tässä illan mittaan kartoittanut tuota radiopuolta. Kun olen tuossa katsellut noita radioita niin en kyllä ole yhtään tuota AM/FM osannut katsoa. Tyhmänä ajatellut vaan että "radio ku radio", tosin kyllä sitten noita EPA- ja ABS-toimintoja olen kyllä osannut hakea. Käsittääkseni Graupner/JR XS-6 on FM-radiolla toimiva, mutta muita ei nyt näin pikaisesti tarkistettuna tullut vastaan. Onko tämä ohjain hyvä (ainakin jälleenmyyjän kuvauksen ja hinnan mukaan pitäisi olla) ja/tai olisiko mahdollisesti sinulla joku muu valmistaja ja/tai malli mielessä jota kannattaisi harkita?

Myöskin aikaisemmin oli puhetta siitä että yleensä ohjaimessa tulee aina mukana vastaanotin ja pari servoa, mutta onko näin aina? Servoista nyt ei niin väliä koska ne tulen ostamaan erikseen joka tapauksessa, mutta lähinnä tuo vastaanotin kiinnostaa, koska kun tässä katsellut joitain jälleenmyyjien sivuja niin niissä joissain on mainittu siitä että vastaanotin tms sälää tulee mukana ja joissain taas on pelkkä ohjain eikä mitään mainintaa siitä että siinä tulisi mukana esim. vastaanotinta joka kuitenkin on aika oleellinen. Tämä nyt ei kuitenkaan ole mitenkään kriittinen kysymys koska jälleenmyyjältä kysymällähän se selviää, mutta tietysti tuntuu hieman hassulta jokaisesta tuotteesta aina kysyä erikseen tuleeko mukava vaiko ei jos tähän on joku yleinen linjaus olemassa. :)

Tuntuu nyt kuitenkin siltä että tuo auto on aika selkeä valinta, joko se on Hyper 7 taikka sitten tuo Hyper 7 Pro-R ja sitten mottina tuo vakio 8 port. Tiedän kyllä että varmasti tuo normaali Hyper 7 olisi ihan riittävä näin alkuun, mutta minulla kun on huono tapa siihen että kun jotain hankitaan, niin hankitaan sitten "kunnolla". Voin olla tietenkin väärässä, mutta minulla on sellainen paha aavistus että mikäli ostan tuon Hyper 7, niin kuitenkin päädyn siihen ostamaan noita viriosia mitä tuossa Pro-R mallissa on vakiona ja näin ollen uskon että tuo Pro-R malliin sijoittaminen on kannattavaa jo tässä vaiheessa. Täytyy nyt hieman harkita tuota kuitenkin vielä, varsinkin kun nainen on tässä vierestä katsellut innostustani RC-autoihin ja samalla hieman vihjaillut että "eikös meidän pitänyt se koirakin hankkia..". ;)

Jotta auto ei kuitenkaan ihan heti käsistä lähde niin tuo 8 porttinen kone saa riittää (eli siis ei pro mallia vielä motista) ja sitten joskus kesällä harkita mikäli tuollaisen O.S. motin siihen vaihtaisi (käsittääkseni pitäisi olla aika ärhäköitä) kun tuntuu siltä että homma on muuten hallussa. :)

1829
Sain tuolta Sanderssonalta vastauksen jo perjantaina, mutta luin sen vasta tänään ja tuo aikaisemmin tässä threadissa mainittu hinta 450 EUR kyllä pitää paikkansa. Motti joka mukana tulee on tuo 8-porttinen eli kuullostaa kyllä hyvältä vaihtoehdolta.

1830
Kiitos Mika vastauksestasi jälleen. Tuo selvensi jo aika paljon. Eli siis nuo yllä mainitsemani mallit siis luokitellaan samaan monstereiden kanssa, tämä oli juuri se tieto mitä olin etsimässä.

Myöskin viestistäsi ymmärsin että trial on joku ihan oma luokkansa, mitä en myöskään tiennyt aiemmin ja näin ollen varmaan pientä väärinkäsitystä aiheitu tuossa kun kirjoittelin Matias Vikstedtille takaisin. Toivottavasti menee vielä aloittelijan piikkiin.. :)

Kyllä tämä tästä, pikkuhiljaa rupeaa hahmottumaan termit ja muut alaan liittyvät kuviot. Kiitos kaikille jotka olette vastailleet kysymyksiini! Tästä nyt kun vain saan tuon auton hankittua niin ihan varmasti palaan taas kirjoittelemaan siihen liittyvistä asioista ja tuomaan kuvia näytille (ja varmasti seuraan keskustelua muutenkin täällä foorumeissa jatkossakin). :)

Sivuja: 1 ... 58 59 60 [61] 62