1802
« : 20.01.04 - klo: 15.06 »
Tossa näköjään saa datat ulos ilman tota niiden omaakin softaa, eli periaatteessa siitä on mahdollista muodostaa vaikka mitä. Kuitenkin jos haluaisi saada datat sijoiteltua pitkin rataa tarkasti, niin se vaatisi useampaa mittauspistettä radan varressa. Eli siis vaikka 4-5 lapcountteria eripuolilla rataa ja sitten niiden aikojen perusteella voisi vähän sijoitella noita tapahtumia ympäriinsä.
En tunne noita lapcounttereita niin hyvin että tietäisin tarkemmin niiden malleista tms, mutta periaatteessa tuollainen systeemi edellyttäisi lapcountteireita joista saisi datan ulos "raakana" pc:lle ja myöskin sitä että autossa oleva palikka toimisi kaikkien radan varrella olevien laskureiden kanssa, muutenhan siitä ei tulisi mitään kun pitäisi olla useampi palikka kiinni autossa ja käytännössä menee mahdottomaksi painon ja sijoittelun puolesta.
En ole sen tarkemmin katsonut kuinka paljon lpc:n autoon sijoitettava mokkula painaa, mutta kaiketi tuosta yhteensä joku 100g tulisi autoon lisää painoa kun tuo moduli ja lpc:n mokkula sinne laitettaisiin.
--
Jos nyt tuota asiaa lähdettäisiin tarkemmin puimaan, että miten saataisiin kartalle tarkat tulokset, niin pitäisi melkeen sijoittaa autoon DGPS-vastaanotin ja sitä kautta ottaa ajat ja sijainti. Tämä tietysti edellyttäisi että radanvarressa olisi DGPS-laitteisto, joka taas kyllä maksaa mansikoita.
Niille jotka eivät ole tietoisia, niin DGPS on tarkennettu GPS, eli siis radanvarrella oleva DGPS-laitteisto ottaa taivaalta normaalin GPS-signaalin ja sitä hyväksikäyttäen sitten tekee paikallisen tarkemman signaalin lähialueelle.
Datasta mitä tuosta järjestelmästä syntyisi, niin siitä näkee kordinaatit ja ajat jokaisesta hetkestä, eli siis sen avulla on mahdollista toistaa ajettu kilpailu kokonaan tarkkojen sijaintien ja aikojen kanssa (missä kohtaa on oltu milloinkin), tämän lisäksi yleensä DGPS-laitteet myöskin osaavat automaattisesti laskea tuota dataa käyttäen mm. nopeudet ja liikkumissuunnan ja kiihtyvyyden.
Tämä data kun yhdistettäisiin tuon laitteen dataan, niin saataisiin täydellinen järjestelmä, joka siis näyttäisi kaiken mitä autossa tapahtuu + missä ja milloin se on tapahtunut.
DGPS-laitteet itse autoon eivät paina paljoa, nykyisin ne on rakennettu yhdelle piirille ja näin ne ovat pieniä sekä kevyitä. En nyt osaa tarkkoja speksejä antaa, mutta luulisin että jäävät alle 50g painon puolesta (koteloimattomat ns. bulk-kortit). Hinnoittelu noissa laitteissa ei myöskään ole kovin paha, mutta tuo härveli joka vaaditaan radanvarteen kyllä maksaa sitten jo enemmän jos oikein muistan. DGPS-laitteet toimivat ainakin 300km/h nopeuksiin asti ja kestävät suuriakin g-voimia.
DGPS-laitteistoja käytetään tarkkuutensa vuoksi mm. suurilla rakennustyömailla. Esim. kun suuria palkkeja pitää sijoittaa paikalleen silloissa taikka suurissa kiinteistöissä, niin päädyt sekä niiden kiinnityskohdat on varustettu DGPS-laitteilla ja näin nosturin ohjaaja pystyy näkemään mihin palikka tulee sijoittaa tarkalleen.
Tarkkuuksista vielä sen verran, että paikannus voidaan suorittaa 10cm tarkkuudella normaalisti, mutta koska sijainti saadaan sitä tarkemmin mitä lähempänä radan varressa vekotin on ja yleensä tätä järjestelmää käytetään useiden satojen metrien, jos ei jopa muutaman kilometrin säteellä, niin käytännössä tämä tarkoittaa sitä että tarkemipikin paikallistaminen on teoriassa mahdollista. GPS-signaali tosin pitää saada taivaalta, eli ulkoradoille tämä sopisi ihan hyvin, mutta sisäradoilla laitteen antenni tulisi sijoittaa ko. rakennuksen katolle.
Vastaanottimet toimivat yleensä 6-12V tasavirralla, eli sopisivat toimimaan loistavasti akkujen kanssa. Virrankulutus vastaanottimella on siinä 2.5W hujakoilla ja itse piirillä alle 0.5W.
Ainut miinus tässä tekniikassa on näytteidenoton intervalli, joka on on yleensä 1 per sec, eli siis radalla jonka ajaa läpi esim. 10 sekunnissa, niin siltä saataisiin 10 näytettä, jotka siis pitäisivät sisällään ajan ja sijainnin jne. Tosin laitteet sitten osaavat kyllä laskea esim. 5 edelvätän tuloksen perusteella keskiarvoja jne, ja tietysti kun data saadaan laitteesta ulos, niin sitä tietenkin voidaan sitten manipuloida erinnäisillä algorytmeillä jne. Lopputuloksena kuitenkin yhdistettynä tuon laitteen kanssa syntyisi aika pätevä järjestelmä friikille joka haluaa tietää kaikesta kaiken.
.. Jos täydellisyyttä lähdetään hakemaan, niin värillisen langattoman kameran saa vastaaottimen kanssa alle 200 EUR ja sitten siihen sellainen 4" TFT-paneeli (~ 200-400 EUR) ohjaimeen kiinni. Sitten näkee jo auton sisältä radankin ja äänet kanssa kulkee samaa signaalia pitkin, että kuulokkeet vaan korville ja tuntuu kun oltaisiin konehuoneessa konsanaan! ;)