Kirjoittaja Aihe: Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo  (Luettu 9914 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
« Vastaus #30 : 22.11.03 - klo: 00.43 »
Lainaus käyttäjältä: "Matias Vikstedt"
siis trial, mitä se sinun mielestäsi tarkoittaa?

Kuten ehkä tämän threadin luonteesta saatat huomata niin en ole kokenut harrastaja (päin vastoin ostamassa ensimmäistä autoa) ja näin ollen en tiedä mitä alan termi mahtaa tarkoittaa. Jos suora suomennos englanninkielestä otetaan niin käsittääkseni jotain kokeilua uusista kilpailumuodoista ja/tai luokista ollaan tekemässä ja sitähän tuon threadin sisältökin oli. Ihan mielenkiintoista kyllä vaikutti.

Lainaus käyttäjältä: "Matias Vikstedt"
siinä oli sähköt ja polttikset erikseen ei muuta. Oli auto sitten 2WD tai 4WD, sou what? sekaan vaa!


Kiitos mielelläni osallistuisin, mutta tällä hetkellä olen kuitenkin pisteessä missä olen selvittämässä tulevaa hankintaani ja siihen vaikuttavia tekijöitä enkä niinkään kartoittamassa uusia kilpailumuotoja koska itse autokin on vielä hankkimatta.

Jos nyt vaikka kuviteltaisiin että omistaisin vaikka tuon MUGEN MST-1 auton, niin en kyllä siltikään tietäisi voisinko osallistua tuhon kilpailuun, koska siinä oli kyllä aika tarkkaan määritelty mitä autoja tuo koskee:

Lainaus
Sähkö:
4WD monsterit / modifioidut 4WD crossarit
2WD monsterit / modifioidut 2WD crossarit
Polttis:
4WD monsterit / modifioidut 4WD crossarit
2WD monsterit / modifioidut 2WD crossarit

Tämän takia juuri olenkin kovasti kiinnostunut mihin luokkaan nuo yllä mainitsemani autot ja muut saman tyyppiset mahtavat kuulua (onko se tuo modifioidut 2WD crossarit?), koska jos meinaan hankkia auton niin olisi sillä mukavaa joskus tulevaisuudessa harrastuksen kehityksen myötä myöskin kilpailuihin ottaa osaa.

Lähinnä mitä kuitenkin kysymykselläni olin hakemassa on se, että  onko noille autoille olemassa jotain (jo olemassa olevaa) ihan virallista luokkaa jossa niillä voi kilpailla (eli siis meneekö esim. crossareiden kanssa samaan) vai ovatko nuo ihan pelkkiä hupiautoja kuten monsterit, joille ei käsittääkseni ole mitään sarjaa tällä hetkellä olemassa. Vai tulkitaanko nuo autot monstereiksi huolimatta niiden pienemmästä maavarasta, paremmista ajo-ominaisuuksista ja muutenkin paljoltikin eriävästä rakenteesta? :)

EDIT: Niin siis tuo MST-1 onkin 2WD eikä 4WD. :)

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
« Vastaus #31 : 22.11.03 - klo: 00.53 »
Kiitos Mika vastauksestasi jälleen. Tuo selvensi jo aika paljon. Eli siis nuo yllä mainitsemani mallit siis luokitellaan samaan monstereiden kanssa, tämä oli juuri se tieto mitä olin etsimässä.

Myöskin viestistäsi ymmärsin että trial on joku ihan oma luokkansa, mitä en myöskään tiennyt aiemmin ja näin ollen varmaan pientä väärinkäsitystä aiheitu tuossa kun kirjoittelin Matias Vikstedtille takaisin. Toivottavasti menee vielä aloittelijan piikkiin.. :)

Kyllä tämä tästä, pikkuhiljaa rupeaa hahmottumaan termit ja muut alaan liittyvät kuviot. Kiitos kaikille jotka olette vastailleet kysymyksiini! Tästä nyt kun vain saan tuon auton hankittua niin ihan varmasti palaan taas kirjoittelemaan siihen liittyvistä asioista ja tuomaan kuvia näytille (ja varmasti seuraan keskustelua muutenkin täällä foorumeissa jatkossakin). :)

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
« Vastaus #32 : 22.11.03 - klo: 08.45 »
Lainaus käyttäjältä: "copter"

EDIT: Tuosta toisesta servosta olikin puhetta aikasemmin, eli siis joku mainitsi että tuolla vakioservolla pärjää kaasun kanssa näin alkuun. Olisiko mahdollista saada hieman täsmennystä tähän, eli siis onko kyse siitä kestääkö tämä vakioservo vaiko siitä että ostamalla voimaservon jollain tapaa auton toiminnallisuus paranee?


Servo jaksaa hyvinkin käyttää kaasua, koska siihen ei nyt juurikaan tarvita voimaa. Sama servo käyttää kuitenkin myös jarrua, jonka käyttöön vakioservo on vähän siinä ja siinä. Eli varmemman ja tehokkaamman jarrun toiminnan saa sillä voimaservolla.

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
« Vastaus #33 : 22.11.03 - klo: 10.54 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika"
Pikkasen halvalta kuulostaa, metallirattainen kandee vähintään hommata. Crossarissa kaikki joutuu koville, myös servot, ja veikkaan että jopa monsteria kovemmalle kun ajetaan kisaa. Kaasuun / jarruun tuo saattaa käydä hyvin.


Joo, on mulla sama servo metallirattaillakin.
Taas kehissä.. ;)

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
« Vastaus #34 : 22.11.03 - klo: 11.01 »
Täältä löydät pienoisautoilun säännöt

Siellä on lueteltu kaikki autot, joille järjestetään virallisesti kisoja. Tommoset Truck tyyppiset off-road autot ei kuulu niihin, valitettavasti.
Power-Save-Racing Team

Poissa tux10

  • Veteraani
    • Profiili
Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
« Vastaus #35 : 22.11.03 - klo: 13.57 »
Jos ostat tuollaisen TT EB-4 S2:sen, niin ensimmäiseksi toimenpiteeksi suosittelen, että simmaan välyydet pois tasauspyörästöistä. En tiedä onko kyoshon tasauspyörästöissä välyyttä uutena!

Molemmat ovat ihan hyviä autoja, mutta kyllä kyoshossa on huomattavasti korkeammat varaosa hinnat.

En ole varma, että onko toi TT juuri sitä mallia missä ei ole keskellä lainkaan tasauspyörästöä. Kyllä toi TT:n moottori on tehokkaampi kuin kyosho.
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
« Vastaus #36 : 24.11.03 - klo: 11.46 »
Sain tuolta Sanderssonalta vastauksen jo perjantaina, mutta luin sen vasta tänään ja tuo aikaisemmin tässä threadissa mainittu hinta 450 EUR kyllä pitää paikkansa. Motti joka mukana tulee on tuo 8-porttinen eli kuullostaa kyllä hyvältä vaihtoehdolta.

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
« Vastaus #37 : 24.11.03 - klo: 21.27 »
niin kuin aikasemmin suosittelin, ni suosittelen edelleen  8)  Kaverilla on tommonen, ja toimii ihku hyvin...
Taas kehissä.. ;)

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
« Vastaus #38 : 24.11.03 - klo: 21.37 »
Kuulostaa kyllä sopuhintaiselta vaihtoehdolta.

Tuli vielä mieleen sellaista, jos meinaat kunnon servot laittaa heti alkuun, niin kannattaa ehkä myös lähettimeen-vastariin panostaa jonkin verran. FM-radio on kuitenkin häiriöttömämpi kuin AM. Ja muita toimintoja sen mukaan, miltä tuntuu. Ehdoton on kuitenkin EPA (end point adjustment) molemmille kanaville, jotta saat servojen liikeradat kohilleen.
Power-Save-Racing Team

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
« Vastaus #39 : 25.11.03 - klo: 00.38 »
Lainaus käyttäjältä: "RC_seniori"
Kuulostaa kyllä sopuhintaiselta vaihtoehdolta.

Tuli vielä mieleen sellaista, jos meinaat kunnon servot laittaa heti alkuun, niin kannattaa ehkä myös lähettimeen-vastariin panostaa jonkin verran. FM-radio on kuitenkin häiriöttömämpi kuin AM. Ja muita toimintoja sen mukaan, miltä tuntuu. Ehdoton on kuitenkin EPA (end point adjustment) molemmille kanaville, jotta saat servojen liikeradat kohilleen.


Kiitos tiedoista. Aika hyvään aikaan osasit tuosta mainita koska olen juuri tässä illan mittaan kartoittanut tuota radiopuolta. Kun olen tuossa katsellut noita radioita niin en kyllä ole yhtään tuota AM/FM osannut katsoa. Tyhmänä ajatellut vaan että "radio ku radio", tosin kyllä sitten noita EPA- ja ABS-toimintoja olen kyllä osannut hakea. Käsittääkseni Graupner/JR XS-6 on FM-radiolla toimiva, mutta muita ei nyt näin pikaisesti tarkistettuna tullut vastaan. Onko tämä ohjain hyvä (ainakin jälleenmyyjän kuvauksen ja hinnan mukaan pitäisi olla) ja/tai olisiko mahdollisesti sinulla joku muu valmistaja ja/tai malli mielessä jota kannattaisi harkita?

Myöskin aikaisemmin oli puhetta siitä että yleensä ohjaimessa tulee aina mukana vastaanotin ja pari servoa, mutta onko näin aina? Servoista nyt ei niin väliä koska ne tulen ostamaan erikseen joka tapauksessa, mutta lähinnä tuo vastaanotin kiinnostaa, koska kun tässä katsellut joitain jälleenmyyjien sivuja niin niissä joissain on mainittu siitä että vastaanotin tms sälää tulee mukana ja joissain taas on pelkkä ohjain eikä mitään mainintaa siitä että siinä tulisi mukana esim. vastaanotinta joka kuitenkin on aika oleellinen. Tämä nyt ei kuitenkaan ole mitenkään kriittinen kysymys koska jälleenmyyjältä kysymällähän se selviää, mutta tietysti tuntuu hieman hassulta jokaisesta tuotteesta aina kysyä erikseen tuleeko mukava vaiko ei jos tähän on joku yleinen linjaus olemassa. :)

Tuntuu nyt kuitenkin siltä että tuo auto on aika selkeä valinta, joko se on Hyper 7 taikka sitten tuo Hyper 7 Pro-R ja sitten mottina tuo vakio 8 port. Tiedän kyllä että varmasti tuo normaali Hyper 7 olisi ihan riittävä näin alkuun, mutta minulla kun on huono tapa siihen että kun jotain hankitaan, niin hankitaan sitten "kunnolla". Voin olla tietenkin väärässä, mutta minulla on sellainen paha aavistus että mikäli ostan tuon Hyper 7, niin kuitenkin päädyn siihen ostamaan noita viriosia mitä tuossa Pro-R mallissa on vakiona ja näin ollen uskon että tuo Pro-R malliin sijoittaminen on kannattavaa jo tässä vaiheessa. Täytyy nyt hieman harkita tuota kuitenkin vielä, varsinkin kun nainen on tässä vierestä katsellut innostustani RC-autoihin ja samalla hieman vihjaillut että "eikös meidän pitänyt se koirakin hankkia..". ;)

Jotta auto ei kuitenkaan ihan heti käsistä lähde niin tuo 8 porttinen kone saa riittää (eli siis ei pro mallia vielä motista) ja sitten joskus kesällä harkita mikäli tuollaisen O.S. motin siihen vaihtaisi (käsittääkseni pitäisi olla aika ärhäköitä) kun tuntuu siltä että homma on muuten hallussa. :)

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
« Vastaus #40 : 25.11.03 - klo: 08.46 »
Tuo Graupnerin XS-6 on erittäin pätevä radio. Siitä löytyy kaikki tarpeelliset säädöt ja bonuksena vielä kiteettömyys. Eli taajuutta saa vaihdettu ruuvia vääntämällä. Tuo FM on parempi kuin AM, mutta ero ei nyt niin valtava ole. Yleensä radiohäiriöt ovat johtuneet aivan muista asioista kuin modulaatiosta. Lisäksi Futaban AM-radiot ovat nykyään 40 MHz alueelle, joka pitäisi olla häiriöttömämpi. Muita hyviä aloitusradioita voisi olla seuraavat kiteelliset radiot.

- Futaba Megatech Racer (FP3PDF)
- Futaba Megatech 2PL Computer (FP2PL) Huom. AM-radio
- Hitec Lynx 3D
- Hitec Aggressor CRX

Yleensä parempien radioiden mukana ei tule ainakaan kahta servoa, mutta vastaanottimet ja kiteet (jos on tarpeen) niissä on melkein poikkeuksetta.

Menee todella pitkään ennen kuin pystyt huomaamaan eroa tuon 8-porttisen perusversion ja Pro-version välillä. Pelkällä oikealla säädöllä vallitseviin olosuhteisiin voidaan vaikutta melkein enemmän. Sama pätee ehkä vielä enemmän esim. Hobaon kisakoneen ja OS:in kisakoneen välillä.

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
« Vastaus #41 : 25.11.03 - klo: 11.04 »
Edellä jo mainittiinkin, että näiden parempien radioiden mukana ei välttämättä tule kuin vastari ja kiteet.

Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että ota ihmeessä FM-radio, 40MHz:n taajuusalueella, on kuitenkin vähemmän herkkä häiriöille ääritilanteessa kuin AM-moduloitu. Itsellä oli Futaban 40MHz:n AM-radiot, jotka kyllä olivat hyvät, mutta häiriöitä oli kuitenkin (pieniä 'räpsähdyksiä'), ei tosin varsinaisesti ajoa haittaavia. Nyt on Futaban 3PK, FM ja 40MHz ja toimii hienosti, ei minkäänlaisia radiohäiriöitä. Ja toimintoja ainakin riittävästi. Kunhan vielä kerkeän saada kaikki käyttöön. :wink:

Siinä ainakin radio, jota voin suositella. Kallis tosin, ainakin jos vertaa Graupneriin. Hitecin paremmat mallit, on myös hinta-laatu suhteeltaan erinomaisia.

Radioissa en ostaisi aloitusmallia, vaan suoraan sellaisen, jossa ominaisuudet sitten riittää pitemmälle. Olet näköjään hankkimassa sellaista autoakin, niin miksei samantien radiotakin. Radion kestoikä on kuitenkin todella pitkä, jos kaikki tarvittavat radiosta löytyy, ettei ominaisuuksien takia tarvi vaihtaa.
Power-Save-Racing Team

Mika R

  • Vieras
Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
« Vastaus #42 : 25.11.03 - klo: 12.03 »
Niin, minusta radioissa ei tosiaan tarvitse polttiksessa olla kuin ratti ja liipasin ja EPA säädöt kaasulle ja jarrulle. Muista hienouksista voi hyvin tinkiä, ei radiossa tarvitse diginäyttöä olla jos on yksi auto. Jos autoja enemmän, niin sitten muistipaikat ym ovat plussaa. Minusta radion keveys on myös eduksi ja sen pitää tuntua hyvältä kädessä, koska parin tunnin ajon aikana se alkaa yllättävästi tuntua; myös ratin koolla voi olla merkitystä. Eli lyhyesti ergonominen radio.

Jos kuitenkin on rahaa mitä laittaa niin kiteetön radio+vastari on varmasti miellyttävä pidemmän päälle (taajuden vaihto käy helposti) ja ymmärtääkseni uusimmissa hienoissa malleissa on lisäksi erittäin kätevä fiitseri: vastaanottimen akun/paristojen näyttö. Eipähän tarvitse arpoa vieläkö virtaa riittää autossa ottamatta sisään pit stopille.

Servot ovat tärkeät, sijoita niihin mielummin kuin radion fiitsereihin. Itsellä on sekä hitec AM ja FM ihan perusradiot, niilläkin pärjää. Mutta älä ymmärrä väärin, eli halvinta mahdollista ei välttämättä kannata hankkia.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
« Vastaus #43 : 25.11.03 - klo: 12.53 »
No siinä taas tulikin tietoa kerrakseen. Mikan pointti tuosta radiosta, että siis kannattaa ostaa kunnon radio heti alussa jos kerta autonkin meinaa samalla periaatteella hankkia, niin pitää kyllä mielestäni kutinsa aika hyvin eikä ero AM- ja FM-radioiden hinnoissa ole nyt niin suuri että se olisi mitenkään este. Myöskin tuo radion kestävyys on minulla tiedossa, sen elinikä on pitkä ja näin ollen ei mitään "lelua" kannata ostaa mielestäni edes alussa. Hieman tosin harmittaa tässä se, että RC-veneessäni ollut Futaban rattiradio on kadonnut ajan saatossa, sillähän olisi päässyt alkuun tässä hommassa. :)

Uskon että näiden perusteluiden jälkeen tulen hankkimaan FM-radion jossa on muistipaikkoja sekä sitten nuo EPA-säätimet. Nuo nyt ainakin. En vielä ihan tarkkaan tuosta mallista ole sen enempää tehnyt päätöstä, koska en ole vielä kaikkiin yllä mainittuihin radioihin löytänyt hintoja taikka jälleenmyyjää. Pitää hieman tarkemmin tutkailla noita malleja ja sitten katsoa että mihin niistä päätyy. Tuo aikaisemmin mainitsemani Graupner/JR XS-6 kyllä vaikuttaa ihan pätevältä hintaansa verrattuna, joten se nyt tässä on ensimmäisenä vaihtoehtona.

Kuitenkin tuo kiteettömyys hieman mietityttää siinä mielessä, että onko tuo radio esim. kisoissa sallittu, koska käsitykseni mukaan kisapaikalla jaetaan kiteet kilpailijoille joita sitten pitää käyttää? Vai onko mahdollista sitten vain katsoa se taajuus mikä jaetuissa kiteissä on ja konffata se tuohon radioon ja vastaanottimeen käytettäväksi? Myöskin uskoisin että koska radio on kiteetön, niin siihen toisen vastaanottimen ostaminen (toiseen autoon esim.) voi olla kalliimpaa kuin normaaliin kiteelliseen radioon, johtuen siitä että normaalit vastaanottimet eivät käsittääkseni tuohon sovi ja näin ollen siinä pitää käyttää radion valmistajan tekemää vastaanotinta joissa ei kilpailua varmaankaan pahemmin ole vaihtoehtoisten mallien taikka hinnan puolella.

Se että radiossa on muistipaikkoja on sinänsä minulle tärkeää, koska RC-autoissa minua kovasti myöskin kiinnostaa niiden ulkonäkö ja yksityiskohdat. Crossarissa ei pahemmin ole mahdollisuuksia koria tms laittaa, joten mielessä on kyllä hankkia jossain vaiheessa joku toinen auto rinnalle, jota sitten voi sitten viimeistellä. Touring- ja Rally-autoissa mahdollisuuksia tuohon on selkeästikin paljon, sekä myöskin noissa aikaisemmin mainitsemissani "off-road / stadium truck" vekottimissa. Pitää sitten joskus tuota harkita, tässä vaiheessa hieman liian aikaista puhua moisesta kun ei ole vielä ensimmäinenkään auto kasassa. :) Otan tämän kuitenkin huomioon radion hankinnan yhteydessä koska sillä on asiaan selkeä vaikutus.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
« Vastaus #44 : 25.11.03 - klo: 13.00 »
Kiteetön radio on sallittu kilpailuissa ja kilpailujen järjestäjien mielestä huomattavasti parempi vaihtoehto kuin kiteetän radio minimimäärällä kiteitä. Tällöinhän sinä voit ilmoittaa järjestäjille, että voit käyttää kaikkia laillisia taajuuksia. Tämä helpottaa järjestäjien työtä huomattavasti.

Kiteettömän radion kanssa voi käyttää myös kiteellistä vastaanotinta, kunhan siinä on se kide. Olen kuitenkin kuullut myös epäyhteensopivuuksista, mutta itse en ole tällaiseen törmännyt. Yhtälailla ongelmia voi olla eri valmistajien kiteellisissä vehkeissä.

Poissa Sukkula

  • Tulokas
    • Profiili
Aloittelijalle? Inferno 7.5MP Sport Readyset VS EB4 S2 Compo
« Vastaus #45 : 01.12.03 - klo: 19.02 »
Mites tuo Inferno MP7.5 sport kestää ihan peruskäytössä.