No siinä taas tulikin tietoa kerrakseen. Mikan pointti tuosta radiosta, että siis kannattaa ostaa kunnon radio heti alussa jos kerta autonkin meinaa samalla periaatteella hankkia, niin pitää kyllä mielestäni kutinsa aika hyvin eikä ero AM- ja FM-radioiden hinnoissa ole nyt niin suuri että se olisi mitenkään este. Myöskin tuo radion kestävyys on minulla tiedossa, sen elinikä on pitkä ja näin ollen ei mitään "lelua" kannata ostaa mielestäni edes alussa. Hieman tosin harmittaa tässä se, että RC-veneessäni ollut Futaban rattiradio on kadonnut ajan saatossa, sillähän olisi päässyt alkuun tässä hommassa. :)
Uskon että näiden perusteluiden jälkeen tulen hankkimaan FM-radion jossa on muistipaikkoja sekä sitten nuo EPA-säätimet. Nuo nyt ainakin. En vielä ihan tarkkaan tuosta mallista ole sen enempää tehnyt päätöstä, koska en ole vielä kaikkiin yllä mainittuihin radioihin löytänyt hintoja taikka jälleenmyyjää. Pitää hieman tarkemmin tutkailla noita malleja ja sitten katsoa että mihin niistä päätyy. Tuo aikaisemmin mainitsemani Graupner/JR XS-6 kyllä vaikuttaa ihan pätevältä hintaansa verrattuna, joten se nyt tässä on ensimmäisenä vaihtoehtona.
Kuitenkin tuo kiteettömyys hieman mietityttää siinä mielessä, että onko tuo radio esim. kisoissa sallittu, koska käsitykseni mukaan kisapaikalla jaetaan kiteet kilpailijoille joita sitten pitää käyttää? Vai onko mahdollista sitten vain katsoa se taajuus mikä jaetuissa kiteissä on ja konffata se tuohon radioon ja vastaanottimeen käytettäväksi? Myöskin uskoisin että koska radio on kiteetön, niin siihen toisen vastaanottimen ostaminen (toiseen autoon esim.) voi olla kalliimpaa kuin normaaliin kiteelliseen radioon, johtuen siitä että normaalit vastaanottimet eivät käsittääkseni tuohon sovi ja näin ollen siinä pitää käyttää radion valmistajan tekemää vastaanotinta joissa ei kilpailua varmaankaan pahemmin ole vaihtoehtoisten mallien taikka hinnan puolella.
Se että radiossa on muistipaikkoja on sinänsä minulle tärkeää, koska RC-autoissa minua kovasti myöskin kiinnostaa niiden ulkonäkö ja yksityiskohdat. Crossarissa ei pahemmin ole mahdollisuuksia koria tms laittaa, joten mielessä on kyllä hankkia jossain vaiheessa joku toinen auto rinnalle, jota sitten voi sitten viimeistellä. Touring- ja Rally-autoissa mahdollisuuksia tuohon on selkeästikin paljon, sekä myöskin noissa aikaisemmin mainitsemissani "off-road / stadium truck" vekottimissa. Pitää sitten joskus tuota harkita, tässä vaiheessa hieman liian aikaista puhua moisesta kun ei ole vielä ensimmäinenkään auto kasassa. :) Otan tämän kuitenkin huomioon radion hankinnan yhteydessä koska sillä on asiaan selkeä vaikutus.