RC10.FI

Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: yorak - 02.01.16 - klo: 01.27

Otsikko: Säästin, tein ite: Avoimen lähdekoodin krossisimulaattori
Kirjoitti: yorak - 02.01.16 - klo: 01.27
Tiedän, että VRC on olemassa, mutta harrastusmielessä lähdin rakentamaan avoimen lähekoodin työkaluilla yksinkertaista RC simulaattoria 1:10 krossiautoille. Jostain syystä avoimen lähdekoodin simulaattoreita ei näytä tänne autopuolelle juuri olevan - vaikka lentäville härpäkkeille niitä on pilvin pimein. Ehkäpä tällaiselle on sittenkin tilausta? Nättiä en ala tekemään, mutta tuolla fysiikkamallinnuksen puolella odottaa valtavasti mielenkiintoisia haasteita. Mutta, ennen niiden pariin sukeltamista ajattelin koplata radion euron Arduinolla (http://www.ebay.com/itm/USB-Nano-V3-0-ATmega328-16M-5V-Micro-controller-CH340G-board-For-Arduino-1PC-/381506734078) peliohjaimeksi. Jatkoa seuraa..

(https://github.com/juherask/open-rc-buggy-simulator/raw/master/images/jump.gif)

Video: https://www.youtube.com/watch?v=wF3MJ9C0oMY (https://www.youtube.com/watch?v=wF3MJ9C0oMY)
Kokeile ite: https://github.com/juherask/open-rc-buggy-simulator (https://github.com/juherask/open-rc-buggy-simulator)

K/V
Otsikko: Vs: Säästin, tein ite: Avoimen lähdekoodin krossisimulaattori
Kirjoitti: AlfaCorse - 02.01.16 - klo: 01.37
Mukavan olonen projekti!

Meinaatko tehdä tuon kokonaisuudessaan Blenderin pohjalle? Unityn / Unrealin pelimoottorit voisi olla nastoja myös! :grin: Tätä projektia tulee kyllä varmasti näin pelialalla olevana seurattua, ja ehkä myös harrastuksenkin puolesta!  :wink:
Otsikko: Vs: Säästin, tein ite: Avoimen lähdekoodin krossisimulaattori
Kirjoitti: yorak - 02.01.16 - klo: 01.40
Mukavan olonen projekti!

Meinaatko tehdä tuon kokonaisuudessaan Blenderin pohjalle? Unityn / Unrealin pelimoottorit voisi olla nastoja myös! :grin: Tätä projektia tulee kyllä varmasti näin pelialalla olevana seurattua ja ehkä myös harrastuksenkin puolesta!  :wink:

Kiitos AlfaCorse kiinnostuksesta.

Unityä osaan vähän, mutta tässä harjoituksessa tavoitteena on pelimoottoria myöten avoimen lähdekoodin tuote. Sen lisäksi tietty, että Blender on loppuviimein itselleni tutuin ja että siinä mallinnus ja pelinkehitys tapahtuu samassa ympäristössä, skriptauskieli on Python ja vanhahtava tekniikka rajaa tekee tästä yksinkertaisemman ja siten paremmin rajatun projektin.

Otsikko: Vs: Säästin, tein ite: Avoimen lähdekoodin krossisimulaattori
Kirjoitti: AlfaCorse - 02.01.16 - klo: 02.02

Kiitos AlfaCorse kiinnostuksesta.

Unityä osaan vähän, mutta tässä harjoituksessa tavoitteena on pelimoottoria myöten avoimen lähdekoodin tuote. Sen lisäksi tietty, että Blender on loppuviimein itselleni tutuin ja että siinä mallinnus ja pelinkehitys tapahtuu samassa ympäristössä, skriptauskieli on Python ja vanhahtava tekniikka rajaa tekee tästä yksinkertaisemman ja siten paremmin rajatun projektin.


Hyvältä kuulostaa! Meinasitko tehdä kyseisen simun ainoastaan krossivehkeisiin perustuen vai onko suunnitelmissa tehdä useampiakin autoluokkia? Toimiva avoimen lähdekoodin RC-simu olisi varmasti kovaa rautaa!

Sen verran tuosta radion käytöstä ohjaimena, että tuollainen namikka löytyy VRC:ltä.
https://www.vrcworld.com/support/faq2.aspx?question=7336 (https://www.vrcworld.com/support/faq2.aspx?question=7336)
Itse en ole kokeillut, mutta ilmeisesti pitäisi toimia. (?) Ainakin VRC:n pelaaminen normalilla gamepadilla vaatii runsaasti keskittymistä  :roll:
Otsikko: Vs: Säästin, tein ite: Avoimen lähdekoodin krossisimulaattori
Kirjoitti: -Petsku- - 02.01.16 - klo: 09.41
Jos tarvit tuota VRC:n ohjain USB:tä kokeiltavaksi niin multa löytyy se ja sitä voi lainata.
Otsikko: Vs: Säästin, tein ite: Avoimen lähdekoodin krossisimulaattori
Kirjoitti: yorak - 02.01.16 - klo: 21.36
Meinasitko tehdä kyseisen simun ainoastaan krossivehkeisiin perustuen vai onko suunnitelmissa tehdä useampiakin autoluokkia?

Ensi alkuun autovalikoiman osalta mennään yhdellä geneerisellä 1:10 tuupilla. Ihan siksi, että ne ovat lähimpänä omaa sydäntä ja että kokemus on osoittanut että näissä prokkiksissa kannattaa karsia tekemistä oikealta, vasemmalta, alta ja päältä. Näin jotain voi tulla joskus valmiiksikin...

Autovalikoimaa silmälläpitäen tarkoitus on kuitenkin tehdä tuosta auton fysiikkamallista parametrinen, jolloin uuden auton lisääminen olisi periaatteessa vain sopivien avojen syöttämistä pituudelle, leveydelle, wheelbaselle, painolle, painopisteelle jne. johonkin konffitiedostoon. Halutessaan auton päälle voisi sitten nakata sopivannäköisen korin 3D-mallin. Näin mukaan saisi itse räätälöidä eri autoluokkiakin. Tuki tälle on tarkoitus tehdä ihan jo senkin takia, että auton setuppi menee saman parametrisen 3D mallin kaavan mukaisesti.

Sen verran tuosta radion käytöstä ohjaimena, että tuollainen namikka löytyy VRC:ltä.

Tiedän, mutta tavoitteena on tehdä koko simulaattori itse. Periaatteessa vanhempien PPM vastareiden tukeminen pitäisi olla triviaalia, mutta kokeilu näyttää kuinka helposti tuollaisen adapterin rakentaa. Kokeilen tätä kunhan löytyy tunti-kaksi harrastaa.


Lisäksi: Haluaisin herättää keskustelua siitä, että mitä tarvittaisiin jotta simu olisi käyttökelpoinen? Alla epätäydellinen lista ehdotuksia ja ideoita, joita voi järjestää ja joihin voi lisätä omia.

Tällä hetkellä oma aikomukseni on edetä näin (TOP3):

Järkevää? Ei? Kertokaa.
Otsikko: Vs: Säästin, tein ite: Avoimen lähdekoodin krossisimulaattori
Kirjoitti: iippo777 - 03.01.16 - klo: 10.52
Hieno projekti. Mielestäni ajatuksesi top3 suhteen on järkevin tapa edistää projektia. En ymmärrä mitään projektisi teknisestä puolesta, mutta ehdotan, että mallinnat aluksi "simppelin" pohjan, eli betoni, eos-matto, tennismatto tms. Kuvittelen, että savipohja tms. "luonnon" pohja on hankalampi mallintaa ?


Otsikko: Vs: Säästin, tein ite: Avoimen lähdekoodin krossisimulaattori
Kirjoitti: yorak - 04.01.16 - klo: 01.14
Hieno projekti. Mielestäni ajatuksesi top3 suhteen on järkevin tapa edistää projektia. En ymmärrä mitään projektisi teknisestä puolesta, mutta ehdotan, että mallinnat aluksi "simppelin" pohjan, eli betoni, eos-matto, tennismatto tms. Kuvittelen, että savipohja tms. "luonnon" pohja on hankalampi mallintaa ?

Kiitti.

Puuhastelin tänään radio-ohjaimen lukemisen kanssa. Oma viritelmäni tekee samaa mitä tuo aiemmin ketjussa mainittu VRC:n pulikka, mutta monipuolisemmin ja halvemmalla. Vastari-PC siltana käytän Arduino mikrokontrollerialustaa. Tilasin kiinasta version, jonka saa näyttäytymään PC:lle HID joystickinä (joka siis ei edes tarvitsisi ajureita), mutta jo miljoonalaatikosta löytyneellä karvalakkimallillakin sain homman toimimaan.

Helpoiten tämä onnistuu vanhemman AM mankan ja sen vastarin kanssa lukemalla PWM (pulse width modulation, pulssinleveysmoduloitua) signaalia vastarin kanavista 1 ja 2. Kokeilin myös uudempaa 2.4 GHz laitetta (HK-GT3B), jonka vastari käsittääkseni juttelee tuoreemmalla PPM (pulse position modulation, pulssinpaikkamodulaatio) tavalla ja sieltäkin sain luettua toisen kanavan tiedot. Molempien kanavien tapauksessa tarvitsisi vuorotella, mikä menee vähän hankalaksi, mutta kyllä senkin pitäisi onnistua. PWM oli tällä erää helpompi toteuttaa ja siksi menin sitä reittiä. Hienoa tekniikassa on, että sama adapteri voisi tukea molempia menetelmiä tai miksei vaikka joitain uudempia digitaalisiakin.

(https://github.com/juherask/open-rc-buggy-simulator/raw/master/images/rc_contoller_yt.png) (http://youtu.be/mtaJatJK2O8)
Linkki (http://youtu.be/mtaJatJK2O8) videooni, joka esittelee RC ohjaimen lukemista PC:llä

Koskien radan mallinusta: sisärata betonilattialla parilla hypyllä, tasanteella ja korkeampipitoisella matto-osuudella voisi olla helpoin toteutettava radaksi. Pistän idean korvan taakse. Olisiko hyvin dokumentoituja ehdotuksia referenssiprofiiliksi?  :wink:
Otsikko: Vs: Säästin, tein ite: Avoimen lähdekoodin krossisimulaattori
Kirjoitti: yorak - 05.01.16 - klo: 00.16
! No longer available (http://www.youtube.com/watch?v=y4D5b1MOF3k#)

Eli, työlistalle (TOP3) mahtuisi uusi juttu, ehdotuksia?:
Otsikko: Vs: Säästin, tein ite: Avoimen lähdekoodin krossisimulaattori
Kirjoitti: Loomis - 05.01.16 - klo: 00.31
Ei voi muuta sanoa kuin vau :) Lupautuisisin heti koekaniiniksi, mutta ei taida olla enää yhtään vanhempaa radiota :(
Otsikko: Vs: Säästin, tein ite: Avoimen lähdekoodin krossisimulaattori
Kirjoitti: thomsva - 05.01.16 - klo: 08.32
Hieno projekti!!

Tässä jotain ehdotuksia top3 listalle
Jousitus- ja ohjausgeometrioiden mallintaminen
Renkaiden mallintaminen
Pyörivän massan huomioiminen
Aerodynamiikan mallintaminen
Otsikko: Vs: Säästin, tein ite: Avoimen lähdekoodin krossisimulaattori
Kirjoitti: HLuomanen - 05.01.16 - klo: 08.49
Mahtavaa, tässä projektissa yhdistyy monta juttua minkä kanssa meillä perheessä on puuhattu, aika wannabe-tasolla mutta kuitenkin! Löytyy Arduino, RC-kamaa, 3D-tulostin ja mielenkiintoa ja kohtuullisesti ymmärrystä ohjelmointiin, ja pojalla (11 v) intoa rakennella peleissä kaikenlaista.

Tsemppiä, ja yritetään tulla isä-poikayhdistelmällä mukaan hankkeeseen jollain tavalla. Traxxas 2,4 GHz radio tai Futaba 4PKS on vissiin edelleen sieltä vastarista eteenpäin analogista tekniikkaa, eli sellaiset toimisi jo nyt tuolla sovittimella?
Otsikko: Vs: Säästin, tein ite: Avoimen lähdekoodin krossisimulaattori
Kirjoitti: yorak - 06.01.16 - klo: 13.04
Hieno projekti!!

Tässä jotain ehdotuksia top3 listalle
Jousitus- ja ohjausgeometrioiden mallintaminen
Renkaiden mallintaminen
Pyörivän massan huomioiminen
Aerodynamiikan mallintaminen

Kiitti kannustukseta ja suuntamerkeistä. Ohjausgeometriat on jo mallinnettu, joskin asetukset pitää tehdä "käsin" suoraan 3D-mallin asetuksia muuttamalla. Tähän on tulossa muutos kunhan saan mallin parametrisoitua.

Edelliseen liittyen geometrian vaikutusta auton käyttäytymiseen pitäisi testata lisää: esim. nyt takana on kokeilun vuoksi toe-inniä, mutta pitäisi kokeilla erilaisilla asetuksilla ja katsoa vaikuttaako se kuten voisi olettaa, eli että se lisää vakautta kiihdytettäessä ja suoralla. Tämä tarkoittaisi jonkinmoisten testitapausten valmistelua niin, että kun muuttaa mallia tai koodia voisi varmistua siitä, että auto käyttäytyy edelleen kuten olettaa saattaa.

Iskunvaimentimien geometria taasen käsittääkseni vaikuttaa pääasiassa iskunvaimennuksen progressiivisuuteen, droopiin ja downtraveliin (mitä lie nämä sitten ovatkaan suomeksi) eivätkä vaadi mallinnusta iskunvaimennuksen laskukaavojen ja up/downtravel rajojen ulkopuolella.

Renkaat ovat haastavat, sillä en edes tiedä miten tuollaisen elastisen pyörivän palleron mallintamista lähtestyisi. Taidan mennä toistaiseksi sillä, että törmäys maan kanssa on kimmoton + yritän mallintaa likukitkan jotenkin tapauksessa, että pito loppuu ja katson mihin se riittää.

Pyörivä massa ja aedodynamiikka ovat nähdäkseni suht helpot toteuttaa. Lienee hyvää materiaalia lisättäväksi tuonne top3:een, siis. :)

Otsikko: Vs: Säästin, tein ite: Avoimen lähdekoodin krossisimulaattori
Kirjoitti: yorak - 06.01.16 - klo: 14.11
Tsemppiä, ja yritetään tulla isä-poikayhdistelmällä mukaan hankkeeseen jollain tavalla. Traxxas 2,4 GHz radio tai Futaba 4PKS on vissiin edelleen sieltä vastarista eteenpäin analogista tekniikkaa, eli sellaiset toimisi jo nyt tuolla sovittimella?
Ei voi muuta sanoa kuin vau :) Lupautuisisin heti koekaniiniksi, mutta ei taida olla enää yhtään vanhempaa radiota :(

Hei Loomis ja HLuomanen, kiitos kiinnostuksesta ja otan ilolla vastaan kaiken avun. Noi vastarit vosivat hyvinkin toimia, olisitteko halukkaita testaamaan niitä? Arduinolla ajettava koodi on täällä (https://github.com/juherask/open-rc-buggy-simulator/blob/master/input/read_pwm_pulsein.ino), eikä kytkentäkään ole monimutkainen.

Jos käytätte Linuxia, niin tuo Githubin input-kansiossa oleva Python-skripti tekee virtuaalijoystickin, jolloin ohjainta voi siis käyttää missä vaan autopelissä! Windowsissa pitää tuo kerros rakentaa itse, esim. käyttäen vJoy (http://sourceforge.net/projects/vjoystick/) virtuaalijoikkariajuria, mutta ohjelmointitaitoiselle ei tämän koplauksen pitäisi olla yhtä iltaa suurempi juttu.

Yksi aika hauska aliprojekti teille HLuomanen voisi olla rataeditori. Jos olette oikein käteviä Minecraftin kanssa, niin miten olisi erikoistettu (tai muuten vaan yhteensopiva) modi/blockset hyppyineen, mutkineen, ajokorokkeineen ym. jolla voisi Minecraftissa tehdä ratoja, jotka sitten vaan importattaisiin blenderiin? Ihan vaan heittääkseni yhden prokkisidean ilmaan... :)
Otsikko: Vs: Säästin, tein ite: Avoimen lähdekoodin krossisimulaattori
Kirjoitti: HLuomanen - 08.01.16 - klo: 20.54
No niin, poika innostui heti tuosta rataprojektista ja tekeminen alkoi. Blender on meille molemmille outo. Linuxia ja Windowsia on käytössä tarpeen mukaan, virtuaalikoneessa ja natiivisti. Pakkaset pistää omakotiasujaa vähän survival-moodiin parhaillaan, ja muitakin projekteja on, mutta eiköhän tässä talven mittaan jotain konkreettista saada tälläkin saralla aikaiseksi.
Otsikko: Vs: Säästin, tein ite: Avoimen lähdekoodin krossisimulaattori
Kirjoitti: yorak - 09.01.16 - klo: 11.26
No niin, poika innostui heti tuosta rataprojektista ja tekeminen alkoi. Blender on meille molemmille outo. Linuxia ja Windowsia on käytössä tarpeen mukaan, virtuaalikoneessa ja natiivisti. Pakkaset pistää omakotiasujaa vähän survival-moodiin parhaillaan, ja muitakin projekteja on, mutta eiköhän tässä talven mittaan jotain konkreettista saada tälläkin saralla aikaiseksi.

Hienoa! Blender on ensalkuun vähän hankala ja sen omaksuminen voi ottaa aikansa. Olen pitänyt Blender kursseja, joiden materiaalista saattaa olla teille iloa perusteiden haltuunotossa:3D-peliohjelmoitia Blenderillä -kurssin materiaalit (http://j.mp/sjk3dpk)

Jos kuitenkin etupäässä kiinnostaa se radan tekeminen, niin tarttukaa tuttuun työkaluun - vaikka juuri siihen Minecraftiin. Itse en Minecraftia juuri ole pelannut, mutta tarkistin, että Minecraftilla tehdyt maailmat ovat tuotavissa Blenderiin ja siten tuohon RC-simulaattoriin. Yritän tässä viikonlopun aikana kirjoittaa ohjeen simulaattorin käyttöönotolle.

Uskoakseni radat kannattaa rakentaa Minecraftissa vaikka ihan peruspalikoista. Tietty jos hyppyreiden ym. takia on pakko ottaa käyttöön joitain laajennoksia, niin kannattaa tehdä. Jälleen, sillä sivuhuomautuksella, että en MC:tä tunne, tämä modi voisi olla tarpeellinen: http://mod-minecraft.net/super-slopes-mod/ (http://mod-minecraft.net/super-slopes-mod/)

Jos kaipaatte jossain apua, lähettäkää vaikka YV tai Whatsapatkaa (heitin puh. nron YV:llä) niin ratkotaan pulmia etäyhteyden läpi tms. Ja se, että pakkaset ajaa sisälle tarkoittaa vaan lisää harrastustunteja - puolensa ja puolensa. :)

Harrastamisen iloa!
Otsikko: Vs: Säästin, tein ite: Avoimen lähdekoodin krossisimulaattori
Kirjoitti: AlfaCorse - 09.01.16 - klo: 14.41
Iteltä löytyis tietotaitoa 3dsmaxin kanssa. Eli ratojen kanssa voin avittaa jos on tarve! Ajattelin huvikseen kokeilla miten tätä konseptia saisi sovellettua Unity-moottorin pohjalle jossain välissä jos aikaa ja tahtoa riittää :D
Otsikko: Vs: Säästin, tein ite: Avoimen lähdekoodin krossisimulaattori
Kirjoitti: HLuomanen - 09.01.16 - klo: 15.55
Joo ei tämä meillä niin kovin hektisesti etene, ratojen kanssa mahtuu kyllä puuhaamaan muutkin ihan vapaasti. Blender-kurssi vaikuttaa hyvältä. Super-slopes modivinkki otettiin onkeen. Omakotiasujan survival-moodilla tarkoitan lähinnä, että nyt viikonlopun ykkösprojektina on rakentaa muutaman neliön alalle rakennuksen alle rossipohjaan 100 mm lisäeristys, että putket pysyis paremmin sulana. Purkuvaihe alkaa olla vasta hoidettuna. Tulin välillä sisälle lämmittelemään.
Otsikko: Vs: Säästin, tein ite: Avoimen lähdekoodin krossisimulaattori
Kirjoitti: yorak - 10.01.16 - klo: 16.16
Joo ei tämä meillä niin kovin hektisesti etene, ratojen kanssa mahtuu kyllä puuhaamaan muutkin ihan vapaasti.

Hienoa, että pientä polttelua simun väsäämistä kohtaan löytyy. Rohkeesti vaan täällä paukuttelette sitten henkseleitä heti kun jotain - vaikka sitten kovin keskeneräistäkin - syntyy. Tekeminen ruokkii tekemistä jne.

Itse soittelin tuossa viikolla konsultoivan fyysikon kanssa (kaveri on Fysiikan ope) ja puhuttiin noista fysiikkamalleista, tarvittavasta tarkkuudesta ja niiden toteuttamisjärjestyksestä. Jousituksen ja sen geometrian osalta homma tarkentui niin pitkälle, että uskoisin seuraavan koodaussession vievän homman testikuntoon. Nyt pitää vaan jostain löytää se tunti-pari yhtäjaksoista aikaa. Valitettavasti tänä viikonloppuna työnomaiset harrastukset vievät aikaa näiltä tosiharrastuksilta.

Omakotiasujan survival-moodilla tarkoitan lähinnä, että nyt viikonlopun ykkösprojektina on rakentaa muutaman neliön alalle rakennuksen alle rossipohjaan 100 mm lisäeristys, että putket pysyis paremmin sulana.

Ai. Survival-moodi toi tämmöisen vasta ok-asumisesta haaveilevan mieleen takkatulen loimuun käpertymisen kun pakkanen paukkuu ulkona. Mutta joo, rossipohjan lisäeristämine -20C pakkasessa lienee lähempänä totuutta.. :)
Otsikko: Vs: Säästin, tein ite: Avoimen lähdekoodin krossisimulaattori
Kirjoitti: AlfaCorse - 14.01.16 - klo: 12.13
Tämän projektin innoittamana tuli kikkailtua tollanen turistirungon low-poly pohja huvikseen. Tosin verrattuna oikeaan autoon aika kesken vielä :grin:

(http://puu.sh/mvd3r/e53d8c24b1.jpg)
(http://puu.sh/mvd66/d8fcee0e77.jpg)
Otsikko: Vs: Säästin, tein ite: Avoimen lähdekoodin krossisimulaattori
Kirjoitti: monsterman - 25.01.17 - klo: 11.59
hyvältä näyttää! odotan innolla päivityksiä