Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Landor

Sivuja: 1 [2] 3
31
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 13.11.11 - klo: 17.44 »
Pepsivenettä on uitettu, eikä edes uponnut. Ohjaus on hieman epävakaa, tarttis varmaan jonkinlaisen peräsimen.

-------------------

Small bolttiakin olen uittanut. Testailin paria 4S akkua. Hyvin mahtuivat kopan sisään ja kulku oli ihan hyvää, valitettavasti vauhteja ei ole tiedossa. Vauhti on kuitenkin veneelle vielä ihan OK eli ei karkaa liian hurjaksi. Kerran vene meni nokan kautta ylöspäin ympäri, mutta ei sitä muuten mitenkään tarvinnut varoa. Akkujen ja moottorin lämpötilat pysyivät n. 40 °C paikkeilla, toki vesi alkaa jo olla aikas viileää. Ne testatut akut klikkailin, yllätys yllätys, Hobbykingistä:
- Turnigy nano-tech 1000mAh 4S 45~90C Lipo Pac
- Turnigy nano-tech 1300mAh 4S 45~90C Lipo Pac

Täytyy kyllä hiukan hehkuttaa tuota kitin mukana tullutta moottoria. Yksikään nimetön Kiinalainen halpismoottori ei ole yhtä hyvin kohteeseensa sopinut. Genesis -kitin moottori hajosi kolmannella akulla. Kutakuinkin samaan ikään on jäänyt jokunen nimetön, halpa 3650 kone 1:10 4wd autokäytössä.


MUOKS...

Mainittakoon vielä, että noita Turnigy nano-tech 1000mAh 4S 45~90C Lipo Pac akkuja mahtuu tuuppaamaan veneen sisuksiin rinnakkainkin, jos tykkää. 1300mAh versio on sen verran korkea, että niitä mahtuu vain yksi.


32
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 23.10.11 - klo: 22.08 »
Ajetaanko näillä veneillä oikeasti kilpaa vai onko tämä enemmänkin tätä huippunopeuksien mittaus hommaa?

Eli onko SM sarjaa ja mistä voisi lukea siitä enemmän?

Puhdasta omaa hupiahan tämä  :wink:  Viikolla törmäsin tämmöseen videoon...
Homemade R.C. boat made of junk Lama V3 parts, 3 pop bottles. Dubbed "The Hydroprop".
ja siitä tuli oman romulooran combo mieleen. ...ja eikun rakentamaan.

Voin vain toivoa ettei viritys mene heti ympäri.

Mutta joo...

Ehkä kuitenkin viittaat Small Bolttiin niin sillä kisailusta en tiedä. Omaa hupailua on minulla senkin kanssa leikkiminen.

Mainitaan nyt vielä, että tämä Small Bolt on ollut hyvin helppo vene. Noin kymmenen akullista olen ajanut eikä mitään ole mennyt rikki. Toki alkuun tein vuotosuojaukset, rasvaukset ja moottoritukin ja servotelineen kiinnitykseen epoksivahvistusta sekä vaihdoin muutaman ruuvin laadukkaampaan. Vene ei tuntunut vaativan mitään säätöjä. Muistaakseni lontoonmurteisella foorumilla joku kirjoitti yrittäneensä jotain säätöjä, mutta ei nähnyt mitään vaikutusta. Sopii minulle, kun ei ole mitään valittamista.

Näissä n. 40 km/h nopeuksissa vene kulkee likimain kuin kiskoilla, toki sen ympärikin saa. Mitään "irtoo lapasesta" fiilistä ei vielä ole.

33
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 23.10.11 - klo: 14.59 »
Small bolttiin laitoin kiinni metallisen 1.4x32mm propellin ja loggeriin jäi huippunopeudeksi 43 km/h. Moottorin lämmöiksi mittasin ajon jälkeen 40,9 °C. Joskaan en ole ihan varma, tuo saattaa olla myös akun lämpö. No, oli kumpi tahansa niin yli 35 °C mittasin niistä hetkeä myöhemmin erikseenkin. Näissä "jälkimittauksissa" akku oli hieman lämpimämpi, mutta on siinä enemmän lämpömassaakin. Kymmenen asteen ulkosää alkaa aika nopeasti jäähdyttää.


Miksi tulos oli kovempi kuin 35 mm propellilla.
- No onhan se metallinen aina metallinen
--- terävempi
--- silosempi
--- ei taivu
- ehkä mittaus on hieman kyvytön
--- vedot ovat lyhyitä 1 s tallennusvälille
------ ehkä nyt tuli pidempiä vetoja
- nyt minulla oli asennettuna myös bec ja sille oma akku (ne jotka edellä listasin)
--- voisko akulta ja ESC:ltä riittää tämän johdosta enemmän virtaa moottorille?
--- lisäpaino ei ainakaan selkeää hidastumista tuonut

Jo vuosia on nurkissa pyörinyt pari propelli+moottori+ESC yhdistelmää. Nyt teippailin niistä tämmösen.


Rautaa...

Pepsi 3x 1,5 l

Polycarbonaattilevy 4 mm

TowerPro BM2410-9T / 18A BEC/ 1047 Prop Combo
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4706

GWS V-Tail Mixer II (200 step)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4170

Small boltin akulla testailin
Turnigy 2200mAh 3S 20C Lipo Pack
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=8932

Kisapaino akkuineen 1004 g.

Isossa vedessä tuota ei ole vielä testattu. Vesisaavissa pystyy hieman ympyrää pyörimään, ei ainakaan heti kaadu. Ensitestissä meinasi kipata takakautta ympäri, mutta kun akkua vei eteenpäin (kuten kuvassa) niin alkoi pysyä pystyssä. Vaikea sanoa pääseekö sillä vedessä eteenpäin. Lattialla kulkee eteenpäinkin ihan kohtalaisesti.

34
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 15.10.11 - klo: 21.14 »
Tänään keli oli mukavan tyyni. Pari akullista tyhjeni mukavasti.
Small Bolt boat, 2604kV, Turnigy marine 60A, Turnigy 3S 2200 mAh 20C, plastic 1.4x32mm

EDIT...

Laitetaan tähän edellisen jatkoksi...
Small Bolt boat, 2604kV, Turnigy marine 60A, Turnigy 3S 2200 mAh 20C, plastic 1.4x35mm

Muutosta edelliseen on vain propelli. Tällä kertaa mittailin myös nopeutta GPS mokkulalla, huipuksi tuli 39 km/h. Moottorin persuuksista mittalin ajon jälkeen lämmöksi 42,5 °C. Vesi taitaa olla jossain kymmenen hujakoilla. Lämpöjä yritin mitata eilenkin 32 mm propellin hurruuttelun jälkeen, silloin en saanut kolmeakymppiä mittariin. Enpä oikein tiedä onko lämpötilaero ollut oikeasti noin iso vai tuliko eilen mitattua huonosti.


35
Sähköautot / Vs: HoBao Hyper 10SC
« : 12.10.11 - klo: 22.25 »
hyviä setuppeja hakusessa.
eli motti,alusta,iskari,camper,diffit.
sisällä ois tarkoitus ajella.

Hiukan itseänikin varten palauttelin vanhoja kokemuksia mieleen ketjun alkupäästä. Sieltä löytyy mm. tämmöstä materiaalia...

Hyper 10SC - Bump Edition
This is Tim's current set-up for the Hyper 10SC
http://www.nitrohouse.com/Hyper-10SC-4x4-Set-Up_b_18.html

Olin ajamassa tänään taas. Tein pari muutosta ja autosta tuli jo tosi hyvä!

Vähensin ulosjoustoa ja laitoin etuiskareihin 500 öljyä. Takadiffiin 1000. Takaiskareissa 300 öljy.

Tosi hyvä ajaa, perä pysyy alla tosi hyvin. Auto ei siis kallistele liikaa, kun vähentää ulosjoustoa. Tim Bumpin setuppi on hyvä ulos. Sisällä tarvii modauksia. Valkoisilla jousilla auto muuttui myös huomattavasti parempaan suuntaan.
Tänään oli Turussa taas kisat. Meni oikein kivasti. Tomppa voitti (taas) HoBaolla ja olin itse toinen. Taisin ekan alkuerän voittaa. Kyllä ihan kivat säädöt on löytyneet :)

Täytyy tiistaina mennä kokeilemaan uusia akkuja Turun bahnille.
Tämän hetken säädöt:

Diffit:
Edessä: 3000
Keskellä: 5000
Takana: 1000

Iskarit:
Edessä: vakioreiät 700 öljy siniset jouset
Takana: 4 reikää 1,2mm poratut ja 500 öljy valkoiset jouset
Tilasin uudet sähköt. Saa nähdä miten poistuu Novakin HV 4.5 moottorilla ja Havok Pro säätimellä! Pinjoni saa varmaan olla toi 11 hampainen.
...

En hokassu muuten, oliko tässä topikissa tätä linkkiä. Mutta hyviä juttuja kamppeen modailuun löytyy täältä http://www.rcshortcourse.com/forum/showthread.php?t=5272

36
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 11.10.11 - klo: 19.10 »


Hobbykingin Small Bolt saapui viime viikolla. Kaikki perän metalliosat irrottelin ja laittelin takaisin silikonin kanssa.  Foorumia
http://www.rcuniverse.com/forum/m_9752215/anchors_9752215/mpage_1/key_/anchor/tm.htm#9752215
lukiessa jäi mieleen, että aika moni valitteli vesivuotoja. Toinen mikä jäi mieleen oli mukana tulevan servon heikko laatu. Alkuperäisellä propellillakin lienee vaikeuksia päästä plaaniin.

Pieni uittaminenkin tuli jo tehtyä, mutta tosiaan aika pieni, alle akullinen. (Alkaa uimavesi olla aika kylmää.) Erityisesti rantavesi oli aikas täynnä lehtiä, vene ei haavan lehdistä tykännyt. Avoimessa vedessä ui ihan hyvin.  Kokoonpano oli tälläinen...

Vene
Small Bolt Brushless Twin-Hull R/C Boat (385mm)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=11244

Alkuperäisen servon vaihdoin tähän...
HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=662

ESC
Turnigy Marine 60A Brushless Boat ESC
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__7360__Turnigy_Marine_60A_Brushless_Boat_ESC.html

Akku
Turnigy 2200mAh 3S 20C Lipo Pack
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=8932

Moni on käyttänyt myös Nano-versiota Turnigy nano-tech 2200mah 3S 25~50C Lipo Pack
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11911
Painon pihtaamiseksi on pienempiäkin akkuja suosittu.

Propelli
RC Model Boat Ship Φ3.18mm *32mm Plastic Propeller Prop
http://www.ebay.co.uk/itm/130515749478

Samaisia näyttäisi olevan myös HK:lla. Mutta ei ollut silloin varastossa kun laittelin tilausta.
Prop Nylon 1.4 X 32
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__12694__Prop_Nylon_1_4_X_32.html

Omalle kokoonpanolleni keittiövaaka näyttää massaa 679 g (ilman kannen teippiä).

Lisäksi hommasin BEC kamppeet, mutta en niitä ainakaan vielä laitellut kiinni.

HobbyKing HKU5 5V/5A UBEC
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=16663

Turnigy nano-tech 460mah 2S 25~40C Lipo Pack
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=11896

Videomateriaalia...
http://www.youtube.com/results?search_query=small bolt rc boat&aq=0&oq=small bolt

EDITTIÄ

Spämmätään vielä hieman lisää. Oli sen verran kova tuuli, että kuvaajakin heilui. Vajaa akullinen tuli ajeltua. Venettä sai käännellä muutaman minuutin aikana likimain kymmenen kertaa.

Small Bolt boat, 2604kV, Turnigy marine 60A, Turnigy 3S 2200 mAh 20C, plastic 1.4x32mm, rough water

37
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 20.09.11 - klo: 20.55 »
pysykö kokoajan pinnalla?

Joo, saaliit olivat niin pieniä (onneksi), että aika hankalaa oli edes nähdä kalan olevan kiinni. Pari pientä haukea tuli n. tunnin aikana 7 cm vaapulla.

Ennen kalastusta testasin ideaa hinaamalla koivuklapia. Siima katkesi kun laittoi enemmän kaasua. Siiman paksuutta en tiedä.

38
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 20.09.11 - klo: 20.13 »
Hieman tuli körryyteltyä Genesiksellä viikonloppuna.



...oli ihan pakko kokeilla.

39
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 12.09.11 - klo: 21.20 »
Yksi ebay propellivaihtoehto voisi olla muovinen 2-Blade 35mm Ø3mm Bore Boat Propeller .

40
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 29.08.11 - klo: 09.30 »
Juurikin tuon alemman vesi-imurin tilailin itsekin. Turnigy Marine 35A tilaus oli mennyt sen verran vanhaksi, että sain peruttua sen Hobbykingissä. Turnigy Marine 60A löytyy varastosta, pistin se tilaukseen.

41
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 29.08.11 - klo: 00.03 »
Kiitoksia kuvista ja videoista, niitä on mukava tsiikailla.

Mistäs kohtaa tuon potkuriakselin on Genesiksessä tapana rikkoutua? Tai lähinnä kiinnostaa meneekö siinä porkuri yms. samalla pohjaan? Itselle ei rikkoja ole tullut. Ebaysta olen pari halpaa vara-akselia tilannut. Akseli ei paljoa maksa, mutta potkurin hinta + teroitus + tasapainotus + kiillottelu voi hyvinkin alkaa syödä miestä.

Itse tein pientä huippuvauhtikokeilua 5S:llä (Leopard 2000kV, X447, 180A). Vetojen vauhdit olivat 92... 94 km/h välillä. Minulla oli sarjassa 3s ja 2 s akut. Joskin tuossa 2s akussa oli hieman ylimääräistä puhtia kun, yhdistin akut ensin rinnan (semmottis), jolloin 2s akun jännite taisi keritä lähes kymmeneen volttiin. Balancer ei sitä suostunut purkamaan, joten tuuppasin sen kiinni paattiin. Kun 3s oli täytetty uudestaan niin kokonaisjännite taisi olla aikas lähellä 6s lukemaa.



Konfiguraatio Leopard 2000kV, X447, 180A kävi aikas lämpöisenä jo 4S:llä, kun mehua syötti rinnan kytkettynä pari  ZIPPY Flightmax 5800mAh 4S1P 30C akkua. Ajoaikaa taisi olla n. 13 min. Ajo oli sellaista 100 m pätkän kihdytys-hidastus hurruuttelua. Valitettavasti GPS loggerista oli akku tyhjä enkä saanut vauhteja talteen. Lämpötilasta vielä sen verran, että ajon aikana loggeriin jäi ESC siilen kolosta maksimiksi 44 °C, mutta se oli luultavasti tukkeuman syytä, koska ajon lopussa lämmöt vielä laskivat 33 °C tasolle. Ajon loputtua lämmöt kuitenkin nousivat loggerissa 61°C lukemaan. IR mittarilla sain ESC lämmöksi max 57 °C ja moottorin lämmöksi 53 °C.



Tuo ainokainen vedenottoaukko tuntuu aika usein tukkeutuvan ja lämmöt pomppaavat ylös. Osat toisen vedenoton laittamiseksi on tilattuna.

Viime viikolla oli Hobbykingissä varastossa pikkasta Small bolt paattia. Semmosen pistin sieltä tilaukseen.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11244
Siihen on tulossa myös pari Turnigy 2200mAh 3S 20C akkua sekä muovista ja metallista 32 mm potkuria. Nopeussäätimeksi klikkasin Turnigy Marine 35A:n, mutta se näkyy pysyvän sitkeästi Backorder tilassa. Yksi Turnigy 60A auto ESC olisi joutilaana ja ajattelin kokeilla josko tällä: Water Cooling Plate For 50A ESC -Sea Fire & Surge Crucher http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=13400
saisi siitä paattikelpoisen.

42
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 08.08.11 - klo: 00.44 »
Omaa Genesistä kuskaa nykyään Leopard 4074 2000 kv + Seaking 180A.

1.4 x 44 propellilla olen ajellut kerran ja nopeutta oli n. 55-65 km/h 4s:llä.
Tänään laittelin kiinni Octuran X447 propellin, mutta aallokkoa oli sen verran ettei maksimikaasulla pystynyt ajelemaan.

Loggailin lämpötiloja ja vauhteja. Aloittelija kun olen niin ... havaintona lähinnä että näköjään se paljonko lämpöä on rannalla, kun kopan avaa, ei kerro kaikkea siitä mikä on lämpötila ajon aikana. Lämpötila-anturi oli työnnettynä ESC:n siilen sisään, siellä on semmonen kolo/väli.

Koppaa avatessa, ajon jälkeen, lämpöä on ollut n. 39 °C, mutta "oikea" ajon aikainen lämpötila on ollut n. 30 °C. Kohdassa 22:32 on kuitenkin tapahtunut jotain, ehkä vedenottoaukko on mennyt tukkoon, ja lämpö on noussut minuutissa 28 °C --> 47 °C. Kun jäähdys on taas toiminut niin lämpö on laskenut parissa minuutissa arvoon 31 °C.

Käppyröissä näkyy myös kolme kaatoa (22:27, 22:29 ja 22:35). Erityisesti tuon viimeisen kaadon aikana näkee, kun lämpötila nousee ilman veden virtausta.

Hieman epäilyttää tuo Ventus GPS loggerin tarkkuus. Tai lähinnä tekemäni 100 m vedot ovat sille aika lyhyitä, ehtineekö luotettavasti mukaan, maksimivauhdin kesto on aikas lyhyt. Tallennusvälinä kuvan käppyrässä oli 1 m. Käytännössä tallennusväli on alla näkyvässä käppyrässä tarkemmin zoomattuna kuitenkin 5 s. Täytyypä testailla lisää noita asetuksia. EDIT: vaikka tallennusväliksi on valittu ainostaan 1 m niin se aktivoi itsekseen myös 5 s asetuksen. Kokeilenpa nyt loggausasetuksiksi 1 s ja 1 m.

Loggereina nämä:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=15941

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/45132/ckgch/Ventus-G730-GPS-datalogger-USB-liitannalla-ilmainen



43
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 25.07.11 - klo: 21.13 »
47mm rusetti kuulostaa ylimitoitetulta sähköisi, ei ihme, että tuli "sininen savu" koneesta. Mitenkäs perä oli säädetty (syvyys+kulma)? Iso potkuri + alas säädetty perä vaatii sähköiltä paljon. .

Syvyttä, kulmaa ja akkujen paikkaa yritin apinoida täältä.
http://forums.offshoreelectrics.com/showthread.php?25498-HK-Genesis-tuning-help!&p=323342#post323342

Alkuun vene pomppi kuin kenguru. Mutta em. muutosten jälkeen hyppimistä ei enää tapahtunut. Sen enempää en ole asetuksia hakenut. Reipasta ajoahan ei ole kovin montaa minuuttia kertynyt.


44
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 25.07.11 - klo: 02.36 »
Pistelin x447 propellin kiinni. Keli oli sen verran tyyni, että nyt pääsi ajelemaan täysillä ---> moottori kärähti (Turnigy 500 H, outrunner 1800kv). Virvelille tuli käyttöä.

Laittelin Leopardin 4074 2000kv koneen ja vesijäähyn tilaukseen. Tarkoituksena on ajella 4s:llä.

Hätävara ESC:ksi on tulossa HiModel GX Seires 200A . Ehkä Turnigy Marine 120A:ssa ollut vesijäähy sopisi siihen, en tiedä.

45
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 23.07.11 - klo: 17.42 »
... Otarannassa kävin venettä meressä uittamassa. Tuulta oli sen verran reippaasti (ehkä 10 m/s lähettyvillä), että hieman arvelutti miten vene käyttäytyy. Rauhallinen kruisailu onnistui kuitenkin ihan hyvin. Ihan kivan näköistä vaihtelua se allokossa hyppiminenkin on. Tuulikin oli suoraan rantaan päin, joten vene ui mukavasti käsien ulottuville, kun kerran paatti kippasi ympäri ja toisen kerran kun akun liitin irtosi. Jälkimmäisellä kerralla oli potkuristakin lähtenyt toinen lapa kulkemaan. Ilmeisesti aallokossa hyppiminen oli liian rankkaa puuhaa.  Vaikka ajelu oli enimmäkseen pintakaasulla hurruuttelua niin välillä käytin kaasua pohjassakin. Ehkä hypyn alastulossa huippukierroksiseen potkuriin kohdistuu melkoinen rasitus. Nuo siniset potkurit taitavat olla aikas kovaa muovia.

Loggereihin taltioitui tämän tyylistä dataa maksimiarvoiksi:
- vauhtia 30 km/h
- virtaskaa 30 A
- tehoja 500 W hujakoilla
- ESC lämpö 37 °C
- Moottori oli vain hieman lämmin jokunen minuutti ajelun jälkeen

- 5 Ah akuilla (kaksi 2s sarjassa eli 4s) ajoaikaa oli noin vartti, keskinopeus oli alle 20 km/h.

46
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 23.07.11 - klo: 02.54 »
Ensimmäiseksi veneekseni innostuin tilaamaan Genesiksen, se sattui olemaan juhannuksena "hyllyssä" hobbykingissä.



Hieman teki mieli laittaa Suomen värejä mukaan pintaan. Motonetissä sattui soppeli tarrapari silmään.


Suomiaiheen lisäksi veneilyaiheinen kallon löysi paikkansa kannelta.


HUI

Konehuoneen puoli on vielä aikalailla hakusessa.

- Nopeussäätimenä on Seaking 180A ESC
- moottorina Turnigy 500 H, kopterimoottori, outrunner 1800kv
--- magneettien kiinnitystä varmistelin pikaliimalla, myös pidätinruuvi sai lukitetta
----- tiedoksi: perän avaamiseen tarvitsi 0,050" kuusiokoloavaimen, ennestään minulla ei sellaista ollut
--- Näillä johdoilla ja deans liittimillä on tätä moottoria tarkoitus kokeilla 2s ... 4s jännitteillä
----- ideana on, josko tällä yhdistelmällä voisi ajella suht pitkiä rauhallisia kruisailuja
- Propellina on tällä hetkellä Turnigy 4mm AquaProp 42x29x15mm, sininen alle taalan HK kampe (alkuperäinen on 1.4x38)
- Lisäksi kuvassa vilahtaa
--- pari 2s 5Ah akkua
--- akun ja ESC välissä on
----- dataloggeri
----- rinnakkain kaksi 35V 4700 µF kondensaattoria
--- Hobby King GT-2 2.4Ghz vastari
--- Ventus G730 GPS-datalogger
--- erillinen BEC akkuineen ja jännitehälyineen
--- akselin kuorta on tilkitty paikalleen epoksilla ja lasikuidulla
----- myös muita alustoja on tuettu epoksilla, moottorille ähräsin hieman myös lasikuitua
----- musta rakennelma läpiviennin ympärillä on velcroa estämässä akselin kautta tihkuvan veden roiskumista
-------- tuo BEC:n akku tahtoi kostua, no enpä tiedä miten nyt käy

Tällä moottori-propelli yhdistelmällä vauhtia on mitattu:
- 2s: noin 25-30 km/h
- 3s: 40...45 km/h
ESCinä silloin oli Turnigyn 60A auton ESC. ESC tahtoi kuumeta ja vene pysähtelikin helposti välillä, mutta eipähän kuitenkaan hajonnut, kuten 120A marine esc.

Alkuperäinen moottori on myös tiltannut. Turnigyn marine 120A ESC kesti 2 min 2s ajoa ja 3 min 3s ajoa ennen hajoamistaan tuon orkkismoottorin kanssa. Enempää en noita tutkinut. Taisi konkka sylkeä sisuksensa tuosta ESC:stä.

Kokeilukelpoisena moottorina löytyisi yksi 3674 kokoinen 2800kv moottori, mutta se tuskin kovin hyvin toimii (kuumeneva kiinamotti). Ehkä 2s tai 3s akuilla sitä voisi kokeilla. Johtotavaraa pitäisi kuitenkin laittaa uusiksi. Liittimiksi olen tilaillut 6mm liitimiä. Paksummat johdot matkaavat vielä postissa (10AWG ja 8 AWG). Kun alkuperäistä 3674 2075 kiinamottia ajelin tuolla 120A ESC:llä (4s) niin johdot ja liittimet olivat tosi kuumia.

Tilauksessa on myös Turnigy T600 Brushless Outrunner for 600 Heli (1400kv) moottori, jota on tuon ESC:n kanssa maailmalla ajeltu ilmeisen hyvin 6s:llä. Moottoria varten joutunee vaihtamaan kiinnitystelineen. Moottorin vaatima 6mm-4mm flex-adapteri on myös tilattu. Ilmeisesti tuo 4mm vaijeriakseli voisi tukevampikin olla, mutta sillä nyt mennään.

Propellivalikoima on aikas suppea. Yksi metallinen X447 propelli löytyy muovisten 1.4x38 ja 1.4x42 lisäksi. Kaikki ovat kaksilapaisia.

Pari kertaa olen päässyt venettä sukulaisen mökillä testaamaan. Mutta moisia mahdollisuuksia on siinä määrin harvassa, että tekisi mieleni tiedustella missähän päin pääkaupunkiseutua uskaltaisi venettä kokeilla? Virveliin jo sijoitin motonetissä 12 euroa, mutta muuta pelastuskalustoa ei ole. (Vieheestä poistin koukut, kalastuslupia ei ole tarkoitus hankkia.) Lähinnä mietin, josko jossain veneenlaskupaikalla uskaltaisi hieman testata. Toisaalta tuota uintihakumahdollisuuttakin haluaisin pitää auki, kovin vilkkaalla veneenlaskupaikalla se tuskin on kovin suotavaa/turvallista.

47
Sähköautot / Vs: Novak Havoc Pro SC
« : 05.05.11 - klo: 16.01 »
Ei ehdotettu piirikortin lähetystä. Viestini oli kyllä lähetettykin hyvin newbie hengessä.

En muista avainkokoa, millisillä varmaan kuitenkin. Novakin sivuilla taisi olla jokin roottorin vaihtovideo, jonka avulla uskaltauduin perälaakeriprojektiin. Laakerin ulkokehä ei meinannut millään irrota, kuumentamalla onnistui. Liekö vaurioitumisen tulos, en tiedä? Uuden laakerin asennuksessa en muista mitään ongelmia olleen. Lähinnä jäi pelottamaan sainko varmasti kaikki irtokuulat ulos, niitä kun tuntui aina lentelevän jostain kun jo kasailin moottoria.

48
Sähköautot / Vs: Novak Havoc Pro SC
« : 30.04.11 - klo: 23.58 »
Kiitokset viestistä! Itsellänikin on tuo pakki mallia on/off. Mutta, kun olen näiden härvelien kanssa ihan kädetön niin mietin, että jossain asetuksissa se virhe kuitenkin on, mutta ilmeisesti ei.

Nyt kun Novakin kone (NOV3504 Novak Ballistic 550 Brushless "Short Course" Motor (4.5T/5000Kv)) simahti niin voisi olla paremmin aikaa vaikka lähetellä noparia jonnekin. Samalla sain mainita tuosta moottoristakin, ainakin takapään laakerista kuulat ropisivat, kun moottoria purin.

Semmoset 30 akullista olen tuolla yhdistelmällä ajellut. Pari kertaa on setuppi hävinnyt vastarin kanssa. Samalla taisivat hävitä myös muut asetukset, tuo pakkiasetus ainakin, muita en ole juurikaan roplaillut. Isomyyrin radalla nuo akut on enimäkseen tullut tyhjennettyä. Saattaa marraskuun kuukausimaksu jäädä vähäiselle käytölle.

Kun mailailin niin kehottivat lähettämään setin tehtaalle. No, jahkailin lähettämisen kanssa 3 kk ja samalla sain moottorin kuntoon tuolla peräpään laakerivaihdolla. Lähetin sitten pelkän noparin. Eilen asentelin noparin paikalleen ja tyyliin olohuoneessa olen testannut. Ainakin pakki reagoi muutenkin kuin vain on/off tyylisesti. Kuluja tuli lähettäminen sinne ja 50 USD lähetyskulut sieltä tänne. Uudella noparilla on taas 120 päivän takuu.

49
Sähköautot / Vs: Novak Havoc Pro SC
« : 03.11.10 - klo: 22.59 »
Kiitokset viestistä! Itsellänikin on tuo pakki mallia on/off. Mutta, kun olen näiden härvelien kanssa ihan kädetön niin mietin, että jossain asetuksissa se virhe kuitenkin on, mutta ilmeisesti ei.

Nyt kun Novakin kone (NOV3504 Novak Ballistic 550 Brushless "Short Course" Motor (4.5T/5000Kv)) simahti niin voisi olla paremmin aikaa vaikka lähetellä noparia jonnekin. Samalla sain mainita tuosta moottoristakin, ainakin takapään laakerista kuulat ropisivat, kun moottoria purin.

Semmoset 30 akullista olen tuolla yhdistelmällä ajellut. Pari kertaa on setuppi hävinnyt vastarin kanssa. Samalla taisivat hävitä myös muut asetukset, tuo pakkiasetus ainakin, muita en ole juurikaan roplaillut. Isomyyrin radalla nuo akut on enimäkseen tullut tyhjennettyä. Saattaa marraskuun kuukausimaksu jäädä vähäiselle käytölle.

50
Sähköautot / Vs: Maverick Strada SC 1/10
« : 18.10.10 - klo: 22.26 »
Spurri ja pinjoni ovat hyvin kestäneet. Myös EZRUN 60A nopari on pelaillut mainiosti. Mutta nuo Hobbykingin TP540 (11.5T ja 13.5T) moottorit eivät mitään lemppareita ole olleet. Viimeaikoina olen EZRUN 60A noparin parina pitänyt 2s akuilla ebaysta hommattuja Leopardin halpismoottoreita:

Brushless Motor For RC Car Truck Buggy 8.5T 650W Power
----- Leopard 8.5T 650W LBG3650 brushless motor

RC Car Truck Brushless Motor 5.5T 5620Kv Ezrun type
----- 5.5T 585W LB3650 585W Brushless Motor.

8.5T versiota kokeilin myös 3s:llä, mutta lämpeni turhan paljon. Tuota 5.5T versiota en ole 3s:llä kokeillut, mutta kulkee muutenkin ihan hilpeää vauhtia. Ajoaikaa tuolla 8.5T versiolla saa likimain tuplat toiseen verrattuna. Tuolla 5.5T versiolla olen pari akullista ajellut Isomyyrin krossiradallakin, on minun taitamattomaan käsittelyyni turhan tehokas, alkaa keulia mattopätkillä 2s:lläkin. Tuolla 5.5T versiolla katkesi takapäästä toinen vetokoiranluu.

On muuten vakiorenkaalla aikas hyvä pito myös kivilattialla. Ihan ilman pitoaineita Maveric kulkee melkein kuin kiskoilla verrattuna Hyper 10SC:n vakiorenkasluisutteluun. Nuo puskurit eivät oikein pitkän hypyn jälkeistä pyörimistä kestä. Takapään puskuri meni jo niin pienille palasille (ja palaset hukkuivat), etten saanut enää ilmastointiteipillä tekohengitettyä. Taivuttelin sitten ensi hätään 4 mm lexanista (polycarbonaatti) uuden takapuskurin. Kiinnittelin PC puskurin ainoastaan pohjaan, sen kuudella ruuvilla, hieman pistin orkkiksia pidemmät ruuvit.

Moottorista vielä sen verran, että taidan laitella tuon 8.5T version kiinni. Pysyypähän paremmin lapasessa, voi ajella akulla enemmän ja eiköhän varaosakustannuksissakin tule säästöä.

51
RC-kerhot ja -radat / Vs: ajoseuraa?
« : 06.10.10 - klo: 21.54 »

Eli: onko sellaista epävirallisen virallista paikkaa, jossa porukat käy ajelemassa? PK-seudulla tai vaikka Keski-Uusimaalla?


Ite olen aina välillä käynyt suttailemassa täällä:
http://www.gmap-pedometer.com/?r=4088518

Kerran oli yksi 1:5 polttispelikin tuolla suttailemassa, itellä 1:10 sähkö käytössä.

Siinähän on myös RC lentokenttä n. 100 m luoteeseen - pointtina lähinnä, että RC pärinä kuuluu maisemaan.

52
Yleinen keskustelu / Ruuvimeisseli-keskustelu
« : 20.08.10 - klo: 14.52 »
Omasta laakerirohinasta sen verran, että mitään ulkoista tai toiminnallista vauriota en havainnut, ei mitään klappia tms. Tästäkin syystä uskalsin sen vielä laittaa takaisin. Toisen puolen ulostulolaakerissa ei ollut noita rohinoitakaan. Jonkinmoinen laakerisetti on pistetty tilaukseen.

Sattumoisin käväisin juurikin racingfactoryssä kirjoitukseni jälkeen ostamassa kolme Hudyn avainta  :laugh:

53
Yleinen keskustelu / Ruuvimeisseli-keskustelu
« : 20.08.10 - klo: 10.44 »
Joo, kyllä RC avaimet menevät nyt hankintaan. Touhuiluni lomassa alkoi hahmottua, että kallis avain ei välttämättä tarkoita samaa kuin hyvä avain, ne kun eivät niitä RC avaimia ole. Laakereista sen verran, että yksi takadiffin laakereista rohisi, mutta pistin takaisin kun ei uutta ollut. Etutukivarsi napsahti eilen poikki jonkinlaisessa kiviosumassa. Täytynee uudet sitten keitellä, kunhan saapuvat.

54
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 15.08.10 - klo: 23.31 »
tere

onko kellään hajuakaan näistä moottoreista TP540-11.5T 3350kv Brushless R/C Car Motor w/sensor ja TP540-13.5T 3150kv Brushless R/C Car Motor w/sensor. olis ainakin edullisin

13.5T:n hommasin varamoottoriksi. Ja kun normimotin tuhosin niin mukavampi tuolla on ollut huristella kuin olla kokonaan ajamatta. Vaatii kyllä 3S akun että edes hieman hauskuutta riittää. Olen kyllä 2S:lläkin ajellut, kun noita 3S akkuja löytyy vain yksi. Pienen siilin ja tuulettimen olen kylkeen asentanut. Kerran lämpösuoja aktivoitui 3S:llä, kun kivi oli jumittanut tuulettimen. Semmonen 10 akullista on tullut ajettua, niistä kolme 3S:llä.

http://www.youtube.com/watch?v=HNxw183gE90

Sensorillisella ESC:llä tuota olen ajanut. Tuon 11.T versionkin pistin tilaukseen - halpaa on kuin saippua.

13.5T kone kesti n. 10..20 akullista. Yleensä ajelin aina pari 2s akullista ja yhden 3s akullisen.

11.5T kone kesti alle 10 akullista vastaavassa ajossa.

Tietty välitykset, auto, keli jne, jne vaikuttavat tähän, mutta näin siis minun tapauksessani.

Ykkösautooni (Hobao hyper 10sc) ole päätynyt tilaamaan Novakin noparin ja 550 moottorin.
- Novak Havoc Pro SC Brushless ESC/Ballistic 550 Motor Combo (4.5T)
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_221_911/products_id/176717/n/Novak-Havoc-Pro-SC-Brushless-ESC-Ballistic-550-Motor-Combo-45T
Lisäys 18.8.
- 4Ah akulla ja 100A Hobbyking combon noparilla akun kesto n. 11 min

Kakkosautossa (Maveric Strada SC) pysytään ainakin toistaiseksi budjettilinjoilla.
- EZrun 60A
- ja tuo em. TP540-13.5T 3150kv Brushless R/C Car Motor w/sensor
Lisäys 18.8.- 4Ah akulla kesto n. 26 min

55
Sähköautot / Vs: HoBao Hyper 10SC
« : 15.08.10 - klo: 22.36 »
Oppiminen jatkuu...

...

Diffeihin en ole koskenut ja akku on vakiopaikassa...  Uudeksi moottoriksi tilasin Novak Ballistic 550 Brushless "Short Course" Motor (4.5T/5000Kv) murikan. Hobbyking 100 A combo ESCin kanssa ajattelin sitä alkuun kokeilla.

Nyt on kiinni varakoneena Hobbykingin kauppaama 16 taalan ihme "TP540-13.5T 3150kv Brushless R/C Car Motor w/sensor". Yllättävän mukavasti tuokin kulkee 3s akulla. Kestosta ei ole mitään tietoa, vasta pari 2s akullista ja yksi 3s akullinen on huristeltu...

... ja jatkuu...

Oli semmonen kuuden tunnin urakka laitella öljy takadiffiin. Meni siinä muutama poranterä ja avain samalla, käväisi v-käyrä pari kertaa melko korkealla, ei tahtonut vanhan selkäkään moista mahtiurakkaa kestää - joku ruuvi taisi olla lukitteella  kiinni ja meni porailuksi jne. Pitää taas kohtalainen innostus tulla, että jaksan etudiffiä ruveta kaivamaan esiin.

Tuo varakone taisi semmoset reilut 10 akullista (alle 20 ainaskin) kestää kunnes päästi savut ulos. Nyt on ensimmäiset neljä akullista ajeltu em. Novakin motilla ja Hobbykingin noparilla. Kerran nopari pätkäs ylikuumenemisen vuoksi, tuuletin oli jumiutunut. Testasin noparina myös Ezrun 60A laitetta, mutta ymmärrettävästi se ylikuumeni nopeasti ja ajelu oli sellaista puolikaasuhuristelua. Tuossa Hobbykingin noparissa tökkii pakki, laitoin Novakin noparin tilaukseen, sen saman Novak SC noparin jota myydään moottorin kanssa myös combona.

Tuon Novakin koneenhan sanotaan ottavan tehoja 890 W. Tehot on kyllä havaittavissa myös ajoajoissa, kellotin 2s 4000 mah ja 5000 mah akuille n. 11... 12 min kestot. Hieman vekkulia, että molemille tuli lähes identtiset ajat. Syitä voisi olla:
- en noiden kiina-akkujen oikeaa kapasiteettia ole mitannut
- 5000 mah akulle muistaakseni luvattiin parempaa virranpurkuarvoa
----- ikäänkuin tuo 5000 mah akku olisi antanutkin hieman enemmän virtaa (tehoa, vääntöä) moottorille

56
Sähköautot / Vs: Maverick Strada SC 1/10
« : 03.08.10 - klo: 00.51 »
Nyt olisi pientä kokeilua, josko spurrit ja pinjonit alkaisivat kestää. Pistelin mod1 terästä sisuksiin. Muokkailin systeemin käyttäen "adapterina" originaalia muoviratasta. Siitä kun hioi hampaat pois niin se istahti mukavasti Hyper 9:n 40T spurrin sisään. Ainaskin ebaystä spurri löytyy hakusanoilla Hyper 9 Spur 89045 (n. 20 USD), kyseessä siis mod 1 40T kikkare.


Kuva 1. Varmuuden vuoksi hieman avartelin alustaa.


Kuva 2. Orkkiksesta hampaat pois, että mahtuu osittain mod 1 spurrin sisään. Ja reijät ruuveja varten. "Takapuolelta" kuviot on hiottu pois.


Kuva 3. Ainoa muokkaus mod 1 spurrille on pituuden säätö, että C-sokka juuri ja juuri mahtuu paikalleen.


Kuva 4. Spurrit sisäkkäin.


Kuva 5. Originaalin spurrin sisähalkaisija on 5 mm ja tuon mod 1 spurrin 6 mm. Askartelin jonkinlaisen sovitinkappaleen mod 1 spurrin sisään rakenteen tukevoittamiseksi. Askarteluun käytin Motonetin "Mutteriniitti M4x10,5mm 40kpl" (3,5 eur), sen ulkohalkaisija on 6 mm ja 5 mm poranterällä avartelin sisuksen 5 mm suuruiseksi. Katselin, että ebayssä olisi ollut myynnissä teräsputkea, jonka ulkohalkaisija olisi 6 mm ja sisähalkaisija 5 mm. Tuo olisi maksanut hieman reilun kympin, puolen metrin tankoa kaupittelivat. Muita vaihtoehtoja ei tullut selvitettyä. Aikataulun puitteissa päädyin siis tuohon mutteriniitin muokkaukseen.


Kuva 6. Siinä se paikallaan. Ylätukea avarsin hieman, että spurrit yhdistäneet kiinnitysruuvit (teräsruuvit ja lukkomutterit, IKH, muutamia euroja) mahtuivat pyörimään. Hioin noita muttereitakin hieman. Lukitteen kanssa pistin ruuvit kiinni. Pinjonina on Robinson racingin 13T karkaistu 5 mm aukolla oleva mötikkä (n. 12 USD). Robinson racingin 5mm-1/8" adapteria (n. 4 USD) on käytetty akselin ja pinjonin välissä. Moottorina tässä on HobbyKingin "TP540-11.5T 3350kv Brushless R/C Car Motor w" (posteineen 22 USD) ja noparina on EZRUN 60A (ebay 42 eur).

Yksi 2S akullinen on nyt ajettu asfaltilla ja tähän asti kaikki on hyvin. Nopari ei lämmennyt ollenkaan, mutta pelkkä moottori kävi lämpöisenä. Tuuletin ja Maverickin orkkissiili tuntuivat tehostaneen jäähdytystä ihan hyvin.

P.S. Alkuperäissenä ajatuksena oli asentaa mod1 spurri käyttäen Maverickin spur adapteria. Siinä projektissa olisi mod1 spurrin keskelle pitänyt porata 9,4 mm reikä adapteria varten sekä tehdä reikiä ruuvikiinnitykselle. Aloin tekemään tuota 9,4 mm reikää, mutta se projekti pysähtyi siihen. Minun Black & Deckerilläni sain just ja just mustaan pinnoitteeseen hieman naarmua. Muutamaa terää koitin eikä spurri ollut moksiskaan. Ilmeisen hyvin karkaistua terästä lienee spurri.

Sitten tuli mieleen kokeilla tuota orkkisspurria adapterina. Nähtäväksi jää, että toimiiko.

57
Sähköautot / Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 24.07.10 - klo: 08.54 »
tere

onko kellään hajuakaan näistä moottoreista TP540-11.5T 3350kv Brushless R/C Car Motor w/sensor ja TP540-13.5T 3150kv Brushless R/C Car Motor w/sensor. olis ainakin edullisin

13.5T:n hommasin varamoottoriksi. Ja kun normimotin tuhosin niin mukavampi tuolla on ollut huristella kuin olla kokonaan ajamatta. Vaatii kyllä 3S akun että edes hieman hauskuutta riittää. Olen kyllä 2S:lläkin ajellut, kun noita 3S akkuja löytyy vain yksi. Pienen siilin ja tuulettimen olen kylkeen asentanut. Kerran lämpösuoja aktivoitui 3S:llä, kun kivi oli jumittanut tuulettimen. Semmonen 10 akullista on tullut ajettua, niistä kolme 3S:llä.

http://www.youtube.com/watch?v=HNxw183gE90

Sensorillisella ESC:llä tuota olen ajanut. Tuon 11.T versionkin pistin tilaukseen - halpaa on kuin saippua.

58
Sähköautot / Vs: Maverick Strada SC 1/10
« : 24.07.10 - klo: 01.17 »
Tuohon kuvaan hieman laittelin vertailua Maverickista ja Habaosta noin niinkuin suunnilleen fiilikseni mukaan tämmösen aloittelijan ja hieman reilun kymmenen akullisen pohjalta.


EDIT:
Ehkä tuo hintalaskelma ja taulukko muutenkin on aikalailla yksinkertaistettu ja pikkasen kärjistettykin, mutta havainnollistaa kuitenkin hieman sitä miten nopeasti halvan laitteen suurehko hintaetu saattaa haihtua.

59
Sähköautot / Vs: HoBao Hyper 10SC
« : 18.07.10 - klo: 22.41 »
Oppiminen jatkuu...

Olis varmaan tarkoitus maalata korin sisäpinta, maalasin ulkpinnan, maalit valu, alle 100 ml purkki ei oikein riittänyt. Hobbykingin koneen (6.5T, 5200kv, 11T hardened pinion) sain poltettua, pinjoni pitänee olla hyvin löysästi spurria vasten, oli siis turhan jähmeä pyörimään. Tässä sitä ensimmäisen 12 tunnin saldoa upouudella 10SC:llä. Kantapään kautta mennään, kuten tähänkin asti.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gI0wFZOFG6Q[/youtube]

Diffeihin en ole koskenut ja akku on vakiopaikassa. Aika reilusti saa olla kaasua ilmassa, mutta haittaakos tuo - lähteepähän hyvin liikkeelle maahan tullessaan. Valkoiset jouset asensin, 30wt öljyt pistin ja taakse 1,2 mm reijät. Noissa hypyissä hieman pomppii, mutta pienessä hiekkaröykyssä kulkee ihan suht hyvin. Taakse laitoin CVD tangot. Uudeksi moottoriksi tilasin Novak Ballistic 550 Brushless "Short Course" Motor (4.5T/5000Kv) murikan. Hobbyking 100 A combo ESCin kanssa ajattelin sitä alkuun kokeilla.

Nyt on kiinni varakoneena Hobbykingin kauppaama 16 taalan ihme "TP540-13.5T 3150kv Brushless R/C Car Motor w/sensor". Yllättävän mukavasti tuokin kulkee 3s akulla. Kestosta ei ole mitään tietoa, vasta pari 2s akullista ja yksi 3s akullinen on huristeltu. No, paremmin tuo on kestänyt kuin yksikään kolmesta harjakoneesta (2s akulla), jotka meni ensimmäisen viikon aikana kun Maveric Strada SC:n ostin (ensimmäinen rc autoni noin kuukausi sitten).

60
Sähköautot / Vs: Maverick Strada SC 1/10
« : 10.07.10 - klo: 23.36 »
... niin... niitä vähemmän hyviäkin siis mahtuu aina sekaan...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ey1Stwidw1g[/youtube]

Sivuja: 1 [2] 3