RC10.FI

Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: Heuli - 13.12.05 - klo: 18.48

Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Heuli - 13.12.05 - klo: 18.48
Markkinoille on tullut nyt vuoden aikana 3300 kennojen jälkeen 3600, 3700, 3800 ja viimeisimpänä 4200 mAh:n kennoja. Kapasiteetin kasvaessa 5 minuutin ajon jälkeen saa purkaa akuista varsinkin TSS ja TSP -luokissa huomattavan määrän "turhia" milliampeeritunteja ulos. Virissäkin saa olla aika kireät koneet että saa tuhlattua koko kapasiteetin 5 minuutin aikana.

Japanissahan on ajettu jo pitkään vapailla koneilla viritettyä luokkaa ja ajoaika on peräti 8 minuuttia. Käytännössä siis ajetaan pienellä ennakolla ja pintakaasulla, mutta näin radikaaliin muutokseen ei mielestäni ole aihetta. Nykyisen viiden minuutin sijasta voisi käyttää kuuden minuutin ajoaikaa kaikkiin touringluokkiin. Asia on noussut esille ulkomaalaisilla foorumeilla ja saa nähdä tapahtuuko IFMARissa tai EFRAssa jotain asian tiimoilta. Soppaa sekoittaa entisestään hiilettömät koneet, joten olisiko tässä ratkaisu niiden yleistymiseen viritetyssä luokassa paremman hyötysuhteensa ansiosta?

EDIT: topicci muokattu
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: reittila - 13.12.05 - klo: 18.50
No tätähän on ehdotettu jo aikaa sitten :)
Otsikko: Re: Uusia akkuja - uusi ajoaika touringiin?
Kirjoitti: Mr Cale - 13.12.05 - klo: 19.14
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
Nykyisen viiden minuutin sijasta voisi käyttää kuuden minuutin ajoaikaa kaikkiin touringluokkiin. Asia on noussut esille ulkomaalaisilla foorumeilla ja saa nähdä tapahtuuko IFMARissa tai EFRAssa jotain asian tiimoilta. Soppaa sekoittaa entisestään hiilettömät koneet, joten olisiko tässä ratkaisu niiden yleistymiseen viritetyssä luokassa paremman hyötysuhteensa ansiosta?
Tästä oli puhetta EFRA-kokouksessa ja ajoajan pidennystä ehdotettiin ja siitä keskusteltiin. Kaatui äänin 8 - 3.

EFRAssa ei uskallettu pidentää ajoaikaa ilman ennakkotapausta tai kokemuksia. Eikä siellä ei mielestäni täysin ymmärretty kuinka naimissa ajoaika ja moottoriasiat on toisiinsa.

Muut argumentit vastaan olivat, että vauhdit hidastuu ja akut tulevat taas määräävimmiksi. Mutta kun mietitään, niin viiden minuutin eriä on ajettu jo 1700 mAh akuilla, joten varaa olisi kyllä pidentää.

Mielestäni ajoajan pidennys olisi kyllä paikallaan. Samalla saataisiin tuota moottorien kesto-ongelmaa helpotettua. Moottorisetupeissa siirryttäisiin huipputehon tavoittelusta enemmän paremman hyötysuhteen suuntaan. Pidemmän ajoajan myötä myös virrat pienisivät ja kalusto kävisi viileämpänä. Samalla nopeutettaisiin siirtymistä harjattomiin koneisiin, koska näiden lähtökohtainen hyötysuhde pitäisi olla parempi, kuin "normikoneilla".

Mutta ei siis vielä ainakaan kaudella 2006...
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: jtp - 13.12.05 - klo: 19.45
Ajoajan pidentäminen olisi kyllä oikein mukava asia. Mutta taas siitähän löytyy myös negatiivisia asioita. Kisapäivä pitenee jolloin taas saadaan ne kuuluisat keskustelut pitkistä kisapäivistä ja maanantaiaamun heräämisestä kouluun/töihin.

Esimerkiksi jos erät pitenee 2 minuuttia niin päivä pitenee helposti äkkiä laskien kaksi tuntia.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: S.Trzaska - 13.12.05 - klo: 21.48
Ajoaika ja akkujen kapasiteettihan ei ole suorassa yhteydessä keskenään, kuten Cale jo sanoikin. Stanussa akkujen ajoaika oli aika toissijainen tekijä, toisin kuin akkujen voltit. Stanussa oli moottori ajoaikaa rajoittavana tekijänä. Välitykset, hiilet, jne säädettiin niin että tähdättiin siihen että kulkee kovaa sen 5 min. Toisin sanoen vaikka akkuihin jäikin virtaa, ei olisi autolla päässyt enää 5 min jälkeen kovinkaan pitkälle. Eli stanussa, vaikka jo joudutaankin akkuja purkamaan kuinka paljon, tarkoittaisi ajoajan pidennys vauhtien tippumista.

Nyt kun on päässyt ajamaan vapailla koneilla tuntuu että niillä pääsee helpommin maaliin kuin 12 lankaisella juuri siksi, että ei tarvitse yliajaa autoa vauhdin ylläpitämiseksi. Isoilla radoilla ne tosin varmaan syövät jo niin paljon virtaa suorilla että akut ei välttämättä riitä, vaikka kone jaksaisikin mennä, jolloin joudutaan hissuttelemaan tai ajamaan miedommilla käämeillä (sitäpaitsi, jos ennakkoa on LIIAN vähän, moottori puutuu :wink: ).

Jokatapauksessa jommassa kummassa tulee raja vastaan ja jos ajoaikaa pidennetään niin vaudit tippuvat väkisinkin, elleivät myös moottorien hyötysuhteet parane (tai opi ajamaan pehmoisemmin :wink: ). Olis mielenkiintoista kokeilla esim 6min, tai jos oikeen innostuu niin 8min, eriä kerhokisoissa ja katsoa että mitä siitä tulee.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: CAi - 13.12.05 - klo: 22.06
Juttelin Oscar Jansenin kanssa Orion kisoissa ja hän totesi, että Japanin 8 minuuttia on täysi katastrofi. Siellä Kisaaminen on muuttunut täysin väline lajiksi. Joka kisa lähtöön uudet akut ja menoksi.

En kannata missään nimessä ajoajan pidentämistä. Nyt on kerrankin kaikilla riittävästi voimaa ja pärjääminen on ajotaidoista kiinni. Ajoaikakaan ei tule vastaan. Saa ajaa niinkuin haluaa!

Moottorin kestossa ei ole ollut mitään ongelmia. Koneet on sorvattu kolmen lähdön välein. Toista oli 12 lankaisilla. Ajaminen on hauskaa, joka on pää-asia

Jos tähän pistetään minuutti tai enemmän lisää, niin sitten tilataan tehtaalta akkuja joissa on kapasiteettiä enemmän ja taas on piikki pitempi välitys kuin kaupan kamoilla ajavilla...ei hyvä. Ei sen puoleen meille sopii kyllä.

Puhumattakaan ankkureista. Juuri Ollinmäen Antti totesi, että C-12 luokassa ankkuri ratkaisee todella paljon. Taas team kuskeille etumatkaa. Ei näin.

Viime vuonna taas voltit ratkaisi. Ei sekään hyvä.

Pidetään nyt kerrankin asiat niinkuin ne on. eikä kokoaja muuteta. Nyt jo kisa-ajat viiknloppuna päin p.......ä.
Otsikko: Re: Uusia akkuja - uusi ajoaika touringiin?
Kirjoitti: rs tuning - 13.12.05 - klo: 22.15
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Mutta kun mietitään, niin viiden minuutin eriä on ajettu jo 1700 mAh akuilla, joten varaa olisi kyllä pidentää.

Mielestäni ajoajan pidennys olisi kyllä paikallaan. Samalla saataisiin tuota moottorien kesto-ongelmaa helpotettua.


Mä testasin M2-10 luokassa alkuerissä 1700mah akkuja ja ne kesti just
sen 5min :shock: eli kyllä olis luokassa jos toisessa erien pidennysvaraa! :wink:

ps. Hitecin isolla voimaservolla, Spectrumin vastarilla, 12x2 Peak surikarn
edition koneella ja nosramin huippu noparilla, Eli kulutusta riittää!!! 8)
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Heuli - 13.12.05 - klo: 22.29
CAi:lta hyviä pointteja, mutta itse haen juuri tuota "hiilettömien vallankumoista" joka edelleen antaa odottaa itseään näillä nykyisillä säännöillä. Hiilellisillä koneilla ajamisessa ei ole mitään järkeä enää kun on huoltovapaita hiilettömiäkin, mutta jos haluaa pärjätä on pakko ajaa hiilellisillä. Kuuden minuutin sääntö parantaisi hiilettömien koneiden kilpailukykyä suhteessa nykyisiin hiilellisiin mikä olisi vain ja ainoastaan oikein.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: CAi - 13.12.05 - klo: 22.41
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
CAi:lta hyviä pointteja, mutta itse haen juuri tuota "hiilettömien vallankumoista" joka edelleen antaa odottaa itseään näillä nykyisillä säännöillä. Hiilellisillä koneilla ajamisessa ei ole mitään järkeä enää kun on huoltovapaita hiilettömiäkin, mutta jos haluaa pärjätä on pakko ajaa hiilellisillä. Kuuden minuutin sääntö parantaisi hiilettömien koneiden kilpailukykyä suhteessa nykyisiin hiilellisiin mikä olisi vain ja ainoastaan oikein.


Oikeestaan aivan sama, kunhan ei tarvi ruveta kikkailemaan taas akuilla ja ankkureilla.
Just päästiin eroon 12 lankaisten kanssa pelleilystä, joka oli taas jonkun neropään huippu idea muutama kausi sitten.

Miksi suomalaisten pitää aina olla etupäässä toteuttamassa eurooppalaisten järkeviä päätöksiä? Englantilaislla oli selkärankaa ajaa vapailla koneilla ja nauttia, kun muu eurooppa mietti miten saada pääty pysymään kiinni 13 mm ennakolla.

Jos oikeesti halutaan hauskuus pois ruvetaan ajamaan 6 minuuttia viidellä kennolla. Joku kertoi, että niin pitäisi tehdä kun ei autot pysy käsissä. just joo.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: TTKoo - 13.12.05 - klo: 23.04
Sotkeudutaan nyt tähänkin omalla mielipiteellä!

Kun näki viimekaudella sisäkisoissa päivien pituuden aiheuttaman väsyn näissä pienimmissä kisaajissa, niin ei paljon kaipaa sitä pidennystä takaisin niihin päivän pituuksiin.
Jos joku haluaa ajaa niitä pidempiä lähtöjä, niin siihen on loistava mahdollisuus nytkin:  1 / 12 autojen luokka!

Todella hienoa olisi jos kaikilla olisi tuo hiiletön. Siitä on nyt parin kisan kokemus, ja kisassa oli suorastaan "syyllinen olo". kun ei ollut moottorille mitään tehtävää....(=huollettavaa)

Vapaa käämisten seassa ei vielä ole meno tasaväkistä, eikä sitä taitaisi ajoaikakaan tasoittaa. Sitä alkaisi vaan kummasti löytyä niitä "parempia" akkuja.

Kuvittelin vielä vuosi sitten Pro-Stockin ihanteelliseksi harrastajan luokaksi, enää en.
Siinä karkasi mopo käsistä heti alkuunsa.
Luokan pelastus voisi olla hiilettömät moottorit pakollisina.
Tosin nyt on jo myynnissä sellaisia, joiden teho on liian suuri.
Kumpa siihen olisi ollut joku "mittari", mikä moottori olisi hyväksytty ko. luokan moottoriksi, niin luokka olisi aidosti harrastajaluokka, ja edullinen.

Vapaan säännön hiilellisistä ei vielä ole kunnollista kokemusta, mutta ehkäpä siinä nyt toteutuu sitten se, mitä aina olen hokenut:
"Tehoa pitää olla niin paljon, ettei sitä tarvitse kaikkea edes käyttää!"

Saa nähdä!

Mutta ei missään nimessä eräpituuksiin lisäystä, lajissa on niin paljon nuoria joille siitä alkaa tulla jo fyysisesti ja psyykkisesti liian rankkaa.
Em. johtyen jopa rahallisestikin saattaa tulla kalliiksi....

Jäitä hattuun nyt vaan sovinnolla....

Akkujen riittävyys crossissa ei todellakaan ole ongelma.
Siellä riittäisi mainiosti 2000-2400 akut hyvin.

Nyt tulee sitten se negatiivinen asia siinäkin, eli pitääkö sitä varten olla erikseen akut, joita ei voi käyttää muissa luokissa.
Ne nimittäin olisivat kevyemmät, kuin esim. touringiin hankittavat akut....
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: jarkkom - 14.12.05 - klo: 11.34
Tosiaan, C-12 luokka tarjoaa sitä pidempää ajoaikaa jos semmoista kaipaa. Vapaa moottorisääntö virissä taas mahdollisti kaikkien pärjäämismahdollisuuksia juuri yllämainituilla syillä. Samalla tosin ajaminen vaikeutui lisätehojen ja vaikeammin kontrolloitavan kaasun myötä, mutta sehän on vain ja ainoastaan oikein.

Annetaan niille hiilettömille jälleen vuosi lisäaikaa kehittyä ja katsotaan sitten uusiksi olisiko ajoajan muutoksen tai jopa koneiden vaihto harkitseminen arvoista.

Oman tarkkailun myötä muuten ne hiilettömät näytti todella surkeilta Mäntsälän A8 kisassa; mutkista ei päässyt ulos ja suoran päässä menivät juuri ja juuri 12T koneen verran. Aika kaukana 9T mainospuheista tai rata ei yksinkertaisesti vaan sopinut niille?

Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"

Kuvittelin vielä vuosi sitten Pro-Stockin ihanteelliseksi harrastajan luokaksi, enää en.
Siinä karkasi mopo käsistä heti alkuunsa.


Mitä tarkoitat?
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: TTKoo - 14.12.05 - klo: 14.03
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"

Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"

Kuvittelin vielä vuosi sitten Pro-Stockin ihanteelliseksi harrastajan luokaksi, enää en.
Siinä karkasi mopo käsistä heti alkuunsa.

Mitä tarkoitat?


Kustannuksia!
Ennakko oltava vähintään sama kuin nykyisissä stanukoneissa.
Sorvattava vähintään joka toisen akullisen jälkeen jne......

Tietysti, jos ajaa vain ajamisen ilosta, niin kyllähän se silloin halvaksi tulee.
Ennakko 1mm:iin ja pitkäkestoiset hiilet käyttöön, niin avot.... :lol:

Mäntsälän radalla tosiaan olisi kohtuullisen hyvällä stanukoneella ajanut samoja kierrosaikoja kuin hiilettömällä.
90 g:n ylipaino ei sitä hiilettömällä systeemillä ainakaan helpottanut....

Mutta kun kaikkea pitää kokeilla, niin nyt on kokeiltu, ja todella vaivatonta tuo hiilettömillä ajo on....

Ei mene vuottakaan, kun on jo sellaisia hiilettömiä, joilla voi kuvitella viivalle asettuvansa....
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Mr Cale - 14.12.05 - klo: 14.06
Ainoa jännittämisen paikka nykyisessä säännössä on vehkeiden kestäminen. Jo kapinoissa nähtiin paljon keskeytyksiä moottorista johtuvista syistä. Tämä saattoi kuitenkin johtua siitä, että kisaajat vielä "opettelivat" näitä koneita.

Matolla käämit eivät joudu niin koville, koska huippukierroksia käytetään niin pieniä aikoja. Kesäkaudella kestävyysongelmat tulevat sitten esille, jos ovat tullakseen. Pitkillä suorilla käämit on kovilla ja säätimiä sekä koneita kuumentavat virrat nousee 3800 mAh ja 4200 mAh -kennojen myötä.

Toivottavasti vehkeet kestää ja kaikilla on kivaa! Erään nimeltämainitsemattoman moottorivalmistan edustaja sanoi kuitenkin, että nyky säännöllä he ovat täysin tyytyväisiä, jos ankkuri kestää yhden akullisen kovaa kisaa. Tiimikuskeille ei mikään ongelma, mutta kyllä se markettikamoilla kisaajaa syö.  :wink:
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: CAi - 14.12.05 - klo: 14.36
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Ainoa jännittämisen paikka nykyisessä säännössä on vehkeiden kestäminen. Jo kapinoissa nähtiin paljon keskeytyksiä moottorista johtuvista syistä. Tämä saattoi kuitenkin johtua siitä, että kisaajat vielä "opettelivat" näitä koneita.

Matolla käämit eivät joudu niin koville, koska huippukierroksia käytetään niin pieniä aikoja. Kesäkaudella kestävyysongelmat tulevat sitten esille, jos ovat tullakseen. Pitkillä suorilla käämit on kovilla ja säätimiä sekä koneita kuumentavat virrat nousee 3800 mAh ja 4200 mAh -kennojen myötä.

Toivottavasti vehkeet kestää ja kaikilla on kivaa! Erään nimeltämainitsemattoman moottorivalmistan edustaja sanoi kuitenkin, että nyky säännöllä he ovat täysin tyytyväisiä, jos ankkuri kestää yhden akullisen kovaa kisaa. Tiimikuskeille ei mikään ongelma, mutta kyllä se markettikamoilla kisaajaa syö.  :wink:


Mikä mahtaa olla paljon. Käsittääkseni Mäntsälässä kovin moni ei keskeyttänyt. Meillä irtosi virtajohdot koneesta, lähinnä uuden mekaanikon opetellessa juotostekniikkaa :mrgreen:

Kesällä pitää ennakkoita varmasti laskea, jotta käämit pysyvät mukana ja akut riittää. Joka tapauksessa se on varma, että kesällä pitää opetella.

Saa nähdä miten pääsee Hyvinkäällä maaliin 5 minuuttia puhumattakaan 6 minuutista, kapasiteettia akuissa tuskin on liikaa :lol: Taisin sitten ajetaan C-12 tyylillä "pisaralla pitimmälle ja tiimi saa polkee enemmän" kisaa.

Edit: Seurataan kattojärjestön (EFRA-IFMAR) sääntöjä, se kuitenkin on pääasia. Toivottavasti asiat menee kaikille parhain päin.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: nikoprkl - 14.12.05 - klo: 14.52
Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"

Ennakko oltava vähintään sama kuin nykyisissä stanukoneissa.
Sorvattava vähintään joka toisen akullisen jälkeen jne......


Itse esim. molemmissa hyvinkään ulkokisoissa taisin sorvata koneen kerran, mukaanlukien harjoitukset ym. ja hyvin finaaliin kerkes. Ei ollut homma kulkemisesta kiinni. Myöskin viime talven kisoissa aika maltillisesti tarvitsi kone huoltoa. Ainoastaan corallyn black tuntui polttavan hiiliä ikävästi, jos ei sen 2 akun välein vähintään huoltanut. Siksipä kyseisen koneen hylkäsin jo parin kisan jälkeen.
Kyllä olen itse saanut rahaa palamaan enemmän pelkkään virillä treenailemiseen kuin Prostockilla kisaamiseen. Tiedä sitten mitä kukakin isona budjettina pitää.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: reittila - 14.12.05 - klo: 18.53
Itse en ole varma, kumpi on parempi vaihtoehto 5 min vai pitempi, mutta sitä vaan ihmettelen, miten kummassa välineurheilu lakkaa yhtäkkiä olemasta välineurheilua, jos käämi on vapaa ? :shock:
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: JQ - 14.12.05 - klo: 19.38
Hei jätkät, mä pääsin ekaa kertaa mun Ts-10 uralla maaliin omilla akuilla, eli pidetään 5min:-)
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: artov - 14.12.05 - klo: 20.07
Itse ainakin olen Ollin kanssa pitkälti samaa mieltä..

Jos välttämättä haluaa säästellä virtaa ja herkistellä kaasun kanssa niin C-12 tarjoaa taloudellisen ajoharjoittelun vaivattomasti. Pidettäis turisti nyt semmoisena, että saa ajaa alusta loppuun, niiin lujaa kuin haluaa miettimättä sähkönloppumista.

Ainakin treeneissä on ollut mukava ajaa kun vehkeet liikkuu aivan pässinä eikä ajoaika ole ongelma. Eikä ainakaan mulla vielä ole esiintyny ankkureiden poksahtamisia..(8t 6-8 mm ennakko). On selvä että tehojen kasvaessa myös ankkureita menee helpommin.

On ihan sama vaikka ajoaika olisi 3 tai 12 min niin sähkö tai kone saadaan ajettua loppuun erän aikana...
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Heuli - 08.10.06 - klo: 20.46
Paljon on vuodessa tapahtunut: mm. hiilettömät koneet lyöneet läpi ja 7,4 V 3200-4800 mAh lipopaketteja on tullut markkinoille. Nyt on kuitenkin ehdoteltu neljää kennoa sähkötouringiin. Autot menee hyvin pitkälti uusiksi, koska lähes kaikissa nykyisissä autoissa moottori roikkuu takana vasemmalla, jolloin auton tasapainottaminen vain 4 kennolla menee vaikeaksi. Samalla tuo neljän kennon sääntö tiputtaa lipot käytännössä kokonaan pois vaihtoehdoista, joten vanhalla nimh teknologialla jatketaan pitkälle kolmatta vuosituhatta vaikka muualla ollaan siirrytty lipoihin.

Mielestäni kennomäärän vähentämisen sijasta voisi miettiä pidempää ajoaikaa ja lipoakkuja, neljään nimh kennoon siirtyminen tuntuu väärältä kehityssuunnalta kun uudempaa tekniikkaakin olisi tarjolla.

Odotellaan ja katsellaan mitä isot herrat päättää maailmalla, täällä voidaan vääntää asiasta toki  :wink:
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: TimoK - 09.10.06 - klo: 08.53
Huomenta,

Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
Mielestäni kennomäärän vähentämisen sijasta voisi miettiä pidempää ajoaikaa ja lipoakkuja, neljään nimh kennoon siirtyminen tuntuu väärältä kehityssuunnalta kun uudempaa tekniikkaakin olisi tarjolla.

Odotellaan ja katsellaan mitä isot herrat päättää maailmalla, täällä voidaan vääntää asiasta toki  :wink:


Jos nyt pitää asiasta jotain vääntää, niin väännetään  :wink:

Mikäli leikki menee neljällä kennolla ajamiseen ja ajoaika on se 5 minuuttia edelleen, on riskinä se, että akuista otetaan vähintään samoja ampeerimääriä ulos mitä tällä hetkellä. Faktahan on se, että akut ei moisesta tykkää, eli ne kuluu enempi. Siinä vaiheessa kun autokäyttöön tulee esimerkiksi 6000 mAh LiPo akkuja, voidaan jo puhua, niin radigaalista lisävirrasta, että voitaisiin siirtyä vaikkapa sinne 8-10 minuutin eriin.

Mikäli jotain radigaalia uudistusta halutaan, niin miksei tehtäisi jotain fiksua? Muutettaisiin autojen moottori toimimaan vaikkapa 14,4 voltilla. Tällöin noparin läpi menevä ampeeri määrä pienenisi, osien kuumeneminen olisi paljon vähäisempää ja akuista saatava hyöty saataisiin muuhunkin kuin osien kuumentamiseen. Näillä 2800 mAh AA-kokoisilla NiMh akuilla saisi 12 kennon pakettina ja niille tehdyllä moottorilla merkittävästi pidemmän ajoajan kuin nykyisillä 6 kennon akuilla. En jaksa nyt alkaa laskemaan virtojen kulutuksia, mutta puhutaan kuitenkin noin 15 - 20 minuutin ajoajasta. Tähän samaan Volttirajaan mahtuisi neljän LiPo kennon 4s paketti, tuollaisella 4800 mAh lipo kennolla  ajoajat tuollaiselle tehdyllä moottorilla ja välityksillä lähentelisi jo puolta tuntia.

Lasketun ampeeri määrän ja nostetun virran ansioista hiilellisten moottoreiden kipinöinti laskisi merkittävästi ja sorvaustarve vähenisi myös merkittävästi.

Tietenkin tämä muutos olisi vielä radikaalimpi kuin muutos kuudesta kennosta neljään. Kuitenkin kun miettii kennon määrän kasvattamisen tuomia etuja, niin on ne melkoisen hienoja. Toki se vaatii uudet moottorit ja säätimet autoihin, mutta eiköhän näiden valmistajat olisi vain tyytyväisiä kun tulisi markkinoille uutta myytävää.

Ihan näin lopuksi kysäisen, että mikä se syy on miksi kennomäärää ollaan pudottamassa? Mikäli laitteet hajoo nykyisillä virtamäärillä, niin eikös tuo jännitteen nousu ja ampeerien vähentäminen juurikin säästä laitteita. Silti ajoaika pitenee ja nopeudet pysyvät ennaallaan.

Halutaanko autoista hitaampia? No eiköhän esim 7 minuutin erät nykytekniikalla tee sen. Moottoreita pitää ajaa pienemmällä ennakolla tai kaasusormea pitää käyttää maltillisemmin. Tämä myös säästäisi koneita eikä mitään pitäisi muuttaa, tätä voisi joskus oikeastaan olla kiva kokeilla jossain kerhokisassa. Kisoihin voisi tulla uutta jännitystä ja kokonaan uusi  ulottuvuus kun koko kisaa ei saisi ajella täysitehoilla. Se olisi sitten kunkin oma ratkaisu, että ajeleeko koko kisan kevyemmällä virran kulutuksella vai ajaako kisan alun tai lopun lämä tiskissä vai käyttääkö sitä säästeltävää energiaa ohituksiin tms. Voi olla ettei tuo ihan toimi mutta kokeilemalla se selviäisi.

Sitten se neljän kennon optio. En tosiaan tiedä mitä tällä neljään kennoon siirtymisellä haetaan, mutta nopeasti ajateltuna sillä saavutetaan ainakin se, että nopeudet putoaa jolloin aivan varmasti akkujen merkitys kasvaa. Moottorit säädetään niin kireälle kuin mahdollista ja akut ajetaan tosiaan ihan loppuun erän aikana. Tämä on myös sitten todella rankkaa akuille kun niistä revitään kaikki irti mitä saadaan viidessä minuutissa. Toki sitä tehdään jo nykyään viriluokassa.

Mikäli nopeuksia halutaan hieman rajoittaa ja moottoreiden kestoa lisätä, niin eikös tähän auttaisi jokin ennakko raja? Esim 5mm maksimi ennakko kisoissa. Tämä tietysti toimii hiilellisillä. Toki hiilettömissä on myös ennakko, mutta en tiedä miten näiden kohdalla rajoitus vaikuttaisi.

Mikäli nopeuksia halutaan rajoittaa, niin ehdottamassani kennomäärän tuplaamisessa 12 kennoon pitää nopeudensäätimet tehdä uusiksi. Näihin uusiin säätimiin voisi sisällyttää säädön jolla voitaisiin määritellä noparin ulos antama virtamäärä. Tuon testaaminen olisi helppoa. Oikeastaan tällä tekniikalla voitaisiin mahdollisesti päästä siihen lopputulokseen, että kaikki touring luokat ajaisivat käyttännössä samanlaisilla moottoreilla. Erot luokkien välillä olisi enempi siinä, miten isoja ampeerimääriä säätimen läpi sallitaan kulkea. Tällöin hitaampi luokka olisi myös hitusen edullisempi luokka koska akkujen merkitys ei olisi ihan niin suuri tuolloin kun niistä ei kuitenkaan saisi vetää maksimi virtoja ulos.

--
Timo
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: CAi - 09.10.06 - klo: 09.30
Hyvää tekstiä Timo.

Nyt kun sintratut roottorit tulevat (käsittääkseni tällä tai ens viikolla) myyntiin, niin koneen rikkoontumisen voi unohtaa 99%. Myös uusi Touring spec nopari tulee ihan juuri.

Eli ajosta voi nauttia täysin siemauksin.
- Vehkeet kestää
- Kaikilla on kapasiteettiä akuissa
- Voimaa on enemmän kuin voi hyväksi käyttää

Ja tämä johtaa mm. siihen, että:
- Ajaminen on HAUSKAA
- Kaikilla tasavertaiset voitonmahdollisuudet

Kaikki yo. asiat tuhotaan kerralla jos lisätään ajoaikaa tai vähennetään kennoja.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Heuli - 09.10.06 - klo: 14.17
Täsmälleen samaa mieltä CAi:n kanssa, mutta ilmeisesti 4-kennon sääntöä tai jotain muuta vauhdinvähennyskeinoa ollaan ajamassa läpi. Kahdesta pahasta pitää valita pienempi paha ja se olisi mielestäni juuri tuo ajoajan pidennys esim. 6 minuuttiin.

Saa nähdä ollaanko neljää kennoa viemässä kaikkiin sähköluokkiin kuten mattoautoissa nykyään. Neljän kennon sääntö tappoi aikanaan vakiomattoautoluokan, sähkötouring vakiokoneella ja neljällä kennolla ei kulje enää senkään vertaa. Jos sähkötouring ja sähköcrossi tapetaan neljän kennon säännöllä niin pitänee siirtyä sitten polttispuolelle.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: CAi - 09.10.06 - klo: 14.45
Lainaus käyttäjältä: "Heuli"
Täsmälleen samaa mieltä CAi:n kanssa, mutta ilmeisesti 4-kennon sääntöä tai jotain muuta vauhdinvähennyskeinoa ollaan ajamassa läpi. Kahdesta pahasta pitää valita pienempi paha ja se olisi mielestäni juuri tuo ajoajan pidennys esim. 6 minuuttiin.

Saa nähdä ollaanko neljää kennoa viemässä kaikkiin sähköluokkiin kuten mattoautoissa nykyään. Neljän kennon sääntö tappoi aikanaan vakiomattoautoluokan, sähkötouring vakiokoneella ja neljällä kennolla ei kulje enää senkään vertaa. Jos sähkötouring ja sähköcrossi tapetaan neljän kennon säännöllä niin pitänee siirtyä sitten polttispuolelle.


Hienoo kommenttia heuli. Tosin minkään ei tarvitse muuttua, jos on tiukkaa vasta-argumenttia EFRA palaverissa.

Lisäksi: Ei meidän tarvitse seurata typeriä Ruotsalaisia, vaan voidaan täällä edelleen nauttia nykyisestä säännöstä ja ne jotka lähtee EM kisoihin voi harjoitella ennen kisaa esim. 6 minuuttia, niillä kun on siihen hommaan ihan omat patterit mitä tavalliset kuolevaiset ei näe edes unissaan.

Ihan varma on jos siirrytään neljään kennoon, niin polttispuolelle tulee tunkua meidänkin tiimistä :mrgreen:

Tosin mielestäni nykyiset polttis vauhdit ovat aivan liian korkeita. Ne väsyttävät auton rakenteita ym. Team kuskit ajelevat omaa vauhtia yms.
Kannattaisiko miettiä tankin pienennystä esim 50% ja siirtymistä pakolliseen 8 min. ajoon tankkausten välillä, jotta saataisiin vauhti laskemaan. Tai olisiko syytä harkita renkaiden radikaalia kaventamista tai jopa kumipyöriä. Myös korit ovat aivan liian virtaviivaisia.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Vesa - 09.10.06 - klo: 15.51
Kumirenkaat v**tuun kaikista vehkeistä, ja foamit tilalle.

SITTEN ajaminen on hauskaa. Nykytehoilla autot sladittaa samalla tavalla ku 10v sitten silloisilla 20+ lankasilla ja ajanmukaisilla renkailla. Foameilla pitoa on AINA ja KAIKILLA ja AJOTAITO merkkaa, EI pitoaineet.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Vesa - 09.10.06 - klo: 17.15
Kenen mielestä se luistattelu on oikeesti niin hienoa että vois ees harkita ajavansa kumirenkailla kun on ees joskus kokeillu foameja? Kaverit itkee ku ei ole radoissa pitoa, pitäs ajaa foameilla pitoa mattoon, pidottaa ulkoradat jne... Mutta kumirenkaista ei olla valmiita luopumaan, ei sitten millään!

Tehot lisääntyy, sudittaminen huonopitoisilla kumirenkailla NYKYTEHOILLA on aika kauheeta sisäradoilla verrattuna muutaman vuoden takaisiin aikoihin. Jos ajettaisiinki foameilla, pitäiskö radalle levittää saippuaa että kaverit sais sittenki luistella, jos se kerta on niin kivaa? Jos ois pitoa, ne tehotkin sais hyödynnettyä jonnekki.

Meni vähän offtopikiksi, mutta...
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Vesa - 09.10.06 - klo: 20.34
Jos nyt vaikka valotan kaikkitietävälle porukalle, että kokeilkaa niitä 4 kennon akkuja siinä autossa niin tiedätte mistä puhutte.

Kokeilin viime talvena vuoden vanhoilla 3300 akuilla ja sillosella 12t koneella tourinkia. Ajoin samaa vauhtia kuin meidän kerhon kärkistanut, eli A-fin top 5 kuski. Koneessa oli ihan random välitys, ja akut todellakin p*skat verrattuna nyky akkuihin. Kierrosaikaero mun viriaikoihin 6kennolla oli n 1s.

Uskallan väittää että 7 lankasella ja nykyakuilla pääsee 0,3-.4s päähän siitä mitä nyt ajetaan.

4kennon hyviä puolia olisivat:

-autot toimii kaikilla paremmin, ei runnomista ja painon kuskaamista rataa ympäri
-autot keveämpiä, painoraja pienempi luonnollisesti noin 150g siis pois
-koneet ole läheskään nykyisen kaltaisessa rasituksessa
-autot kestää, eikä vetarit yms pauku

Reilussa vuodessa ollaan ihan varmasti vähintää 0.2s päässä nykykierrosajoista. Uskallan väittää. VOin olla väärässäkin, mutta ainakin kokeilen enkä väitä tietämättömänä. Jos nykytehot vaan lisääntyvät kun ajetaan 6 kennolla, ei hommassa ole mieltä, jos ei pitoa löydy. Jos haluatte vetää sutia, ajakaa krossia.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: CAi - 09.10.06 - klo: 20.56
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"

Kokeilin viime talvena vuoden vanhoilla 3300 akuilla ja sillosella 12t koneella tourinkia. Ajoin samaa vauhtia kuin meidän kerhon kärkistanut, eli A-fin top 5 kuski.

No ei kovin hyvää lupaa... Oulun kuskeista 5 parhaan stanukuskin sekaan....

No saapahan tuota kokeilla.

Assolla testasivat 7 -lankasella ja 5 kennolla ja tuntuma oli sama kuin 12-lankasella ja todella väsyneellä akulla.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Vesa - 09.10.06 - klo: 21.02
Niin, silloisilla huonoilla kamoilla ja RANDOM välityksellä, eli muutaman akun kokeneenpana ero ois ollu luokkaa 0.7-8 helposti. kannattaa muistaa että viime talvena ajettiin 3600 akuilla ei 3300 millä mä testasin.

Kokeilen lauantaina 1-3 akullista randomivälityksellä 4 kennolla, katotaa sitte menikö pahasti pieleen veikkaukset.

On kiva että tehoa on, mutta renkaatkin vois olla senmukaiset että teholla ois kiva ajaa. Foamit rulettais.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: CAi - 09.10.06 - klo: 21.09
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"
4 kennon hyviä puolia olisivat:

-autot toimii kaikilla paremmin, ei runnomista ja painon kuskaamista rataa ympäri
-autot keveämpiä, painoraja pienempi luonnollisesti noin 150g siis pois
-koneet ole läheskään nykyisen kaltaisessa rasituksessa
-autot kestää, eikä vetarit yms pauku


- Auton runnomista?
- Onko auton keveys etu, ehkä pikemmin pito heikkenee.
- Mitä väliä. Koneet kestää
- Autot kestää nytkin. Onko sulla mennyt vetareita?

Miinuksia
- Autot kokonaan uusiksi, onko edes mahdollista edes 3 vuoden siirtymällä??? tuskin.
- Tiimi kuskeille etu, jota nyt ei ole.
- Stanu autoille vanha alusta tai 4 kennoa...vertaa C-12 stanu--> ei kuskeja.
- Huippu kireet koneet...kallista
- omat akut vastarille...miten aloittelijat...kallista...vaikeeta.
yms.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: CAi - 09.10.06 - klo: 21.12
Tai sitten Foam luokka tyyliin Jenkkilä. Sen jälkeen muut saa ajaa vaikka kolmella kennolla :wink:

Tämä olisi oikeasti asiaa. Voisiko kokeilla täyteluokkana SM sarjassa "tosimiehille".
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Heuli - 09.10.06 - klo: 21.15
Tiedä vaikka ennustukset (http://rc10.fi/viewtopic.php?p=40035#40035) kävis toteen :mrgreen:
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: CAi - 09.10.06 - klo: 21.19
OT: Jää kaipaamaan VesaK:n kommenteja......
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: TeemuR - 09.10.06 - klo: 21.36
Lainaus käyttäjältä: "CAi"


Miinuksia
- Autot kokonaan uusiksi, onko edes mahdollista edes 3 vuoden siirtymällä??? tuskin.
- Tiimi kuskeille etu, jota nyt ei ole.
- Stanu autoille vanha alusta tai 4 kennoa...vertaa C-12 stanu--> ei kuskeja.
- Huippu kireet koneet...kallista
- omat akut vastarille...miten aloittelijat...kallista...vaikeeta.
yms.


Samaa mieltä. Nyt ollaan päästy siihen että niissä koneissa on sitä tehoa eikä sita tarvitse nysvätä nysväämällä ulos sieltä. Jos mentäisiin 4kennoon, sitä tehoa pitäisi taas nyhtää sielä koneesta kaikella mahdollisella ja laitella mahdollisesti vastarille omat akut tms... Ja mitä sudittelua ja luistelua? Ei se sutiminen ja luistelu varmaan nopein etenemistapa ole, sitä tehoa pitää sitten osata käyttää oikealla tavalla, ja ainahan voi laittaa tehottomamman koneen jos kokee että se auto vain sutii sielä radalla. Ja foumeilla ajohan se vasta sitä autoa kuluttaisi.. Jos oulun radalla RANDOM välityksellä ja 3300 akuilla ajaa 0.8sek hitaampaa ku 12t:llä, niin ulkobaanoilla erot on jo aikapaljon suurempia, vaikka olisi nykyhetken mukaiset vermeet kiinni...

edit: 7t -> 12t
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Vesa - 09.10.06 - klo: 21.52
Tuo tiimikuskihomma nyt ei oo ihan noin kärjistettyä mitä sanotte. Ei se ole ollut niin 1/12 luokassakaan.

TeemuR:

Puhuin EDELLEENKIN 12t koneesta, en 7t koneesta.

Stanuille löytyis varmasti joku vaihtoehtokone. esim 19t

En nyt ihan tajua mikä koneissa on kalliimpaa, onko ne 3 vai 19 lankasia? Edelleenkään ne koneet ei kiertäis sitä mitä nyt 6 kennolla, joten ei ne oo sen kovemmalla rääkillä. VERTAA; 6k ajettiin 15-18t koneilla, nyt ajetaan 8-10t koneilla, en oo kertaakaan kuullu et ykskään kone ois hajonnu 1/12 luokassa 4kennolla. 6kennolla koneet paloivat harvase akku. MIksiköhän mattoluokassa mentiin 4 kennnoon? Miksiköhän formuoissa ajetaan v8 eikä v10? Miksi v8 menee jo nyt kovempaa ku v10 meni viimehetkillään? Miksi ihmiset on niin v*tun puupäitä etteivät uskalla suhtautua uuteen muutenki negatiivisesti? Miksi krossia ajetaaan 5 kennolla?  Miksi autot pitäis suunnitella kokonaan uusiksi, eikö kaikkiin nykyautoihin saa 4kennoa kokeilua varten kiinni, vai pitääks mun järkätä uudet alustat niille jotka ei voi laittaa sitä 4 kennoa 6 kennon autoon kokeilua varten?

vastarin akku on huono, mutta servot toimivat 4 kennolla mattoautoissa, mikseivät touringeissakin, vastarinakut on vaihtoehtoiset.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: JQ - 10.10.06 - klo: 10.43
Nyt touringissa, ainakin sisällä, ulkona en aja niin en tiedä, akku ja moottoripuoli on tasoittanut menoa. tiimikuskeilla ei ole huomattavaa etua akuissa tai koneissa. Kaupan kamoilla auton saa kulkemaan tarpeeksi kovaa 5min.

Tuntuu tyhmältä muuttaa sääntöjä jos se tuo taas edun niille joilla on paremmat akut jne. Ajoajan pidennyshän tarkoittaa sitä. Todennäköisesti kennojen vähentäminen myös.

Touringissa pitäis päästä samaan tilanteesen kuin polttiscrossissa. Tehoa on liikaa! Sit se on kuskista kiinni eikä Veskukaan voi sanoa et akuis ei ollu potkua ja jäin B finaaliin
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Vesa - 10.10.06 - klo: 10.51
Tehoa nimenomaan on liikaa. Akut ja vehkeet on aika rääkissä. Ei mua teho haittaa, mutta se vituttaa ettei kamat kestä. Ennen tätä vuotta ei ole mennyt ankkureita rikki kuin maks 5kpl. Tänä vuonna on yht 3 ajopäivänä hajonnut 9kpl ankkureita. Enkä todellakaan ole ainoa.


JQ:Eipä oo hirveesti tullu b finaalissa vierailtua tänävuonna, sulla tais olla kokemusta asiasta jossain isommissakin kapinoissa? :) kasva aikuiseksi
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: CAi - 10.10.06 - klo: 11.25
Eipäs tapella 8)

Kantsii vaihtaa Vesa tiimiä jos DC koneet paukkuu..... :wink:

Nyt kun harjattomat paranee ja yleistyy, niin ongelmia koneen kestossa ei ole (sintratut roottorit). Uudet noparit saapuvat lähipäivinä.

Myös uudet akut ovat käsittämättömän helppoja "huoltaa" ja kestäviä.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Juho - 10.10.06 - klo: 12.00
Nyt kun kerrankin on päästy siihen tilanteeseen, että tehoa on enemmän kuin pystyy käyttämään (ainakin matolla), niin heti pitää alkaa muuttamaan sääntöjä?

Jos mennään neljään kennoon, niin akkujen hankintakustannukset tippuu koska tarvii ostaa 4 kennoa vs 6. Tehoa on kuitenkin nyt niin paljon, ja uudet akut kestää sen verran hyvin, että muutamalla akulla ajaa helposti koko talven/kesän kisat. Jos siirrytään 4 kennoon autot ei taas kulje mihinkään ja pitää olla ihan viimeisen päälle vehkeet.

Hiilettömiin moottoreihin siirrytään luultavasti kokonaan seuraavan parin vuoden aikana, niin eikö olisi parempi vähän muokata niiden sääntöjä ettei laitteet hajoais? Oon kokeillut ajaa sintratuilla roottoreilla ja niillä poistuu kaikki ongelmat, mitä hiilettömissä nyt on: Magneetti on niin vahva, että säätimen ei tarvii hoitaa jarruttamista -> säädin pysyy viileenä. Vahvempi magneetti myös parantaa hyötysuhdetta -> pannu ei kuumene niin paljoa. Myös vääntö kasvaa -> kierrokset putoo niin ei hajoa senkään takia, että pitää kiertää 60 000rpm radalla kuten noi vanhat magneetit.

Voisko joku selittää, miten akut on rääkissä, jos tehoa on liikaa? Silloinhan niistä just ei tarvii ottaa kaikkea irti? Ja muutenkaan kamat ei mun mielestä kumirenkailla ajaessa kovin pahasti rasitu kun ei ole pitoa. Renkaat toimii sulakkeina.

Foamiluokasta vielä: Esim IIC:ssä ajettiin molemmat luokat. Kumirenkailla käytin 2 settiä renkaita ja kolmannen treeneissä, foameilla joka treeniin, alkuerään ja finaaliin uudet, yhteensä lähemmäs 15 settiä. Kumirenkailla piti vaihtaa löysempään koneeseen, koska kulki liikaa, foameilla laitettiin varmuuden vuoksi uus pannu joka kisaerään, ettei hajoa. Lisäksi voimansiirto on foameilla todella kovilla, koska pitoa on niin älyttömästi. Onhan se kivaa kun on pitoa, mut kustannukset on sitten ^2.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: JQ - 10.10.06 - klo: 12.04
Vesku. Jos kamat ei kestä voi katsoa peiliin. Ja polttiscrossissa ei oo B-Finaalia. Jos ajat MMissä alkuerissä top 10 ilmoittele.

Ja vehkeet hajoo kun ajaa seinään. Ankkurit hajoo jos ne on huonoja. ihan turhä lähtee rajoittaa vauhtia sen takia et jotkut ei malta painaa vähemmän kaasua.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Vesa - 10.10.06 - klo: 12.44
....
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: JQ - 10.10.06 - klo: 17.22
Vesku puristaa taas mailaa. Pakkaset on ilmeisesti saapuneet pohjoiseen....
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Vesa - 10.10.06 - klo: 17.31
yritä olla hauska jossain muualla, mä puhuin asiallisesti sääntömuutoksista. Ei vedetä tähän muuta.

Pakkanen tappaa kaikki säälittävät eliöt, siksi siel eteläs ei oo kylmä :)
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: JQ - 10.10.06 - klo: 18.19
Vesku on selvästi menettänyt huumorintajunsa siellä kovassa pakkasessa. Niin ja ne hyttyset....

Juho kirjoitti asiallisesti mun mieleipiteen ja mä kirjotin mun omalla tavalla sen paljon lyhyemmin. Älä purista sitä mailaa. Ei se ollu henkilökohtainen avautuminen sinua vastaan.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Vesa - 10.10.06 - klo: 18.29
Oonkohan puhunu itteni ristiin... Akut ei ole rasituksella, vaan koneet, joista mainitsinkin. Tehot vaan lisääntyy koko ajan, eikä pito pysy kumirenkailla mukana. Sulakkeena ne toimii, kuten juho sanoi. Mutta valitettavasti ei normikaupan koneet oikeen kestä nykyakkuja, kesänkin kisat sen todisti joka paikassa. Ei valmistajat turhaan oo olleet aivoriihessä 4 kennoon siirtymisestä.

Foamit tois lisäpitoa, mutta syö myös kalustoa vähän enempi. Kisakuskit vaihtaa kuitenkin auton vähintään kerran vuodessa, joten ei ole varmasti ongelma.Myös ajaminen on hauskempaa foameilla ja kisatilanteet enempi lähikontaktia.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: ALi - 11.10.06 - klo: 10.13
Mikähän mahtaa olla Suomalaisen edustuksen kanta tuolla Brysselissä  4-5.11 pidettävässä Efra kokouksessa ko. asiaan ? Onko sinne menossa edustajia ?

http://www.efra.se/news/executive001.html

http://www.efra.se/news/agm2006/Agenda_Electric_Nov061.pdf

Tässä EC agendan kohta 3.2 erityisesti kiinnostaa.. Siinä ehdotetaan juurikin tuota 4 kennoon siirtymistä.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Vesa - 11.10.06 - klo: 10.36
no eikai nyt kukaan ehdottais 4 kennoon siirtymistä, eihän ne vehkeet mee mihinkää 4 kennolla! ;) johan se on täällä foorumilla päätetty. :lol:
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: CAi - 11.10.06 - klo: 11.11
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"
no eikai nyt kukaan ehdottais 4 kennoon siirtymistä, eihän ne vehkeet mee mihinkää 4 kennolla! ;) johan se on täällä foorumilla päätetty. :lol:


Ruottalaiset ehdottaa.

Ottaen huomioon harjattomat moottorit, niin koko ehdotus on Dallasin sontaa.

Noparit kuumenee- Ainoastaan Novakilla on ongelmia

Moottorit kuumenee- Oho, hyvin havaittu ruotsalaiselta. Harjattoman koneen kestossa sintratuilla magneteilla ei mitään ongelmia.

Voimansiirto kärsii- No ei ainakaan meilä ole ollut mitään ongelmia, Ei kardaani autolla eikä hihna-autolla.

Ottaen huomioon Dallasin tyylin niin, vaatii päättäväisyyttä ja kokoustekniikan hallintaa kaverilta ketä istuu kokouksessa, muuten peruutetaan hyvinkään suoralla ens kesänä varmasti.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: ALi - 11.10.06 - klo: 11.45
Sellainen huomio että kukaan ei ole ehdottanut ainakaan tuolle agendalle että sallittaisiin sintratut magneetit harjattomiin ensivuodelle  :shock:
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Vesa - 11.10.06 - klo: 12.03
Tanska on kans ehdottanut 4 kennoa ja foam renkaita.

enkai mä muuten asiaa ois ottanu esille jos asiaa ei ois jo esitetty EFRA:lle useammalta suunnalta...
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: JQ - 11.10.06 - klo: 14.33
hyvä vaan jos päättäjät tappaa touringluokan. Enemmän harrastajia crossiin. Ja torpassa voi vielä tulevina vuosina treenata 6 kennolla :wink:
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: TeemuR - 11.10.06 - klo: 16.04
Nautitaan siis talvi vielä ja voi ruveta katselemaan polttisautoa kesäkis... Kuten on jo monesti sanottu, ny on tilanne se että kaupasta saa kamat joilla kerkee ihan hyvin, eikä tiimikuskeilla ole NIIN suurta eroa. Sitten kun on neljä kennoa niin kaikilla pitää olla huippuakut ja -koneet, ja vaikka olisi jokin 2.5hiiletön, niin edelleen tarvii huippuakut että kerkeää tiimivehkeille edes jotenkin... Ei näin pojat ei... Ja lopulta tiimikuskeilla olisi myös neljälle kennolle suunnitellut prototyyppiautot jotka nekin olisi etua niille tiimikuskeille... Pysytään nyt tässä akkusäännössä ja sallitaan ne sintratut hiilettömät.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: reittila - 11.10.06 - klo: 17.35
Eipä tarvi sitten ihmetellä, hyppääkö jeepit tuplat ja triplat yhdellä loikalla - ei hyppää.
Ehdotushan koskee ymmärtääkseni kaikkia 1/10 luokkia.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: JQ - 12.10.06 - klo: 14.53
crossissa pitäis kyllä hyppää. Tai siis ainakin takavedot. Jätkäthän ajaa miedoilla koneilla ja jopa 5 kennolla joskus
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: JQ - 12.10.06 - klo: 14.54
mutta ei nelkku ainakaan oo yhtä hauskaa enää
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: reittila - 12.10.06 - klo: 17.24
Joo, takatuupparit ehkä, mutta nelkku kyllä kärsii tosissaan, jos toi menee läpi.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: CAi - 12.10.06 - klo: 18.23
Lainaus käyttäjältä: "ALi"
Mikähän mahtaa olla Suomalaisen edustuksen kanta tuolla Brysselissä  4-5.11 pidettävässä Efra kokouksessa ko. asiaan ? Onko sinne menossa edustajia ?
.


Kalle Lehto edustaa Suomea. Kallen mielipiteestä on minulla arveluita, mutta kertokoon itse. Toivottavasti näkemys on enemmän kuin selkeä!
Tässä vaaditaan selkärankaa.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Mr Cale - 12.10.06 - klo: 19.47
Sähköluokkien kokous pidetään esityslistojen mukaan jälleen yhtenä kokouksena, joten Suomea on kokouksessa edustamassa minä ja Luopajärven Jussi.

Oma mielipiteeni on, että jatketaan 6:lla kennolla JOS sintratut roottorit sallitaan. Jos niitä ei sallita, niin asia ei olekkaan enää niin yksinkertainen. Sintrattuja roottoreita ei ole edes ehdotettu sallituiksi, mutta roottoreita koskevaa sääntökohtaa käsitellään, joten tuollaisen korjauksen voi toki esittää.

Itse näkisin tulevaisuudessa mielelläni LiPot ja pidemmät ajoajat. 4:n kennon akkuihin siirtyminen poistaisi LiPo-mahdollisuuden melko tehokkaasti.

6:lla kennolla jatkaminen vaatisi sen, että harjattomiin moottoreihin sallitaan nykyisestä poikkeavat magneetit (sintratut tuntuvat toimivan hienosti). Muuten jännitteiden noustessa entisestään nykyroottorit ovat helisemässä. Lisäksi 6:lla kennolla jatkaminen uskoakseni poistaa hiilikoneet käytöstä viimeistään kesällä.

Jos sintrattuja roottoreita ei sallita on ensikesänä tilanne moottorien kanssa todella hankala. Nopeat hiilikoneet kestää maksimissaan muutaman akullisen ja hiilettömissä ei ainakaan nykyiset roottorit tule kauaa kestämään. Säätimet saadaan paremmilla komponenteilla uskoakseni kyllä kestämään, mutta kaikki parempi maksaa aina enemmän.

Heitelkää tänne vaan hyviä perusteluita kantoihinne ja puollustuksia oman vaihtoehtonne huonoihin puoliin. Selvää on, että sekä 4:llä, että 6:lla kennolla ajamisessa on molemmissa hyvät ja huonot puolensa. Kokouksessahan olen esittämässä Suomen mielipiteen enkä suinkaan omaa mielipidettäni.




Ja sitä Dallasta on ihan turha jännittää sen enempää. Ei se sähkökokouksessa istu. ;)
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: reittila - 12.10.06 - klo: 20.00
Nämä mainitut ongelmathan koskevat lähinnä turistiluokkaa, joka on vain yksi 1/10-luokka, joten olisi mielestäni hieman yliampuvaa laatia kaikkia 1/10 luokkia koskeva akkusääntö yhden luokan "ongelmien" vuoksi.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Mr Cale - 12.10.06 - klo: 20.35
Se 4 kennon ehdotus koskee ainoastaan 1/10 turisteja. Sitä on vaan ehdotettu väärällä sääntönumerolla. Ehdotuksessa mainittu 1350 g painoraja paljastaa tuon.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: CAi - 12.10.06 - klo: 21.08
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"

Oma mielipiteeni on, että jatketaan 6:lla kennolla JOS sintratut roottorit sallitaan. .
6:lla kennolla jatkaminen vaatisi sen, että harjattomiin moottoreihin sallitaan nykyisestä poikkeavat magneetit (sintratut tuntuvat toimivan hienosti).  Lisäksi 6:lla kennolla jatkaminen uskoakseni poistaa hiilikoneet käytöstä viimeistään kesällä.

Jos sintrattuja roottoreita ei sallita on ensikesänä tilanne moottorien kanssa todella hankala. Säätimet saadaan paremmilla komponenteilla uskoakseni kyllä kestämään, mutta kaikki parempi maksaa aina enemmän.

Ja sitä Dallasta on ihan turha jännittää sen enempää. Ei se sähkökokouksessa istu. ;)


Hyvä.

Sintratut tulee hyväksyä ja käymieni keskustelujen pohjalta ihme on ellei näin käy.
Hiilelliset koneet ei tule kestämään varmasti ensi kesänä, mutta tuskin niitä ketään ikävöi.

Nopareiden valmistuskustannus on niin pieni, että muutama lisä fetti tms. ei nosta kuluja. Hinnan noston kyseessä ollen on ainoastaan syynä valmistajan tulostavoite.

Dallas yleensä hoitaa omat ehdotukset ns. "kotiin", että kannattaa olla kovana.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: MrOllinmaki - 18.10.06 - klo: 11.53
..
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Thormax - 19.10.06 - klo: 21.13
4/6 kennon paketeissa lähtee johdot samalta puolelta noparille
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: JQ - 19.10.06 - klo: 21.20
Ei se ole mikään este 5-kennolle
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Juho - 20.10.06 - klo: 13.41
Orion Speedweekendissä juttelin eri valmistajien(mm. Orion ja LRP) kanssa, että mitä mieltä ne on 4 kennon säännöstä. Ainakaan valmistajapuolella ei oo minkäännäköistä kiinnostusta siirtyä neljään kennoon. Orion ei halua neljää kennoa, koska sitten ei voida siirtyä suoraan LiPoihin. LRP:n jampat sanoi, että sintrattuja roottoreita on kyllä ehdotettu, mutta ei oo vaan päivitetty tonne efran saitille. Niistä ei oo kuulemma muutenkaan pidetty hirveästi meteli, sillä jos niitä kehutaan liikaa niin hiilellisten moottorien valmistajat alkavat vastustamaan niitä :) Ihan ymmärrettävää, sillä niiden myötä hiilettömät on aika paljon paremmassa asemassa.

Yleensä kun joltain kysyi "haluatko siirtyä neljään kennoon?" vastaus oli "haluatko ajaa hiljaa?" Englantilaiset ovat ulkoradoilla testanneet neljää kennoa, niin kierrosajat on tippuneet lähemmäs sekunnin. 19T koneella pääsee kuulemma kovempaa. Eli jos viri muuttuu yhtä nopeaksi kuin 19T, 19T on hitaampi kuin stanu, ja stanu meneekin sitten jo about kävelyvauhtia.

Kun katsoo Mäntsälän erä listoja, niin aika monet on siirtyny stanusta ja prostockista viriin. Se ei ainakaan mun mielestä kerro siitä, että virissä olis liikaa tehoa?
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: CAi - 24.10.06 - klo: 19.05
Mäntsälän kisoissa, kun Aaken kanssa katseltiin viriluokan menoa, niin ei ne kulkenut yhtään liian lujaa. Ja vehkeet pysyi suht hyvin käsissä.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: TeemuR - 24.10.06 - klo: 20.25
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Mäntsälän kisoissa, kun Aaken kanssa katseltiin viriluokan menoa, niin ei ne kulkenut yhtään liian lujaa. Ja vehkeet pysyi suht hyvin käsissä.


Lujaa kyllä mentiin, mutta sehän siinä juuri hauskaa onkin kun ne vehkeet oikeasti viheltää sielä suoralla :wink:
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Thormax - 25.10.06 - klo: 19.40
ajamisen yksi nautinnoista on limitin löytäminen. Jos joku haluaa ajella ns. "Kiskoilla" , kannattaa enemmin katsoa formuloita. (Tylsää eikö?) :wink:
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Mr Cale - 30.10.06 - klo: 14.30
Tuli eilen testattua 4:llä kennolla yhden treenikerran verran, joka tällä kertaa oli 12 akullista. Seuraavassa hieman kokemuksia.

Pakko myöntää, että vauhti pääsi yllättämään. Kun moottorit ja välitykset sai kohdalleen, oli voimaa käytössä ainakin sisäradoille "ihan tarpeeksi", vaikka ei tietenkään aivan samoja kuin 6:lla kennolla. Voimaa rajaavaksi tekijäksi muodostui akkujen kapasitetti, kuten oli helppo ennakoida. Vastarin akkuja ei ainakaan minun sähkölaitteilla tarvinut.

Tarkoituksena oli testata sähköpuolta, joten en tehnyt autoon mitään muutoksia painojakauman helpottamiseksi. Tämän seurauksena akun puoli autosta oli huomattavasti kevyempi ja alustan käytös ei tästä syystä aivan optimaalista. Auton paino oli 1377 g. Vaikka painojakauma ei ollutkaan kohdallaan, tuntui auton keveys selkeästi nopeutuneena reagointina. Myös esim. renkaat ja diffi selvisivät treenipäivästä huomattavasti helpommalla, mitä normaalisti ;).

Kierrosajat ja 5 minuutin tulokset olivat kuitenkin yllättävän hyviä. Nopein yksittäinen kierrosaika oli alle 2 kymmenystä hitaampi (12,64 vs 12,81), ja nopein 5 minuutin tulos n. 4 sekuntia hitaampi verrattuna 6:lla kennolla ajettuihin tuloksiin. Jos auton tasapainon komponenttien sijoittelua muuttamalla laittaisi kuntoon, en usko, että mattoradalla olisi käytännössä juuri lainkaan eroa 4:n ja 6:n kennon välillä kierrosajoissa. Isoille ulkoradoille mentäessä kapasiteettiongelmat kuitenkin korostuisivat varmasti ja eroa 6:lla kennolla ajettuihin kierrosaikoihin ja tuloksiin tulisi varmasti enemmän.

Nopein konesetuppi oli sintrattu Novak 3,5R ja välityssuhde n. 8,3 (vertaa 6:lla kennolla sintrattu Novak 4,5R ja välitykssuhde n. 9,4). Tällä setupilla omilla parhailla kisa-akuillani (ajettu n. 10 latausta) pääsi juuri 5 minuuttia siten, että viimeisellä kierroksella saattoi dumpata ehkä puoli sekuntia. Jos samalla setupilla ajoi n. 25 latausta ajetuilla kisa-akuilla, alkoi puutuminen jo ajassa 4:30. Toki sellaisillakin akuilla pääsee maaliin, mutta tällöin on voimasta luonnollisesti tingittävä. Tämä onkin se 4:n kennon huonoin puoli. Akut (erityisesti sekunnit) ovat nykyistä määräävämmässä asemassa. Mutta akuthan toki kehittyy kaiken aikaa...
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Yippo - 30.10.06 - klo: 17.26
Mitä kerholla ollaan juteltu (itse en ole touringia ajanut vuoteen), mutta jos kennoja vähennetään niin painorajaa voisi samalla huomattavasti tiputtaa, 4 kennolla kohtuullinen painoraja voisi olla esim 1300g, maksimissaan 1350g. Nykyautot saa siihen helposti. Tällöin tehon väheneminen vaikuttaa vielä vähemmän. Voisin jopa itse harkita jälleen touringia jos siirryyttäisiin 4 kennoon, muuten pysyn kyllä mattoautossa.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: CAi - 30.10.06 - klo: 19.07
Mr Cale, muista pitää linja!

Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"

Kokeilin foameja ekaa kertaa matolla tänään, ja voin suositella lämpimästi kaikille. Talven kisoihin on ehdottomasti saatava foamiluokka niille, jotka haluaa ajaa kovaa!
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Vesa - 30.10.06 - klo: 19.10
OIKEIN!
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Heuli - 30.10.06 - klo: 19.12
Foamit ja neljä kennoo rules. Mut hei, sellanen luokkahan jo on: mattoautot  :wink:

Antaa turistin pysyä turistina ja mattoautot mattiksina.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Vesa - 30.10.06 - klo: 19.24
4 kennoa ja foamit ei ole hyvä yhdistelmä, se tuli kokeiltua. Kallen tavoin testasin 4 kennolla ja kumirenkailla, 0.1s jäin rataennätyksestä.

6kennon foamiluokka talveksi ja tilaan vaihtolavan kumirattaille tohon parkkipaikalle  jo huomiseksi!
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Mr Cale - 30.10.06 - klo: 19.31
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Mr Cale, muista pitää linja!

Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"

Kokeilin foameja ekaa kertaa matolla tänään, ja voin suositella lämpimästi kaikille. Talven kisoihin on ehdottomasti saatava foamiluokka niille, jotka haluaa ajaa kovaa!

 :mrgreen:  Onnittelut yli 4 vuotta vanhan viestin (http://rc10.fi/viewtopic.php?p=3855#3855) lainaamisesta! (http://www.f1-forum.fi/ubb/graemlins/plthumbsup.gif)
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: CAi - 30.10.06 - klo: 19.42
Jeps jeps

Jos ajoit 4 sekuntia hitaammin kuin 6:lla kennolla.

Niin viime vuonna Finntrackissa ajoit sekunnilleen samaa vauhtia kuin ProStockin voittaja Jarkko Mustonen, joten 4 kennon vauhtia on 4 sekuntia ProStockin kärjen vauhdista 5 minuutissa.

Yksinkertaista! matematiikkaa :mrgreen:

Tottapuhuen.... Ei tuo nyt niin pahalta näytä mitä ulkomailta on kuulunut.
Mutta on kuusi kennoa silti ok.

Mitä tarkoitat, että auto reagoi nopeammin? Miten pito?
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Mr Cale - 30.10.06 - klo: 20.29
Nyt syksyllä parhaat ajamani treenitulokset 24 kier. 10-11 s,  nopein läppi 12,64 s. Eilen 4:llä kennolla meni parhaimmillaan 23 kier. 2-3 s ja nopein läppi 12,81. Mutta kuten aikaisemmin kerroin. auton painojakauma ei ollut lähelläkään kunnossa 4:llä kennolla, joten tuosta olisi vielä varaa parantaa.

Ratahan meillä on treeneissä edelleen sama, mitä oli viimevuoden FTT-kisoissa. Pito treeneissä ei tosin aivan kisapitoa. Jos nyt ajamiani tuloksia vertaa viime vuonna kisoissa ajamiini tuloksiin, niin nopein läppi oli 4:llä kennolla suurin piirtein sama ja tulos 3 sekuntia nopeampi. Tosin nopeimmassa(kin) alkuerätuloksessani oli kaato.  :wink:

Tuloksia löytyy...
Alkuerätulokset (http://rc10.fi/viewtopic.php?t=15062)
Kierrosajat (http://rc10.fi/viewtopic.php?t=15063)
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Mr Cale - 30.10.06 - klo: 20.37
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Tottapuhuen.... Ei tuo nyt niin pahalta näytä mitä ulkomailta on kuulunut.
Mutta on kuusi kennoa silti ok.

Mitä tarkoitat, että auto reagoi nopeammin? Miten pito?
Voi olla, että osa noista ulkomaan testeistä on tehty siten, että autoon on vaihdettu vaan 4 kennon akku 6 kennon akun tilalle ja siksi tulokset olleet sellaisia. Ei tuo minunkaan auto oikein tykittänyt, kun ajoin ensimmäisen akun 4.5R:llä ja kapinoiden välityksellä :mrgreen:. Kireämmällä koneella saadaan kuitenkin voimaa takaisin, kunnes akkujen kapasitetti, eli ajoaika tulee vastaan.

Alustan toimivuutta on vaikea arvioda juuri noiden painojakaumaongelmien takia. Puuttuva 150 g kuitenkin tuntuu reagoinnissa. Suunnanmuutokset ja alkukiihdytykset tapahtuu paljon nopeammin, kun on vähemmän massaa. Pito oli myöskin hyvä. Downforcen vaikutus korostuu, koska vaudit mutkissa pysyy vähintäänkin samoina, mutta massaa on vähemmän.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: CAi - 30.10.06 - klo: 20.39
Mielenkiintoista....
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Vesa - 30.10.06 - klo: 20.40
Oulun baanalla meni 4 kennollaja 9t koneella kumirenkailla 0.1s hitaampaa kuin mun nopein läppi 6 kennolla. Ajoin vain yhden akun. Ei ollut kireempiä koneita koska ne on paukkunu 6 kennolla ajettaessa.

Foamiautossa ajoin 4kennolla ja 3.5R koneella ja olin 0.6s nopeempi kuin kumirenkailla ja 6 kennolla, mutta 0,45s hitaampi kuin 6 kennolla. Molemmilla comboilla ajoin siis vain yhden akullisen.

Kumirenkailla 4 kennoa olisi ollut nopeampi kuin 6 kennolla, auto PALJON helpompi ajaa, ja pitoa on.

Kierrosajat:

Foam+6 kennoa+3.5R hiiletön = 9.66s
Foam+4kennoa+3.5R hiiletön=10.11s
Kumi+6kennoa+7t=10.6s
Kumi+4kennoa+9t kone=10.70s

rata oli hieman nopeampi kuin viimeksi kun ajoin 1/12 autolla ajan 9.70s.

TUossa siis hieman tilastoja
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: reittila - 30.10.06 - klo: 20.49
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Mielenkiintoista....


Jepjep.
Olin paikalla todistamasa Calen vauhtia ja kyllä se kieltämättä yllätti...positiivisesti.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Mika M - 30.10.06 - klo: 21.07
Jos EFRA tekee päätöksen 4:stä kennosta ensi vuodelle niin miten olisi, että suomessa saisi ensi vuonna ajaa joko

6 kennolla 1500g autolla tai
4 kennolla 1350g (tai mitä EFRA nyt painoksi päättääkin) autolla.

Olisi kiva ajaa turistia samoilla akuilla kuin mattoautoakin. Ja ei haittaisi vaikka se olisi kivempi ajaa ja kuluisi vähempi.

Jos EFRA ei päätä 4 kennoon siirtymistä niin suditaan sitten vaan kuudella kennolla.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: CAi - 30.10.06 - klo: 21.24
Lainaus käyttäjältä: "Mika M"
Jos EFRA tekee päätöksen 4:stä kennosta ensi vuodelle niin miten olisi, että suomessa saisi ensi vuonna ajaa joko

6 kennolla 1500g autolla tai
4 kennolla 1350g (tai mitä EFRA nyt painoksi päättääkin) autolla.

Olisi kiva ajaa turistia samoilla akuilla kuin mattoautoakin. Ja ei haittaisi vaikka se olisi kivempi ajaa ja kuluisi vähempi.

Jos EFRA ei päätä 4 kennoon siirtymistä niin suditaan sitten vaan kuudella kennolla.


Tuskin sääntö (jos nyt kukaan haluaa 4 kennolla edes ajaa) tulee ens kesäksi. Ensi vuosi alkaa 2 kk:n päästä.

Eli ainakin ens kesänä nautitaan
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: IIVONEN - 30.10.06 - klo: 22.09
Siinä auto  missä  4 kennoa voisi toimia!
Team Crest TA 05 www.rceasy.com
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: CAi - 30.10.06 - klo: 23.45
BRCA (britit) päätti eilen että pysyvät 6 kennossa.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: TimoK - 31.10.06 - klo: 10.17
Moro,

Tuli mieleen, että noissa hiilettömissä koneissa on käsittääkseni jonkin verran parempi hyötysuhde mitä vastaavissa hiilellisissä. Joten mikäli 4-kennolla oli ongelmia kapasiteetin kanssa hiilettömällä, niin hiilikoneella samaa vauhtia ajettaessa luulisi akkujen hyytyvän ja jonkin verran aikaisemmin. Eli se edellyttäisi kaiketi hiilettömiin siirtymistä väkisin. No ei kai se mikään huono asia olisi, kuitenkin se on seikka joka kannattaa myös huomioida.

--
Timo Keränen
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Vesa - 31.10.06 - klo: 10.24
Kävi miten kävi, mutta muistuttaisin miettimään, että kamat kehittyy jatkuvasti, on eletty aikoja jolloin akut ei riittänyt, vielä pari vuotta sitten oli dumppaamisen kanssa ongelmia 12t koneilla ulkona. Jos vuodessa on tullu 1000mah lisää kapasiteettiä, eiköhän dumppaamisongelmat olis aika lyhytaikaisia. Dumppaa ne 4200 akutkin kesällä isoilla radoilla nykykamoilla. Jos koneet kestää siihen asti että on mitä dumpata.

Olisi hel*etin siistiä jos talveksi saisi sarjan foamitouringeille. Lupaudun järjestämään yhden kisan meillä jos muitakin halukkaita löytyy.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: kentech - 31.10.06 - klo: 10.42
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
BRCA (britit) päätti eilen että pysyvät 6 kennossa.



Lainaus käyttäjältä: "RaceChat"


BRCA TC AGM
 
- Existing motors classes:- 27t, 19t and Modified/Brushless have been retained.

- A new 4 cell unlimited class was added definatley

- Probably next year 4 cell will run whatever happens at the EFRA AGM.  If EFRA do go 4 cell  then all the top drivers I spoke to said they would run 4 cell, where does that leave the old 6 cell mod class ?

- There is a weight limit for cars running 4 cell (1350g, unless something different is decided at EFRA).

Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Vesa - 31.10.06 - klo: 11.16
tosioikein!
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Vesa - 31.10.06 - klo: 11.55
"mitä mä sanoin"
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: CAi - 31.10.06 - klo: 12.18
Craig Drecher lähetti eilen mailia, jossa sanoo:

Britit kannattaa 6 kennoa!

Jos kuitenkin ajetaan 4:llä kennolla, niin sääntöjä voidaan muuttaa tarvittaessa
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: jarkkom - 31.10.06 - klo: 12.20
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"
"mitä mä sanoin"


Eipä tuossa ole vielä mitään päätetty.

Mutta toteutuessaan tuo 4 kennoa mahdollistaa sen, että saadaan kerrankin ne tehtaan kuskit ajamaan omaa luokkaansa, keskenään ja erilaisilla autoilla millä harrastajat.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: CAi - 31.10.06 - klo: 12.29
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Craig Drecher lähetti eilen mailia, jossa sanoo:

Britit kannattaa 6 kennoa!

Jos kuitenkin ajetaan 4:llä kennolla, niin sääntöjä voidaan muuttaa tarvittaessa


Niin Englantilaiset on kyllä tehnyt selvän päätöksen
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: Vesa - 31.10.06 - klo: 12.49
Lähinnä vaan heitin ton kommentin niille jotka on aina niin varmoja kaikesta. Mulle on ihan sama tuleeko muutos vai ei, en mä sitä vastusta ainakaan, niinku 98% foorumin väestä.
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: CAi - 10.11.06 - klo: 12.42
Lainaus käyttäjältä: Oscar Jansen

I like the initial idea Rick mentioned with amount of cell identify for a class, but than i would say 4 cell is not a correct way as all would need receiver packs and this adds just an extra cost as well complication to the (beginning) drivers. Maybe 5 cell stock, 6 cell 19 and lipo modified is a better solution?


Jotta näin....
Otsikko: Sääntömuutosvääntö (akut/ajoaika/foamit/hiilettömät)
Kirjoitti: CAi - 19.11.06 - klo: 14.01
Yatebee areenalla ajettiin Japsien mestaruuskisat.
Mukana oli jo osalla tiimikuskeilla 4 kennon alustat.

http://www13.ocn.ne.jp/~mirage-j/gallery/06exp/06expCAR01.jpg

1. Masami
2. Hara
3. Shinn

On se hyvä ettei Suomessa menty 4: jään kennoon.. katsokaa vauhtia alla olevasta videosta. Pojat ajelee Suomalaista stanu vauhtia.
Koneina tuollaisia 4*1 ja 5*1 myllyjä. Ihan akku/moottori hommaa. Tavallisella harrastajalla ei mitään toivoa.

http://www13.ocn.ne.jp/~mirage-j/gallery/06expB/06exp02.wmv

VAuhti on niin kovaa, että oikein pelottaa :lol:

http://www13.ocn.ne.jp/~mirage-j/gallery/06exp/06exp01.wmv

Matt Francis ihmettelee, miksei kisoissa ole enemmän kardaani autoja paremman hyötysuhteen takia ja kun pääasia on maaliin pääseminen. No kun niitä ei tehdä enää. KAIKKI dumppasi viimisellä läpillä ihan huolella 1-3 sekunttia.
Ruvetaankohan taas tekemään :mrgreen:

Chris Craingerin mekaanikon kommentti alla:
4 cell, unless you have properly raced it you cannot understand how hard it is, its destroys the cells in 1 run, because of the current the motor is pulling. So new cells every run. The motor has to be just right, although it does do alot more runs and doesent burn up. Duration is really tight, not one person can actually make 5 minutes, they all go flat on the last 3 laps, watch the videos! Even Masami, Hara etc.