RC10.FI
Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: Aland - 11.06.05 - klo: 21.27
-
Mistä kohdasta pitää mitata moottorilämmön lasermittarilla. Kun tarkistan lämmön minun Novarossi P5:sta saan tosi isoja heittoja riippuen mistä mittaan. Kannen päältä saan 90-asteen lukemia mutta yhdessä kohdassa (tulpan vierestä) sain 130 astetta.
Eli pitääkö mittaus suorittaa kannen topista vai tulpan vierestä?
Ja toinen kysymys.. mitkä olisivat suhtkoht hyvät lämmöt Novarossin P5:lle?
/Henkka
-
Siitä tulpasta sen oikean lämmön pitäisi tulla.
-
ja jos hakuat olla oikein nihverö, niin mittaat pakosarjasta ne lämmöt. välitön on ihana..
-
Lämpätiloista kiinnostaisi tietää miten tiukasti seuraatte moottirivalmistajan ilmoittamia arvoja, ja sallitteko niiden ylityksen joskus, aina vai ei koskaan missään nimessä? Entä onko kokemuksia siitä miten paljon nopeammin se kone kuluu jos jatkuvasti ajaa niin että lämpötila on yli valmistajan suosituksen?
Oma Savage pyörii suht hyvin kun lämpötila on <135astetta, mutta seosta voi vielä säätää laihemmaksi niin että pakokaasujakin näkyy ja tehoja tulee tuntuvasti lisää, mutta haittapuolena tietenkin se "ylikuumeneminen". Tuo 135 astetta on valmistajan ilmoittama maks lämpötila. Säätöohjeita seuraamalla niin kun nuolet on kohdallaan niin moottorin lämpötila on 150 asteen tuntumissa... Säädin kuitenkin varmuuden vuoksi vielä rikkaammalle ja ajelen lämpötilan turvaalueella vaikka hieman harmittaa että tehoja vielä löytyisi mukavasti lisää.
Tää on vasta toka polttismoottori niin minulla ei ole paljon kokemuksia moottorin vanhenemisesta ja kulumisesta. Miten herkästi moottori iskee kiinni ja miten paljon nopeammin moottori kuluuu jos sitä ajaa kuumana?
-
Ite oon ajellu savitsun NS 25 koneella 175c lämmöilläkin :S Mutta normaalisti siellä 150 paikkeilla. En saa niitä millään alas... Vaikka kuinka rikkaalla ajais... Ja savua kyllä tulee niin että piha on sinisenä... tosin kyllä oon tolla ajellukkin n. 25 litraa... ja puristuksia löytyy vieläkin.. mutta kone kyllä menee vaihtoon jahka tulee tiliä töistä :D Mulle se on jo ihan sama millä lämmöillä se toimii... sen verran oon noita seoksia jo säädelly että huhuh...
-
Vaihda kylmä tulppa niin jäähtyy :wink:
-
minä ajelen maxxilla noin 105-125c lämmöillä.
-
Infinityn RTR 18S on nyt ollut kutakuinkin 88 astetta lämpöä. Ja bilteeman IR lämpömittarilla tulpan päältä mitattuna.
-
Infinityn RTR 18S on nyt ollut kutakuinkin 88 astetta lämpöä. Ja bilteeman IR lämpömittarilla tulpan päältä mitattuna.
Hypistelin itsekin Bilteman mittareita, mutta halvempi 39€ versio ei ihan vakuuttanut. Yleismittarin, joka kykenee lämpöjen mittaamiseen saisi parilla kympillä, mutta millainen se lämpöjen mittauksen piuha oikein on? Saako sen mahtumaan jäähdytyskannen sisään tulpan juureen? Kuvissa on joku kaksipiikkinen piuha, jonka voisin kuvitella olevan lämpötilan mittausjohto. Biltemassa oli kyllä mittareita esillä, mutta niissä ei ollut piuhoja kiinni, ja sehän ei ole mikään palvelufirma joten en vielä uskaltanut ostaa mittaria.
-
Hypistelin itsekin Bilteman mittareita, mutta halvempi 39€ versio ei ihan vakuuttanut.
Eihän se halpa versio mikään laatutuote ole, eikä kuminappien tuntuma miinuakaan vakuuta. Ostin sen silti kyllä se vaikuttaa toimivan ihan ok. Hyvää siinä on se kantoremmi, sillä sisäänajossa ja säädettäessä mittarin saa roikkumaan ranteen ympärille ja on heti lähettyvillä. Koska mittari on pieni niin autoa voi hyvin ajaa mittari kädessä.
-
Mites muuten ootte mitannut, tyhjäkäynnillä huudatuksen jälkeen, kierroksilla vai jotenkin muuten?
Ostin tollasen Bmi:n thermo gunin:
(http://www.updaterc.com/V2/catalog/images/bmi/81220.jpg)
Eiköhän se hyvä oo, mutta siinä ei kai tarkkaan näe, mihin sen mittarin kohdistais.
-
Kannattaa ajaa hetki sillä autolla ihan maassa ja kiihdytellä huippuihin jne. ennenkuin mittaatte lämmön, koska silloin saa sen oikean lukeman. :wink:
-
Mites muuten ootte mitannut, tyhjäkäynnillä huudatuksen jälkeen, kierroksilla vai jotenkin muuten?
Ostin tollasen Bmi:n thermo gunin:
(http://www.updaterc.com/V2/catalog/images/bmi/81220.jpg)
Eiköhän se hyvä oo, mutta siinä ei kai tarkkaan näe, mihin sen mittarin kohdistais.
Mulla samanlainen ja hyvin on toiminut. :) (pakkasella ei toimi)
Mää ajelen Inferno Sport 2 RTR vakio koneella ja lämmöt on 120...140...
-
Mulla samanlainen ja hyvin on toiminut. :) (pakkasella ei toimi)
Mää ajelen Inferno Sport 2 RTR vakio koneella ja lämmöt on 120...140...
mutta sitä jäin vähän miettimänn, että kun tuo mittari antaa eri lukeman vähän eri etäisyyksiltä, että en oo ihan varma, miten luotettava lukema, jos koittaa tulpalta mitata. Mutta luultavasti se välimatka on ihan riittävän lyhyt, siis jos laittaa niin lähelle tulppaa kuin mahtuu. Pitäis varmaan mitata jollain muulla mittarilla, onko eri lukemat.
-
Itellä on tommonen http://www.jp-nitroracing.com/product_info.php?products_id=213 ja oon mittaillu siit tulpan juurest ja lämmöt on siin 120-130. :shocked:
-
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/23_77/products_id/2246 Kunnon mittari on tälläinen ei hajontoja. Varma tulos. On aika paljon käytetty ratapuolen autojen lämpöjen mittauksessa. Hintakin on tullut alaspäin maksoi ennen 500 dollaria (nyt 260 dollaria). Noissa halvoissa mittareissa on säteen hajonta suuri eikä se mittaa tarkasti tulpan lämpöä.
-
no mulla on vissiin clash olsonilta vai mikä lie putiikki ostettu edukas kynamallinen mittari ja sitä testailin kattilalla jossa vesi kiehahteli niin 99-102 astetta oli hajonta
joten uskoisin että normi harrastajalle tarpeeksi tarkka
-
Niin sitä mieltä vähän minäkin oonb että en ainakaan mitään 500 dollarin mittaria ostaisi kun sillähän saisi jo autonkin ku eihän tämmönen normi cruisailija nyt niin tarkkaa tarvii ja tääläkin monet sanovat etteivät käytä mittari ollenkaan ku tulee vaan lisää murheita kun lämmöt on korkeella :mrgreen: :mrgreen:
Tais mennä vähä offtopic.... sry..
-
Noilla lämpömittareilla ei juuri tee mitään varsinkin kun ihmiset vertailee täällä eri mittareiden tuloksia. Näyttää ihan satuja ja lämpöihin vaikuttaa moni asia.
Mun mielestä lämpömittarilla ei tee yleensäkään mitään muuta kuin aivan vasta-alkaneet harrastajat, joilla ei ole moottorin säädöistä mitään käryä. Lämpömittarilla oppii säätämään koneen väärin.
Esimerkki:
Patella on polttikrossari ja hän ajelee ulkona. Ulkona on vähän kylmä noin 8 astetta. Kulkee aika kivasti tuumii Pate ja mittaa lämmöt. HÄH lämmöt vaan 90 ja kulkee tosi hyvin. Pate haluaa säätää moottoria lämpimämmälle moottorin sammutus-/termostaattiventtiilistä (pääneula). No jopas kulkee mut hyytyy aina kun kiihdyttää ja sano smooo smoo. No eipä sillä väliä kun nyt lämmöt ovat 120 eli hänen moottorilleen ihanteellinen lämpötila. Ajettuaan kannullisen polttoainetta hyvillä säädöillä ja oikealla lämpötilalla pannu ei enää toimikkaan vaan sammuilee jatkuvasti. Valmistusvika selkeästi. Ei muuta kuin takuuseen
-
Itse on nyt tullut kannullisen verran ajeltua tuolla GS:llä ja omasta mielestä ei ole näinkään amatöörillä ollut mitään ongelmiä säätöjen kanssa. Koitan aina säätää niin että kun röpeltää ja päristää(liiaan rikkaalla). Niin pikkuhiljaa laihemmalle kunnes ottaa kunnolla kierroksia. Koneen lämmöt pysyneet näppituntumalla ihan hanskassa vaikka on tullut ajettua 4-5 tankillistakin putkeen.
Katotaan nyt kuinka kauan pannu kestää tällä systeemillä :roll:
-
Itsekkin olen luopumassa tuosta lämmön mukaan säätämisestä..korvakuulolta vetää niin varmempi se sillai on koska noissa mittareissa on hajontaa mittaus tuloksissa PALJON!
Esim eilen ajoin sisään koneen..säätelin lopuks jne ja kun homma oli done niin mittasin ihan kokeeks lämmöt.Lopputulos oli 110 ja hyvin laulo.
-
Itellä moottori toimii varmaa jossai 10000000 asteen tienoilla ja ei mitää ongelmii.Eiköhän oo kuitenkin tärkeintä,että kone toimii.