Muutenkin koko pakokaasujäähdyttimen hyöty on vähän kyseenalainen, koska ilman (pakokaasun) ominaislämpökapasiteetti on niin pieni verrattuna polttoaineeseen, ettei se pakokaasu lämmitä sitä tankissa olevaa polttoainetta juuri yhtään.
Mikäli tankissa ei ole yhtään polttoainevuotoja, niin tankkiin virtaa yhtä ajettua polttoainetankillista kohden tasan käytetyn polttoaineen verran pakokaasua. Tuon pakokaasun lämmittämä polttoaine laajenee hieman (suoraan tuosta tankkiin virtaavan pakokaasun vaikutuksesta vain marginaalisesti) ja jotta lämminneestä polttoaineesta saataisiin sama teho kuin viileästä, niin sitä pitää polttaa hieman enemmän.
Eli viileä polttoaine sisältää painoonsa ja tilavuuteensa nähden enemmän tehoa. ts. jos pystyisi ajamaan kylmällä polttoaineella, niin moottorin voisi säätää hieman laihemmalle ja moottorista tulisi sama teho vähemmällä polttoaineella. Pitää ottaa huomioon vielä voitelun määrä, mutta uskoisin että siinä on pieni väli jonka voi hyödyntää ennen kuin voitelun puolesta mennään liian laihalle. Viileämpi polttoaine jäähdyttää myös moottoria ja etenkin kaasaria hieman.
Mutta tuollaisen Exhaust Coolerin vaikutus on arviolta promillen luokkaa verrattuna siihen jos eristää tankin riittävän hyvin pakoputkesta ja moottorista säiteilevältä lämmöltä. Folioteippi on yllättävän hyvää kunhan laittaa sellaista missä on pieni "eriste" folion ja kylmänä pidettävän kohteen välissä.
Vielä paremman hyödyn saa kun pitää polttoaineen tankkauspullon kylmässä. Esim. retkijääkaappi tms. tölkinviilennin voisi olla aika kova sana. Siinä pitää vaan ottaa huomioon että jos päästää tankkipullon lämpenemään, niin moottorin säädöt muuttuvat. Ja jos tankkaa oikein kylmää polttoainetta, niin se viimeinen pisara siellä tankissa ehtii lämpiämään ulkopuolisista lämpölähteistä pienen ominaislämpökapasiteettinsa takia melko paljon ja tankin viimeinen pisara virtaa koneeseen taas eri säädöillä.
Jos oikein haluaa hifistellä, niin tankin eristys, exhaust-cooler, takaiskuventtiili paineletkuun ja esiviilennetty polttoaine ovat niitä pelimiehen säätöjä.
Näistä yllämainituista exhaust cooler yksinään taitaa vaikuttaa kaikkein vähiten. Tuosta paineletkun takaiskuventtiilistä on ollut yllättävän vähän juttua täällä. Itse rakentelin sellaisen kerran ja tavallaan huomasin ehkä vähän positiivista vaikutusta siinä, koneen säädöt pysyivät EHKÄ hieman paremmin kohdillaan tankin alku- ja loppupäässä. Normaalistihan tankin viimeinen pisara saattaa mennä vähän laihemmalle, koska esim. 125ml tankissa on n. 123ml ilmaa joka puristuu kasaan ja seuraavassa hetkessä pakoputkessa onkin matalampi paine ja paine karkaa takaisin pakoputkeen, kunnes seuraava tahti nostaa taas paineen putkessa tankkia korkeammalle. Tähän kun lisää sen että tyhjäkäynnillä tahtien väli on huomattavasti harvempi, niin teoriassa takaiskuventtiilillä saattaa saavuttaa jotain hyötyä. Voin tehdä tuollaisia jengille materiaali & postikuluilla jos kiinnostusta löytyy. Kuva moisesta löytyy
TÄÄLTÄ Tuollaisen voi myös kuka tahansa tehdä itse. Tuossa on kaksi polkupyörän venttiiliä. Toisesta on sahattu pois venttiiliosa ja hyödynnetty vain kierteet ja runko. Molemmat venttiilit pikaliimalla kiinni johonkin kestävään muoviputkeen ja näin on kasassa takaiskuventtiili. Yllätyin itse kuinka hyvin tuo on kestänyt. En osaa sanoa litramääriä, mutta
monta gallonaa tuo on kestänyt eikä ole mennyt tukkoon tai jumittunut auki.
Ainiin ja vielä yksi juttu tuosta jäähdytetystä polttoaineesta... nitron pitoisuus mitataan ominaispainomittarilla? En jaksa kaivaa metanolin, nitron ja käytettyjen öljyjen tiheyttä NTP tai eri lämpötiloissa, niin en osaa sanoa mihin suuntaan tuo vaikuttaa. Tosin koska nitromäärää on mitattu Suomessa kisoissa?
- Hount