Noista iskari öljyistä on mulla kyllä ollu ihan eri käsitys.
Jos jäykät jouset niin jäykemmät öljyt, koska jäykemmällä jousella on enemmän liikuttavaa voimaa jolloin löysä öljy ei jaksa tarpeeksi "hidastaa" jousen liikettä ja siitä syystä auto pomppii kuin kenguru.
Ainakin näin olen joka paikassa lukenut.
Tottahan tuokin on jos lähtökohta on liian löysät öljyt. ;)
Jos tarkkoja ollaan ei iskunvaimentimen tehtävä ole alkuunakaan jousen voimien hillitseminen, vaan pyörän tiessä kiinni pitäminen.
Jousen tehtävä on taas pitää auto tietyllä korkeudella maanpinnasta.
Ajatellaan asiaa toiselta kantilta, tiessä on "patti" jonka auto ylittää suurella nopeudella, liian jäykkä iskunvaimenninöljy ponnauttaa koko auton ilmaan, mutta mitä tekee liian löysä?
Se päästää vain renkaan pompahtamaan ja jättää auton keinahtelemaan hetkeksi.
Selvää on että jälkimmäinen auto on nopeampi radalla.
Eli kyse on kokonaisuudesta, iskariöljyillä pidetään auton ja alustan liikkeet vain kurissa, jousitus taas säädetään radan röykkyisyyden mukaan.