Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - rami.lehto

Sivuja: [1] 2 3
1
Varmistellaan vielä varmuudeksi varmuuden varmistamiseksi: Viestiketjun ensimmäinen viesti on aprillipilaksi kirjoitettu kuvitteellinen tarina. Lupavapaan Rc-lähettimen käyttäjän ei tarvitse pitää todistusta henkilöydestä mukana. Sama sääntö on toistaiseksi voimassa myös Keravalla ja Nurmijärvellä. :grin:

2
Yyveen ja mailin sisällöstä päätellen aprilli toimii:-)

3
Pääsiäisenä STUK:n, Finavian ja Finnairin järjestämässä laivaseminaarissa kuului kummia, 2.4GHz taajuudet ovat kasvava riski Helsinki-Vantaan lentokentälle. Mittausten mukaan Tattiksen ja Lavangon suunnat sekä RAKU:n lennokkikenttä petikossa aiheuttavat lisääntyvästä käyttömäärästä johtuen uuteen AIFS-järjestelmään (Aircraft Internet File Share, kaupallisen lentoliikenteen tiedostojenjakopalvelu) merkittäviä häiriöitä. AIFS:n käyttöönotto on jo viivästynyt pahasti.

Finavian ja Finnairin kanta oli jyrkkä, alueiden sekä taajuuksien harrastekäyttöä on rajoitettava lentoliikenteen kilpailukyvyn varmistamiseksi, pelkäävät Tukholman uusien Aasia-reittien syövän kannattavuutta. Näyttää siltä että lähettimet muuttuvat jälleen luvanvaraisiksi ainakin Uusimaalla ja sekä lähettimien että vastaanottimien määrää / käyttäjä halutaan rajoittaa. Lupakäytäntö on avoinna, ilmeisesti riittää viiden tunnin koulutus sekä hyväksytty tutkinnon suorittaminen. Luvan voimassaolosta ei ollut vielä puhetta. Viestintäviraston tarkastajat mittaavat pistokokein lähetystehoja kauden kuluessa koko maassa, samalla kerätään käyttäjärekisteriä joten henkilötodistus aina mukaan. Lennokki- ja kopteripuolella aiheesta on noussut vilkas keskustelu johon autoporukoiden on myös syytä osallistua edunvalvonnan varmistamiseksi.

4
Yleinen keskustelu / Kierrelukitteiden vertailua
« : 25.05.12 - klo: 18.51 »
En löytänyt aiheesta haulla vastaavaa pohdintaa, kiinnostaa kierrelukitteiden erot tilanteessa jossa Al sisäkierre ja teräspultti. Tarttis löytää kokemuksiin tuote jolla liitetyt osat saa irti ilman raivoa tai muuta avainta isompaa menetelmää. Toistaiseksi kokemuksia on Wũrthin sinisestä joka on aika ookoo mutta turhan kovaa kiinni, sais olla helpommin avattavissa. Loctite 290 on myös kokeiltu, tähän tarkoitukseen liian peruuttamaton ratkaisu.

Mikä on kaupan pienimmällä pidätysvoimalla mutta silti uskottava kierrelukite M2...4 kokoisiin kierteisiin? Valmistajien luetteloista löytyy paljon vaihtoehtoja mutta enempi kiinnostaa käyttökokemukset joissa liitoksia myös avataan.

5
RC-kerhot ja -radat / Vs: Short Course -rata Espoossa
« : 19.02.12 - klo: 19.19 »
Päivät pitenee ja kevät pukkaa päälle! Juhannukseen on enää neljä kuukautta, heinän niittäminen alkaa olla ajankohtaista?:-D

6
Yleinen keskustelu / Vs: Hoke huomenna klo 18 tattis
« : 26.01.12 - klo: 00.01 »
Saanko minäkin tulla osallistumaan?

7
Höh, noihan on uuteeen Google_scamadv_statsin mainoksia joiden sisältö perustuu lukijan IP:n Google- ja FB-historiaan. Mulla näkyy nyt yläreunan vasemmassa bannerissa irlantilaisen viskitislaamon mainos ja oikealla Pariisilaisen tissibaarin banneri. Kuinka ihmeessä te näette niissä poliittista homosisältöä?  :roll:

8
Vapaa keskustelu / Vs: Langaton ilotulitesytytin!
« : 01.01.12 - klo: 16.50 »
Tulitikuton ratkaisu löytyy kaupasta valmiina, esimerkiksi tuolta: http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1619_1620&products_id=72698 Vallitsevan käsityksen mukaan ilotuliteita ei saa muokata, en tiedä onko sähkösytyttimen liittäminen tulitteen sytytyslankaan määrittelyn tarkoittamaa muokkausta. Sytytyslangan korvaaminen sähkösytyttimellä varmasti on.

Langattoman yhteyden rakentaminen voi olla haastavaa, radiolähettimiä ja vastaanottimia on kuulemma lähes mahdotonta löytää. :angel:

9
Nyt jänskättää uusi osoite.... :azn:

10
RC-kerhot ja -radat / Vs: Short Course -rata Espoossa
« : 07.09.11 - klo: 00.14 »
Hmm, sää ja sateet tähän vuodenaikaan näyttävät olevan ongelma, toisaalta ainakin Traxxasin vehkeitä mainostetaan waterpruuffeina ja pikku loiskeita nuo näyttävät kestävän. Laakerit, pallot ja sähköt ei tietysti moisesta tykkää parastaan mutta käyttöön noi vehkeet kaiketi on tehty - pitäs vaan katsoa miten niitä oikeasti voi p*skassa kelissä ja mudassa uittaa.

Tulevalle torstaille olisi tikkatieteen laitokselta tarjolla kunnon sadetta. Rata on savipohjainen joten mutaa tässä yhtälössä riittäisi. Jotain osia saa ihan varmasti rikottua, lisäksi mekkaamisessa kastuu sähköt ja työkalupakit. Suomen sää on mitä on, sen mukaan täytyy voida harrastaa. Olisiko kiinnostusta kiertää rataa vaikka laparenkailla, säästä ja lätäköistä välittämättä? Mulla ei ole pesuletkukaapin avainta mutta voin avata radan torstaina 8.9. 17-20 jos joku muukin ilmoittautuu ja ilmestyy veneilemään.

-Rami

11
RC-kerhot ja -radat / Vs: Short Course -rata Espoossa
« : 05.09.11 - klo: 22.16 »
Toi kahden kierroksen kisa oli hyvä idea! Lähtöjä tulee paljon ja tilanne sekä fiilis pysyy päällä.

Talkkari vois kyllä vähän hoitaa sitä rataa, heinää ja kiviä kasvaa kun, öö, kivisellä heinäpellolla. Harmittaa ajaa halki puolen valtakunnan ja päätyä keskinkertaista huonommin hoidetulle radalle, varsinkin kun järkyttävät ratamaksut iskevät syvän loven harrastebudjettiin. Nyt kun purnaamaan ryhdyin niin mikä idea siinä metrisessä tiiliseinässä on joka kannattelee kolmea kakkosnelosta? Painaako ne vuoden pakissa maanneet ajanottolaitteet niin paljon että tarvitaan puoli rataa peittävä pätkä atomivoimalan seinää tueksi? Mulla on ihan uudet silmälasit mutta niistä puuttuu feature jolla näkee tiiliseinän läpi.

Tiilikasan tehneellä ei vissiin ollut tarpeeksi leegoja pienenä... Voi voi noita amatöörejä, tuolla palkalla luulisi saavan aikaan jotain toimivaakin. Täytyy ilmeisesti taas tulla opettamaan, varsinkin se natsivilauttajarotsissa nurkissa hämärän laskeutuessa hiippaileva pitkätukka voisi vähän tehdä työtä radan eteen, epäilen laiskottelua. Tähän varmuudeksi  :grin: ettei kukaan ota tosissaan.

Hyvät ajot ja väännöt oli taas, kiitoksia kaikille.

-Rami

12
RC-kerhot ja -radat / Vs: Short Course -rata Espoossa
« : 22.08.11 - klo: 00.55 »

Myös jo valvojan viittaa kantavat voisivat aktivoitua :wink:


Nyt kolahti omatuntoon ja ihan asiasta, radan aukiolo on ollut yhden yhden miehen harteilla koko kauden. Jonne lupasi hoitaa kaikki tiistait ja tämä on pitänyt, muiden päivien aukiolo on ollut harvinainen poikkeus. Sama tiistaiukkeli on kaiken lisäksi hoitanut radan kausikunnossapidon lähes yksin. Tämä rata on pihapiirissä, valvoja ja ilmoitettu aukiolo ovat välttämättömiä tekijöitä. Nimettyjä ukkeleita on melkein joukkueellinen mutta aktiivi poislukien koko orkesteri on vähän nihkeästi ollut paikalla, tämän viestin kirjoittaja mukaan lukien. Syitä on kaikenlaisia, yksi töissä, toinen mökillä, kolmas perheen kanssa kesää viettämässä, eivät ne ole huonoja syitä tai edes tekosyitä vaan normaalia ihmisten kesäelämää.

Esteri säänhaltijan ominaisuudessa halutessaan virtsaa kaikkien niskaan, sille vallalle ei pysty hanttiin panemaan edes valvoja. Ajokelpoisella kelillä Jonnen huuto valvojien heräämisestä lienee enemmän kuin aiheellinen. Internet ja kauppojen vapaahko aukiolo on myös muuttanut odotuksia, helposti oletetaan että kaikki "palvelut" olisivat saatavilla 24/7. Pääkaupunkiseudun SC-radoisssa paradoksaalista on että Vantaan rata on ollut koko kauden lähes valmiina mutta ei ajettavana, Espoon rata puolestaan valmiina mutta harvoin avoinna. Hämmentävä sekä turhauttava yhtälö.

-Rami

14
RC-kerhot ja -radat / Vs: Short Course -rata Espoossa
« : 20.07.11 - klo: 11.50 »

Ilmoitelkaa taas kun on ajelut tiedossa niin meikä tulee messiin!


Huomenna torstaina 17-21.

15
RC-kerhot ja -radat / Vs: Short Course -rata Espoossa
« : 20.07.11 - klo: 01.37 »
Hyvät ajot tänään, rata on loistokunnossa niittämisen jäljiltä, vettä ei ollut yhtään missään vaikka päivällä satoi ja talkkari oli muutaman routavaurionkiin korjannut. Paikalla oli kuusi tai seitsemän autoa, en osannut laskea tarkemmin kun ne meni niin hirmuista vauhtia.

Tavanomaisia kalustovaurioita syntyi mutta niistä enimmäkseen selvittiin, yhden tuuppislässiin perän kuoriin piiloutui pahasisuinen maahinen tai muu taruolento jota ei saatu jekutettua ulos laatikosta, harmillinen takaisku. Kuskia ei tietenkään jätetä yksin vaan loota manataan porukalla kuntoon tavalla tai toisella.

Kamera-auton työnjälkeä ei voi liikaa olla kehumatta, asennusorkesteri vilpittömästi ansaitsee kaikki vinoilut mitä ikinä keksitte. Sen verran aineistoa sain ulos että suunnitelma toiseen yritykseen on aloittamista vaille valmis. 13 minuuttia ContourHD kuvasi kunnes joku painoi jotain nappia. Selvisi ainakin se että a) ei kannata asentaa kameraa kyljelleen koska kuvaa katsoessa tulee niska kipeäksi ja kuvasuhde on lähinnä säälittävä, b) 30fps aiheuttaa katsojalle välittömän krapulan ja c) RTFM*10^6. Vehkeen asetuksista löytyi 1280 x jotain @60fps, kokeillaan sillä. Ens kerralla laitan kameran kuvaamaan taaksepäin että näkyy muitakin autoja.  :roll:

Paljon kiitoksia kaikille kuskeille, oli mukavaa!

-Rami

16
RC-kerhot ja -radat / Vs: Short Course -rata Espoossa
« : 18.07.11 - klo: 19.44 »

Huomenna ti ajot 17-21.


Olen mukana jos Esteri ei virtsaa niskaan, FMI:n ennuste tarjoilee sadetta iltapäiväksi mutta tikkatieteenlaitos on ennenkin erehtynyt.

Rata on auki tällä viikolla myös torstaina 21/7 kello 17-21.

-Rami

17
RC-kerhot ja -radat / Vs: Short Course -rata Espoossa
« : 17.07.11 - klo: 01.26 »

Muutakin puuhaa voisi löytyä halukkaille. Saa ehdotaa...


Hoplaa, helppoa huudella puskista kun en kuukauteen ole paikalla käynyt - merenkulku, hienostunut jalojen nesteiden maistelu pikkusormi suorana ja muu hölmöily on nyt ollut harrastuksissa etusijalla. Karu paluu arkeen koittaa alkuviikosta kesäloman päättyessä, pitäs vaan löytää kulkuvälineen avaimet jostain ja sitten koko auto, jonkun rannikkokaupungin parkkipaikalle se kottero juhannuskiireissä taisi unohtua.

Ehdotuksia pyydettiin, tässä tulee: Mahdollisille radanhuoltajille ehdotan muutaman kuopan paikkausta, toimeen tarvitaan pari jämäkkää ämpäriä, vettä, savea ja joko vääntävä porakone laastivispilällä tai sitten ihan oikea sekoituskone jos joltain löytyy. Ideana on valmistaa viskositeetiltään nippa nappa juoksevaa savivelliä jolla voi täyttää ns. Perälän mutkan montun (Perälä vois itte tulla takuutyönä korjaamaan...:-)) sekä ne pari reikää mutkasta juuri ennen pääsuoraa. Savea on monta kasettikuormaa 50m päässä parkkipaikasta, qaw tietää tarkan paikan.

Toinen ehdotus liittyy selvästi ikärasistisin perustein suunniteltuihin sankaripodiumeihin, ei tällainen vanha pieru uskalla sinne kiivetä ilman pelkoa lähenevästä polvileikkauksesta. Olisi urotyö jos joku timpuri valmistaisi yksinkertaiset portaat ja/tai kaiteen jotta keski-ikäisetkin kuljettajat voisivat ajaa paikasta josta näkee koko radan. Puutavaraa on parkkiksen aidan vieressä pinossa jos joku tästä innostuu.

18
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 01.07.11 - klo: 02.13 »
Eli siis täältä www.hobbyking.com

Katso kovakuorisia, hardcase, akkuja, joissa on milli ampeeri määrät aröynd 5000 mha ja
purkua joku 35C tai enemmän, mitä isompi purkuvirta arvo, niin sitä parempi.


Komppaan Tonia kapasiteetin ja purkuvirtamäärän suuruusluokan suhteen. Omalla kokemuksella en keksi yhtään syytä 3S:ään paitsi ehkä laparenkailla, irtonaisella alustalla. HK:n akuista mulle on tullut noita molempia:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11613
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9514

Minulle 30C on riittänyt, en ole hoksannut matalasta purkuvirrasta johtuvaa pätkimistä VXL3s tai Castle SCT nopareilla.

Olen amatööri vertailemaan akkujen laatua mutta edellisen satsin 2S kovakuoriset harmittivat - ovat pakattu samaan kuoreen kuin 3S ja kahden kennon paketti hölskyy ja kolisee kuoren sisällä. Vakiota akkupantaa joutuu vähän puristamaan paikalleen mutta varsinaista väkivaltaa kiinnitys ei edellytä, on kuitenkin tärkeää ettei akku pääse liikkumaan pohjalevyn akkukotelossa. Lisäksi noissa akuissa johtojen koteloläpivienti on akun päässä eikä päällä mikä on Slässin akkukotelossa vähän harmillista, tosin pehmeäkuoristen sivustä lähtevillä johdoilla täytyy nakertaa pohjalevystä pala pois. Kolhimisen kannalta kovakuorinen on varmasti parempi mutta toistaiseksi ei pehmeitäkään ole vaurioitunut. Ajan vain ulkona, olen siinä käsityksessä että sisäradoilla edellytetään kovakuorisia akkuja?

Hobbykingistä tilatessa kannattaa varmuudeksi ottaa kaikkea vähintään kaksi kappaletta vaika tarvitsee vain yhtä, jos kohdalle osuu laatupoikkeama niin on halvempaa olla hiljaa tyytyväinen kuin lähettää tavaraa takuuvaihtoon. HK:n kovakuorisessa 5Ah 2S:ssä oli tutkittaessa kennojen napojen juotokset 0.8mm päässä toisistaan ilman eristettä, saattaisin kuvitella että oikein äijämäisessä lämärissä navat saattaisivat kohdata toisensa josta syntyy kuuma pikatilanne. Juotokset sinänsä olivat tässä laadukkaasti toteutettu mutta kiinalaisissa laatu vaihtelee. Kalliita merkkiakkuja en ole koskaan purkanut, olisi mielenkiintoista tutkia ovatko ne toteutettu yhtä hölmöllä tavalla.

HK:n akuissa ulkomitat sekä johtojen ja liittimien dimensiot vaihtelevat per toimituserä, aina on varauduttava liitinten vaihtoon oman käyttötarpeen mukaan, edullista ostohintaa selittää mahdollinen oman työn osuus. Tilasin silti taannoin noita pehmeäkuorisia 5Ah/30C/2S:ä lisää koska hinta/laatusuhde on mielestäni hyvä.

-Rami

19
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 26.06.11 - klo: 02.41 »

 Voisiko moottorin piuhoissa olla häikkää?


kokeilin mökkiyleismittarilla äsken mitä näyttää Velineonin vaiheet toisiaan vasten mitattuna pienessä juhannuskekkulissa. Mittarin skaala ei riittänyt luotettavaan mittaustulokseen vaan näytti kuutta ohmia kaikissa tapauksissa mitattuna

Si-->Va
Si-->Ke
Va-->Ke

Samaa se samperin väline näyttää suoraan mittajohdoistakin. Tästä voi kuitenkin päätellä että ehjän moottorin käämeissä on jonkinlainen johtavuus ja ainakin kuormittamattomana sama kaikissa. Jos jonkun välin mittaus näyttää merkittävästi poikkeavaa lukemaa niin vika on käämilangan katkeamisessa, tämän voisit tutkia? Käämin oikosulkua tällainen mittaus ei kerro - lyhyeksi oikaissut käämi lämpenee eikä ohjaa kestomagneettia halutulla tavalla vaikka resistanssi näyttää samalta kuin muissa käämeissä.

4wdkanootti tuossa aiemmin kirjoitti aiheellisesti neodyymin lämpötilakäyttäytymisestä. Lämpötilan muutokset ovat sekä perinteisille että nykymagneeteille merkittävä ansa. Toisaalta aiemmin kokeilin labrauunissa lämmittää Velineonin roottoria jaksolla 120degC/20min, 140degC/20min ja lopuksi 160degC/20min. Jäähtymisen jälkeen ei ollut merkittävää eroa pitovoimassa joten magneettien käyttäytyminen ei ole yleistettävissä. Tämä mitattu erittäin epätieteellisesti, kalibroimattomalla jousivaakalla vetämällä roottoria irti Fe37 latasta ennen ja jälkeen lämpökäsittelyn. Irrottamiseen tarvittava voima muuttui alle 5% mikä tässä tapauksessa kielii lähinnä mittausmenetelmän epätarkkuutta. Testin jälkeen koottuna moottori toimi kaasusormituntumalla kuten aiemmin.

Ajaminen ja hauskanpito on edelleen pääasia, uskon että vikojen harrastelijamaisestakin tutkimisesta on muille harrastajille hyötyä, kaikilla ei riitä hilloa ostaa jokaisen häiriön jälkeen uutta myyntipakkausta sisältöineen.

Jos joku kokee että VXL moottori tai nopari on lopullisesti rikki ja menossa roskiin niin saa lähettää mulle, uutta materiaalia noiden rikkomiseen tutkimista varten ei lompakko kestä. Yyveellä yhteystiedot.

20
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: rc kauppa
« : 23.06.11 - klo: 07.18 »
Näistä neljästä vastauksesta on varmasti paljon iloa ja hyötyä kysyjälle vaikka epäilen että HMS77 ei tarkastanut kaikkia noin 66300 hakutulosta vaan rakensi päätelmän jo hiukan aiemmin. Pätemisen harjoittelu on kuitenkin aina mukavaa, pisteet siitä. Mihin tarvitaan enää keskustelufoorumia koska kaikki tarvittava kuitenkin löytyy hakumoottorista?


21
Sähköautot / Vs: Eka RC-auto juniorille
« : 23.06.11 - klo: 05.23 »
Lukemisen ymmärtämistä kiitos.

***

Meinaa juotos jäädä väkisinkin kehnoksi jopa perus kolvia hieman paremmalla.
Siis kun kyseessä on paksu johto ja tukevat liittimet.
Perus biltemalla saa lähinnä sulatettua liittimen muovit ennenkuin itse juotos on kunnollinen.


En ymmärrä nyt luettua, voitko auttaa lukijaa ja tarkennatko hiukan?

Käsitän tämän läpän siten että "perus kolvia hieman parempi" tarkoittaa termostaatilla varustettua vehjettä jonka lämpötila alueen voi ja saa säätää käytetylle "tinalle" sopivaksi. Ilman termaria olevien kolvien lämpötila säädetään automaagisesti lämmön johtumisen, vastuslangan resistanssin muutoksen ja ulkolämpötilan vaikutuksesta, niiden kolvien lämpöhyötysuhde lähestyy sataa prosenttia. Jos juottimen kärjen lämpötila ei ole juotoksen aikana tiedossa niin säädettävyydellä on ainoastaan kokeellisesti perusteltava merkitys.

Peruskolvilla, tai juottimella kuten niitä toisinaan kutsutaan, ei ole yhtään mitään ongelmaa juottaa mitävaan rc-mittakaavan johdinta millävaan juotostinaksi kutsutulla lisäaineella, säätö tehdään ratin ja penkin välissä, herkällä kädellä kuten ennenkin. Jos kolvi sulattaa enemmän liittimen eristettä kuin tinaa niin vika löytyy vessan peilistä. Juottimien erot löytyvät kärjistä, joko juote tarttuu niihin tai ei. Hienonnäköiset juotosasemat ovat kivoja kaikkine nappuloineen mutta ihan samat asiat niihin pätevät - joko kärjen lämpötila on lisäaineen vaatimuksen mukainen tai sitten ei.

Nykytina on turhan laaja heitto koska niitä on edelleen kovin erilaisina seoksina tarjolla, sekä fluksilla että ilman. Keskimääräinen rautakaupan juoksutetäytteinen lisäaine uppoaa mainiosti "perus biltema kolvilla" burniggerin hienolankaiseen johtimeen ilman että edes hoke huomaa liitoksen resistanssissa mitään outoa, nykyjuotteen sulamislämpötila on vain parikymmentä astetta perinteistä korkeampi. Liittimien tinaaminen ei ole maagista salatiedettä, siihen kykenee pienellä harjoittelulla sekä peruskoululainen että onkologian lisensiaatti, jopa halpakaupan perusvehkeillä ja annoksella perehtymistä.

Harmittaa kun rc-skenessä paljon kokenut ja pidetty osaaja yleistää käsittelemäänsä aihetta ilman perusteluja, lainattu aihe on paljon monitahoisempi kuitattavaksi ohuella ja sisällöttömällä fewlinerillä. Outoa myös että RF:n linkkejä on tällä kertaa näin vähän, valikoimassa lienee puutteita. :evil:

Luen varmasti hetken kuluttua aiemmat viestit uudelleen ja yritän ymmärtää. Sorry OT mutta koen että asia on tärkeä. Jatkan mielelläni sopivammassa säikeessä.

-Rami

22
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 23.06.11 - klo: 03.56 »

 Paljastui, että muovinen jousen jälkein osa (6893x) oli leikannut spurrin keskellä olevaan laakeriin kiinni. Olettaisin näin, että tämä aiheuttaa nylokkiin sen verran painetta, että saa sen pakotettua auki.


Duoda, jos 6893 on muovia niin se on Traxxasin vamistama osa eikä KHZ. 6893 lämpenee harmillisesti eikä alkuperäinen osa vastaa lämpimänä lujuudeltaan käyttäjän tavoitetta vaan pehmenee ja antaa jousen alla periksi. Köykämiinistä valmistettu "moottoripukki" helpottaa tilannetta johtamalla lämpöä pois slipperin akselista alkuperäistä, muovista paremmin mutta tässäkin ajatuksessa on erilaisia koulukuntia, osa on sitä mieltä että laakeri lämpenee liikaa vierintävastuksen vuoksi, osa sitä mieltä että luistava slipperi on eniten syypää lämpöön.

Olen vaatimattomalla kokemuksella sitä mieltä että tehtaan speksin mukaan luistavaksi säädetty slipperi on kokonaisuuden suurin lämmönkehittäjä, tämän hallintaa helpottaa jousen kiristäminen == luiston vähentäminen mutta se tietysti siirtää mahdollista mekaanista vikapaikkaa muualle voimansiirtoon.

Minä en käyttäsi slipperin kanssa alkuperäistä, muovista laakerisovitetta ollenkaan, oli sitten muut osat vakioita tai nou. Sovite on melko yksinkertainen valmistaa alumiinista eikä materiaalin tarvitse olla mitään eksoottista 70xx:ää - alumiinin näkoinen kanki riittää aihioksi ja miksei siinä menisi vaikka musta tai kuparikin koska osan massa on joka tapauksessa pieni ja pyörimishalkaisijan kautta momentti myös. Kyky siirtää lämpöä muovia paremmin on tuossa osassa tärkeintä.

Nylocit ovat tuollaisessa käytössä kertakäyttötavaraa, muovilukitteista mutteria voi testata mittaamalla uuden ja käytetyn mutterin vaatiman kiristys- ja aukaisumomentin vapaassa kierteessä, hankala yhtälö koska tässä mutteri on tarkoitettu säädettäväksi. Perinteinen kontramutteri tai mieto lukite saattaisi olla parempi ratkaisu. Joka tapauksessa mielenkiintoinen kokonaisuus, osa käyttäjistä kokee että alkuperäinen setuppi syö laakereita ja ratkaisuna pidetään alumiinista pukkia ja suurempaa laakerin ulkokoolia. Onko kukaan kokeillut meneekö niitä laakereita jos pelkästään vaihtaa sovitteen muovisesta metalliseen käyttäen alkuperäistä laakeria ja pukkia?

Mä vaihdoin nuo kaikki kerralla kun olivat edullisia, olisi pitänyt testata osa kerrallaan.

23
RC-kerhot ja -radat / Vs: Short Course -rata Espoossa
« : 21.06.11 - klo: 01.36 »
Jipii, mä tuun mukaan liikkuvaksi shikaaniksi!

Kävin viime to niittämässä isommat korret eli radalla näkee vähän paremmin kuin viime tiistaina. Hiukan tarvii haravoida koiranputkia radalta ennen päristelyä mutta se ei ole iso numero. Rata auki huomenna noin klo 14:62 alkaen, kannattaa kyllästää nahka hyttyskarkotteella, kuusijalkaisia hirviöitä on riittävästi.

Varikolla on seinäsähköä muutamalle laturille mutta sateen yllättäessä katosta tai muuta sääsuojaa ei aina ole tarjolla, ei latureille, autoille eikä kuskeille. Oma jatkojohto siis mukaan että saa laturit oman auton alle sateensuojaan. Porukalla näistä on aina selvitty mutta hyvä ottaa huomioon. Radan sijaintitiedot ovat ketjun ensimmäisessä viestissä.

Asiasta naapurikaupunkiin, olen luotettavalta taholta kuullut että joku Nupurin kantaässistä olisi ratsannut Lavangon sähköradan SC-autolla eilen. Harmittaa kun en kerinnyt ensimmäisenä, torstaina aamulla isken sinne kuin hyökyaalto lähes varoittamatta nostamaan omaa autoani:-) Jotta tunteesta ei jäisi vääriä käsityksiä niin tahdon oikeasti kokeilla ajaa jollain toisellakin radalla. PKSRCA on tehnyt hienoa työtä Lavangon radan puolesta ja sitäkin rataa pitää käyttää.

-Rami

25
Yleinen keskustelu / Velineon VXL3500 moottorin korjaus
« : 15.06.11 - klo: 20.26 »
En haullakaan keksinyt valmista aihetta jonka jatkoksi olisin tarina liittänyt, kehtasin avata uuden.

Kävipä kerran niin että eräs 2wd slässi alkoi tuntua tehottomalta vaikka moottorista kuului ääni. Slipperi ei sutinut ja koko lootan rattaat sekä kuoret olivat ehjiä. Vaurioitunut moottori päätyi pöydän ääreen ja kirurginen operaatio alkoi. Pällistelyn jälkeen selvisi että moottorin roottori ei ole enää kiinni akselissa vaan pääsee pyörimään akselilla, kuitenkin olemattomalla toleranssilla päätylaippojen ja akselin suhteen. Roottoreita saa ostaa varaosina mutta tässä kiinnosti teoreettinen mahdollisuus roottorin kiinnittämiseksi akselille uudelleen. Muotosulkeiseen liitokseen ei ryhdytty koska tehdaskaan ei ollut niin tehnyt joten jonkinlainen liimausratkaisu valittiin lähtökohdaksi.

Vekottimen käytönaikaisia momentteja tai lämpötiloja ei ollut mahdollisuutta tarkastella joten kokeellinen ratkaisu tuntui sopivalta lähestymistavalta. Roottorin osat ovat a) akseli, b) etulaippa, c) magneettinen komponentti ja d) takalaippa. Näitä ei haluttu irrottaa toisistaan koska alumiinista valmistetut laipat ovat ilmeisesti sekä puristamalla että liimattu kiinni akseliin tehtaan toimesta. Toisella foorumilla kyselin aiheesta ja sain vaihtoehtoisia ratkaisumalleja, näistä päädyttiin Etran myymään Loctite 290 -lukitteeseen jonka pienen viskositeetin vuoksi kerrotaan leviävän kontaktipinnoille kapillaarisesti. Muitakin vaihtoehtoja oli tarjolla mutta tämä löytyi vähittäisostajan näkökulmasta helpolla, myymälän jääkaapista.

Linkki alkuperäiseen ihmettelyyn toiselle foorumille, tuolla on tarkempi kuvaus korjauksesta, kyselyjä myöten: http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=7635.0

Projekti ei ole taloudellisesti kannattavaa yhtä roottoria varten, uusi roottori maksaa vähemmän kuin lukitepurkki ja käytetty aika. Tuon asian esille siksi että jollakin toisella tässä skenessä saattaa olla vastaavalle menetelmälle käyttöä. En edusta Etraa enkä Loctiteä mutta edellämainituilta sai laadukkaita neuvoja sekä tuotetta. Korjauksessa ei tarvittu erikoistyökaluja ja onnistuu keittiön pöydällä.

-Rami

26
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 14.06.11 - klo: 09.43 »

Jännite on tasan 12v  jos auto on sammuksissa ja sitten kun auto on käynnissä niin noin 14.4v. Auton akussa tuntuisi kapasiteetin riittävän syöttää virtaa, eli siitä se ei voi olla kiinni. g
Voiko tuossa laturissa olla niin p*skat johdot että ei sovi menemään tarpeeksi virtaa?


Mulle tuli yhdessä Accucell6:ssa huono syöttöjohto jolla teki samaa, liittimen juotos oli yhden karvan varassa. Mittasitko jännitteen 1:1 auton akun navoista? Siinä tapauksessa katso vielä mitä laturi näyttää input voltagea latauksen aikana, löytyy jostain valikosta.

27
RC-kerhot ja -radat / Vs: Short Course -rata Espoossa
« : 13.06.11 - klo: 17.20 »
Huhuu qaw! Miltä rata näyttää, tarviiko rakentaa SC-vene huomiseksi? Vettä on ainakin tässä parin kilsan päässä tullut kohtalaisen paljon.

Ajo-ohjeet ovat voimassa, kun näet harrastehenkistä 1:1 ajoneuvokalustoa niin olet perillä. Puomi pitäisi olla auki, parkkis heti puomin takana.

-Rami

28
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 13.06.11 - klo: 17.09 »

Kannattaa suoraan ostaa big boret.Kestävämmät ja ajettavuus paranee.


Millä tavalla "ajettavuus" paranee, missä olosuhteissa, miksi ja millä ehdoilla kun iskunvaimentimen sisähalkaisija suurenee? Paraneeko kierrosajat myös pelkällä pulttaa-kalliimmat-osat-kiinni -menetelmällä?

-Rami

29
RC-kerhot ja -radat / Vs: Short Course -rata Espoossa
« : 12.06.11 - klo: 03.06 »
Vähän videopätkää tiistain ajoista.


Hurraa! Melkoinen sankari kun kerkiää ajamaan, kuvaamaan ja vielä tuottamaan laadukasta materiaalia. Huomasin että olit jossain vaiheessa kamera kädessä mutta en oivaltanut että näin uskomattoman laadukasta materiaalia olisi tulossa. Aika proomeininki, luulin että näppäilet satunaisia stillejä. Kiitos!

-Rami

30

Josko tuo nyt jo kaivurilla liikkuis, kun tuosta kuvasta on vielä tappien mukaisesti halkaistuna. Jos ei, niin ei auta kun porata lisää reikiä ja kiilata lisää.


Lakki päästä ja kumarrus, on niin kaunista kiilojen käyttöä. On ootee, myönnän mutta en malta olla kysymättä saisiko kiiloistasi lähikuvan ja materiaalitietoa? Omat harrastekiilat ja sulat on leikattu 16mm harjateräksestä, ovat vähän pehmoisia. Kiinnostaisi muiden kokemukset kivikiiloista.

-Rami

Sivuja: [1] 2 3