RC10.FI
Yleiset => Bensa-autot => Aiheen aloitti: rb - 08.02.11 - klo: 15.49
-
moi ajattelin perustaa keskustelun tälläisestä aiheesta. bensa autojen korjaus nurkka/säätö
onko kellään kokemusta fg alu-diffin laakereiden irroituksesta millä helpoiten lähtee irti.
-
Moottorin valinta askarruttaa tulevaan bensaturistiin, vaihtoehtoina on Zenoahin 230 ja 240 koneet.
Mitkä on ratkaisevimmat erot näissä moottoreissa, ja jos eroja on niin miksi toinen on parempi?
-
240 koneet on uudempia ja nelipulttisella kannella olevia.
ja tehoo taitaa olla enemmän.
-
Kuulin että 230 koneessa kaasutin olisi parempi kuin 240 koneessa?
Zenoahin mukaan noi on saman tehoisia, liekö käytännössä eroa ajettavuudessa?
-
Laita Veho ruuvari diffin ja lakrun väliin ja eiku nitkuttelemaan. Lähtee yllättävän helposti.
240 koneessa on ehkä hieman parempi laakerointi/stefat. Myös huuhtelukanavat on on huomattavasti virtaavammat eli tehoa 230:ä enemmän. Nykyään 240 tulee muutamalla kaasarivaihtoehdolla eikä ne ole ollenkaan huonoja jos tietää mitä tekee. Kaikki virikoneet ovat tänä päivänä 240 pohjalle tehtyjä.
Edit: en enää laittele kännyllä viestiä, tulee pikkasen erheitä :tongue:
-
Tänks mään, olemma nykyaikaisia laitamma auton tilaukseen 240 koneella :wink:
-
Kysymys noihin kaasari vaihtoehtoihin, liittyen LS-5 autoiluun. Onko wt813 huonompi vaihtoehto kuin g230:sen vakio kaasari?
-
Femmaguru Ian Oddieta lainatakseni : " tuo enemmän ongelmia kuin ratkaisee"
Jos kiihdytyspumpullista kaasaria haluaa käyttää niin 990 parempi vaihtoehto. Itse en kyllä näe mitään hyötyä ainakaan ratapuolella. Esim. Modellsport laittaa tiimikoneisiinsa vanhan kunnon 603b:n, aina toimii eikä säädöille niin herkkä.
-
Mitä öljyä ja millä seoksella olette ajaneet?
2% seos laadukkailla öljyillä on arkipäivää mutta Amsoililta löytyy 1% öljyä, aika hurjan tuntuista noinkin vähäinen öljymäärä.
http://www.amsoil.com/storefront/atp.aspx
http://www.normax.net/saber.pdf
-
3,5% vakiolla ja 4% virikoneella. Motulin karting öljy on paras öljy ja myös modellsportin kehoitus :grin:
-
Ookkei, millä öljyillä Modelsport suosittelee noita seoksia? Kuulostaa hurjalta että laadukkailla synteettisillä 2T öljyillä joutuisi käyttämään suurempia öljymääriä mitä öljynvalmistaja suosittelee.
En halua kyseenalaistaa heidän tieto/taitoa mutta onko mahdollista että nyo seokset on ilmoitettu mineraali öljyille?
-
Modellsport suosittelee juuri omilleen tuota motulia. Ei 4% ome mikään hirvittävä määrä jos mietitään että kone kiertää yli 20 000 kier.min. Ja seos on sama riippumatta öljystä. Esim. Karting padoilla vedetään 8%:lla seoksella koneen kiertäessä 28 tuusaa minuutissa.
-
Juu, noi kierrokset pääsi unohtumaan ja niiden tuoma haste voitelun riittävyydelle. Tuppaa nämä koneet mitä nykyään tulee käytettyä kiertää vähän vähemmän :wink:
-
Milläs välityssuhteella porukka ajaa esim tattarilla?
-
5.12-5.43 joka tietysti riippuu koneesta :wink:
Vakio koneelle 5.33 on ehkä sopivin jokaiselle Suomen radalle.
-
Moro!
Tuli tuossa hankittua Harm rata auto ja siinä on Solon 23cc moottori.
ja nyt mietin tuossa että onko männänrengas sama mitä zenoahissa? ja onko muut osat yhteensopivia?
-
Solon ja Zenoah moottoreissa on 0 % yhteisiä osia. Osia Solo moottoriin löytyy saksalaisesta 1/5 autoihin keskittyvästä nettikaupasta Hobbythek. Solo moottorin räjäytyskuva varaosanumeroineen löytyy heidän sivuiltaan osoitteesta: http://www.rc-car-online.de/en-teile,explosionszeichnungen.htm&id=2
-
kiitos vastauksesta.
Onko toi solo moottorina millainen? ainakin kalliit osat :shocked:
-
Aikoinaan kahdesta Solosta kokemuksia ja ne eivät ole kovin hyviä, molemmat koneet kului todella nopeasti vaihtokuntoon. Ainakin siihen aikaan ne oli kierroskoneita ja aika hengettömiä alakierroksilla, koneet vaihtui aika nopeasti Zenoahiin ja ongelmat loppui siihen.
Mulla on pari purettua Solon raatoa tallilla jos tarviit joskus varaosia.
-
Millä tavalla kulu loppuun?
laakerit vai pytty meni väljäksi?
Luulis että saksalainen olisi tehnyt kestävän koneen :grin:
-
Molemmat meni väljäksi hyvin pienillä käyttötunneilla niin sylinterin kuin laakereiden osalta. Ja kyllä, ilmansuodattimet oli kunnossa ja öljyseokset oikeat.
-
Ok Pitää varmaan käyttää auki toi moottori ja katsoa onko se väljä ennen kuin tilaa männänrengasta.
-
Moottori sai aikoinaan lempinimen Sohlo, joka piti hyvin paikkansa. Voihan se olla että kehityksen ratas on pyörähtänyt eteenpäin ja nykyiset koneet on jo kelvollisia. Jos siinä on puristuksia niin voi olettaa että kone ei ole väljä :wink:
-
eipä siinä ihan hirveesti ole. ja kuumana lähtee huonosti käyntiin.
-
Eiköhän se ole sitä vaille että tilaat siihen Zenoahin.
-
sopiiko zenoah suoraan tuon tilalle?
-
Muistaakseni vetokäynnistimen pään puoleisen mottipukin joutui vaihtamaan, samoin kytkimen.
-
Nyt on moottori purettu ja uusi männänrengas tilattu. moottori oli yllättävän hyvässä kunnossa. vaikka sitä on joku saksalainen virittäjä velho pidellyt. :grin: saa nähä kuin pöyhii kun saa sen taas kasaan
-
Pitääkös konetta ajaa rikkaalla männänrenkaan vaihdon jälkeen ? jos pitää niin olisiko jollakin antaa vinkkiä kaasarin ruuvisäädöistä. Zenoah koneena ja Walbron kaasari.
Hirveesti ei oo tullu säädeltyä vielä bensakoneita niin kysästään :)
-
En ole koskenut kaasarin säätöihin kun olen vaihtanut männänrenkaan eli kovaa ajoa vaan
-
Kaasariin en ole koskenut,mutta ekan tankillisen männänrenkaan vaihdon jälkeen
olen ajanut n.6% seoksella.
-
Itse en lisäis seosta sen enempää mitä on paremmin hiontuu männärengas tiiviiksi sylinterin kanssa.
-
Itse en lisäis seosta sen enempää mitä on paremmin hiontuu männärengas tiiviiksi sylinterin kanssa.
Juurikin näin^.
Ainoa syy miksi sinne voisi tarvita lisää öljyä on lisääntynyt paine kiertokangen alalaakerissa. Itse en ole käyttänyt paksumpaa seosta mutta, vaihdan renkaan 5-7 litran jälkeen. Loppukesästä meni 2 rengasta.
-
Jeps kiitos näistä tiedoista :)
Sen siitä saa kun ei koskaan ollu mopoa mitä rassata ;)
-
olisko kellään heittää hyvää setuppia tattarisuon radalle rata-autoon fg-evoon.
omassa aivan hukassa.
-
Tässä arvon että minkälaisen takasiiven sitä hankkisi. Vaihtoehtoja olisi muutama. Saa antaa suosituksia.
Tämä RF:n siipi
(http://www.racingfactory.fi/shop/cat/images/cfk_wing_0801_e18.jpg)
tämä
(http://rc-car-online-shop.de/shop/public/bilder/upload/a/13019931544d9ad6c2e35d4.jpg)
vai tämä
(http://rc-car-online-shop.de/shop/public/bilder/upload/a/13019927684d9ad5403ead4.jpg)
-
Tuollainen RF:n siipi minulla on varasiipenä. Jos olen oikein tuon uuden siipisäännön ymmärtänyt niin se on ainakin BMW:n koriin liian leveä. Toki sen voi pikku vaivalla kaventaa... Kait.
Tosin minä kun ostin edellisen siiven, niin luulin ostaneeni tuon ja sain sellaisen mikä oli sentin kapeampi ja oli juuri sopiva. Eli kandee vielä kysellä sen siiven perään että mikä se on...
-
Mulla taasen on tuo alempi versio käytössä
-
Mitkäs olis hyvät perussäädöt Zenoah G240 sisäänajoon? Tankillinen hissukseen ja sit alkaa vähän kiristelee ? WT-813 kaasarina
-
Mä olen tehnyt näin wt-813 kasareiden kansa.
L = 1
H = 1,5
kierosta auki ja 1/4 tankilista anan käydä tyhjäkäynilä (vähä korkemin kierokset tyhjäkäynilä 2 - 3000Rpm)
2/4 hljasta ajoa mut ei yli 60% kassua eikä aja mitän ympyrä kasua oltaesa samasa asenosa kokoajan.
Ja siten 1 tankilista kun olen ajanut vähän kovemin ja kasun vaihtelua ( ei kuitenka mitän räkäystä vielä)
Näin mä olen tehnyt :wink:
-
Kaasariin perus säädöt, bensaan 6% hyvälaatustä öljyä ja sen jälkeen vaihtelevaa ajoa mikä sisältää pintaakaasulla ajamista sekä voimakkaita hetkellisiä kiihdytyksiä. Tyhjäkäynnit ja vajaakaasulla ajamiset on turhaa moottorin ja bensan kuluttamista männänrenkaallisessa moottorissa, nitrot on asia erikseen.
Männänrenkaallisissa moottoreissa pitää saada männänrenkaille painetta että ne muotoutuu/hioutuu sylinterin mukaisiksi ja siitä syytä koneelle pitää antaa sopivasti mailaa heti uudesta asti. Tärkeintä on kuormittaa mootoria sykleittäin ja käyttää myös täyskaasua, välttämättä huippukierroksia ei kannata huudattaa perin ekan tankillisen aikana.
Pari tankillista kun on noin ajettu niin sitten ei muuta kun 4% bensat tankkiin ja kaasari lopullisiin säätöihin ja kovaa ajoa :wink:
-
Kaasariin perus säädöt, bensaan 6% hyvälaatustä öljyä ja sen jälkeen vaihtelevaa ajoa mikä sisältää pintaakaasulla ajamista sekä voimakkaita hetkellisiä kiihdytyksiä. Tyhjäkäynnit ja vajaakaasulla ajamiset on turhaa moottorin ja bensan kuluttamista männänrenkaallisessa moottorissa, nitrot on asia erikseen.
Männänrenkaallisissa moottoreissa pitää saada männänrenkaille painetta että ne muotoutuu/hioutuu sylinterin mukaisiksi ja siitä syytä koneelle pitää antaa sopivasti mailaa heti uudesta asti. Tärkeintä on kuormittaa mootoria sykleittäin ja käyttää myös täyskaasua, välttämättä huippukierroksia ei kannata huudattaa perin ekan tankillisen aikana.
Pari tankillista kun on noin ajettu niin sitten ei muuta kun 4% bensat tankkiin ja kaasari lopullisiin säätöihin ja kovaa ajoa :wink:
Tyhjäkäynti tarvitaan jos on täysin uusi moottori!!! Pelkän renkaanvaihdon jälkeen ei tarvita tyhjäkäyntiä.
Ja sitä öljyä on ihan turha sinne lisätä. Jos sitä lisää niin sisäänajo on ihan turha koska öljyä on niin paljon eikä männänrengas pääse hiotumaan.
Eikä niitä kaasareitä näissäkään säädetä ruuvin kierroksien mukaan vaan sen mukaan miten moottori reagoi/toimii/savuttaa!
-
Tasaiset kierrokset kuten tyhjäkäynnillä käyttäminen on 2T moottorille myrkkyä, kone ei saa riittävää voitelua joten taatusti paikat hioutuvat kohdalleen... :grin:
2T moottori on aina ajettava vaihtelevilla kierroksilla ja kuormitusasteella sisään. Tyhjäkäynnit ja pintakaasuajelut on täysin turhia ja moottoria kuluttavia toimenpiteitä, tyhjäkäynnillä voitelu on puutteellinen ja pintakaasulla männänrenkaalle ei saada riittävää painetta. Suuremmalla öljynmäärällä saadaan lämpö siirtymään paremmin moottorista pois moottorin ekoilla tankeilla, männänrenkaan hioutumisen kanssa suuremmalla öljymäärällä ei ole mitään tekemistä.
-
Väärin... Tyhjäkäynnillä oikein säädetty moottroi yleensä kerää tavaraa nimenomaan alakertaa josta se sitten lähtee liikkeelle kun kierrokset nousee. Omat silmät ainakin kertoo että jokainen auto joka finaalissa lähtee liikkeelle niin savuttaa ekaan mutkaan asti. Tämä johtuu juurikin tuosta keräämisestä.
Täysin uutta moottoria TULEE käyttää Pukilla n. puolitankkia tai tankillinen kaasua pumppaillen ja välillä tyhjäkäynnillä. Tällä Varmistetaan huom. varmistetaan että alakerta asettuu kohdilleen ja saa varmasti alkumetreilleen voitelua. Sitten jäähdytetään ja ei muuta kuin sinkki tiukalle.
Näin tein ainakin tän vikan koneen kanssa... Tuli herkkä ja hyväkulkuinen.
Voi vaikka laittaa kyselyä KTM:n kisatiimille kyselyn miten ne ajaa kiulut sisään :wink:(ohjeeni perustuu heidän tietotaitoonsa)
-
Voi vaikka laittaa kyselyä KTM:n kisatiimille kyselyn miten ne ajaa kiulut sisään :wink:(ohjeeni perustuu heidän tietotaitoonsa)
Halvaksi tulee puhelinsoitto ja keskustelu menee yksinpuheluksi... :grin:
Näissä asioissa on monia koulukuntia ja varmaan kuviot on muuttuneet siitä kun kisavärkkien kanssa aikoinaan touhuttiin useamman vuoden ajan eri luokissa/lajeissa.
-
Näissä asioissa on monia koulukuntia ja varmaan kuviot on muuttuneet siitä kun kisavärkkien kanssa aikoinaan touhuttiin useamman vuoden ajan eri luokissa/lajeissa.
Tämä täysin totta
-
Noniin.
Milläs saan diffin laakerit irti että sais vaihdettua risan pois.
Koitettu paistaa uunissa jonkunaikaa mutta laakerit ei hievahdakkaan.
Onko näille jotain ulosvetäjää?
Kohta lentää diffi kaaressa jonnekki jorpakkoon kun alkaa usko loppua :evil:
-
Veikolla on ulosvetäjä.
Itellä oli kans niin tiukassa että piti dremelillä leikata että sai vanhat laakerit pois
Ps. Tykkääkö vaimo että diffi on uunissa muhimassa? :wink:
-
Noniin.
Milläs saan diffin laakerit irti että sais vaihdettua risan pois.
Koitettu paistaa uunissa jonkunaikaa mutta laakerit ei hievahdakkaan.
Onko näille jotain ulosvetäjää?
Kohta lentää diffi kaaressa jonnekki jorpakkoon kun alkaa usko loppua :evil:
Sun pitää taas ajaa Lohjan kilpa-autotehtaalle :wink:
-
Dremeliä en omista niin pitää turvautuu ulosvetäjään :)
Vaimolle tuli todettua että tänään on diffiä ruokana ja mulkas vaan oudosti takas :grin:
Juska: Joo näköjään pitäs tulla :)
-
Jos joku muuten kaipailee mecatechin jarrujen pääsylkkään sisuskaluja niin mulla niitä olis osasetit 3000-4 .... 3000-8 kaikki nippelit muutamaan otteeseen.
täällä räjäytyskuvaa:
http://rc-car-online-shop.de/shop/de/products/y1129-mecatech-hydraulikbremse-typ-expert-y1129-set.html
Yv:tä vaan kehiin...
-Tommi
-
putsaa öljyst ja lämmitä vaik kuumal hellal lähtee helposti
-
putsaa öljyst ja lämmitä vaik kuumal hellal lähtee helposti
Jaa, mihis tää nyt oli sit vastaus...
Ja opettele kirjoittamaan.
-
Noniin.
Milläs saan diffin laakerit irti että sais vaihdettua risan pois.
Koitettu paistaa uunissa jonkunaikaa mutta laakerit ei hievahdakkaan.
Onko näille jotain ulosvetäjää?
Kohta lentää diffi kaaressa jonnekki jorpakkoon kun alkaa usko loppua :evil:
Laita diffi pakkaseen niin melkein veikkaan että sitten irtoaa nätisti.
Jerzi
-
Noniin.
Milläs saan diffin laakerit irti että sais vaihdettua risan pois.
Koitettu paistaa uunissa jonkunaikaa mutta laakerit ei hievahdakkaan.
Onko näille jotain ulosvetäjää?
Kohta lentää diffi kaaressa jonnekki jorpakkoon kun alkaa usko loppua :evil:
Laita diffi pakkaseen niin melkein veikkaan että sitten irtoaa nätisti.
Jerzi
Lämmität laakeria hieman toholla ja ruiskutat kylmäsprayta akseliin niin johan irtoaa
-
Varsinkin kun ruiskutat sitä kylmäspreitä samaan aikaan kun kuumennat toholla :huh:
Vai tarttisko sittenkin mainita että älä missään nimessä tee kyseistä kokeilua samaan aikaan, vaan ensin se laakerin kuumennus, toho pois ja sitten akselin kylmennys.
-
Mä lähtisin dremeli linjalle.
Meinaan se ulommainen laakeri on sellaisen ~1mm alumiini holkin päällä, siinä diffin kuoressa
eikä millään akselila. Diffin kuori ei sitten kestä minkäänlaista mekaanista rasitusta kovinkaan paljon
ja sen pitäisi pysyä kuosissa koska sisäpuolelle tulee neulalaakeri& stefa.
-
Noh,
Paras keino saada irti on:
50mm x 3mm paksuista lattaa joista 2 x 10cm pätkää. Molempiin lattoihin tehdään kolo joka menee laakerin ja diffikuoren väliin. Kolon reunoja myös viistetään jotta uppoaa laakerin ja kuoren väliin helposti. Sitten vaan varovasti koputellen kuori irti. Kylmä spraytä voi suihkuttaa kotelon sisäpuolelta laakerin ulokkeeseen juuri ennen naputtelun aloittamista.
Staililta voi kysyä kauanko kesti :wink: alle 5 min. molemmissalakruissa.
Tais kuitenkin olla staililla "apuakselin" vai "toisioakselin" telineen laakerit jumissa.
-
Millä/missä/miten vois kokeilla plaanailla kantta ja pyttyä tasaiseks? Falconin kansi sai viime kesänä kipeetä ja kansipahvi pysyy välissä vain muutaman minuutin ajelut.
-
Millä/missä/miten vois kokeilla plaanailla kantta ja pyttyä tasaiseks? Falconin kansi sai viime kesänä kipeetä ja kansipahvi pysyy välissä vain muutaman minuutin ajelut.
Heität se vanhan kiukaan vaan roskiin.
Oikasun mukana tulee aika monta muuta asiaa mitä pitää lähteä muuttamaan... mm... puristus suhde joka onkin tällaisen koneen koko sielu. Jos lähdet hiomaan siitä pytyn alaosasta sen vain sen verran että saat pinnan suoraksi niin joudut toki hiomaan myös lohkon pinnan. Tällöin poistettua materiaalia on jo ~0.15-.020 ja se on paljon koska moottorit on jo nyt maksimissaan puristussuhteen osalta.
nimim.0.05mm matalampi tiivistte niin ei mosa enään pyöri.
pääset halvemmalla helpommalla ja vähemmillä hermojen menetyksellä kun hommaat treenikoneeksi jonkun toisen kiukaan ja paat sen kisakoneen sit kisoihin. Tai sit vaan vedät sillä kisakoneella treenit ja huollat useammin. Treenaus ajat on kuitenkin kortilla yhdellä jos toisella :wink: ja silloin ei vaan oo aikaa mekata radalla kun pitäis vähän ettii setuppiakin.... Toki jos vaan harrastaa mut...
-
Niin ja toi tturku boyn ongelma lähti sittä liikkeelle että, pakotiiviste romuksi ja jatkettiin ajoa. Pytty/lohkojen tiivistepintoihin heittoa eikä enään pysy tiiviinä vaikka liimaisi kiinni.
-
Nyt kun on teemana teettää/tehdä kaikki itse. Tässä pieni apu niille jotka miettivät että, missä saisi teetettyä pieneriä CNC-koneella. Työ edellyttää että olisi CAD-kuvat valmiina jonka kautta myös hinnoittelu. Heiltä löytyy myös suhteet kaikenlaiseen metallin pinnoittamiseen. Materiaaleja laidasta laitaan.
Toivottavasti tästä ei nyt tuu sanomista mutta, firma ois Top-nc.com.
-
Jos ei kaikkea halua itse tehdä/teettää voi valmiinakin ostaa...
eli lisäsin muutaman bensa-autoon liittyvän teknisen osan HobbyKing alennuslinkin tuonne:
http://rc10.fi/index.php?topic=60019.msg592315#msg592315 (http://rc10.fi/index.php?topic=60019.msg592315#msg592315)
Jos jotakin sattuu kiinostamaan..