Miten päin se akun balanseripiuha kytketään tuohon keksintöön?
Cut-off tarkoittaa ilmeisesti, että systeemi lakkaa toimimasta, kun jännite laskee asetettuun arvoon? Kuinka cut-off asetetaan?
Mielestäni sillä miten päin piuhan laittaa niin ei ole mitään väliä ja se cut-off tarkoittaa juuri sitä että se kytkee auton pois päältä jos jännite laskee liian alas. Itsellä ainakin cut-off oli jo valmiiksi päällä ja sen saa laitettua paalle jotenkin siitä ohjaimesta tai käyttämällä castlelinkkiä. Cut-offin päällä olemisen huomaa muuten niistä piippauksista jotka kuuluvat sähköt päälle laitettaessa eli noin alle 5 piippausta niin se ei ole päällä, mutta jos on noin yli 6 niin se on päällä.
Korjatkaa nyt paremmintietävät jos virhettä löytyy.
EI EI! Jos et tiedä, niin älä arvaa ja neuvo väärin!
Balanseripiuha pitää kytkeä juuri oikein tuohon laitteeseen. Vaikka jännite-ero johtimien välillä onkin mitattavissa kummin päin tahansa, niin nuo laitteet on pääsääntöisesti rakennettu siten että ne osaavat mitata jännitteen ainoastaan silloin, kun + ja - on oikein päin.
Suosittelen hommaamaan tuon nopeudensäätimen kaveriksi Castlen Field programmerin, jolla hoituu myös nopeudensäätimen Firmwaren päivitys ja tarkemmatkin säädöt. Jos Field-linkin ostaminen ei tunnu mielekkäältä, niin cut-offit ja päivitykset saa ihan usb-linkilläkin, mutta tuolla ei sitten radan varressa tehdä mitään säätöjä ilman läppäriä. Itseltä löytyy molemmat ja USB-link on myynnissä jos joku tuon haluaa.
Cut-offin saa asetettua Lipo-Auto-asentoon ohjaimella. Tarkemmat ohjeet löydät Castle Creations:in nettisivuilta, mikäli autopakettisi mukana ei tullut nopeudensäätimen ohjekirjaa.
Ennakon, punchin ja start-powerin säätämiseen kannattaa myös kiinnittää huomiota. Huonoilla asetuksilla autossa on aivan liian paljon tehoa ja voimansiirto ei kestä ja ajettavuus on huonoa. Ja pisteenä i:n päällä väärillä säädöillä saa grillattua nopeudensäätimen ja/tai moottorin aika helposti. Vakio-asetukset ovat ihan toimivat, mutta ilman usb-linkkiä tai field-linkkiä et tiedä mitkä asetukset edellinen omistaja tuohon nopeudensäätimeen on jättänyt.
Eli aseta ainakin nopeudensäätimeen lipo-cut off "auto" asentoon ja tarkista ensimmäisellä akulla että se varmasti toimii (tarkoittaa että mittaat akun jännitteen minuutin välein kunnes aletaan olemaan siellä 3,2 - 3,5V / kenno tienoilla jolloin auton pitäisi pätkäistä pari kertaa ja seuraavaksi ei suostu enää pyörittämään moottoria) Unohda tuo piipperi kokonaan, koska jos sinulla on vain yksi sellainen, et saa sen kuin toiseen akkuun (okei, sarjaankytketyt identtiset akut pitäisi tyhjentyä about samaan tahtiin ja nopeudensäätimen cut-offikaan ei mittaa kuin koko pakan yhteisjännitettä)
Tuommoisen piippauksen kuunteleminen kaukaa tai radalla useiden autojen kiertäessä rataa samanaikaisesti on vähän hazardia verrattuna oikeaan cut-offiin joka käytännössä estää akun liian tyhjäksi ajamisen.
Ja jos tämä on ensimmäisiä harjattomia autoja ja lipoakkuja, niin suosittelen lukemaan täältä forumilta erinomaiset ketjut lipo-akkujen turvallisesta käytöstä. Nyrkkisääntönä on että ei milloinkaan alle 3V / kenno. Ei saa säilyttää täytenä eikä tyhjänä.. 50% kapasiteetista tai n. 3,7V/kenno on turvallinen säilytysjännite.
- Hount