Kiitos Oulun/Kiimingin porukalle hyvästä kisasta, joka vietiin sujuvasti läpi haasteista huolimatta. Onnea Petelle, Karrilla ja Joonalle hienoista suorituksista! Eipä päässeet turskailijat ja stigailijat kukkoilemaan meidän mailla! :)
Sitten vähän runoiluja viikonlopulta. Pahoitteluni, jos on mollivoittoista. if tl;dr = Ignore.
Takaveto:
Kisaan piti lähteä täysin kylmiltään, kun perjantaina ei sateen takia ollut harjoituksia. Kisa-aamun kostealla ajetuissa harjoituksissa testattiin eri eturenkaita, mutta laippa näytti toimivan parhaiten. Radassa ei ollut juurikaan pitoa ja ajo oli todella haastavaa. Tilannetta ei helpottanut haastavat mutkasta lähtevät hyppyrit johon takavedolla sai juuri ja juuri vauhdit.
Alkuerissä kävi heti selväksi, että olin aika kaukana kärjen vauhdista. Rata kuivui reilusti parin ensimmäisen alkueräkierroksen aikana, mutta auto ei toiminut siltikään tarpeeksi hyvin, että sitä olisi voinut kenkiä yhtään.
Kolmannelle alkueräkierrokselle olin selkä seinää vasten ja rata tuntui lämmittelyssä paremmalta, mutta rouva Fortuna iski näppinsä peliin, kun autoni hajosi hieman vinoon hypätyn hypyn seurauksena jo lämmittelyn aikana. A-finaali jäi samalla haaveeksi.
Viimeiseen alkuerään lähtiessä B-finaaliin oli vielä mahdollisuuksia, mutta senkään kierroksen ajo ei sujunut kaadoitta ja jäin C-finaalin 4. ruutuun.
Diffi oli rääkynyt kun sorsapilli koko päivän, niin päätin avata boksin, että finaaleissa olisi hyvin toimiva diffi. Miro sai ylipuhuttua kokeilemaan hänen tekemäänsä Asson diffiä ja asensimme sen Durangooni. Ensimmäisen finaalini lämmittelyssä huomasin hurjan eron. Diffi oli aavistuksen liian löysällä vieläkin ja rääkäisi välillä, mutta peräpitoa löytyi roppakaupalla lisää. Lähdin nelospaikalta liikkeelle ja puikkasin kärjen virheiden myötä toisella kierroksella itseni kärkeen. Tästä eteenpäin ajoin parantuneen peräpidon saattelemana maaliin välillä varmistellen ja välillä nostaen vauhtia, kun muut koitti ajaa kiinni.
Toiseen finaaliin kirrasin vähän diffiä ja nyt se ei enää rääkynyt vaan toimi niin kuin piti. Pääsin taas alussa kärkeen kohtuu nopeasti ja koitin ajella varmistellen turvallisessa johdossa. Kuitenkin pari virhettä päästi Henryn kärkeen ja minä koitin rämpiä kakkosena. En saanut oikein kunnon attackia missään vaiheessa ja tilaisuutta Henkan haastamiseen ei tullut. Köröttelin sitten finaalin kakkosena maalilinjalle.
Kolmannessa finaalissa tötöilin mahdollisuuteni heti ensimmäisillä kierroksilla parilla virheellä. Ajelin sitten joukon keskivaiheilla "täysiä", joka taas johti vielä epätasaisempaan ajoon. Viimeisillä kierroksilla haastoin Miroa, mutta kierrokset loppuivat kesken ja tulin 5. sijalla maaliin.
Henkka voitti viimeisen finaalin, niin hän voitti myös koko C-finaalin. Minä olin toinen ja tiimikaveri Miro kolmas.
22. sija ei ollut ihan sitä, mihin oli tavoite, mutta tällä kertaa ei päässyt ihan sinuiksi auton ja radan kanssa.
Kesä on ollut sen verran haastava, että takavedon kisaamiset saa riittää tältä erää tähän. Neliveto FTW!
Neliveto:
Tuupin tunarointien ja vaikean tekemisen jälkeen oli kiva siirtyä neljällä pyörällä vetäviin vekottimiin. Lauantai-illan treenit peruttiin taas, kun sade kasteli näppärästi radan juuri ennen treenien alkua.
Sunnuntaiaamu valkeni ja radan pinta oli edellisen päivän tapaan kostea ja liukas. Harjoituksissa auto ei meinannut kääntyä millään ja oli todella raskas ajaa.
Ensimmäiseen alkuerään lähdin varmistelemaan, että saisin tuloksen alle. Erä meni ihan ok, mutta todella mummoilemalla vauhti ei ollut aivan terävintä kärkeä. Eräkierroksen 10. sija kuitenkin lupasi, että hieman parantaen A-finaaliin olisi mahkuja.
Vaikka pallodiffiautot näyttivät toimivan hieman paremmin liukkaalla, niin sain toiseen alkuerään hyvän syötön päälle. Koko erä meni ajamalla tasaista läppiä ja johdin erääni toiseksi viimeiselle kierrokselle asti. Kaikki näytti menevän hyvin, kunnes viimeisellä kierroksella edessäni mennyt sähläsi ja jouduin muuttamaan rytmiä oikean reunan nostetulle mattomutkalle mentäessä. Autoni haukkasi sisävallia vasten ja menetin siinä neljä sekuntia nostajaa odotellessa. Tipuin virheen myötä mahdolliselta 8. sijalta 10 sijaa alaspäin 18. sijalle. Olin pettynyt, kun en osannut hoitaa tilannetta oikein. Aina ei käy tuurikaan.
Kolmannessa alkuerässä oli taas tiukat paikat. Jos A-finaaliin halusi, niin piti tehdä onnistunut ajo. Rata oli kuivunut ja se sopi kokoajan paremmin ratasdiffiselle Durangolle. Sain hyvän alun ja lähdin ajamaan varmaa ajoa kokoajan hieman vauhtia kiristäen. Erä menikin mainiosti maltilla ajaen ja ainoastaan pieni virhe 11. kierroksella nosti tuloksen loppuaikaa parilla sekunnilla. Olin eräkierroksen 5. ja taas pelissä mukana A-finaalia varten.
Viimeiseen alkuerään oli kovat panokset ja meininki sen mukainen. Alku lähti rauhallisesti edeten, mutta kuulutuksista kävi ilmi, että vauhti ei ollut aivan riittävää. Koitin kiristää tahtia ja sen myötä sitten napsahti kolmen sekunnin virhe, kun hyppäsin käsittämättömästi etupöydän ländistä ohi. Loppuerä menikin sitten aika sekavissa tunnelmissa. Välillä läppi osui hyvin, mutta hyökätessä virheitä sattui. Viimeisellä kierroksella viimeistelin A-finaalin ulkopuolelle jäännin sähläämällä mattomutkassa. Kierroksen sijoitus oli 14. ja tipuin niukasti B-finaaliin.
Toinen alkuerä jäi harmittamaan viimeisen kierroksen virheen takia, mutta kun laskeskelin asiaa päissäni, niin eipä tuo 8. sija olisi edes auttanut, kun tulokset menivät poikkeuksellisen ristiin. Enpä muista ikinä nähneeni tilannetta, milloin kierrossijoituksilla 6. ja 7. ei päässyt A-finaaliin. Mahtoi Tommia harmittaa ko. tilanne. :(
Pisteeni riittivät siis B-finaalin toiseen lähtöruutuun. Fiilikset oli aika pettyneet, mutta samalla vapautuneet, kun tämän kisan lopputuloksella ei ollut enää kannaltani paljon tavoitetta, kuin viedä muilta pisteitä.
Pääsin kärkeen ekassa finaalissa, mutta muutamat virheet tiputtivat minut kärjestä ja Kervola kuittasi ohi. Kun koitin nostaa tahtia, niin tuli lisää virheitä ja sen myötä tipuin 4. sijalle maalilinjalle tultaessa.
Kaksi viimeistä finaalia meni samalla kaavalla. Lähdettiin kiltisti jonossa. Jussille tuli jotain ohjelmaa ja päästiin Kervolan kanssa kärkeen. Kervola oli aavistuksen nopeampi, mutta ajoimme hyvää vääntöä. Vertailimme Kepin kanssa huvikseen A-finaalin vauhtiin tuloksiamme, niin ne olisivat olleet parhaimmillaan A-finaalin 2-4. sijoilla. Tällainen spekulointi on tietty turhaa, mutta toi se jotain lohtua huonoon alkuerätekemiseen.
Olin siis toinen B-finaalissa ja näin 12. sijalla lopputuloksissa. Eipä mennyt tämäkään luokka ihan niin kuin Strömsössä, mutta saatiimpa taas kokemusta, tjsp.
Kiitos kaikille järjestäjille ja kanssakilpailijoille kaudesta. On ollut hyvin järjestettyjä kisoja ja on sitä päässyt kisaamaankin oikein kunnolla. Kisaamma sitten taas Winterjumpseissa!