Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Tumppi

Sivuja: 1 ... 6 7 8 [9] 10 11 12 13
241
*****
Pienoisautoilun lisenssi
Pienoisautoilussa kilpaillaan pienoisautoilun lisenssillä, jonka vakuutusturva on toimitsijalisenssiä vastaava. Myös muiden lajien lisenssit kelpaavat pienoisautoilussa - myös ne joissa on lajirajoituksia.
*****

Täytyy vielä tarkistaa, mikä toi vakuutusosuus on tossa PA lisenssissä.... se ei ehkä olekaan sitä 11€ mitä olen aikaisemmin kertonut....

242
Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"

....
Ei pitäisi vissiin verrata mihinkään toiseen lajiin (jalkapallo), kun heti menee keskustelu toisille urille. Varmaan löytyy jostain lajista jotain mätää, mutta ei sitä tarvitse apinoida.

Tumpille tiedoksi, että olin poikani kanssa nostajina SM finaalissa Vantaalla hiljattain, kun kuuluttaja anomalla anoi henkilöitä sinne. ........


No kyllä sitä kannattaa muuallekin verrata ja asioita pohtia, kuitenkin jodumme kilpailemaan muidenkin harrasteiden kanssa samoista junnuista.  Kerrottakoon tähän vielä se tosiasia, että PA:ssa jokainen junnu pääsee itse osallistumaan ja ajamaan kilpaa, mikäli itse niin haluaa ! Vaikka on olemassa hyvät Nuori Suomi ohjelmat yms. futiksessa, niin ikävä kyllä monessa monessa seurassa ei pääse pelaamaan jos ei taito riitä, vaikka sielläkin liitto on säännöt sanellut ja kertonut että junnufutiksessa on kaikkien pakko saada pelata, näin ei siis ole ! Eikä siitä tunnuta edes välittävän, seuroissa eikä ko. liitossa !

Meinasin tähän jotain kirjoittaa, tosta Vantaan kilpailujärjestäjän anomisesta... mutta jätän kertomatta, parempi niin.

243
Lainaus käyttäjältä: "Padi"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"


Tossa infoa esim. junnu futiksen lisensseistä.... on varmaan muuttuneet 60-luvulta jonkin verran, joten on ihan hyvä tarkastaa kuinka homma on tänä päivänä...


Toki on muuttunut mutta olen pysynyt ajan hermolla kun omat pojat pelaavat   :mrgreen:

Tuo kilpailukohtainen lisenssi olisi aika hyvä juttu meilläkin.


Oon pistänyt ko. linkin ja esityksen menemään eteenpäin AKK:lle, Sulkavan Kaleville, joten katsotaan ... lajiryhmästä se ei tule olemaan kiinni, vaan teemme tarvittavat esitykset, jos homma sitä kaipaa...

244
Lainaus käyttäjältä: "Padi"
Jalkapallossa on junnut päässeet pelaamaan ensimmäiset matsit ja harkat ilman liittymisiä tai lisenssiä niin kauan kuin minä olen sitä pelannut/seurannut eli jo 60-luvulta lähtien



Tossa infoa esim. junnu futiksen lisensseistä.... on varmaan muuttuneet 60-luvulta jonkin verran, joten on ihan hyvä tarkastaa kuinka homma on tänä päivänä...
http://www.palloliitto.fi/palvelut/lisenssit/lisenssien_hinnat_2003

Tuo löytyy vielä....  kuukauden ajaksi.... siinä kieltämättä on hyvä malli !
http://www.palloliitto.fi/palvelut/lisenssit/kaikki_pelaa-tutustumislisenssi

ja noi harjoitus yms. ratamaksu jutut, nehän ovat jokaisen seuran oma asia.... monet futisseurat ottavat jopa kymmeniä euroja jäsenmaksusta ja sen lisäksi pitää vielä kantaa mainoksia yms... ja se kaikki seuran hyväksi...

245
Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"
Mukava, että kirjoitukseni kirvoitti muitakin sanallisen arkun raotukseen.

Muutama lisäkommentti on vielä paikallaan. Seurajäsenyydestä ja síten maksusta saa jotain katetta. Samoin kisamaksu on kisaan liittyvien kulujen ja mahdollisien tuottojen kattamiseksi. Se mitä ei allekirjoittanut ymmärrä on, että 10 v poika joutuu huoltajansa kanssa maksamaan lisensseistä enemmän yhteen kilpailuun kuin täysi-ikäinen koko vuoden kilpailemisesta.

Ihan kiva, että joku on löytänyt tapoja saada rahoja takaisin, mutta ei se sitä aloituskynnystä juurikaan helpota.

Joku kirjoitti siitä, että nämä lisenssittömät olisivat lainsuojattomia kilpailussa tehden tuhojaan oikeille kilpailijoille. En ole koskaan ajatellut, että ilman vastuuta tai lisenssiä toimittaisiin. Kysymys on vain siitä miten pelisäännöt/maksut halutaan luoda tälläisille aloittajille ja vasta kauden lopussa mukaan tuleville.

Sanottakoon vielä raha-asiasta sen verran, että olen pistänyt varmasti reilusti 1000 euroa kamoihin, joten ei se 80 euroa siten olisi paljon, mutta joskus iskee periaatemoodi päälle. Nyt en saa rahoilleni vastinetta.

Yhdessä kerhokisassa käytiin jo räpeltämässä (5 euroa). Ekaan erään ei saatu mottia käyntiin, toisessa jo ajettiin ja kolmannessa ajettiin koko erä. Poika hymyili kuin Hangon keksi näilläkin "tuloksilla".

Elikkäs kisajärjestäjällä paikan päällä lisenssien myynti. Sisäänheittotarjouksena esimerkiksi 10 euroa/lisenssi junioreilta yhteen kisaan. Huoltajalisenssiä en ymmärrä ollenkaan, koska ei jalkapalloilijan mutsi tai iskä ole lisenssiä itselleen ostanut jälkipolven pelaamisesta.


Kuinkahan monessa junnujen jalkapallo-ottelussa huoltajat pääsevät itse ottamaan osaa ko. kilpailutapahtumaan ? Tietääkseni ei yhdessäkään, vaan siellä on joukkueilla valmentajat yms. jotka hoitavat tarvittavat asiat kilpailuaikana kuntoon ja tietääkseni heillä on siihen tarvittavat muodollisuudet kunnossa ?
Vai olenko ymmärtänyt väärin ? Onko muuten tietoa paljonko maksaa esim. pikkujunnujen lisenssi futiksessa ja paljonko siellä joutuu maksamaan ns. seuramaksuja ? Ihan vain sen takia, kun alettiin ko. lajiin vertaamaan niin kyselen, että tulisi totuus esille....

Ei taida futiksessa olla samaa systeemiä, että aloitteleva kaveri pääsee pelaamaan ilman ko. maksuja ? Sen sijaan AKK:ssa tämä asia on hoidettu kuntoon, kuten olen edellä kertonut !

PA:ssa sen sijaan hyvin monilla junnuilla on omat isät mukana kilpailutoiminnassa, varikolla, ratavarikolla ja kenties jopa rata-alueella ja osallistuvat siellä ko. kilpailutapahtumaan kukin omalla tavallaan... siitä syy huoltajalisenssille..

Ja sitä huoltajalisenssiähän EI OLE PAKKO hommata, ellei ko. toimintaan osallistu, mikäli siellä omassa kerhossa on joku (esim. kerhon vetäjä tms.), joka hoitaa kilpailutapahtumien aikana sen junnun asiat, niin ei mamman tai papan tartte ostaa yhtään mitään lisenssiä !

Tässä vastausta jo VesaK asti...

246
Kilpailijoiden kanava / Re: ...
« : 12.08.03 - klo: 08.59 »
Lainaus käyttäjältä: "Alfa"
Kyllä toi sun tarjous kiinnostaa... Siis kuinka kauan se jäsenyys on ilmainen? Aijon hommata sen lisenssin vasta tässä Tammikuussa 2004. Pitäähän mun siihen uuteen autoonkin vähän tutustua etten suinpäin kisoihin ryntää... Voisko joku laittaa kaikki mahdolliset maksut tänne sillai "siististi" allekkain että en menis ihan sekasin :oops:


Pistetään sulle vielä tuo ensi vuosi ihan ilmaisena jäsenyytenä !

Sulle lisenssi maksaa ensi vuonna, tällä tietoa 24€ ja jos saat sen vakuutusosuuden hoidettua pois niin sitten se maksaa sulle 13€ (mutta tuon 24€ joutuu maksamaan ja 11€ euroa tulee "paluupostina" takaisin, jos siit saat tuon vähennyksen pois)

247
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Tuukka ja Keke kirjoittavat täsmälleen oikeata asiaa. Olen varma, että kilpailija- ja huoltajalisenssivaatimus on yksi suurimmista esteistä uusien junnukilpailijoiden tulolle valtakunnallisiin kisoihin.
.....
En millään haluaisi uskoa, että nuorisoharrastuksen kilpailutoiminnan aloittamista ei vielä armon vuonna 2003 pystytä edes hyvällä tahdollakaan tekemään yhtään vähempää byrokraattiseksi.

Junioriluokkien lisenssivaatimuksia pitäisi ehdottomasti höllentää, että järjestelmä itse ei olisi suurimpana esteenä kisailun alkuun pääsemiselle. Eikö se todellakaan ole mahdollista? Tuukka muotoili perusteetkin ihan osuvasti: ei pienoisautoilu ole verrattavissa niihin lajeihin, mitä varten lisenssi-(vakuutus-)pakko aikanaan on laadittu!

TS-luokat ja vastaavat ovat tietenkin asia erikseen sillä perusteella, että ne tähtäävät periaattessa kansainvälisille kilpakentille, jolloin käsite KILPAILIJAlisenssi on ymmärrettävä.


Hommahan toimii ihan niin hyvin ja vähällä byrokratialla, kuin seurat/kerhot ovat sen itse rakentaneet. Hyvin hoidetuissa kerhoissa tuossa ei paljoa ole byrokratiaa.

Onko sitten oikein, että uusia kuskeja päästetään ilman lisenssiä valtakunnan kilpailuihin, ilman minkäänlaista vastuuta/seuraamusta omista tekemisistään, muiden kilpailijoiden sekaan, jossa tosissaan kilpaa-ajavilla, on kenties tuhansia euroja kiinni ko. harrastuksessa, myös vakioluokissa !

Aloitteleville kilpailijoille oikea aloitus kilpailutoimintaan, on nimen omaan kerhojenväliset harjoituskilpailut, joista olen jo jossain kertonutkin.... HUOM !!! Niitä voidaan järjestää myös valtakunnallisten kilpailun yhteydessä ja ne ovat niitä oikeita paikkoja ajattaa aloittelevia kuskeja keskenään ja opettaa siellä heille kuinka homma pelaa ja HUOM siinä ei tarvitse lisenssiä !

Mitä tuo sitten vaatii ? Se ei vaadi mitään muuta kuin ilmoituksen järjestäjältä AKK:n konttorille, että moinen tapahtuma järjestetään ja siinä on silloin automaattisesti järjestäjän puolelta vakuutukset kunnossa. Ja aikataulullisesti tuo ei varmaankaan ole ongelma, koska aloittelevat kuskit muodostavat varmaankin oman eränsä, joka mahtuu vaikka minne väliin "?" ... kysymys on enemmänkin siitä että, koska kysyntää on niin miksi tuota asiaa ei hyödynnetä ?

Ja kuten sanoin, ei samalla viivalle tosissaan kilpaa ajavien kanssa, ilman lisenssiä ajavia !

248
Lainaus käyttäjältä: "Alfa"
No kyl mäkin siitä jotain haluaisin hyätyä ku johonkin kerhoon osallistun :evil: Onhan tuossa viereisellä paikkakunnalla rc-autokerho ja tääl on rc-lennokkikerho. Mutta se autokerho on kumminki aika kaukana ku n.40km ja enintään kerran viikossa sielä kävis :cry:



On niin huvittavaa seurattavaa, joten laitetaan special tarjous !

AKK:n webbisivuilla on niitä lisenssilomakkeita
-> http://www.akk-motorsport.fi/lisenssit/lisenssilomakkeet

Imuta alas, täytä ja kerro seuraksi
-> VAASAN SRK, MERENKURKKU RACING TEAM, MRT, 2052

Ko. seuran jäsenyys on ilmainen ! Ainakin tämän vuoden !

Sen jälkeen kysypäs mammalta tai papalta, minkälainen tapaturmavakuutus teillä on ja jos löytyy, niin pyytäkää omalta vakuutusyhtiöltänne todistus siitä, että se on voimassa myös pienoisautokilpailuissa... ja hakekaa sillä todistuksella lisenssistä 11€ takaisin, joten lisenssi maksaisi silloin 24€ ja tilille tulee siitä palautuksena 11€, joten lopullinen summa olisi 13€ !!

**********
Lisenssivakuutus
Suosittelemme ottamaan myös henkilökohtaisen tapaturmavakuutuksen. Lisenssihinnat sisältävät liiton sopiman vakuutusyhtiö Pohjolan tapaturmavakuutuksen. Huomioikaa, että kaikki tapaturmavakuutukset eivät korvaa moottoriurheiluvahinkoja. Mikäli Sinulla on autourheilussa voimassaoleva tapaturmavakuutus, saat vakuutusyhtiösi todistusta vastaan palautuksena lisenssisi vakuutusmaksuosuuden (kilpailijat 11 euroa, huoltajat 2,5 euroa). Vakuutusasioita liitossa hoitaa Kalevi Sulkava, puh. (09) 7258 2226.
**********

Itse en ole vielä tota summaa takaisin perinyt, mutta ajattelin pyytää ko. todistuksen vakuutusyhtiöltä... sen verran riittävät on noi vakuutukset sinne, joten aivan varmasti kattavat myös pienoisautoiluun tarvittavat vakuutukset... Joten aion katsoa toimiiko tuo asia...

Siis sen ei tarvitse olla autourheilussa voimassa oleva, sehän tarkoittaa vakuutusyhtiöissä sitä, että itse istutaan kyydissä ja tällöin puhutaan "hiukka" eri asioista kuin PA:sta, riittää että on voimassa pienoisautoilutapahtumissa (saattaa mennä tavallisten harrastusten yms. piikkiin, kyllä ne ymmärtää kun niille oikein asian kertoo).

Noin nyt pitäisi olla aika alhainen aloituskynnys...

Joten mikäs nyt on syynä, ettei voi kilpailuihin osallistua Alfa ?

Ko. seuran yht. tiedot...
VAASAN SRK, MERENKURKKU RACING TEAM, MRT, 2052
Postiosoite:
TUOMO ISO-AHO
VERNISSAKATU 5 B 74, 01300 VANTAA
pm. 0400 936 704

.... se lisenssi tulee sitten allekirjoittaneelle, joten jos tartut "täkyyn" niin informoi... että tiedän postittaa sen sinulle !
jos tiukka paikka tulee, niin ko. tarjousta voi muutkin käyttää....

249
Sähköautot / 3500 mAh -akkuja?
« : 08.08.03 - klo: 22.07 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
....
Eivät siis ole (voimassa olevien) sääntöjen mukaisia. Mutta jos ovat tullakseen, niin kyllä ne tulevat, ja säännöt tulevat perässä.
...


Voi hyvinkin olla, että ko. valmistaja hyväksyttää ko. akut tämän vuoden aikana EFRA:lla, jolloin niitä saisi käyttää siis 1.4.2004 lähtien. Joten jää nähtäväksi... tätä vuotta on vielä paljon jäljellä.. joten periaatteessa sieltä voi tulla vielä vaikka mitä.

Ensi vuonna siis meilläkin siirrytään tuohon uuteen EFRA luokitukset vaativaan sääntöön. On ollut alustavaa juttua myös siitä, jos vakioluokissa ei hyväksyttäisikään meneillä olevaa EFRA akkusääntöä, vaan käytettäisiin edellisvuoden EFRA sääntöä, koska sellaisia akkuja on ja ne ovat aina edullisempia kuin "uusimmat"... Kommentteja ?

250
Tulokset / Sähköcrossin EM ja polttis-touringin EM
« : 08.08.03 - klo: 19.51 »
Polttoainespekulaatiota ja katsastusta ...

Mielenkiintoinen seikka "Mugenin" teamin kohdalla ? Onko niin, että EM tasoisessa kilpailussa polttoainetta ei tarkisteta alussa tai peräti joka vaiheessa ? Vai onko niin, että ensimmäisen erän jälkeen Teemulla oli kaikki kunnossa myös polttoaine ja sitten neljännessä erässä "vasta" oli laittomat pöperöt ? JOS alussa ei polttoaineita tarkistettu, niin tietenkin herää epäilys jo ensimmäisen erän tuloksesta ... no onpahan pojilla kertomista kun kotiutuvat..

Kilpailukielloista ... Yleensä jos ja kun tehdään selkeitä sääntörikkeitä/vilppiä tekniikan suhteen, niin seurauksena on kilpailukielto. Kertoipa Tony Efran kokouksessa (2002) ratapolttispuolella kuulleensa semmoisen jutun, jossa taisi olla Hollannissa annetun 6vuoden kilpailukiellon siitä, että moottoria oli "viilattu" liian paljon...

251
Tulokset / Sähköcrossin EM ja polttis-touringin EM
« : 08.08.03 - klo: 14.58 »
Teemu ?
Ei varmaan vielä kannata repiä "pelipaitoja" tuon Teemun "moottorilaittomuuden" vuoksi... Mehän emme täällä tiedä asian todellista laittaa, ainoastaan tuon mitä tuossa webbiin kirjoitetussa lyhyessä sepustuksessa on kerrottu. Luulisi, että mikäli kyseessä on selkeä sääntörike, niin silloin Teemun tulos olisi aivan varmasti hylätty, kävihän niin sille yhdelle hepulle "Kolff" jonka auto oli kaksi grammaa alipainoinen !

Ehkäpä Teemun kohdalla on kyseessä jonkunlainen sääntöjen rajamailla oleva tapaus ja sen vuoksi tuloksen on saanut pitää, mutta ko. osan käyttö on kielletty. Webbi jutusta päätellen, voipi olla että meiltä ei montaa katsastumiestä löydy, jotka osaavat noita asioita ollenkaan katsella... joten varmasti tekemistä on silläkin sektorilla..

252
Kilpailijoiden kanava / Laukaan jälkipelit
« : 05.08.03 - klo: 16.40 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Eikö LMM halunnut kisoja vai eikö se saanut niitä? Ja jos niin miksei?

Olen kovasti kiinnostunut ensi vuoden kisakalenterista, ja kaipaisin vastausta ylläolevaan kysymykseen. Seppo todennäköisesti käyt näillä sivuilla silloin tällöin - voisitko LMM:n puolesta kertoa, anoitteko kesäkisaa kaudelle 2004 vai ette? Jos ette anoneet, miksi?


Jos tähän vastaisisin....

Laukaa oli anonut kipailuja niin kuin pitääkin. Tällä kertaa kalenteria rakentaessa, päätimme ensin tehdä ko. luokista SM -sarjan, sen jälkeen päätimme "alustan, eli yhdistimme maton ja asvaltin, sitten päätettiin kilpailujen lukumäärä 4+4 ja sen jälkeen hakemuksista otettiin neljä järjestäjää matolle ja neljä järjestäjää asvaltille. Pyrimme huomioimaan, maantieteelliset sijainnit, sekä ko. luokkien tarvitsemat olosuhteet jne..

Kalenteri on alustava, kuten olen sanonut jo aikaisemmin ja siihen voi tulla vielä muutoksia, tai sitten ei.

Kun tästä vuodesta yhteensä 13 kilpailusta pudotetaan 5 pois, niin on selvää että siellä on runsaasti hyviä putojia, kuten esim. Laukaa asvaltin osalta, mattokisanhan he saivat...

253
Tulokset / Miten käy sähkö-Crossiluokkien?
« : 05.08.03 - klo: 08.48 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Tumppi: Tiedän, että rahan saaminen "emolta" on aina vaikeaa...
Jotenkin pitäisi markkinointiasiaan puuttua koska se ratkaisee crossin ja  koko pienoisautoilun tulevaisuuden.
Miten asia hoituu slottipuolella. Paljonko siellä on osallistujia?

VesaK: hienoja ajatuksia. Kisojen järjestäjien pitäisi esittää edes pieni mainoskampanja hakiessaan lupaa kisoille...pelästyttääkö tämä järjestäjät ? Onhan valvojien arvostelu paperissakin kohta -Tiedoitus / onko hoidettu vai ei

Meillä oli kapinoissa seuraavasti:
- kisaviikolla juttu paikallislehdessä tyyliin "Euroopan mestari ajaa......"
- isä-poikakerhosta oli n. 20 paria kutsuttu katsomaan ja tulivat myös
- Christer kertoi kisoista koulun keskusradiossa.


Slottipuolella aivan samat ongelmat, toiset sen hoitaa ja toiset ei !
Euro kisoissa on kilpailijoita suunnilleen 40-55 tällä hetkellä...
alle 12vee 10-15, yleinen vakio 10-20, yleinen sportti 15-25, yleinen touring 30-50

******************************

http://www.akk-motorsport.fi/saannot/Yleinen.htm

72. Tiedotuspäällikön tehtävät
Tiedotuspäällikkö nimetään kaikkiin arvokilpailuihin ja hänen tehtäviinsä kuuluu:

- Toimia kilpailua ennen, sen aikana ja sen jälkeen median edustajien yhteyshenkilönä
- Määritellä kilpailulle tärkeät mediat ja huolehtia tiedottamisesta näille sekä ennakkoon, kilpailun aikana että sen jälkeen.
- Järjestää kilpailuun liittyvät mahdolliset lehdistötilaisuudet
- Järjestää median edustajien ilmoittautuminen heidän saapuessaan työskentelemään kilpailuun
- Hoitaa median edustajille riittävä materiaali heidän työskentelynsä apuvälineeksi kilpailussa
- Järjestää median edustajille riittävät työskentelytilat kilpailun aikana ja tarpeelliseksi ajaksi sen jälkeen
- Järjestää kilpailunaikana tulospalvelu median edustajille
- Huolehtia, että kilpailun jälkeen sitä seuranneille ja siitä kiinnostuneille medioille toimitetaan kilpailusta raportti ja lopputulokset

****************************

Toi löytyy meidän sääntökirjasta...

254
Tulokset / Miten käy sähkö-Crossiluokkien?
« : 05.08.03 - klo: 08.44 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Lainaus käyttäjältä: "CAi"

Lajiryhmän tärkein tehtävä tulisi olla olla lajin markkinointi ! Se ei ole harrastajien tehtävä vaan AKK:n.


Markkinointi ei sinällään ole harrastajan tehtävä vaan se on kerhojen ja alueiden vastuulla, sillä he itse tietävät parhaiten sen oman alueensa tarpeet ja markkinat.

Olen kyllä CAi:n kanssa samaa mieltä, että AKK, joka on ottanut itselleen monopoliaseman rc-pienoisautoilun kattojärjestönä, on ensi sijassa vastuussa ja velvollinen ponnistelemaan aika paljonkin lajin tunnettuuden eteen.
Sen ei tarvitse merkitä sitä, että AKK vain itse toteuttaa tunnettuuden edistämistoimenpiteitä, vaan se voi ohjata ja tukea kerhoja tässä työssä. Ja antaa siihen käytettävissään olevia resursseja ja kanavia.

Kerhoja täytyy patistaa hoitamaan julkisuustyö huomattavasti nykyistä paremmin. Lukuunottamatta Mäntsälän Kapinoita ja mallikelpoisesti markkinoitua BotniaTrackia en tiedä yhtäkään FT- tai SM-kisaa, josta olisi informoitu kohderyhmille (paikalliset isukit+juniorit) jotenkin. En tosin voi tietää, mitä paikallisia tiedotusiskuja on ehkä tehty.
Nyt on pakko kertoa, että tarjouduin aikanaan Foorumin keskustelussa laatimaan ja postittamaan kisainfon Turun talvi-FT:sta turkulaisille ala- ja yläasteille. Pyysin siihen Foorumin palstoilla tukea turkulaisilta itseltään siten, että lähettäisivät minulle koulujensa nimet ja osoitteet. Miten kävi? Ketään ei asia kiinnostanut, kukaan viitsinyt vaivautua kaivamaan osoitetietoja, ja niin jäi infot lähettämättä.

Lajiryhmä voisi neuvoa kerhoja tekemään ja toteuttamaan ilmoittelu kisoista niiden edellä. Koulujen ilmoitustauluille, paikallislehtien ilmaisille tapahtuma-palstoille, markettien ilmoitustauluille, paikallisradioihin...
Tiedotussuunnitelma pitäisi oikeastaan vaatia jokaisen kilpailuanomuksen liitteenä.

Mutta kyllä AKK:lla itselläänkin on monopoliasemassaan velvollisuus tehdä jotakin. Ensimmäisinä tulevat mieleen lajin esittelyosasto ModelExpo-messuilla, ja vaikkapa jo aiemminkin puhutun artikkelin masinoiminen hyviin lehtiin, joihin sillä on suhteita. Tekniikan Maailma? Pelkästään informatiivinen ilmoitus kisakalenterin kera Aku Ankassa kerran vuodessa levittäisi tietoa rajusti oikeisiin piireihin  :wink:



Neuvontaa, koulutusta, ohjausta ja mitä kaikkea ? Kaikki ko. toiminta on jokaisen alueen omalla vastuulla ja omista kokemuksista Pohjanmaan alueen toiminnasta tiedän, että ainakin siellä ko. toiminta on ollut aktiivista alueen puolesta. Alue järjestää esim. tiedottaja koulutusta, joka varmasti on sopivaa koulutusta niin PA toiminnan kuin jokkiksenkin tiedotukseen ! Tämä kaikki on kuitenkin kiinni siitä ollaanko itse aktiivisia vai ei ! Joten ei kun kyselette oman alueenne yhteyshenkilöiltä, mitä kaikkea ko. tapahtumia/koulutuksia he järjestävät oman alueensa seuroille !

PA lajiryhmälle ei ole mikään ongelma tehdä vaikkapa yhden A4 sivun mittaista "ohjeistusta" esim. kilpailulupahakemuksen yhteyteen. Mutta sillä ei vielä korjata sitä tosiaa, että monet järjestävät kilpailuja, vain ja ainoastaan omaa hyvyyttään sen vuoksi koska kisajärjestäjiä ei ehkä muuten ole !

Jollain tavalla tuo sektori tulisi kaikkien kilpailujen osalta hoitaa, mitä keinoja sitten on käytettävissä ?

1. lisätään pakollista tiedottamista oman alueensa lehdissä
-> siitä seuraa kustannuksia järjestäjille, kustannukset menevät aivan varmasti loppuen lopuksi kilpailijan osanottomaksujen korottamiseen, mistä on seurauksena ilman muuta osanottajien puute
-> siitä seuraa lisää töitä järjestäjille, ja kuten tiedämme niin monet kisat järjestetään vieläkin  liian vähillä henkilöillä, joten siitä on seurauksena, se että kisajärjestäjiä katoaa

2. haetaan alan aktiivi, tiedottamisesta kiinnostunut, joka tekee sitä vapaaehtoisesti, kuten kaikki muutkin kilpailun järjestäjät ja toimitsijat, se on ehkä paras ratkaisu, joka ei käy kilpailun järjestäjän, eikä kilpailijan kukkarolle !

Joten ehdotankin, että VesaK otat vastaan ensi vuoden tiedottajan tehtävät, mikäli ylimääräistä aikaa siihen vaikkapa löytyisi, TJ/TS-10 ja sähköcrossiluokissa ja ainakin ensimmäisessä on kyseessä SM -sarja, jälkimmäinen on vielä työn alla, saadaanko siitä SM -sarja vai ei. Jos kiinnostaa, ota yhteyttä...
ja kuten sanoin jo aikaisemmin, niin omasta selkänahasta ja omasta pussista menee puhelin yms. kustannukset, mutta pohditaan ja mietiään... uskoisin, että kisajärjestäjät moisesta hyvästä työstä palkitsevat sinut ainakin ruokapalkalla !

255
Tulokset / Miten käy sähkö-Crossiluokkien?
« : 04.08.03 - klo: 12.03 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
HYvää asiaa VesaK !
Täytyy muistaa, että kerhot ja niiden vetäjät ovat harrastajia, joille mielestäni lajiryhmän tulee luoda toimintaedellytykset.
Eli keksiä esim kampanjoita millä saada uusia kuljettajia mukaan ja muuta harrastajia auttavia toimenpiteitä.

Ei lajiryhmän toiminta saa mielestäni olla pelkästään tekniikkaan ja kalenteriin osaa ottava ryhmä.

Lajiryhmän tärkein tehtävä tulisi olla olla lajin markkinointi ! Se ei ole harrastajien tehtävä vaan AKK:n.

Voisiko AKK avustaa esim kisojen mainonnassa rahallisesti. Maksammehan me jäsenmaksua AKK:lle....


Aina silloin tällöin olen tuota budjettipuolta kysellyt konttorilta ja koskaan en ole sitä kokonaisuudessaan saanut... mutta tiedän, että moiseen mainostamiseen ei rahaa ole ja kysymys myös kuuluu, minne ja millä intresseillä sitä mainosta pitäisi jakaa ?

Sillä kyseessä on yli 15 autoluokkaa, joista 8 on SM-luokkia ! Kyseessä on myös ilman muuta resurssi asia, sillä yksinkertaisesti aika ei moiseen riittäisi. Sillä ko. luokkien säännöt ja kalenteriasiat ja kilpailutapahtumien raportit vievät kokousajat kokonaisuudessaan ja pienien rahojen turvin yritämme hoitaa asiat neljällä/viidellä kokouksessa ja yhdellä valvojien koulutuspäivillä ja taisipa tälle vuodelle olla lajipäivätkin 1-2.11 tulevana syksynä...

Eikä tuossa tietenkään kaikki ole, vaan sitten aikaa ainakin itselläni syö paljon "vapaa-ajalla" myös lukuisat puhelimeen vastaamiset ja eri asioiden selvittämiset niin kilpailijoille itselleenkin kuin heidän vanhemmilleen ja kilpailujen järjestäjille ja mille kaikille ? Ja sitä omaa aikaa menee paljon puhelimessa ns. omasta pussista... Mutta sitä en itse valita, tiedän mihin olen ryhtynyt....

*********************
Mikä sitten syö sitä lisensseistä ja kilpailulupamaksuista tullutta rahaa....
- jonka mukana jokainen saa myös vakuutusturvan

*****
Lisenssivakuutus
Suosittelemme ottamaan myös henkilökohtaisen tapaturmavakuutuksen. Lisenssihinnat sisältävät liiton sopiman vakuutusyhtiö Pohjolan tapaturmavakuutuksen. Huomioikaa, että kaikki tapaturmavakuutukset eivät korvaa moottoriurheiluvahinkoja. Mikäli Sinulla on autourheilussa voimassaoleva tapaturmavakuutus, saat vakuutusyhtiösi todistusta vastaan palautuksena lisenssisi vakuutusmaksuosuuden (kilpailijat 11 euroa, huoltajat 2,5 euroa). Vakuutusasioita liitossa hoitaa Kalevi Sulkava, puh. (09) 7258 2226.

PA lisenssi 24€-11€(vakuutus) jää 13€.....
*****


lisenssimäärää en muista... varovainen arvio voisi olla ehkä 250 kilpailijalisenssiä ?

Eli noi kokousjutut syö sitä rahaa... summaa en tiedä....
Sitten rahaa syö myös RC -kuskien ulkomaisten kilpailujen osanottomaksut...
ja tietenkin konttorin kulut...
efran jäsenmaksut ....

Se mitä lajiryhmä itse vie rahaa ko. potista, on ns. luottamusmies kilometrikorvaus, jonka summaa en muista... olisiko suunnilleen 20-25 senttiä ? ja tietenkin ruuat tarjotaan... ja useimmiten kokous vaatii kokonaisen päivän poissaoloa töistä, joten sekin aika on sitten raavittava omasta selkänahasta, itse en ainakaan saa niitä palkallisena vapaana....
Mutta sitäkään en itse valita, tiedän mihin olen ryhtynyt....

*********************

Markkinointi ei sinällään ole harrastajan tehtävä vaan se on kerhojen ja alueiden vastuulla, sillä he itse tietävät parhaiten sen oman alueensa tarpeet ja markkinat.

AKK:n oma jäsenlehti on sitten se minne saamme juttuja ja muita sellaisia, jos vain itse sitä sinne tyrkytämme tai lähetämme sinne juttuja... (ja tässä tarkoitan koko. PA porukkaa, kilpailun järjestäjiä, luokkayhteyshenkilöitä, yms...)... ja se on ilmaista markkinarakoa...

Itse sanoit jossain vaiheessa allekirjoittaneelle, että ainakin teillä on tarkoitus tuottaa kilpailuista rahaa omalle kerholle. Joten eikös se ole silloin teidän tehtävä markkinoida omaa kilpailuanne, eikä AKK:n ?

Voit vain pohtia minkälaiset maksut tulisi, jos AKK avustaisi kilpailujen mainostamisessa rahallisesti !

256
Tulokset / Miten käy sähkö-Crossiluokkien?
« : 04.08.03 - klo: 11.31 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Pari ajatusta.

Lisenssipakko pois vakioluokasta
Tiedän, että tämä on nykymaailmassa utopiaa.
Crossiluokka tiedetään hyväksi sisääntuloluokaksi kilpailutoimintaan halvalla kalustolla, mutta lisenssipakko on yksi suurimmista tekijöistä, mikä estää junnuja osallistumasta. Kuka viitsii tehdä vaivalloiset ja kalliit kerhoihin liittymiset ja lisenssitilaukset yhden tai kahden kisan vuoksi - sekä kisaajalle että huoltajalle? Esim. VAU:n tapauksessa tämä lysti maksaa 156€ plus osallistumismaksut kisoihin plus mahdolliset ratamaksut. Siinä ei ole hitustakaan järkeä.
Lisenssi pitäisi ehdottomasti saada pois vakioluokasta ja/tai ensimmäistä kauttaan ajavilta!



Ajettaessa kansallista sarjaa tai SM -kilpailua, niin kyllä siellä varmastikin lisenssi pitää olla ja siihen perusteet on olemassa, ja ehkäpä ihan aloittelijalle ko. kilpailut eivät ole paras tapaa aloittaa kilpailutoiminta. Sen sijaan on olemassa kerhojenväliset kilpailut, jotka on nimen omaan tarkoitettu aloitteleville kuskeille ja niissä ei lisenssiä tarvita ! Ko. kilpailujen järjestäminen saman päivän aikana esim. SM -kilpailujen kanssa tai kansallisen sarjan yhteydessä ei ole kiellettyä, kunhan siitä ei ole haittaa. Joten mahdollisuudet on olemassa siihen mitä VesaK kyseli ja tätä on aina silloin tällöin mainostettu, kukaan ei siihen vain ole kiinni tarttunut !

257
Tulokset / Re: Miten käy sähkö-Crossiluokkien?
« : 04.08.03 - klo: 09.17 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

......
......
......
Mitä lajiryhmä on tehnyt/tekee Crossiluokkien hyväksi?


Itsekin olen tuota ihmetellyt, kun ei ei meinaa löytyä kisajärjestäjiä, eikä kilpailijoita ko. luokkiin. Missä syy sitten on, sitä kun ei ole esille tuotu ? Liekö kuitenkin niin, että suurin osa ajaa mieluimmin ns. rata-autoa, joka meilkein näyttää aidolta autolta ?Olen kuullut, että ko. luokkien autoja on myyty kutakuinkin pilvin pimein, jostain syystä porukka ei vain kilpailuihin lähde ?

Kukaan ei ainakaan ole vielä esittänyt mitään sellaista lajiryhmälle, jolla ko. luokkaa saataisiin nostettua ylemmäs tai helpommaksi aloittaa, tms. Ko. luokissa tekniikkasäännöt ovat varmaankin kohdalla ja niihin nähden ilmeisesti ei ole mitään tarvetta edes puuttua ?

Lajiryhmä ei voi pakottaa mitään kilpailuja minnekään, vaan kaikki se halu pitää lähteä kerhoilta/seuroilta, heidän tulee kilpailuja anoa ja kosiskellla sinne kilpailijoita. Koska kukaan ei ole siis esittänyt mitään sellaista seikkaa (sääntöasiaa siis), jonka vuoksi kilpailijat eivät lähde ko. luokkien kilpailuihin, niin eipä siinä lajiryhmäkään voi mitään tehdä.

Ensi vuodelle kalenteria suunniteltaessa, emme voineet edes ajatella sähköcrossissa mitään SM-sarjaa, koska kilpailun järjestäjiä ei silloin ollut ! Siis tällä hetkellä ensi vuonna ajetaan sähköcrossissa SM kerrasta poikki, ja olikohan yksi vai kaksi muuta kisaa... Tosin taustalla on muutama henkilö, jotka yrittävät aktivoida kilpailunjärjestäjiä, siihen että saataisiin myös ko. luokissa SM-sarja aikaan, olisiko siinä sitten mahdollinen piristeen paikka ? Se jää nähtäväksi, jos vain löytyy ne järjestäjät !

258
Kilpailijoiden kanava / SM/NM-kisojen jälkipelit
« : 03.08.03 - klo: 19.23 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

 

.........
Näen kahdenlaista asiakokonaisuutta:

1. Kilpailun säännöt
.......
2. Kilpailujohdon, kilpailun valvojan ja lajiryhmän tehtävä
Ihmettelin edellä sitä, että miten kilpailun valvojalla voi olla kilpailun ylin päätäntävalta, jos hänen tehtäväänsä kuuluu valvoa kilpailua ja raportoida siitä? Eikö nämä tehtävät kuulu selkeästi eri henkilöille? Tässä tapauksessa kilpailun valvojan siis pitäisi kirjoittaa raporttiinsa, että kilpailun valvoja ei ollut tilanteen tasalla, eikä kuunnellut kilpailijoiden vetoomuksia. No, tekikö hän niin?

3.Paikalla oli lajiryhmän neljästä jäsenestä kolme. Vaikka he olivatkin siellä kilpailijoina, ilman "lajiryhmästatusta", olisivat he aivan hyvin voineet antaa kilpailujohdolle ja kilpailun valvojalle henkistä tukea tilanteessa. Kokeneina kilpailijoina sen voisi jopa katsoa kuuluneen heidän velvollisuudekseen.
Miten lajiryhmä mahtaa jälkipuida SM-kisan, jossa ovat itse olleet osallisena?

4.Ja se kysymys, miten lajiryhmän tulisi toimia tässä tilanteessa?
Lajiryhmä voisi kerrankin tulla ulos suljetusta kammiostaan ja reilusti vastata harrastajakunnalle, jonka edustaja se on. Ja kannattaisi opetella aidosti kuuntelemaan, mitä kilpailijoilla on sanottavaa.



1. kuten edellä olen sanonut, niin näistä pitää ottaa oppia ja tehdä tarvittavat sääntömuutokset, ellei niitä muute saada hoidettua kuntoon

2. ikävä kyllä, jokainen johtaja, valvoja ja tuomarikin on vain ihminen ja heillä saattaa olla eilainen käsitys tarpeista yms.. ja sen mukaan ovat toimineet (sääntöjen sallimissa rajoissa) en vielä ole ko. raporttia nähnyt...

3. niin tuossahan ei suoranaista "jälkipuintia" tarvita muuta kuin tehdä tarvittavat korjaukset -> 1. Lajiryhmän jäsen on vain tavallinen kilpailija silloin kun hän kilpailee... Mutta tosi on, että kyllä heillä pitää olla tilannetajua ja auktoriteettia, silloin jos kilpailupaikalla jokin homma "mättää" ja ohjausta tarvitaan. Itse olen lähes tulkoon kaikissa slotti -kisoissa "ojentanut ja ohjeistanut" järjestäjiä oikeaan suuntaan, vaikka kilpailijana siellä olenkin ollut. Mielestäni se jäsenyys lajiryhmässä edellyttää jo siihen, että pitää vaikuttaa ja toimia myös kilpailupaikoilla, vaikka sitä ei minnekään ole kirjoitettu... ja oma kilpailutoiminta on niin tärkeää, että keskittyminen muuhun ei onnistu, niin ehkä silloin pitäisi jompi kumpi jättää pois ? Kyllä tätä puidaan koko ajan...

4. niin en itse ainakaan ole huomannut, että ko. poppoo olisi jotenkin suljetussa kammiossa ? Eikö ole parempi, että yksi antaa vastauksia ja osallistuu keskusteluun ? Vaikkapa pj, niin menee viesti ainakin perille ! Ei siihen kaikkia tarvita... tämä on kuitenkin epävirallinen forumi, minne kaikki ehkä eivät jostain syystä halua kommentoida ?

Tietääkseni olen/olemme aidosti kuunnelleet kaikkia ja niiden mukaan tehneet viimeisen parin vuoden aikana ihan oikeasti hyviä ratkaisuja !

259
Tulokset / FTK sarjatilanne 4/5
« : 30.07.03 - klo: 09.11 »
TJ-10      

sij   nimi   kerho   pisteet

1   Salminen Ari   RiiUA   395
2   Mielonen Joni   LMM   341
3   Salminen Marko   RiiUA   328
4   Teponoja Miko   TamUA   293
5   Mattila Jarno   SRC   282
6   Vehniäinen Panu   ÄkiUA   251
7   Laitala Petri   HySRK   242
8   Meriläinen Tuukka   HySRK   236
9   Trzaska Sebastian   JyvSRK   234
10   Rytsy Teemu   ÄkiUA   225
         
11   Ström Petri   LMM   172
12   Minkkinen Joni   LMM   172
13   Siitonen Joni   KyPAK   111
14   Kilpeläinen Tomi   PiekUA   78
15   Torkkola Jussi   VAU   78
16   Koski Kimmo   ATAK/UA   69
17   Järvimäki Joni   KyPak   67
18   Lehto Jyrki   ATAK/UA   65
19   Bloigu Risto   OUA   59
20   Säilä Jaakko   VAU   59
         
21   Hakoranta Juha   VUA   58
22   Mäkelin Iina   KyPAK   58
23   Pölkki Teemu   LMM   55
24   Aulin Lauri   ATAK/UA   55
25   Saunamäki Matias   SeiSRK   52
26   Vikstedt Matias   VAU   52
         

   TS-10      

sij   nimi   kerho   pisteet
         
1   Lehto Kalle   KyPak   312
2   Termonen Jouko   SRC   295
3   Koivula Pekka   TamUA   259
4   Andersson Christer   MMR   242
5   Jokinen Santeri   KyPak   239
6   Yli Vesa                   OUA   234
7   Kutvonen Viljami   VAU   217
8   Vuorinen Ismo   KyPAK   207
9   Fager Carl-Magnus   VAU   202
10   Koskivuo Juho   VAU   188
         
11   Eskelinen Matti   JyvSRK   185
12   Mäkinen Reima   TUA   146
13   Mäkinen Turo   TUA   130
14   Helin Pauli   TamUA   127
15   Eskman Henri   TamUA   122
16   Södergård Kenneth   VUA   120
17   Hovi Jani                   HyUA   120
18   Mänty Mika   OUA   116
19   Kauppinen Teppo   VAU   100
20   Mäkinen Veini   JärvSRK   100
         
21   Kaukovalta Miika   JärvSRK   90
22   Reittilä Pekka   JärvSRK   86
23   Tenhunen Henri   LMM   82
24   Rinne Timo   TamUA   82
25   Södergård Björn   VUA   80
26   Quagraine Joseph   VAU   78
27   Ahoniemi Simo   HyUA   74
28   Auranen Tuure   LMM   70
29   Siltanen Jarno   JyvSRK   67
30   Torikka Tommi   RauUA   67
         
31   Similä Juha   HyvSrk   64
32   Tammela Simo   OUA   64
33   Luopajärvi Jussi   VUA   56
34   Rinne Markku   SeiSRK   52
35   Seppälä Jani   OUA   48
36   Pyylampi Perttu   SeiSRK   48
37   Kyykkä Ari-Pekka   SeiSRK   46
38   Mielonen Joni   LMM   46
39   Salminen Ari   RiiUA   46
40   Kukkula Juha-Petteri   SeiSRK   44
         
41   Pyhältö Mikko   TUA   42
42   Konoila Jyri   VAU   36
43   Myllynen Kari   VAU   34
44   Pellinen Antti      30
45   Koskivuo Vesa   VAU   28
46   Tarvainen Pasi      24
47   Winqvist Peter   VAU   22
48   Pihl Olev                   EAMK   2
49   Taskila Jari      1
50   Luman Priit   EAMK   1



Jossain vaiheessa suunniteltu FTK5 jää siis ajamata ja lopputuloksiin lasketaan neljä kilpailua viidestä, 4/5 !

260
Kilpailijoiden kanava / SM/NM-kisojen jälkipelit
« : 24.07.03 - klo: 11.26 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

.......
......
.....
- miten voi olla mahdollista, että lajiryhmä voi puuttua asioihin vain, jos valvoja ja tuomarit eivät tee kisoista erityisiä esityksiä? Ovathan samat henkilöt niitä "kilpailun kovanaamoja". He siis arvioivat myös itse itseään? Eihän se niin voi olla! Ei ihme, jos ei mitään huomauttamista ole ollut.
....
....


Vesak : Miten lajiryhmän tulisi toimia tässä tilanteessa, sinun mielestäsi ? Valaise hieman ? ... mitätöidä ko. kisat ja antaa uudelle järjestäjälle kenties ja millä perusteilla ?

Tietooni ei ole toistaiseksi tullut, että sääntöjä olisi rikottu. Kenties on tapahtunut yhtä ja toista, kömmähdyksiä tms. jotka eivät ole olleet sääntörikkeitä, mutta kenties "moraalisesti" vääriä ratkaisuja kilpailijan kannalta. Näissä asioissa emme voi muuta kuin katsoa, että niitä ei satu tulevaisuudessa ja tehdä tarvittavat sääntömuutokset, joilla pystytään saamaan mahdolliset "ongelmat" hallintaan.

Valvojan tehtävä on toimia tuomariston puheenjohtajana, sekä valvoa myös että kilpailijan oikeusturvaa ei loukata ja sääntöjä noudatetaan. Kilpailujen jälkeen Valvoja tekee kilpailusta raportin ja toimittaa sen lajipäällikölle, jonka kautta se tulee lajiryhmälle.

....
Itse en ole vielä nähnyt ko. kilpailun valvojan raporttia, tietoni olen saanut tältä forumilta sekä puhelinkeskusteluilla neljältä eri henkilöltä ja ko. henkilöiden mukaan sääntöjen mukaan on toimittu.

261
Kilpailijoiden kanava / SM/NM-kisojen jälkipelit
« : 24.07.03 - klo: 11.02 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"
Onneksi ensi vuonna on SM-sarja :D
Silloin katsotaan sekä matto- että ulko-tulokset ja jälkipulinaa ei pitäisi olla.

Tumppi: oliskohan nykyinen ohjeisto syytä muuttaa SM-ohjeistoksi, vieläkin tarkemmin sen lukien, jotta kisat olisivat kaikki SM-tasoa!

Esim. miten määritellään ne jotka pääsevät "kuumaan" eräryhmään ohitse niiden, jotka "sarjalistalla" siihen olisivat menneet ?

Hyvä kommentti oli, että pitäisi saada lisää vastuuhenkilöitä kison järjestämiseen.



Ei suinkaan SM -ohjeisto vaan SM -säännöt ! Semmoinen paketti joudutaan tekemään kaikista SM -sarjoista, nyt kun SM ajetaan sarjamuotoisena, niin silloin lajiryhmä puuhastelee siihen moisen paketin ja silloin ko. kisat tulee ajaa sen mukaan. mm. SM -pisteet tulevat myös AKK:n www -sivuille.

Ja tähän tulevaan SM -sarjojen sääntöpakettiin saa ihan vapaasti lähettää ideoita ja ehdotuksia tulemaan. Niistä voisi rakentaa vaikkapa luokkakohtaisen topicin tonne kilpailijoiden  kanavalle, jonne voisi vapaasti ideoita antaa ja niistä keskustella...

Koska ko. paketeista tulee kuitenkin varsin laajoja, niin niitä ei tietenkään varsinaiseen isoon sääntökirjaan tule, vaan ne tullaan julkaisemaan sähköisessä muodossa AKK:n www -sivuilla ja varmaankin myös näillä sivuilla. Ja niistä voidaan tehdä myös luokkakohtaiset "paperiversiot" tms...

262
Kilpailijoiden kanava / SM/NM-kisojen jälkipelit
« : 23.07.03 - klo: 16.52 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Hiukan surullista, että kisajärjestäjien tai AKK:n taholta ei ole nähty minkäänlaista vastinetta edelläoleville, melkoisen painaville mielipiteille. Lomakausi ei voine olla syynä hiljaisuuteen, järjestettiinhän kisatkin keskellä sitä.

On nimittäin silleen, että jos epäonnistuneiksi tai vääriksikin koetuille asioille on olemassa selkeät ja johdonmukaiset perusteet, ne kannattaisi kertoa! Siten häivytettäisiin kasvavaa epäluottamusta, mikä harrastajien keskuudessa kytee.
Jos järjestäjäpuoli pysyy tuppisuuna, eivät epäluottamuksen tunteet siitä ainakaan vähene.

Toisaalta, tämä tilanne vastaa hyvin sitä mielikuvaa, mikä lajin riviharrastajien piirissä "yläkerrasta" vallitsee. Ja se se on, jos mahdollista, vieläkin harmillisempaa.


Painavat mielipiteet ? ... olen tätäkin topiikkia lueskellut tietoisena siitä, että yhtä ja toista on tapahtunut ... en löydä pakosta "painavia mielipiteitä", jotka vaatisivat esim. AKK:n kommentteja ? ...

Tosiasia on, että lajiryhmästä oli kolme henkilöä mukana ko. kilpailussa ! Joten kyllä asiat ovat tiedossa ja varmaankin seuraavassa kokouksessa keskustellaan yhdessä ko. asioista, on niistä jo kahden keskisiä keskusteluja käytykin.

Tosiasia on, että mikäli valvoja ja tuomaristo eivät mitään erityisiä esityksiä tee ko. kilpailusta, niin se on silloin ajettu kilpailu, eikä siihen lajiryhmällä ole mitään sanomista, muuta kuin hyväksyä SM-tulokset.

Tosiasia on, että jokaisesta tapahtuneesta seikasta tulee ottaa oppia tuleville vuosille ja tuleville kilpailuille.

Joten mitä on tapahtunut, mitä itse olen tätä asiaa sivusta seurannut ? Jostain syystä säännöistä on tipahtunut pois, sellainen kohta, joka kertoo sen että "mikäli ajetaan kaksipäiväiset kilpailut, niin silloin täytyy myös jälkimmäisenäkin päivänä ajaa yhdet alkuerät", näin on ollut vielä vuonna 2002 kohta 3.9.3.. syytä siihen miksei sitä ole tämän vuoden sääntökirjassa en osaa sanoa, koska RC -puolen säännöt on toinen hlö "puhtaaksikirjoittanut".

Mutta tämä ei estä sitä seikkaa, etteikö näin olisi voitu toimia ! Miksi siihen ei sitten ryhdytty ? On kokonaan toinen asia ja oikeat henkilöt, jotka siihen osaavat vastata ovat ko. kilpailun Valvoja ja Tuomarit ! Heidän vastuulla on moisten asioiden huomioiminen !

Tiedän että ko. kilpailun "organisaattoreina" ovat olleet Sakke ja Teemu, he ovat luoneet puitteet ja systeemit kuinka ajetaan. Sen jälkeen heistä on tullut ko. kilpailun kilpailijoita, eikä heillä ole siis ollut mitään oikeutta mennä tekemään muutoksia "virallisiin" aikatauluihin yms.

Meidän suurin ongelma on edelleenkin se, että yksittäiset henkilöt järjestävät kilpailuja ja varsin moni on nimen omaan myös kilpailija itse. Tässä on aina se vaara, että kilpailussa saattaa tulla kömmähdyksiä, pahojakin sellaisia, niille asioille ei yksinkertaisesti voi ennakkoon varautua, niistä vain pitää ottaa opiksi seuraaviin kilpailuihin ja pitää muistaa jakaa vastuuta useille heinkilöille ja pyrkiä huomioimaan mitä kaikkea voi sattua.


*******************************************
Sitten pitää myös huomioida se, että nimen omaan ko. kilpailun Valvoja ja Tuomarit (HUOM! ei edes kilpailun johtaja !) ovat niitä henkilöitä, jotka sanan varsinaisessa merkityksessä ovat "kilpailun kovanaamoja" ;-), heillä on vastuu ja valta ko. kilpailussa. Jos Valvoja jotain sanoo ja muut Tuomarit sen hyväksyvät, niin on aivan sama miten kilpailun johtaja tekee ja sanoo, sillä hänen tulee tehdä tasan niin kuin edellä mainitut henkilöt sanovat ! Sillä ei ole merkitystä meneekö esim. kaikki alkuerä listat uusiksi vaikkapa 2 min ennen ensimmäistä starttia jos tilanne niin vaatii !


Joten jos nurinaa tai henkilöitä haluaa vastuuseen kilpailijoita kohdanneesta epäoikeudenmukaisuudesta, niin silloin ko. ryhmä on se jolle kritiikki pitää kohdistaa !
*******************************************

Jos sitten taas kilpailun rata on huonossa kunnossa tai varikossa moittimasta tms. niin vastuu on silloin järjestäjälle. Huomioida pitää myös, että valvoja/tuomarit tarkastaa ko. asiat ennen kilpailua, ja jos korjattavaa, niin silloin korjauskomento järjestäjille. Ja kisa alkaa/jatkuu vasta sitten kun asiat ovat kunnossa !

AKK:n ja nimen omaan lajiryhmän silmissä kaikki on kunnossa ja kisat ovat onnistuneet, mikäli on toimittu sääntöjen mukaan eikä siis tuomaristolta tule mitään esityksiä, jotka vaatisivat erityistoimia.

Joten näistä asioista pitääkin ottaa opiksi ja huomioida ne tulevaisuuden varalle !

Vielä yksi asia... mikäli kilpailussa tapahtuu jotain sääntöjen vastaista ja siihen ei tuomaristo puutu, niin silloin asiasta täytyy tehdä vastalause, jos vastalauseen jälkeenkään asiaa ei korjata, niin silloin tehdään asiasta vetoomus AKK:lle ja jos on tapahtunut jotain sääntöjen vastaista, niin silloin ko. kilpailu tarvittaessa vaikkapa mitätöidään ja ajetaan uudelleen !  
sääntökirjan sivut 45-47 !!

Unohtuiko jotain ? Vai onko joku asia vielä epäselvää ?

263
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Hyvä pointsi.
Ensi vuonna ei ole FinTrack-sarjaa, vaan on SM- ja NM-sarja. NM eli Nuorten Mestaruus ajetaan alle 16-vuotiaiden kesken.

TJ-10:ssä voi tiettävästi ajaa kuka tahansa, mutta tuloksia ei huomioida sarjapisteissä.

Tarjolla olisi varmasti avoin vakioluokka TJ-10:n moottorisäänöllä, ja sen mestaruussarja ilman ikärajaa, jos osanottajia löytyy.

Luulisin.


Tällä tietoa tullaan ajamaan avoin  Suomen Mestaruus luokassa TS-10, sekä avoin vakioluokan mestaruus luokassa TJ-10, ja tuossa vakioluokassa tullaan ajamaan sekaisin Nuorten Mestaruudesta ja avoimesta vakioluokan mestaruudesta, ikään kuin samalla kertaa ja tuloksista siis "napataan" "junnukuskit (alle 16vee)" omiin tulosliuskoihin, siinäpä lisää pohtimista kilpailunjärjestäjille tuloksia tehdessä... kun tuntuu jo nyt kestävän ;-) .... joka siis mahdollistaa sen, että junnukuski voi voittaa molemmat mestaruudet samalla kertaa... onkohan toi nyt kerrottu niin, että kaikki ymmärtävät sen oikein ?

Tämä on siis vain ennakkokaavailu, kuinka tullaan ajamaan, ei vielä lopullinen päätös....

264
Sähköautot / Re: 3500 mAh -akkuja?
« : 15.07.03 - klo: 12.13 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Sattui silmiin pölinää 3500 mAh-akuista. Jotka eivät ole pyöreitä, vaan ovat kantikkaita. Mitähän pykälät siihen sanovat?
Onkohan koko juttu huuhaata?

http://www.rcweb.de/board/download.php?id=1728

Edit: Linkki vie osoitteeseen, joka aukeaa ainoastaan rekisteröityneille käyttäjille.
Jos löytyy sopiva paikka, mihin linkissä olevan Word-dokumentin voin kopioida, niin...



Kutakuinkin noudatamme EFRA:n sääntöjä : .... ja siis myös ensi vuoden alussa otamme tuon säännöön käyttöömme, joka on tietääkseni voimassa jo tämän vuoden EM -kisoissa:

http://www.efra.se/news/1-10_electric-track_001.html

24 Jan Chairman 1:10th Scale Electric Track Battery list - Rechargeable batteries April 1, 2003 (109KB -pdf-)

265
Tulokset / TapTrack IX + Riihimäen FT5
« : 03.07.03 - klo: 13.26 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "Vesa"
Ja riksun kisan päivämäärähän olisi ollut EM kisojen kanssa päällekäin= 14 kuskia suorilta pois paikalta.


So what? Eihän FinTrack-sarja tunnu meidän edustusjoukkuettamme kiinnostavan. Riksun FT:n voisi sen puolesta aivan hyvin pitää.

Siirrettiinhän viime vuoden SM-kisaakin pelkästään kärkikuskien vuoksi, EM-päällekkäisyyden takia. Eikä yksikään heistä siltikään osallistunut.

Kysymys Tumpille:
Mitä periaatteita ja perusteita käyttäen EM-kisoihin lähetettävät valitaan? Ilmeisesti ei ainakaan edellisen vuoden SM-tulosten perusteella? Ketkä ovat vuoden 2003 osanottajia Suomesta?



Tuota FTK5 kisan peruuntumista syitä ja mitä lie, en kommentoi, koska se on ihan uusi juttu mulle. Toisinaan ymmärrän tuon päällekkäisyyden EM kisojen kanssa ja kysymys kuuluu myös onko siellä tekijöitä sarjakisalle, jos Levänen on pois ? ....

Maailmalle lähtevät kuskit valitaan luokkayhteyshenkilön esitysten pohjalta ja sinne pääsyyn vaikuttaa kahden viime vuoden menestykset maailmalla ja kotimaassa niin sarjassa kuin SM -kisoissakin... tietenkin täytyy olla myös halukas lähtemään...


Tämän vuoden osallistujat....

1:10 Electric Track   EC - 1+13
- Juho Levänen ( itse oikeutettu mestarina )
- Sakke Ahoniemi
- Simo Ahoniemi
- Teppo Kauppinen
- Jukka Steenari
- Timo Rinne
- Tommi Torikka
- Tomi Myöhänen
- Vesa Yli
- Pekka Koivula
- Ari Lehtimäki
- Pauli Helin
- Teemu Leino
- Christer Andersson

266
Tulokset / TapTrack IX + Riihimäen FT5
« : 03.07.03 - klo: 12.17 »
Tää oli ihan uusi uutinen allekirjoittaneelle....
Kunhan saan vastauksia, niin kertoilen kuinka noi pistehommat menee.....
kenties niin kuin alunperin on ajateltukin eli 4/6 ja yksi kisa vain peruuntuu... palaan asiaan, kun saan vastauksia...

267
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Mutta onkos rengasasian työstäminen loppunut, lajiryhmän suunnalla siis? Muistaakseni sain kuulla, että toukokuun kokouksessaan lajiryhmä ei olisi asiaa käsitellyt tai vienyt sitä eteenpäin?


Asia oli meillä toukokuun kokouksessa käsittelyssä ja pitkän pohdinnan jälkeen totesimme, että vaihtoehtoja on monia, toinen toistaan parempia ja huonompia, edullisia ja kalliita.. asia todettiin kokonaisuudessaan vaikeaksi. Ja toistaiseksi todettiin, että pysytään tehdyssä päätöksessä. Ja mietitään koko ajan uusia parempia vaihtoehtoja, joskos semmoinen vielä löytyisi, emme tässä vaiheessa halunneet lähteä, juupas eipä leikkiin, monet ovat tyytyväisiä tehtyyn päätökseen ja monet ovat sen tuominneet... parempaa vaihtoehtoa odotellessa emme tee siis muutoksia tässä vaiheessa jo tehtyyn päätökseen !


Rengaskysymyksiä yleensäkin, kannattaa katsella minkälaisia vaihtoehtoja on tehty esim. Legens, karting ja eri formulaluokissa... vaikea asia se on ollut myös ns. isoissakin autoissa ja jonnekin ne linja vedot on niissäkin tehty...

Huvittavaa on lukea esim. .. legends autojen juttua renkaista

http://www.legendscars.fi/

Autossa on Yamaha FJ 1200 moottoripyörän moottori, joka tuottaa noin 125 Hv:n tehot. Hevosvoimat eivät ole suurin tekijä Legends-luokassa, koska säännöt sallivat ainoastaan 13"/60 BF Goodrich renkaiden ja 7" leveiden vanteiden käytön autossa. Renkaat ovat verrattain kovaseoksiset ja muutokset renkaisiin ovat kiellettyjä.

Ajettaessa ¼-mailin sora- ja asfalttiovaalilla, kuljettajat huomasivat, että on lähes mahdotonta käyttää yli 80% tehoista renkaiden rajallisen pidon takia. Tämä rajoittaa loppujen 20% tehojen käyttöä ja estää kuljettajaa ajamasta mutkissa "nasta laudassa" ja antaa lisävaikeutta sekä hauskuutta ajoon. Tämä on hyvä keino halventaa moottorikustannuksia ja moottorin vaihtaminen tehokkaampaan ei paljon etua toisi, koska renkaat eivät tehoa tiehen saisi siirrettyä. Kovan kumiseoksen ansiosta renkaat myös kestävät monta kilpailua (25-30) ja auttaa täten kustannuksien alhaalla pitämistä.

RENKAAT: BFGoodrich T/A Comp HR4 .Legends Edition. 205/60R13. Renkaita ei saa kemiallisella tai muulla tavalla pehmentää, urittaa, raspata tai pinnoittaa. Renkaan höylääminen on sallittu. Renkaanlämmittimien käyttö on kielletty. Teksti ja logo on aina oltava ulospäin käännettynä.


ps. ko. auton testiajoa itse tässä odottelen kuumeisesti, semmoinen on edessä...

268
Tulokset / Re: FTK 5
« : 02.07.03 - klo: 12.39 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Lainaus käyttäjältä: "Mika M"
Vähän aiheen sivusta, mutta täälä kuitenkin puhutaan kisojen perumisesta, niin kirjoitampa tänne:

Mihin on kadonnut FTK 5 ? Kalenterissa hypätään suoraan 4:stä 6:een ?

Eli ellei tuota FTK5:en perumista ole jostain ajoissa huomannut tai ei ole tullut käytyä kummasakaan parissa ekassa kisassa on menettänyt huomaamattaan mahdollisuuden ajaa riittävän määrän kisoja saadakseen sarjapisteet....

Onko laskutapa edelleen 4/6(5) vaikka tuo yksi kisa on kadonnut. Vai 3/5.

Onko FTK5 muuten edes oikeasti peruttu vai hä ?


Tietooni ei ole tullut peruutusta, vaan ->
FTK 5    16-17.8    Riihimäen UA

Otanpa selvää mistä mahdollinen pois putoaminen johtuu...


Onko asia selvinnyt?


Kisa siellä on, puuttuu vain tosta AKK:n kalenterista. Johtuen ilmeisesti viime syksyn "pienistä" epäselvyyksistä ja kun asia tuli kuntoon, niin sitä ei "muistettu" informoida kalenterin laatijalle "?"

Joten kyseessä ei tule olemaan kalenterin ulkopuolinen kilpailu, vaan ihan normaali kalenteri kilpailu ! Kuten ohjeistossakin mm. on kerrottu ! Jostain syystä sitä FTK 5 kisaa ei tuonne ole vielä päivitetty, asia on toki korjattu konttorille !

269
Tulokset / FTK sarjatilanne 3/6
« : 01.07.03 - klo: 07.56 »
TJ-10      

sij   nimi   kerho   pisteet

1   Salminen Ari   RiiUA   295
2   Mielonen Joni   LMM   259
3   Salminen Marko   RiiUA   254
4   Laitala Petri   HySRK   242
5   Teponoja Miko   TamUA   226
6   Mattila Jarno   SRC   219
7   Meriläinen Tuukka   HySRK   186
8   Trzaska Sebastian   JyvSRK   164
9   Rytsy Teemu   ÄkiUA   158
10   Vehniäinen Panu   ÄkiUA   156
         
11   Siitonen Joni   KyPAK   111
12   Minkkinen Joni   LMM   86
13   Ström Petri   LMM   82
14   Torkkola Jussi   VAU   78
15   Koski Kimmo   ATAK/UA   69
16   Järvimäki Joni   KyPak   67
17   Lehto Jyrki   ATAK/UA   65
18   Säilä Jaakko   VAU   59
19   Hakoranta Juha   VUA   58
20   Mäkelin Iina   KyPAK   58
         
21   Aulin Lauri   ATAK/UA   55
22   Vikstedt Matias   VAU   52

   TS-10      

sij   nimi   kerho   pisteet
         
1   Lehto Kalle   KyPak   262
2   Vuorinen Ismo   KyPAK   207
3   Jokinen Santeri   KyPak   196
4   Termonen Jouko   SRC   195
5   Kutvonen Wiljami   VAU   177
6   Fager Carl-Magnus   VAU   170
7   Koivula Pekka   TamUA   164
8   Andersson Christer   MMR   164
9   Koskivuo Juho   VAU   150
10   Yli Vesa                  OUA   148
         
11   Mäkinen Reima   TUA   146
12   Mäkinen Turo   TUA   130
13   Hovi Jani                   HyUA   120
14   Kauppinen Teppo   VAU   100
15   Mäkinen Veini   JärvSRK   100
16   Eskelinen Matti   JyvSRK   95
17   Kaukovalta Miika   JärvSRK   90
18   Eskman Henri   TamUA   88
19   Reittilä Pekka   JärvSRK   86
20   Rinne Timo   TamUA   82
         
21   Quagraine Joseph   VAU   78
22   Helin Pauli   TamUA   67
23   Torikka Tommi   RauUA   67
24   Mänty Mika   OUA   64
25   Södergård Kenneth   VUA   64
26   Luopajärvi Jussi   VUA   56
27   Rinne Markku   SeiSRK   52
28   Pyylampi Perttu   SeiSRK   48
29   Salminen Ari   RiiUA   46
30   Kukkula Juha-Petteri   SeiSRK   44
         
31   Södergård Björn   VUA   44
32   Pyhältö Mikko   TUA   42
33   Konoila Jyri   VAU   36
34   Myllynen Kari   VAU   34
35   Pellinen Antti      30
36   Koskivuo Vesa   VAU   28
37   Tarvainen Pasi      24
38   Winqvist Peter   VAU   22
39   Pihl Olev                   EAMK   2
40   Taskila Jari      1
41   Luman Priit   EAMK   1

270
Turhalaa en tunne ainakaan nimimerkin takaa ? Vesak tunnen, joten ainakin Vesak ikä on allekirjoittaneelle kutakuinkin tiedossa...

Onko niin, että isot pojat haluavat, että junnuille, tässä tapauksessa alle 16vee, ei haluta järjestää omaa mestaruustaistoa ollenkaan ?

NuortenMestaruus voidaan ajaa alle 12vee, alle 16vee ja alle 27vee luokissa tai luokista/luokasta riippuen jossakin noissa ja RC -puolella se on ajettu siis alle 16vee, slotti puolella alle 12vee ja alle 16vee erikseen... tuo "yläikäraja" alle 27vee tulee hieman isommasta kuviosta, se kun on muistaakseni OPH:n raja, jonka mukaan maksavat AKK:lle jonkinlaista "nuorisorahaa"..

Sinällään ko. NM arvollahan ei ihan pakosta ole sellaista statusarvoa kuin on esim. SM -arvolla, monilla alueilla myös aluemestaruudet palkitaan alueen puolesta aluemestaruusjuhlissa ja täten saattaa tuntua myös, että siihenkään nähden NM -arvo ei ehkä saa sille kuuluvaa arvoa ?

Ollaanko sitten valmiita luopumaan koko NM -arvosta ? Eli viedäänkö junnuilta tuo arvo pois ? Mitä mieltä siitä ovat junnukuskit ja heidän "huoltajansa" tai mitä mieltä ovat kerhojen vetäjät ?

Henk.koht. olisin sitä mieltä, että annetaan sen olla ja kehitetään siihen väliin nyt viimein ja vihdoin avoin VakioluokanMestaruus -sarja ? (vaikka tiedänkin, että monet sitä vastustavat, tämä voisi olla se luokka, jossa ajetaan esim. EFRA mukaisella 17-lankaisella??)  Voisin luulla, että siihen löytyisi porukkaa, kun koko paletti pistetään nyt uusiin puihin ja aletaan ajamaan ainakin sarja-SM:ää ?

Joka tapauksessa kokonaisuus on auki ja sitä on tarkoitus kehitellä ja toivon, että realistisia ehdotuksia tulee, nimen omaan perusteluineen ja toivottavasti ne ei jää yhden henkilön mielipiteiksi, ainoastaan näin saadaan luotua suurimalle osalle passeli ratkaisu...

Tavoitteena saada kokonaisuus kasaan syksyn valvojapäiville 11.10 mennessä...

Sivuja: 1 ... 6 7 8 [9] 10 11 12 13