Veikkaan, että tulevaisuuden autot tulevat olemaan vain helpompia mekata ja ajaa. Tähän on syynä pääasiassa säännöt ja ihmisen rajallisuus.
Aerodynamiiksta: Siipien koko on rajattu ja tämäntakia mm. sähköcrossissa käytetään aika posketonta gurney-lippaa takasiivissä. Onko muuten edelleen (rata)säännöissä kohta, että korin alaisten ilmavirtausten parantelu on kielletty? Jos näin on, niin juuri siellä, missä 1:1 kilpa-autoissa aurodynamiikalla kikkaillaan ehkä eniten, jää RC-puolella pois. Toinen syy, miksi RC-autossa ei aerodynamiikalla suuria edistyksiä tulla saavuttamaan, on auton koko. RC-auto on käytännössä turbulettistä virtausta aiheuttava möykky, joka kulkee kokoonsa nähden aika kovaa. 1:1 autoissa ilma pääsee joissain kohti menemään/rauhoittumaan lineaariseksi virtaukseksi, mutta RC-autoissa ei. Kolmas syy on renkaat. Ne ovat RC-autoissa suhteessa paljon isommat kuin 1:1 autoissa. Niiden aihettamat ilmapyörteet sössivät loputkin mahdollisuudet saavuttaa huomattavaa parannusta RC-mittasuhteissa. Korilla ei mielestäni voida merkittävää parannusta aikaan saada. Krossissa etuiskarituki, etuiskarit, renkaat ja etutukivarret saavat jo semmoisen pyörrevirtauksen aikaan, että se rauhoittuu vasta pitkälti auton takana. Predator yritti tähän parannusta, mutta ei se mielestäni aerodynamiikkansa takia selvää parannusta muihin verrattaen saannut aikaan. Samoin käy touringissa, siinä vaan se etumaski tekee saman. 1:8 ja lankkrataluokassa voitaisiin jotain saada aikaan, ellei säännöt määrää Lolan korimuotoilua vuodelta 1970 ainoaksi malliksi, joka hyväksytään. Esim. edestä katsottuna lähellä U:ta näyttävä kori voisi olla tehokas, vähän niin kuin SLOT-autojen korit.
Renkaissa näen kehitysmahdollisuuksia joka luokkaan. Nehän määrittelevät kuitenkin erittäin ison osan auton toimivuudesta ja kun RC-autoissa ne ovat vielä niin suhteettoman isotkin, niin sitä enemmän. Rengassotaahan käydään myös 1:1 kilpa-autoissa. Renkaissa kehittyvät kumimateriaalit saavat parannusta aikaan, samoin niihin voisi olla mahdollista keksiä crossipuolelle uusia kuviointeja. Myös renkaiden keventäminen ja sitäkautta paraneminen voisi olla mahdollista.
Yksi, mitä monet vasta muutamia vuosia RC-autoilla kilpailleet eivät ehkä ole huomanneet, on se että radat muuttuvat aikojen saatossa hyvinkin erilaisiksi. Krossissa jaettiin ennen ns. vellinvatkausta, eli pehmeillä kivituhkaradoilla, joissa saattoi olla jopa kokonaista yksi hyppyri ja tästä auto lensi kovilla kuskeilla yli auton pituuden verran. Nyt ajetaan kovilla saviradoilla, joissa auto lentää semoisia hyppyjä, joita ei voisi 1:1 autoilla kuvitellakaan tekevänsä. Samoin asvaltti ja matot ovat kehittyneet ratapuolella, vai oletteko kaadelleet kokista asfalttiin viime vuosina? Jo pelkästään tämäntakia myös autot ovat muuttuneet hyvinkin paljon. Koska tehoja on tullut niin paljon, että sitä on suurinpiirtein tarpeeksi, pito on parantunut, samoin renkaat ja crossissa hypitään samaan tahtiin kuin kumparemäenlaskussa on auton helppo ajaminen tullut ja tulossa tärkeäksi. Etenkin jos lipojen ja hiilettömien koneiden takia erien pituuksia joskus muutetaan pidempään suuntaan. Tommoisella känkkäväärällä autolla, jolla ihmisen keskittymiskyky pystyy juuri vetämään 5-minuuttia kolairoimatta, ei ajeta tasaisia kierrosaikoja 30-minuutin erissä.
Crossiluokissa, joissa ollaan siirretty auton painopiste keskelle runkolinjaa, esim. Durango, Aero ja Losi 8ight on niitä viimeisiä silmin helposti havaittavia parannuksia, joita nykyisillä radoilla ajettavilla autoilla tullaan näkemään. Ehkä myös Schumacherin uusi 4WD auto, jossa moottori pyörii "oikeaan" suuntaan, helpottaa juuri hyppimistä. Ehkäpä myös 1:8 polttiksissakin nähdään vielä hihnat, mutta laittakaa se moottori sitten pyörimään heti oikein päin! Toinen muutos voi olla tuo X-Factoryn keskimoottorisuus, mutta se vaatisi rengasteknologian kehitystä ja/tai sitä, että ratojen pito paranee. Veikkaan myös, että Asso en anna MM:en ajettavat nurtsiradalla tai muulla vastaavalla hyväpitoisella, ennenkuin keskimoottorinen B5 on valmis.
Viimeinen kohta autojen parantumiseen tai niiden parantumattomuuteen on ihmisen rajallisuus, reaktioaika vain on mitä se on ja nykyset autot, etenkin rata-luokissa, kulkevat mielestäni aika kovaa. Voiko niitä enää laittaa juurikaan nopeammin kulkemaan? Ajamisen helpottaminen pienillä säädöillä on ainut, mitä saadaan aikaiseksi. Ei usko niiden saavuttavan mitään luokaa 2-sekunta nykyistä kovempia kierrosaikoja koskaan keskimääräisellä radalla. Myös säännöt viilataan aina siihen suuntaan, että nopeutta ja kierrosaikojen paranemista ei tule enempää. Keksitään esim. uusia moottorinkokosääntöjä yms.
Materiaalien paraneminen rungossa, tulivarsissa yms. en usko parantavan autojen ajettavuutta yhtään. Crossiluokissahan auton minimipainoon saattaminen ei liene enään vähäänaikaan ollut mikään must. Materiaaleilla voidaan saada auton painopiste keskemmälle ja pois tukivarsista ja voimansiirrosta, mutta kyllä painonjakauma joka suuntaan alkaa olla niin lähellä optimia kuin olla voi. Samoin jos renkaat painavat siellä tukivarsien päässä enemmän kuin koko tukivarsisysteemit tai voimansiirto muutoin yhteensä, on aivan sama vaikka tukivarret eivät painaisi mitään. Sama koskee voimansiirtoa. Jos jostain diffin ulostulokoiranluusta tai jostain akselista väännetään 1g pois, se rengaskumin massa 10cm keskipisteestä on PALJON. Se rangas on se massa, jota veivataan ylös ja alas ja pyöritetään. Myöskin materiaalien hinta on rajoittava tekijä. Näitä RC autoja tehdään muovivaluna tai max alumiinista jyrsien kiinassa. Jos runko tai joku muu painava ja merkittävä osa pitäisi tehdä jostain ufo-materiaalista, auton hinta olisi heti *n+1.
Jirka