Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - rubberduck

Sivuja: 1 ... 12 13 14 [15] 16 17 18 19
421
Radiolaitteet / Vs: Radiolaitteet
« : 07.03.09 - klo: 12.35 »
mistähän sais tilattua pelkän antenniputken edullisilla toimituskuluilla?
monessa paikassa pk:t 10 euroa ja itse putki euron  :mrgreen:

Alle kahden euron kotiin kannettuna:
http://www.liquidrc.com/index.php?main_page=product_info&products_id=12771
http://www.liquidrc.com/index.php?main_page=product_info&products_id=21375
http://www.liquidrc.com/index.php?main_page=product_info&products_id=6733
http://www.liquidrc.com/index.php?main_page=product_info&products_id=21374

Kaikilla noilla on mittaa 14" eli n. 35cm.

EDIT: ja rekonen näköjään vastasi jo sinä aikana kun kirjoitin...

422
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 06.03.09 - klo: 19.36 »
Ehkä drifterissä pidon puute vähentää tarvittavan virran määrää. Jätän kyllä suosiolla kokeilut väliin ja käyn hakemassa pari isoa lipoa niin ei tartte ihmetellä.

Juuri näin. Säästit multa kirjoitamisen vaivan :grin:
En itse ainakaan uskalla luvata että 1/18 autoon tarkoitettu akku, joka riittää 1/10 driftaukseen, toimii esim. 4WD krossarissa.

423
Sähköautot / Vs: Mini-Z Monster Mad Force
« : 06.03.09 - klo: 19.19 »
http://www.youtube.com/watch?v=JHDUWJAMWhY

Jos on kiinnostunut jostain autosta, niin kannattaisiko esimerkiksi kokeilla mitä kivaa siihen liittyvää googlesta tai juutuubista löytyy?

424
Kaikkia allaolevia kauppoja koskee nämä asiat:
-"Tavallinen" postitustapa ei sisällä seurantakoodia, mutta tulee kotiin asti jos vaan mahtuu laatikkoon/luukkuun.

Joo ei ole noista liikkeistä kokemuksia, mutta Towerissa seurantakoodin saa kyllä halvimmallakin postituksella, mutta vain arvokkaisiin lähetyksiin.
Se mikä on arvokkaan lähetyksen raja, eivät sanoneet kun asiaa kyselin viime syksynä.  :huh:
Ite olen tilannu 220 ja 420 dollarin tilaukset joihin seurantakoodi tuli ja yhden 90 dollarin tilauksen johon seurantaa ei sitten tullu, eli kaipa se raja mennee jossain satasen ja kahdensadan välillä.

Voi olla että Towerilta tulee koodin kanssa tavallinenkin posti, mutta en ole sieltä tilannut kuin kerran ja sekin paketti on vielä matkalla, niinpä en viitsinyt Towerista mitään kirjoittaa. Tuo koodittomuus pätee noihin kauppoihin joista kirjoitin.
Towerhobbies.com:ta puheenollen, onko joku muu törmännyt vastaavaan: Eivät aluksi hyväksyneet mun maksua, vaan pyysivät lähettämään kuvan ajokortista ja luottokortista tai vaihtoehtoisesti käydä pankista pyytämässä maksutapahtuman varmennuskoodi(verification code). En tehnyt asialle mitään, ja muutama päivä myöhemmin tuli sähköposti, että asia on kunnossa ja maksu on varmennettu :roll:
Samantapaiseen käytäntöön olen törmännyt aikaisemmin vain kerran rc-mushroom.com:ssa ja siloin ei auttanut muuta kuin lähettää sähköpostilla kuvat ajo- ja luottokortista ja luottokorttilaskusta. Kun varmennuksen oli kerran hoitanut, niin samalla kortilla maksu onnistuu jatkossa ilman mitään ihmeellistä kikkilua.

Liquidrc tarjoaa lähetyksilleen jonkinlaisen varmistuskoodin, jolla voi käydä tarkistamassa jenkkilän postin sivuilta että satsi oikeasti on postitettu. Seuranta ei sillä koodilla onnistu.

425
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 06.03.09 - klo: 15.56 »
Voiko 1/16 autoon tarkoitettuja lipoja (nosram vtec 1800mah 25c) käyttää 1/10 autoissa,  itse en näe mitään syytä ettei mutta jos joku tietäisi paremmin.
Saisi kolme akkua lisää ajoon, ulkona olisi nyt hyvät kelit suditella.

Riippuu ihan siitä paljonko sun 1:10 auton moottori tarvitsee virtaa. Jos akku ei pysty antamaan tarpeeksi potkua, niin se lämpeää ja voi pullistua käyttökelvottomaksi. Teoriassa tuo sun akku antaa 45A virtaa, mutta se on teoreettinen arvo. Käytännössä kannattaa jättää vähän varmuusvaraa ettei tuhoa akkujaan turhaan.

426
Vapaa keskustelu / Vs: Pienet kysymykset ja neuvot.
« : 06.03.09 - klo: 00.28 »
Itselläni oli 90-luvulla pattereiden lataamiseen tarkoitettu laturi (ihme juttu ettei enää myydä), jolla pystyi lataamaan alkaaliparistoja. Ladatessa paristojen jännite nousi eli paristot latautui jotenkin. Ainoa ikävä asia oli se, että paristot vuosivat järjestään muutaman lataus kerran jälkeen ollessaan laitteiden sisällä. Tunsin itseni aika URPOKSI, kun putsailin kamerasta lipeitä vuotaneiden paristojen jäljiltä. Tämän jälkeen laturi siirtyi eläkkeelle ja käytetyt paristot kierrätykseen.

Kyllähän tuollaisia joskus myytiin, mutta muistaakseni niilläkään ei saanut(ohjeiden mukaan) ladata samaa paristoa kuin yhden kerran.
Laitteella oli siis tarkoitus tuplata alkaliparistojen käyttöikä, mutta ei ne ladatut kyllä niin hyvin toimi kuin bränikät.

Mitkäköhän olis mahdollisimman halvat mutta hyvät radiot ja servot.
Laittakaa omia kokemuksianne.

-Antti

Kaheli puhuu asiaa. Melkein kannattaa lopettaa halvan ja hyvän etsiminen ja maksaa suosiolla se 60-70€ esim. käytetystä Futaban ohjaimesta. Nytkin on parasta aikaa myydään-osastolla Futaba 3PM rattiradioita hinnoiteltuna ~65+postit.

427
Kaikki jotka aikovat tilata ulkomailta jotain eivätkä ole perillä tullin käytännöistä, lukekaa tullin tiedote nimeltään "Ostaisinko internet-kaupasta".
Siitä löytyy mm. lista valtioista, joista tilattuja paketteja ei veroteta, pari esimerkkiä miten tullimaksut ja alvit lasketaan ja paljon muuta hyödyllistä.

428
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 05.03.09 - klo: 23.25 »
En saanu ohjeesta selvää, että mitä nuo A, B ja C ledit oikein meinaa.
Kun laitan akun tuohon laturiin A palaa vihreänä, B ja C palaa punaisena. Lataako se silloin? Kun tuntuu että noiden ledien värit ei mihinkään tuosta vaihdu. Kun ohjeessa lukee että kun valo muuttuu punaisesta vihreäksi niin akku on täynä. Tuossa on 3 eri valoa, että mitäs kettua? :undecided:

Luultavasti B ja C ledit indikoivat 2-kennoisen akun lataustiloja, ei kai siinä sen kummempaa. Kun lataa 3-kennoista niin silloin pitäisi kaikkien ledien palaa ensin punaisena ja kennojen täyttymisen myötä muuttua vihreäksi. Jos valot palavat punaisena, täytyy odottaa kärsivällisesti että akku täyttyy. Se voi tuollaisella laturilla kestää aika kauankin. Jos mahdollista niin suosittelisin tarkistamaan kennojen jännitteen silloin tällöin(tai edes latauksen jälkeen) niin näkee tasaako/lataako laturi oikeaan jännitteeseen vai ei.


Osaako joku sano noista hobbycityn latureista et mikä on halvin lipo laturi jossa on sisäinen poweri. Kun en oikein latureista ymmärrä. http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_listCategoriesAndProducts.asp?idCategory=216&curPage=1&v=&sortlist=

Tämä ja tämä ovat myös 240V:lla toimivia latureita. Ensinmainittu on hyvä ja toinen on halpa. Kumman tahansa ostaakin, pitää varautua siihen, että johdon voi joutua hankkimaan erikseen, koska noissa kiinanvehkeissä on yleensä britti- tai jenkkimallin johdot mukana.


Loppuun varoitus kaikille erittäin halpojen lipolaturien omistajille.
Aina lipoja ladattaessa tulisi latausta valvoa, ja erityisesti halpojen laturien kohdalla tämä sääntö kannattaa pitää mielessä.

Pari surkeaa esimerkkiä:
1. Joskus tulin hankkineeksi tällaisen n.5€ virtalähteen kanssa maksavan "tasaavan lipolaturin" (Hobbycitystä). Laturi lataa kyllä ihan mallikkaasti yhtä kennoa, mutta tasauksesta tai monen kennon lataamisesta ei tunnu tuolla tulevan mitään. Lataaminen loppuu siihen paikkaan kun yksikin kenno tulee täyteen. Ostin tuon aikoinaan Micro-T:n 1S2P 400mAh lipoja varten, koska siinä oli monesta halpiksesta poiketen latausvirran säätö 0.3-1A, mutta en viitsi/uskalla sitä enää käyttää koska laturi ei oikein vakuuta laadullaan. Ehkä kesällä ulkona voisi uskaltaa jotain edullista akkua koittaa ladata. En suosittele tätä laturia kenellekään, vaikka hinta onkin houkutteleva.(Noita ei onneksi ainakaan nyt löydy HobbyCityn valikoimista)

2. Kaverini käytti e_skyn helikopteripaketin mukana tullutta 0.8A kiinteällä virralla lataavaa peruslaturia, ja jätti laturin kerran töihin lähtiessään uuden keskeneräisen omakotitalon raksalle lataamaan. Illalla kun kyseinen heppu meni raksalleen, hän löysi akun joka hänen omien sanojensa mukaan muistutti "tiineenä olevaa sammakkoa". Akku oli niin pullistunut, ettei siitä enää erottanut alkuperäisiä muotoja lainkaan. En tiedä olisiko akku syttynyt palamaan, jos lataus olisi jatkunut esim. vielä yli yön, mutta jonkinlaisena varoituksena tämä ainakin toimii.

429
Sähköautot / Vs: Mini-Z Monster Mad Force
« : 05.03.09 - klo: 21.38 »
onko toi neliveto mistäsen saahalvalla

Se on takavetoinen. Määrittele halpa?
Suomesta sitä ei saa halvalla kuin ehkä käytettynä.

430
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Risut & ruusut
« : 05.03.09 - klo: 14.35 »
Kaupat sujui mallikelpoisesti nimimerkki Ile__ :n kanssa.
Samaten Pylvis ja Bangster hoitivat homman kotiin kunnolla.
Noista kahdesta viimeisestä tosin on jo aikaa...

431
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 05.03.09 - klo: 01.15 »
Tuosta lipojen säilytyksestä sen verrran että moni laturi joissa on akkujen varastointia varten "storage"-latausohjelma, lataavat kennot suunnilleen nimellisjännitteeseen. Laturikohtaisia eroja on varmasti, mutta nuo edulliset Bantam-kopiot joita mm. hobbycitystä näyttää porukka tilailevan, lataavat 3.7-3.85V/kenno. Itselläni on tällainen ja se lataa storage-moodilla 3.8V/kenno.

Itse olen kuullut samansuuntaista tietoa kuin blaah tuossa kirjoitti, eli ei kannta säilöä lipoja täyteen ladattuna. Oletan että ~nimellisjännite on sopiva säilytykseen, koska niin moni laturi sitä käyttää. Jopa kaikkien kiinankopioiden äiti, isä, veli ja serkku Bantam B6 käyttää 3.85V storage jännitettä, niin kai sitten on uskottava että se on sopiva säilytysjännite.

432
...
Yksityishenkilön netistä EU:n ulkopuolelta tilaamat, yksityiskäyttöön tarkoitetut maksulliset lähetykset ovat tullittomia 150 euroon asti. Arvonlisäveroa lähetyksestä peritään kuitenkin, jos lähetyksen arvon on yli 22 euroa.
..

Tuota 22€ nimellistä rajaa ei turhaan tarvitse pelätä, koska mitään ei kuitenkaan joudu maksamaan jos alv. jää alle sen moneen kertaan mainitun 10€.

Lainaus tullin tiedotteesta:
Lainaus
Tullin, arvonlisäveron ja valmisteveron kannossa sovelletaan lisäksi 10 euron verolajikohtaista alarajaa, ts. tullilaskua ei kirjoiteta, jos verolajin laskettu määrä on alle 10 euroa.

433
Vapaa keskustelu / Vs: Mistä alumiinitankoa?
« : 04.03.09 - klo: 15.31 »
Ei tosiaan löytynyt muuta tietoa honkkarin alumiinilistoista kuin "anodisoitu alumiini".
Ilmeisesti ei ole sitä mitä alkup. kysyjä tarkoitti, mutta kyllä se mulle riittää :wink:

434
Vapaa keskustelu / Vs: Mistä alumiinitankoa?
« : 04.03.09 - klo: 12.14 »
Näytti Honkkarissakin olleen ihan kohtuullinen valikoima. Ainakin Tampereella ja Porissa. Miksei siis teilläkin päin.
Jopa Raumaltakin Honkkarista löytyy hyvä valikoima alumiinitankoja ja muita profiileja, niin kyllä sitte luulis löytyvän joka paikasta :wink:

435
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 03.03.09 - klo: 19.27 »
Spektrumin DX6i soveltuu tuolle ESCille mainiosti. Kirjoitin ton jutun noista HXT:n säätimistä lähinnä yleiseksi tiedoksi, en tyrmätäkseni kenenkään projektia :mrgreen:

Muuten tohon moottorin kierrosluvun laskentaa sellainen pointti, että 2S lipon jännite ei pysy 8.4V:ssa jos akusta otetaan esim. 10A ulos. Käyttäisin ennemmin vaikka akun nimellisjännitettä.

436
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 03.03.09 - klo: 18.47 »
Olen uusi täällä ja ajattelin että tämä kysymys kuuluu tänne.
Miten saan esim. tästä säätimestä BEC:in pois päältä, eli ettei se anna vastarille ja servoille virtaa?
Joo se on lennokki nopari... Mutta en tarvitse pakkia, koska se on tulossa blizzardin ruohonleikkuriin kesäksi. Ruohonleikkuriin on suunnitteilla myös oma moottorinsa(380 luokan 4400kv harjaton). Akuksi ajattelin 2s 2500mAh lipoa, jolloin kierroksia tulisi 4400*8,4=~37000rpm, mutta moottoria ei käytettäisi täysillä kierroksilla. Veto toteuttaisiin suorana eli ilman rattaita tai hihnoja.
Leikkuupäänä ainakin aluksi toimisi sama lanka jota käytetään trimmereissä. Leikkupään kiinnitys tapahtuu poraamalla moottorin akseliin reikä ja pujottamalla lanka tästä reijästä, tietenkin lanka solmitaan ettei se irtoa.
En tiedä toimiiko se oikeasti, mutta yritän ainakin...

Projekti on vasta suunnitteilla ja sen toteutus alkaa vasta ensi syksynä jahka pääsen luokaltani...  :smiley:

Tuo ESC on hankala käyttää millään muulla kuin lennokkiohjaimella, koska tuossa kaasua ei pysty kalbroimaan samaan tapaan kuin yleensä autokäyttöön tarkoitetuissa säätimissä. Toisinsanoen kun auto-ohjaimessa kaasuliipasin/vasen tikku on keskiasennossa, on säätimessä jo siinä vaiheessa n. 50% kaasua ja kun pakki on täysillä, kuvittelee säädin että nyt ollaan neutraaliasennossa. Itse en saanut kyseistä ESCiä toimimaan kunnolla ainakaan Futaban 3PM 2.4GHz, Losin AM27 rtr-kahvalla, enkä Kyoshon jollain Perfex rtr-kahvalla.

BEC:in poisto on kerrottu säätimen/ohjelmointitikun manuaalissa:
If you wish to disable to the BEC, carefully cut the red wire in the trio of receiver wires - simply use a pair of wire cutters to remove a section of the red wire, ensuring that you insulate the cut wire with some electrical tape or something similar.

Eipähän tarvi hommata USB-ohjelmointipalikkaa BECin poistoa varten :wink:

437
Omien kokemusteni perusteella ne on yleensä amerikkalaisia kauppoja jotka laittaa paketin päälle sen todellisen hinnan.
Kiinanpojat kirjoittelee yleensä jotain älytöntä. Jos paketti tulee toiselta puolelta maailmaa niin 6usd on todella uskottavaa kun postikulut jo helposti ylittää merkityn summan :grin:

438
Millaisissa tapauksissa paketti jää tulliin? Ja pitääkö se silloin hakea tullista?

Jos tavara on tilattu EU maiden ulkopuolelta ja verotettava määrä ylittää 10€ (ts. ALV + mahdolliset rasitetullit)
ALV + muut rasitteet maksetaan myös toimitusmaksuista

Ei tullimiehillä siinä vaiheessa ole tiedossa ylittääkö tilauksen verot 10€ kun lyövät joko punaisen TULLIIN tai sinisen TULLIVAPAA-leiman paketin päälle, ellei kauppias ole merkinnyt paketin päälle todellista arvoa(tapahtuu melko harvoin).
Verotusarvo selvitetään vasta ostajan kanssa tullissa. Tuo pitää paikkaansa että verotusarvoon lasketaan mukaan kaikki toimitskulut.

Itseasiassa tullivirkailija selvitti mulle tuon alvin laskemisen joskus näin:
- ensin lasketaan mahdollinen tullimaksu tilauksen kokonaishinnasta
- vaikka tullia ei peritäisikään, teoreettinen tullimaksu lisätään silti ostoksen loppusummaan alvin laskemista varten
- tästä summasta lasketaan alv. joka peritään jos se ylittää 10€

Esimerkki:
- tilauksen tavarat maksoi 30€ ja toimitus 10€
- tullimaksu lasketaan esim. (10+30)*0.049=1.96€ (tullimaksun prosentti esimerkkinä 4.9%)
- alvi lasketaan ostoksen loppusummasta ja teoreettisesta tullimaksusta (40+1.96)*0.22=9.23€
- mitään maksuja ei tässä tapauksessa peritä, koska alvikin jäi alle 10€

439
Kaikkia allaolevia kauppoja koskee nämä asiat:
- Tilauksen käsittely on nopeampaa kun maksaa PayPalilla. Suoraa luottokorttimaksua ei välttämättä saa varmennettua saman päivän aikana, mutta paypal maksu varmentuu heti.
- Jos postitustapana on kirjattu kirje, on paketilla aina seurantakoodi ja lähetys pitää noutaa aina postista. Englanniksi Registered (Air) Mail.
-"Tavallinen" postitustapa ei sisällä seurantakoodia, mutta tulee kotiin asti jos vaan mahtuu laatikkoon/luukkuun.

+ hobbycity.com Hinnat kohdallaan, postikulut kohtuulliset, paketin lähteminen saattaa vähän kestää, mutta niillä hinnoilla se on odottamisen arvoista. Tavarat pakattu esimerkillisesti pahviin, kuplamuoviin ja muihin pehmusteisiin. Postitusvaihtoehtoja useita, kuten tavallinen, kirjattu ja pikarahti.

+ liquidrc.com Paketti lähtee yleensä saman vuorokauden aikana kuin tilaus on tehty. Käytännössä ei postikuluja. Paketeissa ei ole kertaakaan ollut vielä pehmustusta. Listoilla näkyy usein tavaraa jota ei kuitenkaan ole varastossa. Peruvat koko tilauksen ja palauttavat rahat ilman turhaa kikkailua. Vain "tavallinen" postitus.

+ rcmart.com Valikoima on laaja, paketit lähtevät pääsääntöisesti nopeasti ja ovat hyvin pakattuja. Postikulut kohtuulliset. Jos sattuu tilaamaan tuotteen jota ei olekaan varastossa, saattaa tilauksen käsittely venyä useiden päivien mittaiseksi, jopa pariin viikkoon. Postitus kirjattuna tai pikana.

+ amainhobbies.com Valikoimaa vaikka muille jakaa. Postikulut nousevat helposti pilviin jos tilaa jotain vähänkin oravaa suurempaa. Nopea käsittely, mutta huonosti pehmustetut paketit. Tavallinen postitus kohtuuden rajoissa, pikana todella kallis.

+ rcxmini.com Paketit lähtee välillä ennen kuin sähköpostiin on tullut vahvistus maksusta :grin:. Halvat postikulut, kohtuuhintaista tavaraa. Varastosaldot ajan tasalla. Paketit tulee kirjattuina kirjeinä. Valikoima on selvästi pienenemään päin?

+ thetoyz.com Postikulut voisivat olla pienemmätkin, mutta moneen jenkkilän kauppaan verrattuna kohtuulliset. Tavaraa on tarjolla ihan kohtuullinen valikoima. Hinnat keskitasoa. Paketit lähtee liikenteeseen nopeasti ja pienemmät saapuvat kotiin asti. USPS First Class Air Mail(eli tavallinen posti) on ainoa kohtuuhintainen postitustapa.

+ toyeast.com Paketit lähtee nopeasti(PayPalilla maksetaessa) ja ovat hyvin pakattuja. Postikulut nousevat todella jyrkästi kun koriin paiskoo tavaraa. Postitus kirjattuna kirjeenä, pikana tai laivarahtina. Jälkimmäisessä toimitusaika 90vrk.

+ rc-mushroom.com Pienimmät postikulut yli 12usd. Paketit kirjattuina kirjeinä. Tilauksen käsittely ei nopeimmasta päästä, mutta homma toimii kohtuullisesti, niin ei passaa valittaa.

+ modelsport.uk Nopeamminkin voisi toimia, mutta yhden tilauksen perusteella ei voi pahemmin yleistää. Tavara tuli ehjänä kuplamuovikirjeessä omaan postilaatikkoon.

- Bishop Power Products (b-p-p.com) Kaikista varoitteluista huolimatta tätäkin huijaria piti kaverin kanssa joskus kokeilla :roll:
Reiluun kuukauteen ei tapahtunut mitään, ja kun paypalin rahojen takaisinvaatimisaika(45vrk.) oli jo ummessa, alkoi kaupasta tulla imoituksia paketin postittamisesta. Muutaman kerran tuli viesti, että kamat on postitettu eikä kuitenkaan mitään tullut perille. Loppujen lopuksi rahat tuli takaisin, mutta valuuttamuunnoksessa hävittiin molempiin suuntiin muutamia euroja.

440
Millaisissa tapauksissa paketti jää tulliin? Ja pitääkö se silloin hakea tullista?

Niinkuin Isosuo kirjoitti, paketti menee tulliin silloin kun se on jonkun pakettia matkanvarrella käsitelleen mielestä niin arvokkaan oloinen, että valtio voisi siitä muutaman euron periä veroa.
Paketin "tulliin meneminen" tarkoittaa käytännössä sitä, että se pitää noutaa tullista, eikä sitä yleensä saa sieltä ulos ennen kuin on todistanut jotenkin satsin hinnan ja sisällön. Kaksi pakettia olen saanut ulos tullista sanomalla "ei ole laskua mukana, mutta ei ne tavarat ainakaan yli kolmea kymppiä maksaneet".
Kannattaa siis tulostaa mukaan joku kauppiaan esim. sähköpostiin lähettämä tilausvahvistus tai lasku tai kuitti tai vastaava. Itse olen käytttänyt PayPalin lähettämää kuittia, koska siitä näkee paljonko ostokset ovat maksaneet alkuperäisellä valuutalla ja se pitää aina varmasti paikkaansa. Kauppiaiden lähettämät invoicet saattavat olla vähän "kaunisteltuja". Suurin syy miksi ilmoitan hinnan rehellisesti paypal kuitilla on se, että kun virkailija ojentaa tiskin takaa sakset ja kehottaa avaamaan paketin, ei silloin tarvitse murehtia että mitä jos paketissa on kuitenkin aito lähetyslista aitoine hintoineen. Se on tietty jokaisen oma asia jos haluaa yrittää huijata tullia, mutta kenellekään en sitä suosittele.
Tullivirkailijaa ei kiinnosta paljonko ostokset maksoi euroissa, vaan ainoastaan valuutasta jota kauppias käyttää. Tullilla on ihan omat valuuttakurssit joita käytetään lähetyksen arvon laskemiseen. Kurssit ovat voimassa aina kuukauden, eivätkä vaihtele päivittäin kuten normaalit valuuttakurssit.

441
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 02.03.09 - klo: 23.21 »
Pahoitteluni, siis KYLLÄ lataus voima on 7.4 EIKÄ 7.2 . Ja laturini on kyllä LiPo käyttöön suunniteltu LRP PULSAR 3. Eli siis latausvirraksi 3.3A mutta koska olen aika varovainen nuiden lipojen kanssa laitan 3.1A  :angel:

Arvelinkin että kyse on kirjoitusvirheestä, mutta ei uskalla antaa mitään varmaa vastausta ennen kuin tietää paremmin mistä on kysymys.
Lipojen kanssa ei tosiaan voi koskaan olla liian varovainen, eikä ohjearvoja kannata missään tapauksessa ylittää.

Mainitsemassasi laturissa ei tietääkseni ole balanseria. Jos sulla ei sellaista vielä ole niin suosittelen hankkimaan ettei mene kalliit lipot piloille kun kennojen jännite ei täsmää.

442
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 02.03.09 - klo: 18.58 »
Älä missään tapauksessa millään manuaalilaturilla lataa lipo-akkuasi  :shocked:
Kyllä tässäkin ketjussa usein mainitussa lipolaturissakin valitaan ladataanko 3.7V, 7.4V, 11.1V, jne. akkua ja latausvirran saa valita itse 100mA:n tarkkuudella.
Onko kyseessä siis manuaalilaturi, koska virran ja kennomäärän voi määritellä itse?

Tässä tapauksessa on turha arvailla mitään, ennen kuin alkup. kysyjä kertoo oliko 7.2V vain kirjoitusvirhe, vai eikö hänellä tosiaan ole lipojen lataamiseen soveltuvaa laturia.

RC-harrastajat jotka ei 100% varmasti tiedä voiko heidän laturillaan ladata lipoja: laittakaa vaikka laturista kuva/speksejä tänne/noobikysymsketjuun ja kysykää onnistuuko lataus laturillanne vai ei!

443
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 02.03.09 - klo: 17.48 »
Jaahas. Kysästään täällä nyt tätä, eli nyt siirrytään sitten kokonaan LiPoihin ja onkin tulossa nyt sitten 2kennoinen eli 7.2V 3300mAH lipo akku. Kysynkin nyt sitten että pamahtaako akku jos asetan laturin seuraavanlaisesti. eli voltit 7.2 ja mAH 3.1 . On hieman uusia nämä lipot edelleen =)

Onko kyseessä varmasti lipo-laturi? 7.2V viittaa nimh akkuihin? 2S lipon nimellisjännite on 7.4V.
Latausvirraksi voi laittaa 3300mAh akun tapauksessa 3.3A(eli 3300mA).

444
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 02.03.09 - klo: 16.19 »
Moro!
Ostin pari viikoa sitten tollasen laturin. Löytyi sellanen epäselvyys että kun nimh/nicdejä lataa niin mikä oikein tuon auto- ja manualiohjelman ero on? Manualilla lataa käsittääkseni niiin monella amperella kuin sieltä valitsee, mutta tota auto-ohjelmaa en nyt oikein tajua...

Melkein suosittelen lukemaan manuaalin ja etsimään sieltä kohdan jossa kerrotaan, että automaattista latausohjelmaa varten pitää asettaa maksimivirta jota laturi saa käyttää.

Lainaus
In ‘Aut’ mode, you need to
set the upper limit of charge current to avoid
from higher feeding current that may damage
the battery. Because some batteries of low
impedance and small capacity can lead to the
higher charge current by the processor at
automatic charge mode.

445
Samansuuntaisia kokemuksia täälläkin. Tullivirkailija sen loppujen lopuksi määrittelee meneekö tullimaksua vai ei.
Itse olen sanonut että paketissa on pienoismallitarvikkeita tai lannokkitarvikkeita aina kun tullissa kysyvät paketin sisältöä, eikä koskaan vielä ole tullimaksua mennyt.

Lainattu tullin tiedotteesta "Otaisinko internet-kaupasta" kappaleesta "Arvonlisäveron määritys": Tuontitullittomuus myönnetään, jos lähetyksen sisältämien tavaroiden kokonaisarvo on enintään 150 euroa.

Mihinköhän tuota sovelletaan?

EDIT: Niin jäi sanomatta että tullimaksun perimiseen käytetään samaa periaatetta kuin alvin perimiseen, eli alle 10€ maksuja ei peritä. Toisinsanoen pienoismallitavaraa saa tilata yli 200€ arvosta ennen kuin tarvii murehtia tullimaksusta.

446
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 01.03.09 - klo: 20.32 »
Okei, aattelin nyt kuitenkin yhdellä selvitä. Tuo virtalähdehän antaa sen 5A joten ei varmaan pysty aivan sillä 5A virralla lataamaan, mutta eiköhän ~4,5A riitä.

Ei sitä ihan noin suoraviivaisesti pelkkien virta-arvojen perusteella voi tehdä lopullista tuomiota riittääkö powerissa potku antaa 5A latausvirran mahdollistavan virransyötön.

Lainaus käyttäjältä: Hobbycity
Laturi - Circuit power: Max Charge: 50W
Poweri - Output: DC15v 5A

2S lipoa ladattaessa voi lataukseen käytettävä jännite olla maksimissaan 8.4V ja tässä tapauksessa suurin tarvittava virta 5A, eli laturi lataa 42W teholla. Jos laturin oma tehohäviö/tehontarve ja lataukseen tarvittava teho eivät yhteensä ylitä powerista saatavaa ~75W tehoa, ei ole mitään ongelmaa ladata akkuja 5A virralla.
Jos siis laturin oma häviö on alle 33W, niinkuin se onkin jos laturi toimii normaalisti, homma toimii kuin junan vessa.


EDIT:Muutama mittaustulos vastaavalla laturilla kuin JL-:n linkittämä. Tulokset eivät ole absoluuttisen tarkkoja, vaan enemmänkin suuntaa antavia.
Latasin 8-kennon nimh akkua 2A virralla ja mittaushetkellä latausjännite oli ~11V. Tehoksi sadaan siis 2Ax11V=22W. Laturin poweri otti pistorasiasta ~33W, jolloin powerin ja laturin häviöt yhteensä ovat 33W-22W=11W. Powerina 15V 3A antava vanha läppärin poweri.

447
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 01.03.09 - klo: 12.07 »
Varsinkin jos akun kaikki kennot eivät ole ihan samanlaisessa kunnossa, voi tasaus noinkin isolla akulla kestää jonkin aikaa.
Vaikka tuossa mainitussa balancerissa onkin max. 10A latausvirta, ei se silti välttämättä käytä tasaukseen kuin muutamia satoja milliampeereja.
Mun oma lipolaturi käyttää tasaukseen 300mA virtaa, eli jos kennosta toiseen pitää siirtää esim. 100mAh, kestää pelkkä tasaus jo 20min.

448
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 01.03.09 - klo: 11.22 »
Kannattaa lukea esim. RC kauppoja Euroopassa ja vähän muuallakin-ketju, jossa on myös asiaa tästä tulliasiasta.
Samaten tullin sivuilta löytyy "ostaisinko internet-kaupasta"-niminen opas koskien yksityishenkilöiden ulkomaantilauksia.

Nyrkkisääntönä omien kokemuksien perusteella voisin sanoa, ettei nyrkkisääntöä ole. Menee tulliin jos menee tai sitten ei.
Ei sitä kannata sen suuremmin murehtia. Tilaa vain sen verran tavaraa että ei v*tuta maksaa niistä ALV:a ja jos se
paketti menee tulliin niin maksaa sen pois. Jos sattuu niin onnellisesti että paketti ilmestyy kotiin/lähimpään postiin niin sitte
voi olla tyytyväinen kun "säästi niin pirusti kun tilasi Kiinasta".

449
Sähköautot / Vs: Sähkömittari
« : 01.03.09 - klo: 03.35 »
Yksi jäi mittaamatta:
Feigaon XL-kokosen koneen käämien vastus on alle noitten virhevaran!
Tosin pitää vissiin olla jo ilkeenkalliit johdotkin niitten vastuksien mittaamiseen, kun luokkaa on jotain 0,00X OHM .Muuten mittajohdon vastusvaihtelu hukkaa tuloksen taas.
Kuvien kanssa kehutun näkönen tääkin mittari on....

Nyt ollaan jo aika kaukana alkuperäisestä aiheesta.
Mitä siitä käämistä pitää saada selville? Jos resistanssi kiinnostaa ihan muuten vaan, niin se löytyy yleensä valmistajan spekseistä. Jos pitää saada selville onko käämilanka poikki, sen näyttää mikä tahansa halpakin ylkkäri. Jos pitää selvittää onko käämilangan pinnassa oleva suojalakka jostain kohdasta murtunut ja sen seurauksena käämi ei toimi kunnolla, tarvitaan esim. eristysvastusmittari, jolla päästään 10mOhmin suuruusluokkaan. Yksi vaihtoehto on tuo LaNi5:n kirjoittama kahden tarkan mittarin ja virtalähteen käyttäminen.
Johtojen ei tarvitse olla mitenkään erikoiset, kunhan mittarissa on mittajohtimien virheen poisto.

Edelleen vastaus alkuperäiseen kysymykseen: Halpakin mittari käy oikein hyvin perusmittauksiin.
Tyypillinen käyttö on kuitenkin esim. vikojen etsintää tyyliin, pisteessä A on jännite, mutta miksei se pirulainen näy pisteessä B, tai kuten aiheen aloittaja kirjoitti, akkujen jännitteen toteamiseen.

450
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 01.03.09 - klo: 00.03 »
Joo niin kaveriltakin kuulin, ettei hobbycityn tilausten ole tapana mennä tulliin. Kiitoksia vastauksista.

[ot] Se on ihan tuurista kiinni meneekö tulliin vai ei. Olen tehnyt hobbycityyn 19 tilausta ja niistä 3 viimeistä olen hakenut tullista. Kaikki satsit ovat olleet saman kokoisessa pahvilaatikossa ja painoa suunnilleen saman verran. Jokaisessa on lukenut päällä paketin arvona ~15-30USD. [/ot]

Ja noista Flightmax lipoista sen verran, että mulla ja muutamalla kaverilla on vain hyviä kokemuksia niistä. Nehän on kuitenkin Zippyn tekemiä ja Zippyistäkin on pelkkiä hyviä kokemuksia. Kyllä Kiinasta on tullut tilattua paljon huonompaakin tavaraa kuin nuo Zippyt, kuten esim. HXT ja LoongMax lipoja. Jälkimmäisiä ei näytä enää olevankaan Hobbycityn valikoimissa, mutta noita HXT:n akkuja on vielä joitakin tarjolla. En suosittele.

Sivuja: 1 ... 12 13 14 [15] 16 17 18 19