Tilan antaminen on helppoa. Miten jonkun ajo voi mennä ohituksesta pilalle? Jos haluaa ajaa yksin samanlaisia kierroksia ilman häiriötekijöitä niin sitten pitää olla privaattivuoro.
Ei aloittelija tätä pakosti ymmärrä ja parempi antaa heille tilaa missä ajaa, kun se ei isompaa ongelmaa kenelekkään aiheuta.
Joo... aikalailla samasta asiasta olen puhunut jo lippulaivasta lähtien...
Ja nickekin tuota asiaa aikalailla taroittikin.
Eli... jokainen kokeneempi kuski voi kyllä oikein hyvin katsoa milloin radalle menee.
Ei tartte mennä radalle jos siellä on alottelijoita ajamassa ja kokee heidän häiritsevän ajoa.
Kokeneempi osaa katsoa ja pystyy kyllä odottamaan kun aloitteleva kuski ajelee ja menee vasta sen jälkeen baanalle.
Tämän takia harvemmin krossibaanalla on ajovuoroja tarvinnutkaan.
Toki tämä tarttis saada iskostumaan kaikille vähänkään kokeneemmille kuskeille myös ajatustavaks.
Iso osa krossikuskeista myös haluaa mennä ajamaan samaan aikaan kuin kaveritkin, että pääsee vääntämään.
Krossissa ei voi sanoa että kukaan menee baanalle ajamaan mitään tulosta jne, vaan siellä kytätään millon kaveri tulee kohdalle ja lähdetään imuun.
Tämän takia myös monesti kuvio menee niin että lauteilla on yhtäkkiä härdeli ja akkujen hiivuttua lauteet hiljenee.
Tällähetkellä ainakin on kohtalaisen luonnollisesti tuntunut näin myös menneen.
Toki kuskeja on ollut aikalailla vähän vielä samaanaikaan paikalla.
Mutta... jos ja kun kuskeja alkaa enemmän paikanpäälle ilmaantumaan niin toki ajovuorojärjestelmää pitää alkaa harkitsemaan.
Nopeusluokituksia tuskin ihmeemmin vielä sillonkaan tarttee, koska taas oikeastaan autotyyppi on näytellyt aika isoa roolia siinä minkälaista porukkaa siellä lauteilla on.
Esim aikalailla harvassa on olleet aloittelevat kuskit jotka nelkkukrossarilla tulis ajamaan.
Corrit samaan syssyyn stadiumtrukkejen kanssa ja kymppikrossarit yhteen kasaan.
Patterikasit onkin oma kysymysmerkkinsä, koska ne kuitenkin etenee kohtalaisen kovaa, mutta on nelkkukrossareiden "tiellä"... Okei, correissa taas on monesti niitä aloittelevia ajelemassa, eli kasikrossarit siellä seassa aloittelijoiden kanssa, saattaa aiheuttaa vaaratilanteita kun kokemattomat junnut menee radalle nostamaan autoaan.
Hmmm... pähkäiltävää noissa ajovuoroissa piisaa, jos siihen tilanteeseen joudutaan että ajovuorot tarttis ottaa käyttöön.