MOI!
Järjestäkäähän kisatapahtuma, ja huomioikaa myös meidät mini-z F1 auton omistajatkin :)
Kysymykseni koskee mini-z F1 autoani.. Siinä on paketissa mukana tullut tasauspyörästö, en tiedä varmuudella onko se kuula vai ratasmallinen. Mutta ongelmana on tasauspyörästön toiminta rataa ajettaessa vastapäivään, tällöin perä karkaa hitaassakin vauhdissa yli. Kun taas ajan myötäpäivään tasauspyörästö pelaa kuin unelma ja perä pysyy nätisti hanskassa.
Mikä mättää ?
Terv, Ankku
Itse huomasin racerissäni saman ongelman, joka liukkaalla on erittäin iso ongelma. Ennenkuin ostat jousia tai mitään niin tarkastappas tämä(oletan että autosi on kunnossa):
Autossasi on varmaan ratasdiffi. Kun pidin autoa ilmassa ja painoin kaasua, vasen pyörä pyöri hitaammin kuin oikea. Tämä johtuu siitä että liukulaakerit ovat kosketuksissa vain vasenta pyörää koskettavaan akseliin, kun taas oikea pyörä on täysin vapaa. Laakereiden puhdistaminen auttaa hieman, mutta sama ongelma pysyi. Ratasdiffissä ei ole kuuladiffiin verratuna juuri ollenkaan vastusta, jolloin pienikin kitka laakereissa vaikuttaa. Ajaessa kun liukulaakereille tulee enemmän painoa päälle, kitka vain kasvaa. Kuulalaakereissa ongelmaa ei ole.
Toisin sanoen helpommin käy niin, että vasen pyörä ei pyöri ja oikea sotkee viimeistä päivää. Tämän voit todeta pitämällä autoa ilmassa ja painamalla kaasua (jälleen kerran), sitten kokeilet hellästi koskea vasemman renkaan kosketuspintaa. Toteat sitten että kuinka helposti se vasen rengas pysähtyy ja teet saman testin oikealle renkaalle. Voin varmuudella sanoa että vasen pysähtyy helpommin.
Tai sitten vaan pidät toisesta renkaasta kiinni ja pyörittelet toista ja vertailet.
Vaikka diffisi olisi kuinka herkkä pyörimään niin että renkaat pyörivät vastakkaisiin suuntiin, se ei meinaa mitään :shock: ! Itselläni oli myös herkkä diffi, mutta kun toinen pyörä pyörii herkemmin kuin se toinen (niinkuin tuossa kuvailin), herkkä diffi vain pahentaa asiaa (liukulaakereilla siis, kuulalaakereilla asia on paremmin).
Mutkassa sellaisella diffillä:
Kun käännyt vasemmalle (vastapäivään) paino siirtyy oikeanpuoleiselle renkaalle (joka siis pyörii helpommin), pikkusenkin liikaa kaasua, kriittinen rengas sutii ja huomaat ajavasi väärään suuntaan.
Oikealle käännyttäessä tämä herkemmin pyörivä rengas kevenee ja sutii, mutta vasen rengas (se jolla paino on), pyörii etenemis vauhtia ja siis pitää, jolloin perä ei luista. Tällöin pystyin vahatulla puulattialla, pienellä alkuvauhdilla, kääntää oikealle ja samaan aikaan painaa täyden kaasun. Spinnaamatta. Vasemmalle kun yritin samaa, auto spinnasi heti.
Nämä tulokset siis TÄYSIN vakiolla racerillä, ja ladattavilla akuilla (4*1,2V), kertakäyttöakuilla (4*1,5V) spinnailee vielä helpommin.
Ratkaisuja on pari:
-lukitset ratasdiffin tunkemalla sinne jotain sisään (siinä on pieni E klipsi joka pitää sen koossa)
itse sitä kokeilin, kääntyi yhtä hyvin molempaan suuntaan, mutta huonosti mutkaan sisään. pusketti vaan ja oli suorilla vakaampi
-Mutta jos olet aikeissa tehdä asian oikein 8) , niin medasecilta kuulalaakerit ja kuuladiffi on must. Tähän ratkaisuun itse päädyin, enkä ole katunut. Etuja on muihin esittelemiini ratkaisuihin: Toimii, ja kuulalaakerit nostaa huippunopeutta ja parantaa tarkkuutta ja kestävät pitkään. Kuuladiffissä vielä sekin että kun se on ulkoisesti säädettävä (pidät kiristyspultista kiinni ja kierrät toista rengasta, 10sek ja voila), sitä säätämällä on helppo muuttaa auton käyttäytymistä mutkassa. Tiukempi diffi- käänty huonosti mutkaan sisään, mutta hyvin ulos, vakaampi. Löysempi- kääntyy paremmin sisään ja takapito on parempi mutkasta ulos tultaessa. Kuuladiffissä se jäykkyys parantaa auton vakautta kiihdytyksissä ja suoralla. Tämä sen takia että takapyörät pyörivät samaa vauhtia.
Tämän jälkeen vasta rupeat miettimään parempia renkaita ja jousia. Mutta ihan ensimmäiset viritykset on ehdottomasti oltava kuulalaakerit ja kuuladiffi 8) !