Kaikenlaista kommenttia on tullut. En ala puhumaan sen enempää auton säätämisestä taikka renkaiden valintaprosessista, koska niitä tässä on jo käsitelty.
Mitä tulee sitten näihin ilmenneisiin ongelmiin. Muutamia seikkoja, joita olen tässä päässäni pyöritellyt.
1. Renkaiden vyön katkeaminen
Tietyillä kuskeilla ja ennen kaikkea tietyillä radoilla vyön katkeamista on tapahtunut. Olen saanut jotain statistiikkaa tähän liittyen, mutta kovin laajalti tätä ei ole tapahtunut tai ainakaan minulla ei ole tiedossa että olisi tapahtunut. Kyseessä on lähinnä virikuskien raportit ja Stock / Prostock kuskit ovat tietääkseni selvinneet ongelmitta. Lisäksi myös on raportoitu että renkaat ovat ajettavissa vaikka vyö on katkennut, eli vyön katkeaminen ei ole tehnyt renkaasta ajokelvotonta vaikka renkaassa jälki katkeamisesta näkyykin. Vyön katkeaminen on tapahtunut saamieni tietojen mukaan välillä 5-15 akkua, mutta puolestaan olen myös keskustellut (viri)kuskien kanssa jotka ovat ajaneet renkailla 20-30 akullista ilman repeämistä. Eli siis tämä vaihtelee ja mitä ilmeisimmin liittyy rataan, ajotapaan sekä pidotukseen.
2. "Liika pito" ja kippailu
Ongelma korostuu Rajatorpan radalla. Muilla radoilla vastaavaa ongelmaa ei samassa mittakaavassa ole tapahtunut. Rajatorpan kiinteällä baanalla pitoa kerääntyy liikaa. Tämä ei kuitenkaan vastaa kilpailutilanteita, joissa kussakin kisassa on uusi profiili johon pitoa ei ole kerääntynyt samalla tapaa kuin Rajatorppaan. Mäntsälässä renkaat toimivat OK kun "tajutonta" pitolinjaa ei ollut kerääntynyt. Olen keskustellut kuskien kanssa muilta radoilta ja tosiaan vastaavaa epidemiaa pidon suhteen ei ole tullut ilmi.
3. Renkaiden liimaukset
Tämä tuli ilmi jo kapinoissa, että renkaiden liimaus ei kaikissa seteissä ole ollut täydellinen. Kuten sanottu, niin liimausta on parannettu jatkoa ajatellen. Liimausten tarkistus ennen ajoa korjaa tämän ongelman.
4. Aloittelijat
On totta että Xenon ei varmasti ole aloittelijalle paras mahdollinen rengas ainakaan Rajatorpan radalla. Tämän takia aloittelijoille tarkoitetuissa kerhokilpailussa on sallittu myös muita renkaita kuten LRP VTEC ja käsittääkseni myös Sorexeilla saa ajaa joissa kerhokilpailusarjoissa. Kyseessä on FTT sarjarengas ja toki on "normaalia" että sillä ko. sarjaa ajavat kuskit harjoittelevat, mutta aloittelijoilla on muitakin vaihtoehtoja.
5. EM kisojen "kansainväliset kuljettajat"
Näitä kuljettajia on 32 kappaletta. Siis suomalaisia, jotka ovat menossa ajamaan meidän omiin EM kisoihin muutaman kuukauden kuluttua. Mielestäni kyseessä ei ole mikään pieni määrä kuljettajia, joiden etua tässä on yritetty hakea arvokilpailuihin.
---
Noh, tuossa muutamia mietteitä näistä asioista jotka ovat tulleet esille. Jos nyt mietitään "normaalia" FTT sisäkisaa, niin voidaan ym. kohdista (1-2) mainita seuraavaa:
1. TSS-10 ja TSP-10 luokissa on sallittu 1 kierros renkaita, jonka pitäisi kestää ongelmitta ko. tehoilla ajettavien kierrosten määrä (2 treeniä + 4 alkuerää + 3 finaalia). TSM-10 luokassa on käytössä 2 kierrosta renkaita, joka tarkoittaa että yhdellä kierroksella "tarvitsee" ajaa 4½ erää. Tämä on alle raportoidun 5 akullisen, jossa renkaan vyö on saatu pettämään.
2. FTT kisoissa sisällä on kaikissa uudet ajamattomat profiilit joihin pitoa ei ole kerääntynyt samassa mittakaavassa kuin Rajatorpan kiinteälle radalle. Tästä syystä pito-olosuhteiden pitäisi olla inhimilliset. Esim. Kuusankosken treeneissä on nyt ajettu kohta kuukausi samalla profiililla ja liikaa pitoa ei ole vielä muodostunut.
Summa summarum yritän tässä sanoa, että FTT kisoissa esille tuotuja ongelmia ei pitäisi esiintyä siinä mittakaavassa mitä tässä nyt on maalailtu seinille. Tosin myös kuten yllä kirjoitin, niin renkaiden liimausta on parannettu FTT rengaserässä ja on täysin mahdollista, että ongelmia renkaiden liimauksien sekä mahdollisesti myös renkaan vyön kestämisen suhteen ei ole edes näillä renkailla. Käyttäytyminen lienee kuitenkin sama.
En halua mitenkään aliarvioida tietenkään tämän hetkistä tilannetta, mutta tuntuu että asian tiimoilta liikkuu todella paljon "mutu" tietoa ja asiat pullistuvat kun ne kulkevat suusta suuhun. Moni henkilö puhuu ongelmista, joita ei itse ole edes kohdannut, mutta on nähnyt taikka kuullut jonkun muun kohtaavan ko. renkaiden kanssa. Tähän kun yhdistetään omat "pari akkua" ko. renkailla ja mahdolliset kohdatut ongelmat säätöjen kanssa, niin näihin esitettyihin ongelmiin on helppo yhtyä. Toki totuus piilee aina siellä taustalla jollain tapaa, mutta silti en itse pysty näkemään tilannetta niin pahana kuin se täällä esitetään. Ja kuten voidaan huomata, niin on seassa myös kommentteja missä renkaista löytyy hyviäkin puolia.
Mikäli joku tuntee halua keskustella renkaista enemmälti, niin kehoitan nykimään minua hihasta Ulappatorin, RC Pisteen taikka Rajatorpan radalla. Toki minulle voi myös soittaa, numero on 0408641351. Täällä foorumissa nämä keskustelut valitettavasti menevät aina enemmän taikka vähemmän huuteluksi / äänestämiseksi. Toki silti edelleen jatkan tänne kirjoittamista.
--
Terveisin,
Matti Korvenmaa
PA lajiryhmän pj