Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Team PSR

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 6
31
Tuukan lähtöasetelma oli se ettei paino muutu, tuo menee jo huimasti ongelmanasettelun yläpuolelle. Juuri tällaiset topikit on mielenkiintoisia iänikuisten "suositelkaa hyvää.." -topikkien välissä, vähän kuin rusina pullassa.

32
Äkkiä ajatellen: jos paino pysyy samana, mutta pohjalevy pitenee esim. Tuukan mainitseman 4 mm, niin eikö painopiste muutu 2 mm? Eli taka-akselin suhteen se siirtyy eteenpäin, mutta myös etuakselin suhteen taaksepäin. Ja akseleiden suhteen pysyy muuttumattomana.

Asian hahmottamista helpottaa, jos ajattelee sen 4 mm lisäpalan mihin tahansa kohtaan runkoa akseleiden väliin.

Eli JK:n ja HVoltagen kanssa samoilla linjoilla painopisteen siirtymisestä.

Tämä siis äkkiä ajatellen.

33
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 28.11.08 - klo: 17.41 »
P

34
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 28.11.08 - klo: 14.09 »
P

35
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 28.11.08 - klo: 13.17 »
P

36
Polttisautot / Vs: GT Rata-autoilu
« : 27.11.08 - klo: 16.25 »
P

37
Oli kusetusta tai ei, niin tuo on makee. Saksalaisen sivuston mukaan varaosat hyllyssä ja huolto pelaa. Minä taidan alkaa keräämään noita 2 kappaletta, toisen hyllyyn, toisen ajoon.

Meneeköhän tämäkin GT-8 luokkaan korin vaihtamalla? Ei sillä että olisi voittomahdollisuuksia, kun on takavetoinen.

38
Hieno homma että PM:ssä on KAKSI juttua rc-autoista samassa numerossa! Mika R:n kirjoitus on hyvää mainosta uudelle rata-luokalle.

39
Polttisautot / Vs: infrapunalämpömittari
« : 09.10.08 - klo: 07.50 »
On normaalia. Meillä oli mahdollisuus kokeilla noin 1.000 euron ammattilaismittaria, se näytti toissa kesänä taivaalle suunnattuna noin -50 astetta, pilvien kohdalla vähemmän miinusta.

Tarkista, että linssi on puhdas ja että mittaat tulpan juuresta, eli kannesta.

Jos mittaustulos senkin jälkeen epäilyttää, niin lähetä mittari meille tarkistusta varten.

Temp Gun- mittari on eräs suosituimmista mittareista, olemme myyneet niitä satoja. Katsomalla radalla varikkopöydällä olevia kuljettajien varusteita huomaa kuinka suosittu mittari on! Oma mittarimme aloittaa jo neljättä vuotta palveluksessamme. Se on ulkoapäin jo niin kulunut, ettei siinä ole enää edes tekstiä näkyvissä, mutta toimii edelleen moitteetta. Mittari on osoittautunut kestäväksi ja luotettavaksi.

40
Polttisautot / Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« : 27.09.08 - klo: 23.54 »
Kyseessä on tosiaan kutistimet, eli puristimet, jotka määrätyllä tavalla käytettynä kutistavat putken. Asiasta taidetaan käyttää nimitystä "tyssääntyminen". Terästä yleensä tyssätään lämmöllä ja kylmällä, mutta koska sylinteriputki on messinkiä, voidaan se tyssätä mekaanisesti, pakottamalla. Itseasiassa käytän kahta työkalua, jotta putken muoto pysyy oikeana. Oikein suoritettuna hyvän lopputuloksen saamiseksi tarvitaan 16 puristusvaihetta ja lisäksi valmistelutyöt, joten ihan kädenkäänteessä homma ei onnistu.

Yllä jo sanottiinkin, että jokaiselle moottorille on omat puristimensa, koska putken läpimitat ovat usein erilaiset. Me hankimme Ossin V-Speciin sopivat työkalut, koska se on moottori jota kannattaa pitää kunnossa puristamalla.

Kun putki on puristettu, niin sitten nähdään onko noista mihinkään.

PS. Kyseessä ei ole parin kympin "työkalut"  :mrgreen:

41
Polttisautot / Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« : 27.09.08 - klo: 19.02 »
No kutistimella tietenkin  :grin:

42
Kyosho / Vs: Kyosho Inferno GT ja GT2
« : 26.09.08 - klo: 18.56 »
Tässä live kuva ihan ilmaiseksi



Pitäs olla ihan kohta meilläkin; huomaa musta jäähdytyskansi --> 20C tippuu lämmöt heti kuulemma

Hokella on mennyt objektit ja subjektit sekaisin, vai mitä ne oli  :mrgreen:

Tuossahan sanalla "musta" viitataan jäähdytyskanteen, joka laskee lämpöjä. Jos siinä olisi sanottu:" jäähdytyskansi, joka mustana laskee lämpöjä, niin sitten...

Mistä riidellään, kun ollaan samaa mieltä?

43
Polttisautot / Vs: O.S Moottorit, V-SPEC jne
« : 26.09.08 - klo: 11.09 »
Laitoin yv:n, jos kokeiltas kutistaa putki oikeisiin mittoihin.

44
Polttisautot / Vs: .21 Offroad-moottorit
« : 15.09.08 - klo: 10.42 »

Vai voiko tohon laittaa 8porttisen sylinterin ja männän?

Pitikö etulaakeri vaihtaa gallonan välein ja minkä tyyppinen laakeri pitäisi siihen olla?

En jaksanut etsiä vanhoista kun oli aihekkin näin sopivasti hollilla...  :mrgreen:

Kahdeksanporttinen käy samaan lohkoon heittämällä. Laakeri kannattaa vaihtaa kun se on väljä tai vuotaa.

Laakeriksi MR 607-2RSC (7*19*6mm), kumisuojattu keraamisilla kuulilla. Tästä laakerista ei saa poistaa sisempää suojaa, vaan se asennetaan sellaisenaan moottoriin.

45
Hobao / Vs: HoBao Hyper ST
« : 11.09.08 - klo: 18.38 »


Korkkia sulkiessa sitä pitää tosiaankin painaa että se nuljahtaa kiinniasti.



No oletko kokeillut löystyttää?

46
Hobao / Vs: HoBao Hyper ST
« : 09.09.08 - klo: 21.26 »
Hobaon korkin tiiviyttä voi säätää. Kurkista korkin sisäpuolelle, siellä on pieni ruuvi joka painaa isompaa muovilevyä. Kiristämällä kohtuullisesti ruuvista painuu muovi tiiviinpään ja tiiviste laajenee. Kokeilemalla löytyy helposti oikea säätö.

47
Polttisautot / Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« : 05.09.08 - klo: 12.20 »
Tuon kytkimen irrottamisen voisi helposti testata laittamalla auto  polkupyörän hinaukseen. Auto tyhjäkäynnillä, polkupyörällä nopeus vaikka n.15 km. Kun moottorin kierrokset nostetaan niin että kytkin ottaa kiinni, niin kierrosten ei enää pitäisi laskea, vaikka kaasusta päästetään irti. Jos ei laske, tai laskee hitaasti, niin moottorijarrutusta on, jos laskee nopeasti, niin sitä ei ole.

Testi kannattanee suorittaa yleisöltä suljetulla alueella, mieluiten yön pimeinä tunteina, muuten saattaa harrastajajoukkomme saada (vielä) erikoisemman maineen  :wink:

48
Polttisautot / Vs: mad force
« : 28.08.08 - klo: 09.08 »
No jos EI halua ajo-ominaisuuksia, niin ei kannata revoa ostaa...

Siis oliko toi joku vitsi vai, jos ei niin et kyllä tiedä Revon ajo-ominaisuuksista pennin vertaa!
Kerroppa millä muulla Monster Truckilla on voitettu minkään maan mestaruuksia yhtä paljon, tai edes yksi......

Tää on hyvä foorumi, täällä voi "riidellä", vaikka ollaan SAMAA mieltä!

Hermanni, ota virkkeestä molemmilta puolilta EI-sana pois, niin siinä lukee:" Jos haluaa ajo-ominaisuuksia, niin kannattaa ostaa Revo".  :cheesy:

49
Kyosho / Vs: Kyosho Inferno GT ja GT2
« : 22.08.08 - klo: 10.36 »
Kuinkas on voiko tohon olemassa olevaan kelloon vaihtaa rattaat ja laittaa kuulalaakerit?
Vakiokelloon ei saa vaihdettua rattaita, eikä siihen saa normilaakereita...

Ainakin toisiin neulalaakeroituihin Kyoshoihin käy neulalaakerin tilalle MR85-2RS (kumisuojattu) tai MR85-2ZZ (metallisuojattu). Metallisuojattu lienee sopivampi rata-auton kytkimeen. Laakerin koko on 5x8x2,5 mm. Näitä menee kytkimeen 8 kappaletta, pötkössä on 10 kpl, ja pötkön hinta on 7 euroa.

http://www.jp-nitroracing.com/product_info.php?cPath=31_35&products_id=43

Tällaiset on kiinni esim. Jartsan Giga Grusherissa. Tarkistakaa kuitenkin mitat ennen tilausta.

50
Kyosho / Vs: Kyosho Inferno GT ja GT2
« : 18.08.08 - klo: 21.31 »


kertaakaan ole ymmärtänyt...

Mieletöntä kapeakatseisuutta...

edelleenkään et näe yhtälöä... ja mikä selkeintä... et edes HALUA nähdä.

Hyvin kapeakatseista

Vieläkö pitää perusteita väitteelleni keksiä vai joko näet yhtälön???

On suorastaan hämmästyttävää ja suurta kummastusta herättävää rc-harrastajissa oleva myötäsyntyinen kyky arvioida toisten harrastajien henkistä tilaa ja kapasiteettia. RC-maaiman ulkopuolella, ns. "oikeassa maailmassa" arviointiin tarvitaan vuosien opinnot, mutta täällä riittää pelkkä jäsenyys, ja valmiudet ovat heti käytössä. Tällaiset psykoanalyysit varmasti tuovat uusia harrastajia iloiseen ja välittömään joukkoomme :sad:

Seuraava ei ole pelkästään Hokelle tai Hoken kirjoituksista, yllä oleva vain katkaisi ns. kamelin selän. Emmekö tosiaankaan pysty keskustelemaan asioista ja olemaan eri mieltä ilman, että täytyy mennä henkilön arviointiin. Foorumille on pesiytynyt todella RUMA ja VASTENMIELINEN tapa käsitellä omista poikkeavia mielipiteitä :angry:

Sellaiset puhkikuluneet kliseet kuin esim. "aivot narikassa", mitä täälläkin on nähty, saattavat olla kirjoittajastaan todella ratkiriemukkaita, mutta kun niitä lukee luultavasti tuhannet henkilöt, niin niiden ILKEYS jää päällimmäiseksi mieleen. Onko tosiaan mahdotonta kirjoituksissa osoittaa KUNNIOITUSTA toista harrastajaa ja hänen mielipiteitään kohtaan vai onko niin, että se joka huutaa lujiten ja on EPÄKOHTELIAIN on oikeassa. Peräänkuulutan KÄYTTÄYTYMISTÄ ja HYVIÄ TAPOJA! Sylkekää vain päälleni kun nähdään, mutta pakko on tämä kirjoittaa.

Pekka Eklund

51
Alkuperäisissä takalaakereissa tuntuu ongelmaa tuottavan kruunun materiaali. Jos kruunu antaa kuulien etäisyyden suureta paineen alla, muuttuu iskun pituus ja kiertokangen kulkema matka niin suureksi, että vaurio on todennäköinen.

Mahdollinen etulaakerin värinä ei ainakaan helpota takalaakerin tehtävää. Itse pidän järkevänä joko pelkkää etulaakerin vaihtoa, tai sitten molempien. On tuhlausta vaihtaa pelkkä takalaakeri, jos vanhan etulaakerin värinät kuluttavat sen ennenaikaisesti loppuun.

Pitämällä etulaakerin kunnossa on hyvälaatuinen takalaakeri käytännössä "ikuinen".




52
Ilmeisesti kyse ei ole itse kaasuttimen luistin tyypistä, vaan sen liikeradasta?

Esim. Team Macigissä muutetaan auton pitkittäissuuntaan makaavan servon liikerata vetoluistille sopivaksi suorakulmaisella linkillä, joka muuttaa vetosuuntaa juuri sopivat 90 astetta. Uskoisin olevan helpompaa ratkaista ongelmasi teknisesti kuin yrittää löytää (autokäytössä)toimiva rumpukaasutin noinkin isoon moottoriin.


53
Tulokset / Vs: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« : 27.07.08 - klo: 23.25 »
Koska Jartsa oli duunissa, eikä päässyt ajamaan, oli minulla erinomainen tilaisuus vain nauttia tunnelmasta, joka olikin mahtava. Ajamista on myös kiva katsella, kun ei tarvitse jännittää oman kuskin puolesta.

Nostelin eilenkin jonkun kymmenminuuttisen, joten kokemusta siitäkin hommasta taas kertyi. Suoraan sanoen: nostajan homma on radalla osin mahdoton :evil:

Olen aikaisemminkin nostanut paikalla viisi, ja kokemus oli eilenkin yhtä järkyttävä kuin aikaisemminkin. Koska Copterin mainitsemia nostoalueita ei ole määritelty, niin esim. paikalla viisi oli alueena 360 astetta!!! Jokainen, joka on edes joskus tutustunut anatomiaan, tietää, ettei homma voi IHMISELTÄ onnistua. Ensimmäisellä kerralla opin, että ei pidä katsoa kaarreosuutta, vaan lentokentälle päin. Kun sitten katselin lentokentän suuntaan, niin totta h****tissä yksi kuski päätti kaataa juuri siellä kurvassa. En tiedä kauanko auto siinä makasi, mutta aivan sattumalta sen huomasin. Nostaja myös seisoo niin matalalla, että jos auto kaatuu töyssyjen väliin, niin ei sitä edes näe. Viimeisellä kierroksella eräässä erässä auton huomasin vain kaasuttelusta johtuvasta savupilvestä.

Koska harrastukseemme kuuluu kaadot ja nostajat, niin eikö olisi aika tehdä nostajien työ edes jossain määrin mahdolliseksi? Esim. finaalinostajana on aina kuski, joka on jo tippunut. Adrenaliinitaso lauteilla ja nostajilla on aivan eri. Nostajilta vaaditaan 45 minuutin virheetön suoritus olosuhteissa, jotka eivät esim. eilen olleet helpot: kuumuutta, pölyä ja meteliä. Tähän kun lisää liian isot nostoalueet ja kuolleet kulmat, joista autoa ei edes näe, niin huh huh.

Se, että nostaja syyllistetään tuollaisissa olosuhteissa ja tuollaisilla onnistumisen edellytyksillä jostain nousupaikan menettämistä kertoo vain siitä, että nostajien mahdollisuus suorittaa tehtävänsä onnistuneesti on laiminlyöty.  Eihän kukaan tahallaan jätä autoa nostamatta?

Lippumies varoittamassa on nykyisellä radalla tarpeellinen, mutta ei riittävän turvallinen ratkaisu. Lippumies varoittaa kuskeja nostajasta, eikö pitäisi varoittaa myös nostajaa autoista? Tarvitaanko kaksi lippumiestä, vai ilmoittaako nostaja aikeistaan lippumiehelle, joka turvallisuudesta varmistuttuaan antaa nostajalle luvan mennä nostamaan?

Aika monimutkaista, aikaa vievää ja altista inhimillisille erehdyksille, yksikin virhe kommunikaatiossa ja onnettomuus on lähellä, ja sitähän ei tämäkään laji kaipaa. Nytkin jo tapahtui "läheltä piti" -tilanteita, ja taisi kerran jo osuakin.

On mielestäni myös kohtuutonta, jos toisen kilpailijan kaadon takia joutuu monta muuta hidastamaan nopeuttaan keltaisen lipun aikana. Mitä aikaisemmassa (lue: kokemattomammassa) erässä ajat, sitä vaikeampaa on saada hyvää aikaa, koska todennäköisyys keltaiseen lippuun on suurempi. Tämä ei voi olla oikein. Samataen nousuissa, jos ensimmäisen hyppy onnistuu, mutta toisen ei, niin viimeistään viidennestä autosta alkaen joutuu lipun takia himmaamaan. Täysin ansaitsematon etu niille etupään kavereille.

Efran säännöissä painotetaan ennen kaikkea turvallisuutta. Eikö olisi aika myöntää, että takahyndät ovat nykyisessä muodossaan nähdyt ja kokeiltu, mutta turvallisempiakin ratkaisuja on olemassa.

Ja siitä pillistä: olen rauhallinen kaveri, mutta jos joku rupee minun korvan juuressa pillillä vislaamaan, niin on syytä pitää siitä pillistä tukevasti kiinni, muuten lentää pilli niin pitkälle kuin tinnitykseltäni pystyn viskaamaan. Ja olen tosissani :angry:

Kilpailun johdolle: kun lukee edellä kirjoitettuja viestejä, niin usein kerrotaan kuinka läheltä meni tai kuinka useimmiten lippumies onnistui, mutta missejäkin tuli. Jos jotain tapahtuu, niin vastuuseen ei joudu radan suunnittelijat, talkoomiehet, kuskit, nostajat tai lippumies, vaan kilpailun johto. Jos kilpailun johto hyväksyy tuollaisen paikan, määrää sinne nostajat ja lippumiehet, (jotka eivät voi kieltäytyä sanktioiden pelosta tehtävästä) ja sitten johonkin osuu, ja asiasta on jo keskusteltu foorumeilla, voidaan tapausta jopa tulkita tuottamukselliseksi! Sillä hetkellä muuttuu kilpailun johdon asema todella radikaalisti, eikä  enää auta, että ollaan oltu paikalla lähinnä harrastemielessä ja pyyteettömästi. Silloin on syytä olla oikeusturvavakuutukset kunnossa. Wimmu, Ari, Artsi, Jose ynnä muut, ei ole tarkoitus vinoilla, tai maalailla uhkakuvia, mutta näitä asioita kannattaa miettiä varsinkin niiden, jotka loppupeleissä vastuun kantavat, jos jotain tapahtuu kilpailun aikana. Kilpailukutsun lause "omalla vastuullaan" ei varmasti sulje johdon vastuuta, jos rata on turvaton.

PS: Ja olipa todella asiallinen ja asiansa osaava katsastus, hyvin toimittu Vesku.

54
eikä kyllä mikää terve järkine meniskä juomaa  :shock:

Juuri siksi rc-kuskeja pitääkin varoittaa  :mrgreen:

55
Polttisautot / Vs: Biltemalta 1/8 buggy
« : 16.06.08 - klo: 13.40 »
Ei tässä kukaan väärässä tai oikeassa ole, sehän juuri kielestä tekee niin kiehtovaa  :police:
 Yleensä kielessä juuri alkuperäisestä yhteydestään irroitetut sanonnat ovat hauskimpia. Ei ne renkaat varmasti krossissa sula, mutta kertoja luo sanonnalla tehokkaan mielikuvan nopeasti kuluvista renkaista.
Mielikuva on vahva, koska termi on irroitettu normaalista yhteydestä.

Esim. sanonta "nyt hiljaa kuin kusi sukassa!" on tarkkaan ajateltuna järjetön, mutta juuri siksi niin kertova ja viestin tarkoitusta, eli hiljaa olemista, painottava.

Mutta ei OT:ta enempää, kieli on vain niin mielenkiintoista.

56
Polttisautot / Vs: Biltemalta 1/8 buggy
« : 16.06.08 - klo: 13.04 »
Eiköhän ne kulu sileiksi, taitaa sulaaminen olla vähän väärä termi tässä asiassa. Enpä usko että lämpötilat renkaissa nousevat niin koviksi että ne sulaisivat.

Sileiksihän ne kuluu, mutta isojen autojen puolella aivan yleinen sanonta, joka tarkoittaa normaalia huomattavasti nopeampaa tai ennakoimattoman suurta kulumista. Käytetään myös jarruista sanontaa "jarrut sulivat alle", vaikka ne eivät olisikaan sulaneet saati edes kertojan alla.

Jos jokin sanonta on lukijalle tuntematon, se ei tee siitä automaattisesti väärää  :grin: Kieli on elävää ja muuttuu nopeasti.

57
Luulimme laakereiden lähteneen jo aikoja sitten Suomeen, mutta saimme vasta eilen ilmoituksen, että ovat matkalla kohti Suomea. Takalaakerit eivät olleet Bocalla(kaan) varastokokoa (yllätysyllätys). Eli ensi viikolla odotetaan saapuvaksi.

Pekka

58
Polttisautot / Vs: 1/8 rata-autot (C8 luokka)
« : 27.05.08 - klo: 23.04 »
Collarillakin on kuulemma kasa pannuja per kisa vai miten se meni. Joka erään uusi tai jotain semmoista. Ihan älytön laji siinä mielessä.

Kuulin tosiaan saksalaisilta lajia seuranneilta, että Collarilla on yli 20 moottoria mukana kisoissa, ja joka erään vaihdetaan uusi moottori autoon!

Moottorit ovat Collarin alumiinisella sylinteriputkella varustettuja, joten eivät ihan halpoja.

PS. Joskus on täälläkin keskusteltu polttoaineiden hyvyydestä/paremmuudesta. Collarilla on muistaakseni 8 maailmamestaruutta, joten poltto-aineen täytyy olla überhyvää. Ja sitä se onkin, Collarille, noin 2-3 % öljymäärällä. Antaa tehoa, koneen kun tarvitsee kestää vain yksi erä!

Tarkoitan tällä, että polttoaineen hyvyys riippuu kuskin tarpeista. Collarin omalla, todistetusti  hyvällä kilpapolttoaineella ei varmasti yksikään suostuisi Suomessa ajamaan.

59

Toinen ajatus, joka minulla heräsi, olisi se että autojen eräkohtaiseen katsastukseen tehtäisiin selkeä toimintaohje...
Olisi hyvä miettiä keinoja miten heidän työtään helpotettaisiin ja saataisiin homma menemään läpi jouhevasti kaikkia miellyttävällä tavalla ilman virheitä.

Toivon että tämä keskustelu johtaisi positiiviseen kehitykseen.

-A-
 

Tässä Antti on hyvin kiteyttänyt toimenpiteet, joilla on nopeasti ja tehokkaasti mahdollista vaikuttaa katsastajien työhön. Voisi olla hyödyksi katsastajille jo se, että kerätään ko. lajia koskevat säännöt yhteen. Nythän ne on silputtu pitkin sääntöpaperia. Eihän esim. buggyjen katsastussääntöjä ole kovin paljon, ja yhteenvedon tiedoilla voisi autot katsastaa lajiin syvällisemmin perehtymättä. Tämän voisi toteuttaa kaikissa katsastuksissa, lajista riippumatta.

Esimerkkinä  viime kesältä: katsastaja kertoi iltagrillillä, että hän olisi voinut hylätä kaikki buggyt, koska yhdessäkään ei ollut sääntöjen vaatimaa sammutusnappulaa!!!

Katsastaja ei siis edes tunnistanut autoluokkaa, mitä oli katsastamassa! Ei varmasti miellyttävä kokemus katsastajalle, saati kisaajille!

Yhtämieltä ollaan varmaan siitä, että nykytilanne ei ole hyvä, varsinkaan katsastajia kohtaan. On varmasti katsastajallekin epämiellyttää tehdä päätöksiä vajavaisin tiedoin.

Jarkon ehdotus lajikohtaisesta preppauksesta/infopaketista olisi toteutuessaan iso askel pois nykytilanteesta. Säännöthän on oltava, niitä on noudatettava ja laittomuudet autoista on karsittava, ja se tehtävä on sälytetty katsastajille. Katsastajien tehtävä on tärkeä, ja heitä tulee kaikin mahdollisin keinoin tehtävässään auttaa, ja siitähän on tässä keskustelussa kysymys!

Minäkin toivon keskustelun johtavan positiiviseen lopputulokseen, ja tähän mennessä keskustelun taso vaikuttaa lupaavalta, se on hyvä juttu se!

60
Ei katsastuksessa Turussakaan mielestäni "tolloja" ollut. Tottakai Turussa tunteiden kuumetessa mielipiteet ja tapa niiden esittämiseen kärjistyi eikä välttämättä enää tukenut hedelmällistä keskustelua  :mrgreen:

Siinä vaiheessa kun Turussa itse tulin keskusteluun mukaan katsastuspaikalla, olivat mielipiteet jo hyvin betonoitu eikä järkipuheelle enää ollut sijaa, vaikka kuinka yritti huutaa. Keskustelu oli ja saavuttanut hyvin "aikuismaisen" tason sääntökirjan heiluttamisineen ja jopa loukkaavilla vihjauksilla jänteen mittauksen ymmärtämisestä kysyjän älynlahjoilla.

Mielestäni tapahtuma ei ollut insinöörien syytä, he pelasivat niillä välineillä mitä heille oli annettu, ja loppujen lopuksihan sääntöjä on noudatettava, eihän hommasta muuten mitään tulisi.

Jos asiaa olisi hoidettu rauhallisesti puolin ja toisin, olisi katsastajat varmasti saatu ymmärtämään mittauksissa oleva virheen mahdollisuus. Tarkoitan, eihän autotehtaat, esim. LRP, laita suuria summia siipimuotteihin joilla voidaan valmistaa laittomia siipiä ja näin vaarantaa koko uuden merkin mahdollinen kilpailumenestys.

Toinen seikka jonka olisi luullut vaikuttavan Turussa on se, että nyt hylätyillä siivilillä on voinut osallistua kaikkiin kansainvälisiin kilpailuihin ilman ongelmia, joka on aika hyvä indikaattori siipien laillisuudesta.

Katsastajien kannalta tilanne Turussa oli varmasti kohtuuton ja vastenmielinen. Kädessä kirja, jossa pitäisi olla oikeaa tietoa, ja vastassa iso joukko kuskeja ja mekaanikkoja, joilla ei sanojensa tueksi ole kuin iso ääni. Ei ihme että hyvää keskusteluyhteyttä ei syntynyt.

Perimmäinen syy taitaa olla, että EFRAN kokouksessa tehdyt sääntömuutokset eivät ole kantautuneet tänne asti. Miksi ei, eikö meillä ollut siellä (lajista kiinnostunutta) edustajaa?

Meiltä myös puuttuu katsastajien ja kuskien välinen järjestelmä, jolla Turun kaltaiset episodit voitaisiin välttää. Jonkinlainen kuskien etumies tai parikin olisi hyvä olla kilpailuissa siltä varalta, että epäselvyyksiä syntyy. Vain näillä etumiehillä olisi puheoikeus esim. katsastajien kanssa. Turun kaltainen huutokilpailu yleisön edessä ei varmasti lisää lajin harrastajien määrää
tai sen nauttimaa arvostusta.

Sivuja: 1 [2] 3 4 5 6